eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها 🌸جمعه ها مطالب در زمینه 💚مهدویت 🍃✨✨✨✨ ✅مطالب به صورت متن و صوت از اساتید بزرگوار گذاشته میشود 🔷 ‌تفسیر‌قرآن 🔷آموزش تجوید و مطالب مهم و مورد نیاز دیگر کانال✨ ⚘ eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹 ✅ ادامه شرح خطبه ۱ بخش ۱۰ البتّه در ادامه کلام آن حضرت نيز، بحث جامعى درباره کتاب الله (قرآن مجيد
💥 ✅ ادامه شرح خطبه ۱ بخش ۱۰ 🔻علاوه بر اينها يهود و نصارا و مجوس بودند که هر کدام گرفتار نوعى انحراف شده بودند. مذهب مجوس سر از دوگانه پرستى و خداى خير و خداى شر درآورده بود. اين مذهب ـ که شايد در آغاز از سوى بعضى انبيای‌ الهى عرضه شده بود ـ چنان با خرافات آميخته شده بود که به گفته بعضى از محقّقان، آنها معتقد بودند خداى خير و خداى شر ـ جنگ سختى با هم داشتند تا اين که فرشتگان ميانجيگرى کردند و اصلاح ذات البين حاصل شد به اين شرط که عالم پايين، هفت هزار سال در اختيار خداى شر باشد (و عالم بالا در اختيار خداى خير).(13) 🔻مسيحيان در چنگال تثليث (خدايان سه گانه) گرفتار شده بودند و يهود، با تحريفات عجيبى که در تورات واقع شده بود گرفتار خرافات زيادى شد که شرح آن در اين مختصر نمى گنجد. 🌺امام(عليه السلام) در عبارت فوق، تمام اين گروه ها را در سه طايفه جاى داده است: ♦️ گروه اوّل آنهايى که قائل به تشبيهند و براى خدا شريک قائلند مانند مجوس و مسيحيان، يا براى خداوند صفات مخلوقات را قائلند مانند بسيارى از يهود. ♦️گروه دوّم کسانى که نام او را بر غير او مى نهند مانند بسيارى از بت پرستان که نام خدا را بر بتها مى نهادند و آنها را واسطه ميان خود و خدا مى پنداشتند و ♦️ گروه سوّم کسانى که به غير خدا اشاره مى کردند مانند دهريه که طبيعت را خالق هستى مى پنداشتند و يا بت پرستان و ماه پرستان و ستاره پرستان که براى بتها و کواکب آسمان، اصالت قائل بودند يعنى همانها را خداى خود مى دانستند. 🌹آرى در چنين اوضاع و احوالى پيامبر اسلام ظهور کرد و آفتاب قرآن درخشيدن گرفت. عالى ترين مفاهيم توحيد و دقيق ترين معارف مربوط به خدا و صفات او، به وسيله آن حضرت تعليم داده شد، تاريخ انبيا که با خرافات وحشتناکى آميخته شده بود به صورت پاک و خالى از هر گونه خرافه بر مردمان عرضه شد. قوانينى که حمايت از محرومان و مستضعفان، اساس آن را تشکيل مى داد و پديدآورنده نظم و عدالت بود بيان گرديد و پيامبر اسلام به تعبير خود قرآن، آنها را از «ضلال مبين» رهايى بخشيد و با تعليم قرآن و معارف اسلام به تهذيب نفوس پرداخت ✨(هُوَ الّذى بَعَثَ فِى الاُمِيّينَ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزکّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ اِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفى ضَلال مُبين).(14) آرى با ظهور اين پيامبر بزرگ چهره دين الهى، آشکار گشت و خرافات زدوده شد و فصل تازه اى در تاريخ بشريّت گشوده گرديد. اين حقيقتى است که حتّى دورافتادگان از کانون اسلام نيز به آن معترفند. 👌«برنارد شاو» نويسنده و فيلسوف معروف انگليسى مى گويد: دين محمّد، تنها دينى است که به نظر مى رسد شايستگى دارد که با تمام اشکال زندگى انسانها در طول تاريخ بسازد (و آنها را رهبرى کند) به گونه اى که براى تمام اقوام، جاذبه داشته باشد... محمّد را بايد نجات دهنده انسانيّت خواند و من معتقدم اگر مردى همانند او زعامت و سرپرستى جهان امروز را بر عهده بگيرد در حل مشکلات پيروز مى شود و جهان را به سوى سعادت و صلح مى برد. محمّد کامل ترين انسان از گذشتگان و انسانهاى امروز بود و مانند او در آينده نيز تصوّر نمى شود!(15) 🔹2ـ آينده نگرى پيامبران از تعبير امام(عليه السلام) در اين خطبه به خوبى استفاده مى شود که انبيا و پيامبران الهى تنها به زمان حيات خود نمى نگريستند بلکه نگران امّتهاى بعد از حيات خود نيز بودند به همين دليل آنچه اسباب هدايت و نجات آنها در آينده مى شد، بيان مى کردند و هر کارى که از دست آنها ساخته بود براى ادامه خط نبوّت و رسالت انجام مى دادند. 🌹به يقين پيغمبر اسلام نيز چنين بود. آيا ممکن است امّت را يله و رها سازد و از ميان آنان برود؟ آيا ممکن است بدون طريق واضح و سرپرست آگاهى، آنها را به حال خود واگذارد؟! 🌻آيا حديث ثقلين که به طور متواتر در کتب اهل سنّت و شيعه نقل شده است که پيامبر فرمود: «من دو چيز گرانمايه را در ميان شما وامى گذارم و مى روم: کتاب خدا و عترتم» نمونه اى از اين آينده نگرى و پيشگيرى از انحرافات نيست؟ 📚پی نوشت:👇 ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
💥 ✅ ادامه شرح خطبه ۱ بخش ۱۰ 🔻علاوه بر اينها يهود و نصارا و مجوس بودند که هر کدام گرفتار نوعى انحرا
. ✅ادامه شرح خطبه ۱ بخش 📚پی نوشت: 1. «انجاز» از مادّه «نَجَزَ» (بر وزن رجز) به معناى پايان دادن و تحقّق بخشيدن است. 2. ضمير در «نبوته» به پيامبر برمى گردد، ولى ضمير در «عدته» تاب دو معنا دارد: نخست اين که به خداوند برگردد. دوّم به پيامبر، ولى مناسبتر همان اوّل است چرا که بعثت پيامبر يک وعده الهى بود که به ابراهيم و ديگران داده بود، اين احتمال نيز داده شده که هر دو ضمير به خدا برمى گردد. 3. «سماته» جمع «سمَة» به معناى علامت است. 4. «رَغَبَ» هرگاه با «فى» متعدّى شود به معناى علاقه به چيزى داشتن است و هرگاه با «عَنْ» بوده باشد به معناى بى علاقگى نشان دادن است و معناى جمله بالا اين است که خداوند نمى خواست بيش از اين، پيامبر، در ميان امواج گرفتاريهاى اين دنيا بوده باشد، او را از اين جهان پست، به عالم بالاى قرب خود، فرا خواند. 5. «همل» از مادّه «هَمْل» (بر وزن حَمْل) به معناى رها کردن چيزى توأم با بى اعتنايى است. 6. براى آگاهى بيشتر از اسناد حديث ثقلين و تواتر آن نزد علماى اهل سنّت و دانشمندان شيعه به کتاب «پيام قرآن»، ج 9 مراجعه فرماييد. 7. سوره جاثيه، آيه 24. 8. سوره يس، آيه 78. 9. سوره زمر، آيه 3. 10. ابن ابى الحديد، اين مطلب را در ج 3، ص 227 نقل مى کند. 11. شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 117 به بعد. 12. شرح نهج البلاغه ابن ميثم، ج 1، ص 205. 13. شرح نهج البلاغه ابن ميثم، ج 1، ص 206. 14. سوره جمعه، آيه 2. 15. فى ظلال نهج البلاغه، ج 1، ص 63.   ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۵- و من كلام له ( عليه السلام )\r> فيما رده علي المسلمين من قطائع عثمان < وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإِنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ . 🌿در برگرداندن بيت المال 🍃سياست اقتصادي امام (ع) 🌿🌷به خدا سوگند، بيت المال تاراج شده را هر كجا كه بيابم به صاحبان اصلي آن باز مي گردانم، گر چه با آن ازدواج كرده، يا كنيزاني خريده باشند، زيرا در عدالت گشايش براي عموم است، و آن كس كه عدالت بر او گران آيد، تحمل ستم براي او سخت تر است. 📚نهج البلاغه/ خطبه ۱۵ 🌷🌷
شرح_صوتی_خطبه_۱۵.mp3
5.75M
✅شرح خطبه ۱۵ /بنیاد‌مجازی کانال #قرآن‌و‌نهج‌البلاغه 🌺✨ ⚘ @Nahjolbalaghe2 #شرح‌و‌تفسیر‌خطبه‌های‌نهج‌البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌴 روز شمار فاطمیه سلام الله علیها آخرین اتمام حجت امام علی(ع) با مردم مدینه:👇 ✅امام علی(ع) آخرین
🌴 روز شمار فاطمیه سلام الله علیها 1⃣1⃣تصمیم جدی اهل سقیفه بر اخذ بیعت اجباری از امام علی(ع):👇 ✅بلاذری می نویسد : 📋《أَنَّ أَبَابَكْرٍ أَرْسَلَ إِلَى عَلِيٍّ(ع) يُرِيدُ الْبَيْعَةَ، فَلَمْ يُبَايِعْ فَانصَرَفَ عُمَرُ》 ♦️ابوبکر عمر را سراغ امیر المومنین(ع) فرستاد و او را برای بیعت فراخواند. این بار نیز حضرت(ع) شخصا بر در خانه آمد و به آنان پاسخ رد داد و عمر نیز بازگشت.(۱) 📚منبع: ۱)أنساب الاشراف بلاذرى، ج۱، ص۵۸۶ 2⃣1⃣حضرت فاطمه(س) همچنان شبانه روز در فراق پدر می گریست :👇 ✅داغ شهادت حضرت رسول اکرم(س) چنان سنگین بود که حضرت(س) شبانه روز در فراق پدر گرامیشان می گریستند. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که؛ 📋《اَلْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ : آدَمُ(ع) وَ يَعْقُوبُ(ع) وَ يُوسُفُ(ع) وَ فَاطِمَةُ(س) بِنْتُ مُحَمَّدٍ(ص) وَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ(ع)》 ♦️گريه كنندگان پنج نفرند : آدم(ع) و يعقوب(ع) و يوسف(ع) و حضرت فاطمه(س) وامام سجاد(ع)!(۱) روزی بزرگان مدینه گرد آمدند و به حضور امیر المؤمنین(ع) رسیدند و گفتند : 📋《يَا أَبَا الْحَسَنِ(ع)! إِنَّ فَاطِمَةَ ع تَبْكِي اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ فَلَا أَحَدٌ مِنَّا يَتَهَنَّأُ بِالنَّوْمِ فِي اللَّيْلِ عَلَى فُرُشِنَا وَ لَا بِالنَّهَارِ لَنَا قَرَارٌ عَلَى أَشْغَالِنَا وَ طَلَبِ مَعَايِشِنَا وَ إِنَّا نُخْبِرُكَ أَنْ تَسْأَلَهَا إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ لَيْلًا أَوْ نَهَاراً》 ♦️ای اباالحسن(ع)! فاطمه(س) شب و روز گریه می‌کند، از این رو خواب شبانه در رختخواب، بر هیچ‌ کدام ما گوارا نیست و به هنگام کار و طلبِ معیشتِ روزانه آرامش نداریم. از فاطمه بخواه یا شب گریه کند یا روز! امیر المؤمنین(ع) فرمود : مطلوب شما را انجام خواهم داد. پس امیرالمؤمنین(ع) به سوی خانه آمد و به حضور فاطمه (ع) رسید؛ در حالی که آن حضرت(س) از گریه آرام نمی‌گرفت و تسلیت دیگران او را سودی نمی‌رساند؛ امّا چون امیرالمؤمنین(ع) را دید، اندکی آرام گرفت. امیرالمؤمنین(ع) فرمود : ای دختر پیامبر خدا(ص)! بزرگان مدینه از من درخواست کرده‌اند که از تو بخواهم یا شب گریه کنی یا روز! فاطمه زهراء(س) فرمود : 📋《يَا أَبَا الْحَسَنِ(ع)! مَا أَقَلَّ مَكْثِي بَيْنَهُمْ وَ مَا أَقْرَبَ مَغِيبِي مِنْ بَيْنِ أَظْهُرِهِمْ فَوَ اللَّهِ لَا أَسْكُتُ لَيْلًا وَ لَا نَهَاراً أَوْ أَلْحَقَ بِأَبِي رَسُولِ اللَّهِ(ص)》 ♦️ای اباالحسن! چه اندک است مدّت اقامت من بین این مردم و چه نزدیک است نهان شدن من از میان ایشان! به خدا سوگند! هرگز ساکت ننشینم تا این که به پدرم رسول خدا(ص) ملحق شوم. 📋《ثُمَّ إِنَّهُ بَنَى لَهَا بَیْتاً فِی الْبَقِیعِ نَازِحاً عَنِ الْمَدِینَهِ یُسَمَّى بَیْتَ الْأَحْزَانِ، وَ کَانَتْ إِذَا أَصْبَحَتْ قَدَّمَتِ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (ع) أَمَامَهَا، وَ خَرَجَتْ إِلَى الْبَقِیعِ بَاکِیَه فَلَا تَزَالُ بَیْنَ الْقُبُورِ بَاکِیَهً وَ سَاقَهَا بَیْنَ یَدَیْهِ》 ♦️سپس امیرالمؤمنین(ع)، دور از مدینه، در بقیع برای فاطمه خانه‌ای ساخت که «بیت الأحزان» یعنی خانه‌ی غم‌ها نامیده شد. فاطمه (ع) صبحگاهان، حسن و حسین(ع) را پیش انداخته به سوی بقیع می‌شتافت و در بین قبرها گریه می‌کرد. وقتی شامگاهان می‌رسید امیرالمؤمنین(ع) به سراغش می‌آمد و او را به منزل باز می‌ گرداند.(۲) 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۱۲، ص۳۱۱ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۷۴ ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مهمترین برنامه در آخرالزمان❗️ درو کردن مؤمنین در ⚠️ 🌀کلیپی زیبا با سخنان شنیدنی استاد eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
#نکات_تربیتی_خانواده ۴ 💖💞💖 🔹یه زن و شوهر زرنگ همیشه دنبال این هستن که هم خودشون آرامش داشته باشن و
خیلی مهم ✍حاج آقا حسینی 🔶ببینید هر یک از ما یه سری اخلاقیاتی داریم که واقعا دوس داریم اون اخلاقیات رو کنار بذاریم اما خب میدونید که کار سختیه.☺️ ⭕️مثلا یه خانمی میگفت من خیلی عصبی هستم و گاهی هم بچه هام رو میزنم. خیلی شدید! هر کاری هم میکنم فایده نداره!😞 یا طرف میگفت حاج اقا من خیلی چشم چرون شدم! اصلا نمیتونم جلوی خودم رو بگیرم. یه روز میگیرم اما ده روز رها میشه!😣 نمیتونم غیبت نکنم و... راهش چیه واقعا؟ 🔷واقعا خیلی از گناهانی که عادتمون شده رو چطوری باید ترک کنیم؟ یه قاعده ی مهم عرض کنم: 🔰هر چقدر تونستی گناهان رو ترک کن. آروم آروم ترک کن. مثلا بنده به اون خانم گفتم اگه روزی ده بار عصبی میشی و بچت رو میزنی فردا تمرین کن روزی 9 بار بچت رو بزن! یه بارش رو میتونی جلوی خودت رو بگیری؟⁉️ گفت : بله حاج آقا! کاری نداره!😕 گفتم خوبه. برای پس فردا 8 بارش کن! بعدش کمتر و کمتر.... این باعث میشه که در کنترل کردن خودت قدرت پیدا کنی. تنها راه خلاصی از گناهانی که عادت انسان شده همینه. بعد از چند وقت گفت که دستت درد نکنه حاج آقا! صبر و تحملم زیاد شد..☺️ 🔶✅👆🔺 ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
p 5.mp3
3.45M
5 💢 تغییر وظایف یهود و کشتار پیامبران 🔴 عیسی پیامبر مفقود الاثر تاریخ! استاد طائب ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
023.المؤمنون.mp3
8.4M
✅ سوره‌ المومنون 🎤صوت استاد خلیل الحصری #روش‌تحقیق 🌺مخصوص #روخوانی #روان‌خوانی و #تجوید کانال ‌قرآن‌و‌نهج‌البلاغه ⚘ @Nahjolbalaghe2 #صوت‌قرآن‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ ✨وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاء مَدْيَنَ قَالَ عَسَي رَبِّي
✨ ✨ ✨ ✨قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ (26) /قصص 🍃يكى از آن دو (دختر، خطاب به پدر) گفت: اى پدر! او را استخدام كن، زيرا بهترين كسى كه (مى توانى) استخدام كنى، شخصِ توانا و امين است. 🔵امام رضاعليه السلام فرمود: «حضرت شعيب از دخترش پرسيد: چگونه امانت دارى اين جوان را فهميدى كه او را امين مى خوانى؟ گفت: وقتى دعوت شما را به او ابلاغ كردم، به من گفت: از پشت سر من، مرا راهنمايى كن».(33) تا مبادا به قامت من چشم بدوزد. 33) بحار، ج 13، ص 44. 🔷- دختران نيز در خانواده بر اساس منطق و حكمت، حقّ پيشنهاد دارند و فرقى با ديگران ندارند. «قالت احداهما يا ابت استأجره» 🔷- روابط حسنه ميان والدين و فرزندان و آزادى بيان در خانواده، يك ارزش است. «يا أبت استأجره» 🔷- همه ى اعضاى خانه پيشنهاد بدهند؛ ولى تصميم نهايى با سرپرست خانواده است. «اِستأجره» 🔷- زنان عفيفه به دنبال آنند تا كمتر از منزل خارج شوند. «استأجره» (براى كارهاى سخت خارج از منزل، از مرد استفاده شود.) 🔷- كار، عار نيست، اولياى خدا نيز كار مى كرده اند. «استأجرت» 🔷- در گزينش ها، به بهترين ها توجّه كنيم. «خير من استأجرت» 🔷- براى استخدام، دو عنصر توانايى (تخصّص) و امانتدارى (تعهّد)، لازم است. «القوىّ الامين» 🔷- توانايى ها و امانتدارى ها را بايد در شرايط عادّى و بدون توجّه طرف، شناسايى و احراز كرد. «القوى الامين» (غالب افراد با تصنّع، تملّق و رياكارى، واقعيّت خود را مى پوشانند؛ امّا حضرت موسى در يك صحنه ى طبيعى، با يك كار حمايتى و برخورد عفيفانه، خود را نشان داد.) كار و كارگرى  🔸خداوند از مردم، عمران و آبادى زمين را خواسته كه بدون كار و تلاش محقّق نمى شود. «هو أنشأكم من الارض و استعمركم فيها»(34) 🔸 در سراسر قرآن بر عمل صالح كه داراى معناى بسيار گسترده اى است، تكيه شده است. 🔸انبياى الهى، كشاورز، چوپان، خيّاط و نجّار بوده اند. 🔸كار در اسلام عبادت و به منزله ى جهاد است.(35) 🔸دعاى بيكار مستجاب نمى شود. 🔸 كار وسيله ى تربيت جسم و روح، پركردن ايّام فراغت، مانع فساد و فتنه، عامل رشد و نبوغ و ابتكار، توسعه ى اقتصادى، عزّت و خودكفائى و كمك به ديگران مى باشد. 🔸قرآن مى فرمايد: ما زمين را براى شما رام قرار داديم، پس از پشت آن بالا رويد و از رزق آن بخوريد. «هو الّذى جعل لكم الارض ذلولا فامشوا فى مناكبها و كلوا من رزقه»(36) 🔸اسلام براى كار بازويى احترام ويژه اى قائل شده است و مراعات حقّ كارگر و تحصيل رضاى او و پرداخت سريع مزد او و اضافه پرداخت بر مقدار تعيين شده و احترام به او همه و همه مورد سفارش اسلام است. همان گونه كه براى كشاورزى سفارش نموده تا آنجا كه سيراب كردن درخت، پاداش سيراب كردن مؤمن دارد. 🔸 حضرت على عليه السلام به استاندارش سفارش مى كند كه كشاورزان مورد ستم قرار نگيرند و در گرفتن ماليات مراعات آنان را بكن. 🔸كارهاى فكرى نيز از ارزش بالايى برخوردار است تا آنجا كه يك ساعت فكر مفيد از ساعت ها عبادت بهتر است. 🔸 كم كارى و سهل انگارى در كار، مورد انتقاد است تا آنجا كه رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: خداوند دوست دارد هركس كارى انجام مى دهد آن را به نحو أحسن انجام دهد. 🔸 قرآن مى فرمايد: هرگاه از كار مهمى فارغ شدى به كار مهم ديگرى بپرداز. «فاذا فَرَغتَ فَانصَب»(37) بنابراين بيكارى، ممنوع. 👌آرى، بيكارى مايه ى خستگى، تنبلى، فرسودگى، فرصتى براى نفوذ شيطان، ايجاد فتنه و گسترش گناه مى باشد. 🌿البتّه اسلام براى كار، ساعت و مرز قرار داده و به كسانى كه در ايّام تعطيل كار مى كنند، لقب متجاوز داده است.(38) ♦️ امام رضاعليه السلام فرمود: مؤمن بايد ساعات خود را بر چهار بخش تقسيم كند: ساعتى براى كار، ساعتى براى عبادت، ساعتى براى لذّت و ساعتى براى دوستان و رسيدگى به امور اجتماعى كه در غير اين صورت انسان به صورت عنصرى حريص در آمده و مورد تمام انتقادهايى كه درباره ى حرص است قرار مى گيرد. 🔸 اسلام توجّه خاصّى به كيفيّت كار دارد، نه به مقدار و كمّيت آن.(39) 🔸به هر حال اسلام به كار اهمّيت داده تا آنجا كه در حديث مى خوانيم: خداوند بنده پرخواب و انسان بيكار را دشمن دارد.(40) امام باقرعليه السلام فرمود: 🍃 «كسى كه در كار دنيايش تنبل باشد، در كار آخرتش تنبل تر است».(41) 🔸در حديث مى خوانيم: شخص فقير وبيكارى نزد پيامبر آمد و تقاضاى كمك كرد. حضرت فرمود: آيا كسى در منزل تبرى دارد؟ يك نفر گفت: بله، او تبر را آورد و پيامبر چوبى كه در كنارش بود، دسته ى آن تبر قرار داد و به آن شخص بيكار تحويل داد و فرمود: اين ابزار كار؛ امّا تلاش با خودت. از اين حركت چند نكته استفاده مى شود: 🔻1. انبيا در فكر زندگى مردم نيز هستند. 🌱ادامه مطلب👇👇👇 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا