✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
#روزانهتفسیرقرآن
🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
🌺🍃
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹تفسیر سوره مبارکه انعام آیه های(۷۵تا ۷۹)🔹 ...در آیات قرآن، کلمه أب نیز در مورد عمو به کا
✨﴾﷽﴿✨
🔹تفسیر سوره مبارکه انعام آیه های(۷۵تا۷۹)🔹
...۴ ـ توضیح واژه جنّ
جنّ از ماده جَنّ (بر وزن فنّ) به معنى پوشانیدن چیزى است و در آیه مورد بحث، معنى جمله این است: هنگامى که شب، چهره موجودات را از ابراهیم(علیه السلام) پوشانید... و این که: به دیوانه مجنون گفته مى شود به خاطر این است که: گویا پرده اى بر عقل او کشیده شده است.
اطلاق جِنّ بر موجود ناپیدا نیز به همین ملاحظه است.
جنین نیز به خاطر پوشیده بودن در درون رحم مادر است.
اطلاق جنت بر بهشت و بر باغ به خاطر آن است که زمینش زیر درختان پوشیده است.
و قلب را جَنان (بر وزن زمان) مى گویند، چون در میان سینه نهفته است و یا این که اسرار انسان را نهفته مى دارد.
* * *
۵ ـ منظور از کوکباً کدام ستاره است؟
در این که: منظور از کوکباً (ستاره اى) کدام ستاره بود است؟ میان مفسران گفتگو است، ولى بیشتر مفسران ستاره زهره یا مشترى را ذکر کرده اند، و از پاره اى از تواریخ استفاده مى شود: این هر دو ستاره در زمان هاى قدیم مورد پرستش بوده، و جزو آلهه (خدایان) محسوب مى شده اند.
ولى در حدیثى که از امام على بن موسى الرضا (علیه السلام) در عیون الاخبار نقل شده تصریح گردیده است: این ستاره، ستاره زهره بوده است.(۱۳)
در تفسیر على بن ابراهیم نیز از امام صادق(علیه السلام) این موضوع، روایت شده است.(۱۴)
بعضى از مفسران گفته اند: مردم کلده و بابل که ابراهیم(علیه السلام) در آنجا مبارزات خود را با بت پرستان شروع کرده، هر یک از سیارات را خالق یا ربّ النوع موجوداتى مى شناختند، مریخ را ربّ النوع جنگ و مشترى را ربّ النوع عدل و علم و عطارد را ربّ النوع وزیران... و آفتاب را پادشاه همه مى دانستند!(۱۵)
* * *
۶ ـ مراد از بازِغ
بازِغ از ماده بزغ (بر وزن نذر) در اصل، به معنى شکافتن و جارى ساختن خون است و لذا به جراحى کردنِ بیطار (دامپزشک) بزغ گفته مى شود، اطلاق این کلمه بر طلوع آفتاب یا ماه، در حقیقت، آمیخته با یک نوع تشبیه زیبا است; زیرا آفتاب و ماه به هنگام طلوع خود، گویا پرده تاریکى را مى شکافند.
علاوه بر این در کنار افق، سرخى کمرنگى که بى شباهت به رنگ خون نیست در اطراف خود ایجاد مى کنند.
* * *
۷ ـ مراد از فطر
فطر از ماده فطور به معنى شکافتن است، و همان طور که ذیل آیه ۱۴ همین سوره نوشتیم، اطلاق این کلمه بر آفرینش آسمان و زمین، شاید به خاطر این است که طبق علم امروز، روز اول، جهان توده واحدى بوده و بعد از هم شکافته شده و کرات آسمانى یکى پس از دیگرى به وجود آمده اند (براى توضیح بیشتر به تفسیر آیه مزبور مراجعه فرمائید).
* * *
۸ ـ منظور از حَنِیف
حنیف به معنى خالص است چنان که شرح آن در ذیل آیه ۶۷ سوره آل عمران ، جلد دوم تفسیر نمونه بیان گردید.
✔️پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹ترجمه و شرح نامه(۴۱)بخش دوم🔹 نتيجه اينکه با اين روايات مختلف و گاه ضد و نقيض چگونه مى ت
✨﴾﷽﴿✨
🔹ترجمه و شرح نامه(۴۲)🔹
✅قدردانی از کارگزار شایسته
از نامه هاى امام(عليه السلام) به عمر بن ابى سلمه مخزومى فرماندار آن حضرت بر بحرين است که او را برکنار کرد و نعمان بن عجلان زُرَقى را به جاى او منصوب فرمود.
نامه در یک نگاه:
امام(علیه السلام) در این نامه عمر بن ابى سلمه (فرزند ام سلمه همسر پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله)) و ابوسلمه که از طرف آن حضرت فرماندار بحرین بود را مخاطب قرار داده و از خدمات او تشکر مى کند و او را از آن منصب فرا مى خواند تا در جنگ صفین همراه امام(علیه السلام) باشد و نعمان بن عجلان را که از بزرگان قبیله بنى عجلان بود به جاى او مى گمارد.
امام(علیه السلام) براى اینکه خاطر ابن ابى سلمه از این جابجایى مکدر نباشد، از زحمات او قدردانى کرده و با تعبیراتى محبّت آمیز مثل اینکه «دوست دارم تو در جهاد با دشمن و براى برپا داشتن ستون دین همراه من باشى» او را مخاطب قرار مى دهد. امام(علیه السلام) با این طرز برخورد خود نسبت به فرماندارى که او را عزل کرده و دیگرى را به جاى او نشانده راه و رسم دلجویى را نسبت به چنین اشخاصى به ما مى آموزد.
آفرين، مأموريت خود را خوب انجام دادى:
امام(عليه السلام) اين نامه را چنين آغاز مى کند: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) من نعمان بن عجلان زُرَقى را به فرماندارى بحرين منصوب کردم و تو را از آنجا برگرفتم»; (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي قَدْ وَلَّيْتُ النُّعْمَانَ بْنَ عَجْلاَنَ، الزُّرَقِيَّ عَلَى الْبَحْرَيْنِ، وَ نَزَعْتُ يَدَکَ).
ولى از آنجا که عمر بن ابى سلمه، مرد پاک نهاد و مخلص و مدير و مدبر بود و ممکن بود اين تغيير مأموريت خاطر او را مکدر کند، امام(عليه السلام) با هشت جمله کوتاه و پرمعنا به او اطمينان داد که مطلقا خطايى از او سر نزده و نگرانى درباره او وجود نداشته است.
فرمود: «بى آنکه تو را مذمت کنم و يا ملامتى بر تو باشد، چرا که تو زمامدارى و مأموريت خود را به نيکويى انجام دادى و حق امانت را ادا نمودى، بنابراين به سوى ما بيا بى آنکه مورد سوء ظن يا ملامت باشى و نه متهم و نه گناهکار»; (بِلاَ ذَمّ لَکَ، وَلاَ تَثْرِيب عَلَيْکَ، فَلَقَدْ أَحْسَنْتَ الْوِلاَيَةَ، وَأَدَّيْتَ الاَْمَانَةَ فَأَقْبِلْ غَيْرَ ظَنِين، وَلاَ مَلُوم، وَلاَ مُتَّهَم، وَلاَ مَأْثُوم.
امام در اين تعبيرات کاملا به او اطمينان مى دهد که اين تغيير مأموريت نه تنها به علت کوتاهى او در انجام وظيفه نبوده، بلکه به سبب اين بوده است که مى خواهد ماموريت مهم ترى را بر دوش او بگذارد.
سپس به شرح اين مأموريت پرداخته مى فرمايد: «من تصميم گرفتم به سوى ستمگران اهل شام (و براى مبارزه با معاويه و هوادارانش) حرکت کنم و دوست دارم تو با من باشى، زيرا تو از کسانى هستى که من در جهاد با دشمن و برپا داشتن ستون دين از آنها استعانت مى جويم. إن شاءالله»; (فَلَقَدْ أَرَدْتُ الْمَسِيرَ إِلَى ظَلَمَةِ أَهْلِ الشَّامِ، وَأَحْبَبْتُ أَنْ تَشْهَدَ مَعِي، فَإِنَّکَ مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِ عَلَى جِهَادِ الْعَدُوِّ، وَإِقَامَةِ عَمُودِ الدِّينِ، إِنْ شَاءَ اللهُ).
سوابق زندگى عمر بن ابى سلمه و وفادارى او نسبت به امام(عليه السلام) در تمام حالات ـ چنانکه در شرح حال او در بحث نکات خواهد آمد ـ نيز گواه بر اين معناست.
جمله «أَحْبَبْتُ أَنْ تَشْهَدَ مَعِي» به معناى شهادت در رکاب حضرت نيست، بلکه به معناى حضور با آن حضرت است.
جمله «مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِ...» نشان مى دهد که عمر بن ابى سلمه مردى شجاع باکفايت و کاملا وفادار به امام(عليه السلام) بود و تعبير به «جِهَادِ الْعَدُوِّ، وَإِقَامَةِ عَمُودِ الدِّينِ» نشان مى دهد که عمر بن ابى سلمه مقام بسيار والا و موقعيّت فوق العاده اى داشت تا آنجا که براى اقامه ستون دين، امام(عليه السلام) از او يارى مى طلبد.
*
نکته:
آشنايى با عمر بن ابى سلمه مخزومى و نعمان بن عجلان:
همان گونه که در عنوان و متن نامه فوق آمده است، عمر بن ابى سلمه به عنوان فرماندار پيشين و نعمان بن عجلان به عنوان جانشين او معرفى شده است و لازم است به وضع حالات هر دو آشنا شويم.
عمر بن ابى سلمه، مادرش ام سلمه همسر معروف پيغمبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) است که اين فرزند از شوهر پيشين خود نصيبش شد. وى در سال دوم هجرت در حبشه به دنيا آمد، زيرا پدرش ابو سلمه از مهاجران حبشه بود و پس از عمرى نسبتاً طولانى در سنه 83 هجرى در زمان خلافت عبد الملک ديده از جهان فرو بست، او احاديثى را از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) روايت مى کند.
↪️ادامه دارد
@Nahjolbalaghe2۸
موضوع : امام شناسی در نهج البلاغه(۱۸)
🔵 ویژگیهای اهل بیت (علیهم السلام)
💠 پس رستگاری را از اهل آن جستجو کنيد، که اهل بيت پيامبر رمزِ حياتِ دانش و رازِ مرگِ جهل و نادانی هستند. آنان که حکمتشان شما را از دانش آنان و سکوتشان از منطق آنان و ظاهرشان از باطنشان اطّلاع می دهد. نه با دين خدا مخالفتی دارند و نه در آن اختلاف می کنند، دين در ميان آنان گواهی صادق و ساکتی سخنگوست.
📜 #نهج_البلاغه، خطبه ۱۴۷، بند ۴
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 2⃣2⃣(قسمت
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام)
📚 انتشارات پیام حق
3⃣2⃣(قسمت بیست و سوم) هتّاکی
🔻 مردی به مرد دیگر هتّاکی کرد.
مرد برای مقابله به مثل همان ناسزا را به او نسبت داد.
قضاوت نزد امیرالمؤمنین بردند.
✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) به مرد اول فرمود :
بیست تازیانه به دیگر بزند و در حالیکه مرد مشغول تازیانه زدن بود فرمود :
می دانم که این ضارب نیز خودش به همین اندازه تازیانه می خورد .
🔻چون تمام شد آن حضرت تازیانه را به دست دومی داده و او هم بیست تازیانه به اولی زد.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
14.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آموزش نماز صبح با انیمیشن زیبا برای کودکان
🎈 #فرزندان_علی
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2