🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
🍀🌹نهج البلاغه نامه هاي مولا اميرالمومنين امام علي عليه السلام🍀🌹 نامه شش: 🍃🍂و من كتاب له ع إلى معا
🌷 نهج البلاغه نامه های مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام🌷
نامه هفت
و من كتاب منه ع إليه أيضا
أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ أَتَتْنِي مِنْكَ مَوْعِظَةٌ مُوَصَّلَةٌ وَ رِسَالَةٌ مُحَبَّرَةٌ نَمَّقْتَهَا بِضَلاَلِكَ وَ أَمْضَيْتَهَا بِسُوءِ رَأْيِكَ وَ كِتَابُ اِمْرِئٍ لَيْسَ لَهُ بَصَرٌ يَهْدِيهِ وَ لاَ قَائِدٌ يُرْشِدُهُ قَدْ دَعَاهُ اَلْهَوَى فَأَجَابَهُ وَ قَادَهُ اَلضَّلاَلُ فَاتَّبَعَهُ فَهَجَرَ لاَغِطاً وَ ضَلَّ خَابِطاً.
وَ مِنْهُ
لِأَنَّهَا بَيْعَةٌ وَاحِدَةٌ لاَ يُثَنَّى فِيهَا اَلنَّظَرُ وَ لاَ يُسْتَأْنَفُ فِيهَا اَلْخِيَارُ اَلْخَارِجُ مِنْهَا طَاعِنٌ وَ اَلْمُرَوِّي فِيهَا مُدَاهِنٌ.
ترجمه:
نامهاى ديگر از آن حضرت ( ع ) به معاويه
اما بعد ، اندرزنامه اى از تو به من رسيد با جمله هايى بربافته و عباراتى كه به ضلالت خويش آراسته بودى و از روى بدانديشى روانه كرده بودى . اين نامه ، نامه كسى است كه نه خود ديده بينا دارد تا راه هدايت را به او نشان دهد ، و نه او را رهبرى است كه راهش بنمايد . هوا و هواس او را فراخوانده و او نيز پاسخش گفته و ضلالت رهنمونش گشته و او نيز متابعتش نموده . هذيانى در هم آميخته ، گم گشته و به خطا رفته است .
و از اين نامه است
بيعت كردن فقط يك بار است و دوباره در آن نظر نتوان كرد . گزينش از سر گرفته نشود . هر كه از بيعت بيرون رود ، طعن زننده است ، و هر كه در پذيرفتنش درنگ كند و دو دلى نشان دهد ، منافق است.
❉↝ ✿ ↜❉
⛅️#اللهُــم_َّعَجِّــل_ْلِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج...⛅️
🌷
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
🍀🌹نهج البلاغه نامه هاي مولا اميرالمومنين امام علي عليه السلام🍀🌹 نامه شش: 🍃🍂و من كتاب له ع إلى معا
🌷 نهج البلاغه نامه های مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام🌷
نامه هفت
و من كتاب منه ع إليه أيضا
أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ أَتَتْنِي مِنْكَ مَوْعِظَةٌ مُوَصَّلَةٌ وَ رِسَالَةٌ مُحَبَّرَةٌ نَمَّقْتَهَا بِضَلاَلِكَ وَ أَمْضَيْتَهَا بِسُوءِ رَأْيِكَ وَ كِتَابُ اِمْرِئٍ لَيْسَ لَهُ بَصَرٌ يَهْدِيهِ وَ لاَ قَائِدٌ يُرْشِدُهُ قَدْ دَعَاهُ اَلْهَوَى فَأَجَابَهُ وَ قَادَهُ اَلضَّلاَلُ فَاتَّبَعَهُ فَهَجَرَ لاَغِطاً وَ ضَلَّ خَابِطاً.
وَ مِنْهُ
لِأَنَّهَا بَيْعَةٌ وَاحِدَةٌ لاَ يُثَنَّى فِيهَا اَلنَّظَرُ وَ لاَ يُسْتَأْنَفُ فِيهَا اَلْخِيَارُ اَلْخَارِجُ مِنْهَا طَاعِنٌ وَ اَلْمُرَوِّي فِيهَا مُدَاهِنٌ.
ترجمه:
نامهاى ديگر از آن حضرت ( ع ) به معاويه
اما بعد ، اندرزنامه اى از تو به من رسيد با جمله هايى بربافته و عباراتى كه به ضلالت خويش آراسته بودى و از روى بدانديشى روانه كرده بودى . اين نامه ، نامه كسى است كه نه خود ديده بينا دارد تا راه هدايت را به او نشان دهد ، و نه او را رهبرى است كه راهش بنمايد . هوا و هواس او را فراخوانده و او نيز پاسخش گفته و ضلالت رهنمونش گشته و او نيز متابعتش نموده . هذيانى در هم آميخته ، گم گشته و به خطا رفته است .
و از اين نامه است
بيعت كردن فقط يك بار است و دوباره در آن نظر نتوان كرد . گزينش از سر گرفته نشود . هر كه از بيعت بيرون رود ، طعن زننده است ، و هر كه در پذيرفتنش درنگ كند و دو دلى نشان دهد ، منافق است.
❉↝ ✿ ↜❉
⛅️#اللهُــم_َّعَجِّــل_ْلِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج...⛅️
🌹
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
📌فراز ٣ ✍خطبه ١ نهج البلاغه دشتی 🎇🎇🎇🎇🎇#خطبه١🎇🎇🎇🎇🎇 آغاز آفرینش آسمان و ... _راههای خدا شناسی چهار
📌فراز ۴
✍خطبه ١ نهج البلاغه دشتی
🎇🎇🎇🎇🎇#خطبه١🎇🎇🎇🎇🎇
آغاز آفرینش آسمان و ...
🔹فلسفه بعثت پیامبران(نبوت عامه)
خدا پیمان وحی را از پیامبران گرفت تا امانت رسالت را به مردم برسانند آنگاه که در عصر جاهلیتها بیشتر مردم پیمان خدا را نادیده انگاشتند و حق پروردگار را نشناختند و برابر او به خدایان دروغین روی آوردند و شیطان مردم را از معرفت خدا باز داشت و از پرستش اوجدا کرد خداوند پیامبران خود را مبعوث فرمود و هر چند گاه متناسب با خواسته انسانها رسولان خود را پی در پی اعزام کرد تا وفاداری به پیمان فطرت باز جویند و نعمتهای فراموش شده را به یاد آورند و با ابلاغ احکام الهی حجت را بر آنها تمام نمایند و توانمندیهای پنهان شده عقل ها را آشکار سازند و نشانه های قدرت خدا را معرفی کنندمانند سقف بلند پایه آسمانها بر فراز انسانها ،گهواره گسترده زمین در زیر پای آنهاو وسایل عوامل حیات و زندگی و راههای مرگ و مردن و مشکلات و رنجهای پیر کننده و حوادث پی در پی که همواره بر سر راه آدمیان است.خداوند هرگز انسانها را بدون پیامبر یا کتابی آسمانی یا برهانی قاطع،یا راهی استوار رها نساخته است پیامبرانی که با اندک بودن یاران،و فراوانی انکار کنندگان هر گز در انجام وظیفه خود کوتاهی نکردند بعضی از پیامبران ،بشارت ظهور پیامبر آینده را دادند و برخی دیگر را پیامبران گذشته معرفی کردند بدین گونه قرنها پدید آمد و روز گاران سپری شدپدران رفتند و فرزندان جای آنها را گرفتند.
⛅️اللهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج⛅️
🌷
#بازخواني
💠 با هم نهج البلاغه بخوانيم💠
🎇
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇🎇
🌿🌺
❁﷽❁
🌷إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ
بقره (۶)
🌹همانا كسانى كه كفر ورزيده اند، براى آنها يكسان است كه هشدارشان دهى يا هشدارشان ندهى. آنها ايمان نخواهند
🌿تفسیر آیه:
«كفر»، به معناى پوشاندن و ناديده گرفتن است. به كشاورز و شب، كافر مى گويند. چون كشاورز دانه و هسته را زير خاك مى پوشاند و شب فضا را در برمى گيرد. كفران نعمت نيز به معنى ناديده گرفتن آن است. شخص منكر دين، به سبب اينكه حقايق و آيات الهى را كتمان مى كند و يا ناديده مى گيرد، كافر خوانده شده است.
قرآن، بعد از متّقين، گروهى از كفّار را معرّفى مى كند. آنها كه در گمراهى و كتمانِ حقّ، چنان سرسختند كه حاضر به پذيرش آيات الهى نيستند و در برابر دعوت پيامبران، زبان قال و حالشان اين بود: «سواء علينا أوَعَظتَ ام لم تكن من الواعظين»(133) براى ما وعظ و نصيحت تو اثرى ندارد، فرقى ندارد كه پند دهى يا از نصيحت دهندگان نباشى.
اگر زمينه مساعد ومناسب نباشد، دعوت انبيا نيز مؤثّر واقع نمى شود.
باران كه در لطافت طبعش، خلاف نيست
در باغ لاله رويد و در شوره زار، خَس
-----
133) شعراء، 136.
📜پیام آیه
- لجاجت و عناد و تعصّب جاهلانه، انسان را جماد گونه مى كند. «سواء عليهم»
- روش تبليغ براى كفّار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نكند، بشارت و وعده ها نيز اثر نخواهند كرد. «سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تُنذرهم»
- انتظار ايمان آوردنِ همه ى مردم را نداشته باشيد.(134) «...لا يؤمنون»
-----
134) در آيه ى 103 سوره يوسف مى فرمايد: «وما اكثر النّاس ولو حَرصتَ بمؤمنين» هر چند آرزومند و حريص باشى، بسيارى از مردم ايمان نخواهند آورد.
منبع: تفسیر نور
🌺🌺 @Nahjolbalaghe1
⛅️#اللهُــم_َّعَجِّــل_ْلِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج...⛅️
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
↷❈🔅❂📃❂🔅❈↶ #هر_روز_با_نهج_البلاغـہ #حڪمتهاے_نهج_البلاغـہ_ حکمت ۸ 🌷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : اعْ
↷❈🔅❂📃❂🔅❈↶
#هر_روز_با_نهج_البلاغـہ
#حڪمتهاے_نهج_البلاغـہ_
حکمت۹
🌹وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَي أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ .
🌹و درود خدا بر او فرمود: چون دنيا به كسي روي آورد، نيكيهاي ديگران را به او عاريت دهد، و چون از او روي برگرداند خوبيهاي او را نيز بربايد.
⛅️#اللهُــم_َّعَجِّــل_ْلِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج...⛅️
❤️
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
🌿🌺 ❁﷽❁ 🌹أُوْلَـئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَـئِكَ هُم
🌷
❁﷽❁
🌹خَتَمَ اللّهُ عَلَي قُلُوبِهمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِيم ٌ
بقره(7)
🌷خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پرده اى است و براى آنان عذابى بزرگ است.
🌿تفسیر آیه:
مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مى زند، كيفر لجاجت هاى آنان است. چنانكه مى خوانيم: «يطبع اللَّه على كلّ قلب متكبّر جبّار»(135) خدا بر دل افراد متكبّر و ستم پيشه، مهر مى زند. و در آيه 23 سوره ى جاثيه نيز مى خوانيم: خداوند بر دل كسانى كه با علم و آگاهى به سراغ هواپرستى مى روند مهر مى زند. بنابراين مهر الهى نتيجه ى انتخاب بدِ خود انسان است، نه آنكه يك عمل قهرى و جبرى از طرف خدا باشد.
مراد از قلب در قرآن، روح و مركز ادراكات است. سه نوع قلب را قرآن معرّفى مى كند:
1. قلب سليم،2. قلب منيب، 3. قلب مريض.
ويژگى هاى قلب سليم
الف: قلبى كه جز خدا در آن نيست. «ليس فيه احد سواه»(136)
ب: قلبى كه پيرو راهنماى حقّ، توبه كننده از گناه و تسليم حقّ باشد.(137)
ج: قلبى كه از حبّ دنيا، سالم باشد.(138)
د: قلبى كه با ياد خدا، آرام گيرد.(139)
ه: قلبى كه در برابر خداوند، خاشع است.(140)
البتّه قلب مؤمن، هم با ياد خداوند آرام مى گيرد و هم از قهر او مى ترسد. «اذا ذُكر اللّه وَجِلَت قلوبهم»(141) همانند كودكى كه هم به والدين آرام مى گيرد و هم از آنان حساب مى برد.
ويژگى هاى قلب مريض
الف: قلبى كه از خدا غافل است ولايق رهبرى نيست. «لاتطع من اغفلنا قلبه»(142)
ب: دلى كه دنبال فتنه و دستاويز مى گردد. «فامّا الّذين فى قلوبهم زيغ فيتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»(143)
ج: دلى كه قساوت دارد. «جعلنا قلوبهم قاسية»(144)
د: دلى كه زنگار گرفته است. «بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون»(145)
ه: دلى كه مُهر خورده است. «طبع اللّه عليها بكفرهم»(146)
ويژگى قلب منيب
قلب منيب، آن است كه بعد از توجّه به انحراف وخلاف، توبه وانابه كرده و به سوى خدا باز گردد. ويژگى بارز آن تغيير حالات در رفتار وگفتار انسان است.
خداوند در آيات قرآنى، نه ويژگى براى قلب كفّار بيان كرده است:
الف: انكار حقايق. «قُلوبُهم مُنكِرة»(147)
ب: تعصّب. «فى قلوبهم الحَميّة»(148)
ج: انحراف و گمراهى. «صَرفَ اللّه قُلوبهم»(149)
د: قساوت و سنگدلى. «فَويلٌ لِلقاسيَة قلوبهم»(150)
ه : موت. «لاتَسمعُ المَوتى»(151)
و: آلودگى و زنگار. «بَل رانَ على قلوبهم»(152)
ز: مرض. «فى قلوبهم مَرض»(153)
ح: ضيق. «يجعلْ صَدره ضَيّقاً»(154)
ط: طبع. «طَبع اللّه عليها بكفرهم»(155)
قلب انسان، متغيّر و تأثيرپذير است. لذا مؤمنان اينچنين دعا مى كنند: «ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا»(156) خدايا! دلهاى ما را بعد از آنكه هدايت نمودى، منحرف مساز.
امام صادق عليه السلام فرمودند: اين جمله (آيه) را زياد بگوييد و خود را از انحراف ايمن و درامان ندانيد.(157)
-----
135) غافر، 35.
136) نورالثقلين، ج 4، ص 57.
137) نهج البلاغه، خطبه 214.
138) تفسير صافى.
139) فتح، 4.
140) حديد، 16.
141) انفال، 2.
142) كهف، 28.
143) آل عمران، 7.
144) مائده، 13.
145) مطففين، 14.
146) نساء، 155.
147) نحل، 22.
148) فتح، 26.
149) توبه، 127.
150) زمر، 22.
151) روم، 52.
152) مطففين، 14.
153) بقره، 10.
154) انعام، 125.
155) نساء، 155.
156) آل عمران، 8.
157) تفسير نورالثقلين.
📜پیام آیه
درك نكردن حقيقت، شايد بالاترين كيفرهاى الهى است. «ختم اللَّه على قلوبهم»
- كفر و الحاد، سبب مهر خوردن دلها و گوش هاست. «الذين كفروا... ختم اللَّه»
- در اثر پافشارى بر كفر، امتيازات اساسى انسان (درك حقايق و واقعيّات) سلب مى شود. «الّذين كفروا... ختم اللَّه»
- كيفر الهى، متناسب با عمل ماست. «الّذين كفروا... ختم اللَّه»
آرى، جزاى كسى كه حقّ را فهميد وبر آن سرپوش گذاشت، آن است كه خدا هم بر چشم، گوش، روح و فكرش سرپوش گذارد. در واقع انسان، خود عامل بدبختى خويش را فراهم مى كند. چنانكه امام رضاعليه السلام فرمود: مُهر خوردن، عقوبت كفر آنهاست.(158)158) تفاسير نورالثقلين و كنزالدقائق.
منبع:تفسیر نور
✨اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم✨
🌿🌺 @Nahjolbalaghe1
⛅️#اللهُــم_َّعَجِّــل_ْلِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج...⛅️
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
🌷 نهج البلاغه نامه های مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام🌷 نامه هفت و من كتاب منه ع إليه أيضا
🌷 نهج البلاغه نامه های مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام🌷
نامه هشت
و من كتاب له ( عليه السلام )
>إلي جرير بن عبد الله البجلي لما أرسله إلي معاوية <
أَمَّا بَعْدُ فَإِذَا أَتَاكَ كِتَابِي فَاحْمِلْ مُعَاوِيَةَ عَلَي الْفَصْلِ وَ خُذْهُ بِالْأَمْرِ الْجَزْمِ ثُمَّ خَيِّرْهُ بَيْنَ حَرْبٍ مُجْلِيَةٍ أَوْ سِلْمٍ مُخْزِيَةٍ فَإِنِ اخْتَارَ الْحَرْبَ فَانْبِذْ إِلَيْهِ وَ إِنِ اخْتَارَ السِّلْمَ فَخُذْ بَيْعَتَهُ وَ السَّلَامُ .نامه ۸-به جرير بن عبدالله البجلي
وادار ساختن معاويه به بيعت
پس از نام خدا و درود!
هنگامي كه نامه ام به دستت رسيد، معاويه را به يكسره كردن كار وادار، و با او برخوردي قاطع داشته باش، سپس او را آزاد بگذار در پذيرفتن جنگي كه مردم را از خانه بيرون مي ريزد، يا تسليم شدني خواركننده، پس اگر جنگ را برگزيد، امان نامه او را بر زمين كوب، و اگر صلح خواست از او بيعت بگير، با درود.
⛅️اللّٰهُمَــ ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّجْ ⛅️
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
📌فراز ۵
✍خطبه ١ نهج البلاغه دشتی
🎇🎇🎇🎇🎇#خطبه١🎇🎇🎇🎇🎇
آغاز آفرینش آسمان و ...
🔹فلسفه بعثت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و اله و سلم):
تا اینکه خدای سبحان برای وفای به عهد خود و کامل گردانیدن دوران نبوت حضرت محمد که (درود خدا بر او باد)را مبعوث کرد پیامبری که از همه پیامبران پیمان پذیرش نبوت او را گرفته بود نشانه های او شهرت داشت و تولدش بر همه مبارک بود در روزگاری که مردم روی زمین دارای مذاهب پراکنده، خواسته های گوناگون و روشهای متفاوت بودند عده ای خدا را به پدیده ها تشبیه کرده و گروهی نامهای ارزشمند خدا را انکار و به بتها نسبت میدادند و برخی به غیر خدا اشاره میکردند پس خدای سبحان مردم را به وسیله محمد (ص) از گمراهی نجات داد و هدایت کرد و از جهالت رهایی بخشید سپس دیدار خود را برای پیامبر (ص) برگزید و آنچه نزد خود داشت برای او پسندید و او را با کوچ دادن از دنیا گرامی داشت و از گرفتاریها و مشکلات رهایی بخشید و کریمانه قبض روح کرد.
⛅️اللهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج⛅️
#بازخواني
💠 با هم نهج البلاغه بخوانيم💠
🎇
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇🎇
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ
بقره (8)
🔹وگروهى از مردم كسانى هستند كه مى گويند: به خدا و روز قيامت ايمان آورده ايم، در حالى كه مؤمن نيستند.
🌿تفسیر آیه :
در آغاز اين سوره، براى معرّفى مؤمنان چهار آيه و براى شناسايى كفّار دو آيه آمده است. از آيه 8 تا 20 گروه سومى را معرّفى مى كند كه منافق هستند. اينان نه ايمان گروه اوّل را دارند و نه جرأت و جسارت گروه دوم را در ابراز كفر. منافق، همانند موش صحرايى است كه براى لانه اش دو راه فرار قرار مى دهد، يكى از آن دو را باز مى گذارد و از آن رفت و آمد مى كند و ديگرى را بسته نگه مى دارد. هر گاه احساس خطر كند با سر خود راه بسته را باز كرده و مى گريزد. نام سوراخ مخفى موش «نافقاء» است كه كلمه منافق نيز از همين واژه گرفته شده است.(159)
گرچه مراد از نفاق در اين آيات، كفر در دل و اظهار ايمان است، ولى در روايات نفاق، داراى معناى گسترده اى است كه هركس زبان وعملش هماهنگ نباشد، سهمى از نفاق دارد. در حديث مى خوانيم: اگر به امانت خيانت كرديم و در گفتار دروغ گفتيم و به وعده هاى خود عمل نكرديم، منافق هستيم گرچه اهل نماز و روزه باشيم.(160)
نفاق، نوعى دروغِ عملى و اعتقادى است و رياكارى نيز نوعى نفاق است.(161)
-----
📜پیام آیه:
- ايمان، يك مسئله قلبى است وبه اظهارات انسان بستگى ندارد. «ماهم بمؤمنين»
- اساس ايمان، ايمان به مبدأ و معاد است. «آمنا باللَّه و باليوم الآخر»
- خداوند از درون انسان، آگاه است. «وما هم بمؤمنين»
🔸منبع: تفسیر نور
⛅️#اللهُــم_َّعَجِّــل_ْلِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج...⛅️
↷❈🔅❂📃❂🔅❈↶
#هر_روز_با_نهج_البلاغـہ
#حڪمتهاے_نهج_البلاغـہ_
🌷حکمت ۱۰
🌷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ .
🌷و درود خدا بر او فرمود: با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند.
🌿🌹🍃🌹🌿
🌷 نهج البلاغه نامه های مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام🌷
نامه ۹
نامه به معاويه
افشاي دشمني هاي قريش و استقامت پيامبر (ص)
خويشاوندان ما از قريش مي خواستند پيامبرمان (ص) را بكشند، و ريشه ما را بركنند، و در اين راه انديشه ها از سرگذراندند، و هر چه خواستند نسبت به ما انجام دادند، و زندگي خوش را از ما سلب كردند، و با ترس و وحشت به هم آميختند، و ما را به پيمودن كوه هاي صعب العبور مجبور كردند، و براي ما آتش جنگ افروختند، اما خدا خواست كه ما پاسدار دين او باشيم، و شر آنان را از حريم دين باز داريم، مومن ما در اين راه خواستار پاداش بود، و كافر ما از خويشاوندان خود دفاع مي كرد، ديگر افراد قريش كه ايمان مي آوردند و از تبار ما نبودند، يا به وسيله هم پيمانهايشان و يا با نيروي قوم و قبيله شان حمايت شده و در امان بودند، هرگاه آتش جنگ زبانه مي كشيد، و دشمنان هجوم مي آوردند پيامبر اسلام (ص) اهل بيت خود را پيش مي فرستاد تا به وسيله آنها، اصحابش را از سوزش شمشيرها و نيزه ها حفظ فرمايد، چنانكه عبيده بن حارث در جنگ بدر، و حمزه در احد، و جعفر در موته، شهيد گرديدند. كساني هم بودند كه اگر مي خواستم نامشان را مي آوردم، آنان كه دوست داشتند چون شهيدان اسلام، شهيد گردند، اما مقدر چنين بود كه زنده بمانند، و مرگشان به تاخير افتاد، شگفتا از روزگار! كه مرا همسنگ كسي قرار داده كه چون من پيش قدم نبوده، و مانند من سابقه در اسلام و هجرت نداشته است، كسي را سراغ ندارم چنين ادعايي كند، مگر ادعاكننده اي كه نه من او را مي شناسم و نه فكر مي كنم خدا، او را بشناسد، در هر حال خدا را سپاسگزارم.
افشاي ادعاي دروغين معاويه در خونخواهي عثمان
اينكه از من خواستي تا قاتلان عثمان را به تو واگذارم، پيرامون آن فكر كردم و ديدم كه توان سپردن آنها را به تو يا غير تو ندارم، سوگند بجان خودم! اگر دست از گمراهي و تفرقه برنداري، به زودي آنها را خواهي يافت كه تو را مي جويند، بي آنكه تو را فرصت دهند تا در خشكي و دريا و كوه و صحرا زحمت پيدا كردنشان را بر خود هموار كني. و اگر در جستجوي آنان برآيي بدان كه شادمان نخواهي شد، و زيارتشان تو را خوشحال نخواهد كرد، و درود بر اهل آن.
🌹
📌فراز ۶،۷،۸
✍خطبه ١ نهج البلاغه دشتی
🎇🎇🎇🎇🎇#خطبه١🎇🎇🎇🎇🎇
آغاز آفرینش آسمان و ...
۶ ضرورت امامت پس از پيامبران الهي
رسول گرامي اسلام، در ميان شما مردم جانشيناني برگزيد كه تمام پيامبران گذشته براي امّتهاي خود برگزيدند، زيرا آنها هرگز انسانها را سرگردان رها نكردند و بدون معرّفي راهي روشن و نشانههاي استوار، از ميان مردم نرفتند.
۷ ويژگيهاي قرآن و احكام اسلام
كتاب پروردگار ميان شماست، كه بيان كننده حلال و حرام، واجب و مستحب، ناسخ و منسوخ، مباح و ممنوع، خاصّ و عام، پندها و مثلها، مطلق و مقيّد، محكم و متشابه ميباشد، عبارات مجمل خود را تفسير، و نكات پيچيده خود را روشن ميكند، از واجباتي كه پيمان شناسايي آن را گرفت و مستحبّاتي كه آگاهي از آنها لازم نيست. قسمتي از احكام ديني در قرآن واجب شمرده شد كه ناسخ آن در سنّت پيامبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم آمده، و بعضي از آن، در سنّت پيامبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم واجب شده كه در كتاب خدا ترك آن مجاز بوده است، بعضي از واجبات، وقت محدودي داشته كه در آينده از بين رفته است. محرّمات الهي از هم جدا ميباشند، برخي از آنها، گناهان بزرگ است كه وعده آتش دارد و بعضي كوچك كه وعده بخشش داده است، و برخي از اعمال كه اندكش مقبول و در انجام بيشتر آن آزادند. 4
۸- فلسفه و راه آورد حج
خدا حجّ را خانه محترم خود را بر شما واجب كرد، همان خانهاي كه آن را قبلهگاه انسانها قرار داده كه چونان تشنگان به سوي آن روي ميآورند، و همانند كبوتران به آن پناه ميبرند. خداي سبحان، كعبه را مظهر تواضع بندگان برابر عظمت خويش و نشانه اعتراف آنان به بزرگي و قدرت خود قرار داد و در ميان انسانها، شنوندگاني را برگزيد كه دعوت او را براي حج، اجابت كنند و سخن او را تصديق نمايند و پاي بر جايگاه پيامبران الهي نهند. همانند فرشتگاني كه بر گرد عرش الهي طواف ميكنند، و سودهاي فراوان در اين عبادتگاه و محل تجارت زائران به دست آورند و به سوي وعدهگاه آمرزش الهي بشتابند. خداي سبحان، كعبه را براي اسلام، نشانه گويا، و براي پناهندگان، خانه امن و امان قرار داد، اداي حق آن را واجب كرد و حج بيت اللّه را واجب شمرد و بر همه شما انسانها مقرّر داشت كه به زيارت آن برويد، و فرمود: آن كس كه توان رفتن به خانه خدا را دارد، حج بر او واجب است و آن كس كه انكار كند، خداوند از همه جهانيان بي نياز است
🌷
✅هر روز یک آیه همراه با ترجمه و تفسیر
🌹يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ
بقره(9)
🌸(منافقان به پندار خود) با خداوند و مؤمنان نيرنگ مى كنند در حالى كه جز خودشان را فريب نمى دهند، امّا نمى فهمند!
🌷«شعور» از ريشه ى «شَعر» به معناى مو مى باشد. كسى كه داراى فهم دقيق و موشكافانه باشد، اهل درك و شعور است. بنابراين منافق گمان مى كند كه ديگران را فريب مى دهد، زيرا درك درست ندارد. «لايشعرون»
مراد از حيله ومكر منافقان با خدا، يا خدعه ونيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آن را مورد تمسخر و بازيچه قرار مى دهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست. يعنى همان گونه كه اطاعت و بيعت با رسول خدا، اطاعت و بيعت با خداست(162) و خدعه با رسول خدا به منزله خدعه با خدا مى باشد كه روشن است اين گونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كرده ام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است كه فريب پزشك، فريب خود است.
برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام مى آورد، اسلام نيز او را در ظاهر مسلمان مى شمارد. او در دل ايمان ندارد و كافر است، خداوند نيز در قيامت او را با كافران محشور مى كند.
در روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مى خوانيم: رياكارى، خدعه با خداوند است.(163)
قرآن، بازتاب كار نيك و بد انسان را براى خود او مى داند. چنانكه در اين آيه مى فرمايد: خدعه با دين، خدعه با خود است نه خدا. و در جاى ديگر مى فرمايد: «اِن أحسنتم أحسنتم لانفسكم و اِن أسأتم فلها»(164) اگر نيكى كنيد، به خود نيكى كرده ايد و اگر بدى كنيد، به خود كرده ايد. يا در جاى ديگر مى فرمايد: «ولا يَحيق المَكر السيّى ء الاّ بَاهلِه»(165) نيرنگ بد، جز سازنده اش را فرا نگيرد.
-----
162) من يطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هركس از رسول پيروى كند، قطعاً از خدا پيروى كرده است. نساء، 80. «انّ الّذين يُبايعونك انّما يبايعون اللّه» كسانى كه با تو بيعت كنند، همانا با خدا بيعت نموده اند. فتح، 1.
163) تفسير نورالثقلين.
164) اسراء، 7.
165) فاطر، 43.
حيله گرى، نشانه ى نفاق است. «يخادعون اللّه»
- منافق، همواره در فكر ضربه زدن است. «يخادعون» (كلمه «خدعه» به معناى پنهان كردن امرى و اظهار نمودن امر ديگر، به منظور ضربه زدن است.)(166)
- آثار نيرنگ، به صاحب نيرنگ بر مى گردد. «وما يَخدعون الاّ انفسهم»
- منافق، بى شعور است ونمى فهمد كه طرف حساب او خداوندى است كه همه ى اسرار درون او را مى داند(167) ودر قيامت نيز از كار او پرده برمى دارد.(168) «وما يشعرون»(169)
- خدعه و حيله، نشانه ى عقل و شعور نيست. «يخادعون... لايشعرون» در روايات مى خوانيم: عقل واقعى آن است كه توسط آن، انسان خداوند را بندگى نمايد.
-----
166) تفسير راهنما.
167) يعلم خائنة الاعين و ماتخفى الصدور» غافر، 19.
168) يوم تبلى السرائر» طارق، 9.
169) جمله «و ما يشعرون» دو گونه مى توان معنا كرد: اول آن كه شعور ندارند كه خدا اسرارشان را مى داند و ديگر اين كه شعور ندارند كه در حقيقت به خود ضربه مى زنند.
▫منبع: تفسیر نور استاد قرائتی
❤️
❓چرا وقت شنیدن نام امام زمان از جامون بلند میشیم و دست رو سر میزاریم
پاسخ :
میرزای نوری می نویسد:
"در خبری از امام صادق نقل شده روزی در مجلس امام صادق نام حضرت مهدی برده شد امام صادق به سبب تعظیم واحترام از جا برخاست"
📔نجم الثاقب
در روایتی آمده است که دعبل خزاعی بعد از آنکه ابیاتی راجع به حضرت مهدی نزد امام رضا خواند حضرت از جا برخاست
📔منتخب الاثر
از امام صادق سوال شد چرا هنگام شنیدن نام مهدی از جای خود بر میخیزیم حضرت فرمود:
"چون غیبتش طولانی است وامام از شدت محبتی که به دوستان خود دارد هرزمان که شخصی اورا یاد کند نگاهی به او میکند وسزاوار است که یاد کننده به جهت احترام از جای خود برخیزد واز خدا تعجیل فرج ایشان را خواهد"
📔منتخب الاثر
🌷
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
4_5848427318803956789.mp3
5.92M
🍃سفر پرماجرا
🔹استاد شجاعی
🍃🌺 @Nahjolbalaghe1
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
↷❈🔅❂📃❂🔅❈↶ #هر_روز_با_نهج_البلاغـہ #حڪمتهاے_نهج_البلاغـہ_ 🌷حکمت ۱۰ 🌷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : خَ
↷❈🔅❂📃❂🔅❈↶
#هر_روز_با_نهج_البلاغـہ
#حڪمتهاے_نهج_البلاغـہ_
🔹حکمت ۱۱
🌷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا قَدَرْتَ عَلَي عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ .
🌹و درود خدا بر او فرمود: اگر بر دشمنت دست يافتي، بخشيدن او را شكرانه پيروزي قرار ده.
⛅️#اللهُــم_َّعَجِّــل_ْلِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج...⛅️
🌷
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
✅هر روز یک آیه همراه با ترجمه و تفسیر 🌹يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِ
✅هر روز یک آیه همراه با ترجمه و تفسیر
🌹فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (10)
🌸در دلهاى منافقان، بيمارى است پس خداوند بيمارى آنان را بيافزايد. و براى ايشان عذابى دردناك است، به سزاى آنكه دروغ مى گويند.
🌷بيمارى، گاهى مربوط به جسم است، نظير آيه ى 185 سوره بقره؛ «ومن كان مريضاً» كه درباره احكام روزه بيماران مى باشد. و گاهى مربوط به روح، نظير اين آيه «فى قلوبهم مرض» كه درباره بيمارى نفاق مى باشد.
داستان منافق، به لاشه ومردارى بد بو مى ماند كه در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بيشتر وارد شود، فسادش بيشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزايش مى يابد. نفاق، همچون مردارى است كه اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آيه وحكمى كه از طرف خداوند نازل شود، به جاى تسليم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و رياكارى مى زند و يك گام بر نفاق خود مى افزايد. اين روح مريض، تمام افكار و اعمال او را، رياكارانه و منافقانه مى كند و اين نوعى افزايش بيمارى است. «فزادهم اللَّه مرضاً»
شايد جمله ى «فزادهم اللَّه مرضاً» نفرين باشد. نظير «قاتلهم اللَّه» يعنى اكنون كه در دل بيمارى دارند، خدا بيمارى آنان را اضافه كند.
نفاق، يك مرض روحى ومنافق بيمار است. همانطور كه بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فى قلوبهم مرض»
- اصلِ انسان، دل و روح اوست. «زادهم اللَّه»
(حقّ اين بود كه بگويد «فزادها اللَّه مرضاً» يعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زياد كرد. ولى فرمود: مرض خود آنان را زياد كرد. پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است. زيرا اگر روح وقلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هويداست.)(170)
- نفاق، مرضى است كه رشد سرطانى دارد.(171) «زادهم اللَّه مرضاً»
- زمينه هاى عزّت و سقوط را، خود انسان در خود به وجود مى آورد. «لهم عذاب اليم بما كانوا يكذبون»
- دروغگويى، از روشهاى متداول منافقان است. «كانوا يَكذبون»
-----
170) تفسير راهنما.
171) در قرآن، آياتى را مى خوانيم كه در آن اوصاف پسنديده اى همچون: علم، هدايت و ايمان، قابل افزايش معرّفى شده است. همانند: «زدنى علماً» طه، 114 و «زادتهم ايمانا» انفال، 2 و «زادهم هدى» محمد، 17. همچنين برخى از امراض و اوصاف ناپسند مانند: رجس، نفرت، ترس و خسارت نيز قابل ازدياد دانسته شده اند. همانند: «زادتهم رجساً» توبه، 125 و «زادهم نفوراً» فرقان، 60 و «مازادوكم الاّ خَبالاً» توبه، 47 و «ولا يزيد الظالمين الاّ خساراً» اسراء، 82. با توجّه به آيات مذكور، معلوم مى شود كه سنّت خداوند، آزادى دادن به هر دو گروه خير و شر است. «كلاّ نُمدّ هؤلاء و هؤلاء» اسراء، 20.
▫منبع:تفسیر نور استاد قرائتی
🌷
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
♨️ سوال:
🔰چرا وجود حضرت مهدی(عج) به خورشید پشت ابر تشبیه شده است؟
✍ پاسخ:
✅ حضرت مهدى(ع) را به خورشید پشت ابر تشبیه كرده اند و این مسأله برمى گردد به حدیثى از خود حضرت كه مى فرمایند:
«چگونگى استفاده از من در غیبت، مانند استفاده خورشید است هنگامى كه ابرها آن را مى پوشانند.»[۱]
صاحبان ذوق در وجوه تشابه حضرت با خورشید پشت ابر، چنین گفته اند:
۱- همچنان كه مردم انتظار بیرون آمدن خورشید از پشت ابرهاى تیره را مى كشند تا بیشتر ازآن بهره مند گردند، در زمان غیبت نیز شیعیان و محبان حضرت همواره انتظار وجود مباركش را دارند و هرگز نا امید نمى شوند
۲- هر كس با این همه آثار و معجزات و آیات و روایات باز هم منكر وجود مباركش شود، مانند كسى است كه منكر وجود خورشید گردد، هنگامى كه در پشت ابرها از دیدگان، به ظاهر پنهان است، گرچه آثار وجودش به جهانیان مى رسد.
۳- هر چند خورشید در پس ابر براى مدَتى پنهان مى گردد، اما نور روشنى بخش خود را از جهانیان دریغ نمى كند و باز هم از پس ابر زمین و آسمان را روشن مى كند، امام(ع) نیز هر چندكه در پسِ پرده غیبت قرار دارد، اما نور ولایت آن حضرت بر همه عالمیان پرتوافكن است، چه این كه اگر نور آن امام نباشد، بنابر روایات معصومین(ع) زمین و اهل آن از بین مى روند و اوست كه امان اهل زمین است.
[۱]. بحار الانوار ج ۵۳ ص ۱۸۰.
👈 ارسال سوالات از طریق آیدی زیر:
@pasokhgoo10">@pasokhgoo10</a>
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🌺
🌷 وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ
بقره (11)
🌷هرگاه به آنان (منافقان) گفته شود در زمين فساد نكنيد، مى گويند: همانا ما اصلاحگريم.
🌿گرچه منافقان پندپذير و نصيحت خواه نيستند، ولى بهتر است با آنها سخن گفت و نهى از منكر كرد. «قيل لهم»
- نفاق، عامل فساد است. «لا تفسدوا فى الارض»
- منافق چند چهره بودن خود را مردم دارى واصلاح طلبى مى داند. «انمّا نحن مصلحون»
- منافق، فقط خود را اصلاح طلب معرّفى مى كند. «انّما نحن مصلحون» (ممكن است كسى در حدّ اعلاى بيمارى روحى باشد، ولى خيال كند كه سالم است.)
- منافق با ستايش نابجا از خود، در صدد تحميق مردم و توجيه خلافكارى هاى خويش است. «انّما نحن مصلحون»
منبع: تفسیر نور
🌷
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
🌷 نهج البلاغه نامه های مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام🌷
🌷 نامه ۱۰
🔸نامه به معاويه
🔹افشاي چهره معاويه
چه خواهي كرد، آنگاه كه جامه هاي رنگين تو كنار رود؟ كه به زيباييهاي دنيا زينت شده بود، دنيا تو را با خوشيهاي خود فريب داده، و به دعوت آن پاسخ داده اي، فرمانت داد و اطاعت كردي، همانا به زودي تو را وارد ميدان خطرناكي مي كند كه هيچ سپر نگهدارنده اي نجاتت نمي دهد. اي معاويه از اين كار دست بكش، و آماده حساب باش، و آماده حوادثي باش كه به سراغ تو مي آيد، به گمراهان فرومايه، گوش مسپار، اگر چنين نكني به تو اعلام مي دارم كه در غفلت زدگي قرار گرفته اي، همانا تو نازپرورده اي مي باشي كه شيطان بر تو حكومت مي كند، و با تو به آرزوهايش مي رسد، و چون روح و خون در سراسر وجودت جريان دارد. معاويه! از چه زماني شما زمامداران امت و فرماندهان ملت بوديد؟ نه سابقه درخشاني در دين، و نه شرافت والايي در خانواده داريد، پناه به خدا مي برم از گرفتار شدن به دشمني هاي ريشه دار، تو را مي ترسانم از ينكه به دنبال آرزوها تلاش كني، و آشكار و نهانت يكسان نباشد.
🔹پاسخ به تهديد نظامي :
معاويه! مرا به جنگ خوانده اي، اگر راست مي گويي مردم را بگذار و به جنگ من بيا، و دو لشكر را از كشتار بازدار، تا بداني پرده تاريك بر دل كدام يك از ما كشيده، و ديده چه كس پوشيده است؟ من ابوالحسن، كشنده جد و دايي و برادر تو در روز نبرد بدر، مي باشم كه سر آنان را شكافتم، همان شمشير با من است، و با همان قلب با دشمنان ملاقات مي كنم، نه بدعتي در دين گذاشته، و نه پيامبر جديدي برگزيده ام، من بر همان راه راست الهي قرار دارم كه شما با اختيار رها كرده، و با اكراه پذيرفته بوديد.
🔹پاسخ به خونخواهي دروغين معاويه
خيال كردي به خونخواهي عثمان آمده اي؟ در حالي كه مي داني خون او به دست چه كساني ريخته شده، اگر راست مي گويي از آنها مطالبه كن، همانا من تو را در جنگ مي نگرم كه چونان شتران زير بار سنگين مانده، فرياد و ناله سرمي دهي، و مي بينم كه لشكريانت با بي صبري از ضربات پياپي شمشيرها، و بلاهاي سخت، و بر خاك افتادن مداوم تنها، مرا به كتاب خدا مي خوانند در حالي كه لشكريان تو، كافرند و در انكار، از بيعت كنندگانند و پيمان شكن.
نهج البلاغه🌺
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
↷❈🔅❂📃❂🔅❈↶
#هر_روز_با_نهج_البلاغـہ
#حڪمتهاے_نهج_البلاغـہ_
🌷حکمت ۱۲
🌹وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ
🌹و درود خدا بر او فرمود: ناتوان ترين مردم كسي است كه در دوست يابي ناتوان است، و از او ناتوان تر آنكه دوستان خود را از دست بدهد.
کانال :نهج البلاغه🌺
http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
📌فراز ۱
✍خطبه ۲ نهج البلاغه دشتی
🎇🎇🎇🎇🎇#خطبه۲🎇🎇🎇🎇🎇
🌹خطبه ۲-پس از بازگشت از صفين
🔹ستايش پروردگار
ستايش مي كنم خداوند را، براي تكميل نعمتهاي او، و تسليم بودن برابر بزرگي او، و ايمن ماندن از نافرماني او، و در رفع نيازها از او ياري مي طلبم، زيرا آن كس را كه خدا هدايت كند، هرگز گمراه نگردد، و آن را كه خدا دشمن دارد، هرگز نجات نيابد، و هر آن كس را كه خداوند بي نياز گرداند، نيازمند نخواهد شد، پس ستايش خداوند از همه چيز گرانسنگ تر، و برترين گنجي است كه ارزش ذخيره شدن دارد،
و گواهي مي دهم كه جز خداي يكتاي بي شريك، معبودي نيست، شهادتي كه اخلاص آن آزموده، و پاكي و خلوص آن را باور داريم، و تا زنده ايم بر اين باور استواريم، و آن را براي صحنه هاي هولناك روز قيامت ذخيره مي كنيم، زيرا شهادت به يگانگي خدا، نشانه استواري ايمان، بازكننده درهاي احسان، مايه خشنودي خداي رحمان، و دوركننده شيطان است. ويژگيهاي پيامبر اسلام (ص) و شهادت مي دهم كه محمد (ص) بنده خدا و فرستاده اوست، خداوند او را با ديني آشكار، و نشانه اي پايدار، و قرآني نوشته شده و استوار، و نوري درخشان، و چراغي تابان، و فرماني آشكاركننده، فرستاد تا شك و ترديدها را نابود سازد و با دلائل روشن استدلال كند، و با آيات الهي مردم را پرهيز دهد، و از كيفرهاي الهي بترساند.
✅هر روز یک آیه همراه ترجمه و تفسیر
🌷أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـكِن لاَّ يَشْعُرُونَ
بقره (12)
🌷آگاه باشيد! همانا آنان خود اهل فسادند، ولى نمى فهمند.
🔹در يك بررسى اجمالى از آيات قرآن در مى يابيم كه نفاق، آثار و عوارض بدى در روح، روان، رفتار و كردار شخص منافق ايجاد مى كند كه او را در دنيا و قيامت گرفتار مى سازد. قرآن در وصف آنها مى فرمايد:
* دچار فقدان شعور واقعى مى شوند.(172)
* انديشه و فهم نمى كنند.(173)
* دچار حيرت و سرگردانى مى شوند.(174)
* چون اعتقاد قلبى صحيحى ندارند، وحشت واضطراب(175) و عذابى دردناك دارند.(176)
-----
172) لايشعرون» بقره، 12 ؛ «هم السفهاء» بقره، 13.
173) لايفقهون» توبه، 87 ؛ «لايعلمون» بقره، 13.
174) يعمهون» بقره، 15، «لايبصرون» بقره، 17.
175) حذر الموت» بقره، 19.
176) ولهم عذاب اليم» بقره، 10
🔹- مسلمانان بايد به ترفند وشعارهاى به ظاهر زيباى منافقان، آگاه شوند. «الا»
- بلندپروازى و خيال پردازى مغرورانه ى منافق، بايد شكسته شود. «انّهم هم المفسدون»
- منافقان دائماً در حال فساد هستند. «المفسدون»
- زرنگى اگر در مسير حقّ نباشد، بى شعورى است. «لا يشعرون»
منبع:تفسیر نور استاد قرائتی
🌿
🌷حکمت ۱۳
و درود خدا بر او فرمود:
چون نشانه هاي نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسي، نعمتها را از خود دور نسازيد.
🔹نهج البلاغه حکمت ۱۳