⚘
📚نهج البلاغه/نامه۷۱/به منذر بن الجارود
🍂سرزنش از خيانت اقتصادي
پس از ياد خدا و درود!
همانا، شايستگي پدرت مرا نسبت به تو خوشبين، و گمان كردم همانند پدرت مي باشي، و راه او را مي روي، ناگهان به من خبر دادند، كه در هواپرستي چيزي فرو گذار نكرده، و توشه اي براي آخرت خود باقي نگذاشته اي، دنياي خود را با تباه كردن آخرت آبادان مي كني، و براي پيوستن با خويشاوندانت از دين خدا بريدي، اگر آنچه به من گزارش رسيده، درست باشد، شتر خانه ات، و بند كفش تو از تو باارزش تر است، و كسي كه همانند تو باشد، نه لياقت پاسداري از مرزهاي كشور را دارد، و نه مي تواند كاري را به انجام رساند، يا ارزش او بالا رود، يا شريك در امانت باشد. يا از خيانتي دور ماند پس چون اين نامه به دست تو رسد، نزد من بيا. ان شاء الله.
⚘
۷۲- و من كتاب له ( عليه السلام )
> إلي عبد الله بن العباس <
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّكَ لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ وَ لَا مَرْزُوقٍ مَا لَيْسَ لَكَ وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ وَ أَنَّ الدُّنْيَا دَارُ دُوَلٍ فَمَا كَانَ مِنْهَا لَكَ أَتَاكَ عَلَي ضَعْفِكَ وَ مَا كَانَ مِنْهَا عَلَيْكَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِكَ .
⚘
📚نهج البلاغه/نامه۷۲ /به عبدالله بن عباس
💥انسان و مقدرات الهي
پس از ياد خدا و درود!
تو از اجل خود پيشي نخواهي گرفت، و آنچه كه روزي تو نيست به تو نخواهد رسيد، و بدان كه روزگار دو روز است، روزي به سود، و روزي به زيان تو مي باشد، و همانا دنيا خانه دگرگونيهاست، و آنچه كه به سود تو است هر چند ناتوان باشي خود را به تو خواهد رساند، و آنچه كه به زيان تو است هر چند توانا باشي دفع آن نخواهي كرد.
⚘
۷۳- و من كتاب له ( عليه السلام )
> إلي معاوية <
أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي عَلَي التَّرَدُّدِ فِي جَوَابِكَ وَ الِاسْتِمَاعِ إِلَي كِتَابِكَ لَمُوَهِّنٌ رَأْيِي وَ مُخَطِّئٌ فِرَاسَتِي وَ إِنَّكَ إِذْ تُحَاوِلُنِي الْأُمُورَ وَ تُرَاجِعُنِي السُّطُورَ كَالْمُسْتَثْقِلِ النَّائِمِ تَكْذِبُهُ أَحْلَامُهُ وَ الْمُتَحَيِّرِ الْقَائِمِ يَبْهَظُهُ مَقَامُهُ لَا يَدْرِي أَ لَهُ مَا يَأْتِي أَمْ عَلَيْهِ وَ لَسْتَ بِهِ غَيْرَ أَنَّهُ بِكَ شَبِيهٌ وَ أُقْسِمُ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَوْ لَا بَعْضُ الِاسْتِبْقَاءِ لَوَصَلَتْ إِلَيْكَ مِنِّي قَوَارِعُ تَقْرَعُ الْعَظْمَ وَ تَهْلِسُ اللَّحْمَ وَ اعْلَمْ أَنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ ثَبَّطَكَ عَنْ أَنْ تُرَاجِعَ أَحْسَنَ أُمُورِكَ وَ تَأْذَنَ لِمَقَالِ نَصِيحَتِكَ وَ السَّلَامُ لِأَهْلِهِ .
⚘
📚نهج البلاغه/نامه۷۳/به معاويه
🔴افشاي سيماي دروغين معاويه
پس از ياد خدا!
من با پاسخ هاي پياپي به نامه هايت، و شنيدن مطالب نوشته هايت، راي خود را سست، و زيركي خود را به خطا نسبت مي دهم، و همانا تو كه مدام خواسته هايي از من داري و نامه هاي فراوان مي نويسي، به كسي ماني كه خواب سنگيني فرو رفته، و خوابهاي دروغينش او را تكذيب مي كند، يا چون سرگرداني كه ايستادن طولاني بر او دشوار مي باشد، و نمي داند، آيا آينده به سود او يا به زيانش خواهد بود؟ گرچه تو آن كس نيستي اما به تو شباهت دارد. به خدا سوگند! اگر پرهيز از خونريزي در مهلت تعيين شده نبود، ضربه كوبنده اي دريافت مي كردي كه استخوان را خرد، و گوشت را بريزاند، معاويه! بدان، كه شيطان تو را نمي گذارد تا به نيكوترين كارت بپردازي، و اندرزي كه به سود تو است بشنوي. درود بر آنان كه سزاوار درودند.
⚘
۷۴- و من حلف له ( عليه السلام )
> كتبه بين ربيعة و اليمن و نقل من خط هشام بن الكلبي <
هَذَا مَا اجْتَمَعَ عَلَيْهِ أَهْلُ الْيَمَنِ حَاضِرُهَا وَ بَادِيهَا وَ رَبِيعَةُ حَاضِرُهَا وَ بَادِيهَا أَنَّهُمْ عَلَي كِتَابِ اللَّهِ يَدْعُونَ إِلَيْهِ وَ يَأْمُرُونَ بِهِ وَ يُجِيبُونَ مَنْ دَعَا إِلَيْهِ وَ أَمَرَ بِهِ لَا يَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً وَ لَا يَرْضَوْنَ بِهِ بَدَلًا وَ أَنَّهُمْ يَدٌ وَاحِدَةٌ عَلَي مَنْ خَالَفَ ذَلِكَ وَ تَرَكَهُ أَنْصَارٌ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ دَعْوَتُهُمْ وَاحِدَةٌ لَا يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ لِمَعْتَبَةِ عَاتِبٍ وَ لَا لِغَضَبِ غَاضِبٍ وَ لَا لِاسْتِذْلَالِ قَوْمٍ قَوْماً وَ لَا لِمَسَبَّةِ قَوْمٍ قَوْماً عَلَي ذَلِكَ شَاهِدُهُمْ وَ غَائِبُهُمْ وَ سَفِيهُهُمْ وَ عَالِمُهُمْ وَ حَلِيمُهُمْ وَ جَاهِلُهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَيْهِمْ بِذَلِكَ عَهْدَ اللَّهِ وَ مِيثَاقَهُ إِنَّ عَهْدَ اللَّهِ كَانَ مَسْئُولًا وَ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ .
⚘
📚نهج البلاغه/نامه۷۴/پيمان ميان ربيعه و يمن
🌿مباني صلح و سازش مسلمين
اين پيمان نامه اي است كه مردم (يمن) و (ربيعه) آن را پذيرفته اند، چه آنان كه در شهر حضور دارند يا آنان كه در بيابان زندگي مي كنند، آنان پيرو قرآنند، و به كتاب خدا دعوت مي كنند، و به انجام دستورات آن فرمان مي دهند، و هر كس كه آنان را به كتاب خدا بخواند پاسخ مي دهند، نه برابر آن مزدي خواهند، و نه به جاي آن چيز ديگري بپذيرند، و در برابر كسي كه خلاف اين پيمان خواهد، يا آن را واگذارد، ايستادگي خواهند كرد، بعضي بعض ديگر را ياري مي دهند، همه متحد بوده و به خاطر سرزنش سرزنش كننده اي، يا خشم خشم گيرنده اي، يا خوار كردن بعضي، يا دشنام دادن قومي، اين پيمان را نمي شكنند. بر اين پيمان، حاضران و آنها كه غايبند، دانايان و ناآگاهان، بردباران و جاهلان، همه استوارند، و عهد و پيمان الهي نيز بر آنان واجب گرديده است كه (همانا از پيمان خدا پرسش خواهد شد) و علي بن ابيطالب آن را نوشت.
⚘
۷۵- و من كتاب له ( عليه السلام )
> إلي معاوية في أول ما بويع له ذكره الواقدي في كتاب "الجمل" <
مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَي مُعَاوِيَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ عَلِمْتَ إِعْذَارِي فِيكُمْ وَ إِعْرَاضِي عَنْكُمْ حَتَّي كَانَ مَا لَا بُدَّ مِنْهُ وَ لَا دَفْعَ لَهُ وَ الْحَدِيثُ طَوِيلٌ وَ الْكَلَامُ كَثِيرٌ وَ قَدْ أَدْبَرَ مَا أَدْبَرَ وَ أَقْبَلَ مَا أَقْبَلَ فَبَايِعْ مَنْ قِبَلَكَ وَ أَقْبِلْ إِلَيَّ فِي وَفْدٍ مِنْ أَصْحَابِكَ وَ السَّلَامُ .
⚘
📚نهج البلاغه/نامه۷۵/به معاويه
✅فرمان اطاعت به معاويه
از بنده خدا علي اميرمومنان، به معاويه بن ابي سفيان.
پس از ياد خدا و درود!
مي داني كه من درباره شما معذور، و از آنچه در مدينه گذشت رويگردانم، تا شد آنچه كه بايد مي شد، و بازداشتن آن ممكن نبود، داستان طولاني و سخن فراوان است. و گذشته ها گذشت، و آينده روي كرده است، تو و همراهانت بيعت كنيد، و با گروهي از يارانت نزد من بيا، با درود.
⚘
۷۶- و من وصية له ( عليه السلام )
> لعبد الله بن العباس عند استخلافه إياه علي البصرة <
سَعِ النَّاسَ بِوَجْهِكَ وَ مَجْلِسِكَ وَ حُكْمِكَ وَ إِيَّاكَ وَ الْغَضَبَ فَإِنَّهُ طَيْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ اعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَكَ مِنَ اللَّهِ يُبَاعِدُكَ مِنَ النَّارِ وَ مَا بَاعَدَكَ مِنَ اللَّهِ يُقَرِّبُكَ مِنَ النَّارِ .
⚘
📚نهج البلاغه/نامه۷۶/به عبدالله بن عباس
🌸اخلاق فرماندهي با مردم
به هنگام ديدار، و در مجالس رسمي، و در مقام داوري، گشاده رو باش، و از خشم بپرهيز، كه سبك مغزي، به تحريك شيطان است، و بدان! آن چه تو را به خدا نزديك مي سازد، از آتش جهنم دور مي كند، و آنچه تو را از خدا دور مي سازد، به آتش جهنم نزديك مي كند.
⚘
۷۷- و من وصية له ( عليه السلام )
>لعبد الله بن العباس لما بعثه للاحتجاج علي الخوارج <
لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ يَقُولُونَ... وَ لَكِنْ حَاجِجْهُمْ بِالسُّنَّةِ فَإِنَّهُمْ لَنْ يَجِدُوا عَنْهَا مَحِيصاً .
⚘
📚نهج البلاغه/نامه۷۷/به عبدالله بن عباس
✅روش مناظره با دشمن مسلمان
به قرآن با خوارج به جدل مپرداز، زيرا قرآن داراي ديدگاه كلي بوده، و تفسيرهاي گوناگوني دارد، تو چيزي مي گويي، و آنها چيز ديگر، لكن با سنت پيامبر (ص) با آنان به بحث و گفتگو بپرداز، كه در برابر آن راهي جز پذيرش ندارند.
⚘