eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸🔶《السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ(ص) السَّلامُ عَلَيْكِ يَا اُمَّ الاَئِمَّة النُجَبَاء، السَّلاَمُ عَلَيْکِ يَا فَاطِمَهَ الزَهرَاء(س)》🔶🔸 ✅در روایات آمده است که حضرت فاطمه(س) در اواخر عمر شریفشان در دو جا تبسم و لبخند به لب داشتند! 1⃣هنگام شنیدن خبر شهادت خود از حضرت رسول اکرم(ص) : در این باره عایشه در شرح لحظات آخر عمر رسول اکرم(ص) نقل می کند که؛ 📋《دَعَا رَسُولُ اللهِ(ص) ابْنَتَهُ فاطِمَهَ(س) فَسارَّها، فَبَکَتْ، ثُمَّ سارَّها فَضَحِکَتْ، فَسَأَلْتُها عَنْ ذلِکَ!》 ♦️هنگامى که رسول خدا(ص) مریض شد، رسول خدا(ص) در ساعات آخر عمرش حضرت فاطمه(س) را به حضورش فراخواند و لحظاتی به نجوا و صحبت محرمانه پرداخت، من از دور دیدم که فاطمه(س) نخست گریه کرد و سپس خندید. دخترش فاطمه را نزد خود خواند و در گوش او سخن گفت. فاطمه(علیها السلام) گریه کرد، مجدّداً رسول خدا با او نجوا کرد، فاطمه(ع) خندید. من از این کار تعجب کرده و از دختر پیامبر(س) پرسیدم: ای فاطمه(س)! با رسول خدا(ص) چه صحبتی کردید که اول گریه کردی و سپس خندیدی؟ او از فاش کردن موضوع مذاکره خودداری کرد، ولی پس از رحلت رسول اکرم(ص) وقتی مجدد از او خواستم که آن را بگوید، فرمود : 📋《أَمّا حَینَ بَکَیتُ فَإِنَّهُ أَخْبَرَنى أَنَّهُ مَیتٌ، فَبَکَیتُ، ثُمَّ أَخْبَرَنى أَنّى أَوَّلُ أَهْلِهِ لُحُوقًا بِهِ فَضَحِکْتُ!》 ♦️پدرم در مرحله نخست، از رحلت خود به من خبر داد و لذا گریه کردم، ولی سپس به من فرمود : اولین کسی که از خانواده ام به من ملحق می شود، تو هستی و لذا خنده نمودم.(۱) 2⃣هنگام ساخت تابوت به پیشنهاد اسماء : در روایتی از اسماء نقل شده است که در همین روزها حضرت فاطمه(س) خطاب به اسماء فرمود : 📋《أَلَا تَرَیْنَ إِلَى مَا بَلَغْتُ؟ فَلَا تَحْمِلِینِی عَلَى سَرِیرٍ ظَاهِرٍ!》 ♦️آیا نمی‌بینی من در چه حالی هستم؟ مبادا مرا روی تخته‌ای بگذارید که جنازه‌ام ظاهر باشد. (گویا تابوت آن‌زمان همانند نردبانى بدون دیوار بوده، وجنازه را روى آن مى‌گذاشتند، و جنازه مشخّص مى‌شد و پارچه‌اى روى جنازه‌ى آنها مى‌انداختند و حجم جسم آنها از زیر پارچه پیدا بود، و هرکس آن ها را می دید تشخیص مى‌داد که مرد است یا زن!) اسماء گفت : 📋《لَا لَعَمْرِی وَ لَکِنْ أَصْنَعُ نَعْشاً کَمَا رَأَیْتُ یُصْنَعُ بِالْحَبَشَةِ!》 ♦️نه! به جان خودم قسم! بلکه نظیر آن تابوتی را برای تو درست می‌کنم که در حبشه دیده بودم. فاطمه(س) فرمود : 📋《فَأَرِینِیهِ!》 ♦️پس نمونه‌ی آن را به من نشان بده! 📋《فَأَرْسَلَتْ إِلَى جَرَائِدَ رَطْبَةٍ فَقُطِّعَتْ مِنَ الْأَسْوَاقِ ثُمَّ جَعَلَتْ عَلَى السَّرِیرِ نَعْشاً وَ هُوَ أَوَّلُ مَا کَانَ النَّعْشُ فَتَبَسَّمَتْ وَ مَا رُئِیَتْ مُتَبَسِّمَةً إِلَّا یَوْمَئِذِِ》 ♦️اسماء فرستاد تا از بازار شاخه‌های تازه‌ی خرما آوردند. آنگاه آن تابوتی را که در حبشه دیده بود ساخت و آن اوّلین تابوتی بود که ساخته شد. حضرت فاطمه(س) پس از دیدن آن تابوت خندان شد و هیچ وقت غیر از آن موقع خندان نشده بود.(۲) در روایتی دیگر آمده که حضرت(س) وقتی تابوت را مشاهده نمود، فرمود : 📋《اُسْتُرِينِي! سَتَرَكِ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ》 ♦️حجم بدنم را بپوشان که خداوند متعال بدن شما را از آتش دوزخ مستور گرداند.(۳) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : ای خوش آن روزی که ما، در خانه مادر داشتیم  دیده از دیدار رخشارش، منور داشتیم  هر کسی جسم عزیزش روز بر دارد، ولی  ما که جسم مادر خود را به شب برداشتیم!  کاش آن روزی که مادر گفت: پهلویم شکست!  ما دم در، حق حفظ جان مادر داشتیم  کاش آن روزی که تنها مادر ما را زدند  ما یکی را در میان کوچه، یاور داشتیم!  کاش محسن را نمی‏کشتند، تا ما غنچه‏ یی  یادگار از آن گل رعنای پرپر داشتیم!  کاش آن ساعت که دانستیم بی مادر شدیم  جای آغوشش به خاک تیره، بستر داشتیم!  این در و دیوار می‏گرید به حال ما، که ما  مادری بشکسته پهلو پشت این در داشتیم!  مادر ما، رفت از دنیا در آن حالی که ما  گریه بر حالش سر قبر پیمبر داشتیم!  (میثم) از دل می‏ سراید شعر جانسوزش، بلی  از عنایت ما به او چون لطف دیگر داشتیم! 👤غلامرضا سازگار 📚منابع : ۱)امالی شیخ طوسی، ص۴۰۰ ۲)کشف الغمّه اربلی، ج۱، ص۵۰۳ ۳)تهذیب الاحکام طوسی، ج۱، ص۴۶۹ ⚘ @Nahjolbalaghe2
🌀 وقتی زندگیِ ما با ترس، آلوده شد، کسی که مردم را از جنگ بترساند، رأی می‌آورد 🔻 از غیرخدا نترسیم(ج۱) - ۲ 🔹 ترس، ناموس خلقت است؛ کسی نباید از غیرخدا بترسد و کسی هم نباید دیگران را از خودش بترساند. فقط خدا حق دارد بندۀ خودش را بترساند، چون او حمایت‌کنندۀ بندگان است و وقتی آنها را می‌ترساند، همین موجب سلامتی روحِ آنها می‌شود. 🔹 ما معمولاً تحت تعلیم و تربیت مادرها و پدرهایمان یا تحت تعلیم و تربیت معلم‌هایمان، با ترس زندگی می‌کنیم؛ یعنی انگیزه‌های خودمان را با ترس، شکل می‌دهیم؛ مثلاً درس می‌خوانیم و مدرک می‌گیریم، از ترس فقر یا از ترس پیدا نکردنِ شغل! 🔹 متأسفانه زندگیِ ما با ترس، آلوده شده است، به‌حدی که اگر کسی مردم را از جنگ بترساند، رأی می‌آورد. حتی اگر آدم فریبکار و نامردی هم باشد، به او رأی می‌دهند. جامعه‌ای که با ترس، بزرگ شده باشد، این‌طوری می‌شود. 🔹 می‌دانید اگر زندگی ما غرق ترس باشد، سرانجام این زندگی چه خواهد شد؟ مثلاً این‌طور می‌شود که مردم را از لشکر یزید ترساندند و با همین مردم، امام‌حسین(ع) را کشتند! آنها با اینکه می‌دانستند امام‌حسین(ع)، بهتر از یزید است، اما به دستورِ یزید، امام‌حسین(ع) را کشتند؟ چون از یزید می‌ترسیدند ولی از امام‌حسین(ع) نمی‌ترسیدند! 🔹 الآن در حدّ نماینده‌های مجلس ما، برخی دارند از درگیرشدن با آمریکا می‌ترسند و بعد هم، این ترس را توجیه می‌کنند یا تئوریزه می‌کنند. 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه تهران - ۹۸.۱۰.۱۷ 👈🏻 متن کامل: Panahian.ir/post/5882@Nahjolbalaghe2
🌸 🌷 نتیجه انقلاب را می توان در عصر ظهور به وضوح مشاهده نمود.. ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
#نکات_تربیتی_خانواده ۷ 💢 موسیقی 💢 🔹یکی از چیزایی که آرامش آدم رو از بین میبره موسیقی هست. 🚫 خونه
8 🔶 قرار شد که هر یک از ما تلاش کنیم تا توی خانوادمون به سایر اعضای خانواده آرامش بدیم.😌 ⭕️ اصلی ترین چیزی که آرامش آدما رو میگیره "گناه" هست. 🔹خدا چرا به ما میگه که گناه نکنیم؟⁉️ بدش میاد که ما کیف بکنیم؟!😒⁉️ نه عزیزم! ⛔️ چون اولین ضربه ای که گناه به آدم میزنه اینه که آرامش آدم رو میگیره. 💢 مثلا کسی که دروغ میگه خیلی زود دچار استرس میشه. 🚸 انقدر واضح که روانشناسا با یه سری دستگاه ها این استرس رو اندازه گیری میکنن. 🔻آدم تا دروغ میگه مغزش بهم میریزه. آرامشش از بین میره. عزیزم ! خدا آدم رو خلق کرده و دوستش داره.💓💗 ✅ برای همینم اصلا نمیخواد آرامش آدم بهم بخوره. 🌺 اگه میخوای خونه آرومی داشته باشی مدام ببین حرف خدا چیه همونو انجام بده. 🚸 نگاه نکن که دیگران چی میگن. نگاه کن ببین خدا چی میفرماید 🔹اینجا آدم میفهمه که معنای این آیه قرآن چیه: الا بذکرالله تطمئن القلوب... فقط ذکر خداست که به آدم آرامش میده... 🔹🌺💢🔹💢🌺🔹 ⚘ @Nahjolbalaghe2
پرسش: شنیده‌ام هرکسی از دنیا برود فشار قبر دارد. آیا این نکته، صحت دارد؟ آیا این عذاب شامل مجاهدان راه خدا هم می‌شود؟ ✍️ پاسخ: 💠 با عرض تسلیت و تبریک به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی (ره)؛ نکاتی تقدیم می‌شود. نکته اول: در منظومه‌ی روایی، کلمه «قبر»، بسیاری از اوقات به معنای عالم برزخ هست و مقصود قبر خاکی نیست. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ‏ مَوْتِهِ‏ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»؛ «قبر از لحظه مرگ است تا روز قیامت».(1) نکته دوم: طبق روایت امام صادق علیه‌السلام، بسیاری از افراد، به‌واسطه اعمالشان در دنیا، دچار این نوع از عذاب (فشار قبر) می‌شوند؛ اما مؤمنین و افرادی که در دنیا عامل به دستورات خداوند باشند از این عذاب در امان هستند. لذا در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام روایات متعددی وجود دارد که انجام بعضی از امور باعث کاهش عذاب قبر و بعضی اعمال موجب از بین رفتن فشار قبر می‌شود. شخصی از امام صادق علیه‌السلام پرسید: «آیا کسی از فشار قبر نجات پیدا می‌کند؟»، حضرت در پاسخ فرمودند: «نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْهَا، مَا أَقَلَّ مَنْ يُفْلِتُ‏مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْر»؛ «به خدا پناه می‌بریم از فشار قبر، چه اندازه کم هستند افرادی که از فشار قبر رهایی پیدا می‌کنند.»(2) حضرتشان در پاسخ به سؤال ابو بصیر از فشار قبر فرمودند: «هَيْهَاتَ مَا عَلَى الْمُؤْمِنِينَ مِنْهَا شَيْ‏ء»؛ «هرگز چیزی از فشار قبر بر مؤمنین نیست.»(3) نتیجه اینکه: هرچند فشار قبر یک قانون عمومی و فراگیر هست ولی هستند افرادی که به خاطر ایمان و عمل صالح، از این عذاب در امان هستند. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 242 2. الكافي (ط-دارالحديث)، ج‏5، ص: 583 3. الكافي (ط-دارالحديث)، ج‏5، ص: 344 •┈┈••✾••┈┈• ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بی‌طرف نداریم! 🔻شرط مهمی که قبل از ظهور تحقق پیدا می‌کند! 🔻مژده امام صادق(ع) در مورد امتحانات آخرالزمان ➕عاقبت عجیب مردمی که نه طرفدار یزید بودند و نه طرفدار سیدالشهدا(ع) @Nahjolbalaghe2
🔻وظیفه ی مـردم در جمهـوری اسـلامی بعد از حادثه ی ترور ســردار سلیمانی رحمه الله علیه چیست؟ 🔴1. دشمـن‌شناسی: دشمـن عبارت است از آمـریکا، رژیم صهیونیستی و دستگاه اسـتکبار 🔴2. دانستن نقشـه‌ی دشمن: نقشه ی دشمن تردید‌افکنی در ایمان و عزم راسخ مردم است 🔴3. دانستن شـیوه‌ی مقابله‌ی با نقشـه‌ی دشمن: ما خودمان را از همه لحاظ قوی کنیم تا دشمن نتواند ضربه بزند ◽برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی مورخ 18/10/1398 🔸°❀°🔸°❀°🔸°❀°🔸°❀°🔸 «همانا شيطان،راه های خود را به شما آسان جلوه می دهد، تا گره های محکم دين شما را يکی پس از ديگری بگشايد، و به جای وحدت و هماهنگی، بر پراکندگی شما بيفزايد. و در پراکندگی شما را دچار فتنه گرداند. از وسوسه و زمزمه و فريبکاری شيطان روی گردانيد، و نصيحت آن کس را که خيرخواه شماست گوش کنيد، و به جان و دل بپذيريد.» ،خطبه۱۲۱ ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ پيامبر اعظم صلی الله علیه و آله : 🍃أسبِغِ الوُضوءَ تَمُرَّعَلَی الصِّراطِ مَرَّ السَّحابِ أفشِ السَّلامَ یَکثُر خَیرُ بَیتِکَ أکثِر مِن صَدَقَةِ السِّرّ فانَّها تُطفِئُ غَضَبَ الرَّبِ.🍃 🔶وضو را کامل بگیر تا همچون ابر از صراط عبور کنی، با صدای آشکار سلام کن تا خیر و برکت خانه ات افزون شود و زیاد صدقه ی پنهانی بده که این کار خشم پروردگار را فرو می نشاند.🌷🍃 📚وسائل الشیعه ج1 ص489
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔸🔶《السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ(ص) السَّلامُ عَلَيْكِ يَا اُمَّ الاَئِمَّة النُجَبَاء
🌴 روز شمار فاطمیه سلام الله علیها حضرت فاطمه(س) آخرین وصایای خود را برای امام علی(ع) بازگو می کند! ✅حضرت فاطمه(س) در لحظه های واپسین لحظات حیات خویش، این چنین به امیرمؤمنان علی(ع) وصیت کرد: 📋《یا عَلِیُّ(ع)! اَنَا فاطِمَةُ بَنتُ مُحَمَّدٍ(ص) زَوَّجْنَی اللهُ مَنْکَ لأكونَ لَکَ فِی الدُّنیا وَ الاخِرةِ. اَنْتَ اَوْلی بِی مِنْ غَیْرِی! حَنِّطْنی و غَسِّلْنِی و كَفِّنِّی بِاللَّیلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لا تُعْلِمْ اَحَداً》 ♦️ای علی(ع)! من فاطمه(س) دختر محمّد(ص) هستم خدا مرا به ازدواج تو در آورد تا در دنیا و آخرت برای تو باشم. تو از دیگران بر من سزاوارتری! پس حنوط و غسل و كفن كردن مرا در شب به انجام رسان و شب بر من نماز بگزار و شب مرا دفن كن! و به هیچ كس اطّلاع نده!!(۱) 🔰《السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ حَبِيبِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَلِيلِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ صَفِيِّ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِينِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِياءِ اللّٰهِ وَرُسُلِهِ وَمَلائِكَتِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِيَّةِ ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللّٰهِ وَ خَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللّٰهِ》🔰 📚 منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۲۱۴ ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بندگان شایسته ام ،وارث(حکومت) زمین خواهند شد. 📗سوره الانبیا آیه ۱۰۵ 🌤🌼همانابرترین کارها،کاربرای امام زمان است🌼🌤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هشدارهای حجت الاسلام عالی در مورد روزگاری که پیش رو داریم و حکایت شیعیانی که ائمه را تنها گذاشتند ⚘ @Nahjolbalaghe2
048.الفتح.mp3
4.07M
✅ سوره فتح 🎤صوت استاد خلیل الحصری 🌺مخصوص و کانال ‌قرآن‌و‌نهج‌البلاغه ⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ ✨وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا فَ
🌹 ✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ ✨وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَي حَتَّي يَبْعَثَ فِي أُمِّهَا رَسُولاً يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا وَمَا كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرَي إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ (59) /قصص 🍃و پروردگارت قريه ها (و شهرها) را نابود نمى كند، مگر اين كه در ميان آنان پيامبرى برانگيزد، كه آيات ما را بر آنان تلاوت كند. و ما هيچ آبادى را هلاك نكرديم مگر آنكه اهل آن ظالم بودند. 🌷- از مهم ترين وظايف انبيا، تلاوت آيات الهى بر مردم است. «يتلوا عليهم» 🌷- مكّه، اُمّ القراى اسلام است. «يبعث فى اُمّهارسولاً» 🌷- جوامع ستمگر در معرض قهر الهى هستند. «ربّك مهلكى القرى...» 🌷- تا اتمام حجّت نشود، قهرى از جانب خدا نازل نمى شود. «ماكان ربّك مهلك القرى حتّى يبعث رسولاً» 🌷- قهر الهى، يكى از شيوه هاى تربيتى خداوند است. (هلاكت به دنبال كلمه ى «ربّك» آمده است) «ربّك مهلك القُرى » 🌷- محل هاى تبليغى بايد در مراكز وكانون هاى اصلى اجتماعات وشهرها باشد. «يبعث فى اُمّها رسولاً» (آيه، مبيِّن نقش مكان در تبليغ است.) 🌷- پاسخ مثبت ندادن به دعوت انبيا، ظلم است. «يتلوا عليهم... واهلها ظالمون» 🌷- هلاكت ستمگران در دنيا، سنّت وبرنامه ى الهى است. «مهلكى القرى... اهلها ظالمون» ⚘ @Nahjolbalaghe2 #تفسیر‌‌قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚نهج البلاغه/ حکمت۲۸ 🔻برترین پارسایی (اخلاقی،معنوی) ✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ . ✅ و درود خدا بر او فرمود: برترين زهد، پنهان داشتن زهد است. ⚘@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📚نهج البلاغه/ حکمت۲۸ 🔻برترین پارسایی (اخلاقی،معنوی) ✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَفْضَلُ الزُّهْ
✨ ✅شرح حکمت ۲۸ ( مکارم شیرازی ) 🌺برترين زهد: امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه و گهربارش مى فرماید: «برترین نوع پارسایى مخفى داشتن پارسایى است»; 🍃 (أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ). این سخن اشاره به برنامه اى است که زاهدان ریایى در آن عصر و این عصر براى جلب قلوب مردم انتخاب مى کردند; لباس هاى ساده و مندرس و گاه از کرباس و خانه اى محقر و طعامى بسیار ساده براى خود برمى گزیدند تا مردم به آنها اقبال کنند و گاه آنها را مستجاب الدعوه پندارند و از این طریق مقامى در اجتماع پیدا کنند و یا اموالى را پنهانى گرد مى آوردند. بسیار مى شد که زندگانى درونى و بیرونى آنها با هم بسیار متفاوت بود و با توجه به این که ریاکارى نوعى شرک و خودپرستى است آنها گرچه ظاهرا زاهد ولى در باطن مشرک بودند و گاه سرچشمه خطراتى براى جامعه مى شدند. زاهد واقعى آن کس نیست که به سراغ دنیا رفته، ولى چون آن را به چنگ نیاورده ناچار لباس زهد به خود پوشیده است. زاهد واقعى کسى است که دنیا به سراغش آمده و او آن را نپذیرفته و زندگى زاهدانه را بر نعیم دنیا ترجیح داده است. همان گونه که امیر مؤمنان على(علیه السلام) در خطبه 32 از خطب نهج البلاغه مى فرماید: 🍃«وَمِنْهُمْ مَنْ أَبْعَدَهُ عَنْ طَلَبِ الْمُلْکِ ضُئُولَةُ نَفْسِهِ وَانْقِطَاعُ سَبَبِهِ فَقَصَرَتْهُ الْحَالُ عَلَى حَالِهِ فَتَحَلَّى بِاسْمِ الْقَنَاعَةِ وَتَزَیَّنَ بِلِبَاسِ أَهْلِ الزَّهَادَةِ وَلَیْسَ مِنْ ذَلِکَ فِی مَرَاح وَلاَ مَغْدًى; ✨بعضى از آنها کسانى هستند که ناتوانى اشان آنها را از رسیدن به جاه و مقام بازداشته و دستشان از همه جا کوتاه شده آنگاه خود را به زیور قناعت آراسته و به لباس زاهدان زینت بخشیده اند در حالى که در هیچ زمان نه در شب و نه در روز در سلک زاهدان راستین نبوده اند». 🔻بسیارى از بنیان گذاران مذاهب باطله نیز در سلک همین زاهدان ریایى بودند. به تعبیرى دیگر: زاهد کسى است که وابسته به دنیا و اسیر آن نباشد نه آن کس که دستش از همه چیز تهى است. همان گونه که امیر مؤمنان على(علیه السلام) در تفسیر زهد از آیه شریفه ✨ (لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى مَا فَاتَکُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ)(1) استفاده کرده است و مى فرماید: «تمام زهد در دو جمله از قرآن آمده است، خداوند سبحان مى فرماید: بر گذشته تأسف نخورید و نسبت به آنچه به شما داده است دلبند و شاد نباشید».(2) امام(علیه السلام) در روایت دیگرى که در غررالحکم آمده تعبیر جالب دیگرى دارد و مى فرماید: «الزُّهْدُ أَقَلُّ ما یُوجَدُ وَأَجَلُّ ما یَعْهَدُ وَیَمْدَحُهُ الْکُلُّ وَیَتْرُکُهُ الْجُلُّ; 🌿زهد و پارسایى کمیاب ترین چیزها و ارزشمندترین آنهاست همگان آن را مى ستایند ولى اکثر مردم به آن عمل نمى کنند».(3) درباره اهمیت زهد و پارسایى و مراتب و درجات آن بحث مشروحى ذیل خطبه 81 از همین کتاب آمده است. این سخن را با ذکر دو نکته پایان مى دهیم: 🔹نخست این که اگر سؤال شود چگونه مى توان زاهد بود و زهد را پنهان کرد در پاسخ مى گوییم: شخص زاهد باید در مجامع مانند دیگران رفتار کند; مثلاً اگر سر سفره اى است که غذاهاى مختلف در آن است مقدارى از هر کدام تناول کند نه این که همه غذاها را کنار بزند مثلا به نان و پنیرى قناعت نماید و از نظر لباس، لباس ساده معمولى بپوشد نه لباس غیر متعارف زاهدانه و به این ترتیب مى تواند در باطن زاهد باشد و در ظاهر فردى معمولى. نکته دیگر این که هر گاه زاهد به زهدش افتخار کند و آن را اظهار نماید در واقع زاهد نیست، چرا که دلبستگى به زهد و افتخار به آن و جلب نظر مردم از این طریق خود عین رغبت در دنیا و بر ضد زهد است.(4) 📚پی نوشت: (1). حدید، آیه 23. (2). نهج البلاغه، کلمات قصار، کلمه 439. (3). غررالحکم، ح 6054. (4). سند گفتار حکیمانه: در کتاب مصادر نهج البلاغه آمده است که این جمله حکمت آمیز را قبل از سیّد رضى مرحوم کلینى در کتاب روضه کافى آورده است (البته ما آن را در روضه کافى نیافتیم) و سبط بن جوزى (متوفاى 597) در کتاب تذکرة الخواص آن را با تفاوتى نقل کرده است به این صورت: «افضل الزهد اخفائه». (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 26). در کتاب مستدرک الوسائل، ج 12، ص 46، باب استحباب الزهد فى الدنیا، آن را با اضافه جمله هاى دیگرى ذکر کرده و در بحارالانوار، ج 67، ص 316، ح 23 به نقل از روضة الواعظین این جمله حکمت آمیز، با جمله هاى دیگرى ذکر شده که نشان مى دهد از منبع دیگرى گرفته اند. در کتاب تمام نهج البلاغه این جمله حکمت آمیز را در ضمن خطبه اى معروف به «خطبة الوسیلة» نقل کرده است. (تمام نهج البلاغه، ص 148). ⚘ @Nahjolbalaghe2
Hekmat 028.mp3
4.6M
✅شرح‌حکمت ۲۸ 🍃برترین زهد 👤استاد نظافت کانال: ✨‌قرآن‌‌و‌نهج‌البلاغه✨ ⚘ @Nahjolbalaghe2