🌹🌹امیرالمومنین على عليه السلام:
💢با #صدقه و #صله_رحم،
👈گناهان خود را پاك كنيد
👈و خود را محبوب پروردگارتان گردانيد.
💢 #بزرگوار، نيكوكارى هاى خود را بدهى به گردن خود مى داند كه بايد بپردازد.
💢 #فرومايه، احسان هاى گذشته خود را بدهى به گردن ديگران مى داند كه بايد پس بگيرد.
📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ج ۱، ص ۳۹۵
🔰به خانواده بزرگ #نهج_البلاغه ایها بپیوندید 👇
@Nahjolbalagheeiha
🔷🔹علل پيروزي و شكست ملّتها
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام:
💢از كيفرهايي كه بر اثر #كردار_بد و #كارهاي_ناپسند بر امّتهاي پيشين فرود آمد خود را حفظ كنيد و حالات گذشتگان را در #خوبيها و #سختيها به ياد آوريد و بترسيد كه همانند آنها باشيد پس آنگاه كه در زندگي گذشتگان مطالعه و انديشه ميكنيد، عهده دار چيزي باشيد كه #عامل_عزّت آنان بود
✅ و دشمنان را از سر راهشان برداشت
✅ و سلامت و عافيت زندگي آنان را فراهم كرد
✅ و نعمتهاي فراوان را در اختيارشان گذاشت
✅ و كرامت و شخصيّت به آنان بخشيد
✅ كه از تفرقه و جدايي اجتناب كردند
✅ و بر وحدت و همدلي همّت گماشتند
✅ و يكديگر را به وحدت واداشته به آن سفارش كردند.
💢و از كارهايي كه #پشت_آنها_را_شكست و قدرت آنها را در هم كوبيد
✅ چون كينه توزي با يكديگر
✅ پركردن دلها از بخل و حسد،
✅ به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن
✅ و دست از ياري هم كشيدن
بپرهيزيد
💢و در احوالات #مؤمنان_پيشين انديشه كنيد، كه چگونه در حال آزمايش و امتحان به سر بردند،
✅ آيا بيش از همه مشكلات بر دوش آنها نبود
✅ و آيا بيش از همه مردم در سختي و زحمت نبودند
✅ و آيا از همه مردم جهان بيشتر در تنگنا قرار نداشتند
✅ فرعونهاي زمان، آنها را به بردگي كشاندند
✅ و همواره بدترين شكنجه ها را بر آنان وارد كردند
✅ و انواع تلخيها را به كامشان ريختند،
كه اين دوران ذلّت و هلاكت و مغلوب بودن، تداوم يافت نه راهي وجود داشت كه سرپيچي كنند و نه چاره اي كه از خود دفاع نمايند،
✅ تا آن كه خداوند، #تلاش و #استقامت و #بردباري در برابر ناملايمات آنها را، در راه #دوستي_خود و قدرت تحمّل ناراحتيها را براي ترس از خويش، مشاهده فرمود.
✅ آنان را از تنگناهاي بلا و سختيها نجات داد
✅ و ذلّت آنان را به عزّت و بزرگواري
✅ و ترس آنها را به امنيّت تبديل فرمود،
✅ و آنها را حاكم و زمامدار و پيشواي انسانها قرار داد
✅ و آن قدر #كرامت و بزرگي از طرف خدا به آنها #رسيد كه خيال آن را نيز در سر نمي پروراندند.
💢پس انديشه كنيد كه چگونه بودند آنگاه كه:
✅ وحدت اجتماعي داشتند
✅ خواسته هاي آنان يكي
✅ قلبهاي آنان يكسان
✅ و دستهاي آنان مدد كار يكديگر،
✅ شمشيرها ياري كننده
✅ نگاهها به يك سو دوخته
✅ و اراده ها واحد و همسو بود
🔷 آيا در آن حال مالك و سرپرست سراسر زمين نبودند و رهبر و پيشواي همه دنيا نشدند
💢پس به پايان كار آنها نيز بنگريد در آن هنگام كه
✅ به تفرقه و پراكندگي روي آوردند
✅ و مهرباني و دوستي آنان از بين رفت،
✅ و سخنها و دلهايشان گوناگون شد،
✅ از هم جدا شدند
✅ به #حزبها و #گروهها پيوستند،
🔷 خداوند #لباس_كرامت خود را از تنشان #بيرون_آورد و نعمتهاي فراوان شيرين را از آنها گرفت و داستان آنها در ميان شما عبرت انگيز باقي ماند.
📚 نهج البلاغه، خطبه 192
🔰به خانواده بزرگ #نهج_البلاغه ایها بپیوندید 👇
@Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️
✔️ #روز_یازدهــــم
🍃حکمت 101 :
روش بر طرف كردن نيازهاى مردم(اخلاقى، اجتماعى)
درود خدا بر او ، فرمود : بر آوردن نيازهاى مردم پايدار مگر به سه چيز ، كوچك شمردن آن تا خود بزرگ نمايد ، پنهان داشتن آن تا خود آشكار شود ، و شتاب در بر آوردن آن ، تا گوارا باشد.
🍃 حکمت 102 :
آينده و مسخ ارزشها (سياسى ، علمى ، تاريخی)
و درود خدا بر او ، فرمود : روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را ، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه ، و ناتوان نگردد جز عادل.
در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت ، و پيوند با خويشاوندى منّت گذارى ، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم محسوب مى شود در آن روز حكومت با مشورت زنان ، و فرماندهى خردسالان و تدبير خواجگان اداره مى گردد.
🍃حکمت 103 :
روش برخورد با دنيا (اخلاقى)
و درود خدا بر او : (پيراهن وصله دارى بر اندام امام بود شخصى پرسيد چرا پيراهن وصله دار مى پوشى ؟)
فرمود : دل با آن فروتن ، و نفس رام مى شود و مؤمنان از آن سرمشق مى گيرند .
دنياى (حرام) و آخرت ، دو دشمن متفاوت ، و دو راه جداى از يكديگرند ، پس كسى كه دنيا پرست باشد و به آن عشق ورزد ، به آخرت كينه ورزد و با آن دشمنى خواهد كرد.
و آن دو همانند شرق و غرب و انسانى هستند كه بين اين دو راه مى رود ، هرگاه به يكى نزديك شود از ديگر دور مى گردد ، و آن دو همواره به يكديگر زيان رسانند.
🍃 حکمت 104 :
"1ـ وصف الزّاهدين" (اخلاقى ، تربيتى)
از توف بكالى ، نقل شده كه در يكى از شب ها ، امام على [عليه السلام] را ديدم براى عبادت از بستر بر خاسته ، نگاهى به ستارگان افكند ، و به من فرمود : خوابى يا بيدار ؟ گفتم بيدارم . فرمود :
اى نوف ! خوشا به حال آنان كه از دنياى حرام چشم پوشيدند ، و دل به آخرت بستند ! آنان مردمى هستند كه زمين را تخت ، خاك را بستر ، آب را عطر ، و قرآن را پوشش زيرين و دعا را لباس روئين خود قرار دادند ، و با روش عيساى مسيح با دنيا بر خورد كنند.
" 2ـ ارزش سحر خيزى "
اى نوف ! همانا داوود پيامبر ( كه درود خدا بر او باد ) در چنين ساعتى از شب بر مى خاست و مى گفت : " اين ساعتى است كه دعاى هر بنده اى به اجابت مى رسدد جز باجگيران ، جاسوسان ، شبگردان و نيروهاى انتظامى حكومت ستمگر ، و نوازندة طنبور و طبل ".
🍃 حکمت 105 :
احترام گذاشتن به مرزها و حدود احكام الهى (عبادى)
درود خدا بر او ، فرمود : همانا خدا واجباتى را بر شما لازم شمرده ، آن ها را تباه نكنيد و حدودى براى شما معين فرموده ، اما از آن ها تجاوز نكنيد و از چيزهايى نهى فرمود ، حركت آن را نگاه داريد و نسبت به چيزهايى سكوت فرمود نه از روى فراموشى . پس خود را دربارة آنها به رنج و زحمت دچار نسازيد.
🍃 حکمت 106 :
راه آورد شوم دين گريزى(اخلاقى ، اعتقادى)
درود خدا بر او ، فرمود : مردم براى اصلاح دنيا چيزى از دين را ترك نمى گويند ، جز آن كه خدا آنان را به چيزى زيانبارتر از آن دچار خواهد ساخت .
🍃 حکمت 107 :
علل سقوط عالمان بى عمل (اخلاقى ، علمى)
درود خدا بر او ، فرمود : چه بسا دانشمندى كه جهلش او را از پاى در آرد و دانش او همراهش باشد اما سودى به حال او نداشته باشد.
🍃حکمت 108 :
شگفتى هاى روح آدمى (علمی)
درود خدا بر او ، فرمود: به رگ هاى درونى انسان پاره گوشتى آويخته كه شگرف ترين اعضاى درونى اوست ، و آن قلب است ، كه چيزهايى از حكمت ، و چيزهايى متفاوت با آن ، در او وجود دارد.
پس اگر در دل اميدى پديد آيد ، طمع آن را خوار گرداند ، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد ، و اگر نوميدى بر آن چيره شود ، تأسف خوردن آن را از پاى در آورد ، اگر خشمناك شود كينه توزى آن فزونى يابد و آرام نگيرد ، اگر به خشنودى دست يابد ، خويشتن دارى را از ياد برد، و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد.
و ارگ به گشايشى برسد ، دچار غفلت زدگى شود ، و اگر مالى به دست آورد ، بى نيازى آن را به سركشى كشاند ، و اگر مصيبت ناگوارى به آن رسد ، بى صبرى رسوايش كند ، و اگر به تهيدستى مبتلا گردد ، بلاها او را مشغول سازد ، و اگر گرسنگى بى تابش كند ، ناتوانى آن را از پاى در آورد ، و اگر زيادى سير شود ، سيرى آن را زيان رساند ، پس هر گونه كُندروى براى آن زيانبار ، و هرگونه تُندروى براى آن فساد آفرين است .
🍃 حکمت 109 :
ارزش والاى اهل بيت پيامبر (ص) (اعتقادى، سیاسی)
درود خدا بر او ، فرمود : ما تكيه گاه ميانه ايم ، عقب ماندگان به ما مى رسند ، و تندروان غلو كننده به سوى ما باز مى گردند.
🌴حکمت 110 :
شرائط تحقّق اوامر الهى (سياسى، اعتقادی)
درود خدا براو ، فرمود : فرمان خدا را بر پا ندارد ، جز آن كس كه در اجراى حق مدارا نكند . و به روش اهل باطل عمل نكند و پيرو فرمان طمع نگردد.
🌴🌴🌴
📣قابل توجه جنابان #ترامپ و #بن_سلمان
🔷🔹پاسخ به تهديد نظامي معاویه
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام:
💢در نامه ات نوشته اي كه نزد تو براي من و ياران من چيزي جز شمشير نيست!
👈در اوج گريه انسان را به خنده وامي داري!
👈فرزندان عبدالمطلب را در كجا ديدي كه پشت به دشمن كنند؟ و از شمشير بهراسند؟
👈پس (كمي صبر كن كه هماورد تو به ميدان آيد.) آن را كه مي جويي به زودي تو را پيدا خواهد كرد، و آنچه را كه از آن مي گريزي در نزديكي خود خواهي يافت و من در ميان سپاهي بزرگ، از مهاجران و انصار و تابعان، به سرعت به سوي تو خواهم آمد،
🔻لشكرياني كه جمعشان به هم فشرده
🔻و به هنگام حركت، غبار آسمان را تيره و تار مي كنند
🔻كساني كه لباس شهادت بر تن
🔻و ملاقات دوست داشتني آنان ملاقات با پروردگار است،
✅ همراه آنان فرزنداني از دلاوران بدر و شمشيرهاي هاشميان كه خوب مي داني لبه تيز آن بر پيكر برادر و دايي و جد و خاندانت چه كرد، مي آيند (و آن عذاب از ستمگران چندان دور نيست.)
📚نهج البلاغه، نامه ۲۸
🔰به خانواده بزرگ #نهج_البلاغه ایها بپیوندید 👇
@Nahjolbalagheeiha
#مبعث
🔹 منجی عالم بشریّت
🔹 انسان کامل
🔹 سید کائنات
🔹 رسول اعظم
🔹 اشرف موجودات
🔹 رحمت للعالمین
🔹 خاتم پیغمبران
حضرت #محمد_مصطفی صلی الله تعالی علیه و آله و سلم مبارک باد.
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺
🌹🌹پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله:
🔹بُعِثتُ بِمَكارِمِ الأخلاقِ و مَحاسِنِها ؛
💢من براى [احياى ] مكارم و نيكى هاى اخلاقى مبعوث شدم .
📚 بحار الأنوار، ج 16، ص 287
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺
🌹🌹امیرالمومنین على عليه السّلام:
🔹أرسَلَهُ عَلى حِينِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَانتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنيا كاسِفَةُ النُّورِ ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلى حِينِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إياسٍ مِن ثَمَرِها ؛
💢خداوند او را در زمانى فرستاد كه روزگارى بود پيامبرى برانگيخته نشده بود و مردم در خوابى طولانى به سر مى بردند و فتنه ها بالا گرفته و كارها پريشان شده بود و آتش جنگ ها شعله مى كشيد و دنيا بى فروغ و پر از مكر و فريب گشته و برگ هاى درخت زندگى به زردى گراييده و از به بار نشستن آن قطع اميد شده بود.
📚 نهج البلاغه، خطبه 89
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺
🌹🌹امام مهدى عليه السّلام:
🔹إنَّ اللّه َ بَعَثَ مُحَمَّدا رَحمَةً لِلعالَمينَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ ؛
💢خداوند محمّد را برانگيخت تا رحمتى براى جهانيان باشد و نعمت خود را تمام كند .
📚 بحار الأنوار، ج 53، ص 194
🔰به خانواده بزرگ #نهج_البلاغه ایها بپیوندید 👇
@Nahjolbalagheeiha
#برگی از نهج البلاغه
پاسخ نهج البلاغه به رژیم صهیونیستی
(وقتی خبر تهاجم نیروهای معاویه به شهر انبار رسید)
#امیر مومنان در خطبه ۲۷ فراز اول فرمودند:
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِیَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَی وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِینَةُ وَ جُنَّتُهُ الْوَثِیقَةُ فَمَنْ تَرَکَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمِلَهُ الْبَلَاءُ وَ دُیِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَةِ وَ ضُرِبَ عَلَی قَلْبِهِ بِالْإِسْهَابِ وَ أُدِیلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْیِیعِ الْجِهَادِ وَ سِیمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَفَ.پس از ستایش پروردگار، جهاد در راه خدا، دری از درهای بهشت است، که خدا آن را به روی دوستان مخصوص خود گشوده است. جهاد، لباس تقوا، و زره محکم، و سپر مطمین خداوند است، کسی که جهاد را ناخوشایند دانسته و ترک کند، خدا لباس ذلت و خواری بر او می پوشاند، و دچار بلا و مصیبت می شود و کوچک و ذلیل می گردد، دل او در پرده گمراهی مانده و حق از او روی می گرداند، به جهت ترک جهاد، به خواری محکوم و از عدالت محروم است.
امام خامنه ای فرمودند:
✊به شرط مبارزه و اتحاد، رژيم صهيونيستی ۲۵سال آینده وجود نخواهد داشت
📝رهبرانقلاب در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین:
🔹ما با اطمینان قلبی به وعده یاری پروردگار، به تکالیفمان عمل میکنیم و از مخالفت هیچ زورگویی نمیترسیم.
🔸رژیم صهیونیستی همانطورکه قبلا گفتهایم بشرط مبارزه همگانی و متحد فلسطینیها و مسلمانان در ٢۵سال آینده وجود خارجی نخواهد داشت. ۹۵/۹/۲۴
@Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️
✔ #روز_دوازدهـم
🍃حڪمت 111 :
عشق تحمل ناشدنى امام على [عليه السلام] (اعتقادى)
درود خدا بر او : (پس از بازگشت از جنگ صفّين ، يكى از ياران دوست داشتنى امام ، سهل بن حْنيف از دنيا رفت .)
فرمود : اگر كوهى مرا دوست بدارد ، در هم فرو مى ريزد .( يعنى مصيبت ها به سرعت به سراغ او آيد ، كه اين سرنوشت در انتظار پرهيزكاران و برگزيدگان خداست ، همانند آن در حكمت 112 آمده است ).
🍃 حڪمت 112 :
مشكلات شيعه بودن!! (اعتقادى ، سياسى)
درود خدا بر او ، فرمود : هر كس ما آهل بيت پيامبر (ص) را دوست بدارد ، پس بايد فقر را چونان لباس رويين بپذيرد .(يعنى آمادة انواع محروميت ها باشد).
🍃 حڪمت 113 :
ارزش هاى والاى اخلاقى (اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : سرمايه اى از عقل سودمندتر نيست ، و هيچ تنهايى ترسناك تر از خودبينى ، و عقلى چون دورانديشى ، و هيچ بزرگوارى چون تقوى ، و همنشينى چون اخلاقى خوش ، و ميراثى چون ادب ، و رهبرى چون توفيق الهى ، و تجارتى چون عمل صالح ، و سودى چون پاداش الهى ، و هيچ پارسايى چون پرهيز از شُبهات ، و زُهدى همچون بى اعتنايى به دنياى حرام ، و دانشى چون انديشيدن ، و عبادتى چون انجام واجبات ، و ايمانى چون حياء و صبر . و خويشاوندى چون فروتنى ، و شرافتى چون دانش ، و عزّتى چون بردبارى ، و پشتيبانى مطمئن تر از مشورت كردن نيست.
🍃 حڪمت 114 :
جايگاه خوشبينى و بدبينى در جامعه(اخلاقى، اجتماعى)
درود خدا بر او ، فرمود : هرگاه نيكوكارى بر روزگار و مردم آن غالب آيد ، اگر كسى ديگرى گمان بد برد ، در حالى كه از او عمل زشتى آشكار نشده ستمكار است ، و اگر بدى بر زمانه و مردم آن غالب شود و كسى به ديگرى خوش گمان باشد ، خود را فريب داد.
🍃 حڪمت 115 :
توجه به پايان پذيرى دنيا (اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : ( شخصى از امام پرسيد حال شما چگونه است ؟ فرمود :)
چگونه خواهد بود حال كسى كه در بقاى خود ناپايدار ، و در سلامتى بيمار است ، و در آنجا كه آسايش دارد مرگ او فرا مى رسد!
🍃حڪمت 116 :
انسان و انواع آزمايش ها(اعتقادى ، اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : چه بسا كسى كه با نعمت هايى كه به او رسيده ، به دام افتد ، و با پرده پوشى بر گناه ، فريب خورد ، و با ستايش شدن ، آزمايش گردد ؛ و خدا هيچ كس را به چيزى همانند مهلت دادن ، نياموزد.
🍃 حڪمت 117 :
پرهيز از افراط و تفريط در دوستى با امام [عليه السلام](اعتقادى، اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : دو تن به خاطر من به هلاكت رسيدند : دوست افراط كننده ، و دشمن دشنام دهنده.
🍃 حڪمت 118 :
استفاده از فرصت ها (اخلاقى)
درود خدا بر او فرمود : از دست دادن فرصت ها ، اندوهبار است .
🍃حڪمت 119 :
ضرورت شناخت دنيا (اخلاقى، تربيتى)
درود خدا بر او ، فرمود : دنياى حرام چون مار سمى است ، پوست آن نرم ولى سم كشنده در درون دارد ، نادان فريب خورده به آن مى گرايد ، و هوشمند عاقل از آن دورى گزيند.
🍃 حڪمت 120 :
روانشناسى قبائل قريش(علمى، اجتماعى، تاريخى)
درود خدا بر او : (از امام دربارة قريش پرسيدند فرمود : ) اما بنى مخزوم ، گُل خوشبوى قريشند ، كه شنيدن سخن مردانشان ، و ازدواج با زنانشان را دوست داريم ؛ اما بنى عبد شمس بد انديش تر و بخيل تر مى باشند ، و اما ما (بنى هاشم) آنچه در دست داريم بخشنده تر ، و براى جانبازى در راه دين سخاوتمندتريم . آن ها شمارشان بيشتر اما فريبكارتر و زشت روى ترند و ما گوياتر و خيرخواه تر و خوش روى تريم.
🌴🌴🌴
🌷🌷🌷
سه گام با امام علی (ع)
گام اول:
دنیا دو روز است...یک روز با تو و روز دیگر
علیه تو
روزی که با توست مغرور مشو و روزی که
علیه توست ناامید مشو...
زیرا هر دو پایان پذیرند ...
گام دوم:
بگذارید و بگذرید ..... ببینید و دل نبندید .
چشم بیاندازید و دل نبازید.... که دیر یا
زود ...... باید گذاشت و گذشت...
گام سوم:
اشکهاخشک نمیشوندمگر بر اثر قساوت قلبها
و قلبها سخت و قسی نمیگردند مگر به سبب
زیادی گناهان
@Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️
✔️ #روز_سیــزدهـم
🍃حکمت 121:
روانشناسى قبائل قريش(علمى، اجتماعى، تاريخى)
درود خدا بر او ، فرمود : چقدر فاصلة بين دو عمل دور است : عملى كه لذتش مى رود و كيفر آن مى ماند ، و عملى كه رنج آن مى گذرد و پاداش آن ماندگار است!
🍃حکمت 122 :
عبرت از مرگ ياران(اخلاقى، اجتماعى)
درود خدا بر او : (در پى جنازه اى مى رفت و شنيد كه مردى مى خندد.)
فرمود : گويى مرگ بر غير ما نوشته شده ، و حق بر غير ما واجب گرديد ، و گويا اين مردگان مسافرانى هستند كه به زودى باز مى گردند ، در حالى كه بدن هايشان را به گورها مى سپاريم ، و ميراثشان را مى خوريم . گويا ما پس از مرگ آنان جاودانه ايم !!! آيا چنين است ، كه اندرز هر پند دهنده اى از زن و مرد را فراموش مى كنيم و در حالى كه نشانة تيرهاى بلا و آفات قرار گرفته ايم ؟
🍃 حکمت 123 :
الگوهاى كامل انسانيت (اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : خوشا به حال آن كس كه خود را كوچك مى شمارد ، و كسب و كار او پاكيزه است ، و جانش پاك ، و اخلاقش نيكوست ، مازاد بر مصرف زندگى را در راه خدا بخشش مى كند ، و زبان را از زياده گويى باز مى دارد و آزار او به مردم نمى رسد و سنّت پيامبر (ص) او را كفايت كرده ، بدعتى در دين خدا نمى گذارد .( برخى حكمت 123 و 122 را از پيامبر (ص) نقل كرده اند.)
🍃حکمت 124 :
روانشناسى زن و مرد (علمى، اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : غيرت زن ، كفر آور ، و غيرت مرد نشانة ايمان اوست .
🍃 حکمت 125 :
امام و شناساندن اسلام(معنوي، اعتقادى)
درود خدا بر او ، فرمود : اسلام را چنان مى شناسانم كه پيش از من كسى آنگونه معرفى نكرده باشد . اسلام همان تسليم در برابر خدا و تسليم همان يقين داشتن و يقين اعتقاد راستى ، و باور راستين همان اقرار درست و اقرار درست انجام مسئوليت ها ، و انجام مسؤوليت ها همان عمل كردن به احكام دين است .
🍃 حکمت 126 :
شگفتى ضد ارزش ها (اخلاقى،اجتماعى،اعتقادى)
درود خدا بر او ، فرمود : در شگفتم از بخيل : به سوى فقرى مى شتابد كه از آن مى گريزد ، و سرمايه اى را از دست مى دهد كه براى آن تلاش مى كند در دنيا چون تهيدستان زندگى مى كند ، اما در آخرت چون سرمايه داران محاكمه مى شود . و در شگفتم از متكبرى كه ديروز نقطه اى بی ارزش ، و فردا مردارى گنديده خواهد بود ؛ و در شگفتم از آن كس كه آفرينش پديده ها را مى نگرد و در وجود خدا ترديد دارد! و در شگفتم از آن كس كه مردگان را مى بيند و مرگ را از ياد برده است ، و در شگفتم از آن كس كه پيدايش دوباره را انكار مى كند در حالى كه پيدايش آغازين را مى نگرد و در شگفتم از آن كس كه خانه نابودشدنى ، را آباد مى كند اما جايگاه هميشگى را از ياد برده است.
🍃 حکمت 127 :
نكوهش از سستى در عمل (اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : آن كس كه در عمل كوتاهى كند ، دچار اندوه گردد ، و آن را كه از مال و جانش بهره اى در راه خدا نباشد خدا را به او نياز نيست.
🍃 حکمت 128 :
تأثير عوامل زيست محيطى در سلامت (علمى، بهداشتى)
درود خدا بر او ، فرمود : در آغاز سرما خود را بپوشانيد ، و در پايانش آن را در يابيد ، زيرا با بدن ها همان مى كند كه با برگ درختان خواهد كرد : آغازش مى سوزاند ، و پايانش مى روياند .
🍃 حکمت 129 :
تأثير عوامل زيست محيطى در سلامت (علمى، بهداشتى)
درود خدا بر او ، فرمود : بزرگى پروردگار در جانت ، پديده ها را در چشمت كوچك مى نماياند .
🍃 حکمت 130 :
توجه به فنا پذيرى دنيا (اخلاقى، معنوى)
درود خدا بر او ، فرمود : ( امام [عليه السلام] وقتى از جنگ صفين برگشت و به قبرستان پشت دروازه كوفه رسيد رو به مردگان كرد .) فرمود :
اى ساكنان خانه هاى وحشت زا ، و محله هاى خالى و گورهاى تاريك ، اى خفتگان در خاك ، اى غريبان ، اى تنها شدگان ، اى وحشت زدگان ، شما پيش از ما رفتيد و ما در پى شما روانيم ، و به شما خواهيم رسيد. اما خانه هايتان ! ديگران در آن سكونت گزيدند ؛ و اما زنانتان ! با ديگران ازدواج كردند؛ و اما اموال شما ! در ميان ديگران تقسيم شد ! اين خبرى است كه ما داريم ، حال شما چه خبر داريد ؟ ( سپس به اصحاب خود رو كرد و فرمود : بدانيد كه اگر اجازة سخن گفتن داشتند ، شما را خبر مى دادند كه ، بهترين توشه ، تقوا است.
🌴🌴🌴
💠انسان ۲۵۰ ساله💠
📚حکومت انقلابی
✍دوران خلافت امیرالمومنین علی(ع) به مدت چهار سال و نُه ماه و خلافت امام حسن(ع) به مدت چند ماه ، دوره ی به قدرت رسیدن امامت و تشکیل "حکومتِ انقلابی" است و از درخشنده ترین سال های حکومت اسلامی به شمار می رود.
این دوره از زندگی امامان ، مسطوره و نمونه ای برای حکومت و نظام اجتماعی در آینده بود که همواره امامان شیعه بدان فراخوانده و در راه آن تلاش کرده اند.
در عین حال این دوران ، درس و تجربه ی آموزنده ای بود که می توانست وضع یک حکومتِ انقلابی و صد در صد اسلامی را در میان جامعه ی تربیت نیافته و به انحراف کشیده شده نشان دهد.
#انسان_۲۵۰_ساله
#امامت
📔 @Nahjolbalagheeiha
💠انسان ۲۵۰ ساله💠
📚دوره ی سکوت و همکاری
✍در مدت بیست و پنج سال ، از رحلت پیامبر(ص) تا آغاز خلافت امیرالمومنین علی(ع) ، دوران سکوت یا همکاری امام علی(ع) با قدرت های مسلط سیاسی می باشد.
این دوره حاکی از دخالتِ فعال و کمک امیرالمومنین علی(ع) است که از روی کمال دلسوزی نسبت به اسلام و جامعه ی مسلمانان انجام گرفته است ، چرا که کمترین رخنه ای در پیکره ی جامعه ی نوپای اسلامی ، به علت وجود دشمنان قدرتمند و ضربت خورده ی خارجی و نیز وجود عناصر تازه مسلمان و جانیفتاده ی داخلی ، همچون تهدیدی نسبت به اصل و اساس دین اسلام بوده است.
#انسان_۲۵۰_ساله
#امامت
@Nahjolbalagheeiha
💠انسان ۲۵۰ ساله💠
📚رهبریِ سیاسی
✍از نظر شیعه ، امامِ یک جامعه ، همان قدرت فائقه ای است که حرکت جمعی و منش فردی افراد جامعه را توجیه و رهبری می کند و در آنِ واحد ، هم آموزگار دین و اخلاق ، و هم فرمانروای زندگی و تلاش آن هاست.
با این نگاه ، پیامبر(ص) هم امام است ؛ رهبریِ فکری و سیاسی جامعه ای که خود شالوده ریزی کرده ، به دست اوست.
پس از پیامبر(ص) ، امت به امامی نیاز دارد تا بتواند جانشین وی و متحمّل بار مسئولیت های او ، از جمله رهبریِ سیاسی باشد که طبق تصریح پیامبر(ص) ، این جانشینی از آن علی بن ابی طالب(ع) و امامان معصوم آن خاندان است.
#انسان_۲۵۰_ساله
#امامت
@Nahjolballagheeiha
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🍃🌹🍃🌹🍃
🌹🍃🌹🍃
🍃🌹🍃
🌹🍃
🍃
❤️ توسل امروز ❤️
🌹 یا اَبَا الْحَسَنِ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ یا عَلِىَّ بْنَ اَبیطالِبٍ یا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ
🌹 یا فاطِمَةَ الزَّهْراءُ یا بِنْتَ مُحَمَّدٍ یا قُرَّةَ عَیْنِ الرَّسُولِ یا سَیِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکِ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکِ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهَةً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللهِ
🍃
🌹🍃
🍃🌹🍃
🌹🍃🌹🍃
🍃🌹🍃🌹🍃
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalagheeiha
امام على عليه السلام:
دلت براى تو سالم نخواهد شد، مگر آن گاه كه براى مؤمنان همان پسندى كه براى خود مى پسندى
📚ميزان الحكمه جلد9 صفحه 510
✅ @Nahjolbalagheeiha
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
📌#تفسیر_نور📌
🔵اعوذ بالله من الشیطان الرجیم🔵
🌸 بسْمِ اللَّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ 🌸
🗯فَإِنِ اسْتَكْبَرُواْ فَالَّذِينَ عِندَ رَبِّكَ يُسَبِّحُونَ لَهُ بِالَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَهُمْ لَا يَسْئَمُونَ
🍄 جزء 24 سوره فصلت آيه 38🍄
💐 ترجمه 💐
💭و اگر (گروهى از مردم از عبادت خداوند) تكبّر ورزیدند، پس (باكى نیست زیرا) كسانى (از فرشتگان) كه نزد پروردگارت هستند شب و روز براى او تسبیح مى گویند و خسته نمى شوند.
🔘 پيام ها 🔘
1️⃣سرپیچى از سجده و عبادت، نمونه بارز استكبار است. «و اسجدوا للّه... فان استكبروا»
2️⃣ تكبّر مانع بندگى است. «و اسجدوا... فان استكبروا...»
3️⃣ با عرضه كردن الگوهاى برتر، غرور متكبران را بشكنید. اگر انسانهاى متكبّر سجده نمى كنند مهم نیست، زیرا فرشتگان بدون خستگى سجده مى كنند. «فالّذین عند ربّك یسبّحون»
4️⃣ خداوند پیامبرش را در برابر مستكبران دلدارى مى دهد. «فالّذین عند ربّك»
5️⃣ اگر همه ى انسانها نیز عبادت الهى را ترك كنند فرشتگان و جهان هستى تسلیم خدا هستند. «فان استكبروا فالّذین عند ربّك یسبحون»
💐 كى شود دریا ز پوز سگ نجس
💐 كى شود خورشید از پف منطمس
💐 گر جمله ى كائنات كافر گردند
💐 بر دامن كبریایش ننشیند گرد
6️⃣ تسبیح، كار فرشتگان است و تسبیح گویان زمینى، شبیه فرشتگان هستند. «یسبّحون له»
7️⃣ تسبیح، قلّه ى عبادت است. (در آیه قبل سخن از عبادت بود، در این آیه سخن از تسبیح است) «ایاه تعبدون... یسبّحون له»
8️⃣ شب و روز، وسیله شناخت خدا و عبادت او هستند نه آنكه خود پرستش شوند. «یسبّحون له بالّیل...»
9️⃣ عبادت در شب، مورد تأكید بیشترى است. نام شب قبل از روز آمده است). «بالّیل و النّهار»
🔟 فرشتگان شبانه روز، تسبیحگو هستند. (كلمه «یسبّحون» نشانه استمرار است به علاوه كلمه شب و روز نیز نشانه دوام است.)
👇👇👇
✅ @Nahjolbalagheeiha
🌸🌼🍃🌸🌼🍃🌸🌼🍃
☀☀☀
✔️ #روز_چهاردهـــم
🍃حکمت 131
توبیخ ونکوهش کننده دنیا (اخلاقی اجتماعی)
درود خدا بر او : (شنيد مردى دنيا را نكوهش مى كند.)
فرمود : 1ـ توبيخ نكوهش كننده دنيا: اى نكوهش كنندة دنيا ، كه به غرور دنيا مغرورى و با باطل هاى ان فريب خوردي! خود فريفته دنيايى و آن را نكوهش مى كنى ؟ آيا تو در دنيا جرمى مرتكب شده اى ؟ يا دنيا به تو جرم كرده است ؟ كى دنيا تو را سرگردان كرد ؟ و در چه زمانى تو را فريب داد ؟ آيا با گورهاى پدرانت كه پوسيده اند ؟ (تو را فريب داد) يا آرامگاه مادرانت كه در زير خاك آرميده اند؟ آيا با دو دست خويش بيماران را درمان كرده اي؟ و آنان را پرستارى كرده در بسترشان خوابانده اى ؟ در خواست شفاى آنان را كدره و از طبيبان داروى آن را ها تقاضا كرده اى ؟ د ران صبحگاهان كه داروى تو به حال آنان سودى نداشت ، و گريه تو فايده نكرد ، و ترس تو آنان را سودى نرساند ، و آنچه مى خواستى به دست نياوردى ، و با نيروى خود نتوانستى مرگ را از آنان دور كنى . دنيا براى تو حال آنان را مثال زد ، و با گورهايشان ، گور خودت را به رْخ تو كشيد.
2ـ خوبيها و زيبائيهاى دنيا: همانا دنيا سراى راستى براى راست گويان ، و خانة تندرستى براى دنيا شناسان ، و خانه بى نيازى براى توشه گيران ، و خانه پند ، براى پند آموزان است . دنيا سجده گاه دوستان خدا ، نماز گاه فرشتگان الهى ، فرودگاه وحى خدا ، و جايگاه تجارت دوستان خداست، كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند. و بهشت را سود بردند. چه كسى دنيا را نكوهش مى كند ؟ و حال آن كه دنيا جدا شدنشرا اعلام داشته و فرياد زد كه ماندگار نيست، و از نابودى خود و اهلش خبر داده است ؟ با بلاى خود بلاها را نمونه آورد، و با شادمانى خود آنان را به شادمانى رساند . در آغاز شب به سلامت گذشت ، اما در صبحگاهان با مصيبتى جانكاه بازگشت ، تا مشتاق كند ، و تهديد نمايد، و بترساند ، و هشدار دهد . پس مردمى در بامداد با پشيمانى ، دنيا را نكوهش كنند، و مردمى ديگر در روز قيامت آن را مى ستايند ، دنيا حقائق را به يادشان آورد ، يادآور آن شدند ، از رويدادها برايشان حكايت كرد ، او را تصديق كردند و اندرزشان داد ، پند پذيرفتند.
🍃 حکمت 132 :
ضرورت ياد مرگ (اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : خدا را فرشته ايست كه هر روز بانگ مى زند : بزاييد براى مردن ، و فراهم آوريد نابود شدن ، و بسازيد براى ويران گشتن.
🍃 حکمت 133 :
اقسام مردم و دنيا (اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : دنيا گذرگاه عبور است ، نه جاى ماندن ؛ و مردم در آن دو دسته اند : يكى آن كه خود را فروخت و به تباهى كشاند ، و ديگرى آن كه خود را خريد و آزاد كرد.
🍃 حکمت 134 :
حقوق دوستان(اخلاقى، اجتماعى)
درود خدا بر او ، فرمود : دوست ، دوست نيست مگر آن كه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد : در روزگار گرفتارى ، آن هنگام كه حضور ندارد ، و پس از مرگ
🍃 حکمت 135
چهار خصلت برتر (اخلاقی)
درود خدا بر او ، فرمود : كسى را كه چهار چيز دادند ، از چهار چيز محروم نباشد : با دعا از اجابت كردن ، با توبه از پذيرفته شدن ، با استغفار از آمرزش گناه ، با شكرگزارى از فزونى نعمت ها .
سيد رضى مى گويد : (و اين حقيقت مورد تصديق كتاب الهى است كه در مورد دعا گفته است :" مرا بخوانيد تا خواسته هاى شما را بپردازم ." (قرآن كريم ، سورة مؤمن ، آية 60) در مورد استغفار گفته است :"هر آن كه به بدى دست يابد يا بر خود ستم روا دارد و آز پس به درگاه خدا استغفار كند ، خداى را آمرزش گر و مهربان يابد". (قرآن كريم سورة نساء ، آيه 110) در مورد سپاس فرموده است :" بى شك اگر سپاس گزاريد ، نعمت مى افزايم ". ( قرآن كريم ، سورة ابراهيم ، آيه 7) و در مورد توبه فرموده است :" تنها توبه را خداوند از كسانى مى پذيرد كه از سر نادانى به كار زشتى دست مى يابند و تا دير نشده است باز مى گردند ، تنها چنين كسانند كه خداوند در موردشان تجديد نظر مى كند ، كه خدا دانا و حكيم است ".(قرآن كريم ،سوره نساء ، آيه 17).
🍃 حکمت 136 :
فلسفة احكام الهى (اخلاقى، معنوى)
درود خدا بر او فرمود : نماز موجب نزديكى هر پارسايى به خداست ، و حج جهاد هر ناتوان است . هر چيزى زكاتى دارد ، و زكات تن ، روزه و جهاد زن ، نيكو شوهر دارى است.
🍃حکمت 137 :
صدقه را نزول روزى(اخلاقى، اقتصادى)
و درود خدا بر او فرمود: روزي را با صدقه دادن فرود آوريد.
🍃 حکمت 138 :
نقش پاداش الهى در انفاق (اخلاقى، اعتقادى)
درود خدا بر او ، فرمود : آن كه پاداش الهى را باور دارد ، در بخشش سخاوتمند است.
🍃 حکمت 139 :
تناسب امداد الهى با نيازها (اعتقادى)
درود خدا بر او ، فرمود : كمك الهى به اندازه نياز فرود مى آيد.
🍃 حکمت 140 :
قناعت و بى نيازى (اقتصادى)
درود خدا بر او ، فرمود : آن كه ميانه روى كند تهيدست نخواهد شد.
🌴🌴🌴
#برگی از نهج البلاغه
ضرورت روحیه تهاجمی و بازدارندگی نسبت به دشمن
#امیرمومنان در فرازی
از خطبه 124 در این رابطه میفرمایند:
وَ ايْمُ اللَّهِ لَئِنْ فَرَرْتُمْ مِنْ سَيْفِ الْعَاجِلَةِ لَا تَسْلَمُوا مِنْ سَيْفِ الْآخِرَةِ وَ أَنْتُمْ لَهَامِيمُ الْعَرَبِ وَ السَّنَامُ الْأَعْظَمُ إِنَّ فِي الْفِرَارِ مَوْجِدَةَ اللَّهِ وَ الذُّلَّ اللَّازِمَ وَ الْعَارَ الْبَاقِيَ وَ إِنَّ الْفَارَّ لَغَيْرُ مَزِيدٍ فِي عُمُرِهِ وَ لَا مَحْجُوزٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ يَوْمِهِ مَنِ الرَّائِحُ إِلَي اللَّهِ كَالظَّمْآنِ يَرِدُ الْمَاءَ الْجَنَّةُ تَحْتَ أَطْرَافِ الْعَوَالِي الْيَوْمَ تُبْلَي الْأَخْبَارُ وَ اللَّهِ لَأَنَا أَشْوَقُ إِلَي لِقَائِهِمْ مِنْهُمْ إِلَي دِيَارِهِمْ اللَّهُمَّ فَإِنْ رَدُّوا الْحَقَّ فَافْضُضْ جَمَاعَتَهُمْ وَ شَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَ أَبْسِلْهُمْ بِخَطَايَاهُمْ
# آموزش معنوي سربازان
#بخدا سوگند!
اگر از شمشير دنيا فرار كنيد از شمشير آخرت سالم نمي مانيد، شما بزرگان عرب و شرافتمندان برجسته ايد، در فرار از جنگ، خشم و غضب الهي و ذلت هميشگي و ننگ جاويدان قرار دارد، فراركننده بر عمر خود نمي افزايد. و بين خود و روز مرگش مانعي نخواهد كرد، كيست كه شتابان و با نشاط با جهاد خويش به سوي خدا حركت كند؟ چونان تشنه كامي كه به سوي آب مي دود؟ بهشت در سايه نيزه هاي دلاوران است، امروز در هنگامه نبرد آنچه در دلها و سر زبانهاست آشكار مي شود، به خدا سوگند! كه من به ديدار شاميان در ميدان نبرد شيفته ترم تا آنان به بازگشت به خانه هاشان!
امام خامنه ای :
⚠️ایمان جوانان هدف بمباران امروز دشمن است
🔻رهبرانقلاب: یک روز امام فرمود: «امروز اسلام محتاج کمک شما جوانهاست.» بعد از ظهرش بنده به خیابانها آمدم و کاری داشتم. دیدم مثل روزهای اوّل انقلاب شده و مردم به طرف پاوه در حرکتند. این ماجرا و این صحنه، بارها تا آخر جنگ تکرار شد.
🔹هر وقت که اسم اسلام و فرمان امام به گوش مردم میرسید، ناگهان میدیدید این ملت، به جوش و خروش در میآید. جوانان شهر را، ده را، دانشگاه را، بازار را، کار و کسب را، میدان فوتبال را، همه را رها میکنند و میروند. برای چه؟ برای اینکه جانشان رادر معرض خطر مرگ بگذارند!
🔹دشمن اینها را دید و تحلیل کرد و فهمید این ملت عقبهای دارد. فهمید تا آن عقبه هست، این ملت را با #محاصره_اقتصادی و با #محاصره_نظامی و یا چه و چه، نمیشود به زانو درآورد.
🔺پس، آن عقبه را باید بمباران کرد؛ فرهنگ او را، اخلاق او را، ایمان او را، ایثار او را، اعتقاد به دین او را، اعتقاد به رهبری او را، اعتقاد به قرآن و جهاد و شهادت او را؛ اینها را باید از بین برد و شروع کرد.۱۳۷۱/۰۵/۲۱
@Nahjolbalagheeiha
#تفکری_در_قرآن
🌹اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
🔹هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ
💢او كسى است كه اين كتاب را بر تو نازل كرد. بخشى از آن، آيات محكم (روشن و صريح) است كه اصل و اساس اين كتاب را تشكيل مى دهد. (و هرگونه ابهامى در آيات ديگر، با مراجعه به اين محكمات روشن مى شود) و بخشى از آن، آيات متشابه است (كه احتمالات مختلفى در معناى آيه مى رود، ولى با توجه به آيات محكم، تفسير آنها روشن مى شود.) امّا كسانى كه در دلهايشان انحراف است، به جهت ايجاد فتنه (و گمراه كردن مردم) و نيز به جهت تفسير آيه به دلخواه خود، به سراغ آيات متشابه مى روند، در حالى كه تفسير اين آيات را جز خداوند و راسخان در علم نمى دانند. آنان كه مى گويند: ما به آن ايمان آورده ايم همه ى آيات از طرف پروردگار ماست (خواه محكم باشد يا متشابه) و جز خردمندان پند نگيرند.
📚سوره آل عمران آیه ۷
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺
#شرح و #تفسیر 👇👇
💢در اين آيه، چند #سوال مطرح است:
⁉️سؤال: قرآن در يكجا همه ى آيات خود را محكم دانسته و فرموده: «كتاب اُحكمت آياته» و در ج[هود ۱] اى ديگر همه را متشابه دانسته و فرموده: «كتاباً متشابهاً»[زمر ۲۳] ولى در اين آيه بعضى را محكم وبعضى را متشابه معرّفى نموده است، مسأله چيست؟
✅ پاسخ:
آنجا كه فرمود: تمام آياتِ قرآن محكم است، يعنى سخن سست و بى اساس در هيچ آيه اى نيست و آنجا كه فرمود: همه ى آيات متشابه هستند، يعنى سيستم و آهنگ آيات قرآن، هماهنگ، يكنواخت و شبيه بهم است.
اما با اين حال، از نظر فهم مردم همه ى آيات يكسان نيستند، بعضى صريح و روشن و همه كس فهم، ولى بعضى داراى معانى بلند وپيچيده اند كه همين امر موجب شبهه و اشتباه آنان مى گردد.
⁉️سؤال: چرا در قرآن آيات متشابه به كار رفته است؟
✅ پاسخ:
اوّلاً: وجود آيات متشابه زمينه ى فكر و تدّبر در آيات است.
ثانياً: موجب رجوع مردم به رهبران آسمانى مى شود. آرى، اگر همه ى درس آسان باشد، شاگرد احساس نياز به استاد نمى كند.
ثالثاً: متشابهات وسيله آزمايش مردم است. گروهى كژانديش، از لابلاى آنها به سراغ اهداف شوم خود مى روند و گروهى انديشمند، به فرموده امام رضاعليه السلام با مراجعه به محكمات، معناى صحيح آيات را كشف مى نمايند.[بحار ج ۲ ص ۱۸۵]
⁉️سؤال: نمونه آيات متشابه كدام است؟
✅ پاسخ:
در قرآن مى خوانيم: «الى ربّها ناظرة»[قیامت ۲۳] در قيامت، چشم ها به پروردگارشان مى نگرند. چون عقل سليم، جسم بودن را براى خداوند محال مى داند و در آيات ديگر قرآن نيز مى خوانيم: «لاتدركه الابصار»[انعام ۱۰۳] چشمها او را درك نمى كنند، لذا مى فهميم كه مراد از نگاه به پروردگار، نگاه به لطف و پاداش او در قيامت است.
👈همچنين مراد از «دست خدا» در آيه ى «يداللّه فوق ايديهم» قدرت اوست، چنانكه در فارسى نيز مى گوييم: فلانى در فلان شهر يا اداره دست دارد، يعنى قدرت دارد. وگرنه خداوند كه جسم نيست تا دست و پا داشته باشد. قرآن نيز مى فرمايد: «ليس كمثله شى ء»[شورا ۱۱] او همانندى ندارد.
👈اين گونه آيات، سبب انحراف ساده انديشانى شده كه به آيات ديگر توجّه ندارند و از مفسّران واقعى يعنى اهل بيت پيامبرعليهم السلام جدا افتاده اند و شايد به جهت همين خطرات باشد كه قرآن، خود به ما سفارش نموده است
🔹هنگام قرائت قرآن از شرّ شيطان به خداوند پناه ببريد. «فاذا قرأت القرآن فاستعذ باللّه من الشيطان الرجيم»[نحل ۹۸]
⁉️سؤال: تأويل قرآن به چه معناست؟
✅ پاسخ:
مراد از تأويل، اهداف و معارف و اسرار پشت پرده اى است كه بعد روشن مى شود. نظير تعبير خوابى كه حضرت يوسف ديد و بعد روشن شد و يا اسرارى كه در شكستن كشتى توسط خضر و موسى بود كه بعد روشن شد.
در روايات مى خوانيم: آيات ناسخ، از محكمات وآيات منسوخ از متشابهات قرآن است و ائمه معصومين عليهم السلام مصداق بارز راسخون در علم هستند.[تفسیر نور الثقلین] همچنان كه خروج كنندگان بر حاكم اسلامى، كج انديشانى هستند كه به دنبال آيات متشابه مى روند.[تفسیر درالمنثور ج ۲ ص ۱۴۸]
👈حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه[خطبه ۹۱] از راسخان در علم ستايش مى كند. آنان كه به عجز علمى خود اعتراف دارند و از تعمق در چيزى كه ضرورتى ندارد دست باز مى دارند.
🔰به خانواده بزرگ #نهج_البلاغه ایها بپیوندید 👇
@Nahjolbalagheeiha