eitaa logo
آموزش تخصصی نهج البلاغه چرمهین
45 دنبال‌کننده
31 عکس
9 ویدیو
0 فایل
ارتباط مستقيم با مربی @jasemmohammadi اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام بیزحمت اگر کسی میتونه با نرم افزار اینشات یا کلیپ ساز کار کنه اطلاع بده🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تسبیحات حضرت علی علیه السلام یاد بگیریم بعد نمازهای واجب بخونیم
باسمه تعالی تخصصی نهج البلاغه چرمهین روخوانی ، ترجمه ، شرح واژگان و توضیح عبارات کتاب : حاج آقا محمدی برای کنترل و بازی کردن بچه ها ساعت 16:30 روضه ، خانم مرادیان نورالهدی نبش خیابان شهید رفیعی ، کمربندی خانم کرمی: 09139373680
سلام بيزحمت اگر کسی انتقاد یا پیشنهادی راجب به کلاس داره بگه، حتی نسبت به توضیح عبارات از لحاظ کمی و کیفی🌹
امام صادق علیه السلام به داود بن سرحان فرمود: به شیعیان سلام مرا برسان و بگو که خدا رحمت کند بنده ای را که با دیگری بنشیند و سخنان ما را یاد کند که سومین نفر ایشان فرشته ای است که برای ایشان می کند که هرگاه با یکدیگر بنشینند و احادیث ما را نقل کنند، دین ما برای شما زنده می شود. بهترین مردم بعد از ما کسی است که مذاکره احادیث ما بکند و ما را یاد کند. 📚 حلیه المتقین/فصل ششم/
▫️إِذَا أَقْبَلَتِ اَلدُّنْیَا عَلَی أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَیْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ 🟠 هنگامی که دنیا به کسی روی آورد نیکی های دیگران را به او عاریت می دهد و هنگامی که دنیا به کسی پشت کند نیکی های خودش را نیز از او سلب می نماید.» ✍مقصود امام علیه السلام آن است که هرگاه دنیا برای فراهم آوردن وسایل خوشبختی دنیوی، با جاه و مال بر گروهی روآور شود، مردم به آنها توجّه پیدا می‏کنند و به خاطر علاقه و دلبستگی به دنیا، با هر وسیله ممکن به ایشان نزدیک می‏شونددر نتیجه اوصاف خوبی را که در دیگران است هر چند که در حقیقت آن طور نیستند برای آنها به عاریه می‏گیرن و وقتی که دنیا بر حسب فراهم آمدن وسایل بدبختی بر گروهی پشت کند، در برابر چشم مردم بد جلوه کنند، به طوری که اگر فردی از آنها دارای فضیلتی هم باشد، مردم آن فضیلت را انکار و او را بر خلاف آن معرّفی کنند.
حکمت سوم:  قَالَ (علیه السلام): الْبُخْلُ عَارٌ، وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ، وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ [حَاجَتِهِ] حُجَّتِهِ، وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ. واژگان: يُخرِسُ: لال ميكند فَطِن: شخص با ذكاوت و باهوش و زيرك مُقِلّ: فقير و كم چيز تفاوت فقیر، مُقِل و مسکین: امام(عليه السلام) فرمود: بخل ننگ است و ترس مايه نقصان، فقر شخص زيرک را از بيان دليلش گنگ مى سازد و آن کس که فقير و تنگدست است حتى در شهر خود غريب است. مسکین کسی است که از بی‌پولی مسکن گزیده و در خانه نشسته و دستش جلوی دیگران دراز است و اظهار فقر میکند، اما فقیر به کسی می‌گویند که اظهار فقر می‌کند اما دستش را جلوی کسی دراز نمی‌کند و مُقل به انسان کم پول می‌گویند که نه دستش را جلوی کسی دراز می‌کند و نه اظهار فقر می‌کند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اى فرزند آدم اندوه روز نيامده را بر امروزت ميفزا، زيرا اگر روز نرسيده، از عمر تو باشد خدا روزى تو را خواهد رساند.
📌نتيجه تخريب دين براى دنيا ▫️لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئـاً مِنْ أَمْرِ دِيـنِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ الـــــــــــــــلَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ . 🟠مردم براي اصلاح دنيـا چـيزي از ديـن را ترك نمي گويند،جز آنكـه خـدا آنان را به چيزي زيانبارتر دچار خواهـــــــــــد ســـــــــــاخت. ✍اشاره به این که در بسیارى از اوقات، دستورات دینى و منافع دنیوى در برابر هم قرار مى گیرند و رعایت هر یک سبب ضایع شدن دیگرى است. انسان هاى موحد و یکتاپرستان حقیقى که هیچ مؤثرى را در عالم جز به فرمان خدا نمى دانند به منافع دنیوى خویش پشت پا مى زنند و براى حفظ دین و ایمان و اطاعت فرمان هاى الهى مى کوشند، از این رو رحمت الهى شامل حالشان مى شود و بهتر از آن عایدشان مى گردد. به عکس آنها که دینشان را فداى دنیا و وظایف الهى خود را فداى منافع دنیوى مى کنند خداوند بدتر از آنچه را از آن بیم داشتند به سراغشان مى فرستد.
حکمت سوم:  قَالَ (علیه السلام): الْبُخْلُ عَارٌ، وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ، وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ [حَاجَتِهِ] حُجَّتِهِ، وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ. واژگان: يُخرِسُ: لال ميكند فَطِن: شخص با ذكاوت و باهوش و زيرك مُقِلّ: فقير و كم چيز تفاوت فقیر، مُقِل و مسکین: امام(عليه السلام) فرمود: بخل ننگ است و ترس مايه نقصان، فقر شخص زيرک را از بيان دليلش گنگ مى سازد و آن کس که فقير و تنگدست است حتى در شهر خود غريب است. مسکین کسی است که از بی‌پولی مسکن گزیده و در خانه نشسته و دستش جلوی دیگران دراز است و اظهار فقر میکند، اما فقیر به کسی می‌گویند که اظهار فقر می‌کند اما دستش را جلوی کسی دراز نمی‌کند و مُقل به انسان کم پول می‌گویند که نه دستش را جلوی کسی دراز می‌کند و نه اظهار فقر می‌کند(صوررتش را با سیلی سرخ نگه میدارد)