eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 کدام بهتر است ✅ امام صادق علیه السلام: وقتی ميان دو نفر دعوا می‌شود، دو فرشته فرود می‌آيند و به آن كسی که بدزبانی کرده است می‌گويند: ((هرچه خواستى گفتى؛ خودت لايق آنچه گفتى هستی، و كيفر گفتارت را خواهى ديد.)) و به بردبار می‌گويند: ((صبر و بردباری نمودى، اگر بردباری‌ات را به پايان رسانى، خداوند تو را مي‌آمرزد.)) ولى اگر شخص بردبار، جواب شخص مقابل را پس بدهد، آن دو فرشته بالا می‌روند و آنها را به حال خودشان رها می‌کنند. 📙اصول كافى، ج ۳ ، ص ۱۷۴
🌷 امام کاظم (عليه السّلام) فرمودند: 🍇 لا تستغنى شیعتنا عن أربع: خمرة یصلى علیها و خاتم یتختم به و سواک یستاک به و سبحة من طین قبر أبى عبدالله (علیه السّلام) ☘ پیروان ما از چهار چیز بى نیاز نیستند : 1⃣ سجاده اى که بر روى آن نماز خوانده شود. 2⃣ انگشترى که در انگشت باشد. 3⃣ مسواکى که با آن دندانها را مسواک کنند. 4⃣ تسبیحى از خاک مرقد امام حسین عليه السلام 📕 تهذيب الاحکام
💐 امام محمدباقر (علیه السلام) : ☘ فرزندان به واسطه صالح بودن پدرانشان( از انحراف) محفوظ می مانند. 📚 بحارالانوار ج68 ص236
☀️ امام ﺭﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎم: ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻣﺮ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﻨﺪ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻧﻴﺴﺖ. 📗 صفات الشیعه حدیث سوم 🍃 🌼🍃
✍عجیب است گاهی ما به کسی که در پُست و مقام یا ثروت از ما پیشی گرفته حسادت میورزیم اما هنگامی که کسی: در صف اول نماز یا در حفظ قرآن ازما پیشی گرفته، غبطه نمیخوریم و علت آن بسیار واضح است و آن عشق به دنیا و فراموش نمودن آخرت است. { بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى} بلکه شما زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح میدهید، در حالی که آخرت بهتر و پایندتر است. 📚:سوره الأعلى۱۷_۱۶
دعای هفتم صحیفیه سجادیه
28.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تلاوت "احمد ابوالقاسمی"، قاری بین‌المللی و مدیر شبکه رادیویی قرآن در حضور رهبر معظم انقلاب @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها و مطالب متنوع دیگر 🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند 🌺🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨ ⬇️ادامه تفسیر سوره مبارکه آل عمران ادامه آیه (۱۵۹) ✅بنابراین مورد مشورت، تنها طرز اجراى دستورات و نحوه پیاده کردن احکام الهى بود، و به عبارت دیگر پیامبر(صلى الله علیه وآله) در قانونگذارى، هیچ وقت مشورت نمى کرد، بلکه در طرز اجراى قانون نظر مسلمانان را مى خواست. لذا هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) پیشنهادى را طرح مى کرد مسلمانان، نخست سؤال مى کردند: آیا این یک حکم الهى است؟ و یک قانون است که قابل اظهار نظر نباشد و یا مربوط به چگونگى تطبیق قوانین؟ 🔹اگر از قبیل دوم بود اظهار نظر مى کردند و اگر از قبیل اول بود تسلیم مى شدند، که نمونه آن در نبرد بدر است. 🔹در جنگ بدر لشکر اسلام طبق فرمان پیغمبر(صلى الله علیه وآله) مى خواستند در نقطه اى اردو بزنند، یکى از یاران به نام حباب بن منذر عرض کرد: اى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) این محلى را که براى لشگرگاه انتخاب کرده اید، طبق فرمان خدا است که تغییر آن جایز نباشد و یا صلاحدید خود شما مى باشد؟! پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: فرمان خاصى در آن نیست. عرض کرد: اینجا به این دلیل و آن دلیل، جاى مناسبى براى اردوگاه نیست دستور دهید لشکر از این محل حرکت کند و در نزدیکى آب براى خود محلى انتخاب نماید، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نظر او را پسندید و مطابق رأى او عمل کرد.(۲) 🔹آن گاه، قرآن در ادامه مى افزاید: به هنگام تصمیم نهائى باید توکل بر خدا داشته باشى (فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ). 🔹همان اندازه که به هنگام مشورت باید، نرمش و انعطاف به خرج داد، در موقع اتخاذ تصمیم نهائى باید قاطع بود. 🔹بنابراین، پس از برگزارى مشاوره و روشن شدن نتیجه مشورت، باید هر گونه تردید، دودلى و آراء پراکنده را کنار زد و با قاطعیت تصمیم گرفت و این همان چیزى است که در آیه فوق از آن تعبیر به عزم شده و آن تصمیم قاطع مى باشد. قابل توجه این که: در جمله بالا مشاوره به صورت جمع ذکر شده (وَ شاوِرْهُمْ) ولى تصمیم نهائى تنها به عهده پیامبر(صلى الله علیه وآله) و به صورت مفرد ذکر شده (عَزَمْتَ). این اختلاف تعبیر، اشاره به یک نکته مهم مى کند و آن این که: بررسى و مطالعه جوانب مختلف مسائل اجتماعى، باید به صورت دسته جمعى انجام گیرد، اما هنگامى که طرحى تصویب شد باید براى اجراى آن، اراده واحدى به کار افتد. در غیر این صورت هرج و مرج پدید خواهد آمد; زیرا اگر اجراى یک برنامه به وسیله رهبران متعدد، بدون الهام گرفتن از یک سرپرست صورت گیرد، قطعاً مواجه با اختلاف و شکست خواهد شد، به همین جهت، در دنیاى امروز نیز مشورت را به صورت دسته جمعى انجام مى دهند، اما اجراى آن را به دست دولت هائى مى سپارند که تشکیلات آنها زیر نظر یک نفر اداره مى شود. 🔹موضوع مهم دیگر این که: جمله فوق مى گوید: به هنگام تصمیم نهائى باید توکل بر خدا داشته باشى ، یعنى در عین فراهم نمودن اسباب و وسائل عادى، استمداد از قدرت بى پایان پروردگار را فراموش مکن! 🔹البته معناى توکل این نیست که انسان از وسائل و اسباب پیروزى که خداوند در جهان ماده در اختیار او گذاشته است، صرف نظر کند، چنان که در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده: هنگامى که ملاحظه کرد یک نفر عرب، پاى شتر خود را نبسته، آن را بدون محافظ رها ساخته و این کار را نشانه توکل بر خدا مى دانست به او فرمود: اِعْقَلْها وَ تَوَکَّلْ: پایش را ببند و سپس توکل کن !(۳) 🔹بلکه منظور این است: انسان در چهار دیوار عالم ماده، و محدوده قدرت و توانائى خود محاصره نگردد، بلکه چشم خود را به حمایت و لطف پروردگار بدوزد، این توجهِ مخصوص، آرامش و اطمینان و نیروى فوق العاده روحى و معنوى به انسان مى بخشد که در مواجهه با مشکلات اثر عظیمى خواهد داشت (شرح بیشتر درباره مسأله توکل و چگونگى ارتباط آن با موضوع استفاده از وسائل جهان طبیعت را به خواست خدا در ذیل آیه ۲ سوره طلاق : وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً خواهید خواند. 🔹در پایان آیه دستور مى دهد که افراد با ایمان باید تنها بر خدا تکیه کنند; زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد (إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ). ✔️در ضمن از این آیه استفاده مى شود: توکل باید حتماً بعد از مشورت و استفاده از همه امکاناتى که انسان در اختیار دارد قرار گیرد. پی نوشت: ۲ ـ تفسیر المنار ، جلد ۴، صفحه ۲٠٠ ـ مستدرک حاکم نیشابورى ، جلد ۳، صفحه ۴۲۷، دار المعرفة بیروت، ۱۴٠۶ هـ ق ـ درّ المنثور ، جلد ۲، صفحه ۹٠، دار المعرفة، چاپ اول، ۱۳۶۵ هـ ق. ۳ ـ ارشاد القلوب ، جلد ۱، صفحه ۱۲۱، انتشارات شریف رضى، ۱۴۱۲ هـ ق ـ فتح البارى ، جلد ۱٠، صفحه ۱۸٠، دار المعرفة للطباعة و النشر، طبع دوم ـ سنن ترمذى ، جلد ۴، صفحه ۷۷ و جلد ۵، صفحه۴۱۷، دار الفکر بیروت، طبع دوم، ۱۴٠۳ هـ ق. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨ ⬇️ادامه ترجمه و شرح حکمتهای نهج البلاغه ✅حکمت ۷۶ 🌿سالى كه نكوست از بهارش پیداست 💡امام(علیه السلام) در اینجا درس مهمى مى دهد که براى همه مدیران، بلکه همه رهروان راه حق کارگشاست. مى فرماید: «هنگامى که کارها مشتبه شوند (و آینده روشن نباشد) آخرشان را باید به اولشان سنجید»; (إِنَّ الاُْمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا). اشاره به این که همیشه آغاز و انجام کارها با یکدیگر پیوند ناگسستنى دارند و در واقع شبیه علت و معلول اند، بنابراین اگر ما در چگونگى پایان کارى شک و تردید داشتیم باید ببینیم آغازش چگونه بوده است; هرگاه در مسیر صحیح بوده عاقبت آن نیز چنین است و مطابق ضرب المثل فارسى: «سالى که نکوست از بهارش پیداست» و اگر آغاز آن در مسیر نادرستى قرار گرفته باید بدانیم که عاقبت آن نیز نادرست و خطرناک است و به گفته معروف: 🔹خشت اول چون نهد معمار کج * تا ثریا مى رود دیوار کج! 🔹این سخن پیام دیگرى نیز دارد و آن این که اگر مى خواهیم نتیجه هاى خوب و پربار از کارهاى خودمان بگیریم باید در آغاز مراقب زیربناهاى آن باشیم. 🔹تفاوت بناى مسجد قبا و مسجد ضرار در همین امر است که اولى به مصداق (لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى)(1) پایه صحیحى داشت و سرانجام به مضمون (فیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا)(2) عبادتگاه مؤمنان شد و مسجد ضرار که پایه آن بر اساس نفاق و کفر و شرک و تفرقه میان مؤمنان بنا شده بود عاقبتش این بود که به دستور پیغمبر طعمه حریق شود. 🔹قریب این معنا در عهدنامه مالک اشتر نیز آمده است آنجا که امام مى فرماید: 💡«اسْتَدِلَّ عَلَى مَا لَمْ یَکُنْ بِمَا قَدْ کَانَ، فَإِنَّ الاُْمُورَ أَشْبَاهٌ; «با آنچه در گذشته واقع شده است نسبت به آنچه واقع نشده استدلال کن، زیرا امور جهان شبیه به یکدیگرند». *** پی نوشت: (1). توبه، آیه 108. (2). توبه، آیه 108. (3). سند گفتار حکیمانه: صاحب کتاب مصادر نهج البلاغه این حدیث شریف را از دو نفر از دانشمندانى که قبل از سیّد رضى مى زیسته اند: ابن قتیبه دینورى (متوفاى 276) در کتاب الامامة و السیاسه و نصر بن مزاحم (متوفاى 202) در کتاب صفین نقل کرده است که دلیل بر تعدد منابع این گفتار حکیمانه است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 59) @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🌺
🔹احکام شرعی🔹 ⬇️آنچه در مورد وضو باید بدانیم ✅برای عبادت و بندگی در پیشگاه خداوند مهربان و بجا آوردن نماز، ابتدا ‏باید خود را پاکیزه کرده، وضو بگیریم: یعنی _ به دستوری که گفته می شود _ دست و صورت خود را بشوییم و با چهره ای شاداب، آماده نماز شویم. 💡‏امام رضا (ع) فرمود: ‏کسی که به عبادت خدای بز‏رگ می ایستد، باید خود را از آلودگیها پاک کند. ازسستی وبی حالی دورباشدوبا وضو،خودرا برای سخن گفتن باخدای توانا، پاک و آماده سازد. ‏البته در برخی موارد باید غسل کنیم یعنی تمام بدن را بشوییم. هرگاه نتوانیم وضو بگیریم یا غسل کنیم باید به جای آن، عمل دیگری به نام تیّمم انجام دهیم که با چگونگی آن نیز آشنا خواهیم شد. ‏چگونه وضو بگیریم؟ ١ ‏. برای اطاعت دستور خداوند عالم، وضو را آغاز می کنیم. ابتدا صورت را ‏از بالا به پایین، از جایی که موی سر روییده، تا چانه، می شوییم. ٢ ‏. سپس دست راست را از آرنج تا نوک انگشتان، از بالا به پایین، می شوییم. 3. بعد از شستن دست راست، دست چپ را مانند دست راست می شوییم. ۴ ‏. سپس با رطوبتی که بر دست مانده، جلوی سر را مسح می کنیم، یعنی دست را بر سرگذاشته وکمی به طرف پیشانی می کشیم. ۵ ‏. پس از مسح سر، پای راست را از نوک انگشت تا آخر مچ پا ‏مسح می کنیم. ۴ ‏. سپس پای چپ را مانند پای راست مسح می کنیم و با این عمل وضو تمام ‏می شود. احکام وضو ١ ‏. وضو باید برای انجام فرمان خداوند باشد ونه به انگیزه دیگر: پس ‏اگرکسی برای خنک شدن یا نشان دادن به دیگران وضو بگیرد، صحیح نیست. ٢ ‏.در مسح سر، لازم نیست دست بر پوست سرکشیده شود، بلکه بر موی جلوی سر هم صحیح است ولی اگر موی سر، زیاد بلند باشد، باید بیخ مو جایی که مو روییده یا پوست سر را مسح کند. ٣ ‏. برای مسح پا،کشیدن یک انگشت دست بریک انگشت پاکافی است، ‏ولی بهتر است تمام کف دست بر تمام روی پاکشیده شود. ۴ ‏. محل مسح (جلو سر و روی پاها) باید خشک باشد، اگر جای مسح تر باشد باید آن را خشک کرد ولی اگر رطوبت آن بقدری کم باشدکه مانع از ،تاثیر رطوبت دست بر آن نباشد اشکالی ندارد. ۵ ‏. اگر چیزی بر صورت یا دستها باشدکه از رسیدن آب به آن جلوگیری ‏کند، برای وضو باید بر طرف شود. ۶. خط قلم خودکار و لکه های رنگ و چربی وکرم در صورتی که رنگ ‏بدون جرم باشد، مانع از وضو نیست، ولی اگر جرم دارد و روی پوست را گرفته باید بر طرف شود. ٧ ‏. اگر چیزی بر محل مسح باشد، هر چند از رسیدن آب جلوگیری نکند، باید بر طرف شود، چون بین دست و محل مسح نباید چیزی فاصله شود، پس مسح برکلاه وکفش و جوراب صحیح نیست. ٨ ‏. وضو باید به همان ترتیبی که بیان شد، انجام شود و چنانچه طور دیگر ‏وضو بگیرد، مثلا دست چپ را پیش از دست راست بشوید، صحیح نیست. ٩ ‏. وضو گیرنده نباید بین کارهای وضو، زیاد فاصله بیندازد یا وضوگرفتن را زیاد طول بدهد. 10. آب وضو باید پاک باشد. ١١ ‏.اعضای وضو: یعنی صورت، دستها، سر و پاها باید پاک باشد. ١٢ ‏. وضو گرفتن برای قرائت قرآن، خواندن دعا و زیارت مستحب است. ١٣ ‏. کسی که وضو ندارد ‏نباید جایی از بدن خود را به این نوشته ها برساند: -خط قران، ولی ترجمه آن اشکال ندارد. - ‏اسم خداوند به هر زبانی نوشته شده باشد: مانند الله ، خدا، god -نام پیامبر اکرم (ص) ، اسامی امامان (ع) و نام حضرت زهرا (ع).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨ ⬇️پرسش و پاسخ اعتقادی ❓چرا قرآن معجزه است؟ چه دلیلی برای اثبات اعجاز آن دارید؟ ✅پاسخ: جنبه‌های اعجاز قرآن فراوان است. در این جا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 1⃣. اعجاز ادبی: قرآن برجسته ترین ادیبان و حتی سرسخت ترین دشمنان پیامبر صلی الله علیه و آله را سخت شگفت زده کرده است. 🔹شاهد روشن اعجاز قرآن، این است که تمام عرب و بلکه تمام بشر و حتی جنیان را به میدان مبارزه فراخوانده [۱] و از آنها دعوت به آوردن مثل قرآن یا یک سوره مانند سوره‌های آن [۲] و حتی یک جمله مانند آن نموده است. [۳] جنگ‌های بسیاری که بین مخالفان رسول خدا صلی الله علیه و آله رخ داد، خود بهترین گواه است که اگر آن‌ها در میدان فصاحت، شیوایی و رسایی سخن، توان مقابله با این کتاب مقدس را داشتند هرگز به سراغ جنگ خونین نمی رفتند و آن همه شکست و ذلت را متحمل نمی شدند. با آن که آن دوران، هنگامه عرضه سخن و عصر اوج فصاحت در میان عرب بود، بر فرابشری بودن اسلوب زیبا و ترکیب بدیع و آهنگ بی نظیر قرآن اقرار کرده اند. 2⃣. اعجاز علمی: رازهای علمی نهفته در قرآن، اقیانوس بی کرانی است از دانش‌های نجوم، کیهان شناسی، [۴] انسان شناسی، [۵] جنین شناسی، [۶] تاریخ و... که دانشمندان شرق و غرب را به تحقیقات زیادی واداشته و سخت آنها را به شگفتی انداخته است. در این زمینه دانشمندان در رشته‌های مختلف علوم هزاران کتاب و مقاله را به نگارش درآورده و همه از عظمت قرآن و تطبیق آیات آن با جدیدترین یافته‌های دانش بشری سخن گفته اند. موریس بوکای در کتاب مقایسه ای میان «تورات، انجیل و قرآن و علم» می‌گوید: «چگونه می‌توان از تطبیق قرآن با جدیدترین فرآورده‌های علمی بشر در شگفتی فرو نرفت و آن را اعجاز به حساب نیاورد؟ ».. 3⃣ اعجاز در پیشگویی‌های تاریخی در قرآن نمونه‌های فراوانی از پیش گویی‌های تاریخی وجود دارد از جمله: - پیروزی روم بر ایران. [۷] این خبر در زمانی منتشر شد که کسی شکست ایران و پیروزی روم را تصور نمی کرد. - خبر از بازگشت رسول خدا صلی الله علیه و آله به مکه. [۸] - خبر از فتح مکه و داخل شدن مسلمانان به مسجد الحرام و حالت روحی و جسمی آنان در آن هنگام. [۹] . - خبر از شکست و فرار کفار در جنگ بدر در حالی که آنان قبل از نبرد به جمعیت خود مغرور بودند و پیروزی خود را مسلم می‌دانستند. [۱۰] - خبر از ابتر بودن طعنه زنندگان به پیامبر صلی الله علیه و آله هنگامی که فرزند آن حضرت از دنیا رفت و عاص بن وائل گفت: «محمد ابتر است؛ پسری ندارد که جانشین او باشد. وقتی از دنیا می‌رود فراموش می‌گردد. » سورۂ کوثر نازل شد و خبر داد که نسل حضرتش باقی خواهد بود و نسل کسی که او را ابتر خواند، منقرض خواهد شد و چنان شد که می‌بینیم. [۱۱] 4⃣اعجاز در بیان رخدادهای تاریخی پیشین و... 5⃣ احاطه بر اسرار خلقت: در آن زمان که کسی وجود جنبنده ای در کرات دیگر را احتمال نمی داد، فرمود: «وَمَا بَثَّ فِیهِمَا مِنْ دَابَّةٍ» «و آنچه گسترانید در آن دو (آسمان و زمین) از جنبندگان». [۱۲] در عصری که بشر از گسترش جهان خبر نداشت فرمود: آسمان را به قوت بنا کردیم و هر آینه وسعت دهندگانیم». [۱۳] . در زمانی که بشر پندار نفوذ در افلاک را به خود راه نمی داد آیه ۳۳ سورۀ الرحمن نازل شد و همچنین از تلقیح نباتات ماده به نطفه نر به وسیله وزش باد خبر داد. [۱۴] 6⃣نبود اختلاف در قرآن: بدیهی است که سیر تکاملی انسان باعث تکامل آثار و افکار و سخنان او می‌شود و آثار و افکار پیشین او با افکار و آثار فعلی اش تفاوت دارد. قرآن کتابی است مشتمل بر مباحث مبدأ و معاد و روابط انسان با خالق و خلق، آیات آفاق و انفس، وظایف فردی و اجتماعی و قصه‌های گذشتگان و احوال انبیا که از زبان درس نخوانده و استاد ندیده ای تلاوت شده؛ آن هم در زمانی که شرایط پریشانی فکر و اندیشه فراهم بود. چرا که حضرت رسول صلی الله علیه و آله در مکه گرفتار آزار و اذیت مشرکان بودند و در مدینه مشغول جنگ با کفار و مقابله با نقشه‌های منافقان. این وضعیت اقتضا می‌کند که قرآن کریم دارای اختلاف و پریشانی باشد، از این رو نبودن این دو عامل در آن، پرده از نزول آن از افقی برتر از افکار بشری بر می‌دارد چنان که خود این کتاب مقدس به این مطلب اشاره فرموده است. [۱۵] البته وجوه اعجاز قرآن به این موارد منحصر نیست. تربیت عینی و علمی این کتاب مقدس که هر کدام تاریخ بشر را دگرگون کردند، طرح مباحث والا و دقیق و عمیق۲توحیدی در آن زمانه و صدها جهت دیگر، همگی اعجاز این کتاب عزیز و گران قدر را نشان می‌دهد. برای اطلاع بیشتر بر این مباحث به کتاب‌هایی که درباره قرآن نوشته شده مراجعه فرمایید. [۱۶] پی نوشت: [۱]: سوره اسراء: آیه ۸۸ [۲]: سوره بقره: آیه ۲۳ [۳]: سورة طورت آیه ۲۴ [۴]: سوره یس: آیه ۴۰_۳۷ - سورة الرحمن آیه ۳۳. [۵]: سوره حدید: آیه ۲۰ - سوره معارج: آیات ۲۲_۱۹. ادامه⏬
هدایت شده از 🌺
⤴️[۶]: سوره مؤمنون: آیات ۱۴_۱۲. [۷]: سوره روم: آیات ۳_۱. [۸]: سورة قصص: آیه ۸۵. [۹]: سورة فتح، آیه ۲۷. [۱۰]: سوره قمر: آیات ۴۴ و ۴۵. ۱۱]: تفسیر تبیان: ج ۱۰، ص ۴۱۸. [۱۲]: سوره شوری: آیه ۲۹. [۱۳]: سوره ذاریات: آیه ۴۷. [۱۴]: سوره حجر: آیه ۲۲ [۱۵]: سوره نساء آیه ۸۲. [۱۶]: عقاید اسلامی: استاد سبحانی آموزش عقاید: محسن غرویان و.... @Nahjolbalaghe2
هدایت شده از 🌺
امیرالمؤمنین عليه السلام: همانا حقّ سنگين است اما گوارا، و باطل سبك و آسان است اما كشنده نهج البلاغه حکمت 376 @Nahjolbalaghe2
🌺سلام علیکم صبحتون بخیر 🌺یکشنبه تون باطراوت ان شاءالله 🌺امروزبهترین روز زندگیتون باشه 🌺احوال خوب دلخوشی فراوان 🌺رزق وبرکت بسیار موفقیت پی درپی و 🌺نگاه مهربان خدانصیبتون به حرمت 🌹💠اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم💠🌹
یکشنبه ها مهمان آقاامیرالمومنین علی علیه السلام و خانوم فاطمه زهرا سلام الله علیها هستیم السلام علیک یاعلی بن ابیطالب علیه السلام السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها
🌹زیارت روز یکشنبه 🍀🌟زيارت امير المؤمنين عليه السلام السَّلامُ عَلى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الهاشِمِيَّةِ، المُضِيئَةِ المُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ المُونِقَةِ بِالإمامةِ، وَعَلى ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَليهِما السَّلامُ، السّلامُ عَلَيْكَ وَعَلى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلى المَلائِكَةِ المُحْدِقِينَ بِكَ وَالحافِّينَ بِقَبْرِكَ. يامَوْلايَ يا أَمِيرَ المُؤْمِنِينَ، هذا يَومُ الاَحَّدِ، وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِإِسْمِكَ، وَأَنا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِي يامَوْلايَ، وَأَجِرْنِي فإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمَأْمُورٌ بِالاِجارَةِ فَافْعَلْ مارَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ، وَرَجَوْتُهٌ مِنْكَ بِمَنْزِلَتِكَ وَآلِ بَيْتِكَ عِنْدَ اللهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلّمَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ 🍃🍀🍃🍀🍃🍀 زِيارة صديقه طاهره 🌟حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🔹السَّلامُ عَلَيْكِ يامُمْتَحَنَةُ، إِمْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِما امْتَحَنَكِ صابِرَةً، أَنا لَكِ مُصَدِّقٌ صابِرٌ عَلى ما أَتَى بِهِ أَبُوكِ وَوَصِيُّهُ صَلَواتُ الله عَلَيْهِما، وَأَنا أَسْألُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلاّ أَلْحَقْتِيِني بِتَصْدِيقِي لَهُما، لِتُسِرَّ نَفْسِي، فَاشْهَدِي أَنِّي ظاهِرٌ بِوَلايَتِكِ وَوَلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَواتُ الله عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ
📖دعای روز بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیٖمْ 🍃بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لا أَرْجُو إِلا فَضْلَهُ وَ لا أَخْشَى إِلا عَدْلَهُ 🍀وَ لا أَعْتَمِدُ إِلا قَوْلَهُ وَ لا أُمْسِكُ إِلا بِحَبْلِهِ 🍃 بِكَ أَسْتَجِيرُ يَا ذَا الْعَفْوِ وَ الرِّضْوَانِ مِنَ الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ مِنْ غِيَرِ الزَّمَانِ وَ تَوَاتُرِ الْأَحْزَانِ وَ طَوَارِقِ الْحَدَثَانِ 🍀وَ مِنِ انْقِضَاءِ الْمُدَّةِ قَبْلَ التَّأَهُّبِ وَ الْعُدَّةِ وَ إِيَّاكَ أَسْتَرْشِدُ لِمَا فِيهِ الصَّلاحُ وَ الْإِصْلاحُ وَ بِكَ أَسْتَعِينُ فِيمَا يَقْتَرِنُ بِهِ النَّجَاحُ وَ الْإِنْجَاحُ 🍃وَ إِيَّاكَ أَرْغَبُ فِي لِبَاسِ الْعَافِيَةِ وَ تَمَامِهَا وَ شُمُولِ السَّلامَةِ وَ دَوَامِهَا وَ أَعُوذُ بِكَ يَا رَبِّ 🍀مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَ أَحْتَرِزُ بِسُلْطَانِكَ مِنْ جَوْرِ السَّلاطِين، فَتَقَبَّلْ مَا كَانَ مِنْ صَلاتِي وَ صَوْمِي وَ اجْعَلْ غَدِي ♦️ وَ مَا بَعْدَهُ أَفْضَلَ مِنْ سَاعَتِي وَ يَوْمِي وَ أَعِزَّنِي فِي عَشِيرَتِي وَ قَوْمِي وَ احْفَظْنِي فِي يَقَظَتِي وَ نَوْمِي فَأَنْتَ اللَّهُ خَيْرٌ حَافِظا وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ 🍃اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِي هَذَا وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْآحَادِ مِنَ الشِّرْكِ وَ الْإِلْحَادِ وَ أُخْلِصُ لَكَ دُعَائِي تَعَرُّضا لِلْإِجَابَةِ 🍀وَ أُقِيمُ عَلَى طَاعَتِكَ رَجَاءً لِلْإِثَابَةِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَيْرِ خَلْقِكَ الدَّاعِي إِلَى حَقِّكَ وَ أَعِزَّنِي بِعِزِّكَ الَّذِي لا يُضَامُ وَ احْفَظْنِي بِعَيْنِكَ الَّتِي لا تَنَامُ وَ اخْتِمْ بِالانْقِطَاعِ إِلَيْكَ أَمْرِي وَ بِالْمَغْفِرَةِ عُمْرِي إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هشت شرط قبولی نماز 🌷🌷🌷🌷🌷 امام صادق عليه السلام: 🔷قال الله تبارک و تعالی: إنَّما أقبَل الصَّلاةُ : خداوند متعال فرمود: نماز کسی را می پذیرم که: 👇👇👇👇👇 🌷✅ لمَن تَواضَع لِعَظَمَتِی، 🌷✅ و یَکُفُّ نَفسَه عَنِ الشَّهواتِ مِن أجلِی 🌷✅ و یَقطَع نَهارَهُ بِذِکرِی 🌷✅ و لایَتَعاظَمُ عَلَی خَلقِی 🌷✅ و یُطعِم الجَائِع 🌷✅ و یَکسُو العَارِی، 🌷✅ و یَرحَم المُصاب 🌷✅ و یُؤوِی الغَریب ... 🌷✅🌷✅🌷✅🌷✅🌷 1⃣ درمقابل عظمت من خاضع باشد. 2⃣ دوری از خواسته های نفس 3⃣ و روزش را با یاد من به پایان برد. 4⃣ و بر بندگانم بزرگی نفروشد. 5⃣ و به گرسنه غذا دهد. 6⃣ و برهنه را بپوشاند. 7⃣ و به مصیبت دیده مهربانی کند. 8⃣ و غریب را پناه دهد. میزان الحکمه، ج 5، ص 386
✅امام زمان (عج) در رفت و آمد کوچه و بازار ✍امام علی(علیه السلام) می ‌فرمايد:در دوره‌ ی غیبت بسياری از مردم گمان خواهند كرد كه حجت الهی از دنیا رفته و امامت پايان پذيرفته است.ولی سوگند به خدا،در چنين دوره‌ای حجت خدا در بين مردم است و در كوچه و بازار و در ميان آنان رفت و آمد می ‌كند.در منزل و كاخ‌های مردم آمد و شد دارد.غرب و شرق زمين را در مي‌نوردد.حرف‌ های مردم را می ‌شنود.به مردم سلام می ‌كند. آنان تا زمان معينی كه خداوند مقرر كرده است قادر به دیدن آن حضرت نخواهد بود. 📚بحارالانوار،ج٢٨،ص٧٠