✨﷽✨
🌼اثر لقمه حرام در بدبختی و هلاکت انسان!
✍مرحوم ملا احمد نراقی رحمه الله در كتاب «معراج السعادة» مال حرام را از بزرگترین عوامل هلاكت انسان و مهمترین موانع رسیدن به سعادت [دنیوی و اُخروی] معرفی میكند و میفرماید:
«بیشتر كسانی كه به هلاكت رسیدهاند، به سبب خوردن مال حرام بوده و اكثر مردمی كه از فیوضات و سعادات محروم ماندهاند، به واسطه آن است... كسی كه تأمل كند، میداند كه خوردن حرام، اعظم حجابی است كه بندگان را از وصول به درجه ابرار [باز داشته] و قویتر مانعی است برای اتصال به عالم انوار.»
ایشان در ادامه میفرماید: «آری، دلی كه از لقمه حرام روییده شده باشد كجا و قابلیت انوار عالم قدس كجا؟ و نطفه را كه از مال مردم به هم رسیده باشد با مرتبه رفیعه انس با پروردگار چه كار؟ چگونه پرتو لمعات عالم نور، به دلی تابد كه بخار غذای حرام، آن را تاریك كرده؟ و كی پاكیزگی و صفا از برای نفس حاصل میشود كه كثافات مال مشتبه آن را آلوده و چرك نموده باشد؟»
📚معراج السعاده، ص 428
💕💕💕
#غسل_و_کفن_نشدن_مردگان_کرونایی
🤔#پرسش
❔آیا این که افرادی که با کرونا از دنیا رفتند غسل میت داده نشوند در سرنوشت اخروی آنان موثر است ❗️برخی به این دلیل مرگ با کرونا را ناپسند می دانند چون مثلا غسل و کفن نمی شوند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌غسل میت از غسل های واجب و لازمی است که باید در قبال اموات صورت گیرد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« غسل میت واجب است »
📚الکافی ج 3 ص 40
❕اسلام برای انسان ارزشی قوق العاده قائل است و ارزش او را با وسائل و بیانات گوناگون بالا برده است حتی این موضوع شامل حال پس از مرگ هم می شود و از نظر قوانین اسلام هیچ کس مجاز نیست به مرده مسلمان اهانت کند حتی نمی تواند به قبر او نیز اهانت نماید .موضوع غسل و کفن و دفن #مردگان نیز یک نوع احترام به مقام انسان است . احترامی که جنبه خرافی ندارد.
❗️علاوه بر این چون از نظر اسلام مرگ پایان زندگی نیست بلکه دروازه ای نسبت به جهان و زندگی دیگر و نزول در جوار رحمت الهی است از این جهت دستور می دهد که بایستی مردگان را نظیف و پاکیزه کنند و با لباسی ساده و پاک به خاک بسپارند تا این عمل رمز بقای حقیقی و امتداد زندگی باشد .این است فلسفه غسل میت
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی ، ص315
👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« علت غسل دادن میت این است که به این وسیله طاهر و نظیف شده و از آلودگی های امراض و آنچه در هنگام بیماری به او رسیده پاکیزه می گردد چه آنکه انسان بعد از مرگ با فرشتگان و اهل آخرت ملاقات می کند لذا مستحب است وقتی بر خداوند و اهل طهارت وارد می شود #طاهر و نظیف بوده و به واسطه طهارت به خداوند توجه کند و از او خواسته خود را خواسته و بخواهد که شفاعت شفعاء را در حق او بپذیرد.»
📚علل الشرائع ج1 ص 300
❕حال اگر امکان غسل میت کرونایی به خاطر ترس سرایت کرونا نبود ، تیمم جایگزین آن می شود و اگر امکان تیمم هم به خاطر ترس از سرایت کرونا نبود ، تکلیفی نیست ، و لزومی ندارد که در هر صورتی میت کرونایی غسل و کفن یا تیمم بشود ، شریعت آسان اسلام در همچنین مواقعی تکلیف غسل و تیمم را برداشته است چنان که خداوند می فرماید ؛
« در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است»
📓حج 78
❗️پیامبر گرامی فرمود ؛
« من برای شریعت سهل و اسان مبعوث شده ام»
📚وسائل الشیعه ج8 ص116
❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « هيچ حرامى الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است حلال فرموده است »
📚بحار الانوار ج 72 ص 411
👌ترک غسل و کفن و تیمم میت در حالت عادی حرام است ، اما در حالت اضطرار و ترس از سرایت کرونا بی اشکال است .
❕مومنینی که با کرونا می میرند و احیانا غسل و تیمم و کفن نمی شوند ، نباید نگرانی از این بابت داشته باشند از چند جهت ؛
1⃣آنان قصد و نیت این را داشته اند که در صورت مرگ ، غسل و کفن شوند تا با حالتی پاکیزه وارد سرای برزخی شوند ، اما به علت کرونا این امر در مورد آنان محقق نشده است ، مطابق روایات متعددی ، خداوند آنچه را که در نیت و قصدشان بوده برایشان اجرایی می کند و آنان را پاک و پاکیزه وارد سرای برزخ می کند .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« بنده مؤمن فقير مى گويد ، اى پروردگار من! به من [مال و ثروت] روزى كن تا فلان احسان و بهمان كار خير را انجام دهم. پس، اگر خداوند عزّوجلّ بداند كه اين سخن را از صدق نيّت مى گويد، همان اجرى را براى او مى نويسد كه اگر آن كارهاى خير را انجام مى داد برايش مى نوشت. خداوند گشاينده بخشنده است.»
📚الکافی ج 2 ص 85
❕پیامبر گرامی در مورد برخی افراد که توفیق نیافتند در جنگ ها در رکاب ایشان باشند می فرمود ؛
« افرادى را در مدينه باقى گذاشتيم كه هيچ وادى اى را نپيموديم و بر هيچ تپه اى بالا نرفتيم و در هيچ سراشيبى قدم نگذاشتيم، مگر اينكه آنان نيز با ما بودند. عرض كردند: چگونه با ما هستند، در حالى كه حضور پيدا نكردند؟ فرمود: نيّت هايشان [با ماست].»
📚میزان الحکمه ج 12 ص 519
👌و فرمود ؛
« هر كس به بستر خود رود و نيّتش اين باشد كه نماز شب بخواند، امّا خوابش ببرد تا صبح شود، آنچه در نيّتش بوده براى او نوشته شود و خوابش صدقه اى از جانب پروردگارش براى او باشد. »
📚الترغیب و الترهیب ج 1 ص 60
❕امام على عليه السلام به مردى كه دوست داشت برادرش نيز مى بود تا پيروزى خدا بر دشمنانش را در جنگ جمل ببيند فرمود ؛
« آيا دل برادرت با ماست؟ عرض كرد: آرى. حضرت فرمود ، پس، او با ما بوده است. هر آينه در اين سپاه ما افرادى حضور داشته اند كه هنوز در پشت پدران و زهدان مادرانند. به زودى روزگار آنان را به جهان هستى آورد و با وجود آنها [جبهه] ايمان نيرو گيرد »
📚نهج البلاغه ، خطبه 12
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
2⃣در روایاتی مرگ افرادی که با بیماری مسری از دنیا می روند ، مرگ شهادت گونه دانسته اند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« مرگ با طاعون برای هر مسلمانی شهادت است »
📚میزان الحکمه ج 6 ص 70
👌 در لغت عربی به هر گونه بیماری مسری ، طاعون می گویند چنان که در کتاب قاموس المحیط آمده است ؛
« وبا یا طاعون هر بيمارىِ واگيردارِ ديگرى است »
📚القاموس المحيط ج 1 ص 31
❕بنابراین چنین افرادی که گرفتار بیماری مسری می شوند و افراد احیانا آنان را ترک می کنند، به خاطر سختی و حقارتی که تحمل می کنند و می میرند ، شهید گونه مرده اند و به عنوان شهید و پاکیزه ، پا به عرصه برزخ می گذارند ، اگر چه غسل و کفن مثلا نشده باشند .
3⃣گرفتار بیماری شدن موجب پاکسازی روح و جان و قرب بیشتر به خداوند می گردد ، و افرادی که با بیماری می میرند ، به پاداش های والایی دست پیدا می کنند ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمیدارد مگر آنکه آنان را گرفتار می کند»
📚الکافی،ج 2 ص 252
❕و فرمود ؛
«همانا در بهشت، مقامى است كه هيچ بنده اى به آن نمى رسد، مگر به وسيله مبتلا شدن در بدنش »
📚الکافی ج 2 ص 255 _ بحار الانوار ج 67 ص 212
4⃣چنین افرادی در قیامت نیز با کفن و پوشیده و پاکیزه محشور می شوند ، اگر چه در دنیا کفن نشده باشند ، چنان که امام صادق علیه السلام درباره کیفیت حشر مومنان فرمود ؛
« آنان در کفن هایشان محشور می شوند و کسی که بدون کفن از دنیا رفته باشد به وسیله #پوششی الهی محشور می شود»
📚الاحتجاج ج2 ص350
🔶در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود ؛
« مومن به حالت پوشیده محشور می شود و کافر به حالت عریان محشور می شود»
📚بحار الانوار ج7ص 111
/پرسماناعتقادی
🌸✨اذکار صبح:✨🌸
الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى مَنْ لاَ نَبِيَّ بَعْدَهُ
آیة الكرسي 1 بار
سورة الاخلاص 3 بار
سورة الفلق 3 بار
سورة الناس 3بارْ
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
💓(اللَّهُمَّ بِكَ أَصْبَحْنَا، وَبِكَ أَمْسَيْنَا، وَبِكَ نَحْيَا، وَبِكَ نَمُوتُ وَإِلَيْكَ المصیر )
💓(حَسْبِيَ اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيهِ تَوَكَّلتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ)
7بار
💓(رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبَّاً، وَبِالْإِسْلاَمِ دِيناً، وَبِمُحَمَّدٍ صلىالله عليه و آله و سلم نَبِيّاً)3 بار
💓(يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغيثُ أَصْلِحْ لِي شَأْنِيَ كُلَّهُ وَلاَ تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ)َ
💓(أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ) 100بار(ازهمه مهتره يادتون نره)
-
💓(اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى نَبَيِّنَا مُحَمَّدٍ و اله) 10بار
🌸✨ﺍﺫﺍﻥ ﺻﺒﺢ ﺁﻭﺍﯾﯽ ﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍﻣﯽ ﺷﻨﻮﻧﺪ✨🌸
👈ﺍﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﺁﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﻗﯿﺎﻣﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﭘﺎ ﻣﯽ ﺧﯿﺰﻧﺪ
🌿
💓🌿
🌿💓🌿
💓🌿💓🌿💓
🌿💓🌿💓🌿💓🌿💓🌿💓
May 11
May 11
با سلام و خدا قوت خدمت اعضای بزرگوار کانال روزتون بخیر و سلامتی
دوستان یه مدت به دلایلی مشخصات کانال رو تغییر دادیم یکی اینکه دستمون برای گذاشتن موضوعاتی دیگر هم باز باشه ولی این باعث ریزش اعضا کانال شد که به شکل اول برگردانیده شد
با تشکر فراوان از شما عزیزان که ما رو همراهی می فرمائید
#تقویت_حافظه
🌾 مرحوم حداد ره ؛
به جهت تقویت حافظه
خواندن آیةالکرسی تا (هُمْ
فِیهٰا خٰالِدُونَ) روزی ۲۱ بار
خوب است ⇨•●•●•
📚 آفتاب خوبان ۹۳
@Nahjolbalaghe2
#حدیــث
❤️ امام على عليه السلام :
كسى كه #توبه را به فردا حواله
دهد، از هجوم مــرگ در معـــرض
بـزرگترين خطر است.
📙 غررالحکم حدیث ۹۸۷۶
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✅ادامه تفسیر سوره آل عمران 🌷آیه ۴۷ 🔹چگونه بدون همسر فرزند مى آورم؟! باز در این آیه، داستان م
✨
🔹ادامه تفسیر سوره آل عمران
🍃سایر اوصاف مسیح
🌷آیه ۴۸
به دنبال صفات چهارگانه اى که در آیات قبل براى حضرت مسیح(علیه السلام) بیان شد، (آبرومند در دنیا و آخرت بودن، از مقربان بودن، سخن گفتن در گاهواره و از صالحان بودن) به دو وصف دیگر از اوصاف آن پیامبر بزرگ که هر کدام نیز ترکیبى از مجموعه اوصاف مهمى است، اشاره مى کند.
در آغاز، مى فرماید: خداوند به او کتاب و دانش و تورات و انجیل مى آموزد (وَ یُعَلِّمُهُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الإِنْجیلَ).
نخست، به تعلیم کتاب و حکمت و دانش به طور کلى اشاره مى کند و بعد دو مصداق روشن این کتاب و حکمت، یعنى تورات و انجیل را بیان مى نماید.
بدیهى است افرادى که به عنوان رهبر جامعه بشریت از سوى خداوند تعیین مى شوند، باید در درجه اول از علم و دانش کافى برخوردار باشند و آئین و قوانین زنده و سازنده اى با خود بیاورند.
و در درجه بعد، دلایل و اسناد روشنى براى ارتباط خود با خدا ارائه دهند و با این دو وسیله، مأموریت هدایت مردم را تکمیل و تثبیت کنند، در آیات فوق به این دو معنى اشاره شده است.
در آیه اول سخن از علم و دانش و کتاب آسمانى حضرت مسیح(علیه السلام) است.
و در آیه دوم اشاره به معجزات متعدد او است.
در آیه بعد مى فرماید: و (خداوند) او را رسول و فرستاده اى به سوى بنى اسرائیل قرار مى دهد (وَ رَسُولاً إِلى بَنی إِسْرائیلَ).(۱)
ممکن است از این جمله در ابتدا چنین استفاده شود که: مأموریت حضرت مسیح(علیه السلام) تنها دعوت بنى اسرائیل بوده است، همانها که در آن زمان گرفتار انواع خرافات، آلودگى هاى اخلاقى، عقیدتى و اختلافات شدید شده بودند و این با اولوا العزم بودن حضرت مسیح(علیه السلام) منافات ندارد; زیرا پیامبر اولوا العزم، کسى است که داراى آئین جدید باشد، خواه مأموریت او جهانى باشد یا نباشد (در تفسیر نور الثقلین نیز روایتى درباره منحصر بودن مأموریت حضرت مسیح(علیه السلام) به بنى اسرائیل نقل شده است).(۲)
ولى بعضى از مفسران گفته اند: دعوت حضرت مسیح(علیه السلام) جهانى بوده نه منحصر به بنى اسرائیل، هر چند بنى اسرائیل در صف اول کسانى که او مأموریت هدایت آنها را داشت، قرار گرفته بودند.
مرحوم علامه مجلسى در بحار الانوار ، اخبارى در تفسیر اولوا العزم نقل مى کند که: مفهوم آنها جهانى بودن دعوت این پیامبران است.(۳)
پس از آن مى افزاید: او مأمور بود به آنها بگوید: من نشانه اى از سوى پروردگارتان براى شما آورده ام (أَنِّی قَدْ جِئْتُکُمْ بِآیَة مِنْ رَبِّکُمْ).(۴)
نه یک نشانه، بلکه نشانه هاى متعدد (بنابراین تنوین در اینجا براى بیان عظمت این نشانه است نه بیان وحدت).
و ادامه مى دهد: من از گِل چیزى به شکل پرنده مى سازم، سپس در آن مى دمم و به فرمان خدا پرنده اى مى گردد (أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فیهِ فَیَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِ اللّهِ).
از آنجا که دعوت انبیاء، در حقیقت به سوى حیات و زندگى حقیقى است در آیه فوق هنگام شرح معجزات حضرت مسیح(علیه السلام)، نخست، اشاره به ایجاد حیات و زندگى در موجودات بى جان به فرمان خدا مى کند.
مسأله ایجاد حیات در موجودات جهان، هر گاه به صورت تدریجى باشد چیز عجیبى نیست; زیرا مى دانیم همه موجودات زنده کنونى از همین آب و خاک به وجود آمده اند.
معجزه آن است که خداوند همان عوامل را که طى هزاران یا میلیون ها سال رخ داده یک جا جمع کند و به سرعت، مجسمه کوچکى به شکل پرنده، مبدل به موجود زنده اى شود، و این مى تواند نشانه اى از صدق دعوى آورنده آن در مورد ارتباط با جهان ماوراء طبیعت و قدرت بى پایان پروردگار باشد.
آن گاه به بیان دومین معجزه یعنى درمان بیمارى هاى صَعْبُ العَلاج یا غیر قابل علاج ـ از طرق عادى ـ پرداخته: مى گوید: من کور مادرزاد و مبتلا به برص (پیسى) را بهبودى مى بخشم (وَ أُبْرِئُ الأَکْمَهَ وَ الأَبْرَصَ).(۵)
شک نیست که این موضوعات مخصوصاً براى پزشکان و دانشمندان آن زمان معجزات غیر قابل انکارى بوده است.
در سومین مرحله، اشاره به معجزه دیگرى مى کند و آن این که: من مردگان را به فرمان خدا زنده مى کنم (وَ أُحْیِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللّهِ).
چیزى که در هر عصر و زمانى جزء معجزات و کارهاى خارق العاده است.
و در مرحله چهارم موضوع خبر دادن از اسرار نهانى مردم را مطرح مى کند; زیرا هر کس معمولاً در زندگى فردى و شخصى خود، اسرارى دارد که دیگران از آن آگاه نیستند.
ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2