📚نهج البلاغه / حکمت ۴۷۵
🔻ارزش قناعت
(اقتصادی،اخلاقی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ .
قال الرضي : و قد روي بعضهم هذا الكلام لرسول الله ( صلي الله عليه وآله ) .
✅ و درود خدا بر او فرمود: قناعت مالي است كه پايان نمي پذيرد.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۴۷۶
🔻راه کشور داری
(سیاسی،نظامی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) لِزِيَادِ ابْنِ أَبِيهِ وَ قَدِ اسْتَخْلَفَهُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ عَلَي فَارِسَ وَ أَعْمَالِهَا فِي كَلَامٍ طَوِيلٍ كَانَ بَيْنَهُمَا نَهَاهُ فِيهِ عَنْ تَقَدُّمِ الْخَرَاجِ :
اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَي السَّيْفِ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: (چون زياد بن ابيه را به جاي عبدالله بن عباس، به فارس و شهرهاي پيرامون آن حكومت داد، او را در دستورالعمل طولاني از گرفتن ماليات نابهنگام نهي فرمود) عدالت را بگستران، و از ستمكاري پرهيز كن، كه ستم رعيت را به آوارگي كشاند، و بيدادگري به مبارزه و شمشير مي انجامد.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۴۷۷
🔻بزرگترین گناه
(اعتقادی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ .
✅ و درود خدا بر او فرمود: سخت ترين گناهان، گناهي است كه گناهكار آن را سبك شمارد.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۴۷۸
🔻مسئولیت آگاهان
(علمی،اعتقادی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَي أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ يَتَعَلَّمُوا حَتَّي أَخَذَ عَلَي أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ يُعَلِّمُوا .
✅ و درود خدا بر او فرمود: خدا از مردم نادان عهد نگرفت كه بياموزند، تا آنكه از دانايان عهد گرفت كه آموزش دهند.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۴۷۹
🔻بدترین دوست
(اخلاقی،اجتماعی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
شَرُّ الْإِخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ .
قال الرضي : لأن التكليف مستلزم للمشقة و هو شر لازم عن الأخ المتكلف له فهو شر الإخوان .
✅ و درود خدا بر او فرمود: بدترين دوست آنكه براي او به رنج و زحمت افتي.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
📚نهج البلاغه / حکمت ۴۸۰
🔻آفتِ دوستی
(اخلاق اجتماعی)
✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ .قال الرضي : يقال حشمه و أحشمه إذا أغضبه و قيل أخجله أو احتشمه طلب ذلك له و هو مظنة مفارقته .
و هذا حين انتهاء الغاية بنا إلي قطع المختار من كلام أمير المؤمنين عليه السلام ، حامدين للّه سبحانه علي ما منّ به من توفيقنا لضم ما انتشر من أطرافه ، و تقريب ما بعد من أقطاره .
و تقرر العزم كما شرطنا أولا علي تفضيل أوراق من البياض في آخر كل باب من الأبواب ، ليكون لاقتناص الشارد ، و استلحاق الوارد ، و ما عسي أن يظهر لنا بعد الغموض ، و يقع إلينا بعد الشذوذ ، و ما توفيقنا إلا باللّه عليه توكلنا، و هو حسبنا و نعم الوكيل .
و ذلك في رجب سنة أربع مائة من الهجرة ، و صلي اللّه علي سيدنا محمد خاتم الرسل ، و الهادي إلي خير السبل ، و آله الطاهرين ، و أصحابه نجوم اليقين .
✅ و درود خدا بر او فرمود: وقتي مومن برادرش را به خشم آورد، به يقين از او جداشده است.
⚘@Nahjolbalaghe2
#حکمتها