قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
↩️در بعضى از موارد، ایمان و عمل صالح را در برابر فساد قرار داده است: أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا
↩️۲. روزى به دست خداست امّا...
نه تنها از آیات مورد بحث، بلکه از آیات دیگر قرآن نیز این معنى به خوبى استفاده مى شود که کم و زیاد روزى به دست خداست. او روزى هر کس را بخواهد، وسیع و روزى هر کس را بخواهد، محدود مى سازد. امّا این سخن به آن معنى نیست که بعضى از جاهلان پنداشته اند که باید دست از فعّالیّت کشید و در گوشه اى نشست تا خدا آنچه مقدّر کرده برساند. چنین افراد که تفکّر منفى شان دستاویز خوبى است براى آنها که مذهب را مخدّر مى دانند، از دو نکته اساسى غافلند. نخست اینکه خواستن و مشیت و اراده الهى که در این آیات به آن اشاره شده است، یک مسأله دلخواه و بى حساب نیست بلکه همان گونه که سابقاً هم گفته ایم، مشیّت خداوند از حکمت او جدا نیست و همیشه روى حساب لیاقت ها وشایستگى هاست.
دیگر اینکه این مسأله به معنى نفى عالم اسباب نیست، زیرا عالم اسباب، یعنى جهان تکوین نیز خواست خدا و مشیّت تکوینى اوست و هیچ گاه از مشیّت تشریعى او جدا نخواهد بود.
به عبارت روشن تر، اراده خدا در زمینه وسعت و تنگى روزى، مشروط به شرایطى است که بر زندگى انسان ها حکمفرماست و کوشش ها و اخلاص ها وفداکارى ها، و به عکس، سستى و تنبلى و بخل و آلودگى نیّت ها، نقش تعیین کننده اى در آن دارد.
به همین دلیل قرآن مجید کراراً انسان را در گرو کوشش و فعّالیّت خود شمرده و بهره او را از زندگى به میزان سعى و تلاشش مى داند.
لذا در کتاب وسائل الشیعة در بحث تجارت و کسب و کار، بابى در زمینه تلاش براى تحصیل روزى عنوان کرده و احادیث متعدّدى در این زمینه بیان مى دارد. ابواب دیگرى نیز در مذمّت بیکارى، پُرخوابى، تنبلى در طریق تحصیل نیازمندى هاى زندگى منعقد ساخته است.
از جمله در حدیثى که از امیر مؤمنان(علیه السلام) در این ابواب نقل شده است مى خوانیم: إنَّ الأشیاءَ لَمّا ازْدَوَجَت، إزدَوَجَ الکَسَلُ وَالعَجزُ فَنُتِجا بَینَهُمَا الفَقرَ: هنگامى که موجودات در آغاز با هم ازدواج کردند، تنبلى و ناتوانى با هم پیمان زوجیّت بستند و فرزندى از آنها به نام فقر متولّد شد .
و در حدیثى دیگر از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: لا تَکسَلوا فی طَلَبِ مَعایِشِکُم فَإنَّ آبائنا کانوا یَرکُضونَ فیها وَ یَطلُبونَها: در طلب روزى و نیازهاى زندگى، تنبلى نکنید، زیرا پدران و نیاکان ما به دنبال آن مى دویدند و آن را طلب مى کردند .
در حدیث دیگرى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: إنّی لاَُبغِضُ الرَّجُلَ أن یَکونَ کَسلاناً عَن أمرِ دُنیاهُ، وَ مَن کَسَلَ عَن أمرِ دُنیاهُ فَهُوَ عَن أمرِ آخِرَتِهِ أکسَلُ: من مردى را که در کار دنیایش تنبل باشد مبغوض مى دارم. کسى که در کار دنیا تنبل باشد (با اینکه ثمره اش به زودى نصیت او مى شود)، در کار آخرتش تنبل تر است .
و نیز از امام موسى کاظم(علیه السلام) نقل شده است که: إنَّ اللَّهَ تَعالى لَیُبغِضُ العَبدَ النَّوّامَ، إنَّ اللَّهَ لَیُبغِضُ العَبدَ الفارِغَ: خداوند، بنده پُرخواب را مبغوض مى شمرد، خداوند انسان بیکار را دشمن مى دارد .
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
.
✨﴾﷽﴿✨
✅روزه در شعبان
أَخْبَرَنَا الشَّیْخُ الْفَقِیهُ أَبُوجَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ بَابَوَیْهِ رِضَی اللَّهِ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِیسَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِیسَی بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ فَضْلٍ الْهَاشِمِیِّ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: صِیَامُ شَهْرِ رَمَضَانَ ذُخْرٌ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ یُکْثِرُ الصِّیَامَ فِی شَعْبَانَ إِلَّا أَصْلَحَ اللَّهُ أَمْرَ مَعِیشَتِهِ وَ کَفَاهُ شَرَّ عَدُوِّهِ وَ إِنَّ أَدْنَی مَا یَکُونُ لِمَنْ یَصُومُ یَوْماً مِنْ شَعْبَانَ أَنْ تَجِبَ لَهُ الْجَنَّةُ.
💦❄️امام صادق علیه السلام فرمودند:
روزه ماه مبارک رمضان اندوختهٔ بنده است برای روز قیامت و هیچ بندهای نیست که فراوان در ماه شعبان روزه بگیرد جز آنکه خداوند امر معاش او را اصلاح و شرّ دشمنان را از او دفع میکند و کمترین پاداش کسی که یک روز از ماه شعبان را روزه بگیرد این است که بهشت برای او واجب میگردد.
📖فضایل الاشهر الثلاثه، ص۴۳
🤲اللهم عجل لولیک الفرج
@Nahjolbalaghe2
1401-12-16.mp3
27.46M
#سخنرانی_کامل
جشن شب نیمه شعبان
🎤استاد مسعود عالی
️🗓سهشنبه 16 اسفند ۱۴۰۱
️📌مسجد مقدس جمکران
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅رفتار با خدمتکار
🔷امام علی (علیهالسلام)
🎈 #فرزندان_علی
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت هشتاد و چهارم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻در ب
🌳شجره آشوب« قسمت هشتاد و پنجم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻ثمره اقدام مروان، این بود که معاویه به عنوان رییس بنی امیه، رسما امام علی را به قتل طلحه و زبیر، متهم می کرد و این یعنی تکمیل پروژه کشته سازی علیه نظام اسلامی . امام نیز ضمن پاسخ به او، فرمود اینگونه امور به معاویه ربطی ندارد.
🔻جواب امام به گونه ای بود که نشان می داد، ادعای جبهه کفر یعنی همان بنی امیه برای طلحه و زبیر، موضوعی است که خود این جبهه برای متهم سازی امام طراحی کرده بودند و معاویه نیز هیچ گونه حقی برای طلب خون این دو ندارد؛ زیرا این بنی امیه بود که نماینده و نفوذی آنان یعنی مروان بن حکم، طلحه را از پای درآورد.
🔻البته باید خاطر نشان ساخت درمورد نقش بنی امیه در تحریک عمرو بن جرموز برای قتل زبیر، هیچ سرنخ تاریخی در دسترس نیست. اما با توجه به پروژه کشته سازی توسط جبهه کفر، بعید نیست او نیز با تحریک بنی امیه دست به این کار زده باشد. این موضوع بررسی بیشتری را می طلبد.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
#روزانهتفسیرقرآن
🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
✨﴾﷽﴿✨
۞وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ ۗ قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ
کسانى که کافر شدند مى گویند: «چرا نشانه (و معجزه)اى از پروردگارش بر او نازل نشده است؟!» بگو: «خداوند هر کس را بخواهد گمراه، و هر کس را که بازگردد، به سوى خودش هدایت مى کند.»
(الرعد/۲۷)
*
۞الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
همان کسانى که ایمان آورده اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است. آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرام مى گیرد.
(الرعد/۲۸)
*
۞الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ
«صَدَقَ اللهُ العَلیُ العَظیم»
کسانى که ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، براى آنها پاکیزه ترین (زندگى) و سرانجام نیک است.
(الرعد/۲۹)
@Nahjolbalaghe2