📚نهج البلاغه / حکمت ۱۱۵
🔻توجه به پایان پذیری دنیا
(اخلاقی)
✨ وَ قِيلَ لَهُ ( عليه السلام ) كَيْفَ نَجِدُكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ ( عليه السلام ) : كَيْفَ يَكُونُ حَالُ مَنْ يَفْنَي بِبَقَائِهِ وَ يَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ وَ يُؤْتَي مِنْ مَأْمَنِهِ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: (شخصي از امام پرسيد حال شما چگونه است؟) چگونه خواهد بود حال كسي كه در بقاي خود ناپايدار، و در سلامتي بيمار است، و در آنجا كه آسايش دارد مرگ او فرامي رسد.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۱۱۶
🔻انسان و انواع آزمایش ها
(اخلاقی،اعتقادی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ وَ مَا ابْتَلَي اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: چه بسا كسي كه با نعمتهاي رسيده، به دام افتد، و با پرده پوشي گناه، فريب خورد، و با ستايش شدن، آزمايش گردد، و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، نيازمود.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۱۱۷
🔻پرهیز از افراط و تفریط در دوستی با امام(علیه السلام)
(اعتقادی، اخلاقی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : هَلَكَ فِيَّ رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: دو تن به خاطر من به هلاكت رسيدند، دوست افراط كننده، و دشمن دشنام دهنده.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۱۱۸
🔻استفاده از فرصتها
(اخلاقی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: از دست دادن فرصت، اندوهبار است.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۱۱۹
🔻ضرورت شناخت دنیا
(اخلاقی،تربیتی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: دنياي حرام چون مار سمي است، پوست آن نرم ولي سم كشنده در درون دارد، نادان فريب خورده به آن مي گرايد، و هوشمند عاقل از آن دوري گزيند.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۱۲۰
🔻روانشناسی قبائل قریش
(علمی،اجتماعی،تاریخی)
✨ وَ سُئِلَ ( عليه السلام ) عَنْ قُرَيْشٍ فَقَالَ أَمَّا بَنُو مَخْزُومٍ، فَرَيْحَانَةُ قُرَيْشٍ نُحِبُّ حَدِيثَ رِجَالِهِمْ وَ النِّكَاحَ فِي نِسَائِهِمْ وَ أَمَّا بَنُو عَبْدِ شَمْسٍ فَأَبْعَدُهَا رَأْياً وَ أَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا وَ أَمَّا نَحْنُ فَأَبْذَلُ لِمَا فِي أَيْدِينَا وَ أَسْمَحُ عِنْدَ الْمَوْتِ بِنُفُوسِنَا وَ هُمْ أَكْثَرُ وَ أَمْكَرُ وَ أَنْكَرُ وَ نَحْنُ أَفْصَحُ وَ أَنْصَحُ وَ أَصْبَحُ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: (از قريش پرسيدند) اما بني مخزوم، گل خوشبوي قريشند، كه شنيدن سخن مردانشان، و ازدواج با زنانشان را دوست داريم، اما بني عبد شمس (امويان) دورانديش، و در حمايت مال و فرزند توانمندند كه به همين جهت بدانديش تر و بخيل تر مي باشند، و اما ما (بني هاشم) آن چه در دست داريم بخشنده تر، و براي جانبازي در راه دين سخاوتمندتريم، آنها شمارشان بيشتر اما فريبكارتر و زشت روي ترند، و ما گوياتر و خيرخواه تر و خوش روي تريم.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
⚘
📚نهج البلاغه/حکمت ۱۲۱
🍁ارزیابی عمل ها(اخلاقی)
✨وَ قَالَ ( عليه السلام ) : شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَي تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَي أَجْرُهُ .
✨و درود خدا بر او فرمود: چقدر بين دو عمل فاصله دور است؟ عملي كه لذتش مي رود و كيفر آن مي ماند، و عملي كه رنج آن مي گذرد و پاداش آن ماندگار است.
⚘
@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
⚘
📚نهج البلاغه/حکمت ۱۲۲
💥عبرت از مرگ یاران(اخلاقی،اجتماعی)
✨ وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلًا يَضْحَكُ فَقَالَ كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَي غَيْرِنَا كُتِبَ وَ كَأَنَّ الْحَقَّ فِيهَا عَلَي غَيْرِنَا وَجَبَ وَ كَأَنَّ الَّذِي نَرَي مِنَ الْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِينَا بِكُلِّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ .
✅و درود خدا بر او فرمود: (در پي جنازه اي مي رفت و شنيد كه مردي مي خندد) گويي مرگ بر غير ما نوشته شد، و حق جز بر ما واجب گرديد، و گويا اين مردگان مسافراني هستند كه به زودي باز مي گردند، در حالي كه بدنهايشان را به گورها مي سپاريم، و ميراثشان را مي خوريم. گويا ما پس از مرگ آنان جاودانه ايم! آيا چنين است؟ كه اندرز هر پنددهنده اي از زن و مرد را فراموش مي كنيم؟ و خود را نشانه تيرهاي بلا و آفات قرار داديم؟
⚘
@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۱۲۳
🔻الگوهای کامل انسانیت
(اخلاقی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : طُوبَي لِمَنْ ذَلَّ فِي نَفْسِهِ وَ طَابَ كَسْبُهُ وَ صَلَحَتْ سَرِيرَتُهُ وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ وَ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ وَ أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ وَ عَزَلَ عَنِ النَّاسِ شَرَّهُ وَ وَسِعَتْهُ السُّنَّةُ وَ لَمْ يُنْسَبْ إلَي الْبِدْعَةِ .
قال الرضي : أقول و من الناس من ينسب هذا الكلام إلي رسول الله ( صلي الله عليه وآله ) و كذلك الذي قبله .
✅ و درود خدا بر او فرمود: خوشا به حال آن كس كه خود را كوچك شمرد، و كسب و كار او پاكيزه است، و جانش پاك، و اخلاقش نيكوست، كه مازاد بر مصرف زندگي را در راه خدا بخشش كند، و زبان را از زياده گويي باز دارد و آزار او به مردم نرسد، و سنت پيامبر (ص) او را كفايت كرده، بدعتي در دين خدا نمي گذارد.
(برخي حكمت ۱۲۳ و ۱۲۲ را از پيامبر (ص) نقل كرده اند)
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۱۲۴
🔻روانشناسی زن و مرد
(علمی، اخلاقی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: غيرت زن كفرآور، و غيرت مرد نشانه ايمان اوست.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۱۲۵
🔻امام و شناساندن اسلام
(معنوی ،اعتقادی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَأَنْسُبَنَّ الْإِسْلَامَ نِسْبَةً لَمْ يَنْسُبْهَا أَحَدٌ قَبْلِي الْإِسْلَامُ هُوَ التَّسْلِيمُ وَ التَّسْلِيمُ هُوَ الْيَقِينُ وَ الْيَقِينُ هُوَ التَّصْدِيقُ وَ التَّصْدِيقُ هُوَ الْإِقْرَارُ وَ الْإِقْرَارُ هُوَ الْأَدَاءُ وَ الْأَدَاءُ هُوَ الْعَمَلُ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: اسلام را چنان مي شناسانم كه پيش از من كسي آنگونه معرفي نكرده باشد، اسلام، همان تسليم در برابر خدا، و تسليم همان يقين داشتن، و يقين اعتقاد راستين، و باور راستين همان اقرار درست، و اقرار درست انجام مسووليتها، و انجام مسووليتها، همان عمل كردن به احكام دين است.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۱۲۶
🔻شگفتی ضد ارزشها (اخلاقی،اجتماعی،اعتقادی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : عَجِبْتُ لِلْبَخِيلِ يَسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذِي مِنْهُ هَرَبَ وَ يَفُوتُهُ الْغِنَي الَّذِي إِيَّاهُ طَلَبَ فَيَعِيشُ فِي الدُّنْيَا عَيْشَ الْفُقَرَاءِ وَ يُحَاسَبُ فِي الْآخِرَةِ حِسَابَ الْأَغْنِيَاءِ وَ عَجِبْتُ لِلْمُتَكَبِّرِ الَّذِي كَانَ بِالْأَمْسِ نُطْفَةً وَ يَكُونُ غَداً جِيفَةً وَ عَجِبْتُ لِمَنْ شَكَّ فِي اللَّهِ وَ هُوَ يَرَي خَلْقَ اللَّهِ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ الْمَوْتَ وَ هُوَ يَرَي الْمَوْتَي وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَنْكَرَ النَّشْأَةَ الْأُخْرَي وَ هُوَ يَرَي النَّشْأَةَ الْأُولَي وَ عَجِبْتُ لِعَامِرٍ دَارَ الْفَنَاءِ وَ تَارِكٍ دَارَ الْبَقَاءِ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: در شگفتم از بخيل، به سوي فقري مي شتابد كه از آن گريزان است، و سرمايه اي را از دست مي دهد كه در جستجوي آن است، در دنيا چون تهيدستان زندگي مي كند، اما در آخرت چون سرمايه داران محاكمه مي شود. و در شگفتم از متكبري كه ديروز نطفه اي بي ارزش، و فردا مرداري گنديده خواهد بود، و در شگفتم از آن كس كه آفرينش پديده ها را مي نگرد و در وجود خدا ترديد دارد. و در شگفتم از آن كس كه مردگان را مي بيند و مرگ را از ياد برده است، و در شگفتم از آن كس كه پيدايش دوباره را انكار مي كند در حالي كه پيدايش آغازين را مي نگرد و در شگفتم از آن كس كه خانه نابودشدني را آباد مي كند اما جايگاه هميشگي را از ياد برده است.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۱۲۷
🔻نکوهش از سستی در عمل
(اخلاقی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَمِّ وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِيمَنْ لَيْسَ لِلَّهِ فِي مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِيبٌ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه در عمل كوتاهي كند، دچار اندوه گردد، و آن را كه از مال و جانش بهره اي در راه خدا نباشد خدا را به او نيازي نيست.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها