eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🌾🍂🍂🌾🌾🍂🍂🌾🌾 خـــواهـــرم.. از قـربانے هاے تلفن همراه و چــت با غـریــبه ها، چیــزے شـنیــدی⁉ از عـشق و خیـال، وعــده هاے دروغ و آخرشم..... رســوایی ارزش دخـترے ڪه عفـت و حیـاش رفــته چیــه چقد دختر ڪه بدست پدر و برادرشان ڪشـــته شــدند!؟😭⚡️⚡️ چقد دختر ڪه دیــوانه شدند؟ 🎲 چقد دختر ڪه خــودڪشـے ڪردند؟؟🔪 🎀 خواهــرم ســاده نبــاش 🎀 گوش به حرف این پـسرهایے ڪه ازالله نــمے تــرســند نـــده، باور ڪن اگه او به تـو علاقه داشته باشه باتو ازدواج_حلال مے خواست...نه زنا همــین پسر به مادرش میگــه : برام دخـــتر_پاڪدامن پــیدا ڪنــید. مادرش مـیـگه: این دختـرانے ڪه میشناسے چطورن میگه : نه‼ اینا قابل_اعتمـاد_نیـستند به درد ازدواج نمــے خــورنـد. راحت با مــن ســـرقرار اومدن ، پس با دیــگرے هــم بــیرون می‌روند. 🌾🌾🍂🍂🌾🌾🍂🌾🌾🍂🍂🍂 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وَ لَقَد خَلَقنَا الاِنسانَ ... ✳️ مقطعی بسیار جان نواز و دلنشین با اجرای آرامش بخش و ملکوتی استاد عبدالصمد 🔹 بخشی از سوره قاف 🌹🌹
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻حَلال و طَیِّب🔻 ✍ قرآن کریم به ما دستور میده، رزقِ «حَلال و طَیِّب» بخوریم: 🕋 یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا (بقره/۱۶۸) 💢 ای مردم! از نعمتهای حلال و پاکیزه‌ای که در زمین است بخورید. ⁉️ امّا فرق بینِ «رزقِ حَلال» و «رزقِ طَیِّب» چیه؟!🤔 «طَيِّب»👈 به چيزهای پاکیزه‌اى گفته میشه كه با طبع و سرشتِ آدمی سازگار باشه، و حواسّ و نفسِ انسان از اون لذّت ببره. 😊 یعنی «دلچسب و طبع‌پسند» باشه.. ⁉️ امّا و به چه معناست؟! «حَل»👈 به معنای گشودن و باز کردن است. در زبانِ فارسی هم میگیم حل کردن مسائل. «حَلّ العُقدَة»👈 يعنی گره‌گشایی كردن.➰ «حَلال»👈 یعنی چیزی که حقِّ دیگران در اون نیست، و با حقوقِ دیگران مزاحمتی نداره.. بعبارت دیگه، هیچ گِرِهی در اون نیست، و اتّفاقاً گره‌ها رو باز میکنه.🔑 «حرام»👈 یعنی چیزِ گره‌دار، چيزی كه از اون منع شده.. مثلاً «لقمه‌ی حرام»، لقمه‌ای است که در زندگی، گره‌ها و مشکلاتی رو برای فرد ایجاد میکنه.➿😰 با این توضیح فرق بینِ «رزقِ حَلال» و «رزقِ طَیِّب» مشخص شد:👇 ❌ ممکنه غذایی و پاکیزه باشه، ولی نباشه. 👈 مثل برنج، یا نون، یا گوشتِ گوسفند، یا هر غذای پاک دیگه‌ای که از راه دزدی یا رشوه یا... به دست اومده باشه. و پاکیزه هست، ولی نیست. ❌ و برعکس، ممکنه غذایی باشه، ولی نباشه. و مطابقِ طبع، و سازگار با بدنِ انسان نباشه. 👈 مثل چیبس و پُفک و فست‌فود و... که هستند، ولی نیستند. حَلال👈 یعنی پاکِ تشریعی. در شریعت و دین پاک است. طیّب👈 یعنی پاکِ تکوینی. در عالمِ طبیعت پاک است. ✅️ هر چیزی که هست، یعنی هستیم که بخوریم. ❌ ولی سفارش نشده که حتماً بخوریم. قرآن به ما دستور میده اون حلال‌هایی رو بخوریم که باشند، یعنی با بدنِ ما سازگار باشند.😊 ☝️ مثلاً در بینِ چهارپایان، گوشتِ خیلی از چهارپایان برای ما هست، ولی همه‌شون نیستند. ما رو سفارش کردند که گوشتِ گوسفند🐑و گاو🐄 و شتر🐪 بخوریم. چون اینها و پاکیزه هستند. ☝️ اگر میخوایم رُشدِ معنوی بکنیم باید خودمون رو درست کنیم، و فقط غذاهای «حلال و طیّب» بخوریم. به همین خاطر در دعاها به ما یاد دادند که بگیم: 🤲 اللَّهُمَّ ارْزُقْنا رِزْقاً حَلالًا طَيِّباً واسِعاً. خدایا! رزق و روزیِ ما را حلال، طیّب و پاکیزه، و وسیع قرار بده. الهی آمین /ڪشکول‌معنوی @Nahjolbalaghe2
وظایف_شیعیان_در_زمان_غیبت 3⃣ برای ثبات و محکم ماندن اعتقادات خواندن این دعای شریف : «یا اللهُ، یا رَحمنُ، یا رَحیمُ، یا مُقَلَّبَ القُلُوبِ، ثَبَّت قَلبی عَلی دینِکَ» 📚 کمال الدین ، ص۳۵۲ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ 🔹ادامه تفسیر سوره آل عمران 🍃سایر اوصاف مسیح 🌷آیه ۴۸ به دنبال صفات چهارگانه اى که در آیات قبل
✨ 🔹ادامه تفسیر سوره آل عمران آیه ۴۸ ... اگر کسى بدون هیچ سابقه اى مثلاً از غذاهایى که اشخاص خورده اند یا آنچه را که ذخیره کرده اند دقیقاً خبر دهد، دلیل بر این است که از یک منبع غیبى الهام گرفته است، مسیح(علیه السلام) مى گوید: من شما را از آنچه مى خورید و در خانه ها ذخیره مى کنید خبر مى دهم (وَ أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فی بُیُوتِکُمْ). و در پایان به تمام این چهار معجزه اشاره کرده، مى گوید: مسلماً در اینها نشانه اى است براى شما اگر ایمان داشته باشید و در جستجوى حقیقت باشید (إِنَّ فی ذلِکَ لآَیَةً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ). نکته ها: ۱ ـ آیا معجزات مسیح عجیب است؟ بعضى از مفسران (مانند نویسنده المنار ) اصرار دارند: کارهاى اعجاز آمیز فوق را که قرآن صریحاً براى مسیح ذکر کرده، به نوعى توجیه کنند، مثلاً بگویند: عیسى(علیه السلام) تنها ادعا کرد که من مى توانم به فرمان خدا چنین کارى را انجام دهم ولى عملا هرگز انجام نداد، در حالى که اگر فرضاً این احتمال در این آیه قابل گفتگو باشد در آیه ۱۱٠ از سوره مائده : وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْر... هیچگونه جاى گفتگو نیست; زیرا در این آیه صریحاً مى گوید: یکى از نعمت هاى خداوند بر تو (عیسى) این بود که پرنده اى از گل مى ساختى و در آن مى دمیدى و به فرمان خدا زنده مى شد . به علاوه، اصرار و پافشارى در این گونه توجیهات، هیچ موجب و دلیلى ندارد; زیرا اگر منظور انکار اعمال خارق العاده پیامبران باشد قرآن در موارد بسیارى به این موضوع تصریح کرده و به فرض که یکى یا چند مورد را توجیه کنیم، بقیه چه خواهد شد؟ از این گذشته، هنگامى که ما خدا را حاکم بر قوانین طبیعت مى دانیم نه محکوم آن، چه مانعى دارد که قوانین عادى طبیعت به فرمان او در موارد استثنائى تغییر شکل داده و از طرق غیر عادى حوادثى به وجود آید؟ و اگر تصور مى کنند این موضوع با توحید افعالى خداوند و خالقیت او و نفى شریک سازگار نیست قرآن پاسخ آن را گفته; زیرا در همه جا وقوع این حوادث را مشروط به فرمان خدا مى کند، یعنى هیچکس به اتکاء نیروى خود، نمى تواند دست به چنین کارهائى بزند، مگر این که به فرمان خداوند و استمداد از قدرت بى پایان او باشد و این عین توحید است نه شرک. ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨💚🌺 ✨قرار ما حرم توست یا امام رضا(ع) ✨امید ما کرم توست یا امام رضا(ع) ✨خوشا به حال دل عاشقی که در هر حال 🕊کبوتر حرم توست یا امام رضا(ع) پیشاپیش ولادت امام رضا علیه‌السلام مبارک‌باد🌷
『شهیدعبدالحسین‌برونسی در هر ڪار ، اگر ڪھ انسان خــــــدا " را در نظر بگیــرد ..🍁 انحراف ایجاد نمۍشوی این‌جملھ‌رو‌باید‌بزنیم‌بھ‌دیوار و روزۍ‌ده‌بار‌نگاش‌کنیم..
✨🌸 پنج شنبه ها🌸⚡️ ↩️ اذکار روز،،، 🔸لا اله الا الله الملک الحق المبین👈100مرتبه 🔶 یا رزاق 👈308 مرتبه 🍃🌸🍃🌸🍃 ↩️سوره روز،،، 🔅سوره مبارک قیامت "خداوند به اومژده عبور از پل صراط را میدهد. 🍃🌸🍃🌸🍃 ↩️ادعیه و زیارت روز ،،، 1/ دعای روز پنج شنبه 2/ دعای کمیل 🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌼 روز پنج شنبه ↩️ هر کس در این روز چهار رکعت نماز بجا آوردو در هر رکعتی بعد از حمد،و ده مرتبه سوره توحید وسوره را بخواند ، ملائکه به او خواهند گفت که هر حاجتی داری بخواه و خداوند توبه او را از هر گناهی قبول میکند. 🍃 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقوق کدام بشر؟! کسانیکه بیشترین ظلم را به بشر کردند، امروز مدعی حقوق بشر هستند! از قتل عام یک میلیون انسان در «روآندا» چه میدانیم؟
#حديث_روز 🔺حديث روز🔺 امیرالمؤمنین‌ (ع): 💠بدانید و آگاه باشید در قرآن خواندنی که تدبر در آن نباشد، خیری نیست .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ 📚نهج البلاغه/نامه۲۷/به محمد بن ابوبكر /فراز ۱ و ۲ 🍃#اخلاق‌اجتماعي با مردم فروتن باش، نرمخو و م
✨ 🍃شرح نامه ۲۷ بخش دوم ( مکارم شیرازی ) 🌷ساده زيست ها هم دنيا را دارند و هم آخرت را: امام(عليه السلام) در اين بخش از نامه خود بحث جامعى درباره صفات پرهيزکاران و افتخارات و امتيازات آنها دارد تا درسى براى محمد بن ابى بکر و ساير مردم مصر باشد. نخست مى فرمايد: «بدانيد اى بندگان خدا که پرهيزکاران هم از دنياى زودگذر بهره گرفتند و هم از سراى آخرت، با اهل دنيا در دنيايشان شرکت جستند در حالى که با اهل دنيا در آخرت (تاريک) آنها شرکت نکردند»; (وَاعْلَمُوا عِبَادَ اللهِ أَنَّ الْمُتَّقِينَ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ الدُّنْيَا وَآجِلِ الاْخِرَةِ، فَشَارَکُوا أَهْلَ الدُّنْيَا فِي دُنْيَاهُمْ، وَلَمْ يُشَارِکُوا(1) أَهْلَ الدُّنْيَا فِي آخِرَتِهِمْ). آن گاه امام(عليه السلام) به شرح اين معنا پرداخته و مى فرمايد: «آنها در دنيا بهترين مسکن (مسکن هاى ساده و دور از تکلف و زرق و برق) را برگزيدند و بهترين خوراک ها (خوراک ساده و حلال و مورد نياز) را تناول کردند و همان لذتى را که متنعمان از دنيا بردند، نصيبشان شد و آنچه را جباران مستکبر از آن بهره گرفتند، بهره آنان گشت (زندگى ساده آنها لذت بخش تر از زندگى پر زرق و برق جباران بود)»; (سَکَنُوا الدُّنْيَا بِأَفْضَلِ مَا سُکِنَتْ، وَأَکَلُوهَا بِأَفْضَلِ مَا أُکِلَتْ، فَحَظُوا مِنَ الدُّنْيَا بِمَا حَظِيَ بِهِ الْمُتْرَفُونَ(2)، وَأَخَذُوا مِنْهَا مَا أَخَذَهُ الْجَبَابِرَةُ الْمُتَکَبِّرُونَ). مفهوم اين سخن آن نيست که پرهيزکاران زهد پيشه، مانند اهل دنيا سفره هاى رنگين و کاخ هاى زيبا و لباس هاى زربفت براى خود تهيّه مى بينند، بلکه منظور اين است که آنها از آن زندگى ساده خود به همان اندازه لذت مى برند که متنعمان، لذت مى برند; زيرا از يک سو به اندازه نياز تهيه مى کنند و انسان نيازمند هنگامى که به مقصود خود برسد بسيار لذت مى برد همچون انسان گرسنه اى که به غذاى ساده اى دست يابد و از سوى ديگر چون مى دانند حلال است و رضاى خدا در آن است و عقاب اخروى ندارد، با روحى آرام و فکرى راحت و قلبى مطمئن از اين مواهب ساده بهره مى گيرند. بسيارند کسانى که در خانه اى ساده و کوچک با وسايلى محدود و غذا و لباسى کم ارزش زندگى مى کنند; ولى بر اثر روحيات عالى، از زندگى خود کاملا راضى هستند و آرامش بى نظيرى احساس مى کنند و خود را بسيار خوشبخت مى بينند در حالى که اکثر ثروتمندان که در کاخ هاى مجلل و با بهترين وسايل زندگى و سفره هاى بسيار رنگين روزگار مى گذرانند، گرفتار پريشانى خاطر، اضطراب و گاه افسردگى و بيمارى روانى هستند. تجربه اين موضوع واقعيّت گفتار مولا على(عليه السلام) را در جمله هاى بالا کاملا روشن مى سازد. اضافه بر اينها، پرهيزکاران چون زندگى کاملا ساده اى دارند به هنگام ترک دنيا حسرتى بر دل آنها نمى ماند; ولى جباران متکبّر و مترَف با آن زندگى زيبا و پرزرق و برق به هنگام جدايى از دنيا بالاترين حسرت را دارند به خصوص اينکه اگر اعتقادى به آخرت داشته باشند مى دانند وزر و وبال اين همه ثروت ها به گردن آنها خواهد بود. اين بدر مى رود از باغ به صد حسرت و داغ وان چه دارد که به حسرت بگذارد آن را آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن مى فرمايد: «سپس آنها (پرهيزکاران) از اين جهان با زاد و توشه کافى و تجارتى پرسود، به سوى سفر آخرت رفتند. از لذت زهد در دنيا بهره مند شدند و يقين کردند که در آخرت همسايگان خدايند در سرايى که هرچه تقاضا کنند اجابت مى شود و هيچ گونه لذتى از آنها دريغ نخواهد شد»; (ثُمَّ انْقَلَبُوا عَنْهَا بِالزَّادِ الْمُبَلِّغِ(3)، وَالْمَتْجَرِ الرَّابِحِ أَصَابُوا لَذَّةَ زُهْدِ الدُّنْيَا فِي دُنْيَاهُمْ، وَتَيَقَّنُوا أَنَّهُمْ جِيرَانُ اللهِ(4) غَداً فِي آخِرَتِهِمْ، لاَ تُرَدُّ لَهُمْ دَعْوَةٌ، وَلاَ يَنْقُصُ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنْ لَذَّة). جمله «لاَ تُرَدُّ لَهُمْ دَعْوَةٌ» اشاره است به آيه شريفه (لَهُمْ فِيهَا فَاکِهَةٌ وَلَهُمْ مَّا يَدَّعُونَ); براى آنها در بهشت ميوه بسيار لذّت بخشى است، و هر چه بخواهند در اختيارشان خواهد بود»(5); و جمله «وَلاَ يَنْقُصُ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنْ لَذَّة» اشاره است به آيه شريفه «(وَلَکُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِى أَنفُسُکُمْ وَلَکُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ); و براى شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است و هرچه طلب کنيد به شما داده مى شود».(6) ادامه مطلب در پست بعدی⬇️ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ 🍃شرح نامه ۲۷ بخش دوم ( مکارم شیرازی ) 🌷ساده زيست ها هم دنيا را دارند و هم آخرت را: امام(عليه
✨ 🌷ادامه شرح نامه ۲۷ بخش دوم ... بعضى از شارحان و مترجمان نهج البلاغه جمله «لاَ تُرَدُّ لَهُمْ دَعْوَةٌ وَلاَ يَنْقُصُ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنْ لَذَّة» را ناظر به حال متقيان در دنيا دانسته اند که دعاهاى آنها بر اثر ايمان و حسن يقين و عمل مستجاب مى شود و هيچ يک از لذات دنيا از آنها دريغ نخواهد شد; ولى اين تفسير صحيح به نظر نمى رسد، زيرا اين جمله دنبال جمله اى است که درباره آخرت سخن مى گويد و آنچه درباره حال متقيان در دنيا بود در جمله هاى قبل آمده است و همان گونه که در بالا گفتيم اين دو جمله اشاره به آياتى از قرآن مجيد است که ذکر شد. 📚پی نوشت: 1 . ضمير در «لَمْ يُشارِکُوا» به متقين و پرهيزکاران بر مى گردد و مفهومش اين است که پرهيزکاران در آخرتِ پر از عذاب دنياپرستان شرکت ندارند; ولى در چندين نسخ و نيز نسخه تصحيح شده نهج البلاغه «لَمْ يُشارِکْهُم» آمده که بسيار مناسب تر است و مفهومش اين است که اهل دنيا در آخرت پرهيزکاران شرکت ندارند در حالى که اهل دنيا در دنياى آنها به صورت معقول شريکند. 2 . «مَتْرَف» همان گونه که در شرح نامه 10 گفتيم به معناى ثروتمندان مغرور و گردنکش است. 3 . «المبلّغ» در اينجا به معناى زاد و توشه اى است که انسان را به مقصد مى رساند از ريشه «بلوغ» به معناى رسيدن گرفته شده است. 4 . «جيران الله» به معناى همسايگان خدا، معناى کنايى دارد، زيرا مسلم است خداوند خانه اى ندارد تا همسايه اى داشته باشد و اشاره به مقام قرب معنوى با پروردگار است. 5 . يس، آيه 57 . 6 . فصلت، آيه 31.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌿 🔹 امام صادق علیه السلام: «... در آخرالزمان شنیدن آیات کریمه قرآن، برای مردم سنگین، اما شنیدن سخنان بیهوده و باطل، آسان و شیرین است.» 📚 بحارالانوار، ج ۵٢، ص ٢۵٧ 🌺🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان دهنده نانوا و جوان ارمنی سخنران: 🎙حجت‌الاسلام دانشمند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک لحظه بر تمامی قرآن نظاره کن در دست نجمه نجم فروزان نظاره کن میلاد پاره تن زهرا و احمد است شمس الشموس عالم آل محمد است شاعر:غلامرضا سازگار 🌹ولادت امام رضا علیه السلام مبارکباد💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ 🔹ادامه تفسیر سوره آل عمران آیه ۴۸ ... اگر کسى بدون هیچ سابقه اى مثلاً از غذاهایى که اشخاص خورد
✨ 🍃ادامه تفسیر سوره آل عمران آیه ۴۸ ... ۲ ـ ولایت تکوینى از مفاد آیه فوق و آیات مشابه آن که در ذیل هر یک به خواست خدا اشاره خواهیم کرد، استفاده مى شود: فرستادگان و اولیاى خدا به فرمان و اذن او مى توانند به هنگام لزوم در جهان تکوین و آفرینش تصرف کنند و بر خلاف عادت و جریان طبیعى، حوادثى به وجود آورند; زیرا جمله هاى أبْرِىءُ: بهبودى مى بخشم و أُحْىِ الْمَوْتى: مردگان را زنده مى کنم و مانند آن، که به صورت فعل متکلم ذکر شده، دلیل بر صدور این گونه کارها از خود پیامبران است و تفسیر این عبارات، به دعا کردن پیامبران و این که کار آنها تنها دعا براى تحقق این امور بوده نه غیر آن، تفسیر بى دلیلى است، بلکه ظاهر این عبارات این است که: آنان در جهان تکوین تصرف مى کردند و این حوادث را به وجود مى آوردند. منتهى براى این که کسى تصور نکند پیامبران و اولیاى خدا استقلالى از خود دارند و در مقابل دستگاه آفرینش، دستگاهى بر پا ساخته. نیز براى این که احتمال هر گونه شرک و دوگانه پرستى در خلقت و آفرینش بر طرف گردد، در چندین مورد از این آیات روى کلمه بِاِذْنِ اللّهِ و مانند آن تکیه شده است (در آیه مورد بحث دو بار و در آیه ۱۱٠ سوره مائده چهار بار کلمه بِاِذْنِى تکرار گردیده) و منظور از ولایت تکوینى، نیز، چیزى جز این نیست که پیامبران یا امامان به هنگام لزوم و ضرورت، تصرفاتى در جهان خلقت به اذن پروردگار انجام دهند، و این چیزى بالاتر از ولایت تشریعى یعنى سرپرستى مردم از نظر حکومت، نشر قوانین، دعوت و هدایت به راه راست است. از آنچه گفته شد، پاسخ کسانى که ولایت تکوینى مردان خدا را منکر مى شوند و آن را یک نوع شرک مى دانند، به خوبى روشن مى گردد; زیرا هیچ کس براى پیامبران و یا امامان دستگاه مستقلى در مقابل خداوند قایل نیست، آنها همه این کارها را به فرمان و اجازه او انجام مى دهند. ولى منکران ولایت تکوینى مى گویند: کار پیامبران منحصراً تبلیغ احکام و دعوت به سوى خدا است و احیاناً براى انجام گرفتن پاره اى از امور تکوینى از دعا استفاده مى کنند، و بیش از این کارى از آنها ساخته نیست، در حالى که آیه فوق و آیات مشابه آن غیر از این را مى گوید. ضمناً از آیه بالا استفاده مى شود: لااقل بسیارى از معجزات پیغمبران اعمالى است که به وسیله خود آنها انجام مى شود، گرچه به فرمان خدا و استمداد از نیروى الهى است، در واقع مى توان گفت: معجزه، هم کار پیامبران است (زیرا به وسیله آنها انجام مى شود) و هم کار خدا است; زیرا با استمداد از نیروى پروردگار و اذن او انجام مى گردد. ۳ ـ قابل توجه این که تکیه بر اذن خداوند در این آیه تکرار شده، تا بهانه اى براى مدعیان اُلوهیت مسیح(علیه السلام) باقى نماند و مردم او را خدا نپندارند و اگر در مسأله اخبار به غیب تکرار نشده، به خاطر وضوح آن است. 📚۱ ـ در این جمله، فعلى در تقدیر است، مانند: یَجْعَلُهُ . احتمالات دیگرى نیز در این تقدیر داده شده است. ۲ ـ نور الثقلین ، جلد ۱، صفحه ۳۴۳، مؤسسه اسماعیلیان، طبع چهارم، ۱۴۱۲ هـ ق ـ تفسیر صافى ، جلد ۱، صفحه ۳۳۷ ـ قصص الانبیاء جزایرى، صفحه ۸ و ۴۱٠، کتابخانه آیت اللّه مرعشى نجفى، ۱۴٠۴ هـ ق ـ بحار الانوار ، جلد ۱۱، صفحه ۵۲ و جلد ۱۴، صفحه ۲۵٠ ـ کمال الدین ، جلد ۱، صفحه ۲۲٠، دار الکتب الاسلامیة، ۱۳۹۵ هـ ق. ۳ ـ بحار الانوار ، جلد ۱۱، صفحه ۲۸، ۳۲ و ۳۳ به بعد ـ کافى ، جلد ۱، صفحه ۱۷۵ و ۲۲۴ و جلد ۲، صفحه ۱۷، دار الکتب الاسلامیة. ۴ ـ در اینجا نیز جمله اى محذوف است و در تقدیر چنین مى باشد: کَلَّمَهُمْ بِأَنِّى . ۵ ـ أَکْمَه را بعضى به معنى نابینا تفسیر کرده اند، و بعضى به معنى شخصى که در شب نمى بیند، ولى بیشتر مفسران و اهل لغت آن را به معنى کور مادرزاد گرفته اند و بعضى از این فراتر رفته به معنى کسى که اصلاً محل چشم او صاف و خالى از هرگونه اثر چشم است دانسته اند. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ 🌹صلوات خاصه امام رضا علیه‌السلام 🌸اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا 💞الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ 🌸وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ 💞وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ 🌸صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً 💞مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا 🌸صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏ 🌺🌿 ✨ولادت با سعادت امام رضا علیه السلام مبارک باد💚🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا