قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْ
⬇️⬆️
✅ادامه تفسیر آیه ۲۶ سوره قصص
🔻2. ضعيف ترين فرد جامعه مى تواند با شخص اوّل جامعه ملاقات كند.
🔻3. جامعه نياز به تعاون و همكارى دارد. تبر از يك نفر و چوب آن از ديگرى، هماهنگى و سازندگى و تبر سازى از شخص پيامبر.
🔻4. براى مبارزه با فقر، بايد ابزار توليد را در اختيار نيروهاى فعّال جامعه قرار داد.
34) هود، 61.
35) وسائل، ج 12، ص 43.
36) ملك، 15.
37) انشراح، 7.
38) الّذين اعتدوا منكم فى السبت» بقره، 65.
39) ايّكم أحسنُ عملا»هود،7.
40) وسائل، ج 12، ص 37.
41) وسائل، ج 12، ص 37.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ بسیار زیبای قرائت آیة الکرسی
آیه الکرسی عظیمترین آیه در قرآن است.
✨🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📚نهج البلاغه/ حکمت۲۱
🔻ارزشها و ضد ارزشها
(اخلاقی)
✨وَ قَالَ ( عليه السلام ) : قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: ترس با نااميدي، و شرم با محروميت همراه است، و فرصتها چون ابرها مي گذرند، پس فرصتهاي نيك را غنيمت شماريد.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📚نهج البلاغه/ حکمت۲۱ 🔻ارزشها و ضد ارزشها (اخلاقی) ✨وَ قَالَ ( عليه السلام ) : قُرِنَتِ الْهَيْبَ
🍃
✅شرح حکمت ۲۱
( مکارم شیرازی )
🔹نتيجه ترس و کم رويى:
امام(علیه السلام) در این سخن پرمعناى خود به سه نکته مهم اشاره مى کند.
نخست مى فرماید:
🍃«ترس (نابجا) با ناامیدى مقرون است»; (قُرِنَتِ الْهَیْبَةُ بِالْخَیْبَةِ).
بدون شک ترس از عوامل و اشیاى خطرناک، حالتى است که خداوند در انسان براى حفظ او آفریده است. هنگامى که حادثه خطرناکى رخ مى دهد یا موجود خطرناکى به انسان حمله مى کند و خود را قادر بر دفاع نمى بیند ترس بر او غالب مى شود و خود را به سرعت از صحنه دور مى سازد این گونه ترس منطقى و موهبت الهى براى حفظ انسان از خطرات است.
هرگاه سیلاب عظیمى حرکت کند و انسان خود را در مسیر آن ببیند و بترسد و با سرعت خود را کنار بکشد چه کسى مى گوید این صفت مذموم است؟ ترس بجا سپرى است در برابر این گونه حوادث.
🔻ولى ترس نابجا که ناشى از توهم یا ضعف نفس یا عدم مقاومت در مقابل مشکلات باشد به یقین مذموم و نکوهیده است و این گونه ترس هاست که انسان را از رسیدن به مقاصد عالیه باز مى دارد. به همین دلیل از قدیم گفته اند: شجاعان اند که به موفقیت هاى بزرگ دست مى یابند.
شاعر مى گوید:
🍃مَنْ راقَبَ النّاسَ ماتَ هَمّاً
وَنالَ بِاللَّذةِ الْجَسُورُ
🔹«کسى که ملاحظه سخنان این و آن کند (و از آن بترسد) از غصه مى میرد; ولى افراد جسور و شجاع به لذات و کامیابى ها مى رسند».
🔹واژه «هیبه» گاه به معناى شکوه و جلال آمده که موجب خوف دیگران مى شود و گاه به معناى ترس است و در جمله بالا معناى دوم اراده شده است آن هم ترس بیجا، و واژه «خیبة» به معناى خسران و شکست و ناکامى و محرومیت است و این دو همواره با هم قرین اند و به این ترتیب امام مى خواهد پیروان خود را به شجاعت در تمام امور دعوت کند.
🌿در جمله کوتاه و پرمعناى دوم مى فرماید: «کم رویى با محرومیت همراه است»; (وَالْحَیَاءُ بِالْحِرْمَانِ).
حیاء مانند هیبت دو معناى باارزش و ضد ارزش دارد; حیاى ارزشمند آن است که انسان از هر کار زشت و گناه و آنچه مخالف عقل و شرع است بپرهیزد و حیاى ضد ارزش آن است که انسان از فراگرفتن علوم و دانش ها و یا سؤال کردن از چیزهایى که نمى داند یا احقاق حق در نزد قاضى و جز او اجتناب کند، همان چیزى که در عرف، از آن به کم رویىِ ناشى از ضعف نفس تعبیر مى شود.
منظور امام(علیه السلام) در گفتار بالا همان معناى دوم است که انسان را گرفتار محرومیت ها مى سازد.
🔹در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم:
🍃«الْحَیَاءُ حَیَاءَانِ حَیَاءُ عَقْل وَحَیَاءُ حُمْق فَحَیَاءُ الْعَقْلِ هُوَ الْعِلْمُ وَحَیَاءُ الْحُمْقِ هُوَ الْجَهْلُ;
شرم و حیا دو گونه است حیاى عاقلانه و حیاى احمقانه; حیاى عاقلانه از علم سرچشمه مى گیرد و حیاى احمقانه از جهل».(1)
🍃در حدیثى نیز از امام صادق آمده است که فرمود: «الْحَیَاءُ عَلَى وَجْهَیْنِ فَمِنْهُ ضَعْفٌ وَمِنْهُ قُوَّةٌ وَإِسْلاَمٌ وَإِیمَانٌ;
♦️ حیا بر دو گونه است قسمى از آن ضعف و ناتوانى و قسمى دیگر، قوت و اسلام و ایمان است».(2)
🔹در حدیث دیگرى در غررالحکم از على(علیه السلام) آمده است:
🍃«مَنِ اسْتَحیى مِنْ قَوْلِ الْحَقِّ فَهُوَ أَحْمَقٌ; کسى از گفتن حق شرم کند احمق است».(3)
🔸بعضى از علما در تعریف حیا چنین گفته اند: «حیا ملکه اى نفسانى است که سبب انقباض و خوددارى نفس از انجام کارهاى قبیح و انزجار از اعمال خلاف آداب به سبب ترس از ملامت مى شود». البته این همان حیاى ممدوح و باارزش است.
🍃در تفسیر حیاى مذموم گفته اند: «همان انقباض نفس و خوددارى از انجام کارهایى است که قبیح نیست، بلکه لازم است انسان بر اثر کم رویى آن را ترک مى کند».(4)
🔹در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در این باره مى خوانیم:
🍃«مَنْ رَقَّ وَجْهُهُ رَقَّ عِلْمُهُ; افراد کم رو کم دانش اند».(5)
آن گاه امام در سومین جمله حکمت آمیز به اهمّیّت استفاده از فرصت ها پرداخته مى فرماید: «فرصت ها همچون ابر در گذرند، ازاین رو فرصت هاى نیک را غنیمت بشمارید (و پیش از آن که از دست برود از آنها استفاده کنید»;
🍃 (وَالْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ(6)
فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ).
🌱ادامه دارد...
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🍃 ✅شرح حکمت ۲۱ ( مکارم شیرازی ) 🔹نتيجه ترس و کم رويى: امام(علیه السلام) در این سخن پرمعناى خود ب
✨
✅ادامه شرح حکمت ۲۱
🔹منظور از فرصت، آماده شدن کامل اسباب کار خوب است مثل این که تمام مقدمات جهت تحصیل علم براى کسى فراهم گردد; هم تن سالم دارد، هم هوش و استعداد، هم استاد لایقى آماده تدریس او و هم فضاى آموزشى خوبى در اختیار اوست که در عرف نام آن را فرصت مى گذارند و از آنجایى که فرصت ها ترکیبى از عوامل متعددى است و هر کدام از این عوامل ممکن است بر اثر تغییراتى زایل شود از این رو فرصت ها زودگذرند.
لذا در حدیث دیگرى از همان امام(علیه السلام) مى خوانیم: «الْفُرْصَةُ سَرِیعَةُ الْفَوْتِ بَطِیئَةُ الْعَوْدِ; فرصت با سرعت از دست مى رود و به زحمت به دست مى آید».(7)
🍃به همین دلیل روایات فراوانى در باب «اغتنام فرصت» آمده است و به ما دستور داده اند فرصت ها را غنیمت بشمریم، چرا که ترک آن اندوه بار است.
امیرمؤمنان على(علیه السلام) در نامه 31 نهج البلاغه در ضمن وصایایى که به فرزند دلبندش امام مجتبى(علیه السلام) مى کند مى فرماید:
🍃«بَادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ أَنْ تَکُونَ غُصَّةً; به سراغ استفاده از فرصت برو (پیش از آنکه از دست برود و) مایه اندوه گردد».
🔸به هر حال تمام مواهب الهى که در دنیا نصیب انسان مى شود فرصت هاى زودگذرند; جوانى، تندرستى، امنیت، آمادگى روح و فکر، بلکه عمر و حیات انسان همگى فرصت هاى زودگذرى هستند که اگر آنها را غنیمت نشمریم و بهره کافى نگیریم نتیجه اى اندوهبار خواهد داشت.
👌اى دل به کوى عشق گذارى نمى کنى اسباب، جمع دارى و کارى نمى کنى
چوگان حکم در کف و گویى نمى زنی بازِ ظفر به دست و شکارى نمى کنى
ترسم کزین چمن نبرى آستینِ گل
کز گلشنش تحمل خارى نمى کنى (8)
📚پی نوشت:
(1). کافى، ج 2، ص 106، ح 6.
(2). بحارالانوار، ج 75، ص 242.
(3). غررالحکم، ح 988.
(4). سفینة البحار، ماده حیاء.
(5). کافى، ج 2، ص 106، ح 3.
(6). «السحاب» به گفته لسان العرب جمع «سحابة» به معناى ابر است و جمع الجمع آن «سُحُب» بر وزن «کُتُب» است.
(7). بحارالانوار، ج 75، ص 113.
(8). سند گفتار حکیمانه: جمعى از دانشمندان اسلامى این حدیث را پیش از سیّد رضى در کتاب هاى خود آورده اند از جمله ابن عبد ربه (متوفاى 328) در عقد الفرید و ابن قتیبه (متوفاى 276) در عیون الاخبار و ابن شعبه (متوفاى 332) در تحف العقول البته با تفاوتى. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 21). در کتاب تمام نهج البلاغه این جمله هاى حکمت آمیز را در ضمن خطبه اى معروف به خطبة الوسیلة با تفاوت هایى نقل کرده است که با این جمله شروع مى شود «الْحَمْدُ للّهِ الَّذی مَنَعَ الأَوْهَامَ أَنْ تَنَالَ وُجُودَه». (تمام نهج البلاغه، ص 154).
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
شرح_صوتی_حکمت_۱۹_و_۲۰_و_۲۱_و_۲۲.mp3
10.71M
✅شرححکمتهای : ۱۹،۲۰،۲۱،۲۲
منبع:بنیاد مجازینهجالبلاغه
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
#از_خانه_تا_خدا.... #درس دوم 👇 💎 "محلّ رشدِ معنوی" 💞 خانواده، "محلِ اصلی رشدِ روحی و معنوی انسان"
#از_خانه_تا_خدا....
#درس سوم
👇
💎 "محلّ امتحاناتِ الهی"
🔹خانواده، محل بیشترین "امتحانات الهی" هست که خداوند متعال از انسان ها میگیره
☢ همونطور که میدونید همه اتفاقاتِ بزرگ و کوچک زندگی ما آدما امتحانای خداست
✅ در واقع "هر یک از ما توی تک تک لحظات زندگیمون داریم امتحان میشیم"
👆👆🖲🌹👆
🌺 خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:
✨خداوند کسی است که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را امتحان کند که کدامتان زیباتر رفتار میکنید...✨
*{ اَلَّذِي خَلَقَ اَلْمَوْتَ وَ اَلْحَيٰاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً }*
📖 سوره مبارکه ملک / آیه ۲
💎🌷
✅ هر کدوم از اتفاقای زندگی ما یه امتحان هست
🔸مثلاً خدا لطف میکنه یه فرزند خوب بهمون میده، این یه امتحانه
🔹 یا یه همسایه بد کنارمون قرار میده بازم امتحانه
🔸ممکنه خدا به یه نفر ثروتِ زیادی بده یا فقیرش کنه،بیماری بده یا سلامتی و ....
همه اینا امتحانای خدا هستن.
✔️✔️💯
🔵 ضمن اینکه هدف خداوند متعال هم از امتحان گرفتن این نیست که بخواد مچ ما رو بگیره!
🌺 بلکه برای "افزایشِ رشدِ مادی و معنوی ما" این امتحانات رو قرار میده
🎁 در واقع امتحانات الهی "هدیه های خدا" به ما انسان ها هستن
💝🌷💞
✴️ اتفاقات زندگی ما چه خوب باشن و چه ظاهراً بد به هر جهت ما میتونیم👇
با "شناخت و برخوردِ صحیح" باهاشون موجب رشدِ خودمون بشیم.
🕊✨✅✔️
🌷در رابطه با خانواده هم ما امتحان میشیم، البته فقط یه تفاوتی وجود داره!
-- چطور؟☺️
🔰 ببینید همه ما آدما با افراد مختلف بیرون از خونه ممکنه امتحان بشیم یا نشیم
👌"اما حتماً با تک تک اعضای خانوادمون امتحان خواهیم شد"
✔️ برای همین باید برای قبولی در این "امتحانِ حتمی" به خوبی خودمون رو آماده کنیم 👌
🚥 باید سعی کنیم "امتحانِ رفتار با پدر و مادر، همسر و فرزندان" رو به خوبی بشناسیم
💡"توجه به امتحانی بودن" رفتارهای خانوادمون نسبت به ما، خیلی میتونه بهمون آرامش بده.
💓🌹💕
🌺در واقع نگاهِ درست به زندگی "نگاهِ امتحانی" به تک تک لحظاتِ زندگی هست
🔶"خیلی فرقه بین آدمی که رفتارِ خوب یا بد اعضای خانوادش رو امتحانِ خدا بدونه با کسی که نگاهِ امتحانی نداره"
✅ آدم اگه نگاهِ امتحانی داشته باشه "با دقت و آرامشِ" خیلی خوبی میتونه مشکلات و رنج های خودش رو مدیریت کنه😌
☑️💢🔹
🌱 مثلاً وقتی پدر یا مادرتون یه بداخلاقی باهات میکنه به خدا بگو:
🌹خدایا من که میدونم تو میخوای منو امتحان کنی! منم آماده هستم😌
💖 میدونم که طرف حسابِ من اونا نیستن ، باید حواسم باشه که دارم توسط تو امتحان میشم 😊
🔔 تمرین کنید تا نسبت به همه چیز "نگاهِ امتحانی" داشته باشید....
✅🔷🔸➖🌲🌺
اللهم صل علی محمد و آل محمد
و عجل فرجهم
┄┄┄••❅❈✧❈❅••┄┄┄
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
سلام و عرض ادب و احترام 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سی
ابتدای درس از خانه تا خدا ☘🌹👆
تخیلات برخی از دختران مذهبی.m4a
6.61M
#ازدواج_تنهامسیری ۳
حاج آقا یعنی عکس شهدا رو هم نبینیم؟!😰
لطفا "فقط دختران مذهبی" گوش بدن!👌
البته بدون لوس بازی!😒
حاج آقا حسینی
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
32.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سیاسی بودن یعنی...؟؟؟
#استاد_پناهیان
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «یَا عَلِیُّ! تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ وَ اِکْرَامُ الْیَتِیمِ وَ عِیَادَه الْمَرِیضِ وَ تَشْیِیعُ الْجَنَازه وَ سَْقیُ الْمَاءِ فِی الْحَجِّ فَاحْرُصْ عَلَی ذَلِکَ؛[
مواعظ العددیه، علی مشکینى، نشر الهادى، قم، ص۱۹۵] ای على! جبرئیل به سبب هفت خصلت، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد. آن خصلتها [عبارت است از:] نماز را به جماعت خواندن، همنشینی او با دانشمندان، آشتی دادن بین دو نفر، احترام نهادن [و خدمت به] یتیم، عیادت بیمار، و تشییع جنازه کردن و آب دادن در حج. پس [علی جان!] بر [حفظ] این خصلتها حریص باش.»
حدیث فوق، به امور مهمّی از عبادات و مسائل اجتماعی و اخلاقی اشاره کرده است که با شرح مختصر هر یک از آنها در یک فرصت کوتاه میتوان در افراد تأثیر گذاشت.عناوین این امور عبارت است از:
۱. شرکت در نماز جماعت؛
۲. همنشینی با علما و شرکت در مجالس و منابر آنها؛
۳. آشتی دادن بین دو نفر، دو گروه و دو دسته از مردم که پاداش فراوانی دارد؛
۴. احترام یتیم و رسیدگی به امور آنان که از مهمترین فعالیّت امامان معصوم ما بودهاست؛
۵. سر زدن به بیماران و دلجویی از آنان، به ویژه معلولان و کهنسالان؛
۶. شرکت در تشییع جنازهها و درس عبرت گرفتن از آن و دلجویی از بازماندگان؛
۷. آبرسانی به مردم و سیراب کردن تشنگان، به ویژه در ایام حج و... .
@Nahjolbalaghe2
024.النور.mp3
10.69M
✅ سوره النور
🎤صوت استاد خلیل الحصری
#روشتحقیق
🌺مخصوص #روخوانی #روانخوانی و #تجوید
کانال قرآنونهجالبلاغه
⚘ @Nahjolbalaghe2
#صوتقرآن
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاء مَدْيَنَ قَالَ عَسَي رَبِّي
✨
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَي ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَي أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِندِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ (27)
/قصص
🍃(حضرت شعيب به موسى) گفت: من قصد دارم تا يكى از اين دو دخترم را به همسرى تو درآورم بر اين (شرط) كه هشت سال براى من كار كنى و اگر (اين مدّت را) به ده سال تمام كردى، پس (بسته به خواست و محبّت) از ناحيه توست و من نمى خواهم كه بر تو سخت گيرم، بزودى به خواست خداوند، مرا از صالحان خواهى يافت.
🔵ما مى توانيم تمام كارهاى خود را رنگ الهى دهيم، چنانكه قرآن مى فرمايد:
✨ «صبغةاللّه و مَن أحسن من اللّه صبغة»(42)
مثلاً
🔹هرگاه صورت خود را مى شوييم، قصد وضو نماييم،
🔹هرگاه مى نشينيم مثل پيامبرصلى الله عليه وآله روبه قبله نشينيم،
🔹به جاى مدرك و مقام، براى رضاى خداوند درس بخوانيم،
🔹 لباسى كه براى همسر مى خريم، به مناسبت اعياد مذهبى همچون عيد غدير يا تولّد حضرت زهراعليها السلام باشد،
🔹 هديه اى كه براى فرزند خود مى خريم به مناسبت كسب يك كمال معنوى باشد، همان گونه كه در اين آيه به جاى هشت سال فرمود: به اندازه ى هشت حج.
42) بقره، 138.
♦️- اگر كارى بر اساس جوانمردى و ضعيف نوازى انجام شود، علاوه بر اجر معنوى، پاداش دنيوى نيز بدنبال دارد.
✨ «قال اِنّى اُريد أن اُنكِحُك» (حضرت موسى كه تا ساعاتى پيش حتّى بر جان خود ايمن نبود، اينك علاوه بر امنيّت جانى، صاحب زن و زندگى و كار مى شود.)
♦️- سنّت هاى خوب ازدواج (همچون حضور در منزل دختر و گفتگو با حضور پدرش) را از انبيا بياموزيم. «اِنّ أبى يَدعوك - اِنّى اُريد أن اُنكحك»
♦️- شناخت داماد پيش از اقدام به ازدواج، امرى ضرورى است. «فلما قَصّ عليه القصص - قال اِنّى اُريد أن اُنكحك»
(موسى سرگذشت خود را صادقانه به شعيب گفت و او به موسى اطمينان پيدا كرد، آنگاه پيشنهاد دامادى او را براى دخترش مطرح نمود.)
♦️- اگر از امين بودن، توانايى و علاقه مندى به كار جوان مطمئن شديم
✨«القوىّ الامين» نداشتن امكانات و مسكن را مانع ازدواج قرار ندهيم.
✨«اُريد أن اُنكحك»
♦️- پيشنهاد ازدواج از جانب پدر دختر مانعى ندارد.
✨ «اِنّى اُريد أن اُنكحك»
♦️- رعايت نوبت ميان دختران، و ازدواج دختر بزرگتر قبل از كوچكتر، همه جا ضرورى نيست.
♦️«احدى ابنتىّ» (حضرت شعيب به حضرت موسى گفت: مى خواهم يكى از اين دو دخترم را به ازدواج تو درآورم وشرط نكرد كه دخترِ اوّل باشد يا دوم.)
♦️- پدر نبايد در امر ازدواج ميان دختران، تفاوت بگذارد. «اِحدى ابنتىّ هاتين»
♦️- دختر و پسر هنگام خواستگارى، مى توانند در برابر يكديگر قرار بگيرند. «هاتين»
♦️- غريزه ى جنسى را جدّى بگيريم. حتّى در خانه ى نبوّت، براى سلامت محيط خانه و كار، ابتدا به امر ازدواج اقدام و سپس به استخدام توجّه مى شود.
♦️ «اُريد أن اُنكِحَك - على أن تأجرنى»
♦️- ازدواج، با مهريه همراه است. «على أن تأجرنى»
♦️- لازم نيست مهريه مال و ثروت باشد. حضرت شعيب به موسى گفت: دخترم را به ازدواج تو درمى آورم به شرط آن كه هشت سال براى من كار كنى.
✨«على أن تأجرنى ثمانِىَ حجج» (البتّه در شريعت اسلام مى بايست به فتاواى مراجع تقليد مراجعه كنيم.)
♦️- زمان بندى قراردادها را بر اساس زمان عبادات و امور معنوى قرار دهيم. ♦️«ثمانِىَ حجج» (به جاى هشت سال، فرمود: هشت حج)
♦️- يكى از راه هاى ترويج معروف، بزرگداشت اوقات معنوى و «ايّام اللّه» است. «ثمانِىَ حجج»
♦️- مقام نبوّت، مانع از صحبت پيرامون مقدار مهريه و مال الاجاره نيست. ✨«ثمانِىَ حجج»
♦️- مراسم حج، در اديان گذشته نيز سابقه داشته است. «حِجَج»
♦️- هنگام صحبت براى مهريه، پدر عروس، حدّاقل مورد قبول را انتخاب كند و پذيرش بيشتر را به اختيار داماد بگذارد.
✨ «فاِن أتمَمت عَشراً فمن عندك»
حضرت شعيب به موسى گفت: اگر هشت سال را به ده سال برسانى اختيار با شماست.
♦️- در ميزان مهريه، داماد را در تنگنا قرار ندهيد. «فمن عندك»
♦️- پدر عروس در امر ازدواج سخت گيرى نكند و در پرداخت مهريه، توان داماد را در نظر بگيرد.
✨«ما اريد ان اَشُقّ عليك»
♦️- كسانى كه به كارگران و زيردستان خود سخت گيرى مى كنند، انسان هايى ناصالح هستند.
✨«ستَجدُنى اِن شاء اللّه من الصالحين»
♦️- داماد بايد از ناحيه ى بستگان جديد، آرامش خاطر داشته باشد.
✨ «ستجدنى اِن شاء اللّه من الصالحين»
♦️- بدون استمداد از خدا و گفتن انشاء اللّه، براى آينده وعده اى ندهيم.
✨ «اِن شاء اللّه من الصالحين»
♦️- اعتمادِ متقابلِ داماد و خانواده ى عروس لازم است.
✨«ستَجدُنى... من الصالحين»
🌱ادامه مطلب 👇👇👇
🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَي ابْنَتَيَّ ه
⬇️⬆️
✅ادامه تفسیر آیه ۲۷ قصص
💥اهمّيت ازدواج
در روايات مى خوانيم: ازدواج سبب حفظ نيمى از دين است. دو ركعت نماز كسى كه همسر دارد از هفتاد ركعت نماز افراد غير متأهّل بهتر است. خواب افراد متأهّل از روزه شب زنده دار غير متأهّل بهتر است.
🔻خواب افراد متأهّل از روزه شب زنده دار غير متأهّل، بهتر است.(43)
👌 آرى بر خلاف كسانى كه ازدواج را عامل فقر مى پندارند، رسول خداصلى الله عليه وآله فرمودند:
🍃ازدواج روزى را بيشتر مى كند.
همچنين فرمودند:
🍃«كسى كه از ترس تنگدستى ازدواج را ترك كند، از ما نيست و به خدا سوءظن برده است».(44)
🌿 در روايات مى خوانيم: «كسى كه براى ازدواجِ برادران دينى خود اقدامى كند، در روز قيامت مورد لطف خاص خداوند قرار مى گيرد».(45)
🌺 قرآن نسبت به تشكيل خانواده واقدام براى ازدواج، دستور أكيد داده(46) و سفارش كرده كه از فقر نترسيد، اگر تنگ دست باشند، خداوند از فضل و كرم خود، شما را بى نياز خواهد كرد.(47)
🔹ازدواج وسيله ى آرامش است.(488)
🔹 در ازدواج فاميل ها به هم نزديك شده و دل ها مهربان مى شود و زمينه ى تربيت نسل پاك و روحيه ى تعاون فراهم مى شود.(49)
🔹 در روايات مى خوانيم: «براى ازدواج عجله كنيد و دخترى كه وقت ازدواج او فرا رسيده، مثل ميوه اى رسيده است كه اگر از درخت جدا نشود فاسد مى شود».(50)
✅انتخاب همسر
💥 معيار انتخاب همسر در نزد مردم معمولاً چند چيز است:
🔹ثروت،
🔹 زيبايى،
🔹حَسب و نَسب.
🌹 ولى در حديث مى خوانيم: «عليك بذات الدّين» تو در انتخاب همسر، محور را عقيده وتفكّر وبينش او قرار ده.(51)
🌹 در حديث ديگر مى خوانيم: چه بسا زيبايى كه سبب هلاكت و ثروت كه سبب طغيان باشد.(52)
🔴 رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «هرگاه كسى به خواستگارى دختر شما آمد كه دين و امانت دارى او را پسنديد، جواب ردّ ندهيد و گرنه به فتنه و فساد بزرگى مبتلا مى شويد».(53)
🔵 امام حسن عليه السلام به كسى كه براى ازدواج دخترش مشورت مى كرد فرمود: «دامادِ با تقوا انتخاب كن كه اگر دخترت را دوست داشته باشد گراميش مى دارد و اگر دوستش نداشته باشد، به خاطر تقوايى كه دارد به او ظلم نمى كند».(54)
🌻 در روايات مى خوانيم:
🔹«به افرادى كه اهل مشروبات الكلى هستند و
🔹 افراد بداخلاق و
🔹كسانى كه خط فكرى سالمى ندارند و در
🔹خانوادهاى فاسد رشد كرده اند، دختر ندهيد».(55)
🌺 ناگفته نماند كه ازدواج دو نوع است:
🌷 دائم و
🌷موقّت
كه براى هر دو در قرآن و روايات اسلامى توصيه ها و دستورات خاصّى آمده است، متأسّفانه ازدواج دائم، به خاطر برخى آداب و رسوم بى منطق و بهانه گيرى بعضى بستگان و توقّعات خانواده عروس و داماد و آرزوهاى دور و دراز، به صورت يك معمّا و گردنه ى صعب العبور در آمده است و ازدواج موقّت نيز آن گونه زشت و ناپسند شمرده شده كه فحشا جاى آن را گرفته است.
📚
43) ميزان الحكمه.
44) ميزان الحكمه.
45) كافى، ج 5، ص 331.
46) نور، 32.
47) نور، 32.
48) روم، 21.
49) ميزان الحكمه.
50) ميزان الحكمه.
51) كنزالعمال، ح 46602.
52) ميزان الحكمه.
53) بحار، ج 103، ص 372.
54) مكارم الاخلاق، ج 1، ص 446.
55) ميزان الحكمه.
⚘ @Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن