🌹السلام علیک یا اباالحسن
❤️منظومه ای از فضایل مولانا امیرالمومنین علیه السلام
تقدیم به حقیقت جویان عالم
👈رمز ابتلا
♦️خواهم امشب فاش گویم سر پیمان غدیر ،
داستان ابتلامان را به طوفان کویر
♦️قصدآن دارم که گویم قصه ای پر راز را ،
تا کنم رسوای عالم کشتگان آز را
♦️می کنم با چند پرسش درد دل را باز من
با غمی دیرینه سازم شعر خود آغاز من
♦️بودن ازیک نور بااحمد که را باشد نسب؟
یاچه کس را درمصاف کین بود حیدر لقب؟
♦️افتخار کعبه زادی گوی در حصر که هست؟
یاکدامین کس به خیبر پشت مرحب راشکست؟
♦️باب علم مصطفی و فاتح خیبر که بود ؟
یا که در اسلام و ایمان گوی سبقت را ربود؟
♦️زد کدامین ضربه ابن عبدود را بر زمین؟
از عبادات خلائق جمله آمد برترین؟
♦️چیست دانی مظهر اعلای اخلاص عمل؟
گوی اخلاص که در خندق شده ضرب المثل ؟
♦️گو خریدار رضای حق شب هجرت که بود ؟
با فروش جان چه کس در بستر احمد غنود؟
♦️مایه فخرالهی برملائک چیست ؟هان !
از چه می گفتند ( بخ لک ) علی را حاضران؟
♦️جانشین مصطفی هنگام هجرت بد چه کس؟
گو،که پانگذاشت حتی یک قدم زو پیش و پس؟
♦️داستان یوم الانذار عشیره چیستی؟
آن که تصدیق رسالت کرد آنجا کیستی ؟
♦️داستان ردشمس و قصه جعرانه چیست ؟
این همه سنگ نشان کوی صاحبخانه نیست؟
♦️هیچ دانی جان من اسماء اعظم را که چیست؟
درکنار نام مسعود محمد نام کیست؟
♦️گوی در ملک مناعت کیستی کفو بتول ؟
یا به ابلاغ برائت کیست مأمور رسول؟
♦️کیست براحمدوزیر و بضعه اش را کفو کیست ؟
ماهتاب آیا دلیل جلوه خورشید نیست ؟
♦️هیچ دانی راز سد باب ها آیا چه بود ؟
باب استثنا در آن اثنا بگو باب که بود ؟
♦️کیست نفس مصطفی در ماجرای ابتهال ؟
یا که را اطعام مسکین در رکوع باشد خصال ؟
♦️کیست شیر و چیست شمشیر خدا در کارزار ؟
لافتی الا علی ، لاسیف الا ذوالفقار ،
♦️کیست بر احمد چنان هارون به موسی جانشین ؟
کیست مولای غدیر و باعث اکمال دین ؟
♦️در حریم کعبه جانا بت شکستن کار کیست؟
در احد مردان حق را صف شکستن عار کیست؟
♦️گو کدامین ها زمیدان احد بگریختند ؟
با فرار خود صف انصار دین بگسیختند؟
♦️یا کدامین کس به خیبر زامتحان مردود شد ؟
باعث دلتنگی و آزردن محمود شد؟
♦️قصه ذات السلاسل را مسلمان باز گوی ،
شمه ای از غیرت کرار خصم انداز گوی،
♦️گوی در ذات السلاسل آن سه تن فرار کیست؟
رمز اصرار نبی بر واژه کرار چیست ؟
♦️گو چه کس با خاصف النعل نبی پیکار کرد ؟
یا کدامین بانگ سگهای حوأب انکار کرد ؟
♦️یا که در جیش اسامه گو چه کس اخلال کرد ؟
حکم خیرالمرسلین را طعمه امیال کرد ؟
♦️گو به وجدان کیست یاغی،قاتل عمار کیست ؟
راز پر غوغای دار میثم تمار چیست ؟
♦️چیست گو اسرار ابلاغ رسالان امین؟
در غدیرخم چه سان تکمیل شد دین مبین ؟
♦️راز ابلاغ رسالت بود تعیین ولی ،
حاضران تبریک گفتند این فضیلت بر علی.
♦️غاصبان کردند بیعت با علی روز غدیر ،
خلق اما ره نمودندی به آغوش کویر.
♦️حاصل آمد زین بیابان صد شکاف و اختلاف ،
میوه اش تحریف سنت بود و دین را انحراف.
♦️گو چرا شد غصب آیا حق اولاد رسول ؟
بر چه میزانی چنان پامال شد حق بتول؟
♦️آتش کین پس چرا در خانه حیدر زدند ؟
پیکر خیرالبشر را زین جفا خنجر زدند ؟
♦️گوش کن گویم چرا دربار حیدر سوختند ،
آتش کین و حسد درخانه اش افروختند ،
♦️بود پنهان کینه های جاهلی در جانشان ،
داستان بدر می شد زنده در اذهانشان .
♦️می گرفتند از علی آنها قصاص عتبه را ،
می ستاندند از محمد انتقام عقبه را
♦️از همان آتش که آنان بر در حیدر زدند ،
جانیان کربلا بر حنجر اصغر زدند.
♦️چشم دل بگشا حمید این بود رمز ابتلا ،
از سقیفه شد مسلمانی به نکبت مبتلا
ح مصطفی زاده
@Nahjolbalaghe2
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
✨﴾﷽﴿✨
۞ وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ
و ما با موسى، سى شب وعده گذاشتیم. سپس آن را با ده شب (دیگر) تکمیل نمودیم. به این ترتیب، میعاد پروردگارش (با او)، چهل شبِ تمام شد. و موسى به برادرش هارون گفته بود: «در میان قومم جانشین من باش. و (امور آنها را) اصلاح کن. و از روش مفسدان، پیروى منما.»
(اعراف/۱۴۲)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹تفسیر سوره مبارکه اعراف آیات(۱۳۸تا۱۴۱)🔹 (ضمناً باید توجه داشت نظیر این آیه با تفاوت بسی
✨﴾﷽﴿✨
🔹تفسیر سوره مبارکه اعراف آیه (۱۴۲)🔹
🔷وعده گاه بزرگ
در این آیه، به یکى دیگر از صحنه هاى زندگى بنى اسرائیل و درگیرى موسى با آنها اشاره شده است و آن جریان رفتن موسى به میعادگاه پروردگار و گرفتن احکام تورات از طریق وحى و تکلم با خدا و آوردن جمعى از بزرگان بنى اسرائیل به میعادگاه براى مشاهده این جریان و اثبات این که: هرگز خداوند را با چشم نمى توان دید مى باشد، که به دنبال آن داستان گوساله پرستى بنى اسرائیل و انحراف از مسیر توحید و آن غوغاى عجیب سامرى ذکر شده است.
نخست مى فرماید: ما به موسى(علیه السلام) سى شب (یک ماه تمام) مواعده کردیم، سپس با ده روز دیگر آن را کامل ساختیم، و وعده خدا با او در چهل شب پایان یافت (وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْر فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِأَرْبَعینَ لَیْلَةً).
میقات از ماده وقت به معنى وقتى است که براى انجام کارى تعیین شده است، و معمولاً بر زمان اطلاق مى گردد.
اما گاهى به مکانى که باید کارى در آن انجام پذیرد، گفته مى شود، مانند میقات حج یعنى مکانى که هیچ کس بدون احرام نمى تواند از آنجا بگذرد.
سپس سفارش موسى به برادرش را ـ در مدت غیبت خود ـ چنین نقل مى کند: موسى به برادرش هارون گفت: در میان قوم من جانشین من باش و در راه اصلاح آنها بکوش و هیچ گاه از طریق مفسدان پیروى مکن (وَ قالَ مُوسى
لاِ َخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَأَصْلِحْ وَ لاتَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ).
* * *
نکته ها:
۱ ـ چرا وعده چهل روز یک جا بیان نشده؟
نخستین سؤالى که در مورد آیه فوق پیش مى آید این است که چرا وعده چهل روز یک جا بیان نشده، بلکه نخست مى فرماید سى روز، سپس ده روز به عنوان متمم بر آن مى افزاید در حالى که در آیه ۵۱ سوره بقره این چهل روز به صورت واحد، ذکر شده است؟ (وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعِیْنَ لَیْلَةً).
مفسران درباره این تفکیک، تفسیرهاى گوناگونى ذکر کرده اند، ولى آنچه بیشتر به نظر مى رسد و با روایات اهل بیت(علیهم السلام) نیز سازگار است این است:
گر چه در متن واقع، بنا بر چهل روز بوده، اما خداوند براى آزمودن بنى اسرائیل، نخست موسى(علیه السلام) را براى یک مواعده سى روزه دعوت نمود، سپس آن را تمدید کرد، تا منافقان بنى اسرائیل صفوف خود را مشخص سازند.(۱)
از امام باقر(علیه السلام) چنین نقل شده: هنگامى که موسى(علیه السلام) به وعده گاه الهى رفت با قوم خویش قرار گذاشته بود غیبت او سى روز بیشتر طول نکشد.
اما هنگامى که خداوند ده روز بر آن افزود، بنى اسرائیل گفتند: موسى(علیه السلام)تخلف کرده است، و به دنبال آن دست به کارهائى که مى دانیم زدند (و گوساله پرستى کردند).(۲)
در این که این چهل روز، موافق چه ایامى از ماه هاى اسلامى بوده، از بعضى روایات استفاده مى شود از آغاز ذیقعده شروع، و به دهم ذیحجه (عید قربان) ختم گردیده است.(۳)
اگر مى بینیم تعبیر به چهل شب (أَرْبَعِیْنَ لَیْلَةً) در قرآن شده است نه چهل روز، ظاهراً به خاطر این است که مناجات موسى(علیه السلام) و گفتگویش با پروردگار بیشتر در شب انجام مى شده است.
* * *
۲ ـ هارون پیامبر بود، پس چرا جانشین موسى شد؟
سؤال دیگرى که در اینجا پیش مى آید این است که مگر هارون پیامبر نبود که موسى(علیه السلام) او را به جانشینى خود و رهبرى و امامت بنى اسرائیل منصوب کرد؟
پاسخ این سؤال با توجه به یک نکته روشن مى شود و آن این که:
مقام نبوت چیزى است و مقام امامت چیز دیگر، هارون پیامبر بود ولى عهده دار مقام رهبرى همه جانبه بنى اسرائیل نبود، بلکه مقام امامت و رهبرى همه جانبه مخصوص موسى(علیه السلام) بود.
اما به هنگامى که مى خواست براى مدتى از قوم خود جدا شود، برادرش را به عنوان امام و پیشوا انتخاب کرد.
و از اینجا روشن مى شود که: مقام امامت مقامى برتر از مقام نبوت است (شرح بیشتر درباره این موضوع را در سرگذشت ابراهیم، ذیل آیه ۱۲۴ سوره بقره ، جلد اول بیان کردیم).
* * *
۳ ـ چرا موسى توصیه کرد هارون راه مفسدان را نرود؟
باز سؤال دیگرى که در اینجا مطرح مى شود این است که: چگونه موسى(علیه السلام)به برادر خود گفت: در اصلاح قوم بکوشد و از پیروى راه مفسدان خوددارى کند با این که هارون، پیامبر بود و معصوم و هرگز پیرو طریق مفسدان نبود.
در پاسخ مى گوئیم: این در حقیقت یک نوع تأکید براى توجه دادن برادر به اهمیت موقعیت خود در میان بنى اسرائیل مى باشد.
و شاید این موضوع را نیز مى خواست براى بنى اسرائیل روشن سازد، که در برابر اندرزها و نصایح و رهبرى هاى خردمندانه هارون، تسلیم باشند، و امر و نهى و اندرز او را بر خود سنگین نشمرند، و دلیل بر کوچکى خود ندانند، همان طور که هارون با آن مقام برجسته اش در برابر نصیحت و اندرز موسى(علیه السلام)کاملاً تسلیم بود.«
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🔹ترجمه و شرح نامه(۴۸)🔹 ✅نصيحت جامع به معاويه: امام(عليه السلام) در اين نامه کوتاه و پر م
✨﴾﷽﴿✨
🔹ترجمه و شرح نامه (۴۸)🔹
قرآن مجيد روز قيامت را «يَوْمُ الْحَسْرَة» شمرده است آنجا که مى فرمايد: «(وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِىَ الاَْمْرُ وَهُمْ في غَفْلَة وَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ); آنها را از روز حسرت (روز رستاخيز) بترسان، در آن هنگام که همه چيز پايان مى يابد (بهشتيان به سوى بهشت و دوزخيان به سوى دوزخ مى روند) ولى (امروز) آنها در غفلتند و ايمان نمى آورند».
در آيه 54 سوره يونس مى خوانيم: «(وَلَوْ أَنَّ لِکُلِّ نَفْس ظَلَمَتْ ما فِى الاَْرْضِ لاَفْتَدَتْ بِهِ وَأَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمّا رَأَوُا الْعَذابَ وَقُضِىَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ); اگر آنها و هر کس ستم (بر خويشتن و ديگران) کرده تمامى آنچه را روى زمين است در اختيار داشته باشد (همه را براى نجات خويش) فديه مى دهد. و هنگامى که عذاب را ببينند (سخت پشيمان مى شوند اما) پشيمانى خود را کتمان مى کنند (مبادا رسواتر شوند) و در ميان آنها به عدالت داورى مى شود، و ستمى بر آنها نخواهد شد».
در بعضى از نسخ نهج البلاغه «يَغْتَبَطُ» به صورت صيغه مجهول آمده و مفهومش اين است: آنها که کار نيک کرده اند مورد غبطه واقع مى شوند و اين تعبير با مفهوم غبطه سازگارتر است.
سپس امام(عليه السلام) در آخرين نکته پس از اندرزهاى تکان دهنده پيشين به سراغ هدف اصلى نامه مى رود و مى فرمايد: «تو ما را به حکميّت قرآن دعوت کردى در حالى که خود اهل قرآن نيستى. (ما گرچه حکميّت قرآن را پذيرفتيم) ولى مقصود ما پاسخ به تو نبود، بلکه به قرآن پاسخ داديم و حکمش را گردن نهاديم والسّلام»; (وَقَدْ دَعَوْتَنَا إِلَى حُکْمِ الْقُرْآنِ وَلَسْتَ مِنْ أَهْلِهِ، وَلَسْنَا إِيَّاکَ أَجَبْنَا، وَلَکِنَّا أَجَبْنَا الْقُرْآنَ فِي حُکْمِهِ، وَالسَّلاَمُ).
به يقين معاويه اهل قرآن نبود و قراين تاريخى نشان مى دهد ايمان درستى به آن نداشت، بلکه قرآن را ابزارى براى رهايى از شکست قطعى و رسيدن به اهداف خود قرار داده بود.
در کتاب صفين آمده است: هنگامى که لشکر شام قرآن ها را بر سر نيزه ها بلند کردند، اميرمؤمنان(عليه السلام) فرمود: «عِبادَ اللهِ إنّي أَحَقُّ مَنْ أجابَ إلى کِتابِ اللهِ وَلکنَّ مُعاوِيَةَ وَعَمْرَو بْنَ الْعاصِ وَابْنَ أبي مُعيط وَحَبيبَ بْنَ مُسْلِمَة وَابْنَ أَبي سَرْح لَيْسُوا بِأَصْحابِ دِين وَلا قُرآن إنّي أعْرَفُ بِهِمْ مِنْکُمْ صَحِبْتهُمْ أطْفالاً وَصَحِبْتُهُمْ رِجالاً فَکانُوا شَرَّ أطْفال وَ شَرَّ رِجال; اى مردم من سزاوارترين کسى هستم که به دعوت قرآن پاسخ مى گويم و ليکن معاويه و عمرو بن عاص و ابن ابى معيط و حبيب بن مسلمه و ابن ابى سرح نه دين دارند و نه اهل قرآنند من آنها را بهتر از شما مى شناسم. از کوچکى با آنها بودم و در بزرگسالى نيز با آنها سر و کار داشتم آنها بدترين کودکان و بدترين مردان بودند».
از اين عبارت معلوم مى شود که امام(عليه السلام) به اين حکميت ساختگى و دروغين قرآن هرگز راضى نبود; ولى جمعى از ياران ناآگاه، آن را بر امام تحميل نمودند و هنگامى که عاقبت سوء آن را مشاهده کردند پشيمان شدند و عجب اينکه بر قبول حکميت از سوى امام معترض شدند.»
@Nahjolbalaghe2
23_237594863510487204.mp3
8.03M
🔊 تلاوت جزء 23قرآن کریم
#ماه_مهمانی_خدا
@Nahjolbalaghe2
ترجمه قرآن 20.mp3
5.49M
📖 انس با قرآن :سوره بقره آیه ۱۱
🔹 جلسه نوزدهم
🤔 چطور منافقین باعث تفرقه بین مسلمین می شوند؟
چه کار کنیم که گول منافقین رو نخوریم؟
چطور می تونیم منافقین رو بشناسیم؟
آیا ما باید تمام حرف های قشنگ رو گوش کنیم؟
📌 برای رسیدن به جواب سوالات کلیپ بالا رو حتما ببینید
🎈 #فرزندان_علی
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2