eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💞ازدواج از دیدگاه حاج آقاے قرائتے به جوانے گفتم: چرا داماد نمیشوے!؟ مادرش ڪنارش ایستاده بود.گفت: ایشان میگوید، من یڪ زن میخواهم 168 سانت🙁 🤵 این داماد ڪج فکر می‌کند. مترے فڪر میڪند!! خبــ مخ خراب است!😐 مگر زن مترے شده است؟!😂 شما چرا داماد نمیشوے؟ گفت:تاحالاڪسے را پیدا نڪردم. مگرچطور زنے میخواهے؟ گفت:آخه من فوق لیسانس هستم و زن من هم باید فوق لیسانس باشد. چه ڪسےگفته؟ آخر ما باید ڪفو هم باشیم. ڪفو را نمیفهمد چیست.! ڪفو یعنے همفڪر 👇 و همفڪر به معنے هم عقیده است. 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 و (ع)  🔹خداوند متعال خضر را حجّتی قرار داد تا هر که دربارة امام زمان(ع) دچار شکّ و تردید شود، به ایشان بنگرد و ببیند خداوند بندگانی از طایفة انسان‌ها دارد که چند هزار سال عمرشان از امام عصر(ع) بیشتر است. 🔸علاوه بر این، او در دورة غیبت و پس از ظهور به سان انیسی مهربان و همراهی دل‌سوز در خدمت امام عصر(عج) خواهد بود 🌷امام رضـا علیه السلام : «خضر (ع) از آب حیات نوشید و بنابراین تا روز قیامت زنده خواهد بود، او به نزد ما میآید و بر ما سلام میکند و ما صدای او را میشنویم، گرچه او را نمیبینیم و او در هر جا که یاد شود، حضور مییابد. پس هر کس از شما که او را یاد نمود به او سلام کند. او در هنگام حج در مکّه حضور مییابد و جمیع عبادات و مناسک را به جا میآورد و در عرفه، وقوف میکند و برای مؤمنان دعا مینماید و به زودی خداوند در هنگام ظهور قائم ما وحشت و تنهایی او را، به انس مبدّل میسازد و او در کنار حضرت مهدی(عج) حضور مییابد.»[١]  ١. کمال‌الدّین و تمام‌النّعمه،ج۲، ص ۳۹۰. 
🔻فلسفه احکام 🔸بسیاری از مردم برای انجام احکام و دستورات الهی، به دنبال فلسفه احکام می گردند، حتی برخی تا فلسفه و دلیل چیزی را ندانند به آن عمل نمی کنند! در حالی که معلم در امتحان شفاهی، یکی را از اول کتاب، امتحان می‎کند، یکی را از وسط کتاب و یکی را از آخر. اگر معلم بداند که شاگرد، کجای کتاب را خوانده و کجا را نخوانده، از آن‎جایی سؤال می‎کند که شاگرد نخوانده است. خداوند هم در امتحانش از بندگان چنین می‎کند. حضرت علی(ع) در نهج‎البلاغه می‎فرماید: «وَ لَكِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَبْتَلِي خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا يَجْهَلُونَ أَصْلَهُ» خداوند بندگان خود را امتحان می‎کند به چیزی که نسبت به اصل آن جاهل‎اند. خداوند ملائکه را امر فرمود که بر آدم سجده کنند در حالی که آنان را تعلیم نداده بود و آنها نسبت به اصل و حقیقت آدم، جاهل بودند و هنوز آدم را نشناخته بودند. بعضی می‎گویند، باید بدانیم چرا وضو می‌گیریم. یا چرا این‎گونه باید وضو بگیریم. باید گفت که اگر بدانند و بگیرند، دیگر از علم خود اطاعت کرده‎اند نه از خدا! مطیع معلومات خود شده‎اند، نه مطیع فرمان خدا! 🔹آیت الله حائری شیرازی
یکی از فواید این دعا آمرزش گناهان است. ⭐️پیامبر اکرم(ص) فرمودند: سوگند به آنکه مرا به حق به پیامبری برانگیخت، که مردی از پیروان ما گناهان و خطاهایی دارد که از کوههای اُحد و از زمین و آسمان چندین برابر بزرگتر است، به مجرد اینکه توبه میکند و بر خودش ولایت ما را تجدید می‌نماید، گناهانش به زمین زده می‌شود... ⏮ منظور از تجدید ولایت: اظهار اموری است که نشانه توجه و تسلیم نسبت به ولایت است و دعا برای فرج امام زمان(عج) نشانه انتظار فرج و التزام به ولایت است وگرنه عقیده قلبی که نیازی به تجدید ندارد. 📚مکیال‌المکارم،۱/ ۴۹۲📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✅ادامه تفسیر سوره آل عمران به علاوه، این تعبیر درباره عیسى(علیه السلام)، گویا یک نوع پیشگویى و اش
✨ ✅ادامه تفسیر سوره آل عمران 🌷آیه ۴۷ 🔹چگونه بدون همسر فرزند مى آورم؟! باز در این آیه، داستان مریم(علیها السلام) ادامه مى یابد، او هنگامى که بشارت تولد عیسى(علیه السلام) را شنید، چنین گفت: پروردگارا! چگونه فرزندى براى من خواهد بود، در حالى که هیچ انسانى با من تماس نگرفته ؟ و هرگز همسرى نداشته ام؟ (قالَتْ رَبِّ أَنّى یَکُونُ لی وَلَدٌ وَ لَمْ یَمْسَسْنی بَشَرٌ). مى دانیم این جهان، جهان اسباب است، و خداوند آفرینش را چنان قرار داده که هر موجودى به دنبال یک سلسله عوامل و اسباب، پا به دائره وجود مى گذارد، مثلاً براى تولد یک فرزند، آمیزش جنسى و ازدواج و ترکیب اسپرم و اوول لازم است، بنابراین، جاى تعجب نیست که مریم با شنیدن این بشارت که به زودى صاحب فرزندى خواهد شد در شگفتى فرو رود. ولى خداوند به این شگفتى پایان داده، فرمود: این گونه خدا هر چه را بخواهد مى آفریند (قالَ کَذلِکِ اللّهُ یَخْلُقُ ما یَشاءُ). نظام عالم طبیعت مخلوق خدا و محکوم فرمان او است، و هر گاه بخواهد مى تواند این نظام را دگرگون سازد و به وسیله اسباب و عوامل غیر عادى موجوداتى را بیافریند. سپس براى تکمیل این سخن، مى فرماید: هنگامى که چیزى را مقرر کند (و فرمان وجود آن را صادر نماید) تنها به آن مى گوید: موجود باش! آن نیز فوراً موجود مى شود (إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ). بدیهى است تعبیر به کُنْ (باش!) در حقیقت بیان اراده قطعى خدا است، و گر نه نیازى به سخنى نیست، یعنى به مجرد این که اراده او بر چیزى تعلق گرفت و فرمان آفرینش صادر شد، فوراً لباس هستى بر آن پوشانده مى شود. قابل توجه این که: درباره آفرینش عیسى(علیه السلام) در این آیه، جمله یَخْلُقُ: مى آفریند به کار رفته، در حالى که درباره آفرینش یحیى در چند آیه قبل، تعبیر به یَفْعَلُ: انجام مى دهد شده است، شاید این تفاوت تعبیر، اشاره به تفاوت خلقت این دو پیامبر بوده باشد، که یکى از مجراى عادى و دیگرى از مجراى غیر عادى به وجود آمده اند. این نکته نیز قابل توجه است که: در آغاز این آیات، مریم با فرشتگان سخن مى گوید ولى در اینجا مى بینیم او با خداى خود سخن مى گوید، و از او پاسخ مى شنود، گویا چنان مجذوب ذات پاک حق شد، که واسطه ها را از میان برداشت و یکپارچه با مبدأ عالم هستى پیوند گرفت، و بى هیچ واسطه اى آنچه مى خواست گفت و آنچه مى بایست شنید ـ البته سخن گفتن غیر پیامبران با خدا هر گاه به صورت وحى نبوت نباشد اشکال ندارد.
✅دعوای زن و شوهر ✍ من در خانه ای که زن و شوهر باهم دعوا و قهر می کنند نمیخوابم، چون برای من محسوس است که رحمت خدا از آن خانه قطع است! حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند : بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند 📚 دلال الامامه و کنزالعمال ، ج۷، ص۲۲۵ 💕
🔴🔵 داستان تشرف علامه حلی به محضر امام زمان علیه السلام: ♦️بین علما، علامه حلی رحمه الله خیلی فوق العاده بوده است. روزی با مرکب، از نجف به کربلا میرفت. در راه، آقایی با ایشان همراه شدند و مسألهای را مطرح و علامه هم شروع به صحبت کردند. علامه دید این آقا از نظر علمی خیلی پر است؛ با اینکه خود ایشان علامه، و در بین علمای شیعه، نمونه است. 🔹 علامه حلی نیز مسائلی را طرح میکند و بعد از آن، فروعی را مطرح میسازد و آقا مفصل جواب میدهند؛ در حالی که علامه سوارند و این آقا هم پیاده در رکاب علامه حلی میآیند. ♦️مسألهای طرح شد و بین علامه و این آقا اختلاف شد. علامه گفت که نظر ما این است. آقایی هم که پیاده بودند فرمودند: «خیر، این حکم، اشتباه است.» علامه گفت: «مدرک شما چیست؟» آقا فرمودند: «مدرک من فلان روایت در فلان کتاب است و شما هم این کتاب را دارید، صفحة فلان، سطر فلان. این روایت آنجاست، برو نگاه کن، حکم الهی این است.» این را که میگوید علامه حلی یک مقدار شک میکند که این آقا که این اندازه قدرت علمی دارد نکند امام زمان علیه السلام باشد. ⚜علامه میگوید: «آقا یک مسألهای میخواهم از شما بپرسم.» آن آقا میگویند: «بفرمایید.» عرض میکند: «آقا در زمان غیبت میشود خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریفرسید؟» علامه در حالی این سؤال را میکند که تازیانه از دستش میافتد. آقا خم میشوند و تازیانه را برمیدارند و در دست علامه میگذارند و میفرمایند: «چطور نمیشود در زمان غیبت، خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رسید؛ در حالی که الآن دستش در دست شماست.» تا علامه متوجه میشود خودش را از روی مرکب، روی پاهای آقا میاندازد و از شرمندگی و خجالت غش میکند؛ چون که این مدت، سواره و آقا در رکاب وی بوده اند. بعد مردم جمع میشوند و آقا را به هوش میآورند. 📚 (کمال الدین، صدوق، قم، دارالکتب الاسلامیه، 1395ق، ج 2، ص 61.) 🌥
✨﷽✨ 🌼اثر لقمه حرام در بدبختی و هلاکت انسان! ✍مرحوم ملا احمد نراقی ‏رحمه ‏الله در كتاب «معراج السعادة» مال حرام را از بزرگ‌ترین عوامل هلاكت انسان و مهم‌ترین موانع رسیدن به سعادت [دنیوی و اُخروی] معرفی می‌كند و می‌فرماید: «بیش‌تر كسانی كه به هلاكت رسیده‌اند، به سبب خوردن مال حرام بوده و اكثر مردمی كه از فیوضات و سعادات محروم مانده‌اند، به واسطه آن است... كسی كه تأمل كند، می‌داند كه خوردن حرام، اعظم حجابی است كه بندگان را از وصول به درجه ابرار [باز داشته] و قوی‌تر مانعی است برای اتصال به عالم انوار.» ایشان در ادامه می‌فرماید: «آری، دلی كه از لقمه‌ حرام روییده شده باشد كجا و قابلیت انوار عالم قدس كجا؟ و نطفه را كه از مال مردم به هم رسیده باشد با مرتبه رفیعه انس با پروردگار چه كار؟ چگونه پرتو لمعات عالم نور، به دلی تابد كه بخار غذای حرام، آن را تاریك كرده؟ و كی پاكیزگی و صفا از برای نفس حاصل می‌شود كه كثافات مال مشتبه آن را آلوده و چرك نموده باشد؟» 📚معراج السعاده، ص 428 💕💕💕
تلنگرآسمانی اگر کسے میگوید نمیخواهم #بمیرم، فکر نکنید کہ از مرگ میترسد!!! شاید او بہ غیر از " شہادت " راضے نیست... اﻟﺘﻤﺎﺱ_ﺩﻋﺎﻱﺷﻬﺎﺩﺕ🌹 ❣اَللّٰھـُــم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْ
🤔 ❔آیا این که افرادی که با کرونا از دنیا رفتند غسل میت داده نشوند در سرنوشت اخروی آنان موثر است ❗️برخی به این دلیل مرگ با کرونا را ناپسند می دانند چون مثلا غسل و کفن نمی شوند ❕❕ 💠💠 👌غسل میت از غسل های واجب و لازمی است که باید در قبال اموات صورت گیرد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « غسل میت واجب است » 📚الکافی ج 3 ص 40 ❕اسلام برای انسان ارزشی قوق العاده قائل است و ارزش او را با وسائل و بیانات گوناگون بالا برده است حتی این موضوع شامل حال پس از مرگ هم می شود و از نظر قوانین اسلام هیچ کس مجاز نیست به مرده مسلمان اهانت کند حتی نمی تواند به قبر او نیز اهانت نماید .موضوع غسل و کفن و دفن نیز یک نوع احترام به مقام انسان است . احترامی که جنبه خرافی ندارد. ❗️علاوه بر این چون از نظر اسلام مرگ پایان زندگی نیست بلکه دروازه ای نسبت به جهان و زندگی دیگر و نزول در جوار رحمت الهی است از این جهت دستور می دهد که بایستی مردگان را نظیف و پاکیزه کنند و با لباسی ساده و پاک به خاک بسپارند تا این عمل رمز بقای حقیقی و امتداد زندگی باشد .این است فلسفه غسل میت 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی ، ص315 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « علت غسل دادن میت این است که به این وسیله طاهر و نظیف شده و از آلودگی های امراض و آنچه در هنگام بیماری به او رسیده پاکیزه می گردد چه آنکه انسان بعد از مرگ با فرشتگان و اهل آخرت ملاقات می کند لذا مستحب است وقتی بر خداوند و اهل طهارت وارد می شود و نظیف بوده و به واسطه طهارت به خداوند توجه کند و از او خواسته خود را خواسته و بخواهد که شفاعت شفعاء را در حق او بپذیرد.» 📚علل الشرائع ج1 ص 300 ❕حال اگر امکان غسل میت کرونایی به خاطر ترس سرایت کرونا نبود ، تیمم جایگزین آن می شود و اگر امکان تیمم هم به خاطر ترس از سرایت کرونا نبود ، تکلیفی نیست ، و لزومی ندارد که در هر صورتی میت کرونایی غسل و کفن یا تیمم بشود ، شریعت آسان اسلام در همچنین مواقعی تکلیف غسل و تیمم را برداشته است چنان که خداوند می فرماید ؛ « در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» 📓حج 78 ❗️پیامبر گرامی فرمود ؛ « من برای شریعت سهل و اسان مبعوث شده ام» 📚وسائل الشیعه ج8 ص116 ❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « هيچ حرامى الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است حلال فرموده‏ است » 📚بحار الانوار ج 72 ص 411 👌ترک غسل و کفن و تیمم میت در حالت عادی حرام است ، اما در حالت اضطرار و ترس از سرایت کرونا بی اشکال است . ❕مومنینی که با کرونا می میرند و احیانا غسل و تیمم و کفن نمی شوند ، نباید نگرانی از این بابت داشته باشند از چند جهت ؛ 1⃣آنان قصد و نیت این را داشته اند که در صورت مرگ ، غسل و کفن شوند تا با حالتی پاکیزه وارد سرای برزخی شوند ، اما به علت کرونا این امر در مورد آنان محقق نشده است ، مطابق روایات متعددی ، خداوند آنچه را که در نیت و قصدشان بوده برایشان اجرایی می کند و آنان را پاک و پاکیزه وارد سرای برزخ می کند . ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « بنده مؤمن فقير مى ‏گويد ، اى پروردگار من! به من [مال و ثروت‏] روزى كن تا فلان احسان و بهمان كار خير را انجام دهم. پس، اگر خداوند عزّوجلّ بداند كه اين سخن را از صدق نيّت مى‏ گويد، همان اجرى را براى او مى ‏نويسد كه اگر آن كارهاى خير را انجام مى‏ داد برايش مى‏ نوشت. خداوند گشاينده بخشنده است.» 📚الکافی ج 2 ص 85 ❕پیامبر گرامی در مورد برخی افراد که توفیق نیافتند در جنگ ها در رکاب ایشان باشند می فرمود ؛ « افرادى را در مدينه باقى گذاشتيم كه هيچ وادى‏ اى را نپيموديم و بر هيچ تپه‏ اى بالا نرفتيم و در هيچ سراشيبى قدم نگذاشتيم، مگر اينكه آنان نيز با ما بودند. عرض كردند: چگونه با ما هستند، در حالى كه حضور پيدا نكردند؟ فرمود: نيّت ‏هايشان [با ماست‏].» 📚میزان الحکمه ج 12 ص 519 👌و فرمود ؛ « هر كس به بستر خود رود و نيّتش اين باشد كه نماز شب بخواند، امّا خوابش ببرد تا صبح شود، آنچه در نيّتش بوده براى او نوشته شود و خوابش صدقه‏ اى از جانب پروردگارش براى او باشد. » 📚الترغیب و الترهیب ج 1 ص 60 ❕امام على عليه السلام به مردى كه دوست داشت برادرش نيز مى ‏بود تا پيروزى خدا بر دشمنانش را در جنگ جمل ببيند فرمود ؛ « آيا دل برادرت با ماست؟ عرض كرد: آرى. حضرت فرمود ، پس، او با ما بوده است. هر آينه در اين سپاه ما افرادى حضور داشته ‏اند كه هنوز در پشت پدران و زهدان مادرانند. به زودى روزگار آنان را به جهان هستى آورد و با وجود آنها [جبهه‏] ايمان نيرو گيرد » 📚نهج البلاغه ، خطبه 12 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 2⃣در روایاتی مرگ افرادی که با بیماری مسری از دنیا می روند ، مرگ شهادت گونه دانسته اند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « مرگ با طاعون برای هر مسلمانی شهادت است » 📚میزان الحکمه ج 6 ص 70 👌 در لغت عربی به هر گونه بیماری مسری ، طاعون می گویند چنان که در کتاب قاموس المحیط آمده است ؛ « وبا یا طاعون هر بيمارىِ واگيردارِ ديگرى است » 📚القاموس المحيط ج 1 ص 31 ❕بنابراین چنین افرادی که گرفتار بیماری مسری می شوند و افراد احیانا آنان را ترک می کنند، به خاطر سختی و حقارتی که تحمل می کنند و می میرند ، شهید گونه مرده اند و به عنوان شهید و پاکیزه ، پا به عرصه برزخ می گذارند ، اگر چه غسل و کفن مثلا نشده باشند . 3⃣گرفتار بیماری شدن موجب پاکسازی روح و جان و قرب بیشتر به خداوند می گردد ، و افرادی که با بیماری می میرند ، به پاداش های والایی دست پیدا می کنند ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمی‌دارد مگر آنکه آنان را گرفتار می کند» 📚الکافی،ج 2 ص 252 ❕و فرمود ؛ «همانا در بهشت، مقامى است كه هيچ بنده‏ اى به آن نمى‏ رسد، مگر به وسيله مبتلا شدن در بدنش » 📚الکافی ج 2 ص 255 _ بحار الانوار ج 67 ص 212 4⃣چنین افرادی در قیامت نیز با کفن و پوشیده و پاکیزه محشور می شوند ، اگر چه در دنیا کفن نشده باشند ، چنان که امام صادق علیه السلام درباره کیفیت حشر مومنان فرمود ؛ « آنان در کفن هایشان محشور می شوند و کسی که بدون کفن از دنیا رفته باشد به وسیله الهی محشور می شود» 📚الاحتجاج ج2 ص350 🔶در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود ؛ « مومن به حالت پوشیده محشور می شود و کافر به حالت عریان محشور می شود» 📚بحار الانوار ج7ص‌ 111 /پرسمان‌اعتقادی
🌸✨اذکار صبح:✨🌸 الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى مَنْ لاَ نَبِيَّ بَعْدَهُ آیة الكرسي 1 بار سورة الاخلاص 3 بار سورة الفلق 3 بار سورة الناس 3بارْ 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 💓(اللَّهُمَّ بِكَ أَصْبَحْنَا، وَبِكَ أَمْسَيْنَا، وَبِكَ نَحْيَا، وَبِكَ نَمُوتُ وَإِلَيْكَ المصیر ) 💓(حَسْبِيَ اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيهِ تَوَكَّلتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ) 7بار 💓(رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبَّاً، وَبِالْإِسْلاَمِ دِيناً، وَبِمُحَمَّدٍ صلى‌الله عليه و آله و سلم نَبِيّاً)3 بار 💓(يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغيثُ أَصْلِحْ لِي شَأْنِيَ كُلَّهُ وَلاَ تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ)َ 💓(أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ) 100بار(ازهمه مهتره يادتون نره) - 💓(اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى نَبَيِّنَا مُحَمَّد‌ٍ‌ و اله‌) 10بار 🌸✨ﺍﺫﺍﻥ ﺻﺒﺢ ﺁﻭﺍﯾﯽ ﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍﻣﯽ ﺷﻨﻮﻧﺪ✨🌸 👈ﺍﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﺁﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﻗﯿﺎﻣﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﭘﺎ ﻣﯽ ﺧﯿﺰﻧﺪ 🌿 💓🌿 🌿💓🌿 💓🌿💓🌿💓 🌿💓🌿💓🌿💓🌿💓🌿💓
با سلام و خدا قوت خدمت اعضای بزرگوار کانال روزتون بخیر و سلامتی دوستان یه مدت به دلایلی مشخصات کانال رو تغییر دادیم یکی اینکه دستمون برای گذاشتن موضوعاتی دیگر هم باز باشه ولی این باعث ریزش اعضا کانال شد که به شکل اول برگردانیده شد با تشکر فراوان از شما عزیزان که ما رو همراهی می فرمائید
🌾 مرحوم حداد ره ؛ به جهت تقویت حافظه خواندن آیة‌الکرسی تا (هُمْ فِیهٰا خٰالِدُونَ) روزی ۲۱ بار خوب است ⇨•●•●• 📚 آفتاب خوبان ۹۳ @Nahjolbalaghe2
❤️ امام على عليه السلام : كسى كه را به فردا حواله دهد، از هجوم مــرگ در معـــرض بـزرگترين خطر است. 📙 غررالحکم حدیث ۹۸۷۶ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✅ادامه تفسیر سوره آل عمران 🌷آیه ۴۷ 🔹چگونه بدون همسر فرزند مى آورم؟! باز در این آیه، داستان م
✨ 🔹ادامه تفسیر سوره آل عمران 🍃سایر اوصاف مسیح 🌷آیه ۴۸ به دنبال صفات چهارگانه اى که در آیات قبل براى حضرت مسیح(علیه السلام) بیان شد، (آبرومند در دنیا و آخرت بودن، از مقربان بودن، سخن گفتن در گاهواره و از صالحان بودن) به دو وصف دیگر از اوصاف آن پیامبر بزرگ که هر کدام نیز ترکیبى از مجموعه اوصاف مهمى است، اشاره مى کند. در آغاز، مى فرماید: خداوند به او کتاب و دانش و تورات و انجیل مى آموزد (وَ یُعَلِّمُهُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الإِنْجیلَ). نخست، به تعلیم کتاب و حکمت و دانش به طور کلى اشاره مى کند و بعد دو مصداق روشن این کتاب و حکمت، یعنى تورات و انجیل را بیان مى نماید. بدیهى است افرادى که به عنوان رهبر جامعه بشریت از سوى خداوند تعیین مى شوند، باید در درجه اول از علم و دانش کافى برخوردار باشند و آئین و قوانین زنده و سازنده اى با خود بیاورند. و در درجه بعد، دلایل و اسناد روشنى براى ارتباط خود با خدا ارائه دهند و با این دو وسیله، مأموریت هدایت مردم را تکمیل و تثبیت کنند، در آیات فوق به این دو معنى اشاره شده است. در آیه اول سخن از علم و دانش و کتاب آسمانى حضرت مسیح(علیه السلام) است. و در آیه دوم اشاره به معجزات متعدد او است. در آیه بعد مى فرماید: و (خداوند) او را رسول و فرستاده اى به سوى بنى اسرائیل قرار مى دهد (وَ رَسُولاً إِلى بَنی إِسْرائیلَ).(۱) ممکن است از این جمله در ابتدا چنین استفاده شود که: مأموریت حضرت مسیح(علیه السلام) تنها دعوت بنى اسرائیل بوده است، همانها که در آن زمان گرفتار انواع خرافات، آلودگى هاى اخلاقى، عقیدتى و اختلافات شدید شده بودند و این با اولوا العزم بودن حضرت مسیح(علیه السلام) منافات ندارد; زیرا پیامبر اولوا العزم، کسى است که داراى آئین جدید باشد، خواه مأموریت او جهانى باشد یا نباشد (در تفسیر نور الثقلین نیز روایتى درباره منحصر بودن مأموریت حضرت مسیح(علیه السلام) به بنى اسرائیل نقل شده است).(۲) ولى بعضى از مفسران گفته اند: دعوت حضرت مسیح(علیه السلام) جهانى بوده نه منحصر به بنى اسرائیل، هر چند بنى اسرائیل در صف اول کسانى که او مأموریت هدایت آنها را داشت، قرار گرفته بودند. مرحوم علامه مجلسى در بحار الانوار ، اخبارى در تفسیر اولوا العزم نقل مى کند که: مفهوم آنها جهانى بودن دعوت این پیامبران است.(۳) پس از آن مى افزاید: او مأمور بود به آنها بگوید: من نشانه اى از سوى پروردگارتان براى شما آورده ام (أَنِّی قَدْ جِئْتُکُمْ بِآیَة مِنْ رَبِّکُمْ).(۴) نه یک نشانه، بلکه نشانه هاى متعدد (بنابراین تنوین در اینجا براى بیان عظمت این نشانه است نه بیان وحدت). و ادامه مى دهد: من از گِل چیزى به شکل پرنده مى سازم، سپس در آن مى دمم و به فرمان خدا پرنده اى مى گردد (أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فیهِ فَیَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِ اللّهِ). از آنجا که دعوت انبیاء، در حقیقت به سوى حیات و زندگى حقیقى است در آیه فوق هنگام شرح معجزات حضرت مسیح(علیه السلام)، نخست، اشاره به ایجاد حیات و زندگى در موجودات بى جان به فرمان خدا مى کند. مسأله ایجاد حیات در موجودات جهان، هر گاه به صورت تدریجى باشد چیز عجیبى نیست; زیرا مى دانیم همه موجودات زنده کنونى از همین آب و خاک به وجود آمده اند. معجزه آن است که خداوند همان عوامل را که طى هزاران یا میلیون ها سال رخ داده یک جا جمع کند و به سرعت، مجسمه کوچکى به شکل پرنده، مبدل به موجود زنده اى شود، و این مى تواند نشانه اى از صدق دعوى آورنده آن در مورد ارتباط با جهان ماوراء طبیعت و قدرت بى پایان پروردگار باشد. آن گاه به بیان دومین معجزه یعنى درمان بیمارى هاى صَعْبُ العَلاج یا غیر قابل علاج ـ از طرق عادى ـ پرداخته: مى گوید: من کور مادرزاد و مبتلا به برص (پیسى) را بهبودى مى بخشم (وَ أُبْرِئُ الأَکْمَهَ وَ الأَبْرَصَ).(۵) شک نیست که این موضوعات مخصوصاً براى پزشکان و دانشمندان آن زمان معجزات غیر قابل انکارى بوده است. در سومین مرحله، اشاره به معجزه دیگرى مى کند و آن این که: من مردگان را به فرمان خدا زنده مى کنم (وَ أُحْیِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللّهِ). چیزى که در هر عصر و زمانى جزء معجزات و کارهاى خارق العاده است. و در مرحله چهارم موضوع خبر دادن از اسرار نهانى مردم را مطرح مى کند; زیرا هر کس معمولاً در زندگى فردى و شخصى خود، اسرارى دارد که دیگران از آن آگاه نیستند. ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📚نهج البلاغه / حکمت ۵۰ 🔻راه جذب دلها (اخلاقی،اجتماعی) 💥وَ قَالَ ( عليه السلام ) : قُلُوبُ الرِّجَا
✨ 🌷شرح حکمت ۵۰ ( مکارم شیرازی ) 🔹راه تسخير دل ها: امام در اين كلام حكمت آميز درس مهمى براى صيد دل ها و جلب و جذب دوستان مى دهد. مى فرمايد: «دل هاى انسان ها وحشى و رمنده است هركس با آنها انس گيرد رو به سوى او مى كنند»; (قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ). اشاره به اينكه انسان، نسبت به كسانى كه نمى شناسد نوعى احساس بيگانگى مى كند; ولى اگر طرف مقابل از طريق محبت وارد شود در برابر او رام مى شود. به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه اين مطلب براى انسانى كه تازه در شهر يا در محله اى وارد مى شود و سكنا گزيند كاملاً محسوس است او حتى از همسايگان نزديكش فاصله مى گيرد اما اگر چند بار با او سلام و عليك كنند و به ديدارش بروند و هديه اى برايش بفرستند رابطه دوستى آنها مستحكم مى شود. آنچه بعضى پنداشته اند كه اين كلام حكمت آميز با اصل مدنىّ بالتبع بودن انسان سازگار نيست اشتباه بزرگى است. درست كه انسان ذاتاً روح اجتماعى دارد و نمى تواند تنها زندگى كند و تمام پيشرفت ها و موفقيت های بشر در سايه همين روح اجتماعى است; ولى اين بدان معنا نيست كه در برابر هر فرد ناشناخته اى اظهار محبت و دوستى كند و با او الفت بگيرد; الفت گرفتن احتياج به مقدمات دارد همان گونه كه عداوت و دشمنى نيز مقدماتى مى خواهد و نظر امام(عليه السلام) به اين حقيقت است كه در روايات ديگرى نيز وارد شده و در گفتار معروف: «الاْنْسانُ عَبيدُ الاحْسانِ; انسان بنده احسان است» منعكس است. شاعر عرب نيز مى گويد: وَإنّى لَوَحْشِىٌّ إذا ما زَجَرْتَني * وَإنّى إذا ألَّفْتَني لاََلُوفٌ هنگامى كه از من دورى كنى من از تو رميده مى شوم ولى هنگامى كه از در الفت در آيى با تو الفت مى گيرم. اين كه در بعضى از شروح به واسطه حل نشدن مشكل «مدنىٌّ بالطبع» بودن انسان يا وحشى بودن قلوب اين تفسير را پذيرفته اند كه منظور از «رجال» همه انسان ها نيستند بلكه افراد بزرگ و قدرتمندِ اجتماع اند، تفسير نادرستى به نظر مى رسد، زيرا ظاهر عبارت اشاره به همه يا اغلب انسان هاست نه گروه اندكى. شاهد اين سخن حديثى است كه از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل شده كه فرمود: «ثَلاَثٌ يُصْفِينَ وُدَّ الْمَرْءِ لاَِخِيهِ الْمُسْلِمِ يَلْقَاهُ بِالْبُشْرِ إِذَا لَقِيَهُ وَيُوَسِّعُ لَهُ فِي الْمَجْلِسِ إِذَا جَلَسَ إِلَيْهِ وَيَدْعُوهُ بِأَحَبِّ الاَْسْمَاءِ إِلَيْهِ;(1) سه چيز است كه محبت انسان را نسبت به برادر دينى اش صفا مى بخشد: با چهره گشاده با او روبرو شود و در مجلس جاى مناسب به او دهد و او را به محبوب ترين نام هايش صدا بزند».(2) 📚پی نوشت: (1). کافى، ج 2، ص 643، ح 3. (2). سند گفتار حکیمانه: این کلام حکمت آمیز را زمخشرى (متوفاى 538) در جزء اول ربیع الابرار و طرطوشى (متوفاى 520) در کتاب سراج الملوک آورده اند و بعید به نظر مى آید که آنها از نهج البلاغه سیّد رضى گرفته باشند. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 48). در کتاب تمام نهج البلاغه این جمله را جزء خطبه اى دانسته است که امام آداب دین و دنیا را به اصحابش فرمود. (تمام نهج البلاغه، ص 717). @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
|💚| +حاج‌آقاپناهیان‌میگفت: آقا ✨ صبح☀️ به عشق 💞شما چشم باز میکنه این عشق💕 فهمیدنے نیست...! بعدما صبح که چشم باز میکنیم بجایِ عرض ارادت به محضر آقا گوشیامونُ چک میکنیم! 🌹🌹🌹 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🌾🍂🍂🌾🌾🍂🍂🌾🌾 خـــواهـــرم.. از قـربانے هاے تلفن همراه و چــت با غـریــبه ها، چیــزے شـنیــدی⁉ از عـشق و خیـال، وعــده هاے دروغ و آخرشم..... رســوایی ارزش دخـترے ڪه عفـت و حیـاش رفــته چیــه چقد دختر ڪه بدست پدر و برادرشان ڪشـــته شــدند!؟😭⚡️⚡️ چقد دختر ڪه دیــوانه شدند؟ 🎲 چقد دختر ڪه خــودڪشـے ڪردند؟؟🔪 🎀 خواهــرم ســاده نبــاش 🎀 گوش به حرف این پـسرهایے ڪه ازالله نــمے تــرســند نـــده، باور ڪن اگه او به تـو علاقه داشته باشه باتو ازدواج_حلال مے خواست...نه زنا همــین پسر به مادرش میگــه : برام دخـــتر_پاڪدامن پــیدا ڪنــید. مادرش مـیـگه: این دختـرانے ڪه میشناسے چطورن میگه : نه‼ اینا قابل_اعتمـاد_نیـستند به درد ازدواج نمــے خــورنـد. راحت با مــن ســـرقرار اومدن ، پس با دیــگرے هــم بــیرون می‌روند. 🌾🌾🍂🍂🌾🌾🍂🌾🌾🍂🍂🍂 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وَ لَقَد خَلَقنَا الاِنسانَ ... ✳️ مقطعی بسیار جان نواز و دلنشین با اجرای آرامش بخش و ملکوتی استاد عبدالصمد 🔹 بخشی از سوره قاف 🌹🌹