eitaa logo
نمادان
526 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
﷽ هوالظاهر #نمادان 🌐 شبکه نشر و هم‌رسانی 🗃 کشکول اطلاعات محتواها منابع 💬دانشی‌ حوزوی‌،دانشگاهی 💭بینشی 🔅معرفی و افق‌گشایی درسگفتار صوت کتاب نرم‌افزار رسانه پایگاه جریان نظرات دانشمندان اساتید نخبگان 📮اشتراک با ما 🇮🇷 @NamDan
مشاهده در ایتا
دانلود
سندهای مهمی برای تأييد عدم وجود ادعای تحريف قرآن در نيمه اول قرن سوم قمری بر اساس ادبيات مسيحی اين دوره از ادبيات مسيحی مکاتب مسيحی شرقی (و از جمله در بحث ما اينجا: يعقوبی ها و نسطوری ها) آثار مهمی امروزه در دست است که برای شناخت تاريخ الهيات اسلامی در آن دوره متقدم به کار می آيد (در درسگفتارهای الهيات به مثابه تاريخ به مناسبت اين متن ها را می خوانيم که می توان مراجعه کرد). از جمله نکات جالب توجه در اين ادبيات توجه به باور متکلمان مسلمان درباره تحريف بايبل و از جمله انجيل است. در مقام پاسخ شماری از اين متکلمان که به اين موضوع پرداخته اند دو گونه برخورد کرده اند: يا به رد اين باور پرداخته و امکان آن را رد کرده اند بی آنکه در مقابل ادعای تحريف قرآن را مطرح کنند؛ يا اينکه در مقام پاسخ علاوه بر آن امکان تحريف قرآن را هم مطرح کرده اند اما نه با اشاره به وجود روايات و يا باور به تحريف در ميان مسلمانان بلکه صرفا با اين استدلال که با همان ادله که وجود تحريف در بايبل را مسلمانان مطرح می کنند می شود اين ادعا را درباره قرآن هم مطرح کرد. ابو رائطه تکريتی، متکلم يعقوبی بسيار مهم و مشهور در آغاز قرن سوم قمری در رساله تثليث خود رويکرد اول را دارد (در الرسالة الأولی في الثالوث المقدّس که مکرر منتشر و ترجمه شده). اما در مقابل عمار البصري، متکلم ناشناخته نسطوری مذهب که در آخر قرن دوم و دو سه دهه اول سده سوم قمری فعال بوده در کتاب البرهان و نيز در الأسئلة والأجوبة خود از هر دو شيوه استفاده کرده است. در کتاب البرهان او از شيوه اول استفاده کرده و در عين حال مطلب مهمی را هم متذکر می شود که از نقطه نظر تاريخ فکر خيلی مهم است: او می گويد در ديانتی که در تأويل کتاب مقدسش اختلاف نظر ميان مکاتب و مذاهب مختلف آن ديده می شود امکان اتفاق نظرشان بر تحريف و تبديل الفاظ کتاب مقدس معقول نيست. به ديگر سخن وقتی ميان گروه ها و مکاتب متخاصم و مخالف بر سر تأويل کتاب مقدسشان اختلاف وجود دارد آنها خود مانعی اند برای پنهان ماندن تحريف تنزيل از سوی هر گروه بر ضد ديگری و اجتماعشان بر تحريف تنزيل (الفاظ) هم بر همين پايه ممکن نيست. اين مطلبی است که ما قبلا در بحث تحريف قرآن مکرر به آن اشاره کرده بوديم. عمار البصري البته در الأسئلة والأجوبة خود از شيوه دوم استفاده می کند. او در مقابل ادعای تحريف کتاب مقدس مسيحیان اين مسئله را مطرح می کند که اگر اين درست است چرا نبايد تحريف قرآن را مطرح کرد؛ او البته در اين زمينه به وجود روايات تحريف و يا باور تحريف در ميان گروهی از مسلمانان اشاره ای نمی کند. منتهی می گويد طرح موضوع تحريف بايبل در قرآن شايد خود بر اثر حدوث تحريف و تبديل در قرآن مطرح شده است. او البته در نهايت می گويد اگر مسلمانان ادعا کنند نسخه های قرآن چندان به طور وسيع انتشار داشته اند که جایی برای امکان تحريف مصحف قرآنی باز نمی گذارد می گويد همين استدلال در مورد بايبل هم هست و بايد گفت کتاب مسيحيان هم نمی تواند با همين استدلال دچار تحريف و تبديل شده باشد. ما قبلا مکرر و با اسناد مختلف نشان داده ايم که باور تحريف قرآن در ميان گروه هایی از شيعيان صرفا از نيمه سده سوم به بعد به ظهور و بروز رسيد. تا حدود نيمه سده سوم اين انديشه در ميان هيچ گروه و يا مذهبی مطرح نبود و اگر رواياتی اينجا و آنجا نقل می شد ناظر به انديشه تحريف قرآن نبود بلکه عمدتا در چارچوب اختلاف قرائات/مصاحف و يا موضوع نسخ مطرح می شد. اينکه نه ابو رائطه تکريتی و نه عمار البصري که هر دو در محيطی اسلامی می زيستند و با متکلمان معتزلی و غير معتزلی آشنا بوده اند در مقام بحثی جدلی به وجود انديشه تحريف قرآن مثلا در ميان شيعيان در مقام رد باور وجود تحريف در انجيل و کتاب مقدس اشاره نکرده اند خود نشان بسيار مهم و قابل اعتنایی در تأييد نظر ماست؛ ولله الحمد أولاً وآخرا. 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
مجموعه درس‌گفتار «الهيات اسلامی به مثابه تاريخ» (۶ جلسه برگزار شده) حسن انصاری موسسه مطالعات پیشرفته، پرینستون، نیوجرسی فایل های تصویری و صوتی جلسات: ▪️ویدیوی درس‌گفتارها: مجموعه یوتیوب را می توانید در اینجا پیدا نمایید ▪️عنوان و پیوند فایلهای صوتی جلسات: جلسه اول: مقدمات تئوريک بحث جلسه دوم: زمينه های سياسی و فکری ظهور قدريه و مرجئه و ارتباط بحث قدر با انديشه توحيد، قرائت بخشی از کتاب المقالات تأليف ابوالقاسم بلخي کعبي، نخستين سرچشمه های بحث های متکلمان مسلمان درباره توحيد و طبيعت الوهيت و تصوير خدا در ذهن جلسه سوم: زمينه های طرح بحث از خداوند و صفات الهی و ارتباط آن با بحث قدر و اختيار، سهم بحث های مرتبط با طبيعت مسيح نزد مکاتب مختلف مسيحی با بحث خلق قرآن و صفات الهی، عقايد جهم بن صفوان و جهميه و طبيعت صفات الهی در اسلام جلسه چهارم : آيا می توان خدا را "شی" ناميد؟ پاسخ موافقان و مخالفان در الهيات اسلامی به اين پرسش جلسه پنجم : خداوند از ديدگاه متکلمان سده دوم قمری، متکلمان در این دوره به چه سبب و چگونه به تدريج از بحث درباره قدر و ايمان و ذات خداوند وارد بحث های مرتبط با فلسفه طبيعی و بحث از حقيقت اجسام و صفات اجسام و طبيعت شدند جلسه ششم : زمينه های بحث درباره فلسفه طبيعی نزد متکلمان در سده دوم قمری، باور گروه های مختلف زنادقه و اصحاب الطبائع و دهريه و خداناباوران و يا طبيعی گرايان در گرايش متکلمان معتزلی به بحث از طبيعت و نظام فعل طبيعی، نظريات ابوالهذيل علاف و ابراهيم نظام درباره حقيقت اجسام و جواهر و اعراض انجمن مسلمانان شیعه ام آی تی (مؤسسه فناوری ماساچوست) 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
درباره دلائل الإمامة اصلی ترین منبع کتاب دلائل الامامه منسوب به طبری متنی است که به نام محمد بن جریر طبری مؤرخ ساخته شده و در لا به لای کتاب دلائل نقل های متعدد آن را مشاهده می کنیم. این خود سبب آن شد که بعدها به غلط کل این کتاب را نخست به محمد بن جریر طبری شیعی، عالم ارزشمند آخر سده سوم و صاحب المسترشد (یا به اصطلاح غلط: کبیر) نسبت دهند و بعد با توجه به اینکه انتساب این اثر به او غیر ممکن تلقی شد به یکباره یک محمد بن جریر بن رستم طبری دیگر این بار از عالمان سده پنجم خلق شود که از او تعبیر به ابن رستم طبری صغیر می کنند. روشن است که اصلاً این شخص دوم واقعیت خارجی نداشته و اصلا صغیر و کبیر بی معناست. اصل مسئله بر می گردد به این مطلب که در طول متن کتاب دلائل الامامه جا به جا روایاتی ساختگی و منسوب به طبری سنی نقل می شود با عنوان : قال ابو جعفر محمد بن جریر که به همین دلیل هم کل کتاب به طبری نسبت داده شده و داستان چنانکه گذشت پیش رفته. درباره ارتباط دلائل الامامه و هدایه خصیبی هم در همین مقالاتی که پايين نشانی آنها را می يابيد نوشته ام. در مقاله انگلیسی خود درباره هدایه هم در این زمینه گفته ام. این مقاله سال ۲۰۱۷ چاپ شد. به هر حال برخلاف تصور عمومی کتاب دلائل الامامه نه نوشته سده پنجم و بل گردآورده ای است از منابع متعدد و با درج روایات ساختگی بسیار زیاد از احتمالاً سده هفتم قمری. این مطلب را در مقاله ای بحث خواهيم کرد؛ ان شاء الله. هویت واقعی کتاب دلائل الامامه منسوب به ابن رستم طبری را در این مقالات که در طی سال های گذشته منتشر شده نشان داده ام. هنوز یک قسمت باقی مانده که باید وقتی آن را تکمیل کنم: http://ansari.kateban.com/post/1138 http://ansari.kateban.com/post/1140 http://ansari.kateban.com/post/1193 http://ansari.kateban.com/post/1196 http://ansari.kateban.com/post/2166 http://ansari.kateban.com/post/2544 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
برای شناخت تاریخ بحرین به عنوان بخشی از تاریخ سرزمین ایران توصيه می کنم اين مقاله را بخوانيد (بحرين از دوران کهن تا دوران محمد رضا پهلوی). محمد رضا پهلوی با لقب خود خوانده "شاهنشاه آريامهر" درست زمانی که کوروش را "آسوده در خواب" می ديد بحرين را واگذار کرد. هر وقت محمد رضای پهلوی را به ياد می آوريد خيانت او را در واگذاری بحرين نيز در نظر داشته باشيد. https://www.cgie.org.ir/fa/article/228357/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%86 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
تا می توانيد "متن" بخوانيد يکی از پديده هایی که در سال های اخير در ميان برخی طالب علمان حوزه مطالعات اسلامی ديده می شود اتکای بيش از حد بر پژوهش ها به جای تلاش برای آشنایی مستقيم با متون است. البته طبعا هر پژوهشگری در تحقيقات تاريخی و متنی خود نيازمند هر دو جنبه است و در اين سخنی نيست. اما آنچه متأسفانه ديده می شود محدود شدن دايره آشنایی مستقيم با متون و در قياس با آن اعتماد بيش از اندازه به پژوهش ها و سابقه آنهاست. يکی از دلائل اين امر فزونی روزافزون تحقيقات به ويژه به زبان های اروپایی در حوزه مطالعات اسلامی است؛ و همزمان دليل ديگر انتشار انبوهی از متون تاريخی و دينی و فکری و ادبی در مقياس ده ها برابر نسبت به اوائل قرن بيستم است. بنابراين هم آشنایی و مراجعه به عمده متون مرتبط در هر پژوهش مثلا در حوزه مطالعات قرآنی و يا حديثی بسيار وقتگيرتر، مشکل تر و نيازمند حوصله و دقت بيشتری است و هم به دليل وجود پژوهش های گسترده و آسانياب تر در اين زمينه ها برخی ترجيح می دهند به جای متن ها به اين نوع از پژوهش ها بسنده کنند. طبعا مراجعه به هر دو نوع ادبيات (يعنی متون و همچنين پژوهش های جديد) هم لازم است و هم اهميت آن برای بسياری امری بديهی و روشن است. منتهی سخن بر سر اين است که اندازه و وزن و حجم هر کدام بايد چقدر باشد و اولويت ها کدام است؟ به تجربه يافته ام که پژوهشی که بيش از آنکه متکی بر مراجعه مجدد به متن ها و بازخوانی آنها باشد اعتماد بر پژوهش های ديگران را مبنا قرار می دهد، حتی اگر خيلی هم ظاهری آراسته و عالمانه و پر ارجاع داشته باشد در مقام بازبينی و دقت معلوم می شود تا چه اندازه از اين نا آشنایی و عدم توجه به متون در معرض بد فهمی ها و تکرار اشتباهات ديگران و يا کليات گویی قرار گرفته است. اما من اينجا بيشتر خطابم به نسل جوان و علاقمند به مطالعات اسلامی است: تا می توانيد متن بخوانيد. هر نوع متنی: ادب عربی و فارسی، متون رشته های مختلف علوم دينی و خاصه متون تاريخی و روایی. بدون آشنایی عميق و بازخوانی متون و به ويژه متون کهن در هر رشته ای کار پژوهش به سامان نمی رسد. عادت کنيد اگر يک کتاب و مقاله از حوزه مطالعات غربی در حوزه اسلام و ايران می خوانيد در مقابل ده و بل صد متن مهم از متون کهن را به دقت بخوانيد. کتاب را دست بگيريد و بخوانيد. هر چقدر متن بخوانيد به تدريج متوجه می شويد که از پژوهش های سطحی و در عين حال بلند پروازانه و پر ادعا بی نيازتر می شويد. البته بی گفتگو آشنایی با پژوهش های عميق و کلاسيک و سرنوشت ساز ضروری است و مکمل مطالعه متن است اما اندازه و قدر هر کدام را در جای خود قرار دهيد. ساده انگاری است که با صرف خواندن پژوهش های جديد بی آنکه با متون و با سنت های قدمایی از نزديک آشنایی حاصل کنيم می توانيم سخنی از سر تحقيق و نه صرف تقليد برای ديگران داشته باشيم. 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
ادعای قاضي ابوبکر باقلاني درباره عقيده شيعیان تشبیه گرا در هداية المسترشدين (1/63)، باقلاني بعد از نقل رواياتی درباره بحث رؤيت خداوند عقيده کسانی را نقل می کند که باور دارند اهل بيت از ائمه شيعه منکر اعتقاد رؤيت باری تعالی، آنطور که سنيان و اشاعره بدان باور دارند بوده اند. باقلاني می گويد اين ادعا را کسانی برای فريب شيعيان مطرح می کنند. آشکار است مقصودش معتزليان و يا شيعيان معتزلی گرای زمانش است. او در اينجا ادعا می کند علمای شيعه اماميه برخلاف اين اعتزال گرايان عقايدی بسان آنچه نزد اشاعره درباره توحید و عدل و قدر مطرح بوده را به ائمه شيعه نسبت می دهند. باقلانی در اینجا آشکارا وجود جریان متکلمان امامی معاصرش در بغداد مانند شیخ مفید را که در مباحث توحیدی باورهایی درست مخالف اشعریان و مثبته داشته اند نادیده می گیرد و نظرش معطوف به اصحاب حدیث قم و سنت گرایان مخالف علم کلام در میان شیعه است. او اضافه می کند که حتی برخی از آنها عقایدی تشبیهی داشته اند. ما می دانیم که شماری از محدثان امامی قم و ری در سده های سوم و چهارم متهم به جبر و تشبیه بوده اند. عبارت او بر اين قرار است: ... فإن أضافوا إنكار الرؤية إلى عليّ رضي الله عنه وابنه محمّد بن الحنفيّة وولده أبي هاشم عبد الله بن محمّد والصادق والباقر رضوان الله عليهم أجمعين، فإنّما يفعلون ذلك استبصارًا (کذا في التصحيح: استنصاراً) بأغبياء الشيعة دون المحصّلين منهم، فإنّ أئمّة الشيعة من أهل قُم والكوفة والبصرة وأسلافهم يدينون بالبراءة من القدريّة ويعتقدون صحّة خبر الرؤية وقيام الحجّة به ويرون القول بخلق الأفعال ونفي خلق القرآن وإثبات صفات الله لذاته، ومنهم مَن يزيد على إثبات الصفات ويرى القول بالتجسيم والتشبيه. ويُروَى ذلك عن الأئمّة من أولاد عليّ كرّم الله وجهه، فكلّهم يكذّبون القدريّة ويرون البراءة من دين المعتزلة ولا يرتفعون بانتمائهم إلى الشيعة واستنصارهم بهم ويعرفون مذهب واصل بن عطاء وعمرو بن عبيد وأبي الهذيل العلاّف في عليّ ومخالفيه، ووقف بعضهم في عدالته وقدح آخرون فيها وفي عدالة عثمان ورأيهم في أهل الفتنة ما قد ذكرناه وشرحناه في كتب الإمامة وفي نقض الفتيا على الجاحظ، فلا يجب الاكتراث بإضافتهم نفي الرؤية إلى هذه الطبقة. 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
درس گفتار «الهيات اسلامی به مثابه تاريخ» توسط دکتر حسن انصاری جلسه اول، سه شنبه ۱۵ نوامبر، ۸:۳۰ تا ۱۰:۰۰ شب به وقت شرق آمریکا در اين سلسله درسگفتار تلاش می شود شماری از مهمترين دشواره های فکری و فلسفی در تاريخ الهيات اسلامی را در ارتباط با موضوع خدا و انسان و دين و عقل در يک بافتار تاريخی مورد مطالعه قرار دهيم؛ اينکه الهی دانان مسلمان چه تصويری از خدا و انسان و دين و عقل/ شناخت به دست می داده اند. در چارچوب قرائتی مبتنی بر ديالکتيک "نص" و "تاريخ" برای نخستين بار تلاش می شود الهيات اسلام بازخوانی شود و تحول "موضوعات" و "مسائل" دانش الهيات اسلامی در نسبت با تحولات تاريخی و سياسی و فرهنگی در تمدن و فرهنگ اسلامی به بحث گذاشته شود. برای آشنایی با مهمترين بحث ها در تاريخ علم کلام اسلامی بخش هایی از مقالات ابوالقاسم بلخي، مقالات الاسلاميين ابوالحسن اشعری و الملل و النحل شهرستانی بازخوانی خواهد شد. لینک شرکت در وبینار: Zoom Participation, https://mit.zoom.us/j/93933325521 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
@AllameTabatabaei - خاطرات آیت الله امینی.mp3
7.28M
🎧 خاطرات آیت الله امینی درباره شخصیت علمی و اخلاقی علامه طباطبایی ▫️ این سخنرانی در مورخه 75/8/24،‌ به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و در دانشگاه علوم اسلامی رضوی ایراد گردیده است. محور‌های اصلی این سخنرانی: خدمات علمی علامه طباطبایی وضعیت اقتصادی علامه طباطبایی خاطراتی از روزهای پایانی عمر علامه طباطبایی و... 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
از همه غريب تر اين است که محدوده آماری ما دقيقا روشن نباشد. برای بررسی روايات فقهی زيديه در دو سه قرن نخست در چند باب مشخص و محدود فقهی نخست بايد بدانيد که احاديث فقهی زيديه در دو سه قرن اول چگونه تدوين می شدند؟ مراجع حديثی و فقهی آنان چه کسانی بوده اند؟ آيا لزوما همه احاديثی که در منابع زيدی اين دو سه قرن نقل می شده متعلق به سنت های خاص زيدی بوده يا خير؟ حال پژوهشگری را در نظر بگيريد که در کنار يکی دو منبع قديم زيدی احاديث منابع فقهی و حديثی سده های بعد زيديه را هم در زمينه آماری خود قرار دهد چقدر می توان به نتايج تحقيقات آماری/ پژوهشی او اعتماد کرد؟ اين پژوهشگر بايد بداند که احاديث منابع فقهی/ زيدی سده های چهارم به بعد در ميان زيديه لزوما احاديث سنت های زيدی را نقل نمی کرده اند؛ سهل است عمده منابع حديثی زيدی بعدی ناقل روايات منابع اهل سنت بوده اند و ربطی به سنت های اوليه زيديه مثلا کوفه ندارند. بنابراين بدون اين اطلاع و بينش زمينه آماری شما مخدوش است. واقعيت اين است که شما تا درست ندانيد که فقه و حديث زيدی در دو سه قرن نخست چگونه تدوين شد و چه نسبتی ميان نقل حديث و ارائه فتاوی فقهی وجود داشته و يا ربط عقايد کلامی با فتاوی فقهی در ميان زيديه اوائل چه بود ارائه نتايج محدود آماری هيچ کمکی به شما نخواهد کرد. در حقيقت شما تلاشتان اين خواهد بود که شواهدی را برای اثبات فرضيه ای دست و پا کنيد که خود آن شواهد تنها با درست بودن همان فرضيه می توانند به عنوان شاهد به کار گرفته شود. اين مصادره به مطلوبی بيش نيست. بدين ترتيب صرف ارائه های آماری بدون در نظر گرفتن تاريخ و وضعيت خاص هر موضوع در حوزه مطالعات تاریخی کافی نیست؛ به ويژه تا زمانی که هنوز تاريخنگاری تحول فکر و تحول ادبيات و بررسی اصالت تاریخی متن ها در اين حوزه ها به مرتبه رضايتبخشی نرسيده باشند (و يا حتی منابع و متون اصلی هنوز کاملا تصحيح و انتشار نيافته باشند؛ مانند مورد زيديه) تا بتوان با اطمينان بيشتری از پژوهش های آماری بهره گرفت و يا بتوان آنها را تعميم داد. بنابراين به جای آمارگيری برويد متن بخوانيد. 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
تحقيقات آماری در اسلامشناسی معاصر (در دو فرسته) يک رسم نابجایی به ويژه يکی دو دهه است در اسلامشناسی معاصر غربی معمول شده و آن اینکه نتايج تحقيقات در يک زمينه تاريخی از طريق محدود کردن آن در يک نظام آماری و بر اساس انتخاب چند محيط آماری (در اينجا: مثلا انتخاب چند کتاب و يا چند فصل و باب معين از چند کتاب) دنبال و برجسته می شود. اين شيوه به نظرم من ناشی از چند چيز است: یکی عدم آشنایی با پيچيدگی های تحول ادبيات و باورهای اسلامی در چند قرن نخستين؛ و ديگری نگاهی ساده باورانه به نتايج اين دست آمارگيری ها. من درست نمی دانم نظام های آماری چقدر در علوم اجتماعی و انسانی قابل پيگيری و تطبيق است اما ترديد ندارم که اين دست آمارگيری ها در تحقيقات مربوط به متن ها و ادبيات دينی در حوزه اسلامشناسی در چند قرن نخستين کاملا رهزن است. ما تا شناخت درستی از چگونگی تدوين آثار حديثی، فقهی ، اعتقادی و ... در دو سه قرن اول اسلام نداشته باشيم استفاده از اين نظام های آماری فقط بر جهل ما نسبت به اين موضوعات می افزايد. شما می توانيد مثلا کل روايات نافع از ابن عمر را در چند کتاب حديثی اصلی مورد بررسی و مطالعه دقيق و آماری قرار دهيد و نتيجه بگيريد که مثلا عبد الرزاق در المصنف و يا مالک در الموطأ چگونه اين روايات را نقل کرده اند اما از آن نمی شود نتيجه گرفت که دقيقا شبکه های دقيق نقل روايات در دو سه قرن نخست اسلام چگونه کار می کرده و آن را بر موارد ديگر همه جا تطبيق دهيد. اين شيوه در پژوهش های تاريخی / ادبی کار نمی کند. بدون مطالعه همه جانبه همه متن های چند قرن نخست (و منابعی متأخر که از منابع مفقود سده های اول نقل می کنند) نمی توان دريافت دقيقی درباره معنای نقل حديث در سنت های شفاهی و مکتوب در سده های نخستین داشت و اگر نتايج تحقيقات در يک مورد جزئی را به کل تحميل کنيد حتما خود را از درک همه جانبه موضوع محروم کرده ايد. راه حل چيست؟ راه حل اين است که تحقيقات آماری اولا دقيق باشد و همه جانبه. حتی در موردی که يک موضوع خاص مورد توجه است بايد اولا همه منابع مرتبط را موضوع آمار قرار داد و همچنين همزمان بايد تلاش کرد نتايج آن آمار را در موارد ديگر و غير مشابه به شيوه آزمون و خطا بررسيد. در نهايت بايد از هرگونه نتيجه گيری و تعميم خودداری کرد. مثلا اگر شما برای بررسی عقايد فرقه زيديه و يا تحول باورهای آنان و فرقه های مختلف آنان يک فرضي را مطرح کنيد و بعد در مقام تطبيق نتايج تحقيقات در مورد يک شاخه روايات در ميان اهل سنت و يا در يک سنت مشخص کوفی در حديث را مبنا قرار دهيد و بعد دسته بندی و آمارگيری از يک دسته احاديث در دو سه باب حديثی فقهی (مثلا احاديث بابی حديثی در يکی از ابواب طهارت) را در برنامه خود قرار می دهيد حتما در تحليل انديشه های زيديه در دو سه قرن نخست به خطا رفته ايد. چرا؟ نخست اينکه اگر مثلا نظام های فقهی اهل سنت و يا اسلاف اهل سنت در کوفه و يا حجاز و يا شام و احاديثی که هر يک از اين نظام های فقهی در مجاميع حديثی خود نقل می کنند بر فرض نادرست با دسته بندی های عقيدتی آنان در يک برهه زمانی مرتبط بوده اين لزوما وضعيت زيديه را در همان زمان حتی در همان بوم-سنت نشان نمی دهد. برای اين نتيجه گيری ما بايد تحقيقات متنی و تاریخی مستقلی انجام دهيم نه اينکه با مصادره به مطلوب کردن پژوهش آماری خود را بر زمينه ای قرار دهيم که هنوز خودش به اثبات نرسيده و یا شواهد کافی در موردش نداريم. به ديگر سخن، اينکه زيديان هم درست به همين شيوه عمل می کرده اند نيازمند اثبات و ارائه شواهد و امارات از طرق مستقل است. وانگهی ما هنوز شناخت درستی از شيوه های نقل حديث، تدوين کتاب های فقهی/ حديثی و سنت های نقل و مرجعيت ها در ميان زيديه دو قرن نخست نداريم. بنابراين دسته بندی و آمارگيری از احاديث محدود دو سه باب کوچک فقهی و مقايسه آن موارد با روايات همان ابواب در ميان اهل سنت و يا شيعه اماميه چه کمکی به ما خواهد کرد؟ 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
- ناشناس.mp3
20.38M
الهيات اسلامی به مثابه تاريخ، دکتر حسن انصاری جلسه چهارم: در اين جلسه در اين زمينه بحث کرديم که آيا می توان خدا را "شیء" ناميد؟ پاسخ موافقان و مخالفان در الهيات اسلامی به اين پرسش چه بوده است؟ (۶ دسامبر، ۲۰۲۲) 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
بحرین.pdf
1.25M
مکتوبی مهم از شادروان سيد حسن تقی زاده درباره اهميت پیگيری موضوع بحرين و تعلق تاريخی آن به ايران و کارشکنی دولت انگلیس در شناسایی مالکیت تاریخی بحرین از سوی ایران. تصحيح و انتشار از آقای دکتر محمد افشين وفائی 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
معرفی_مجموعه_مقالات_درباره_حیات_عقلی_در_اسلام_میانه_به_قلم_استاد.pdf
858.3K
مقالات درباره سنت های عقلی در اسلام. معرفی دانشمند دکتر عطایی نظری 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
- ناشناس.mp3
19.23M
💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
- ناشناس.mp3
20.51M
چالش عقل گرايی و نقل گرایی در اسلام، دکتر حسن انصاری جلسه دوم، (۲۲ نوامبر ۲۰۲۱) چکیده سلسله درسگفتار 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
- ناشناس.mp3
16.21M
الهيات اسلامی به مثابه تاريخ، دکتر حسن انصاری جلسه اول: مقدمات تئوريک بحث (۱۵ نوامبر، ۲۰۲۲) 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
- ناشناس.mp3
20.05M
الهيات اسلامی به مثابه تاريخ، دکتر حسن انصاری جلسه هفتم: در اين جلسه با ذکر مقدماتی درباره علم کلام در سده دوم قمری با قرائت بخش های ديگری از کتاب المقالات بلخي درباره طبيعت ذات الهی و صفات و ديدگاه های مختلف متکلمان در اين موضوع در سده دوم قمری بحث کرديم. درباره تصويری که متکلمان مسلمان از خداوند در سده دوم داشتند و نسبت اين تصوير با ديدگاه های سياسی و اجتماعی آنها. (۱۰ ژانویه، ۲۰۲۳) 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
- ناشناس.mp3
20.33M
الهيات اسلامی به مثابه تاريخ، دکتر حسن انصاری جلسه نهم: در اين جلسه دو بحث مطرح شد. نخست درباره اين موضوع بحث شد که اختلاف در امت اسلامی در ميان فرق و مذاهب را بايد از نقطه نظر تاريخی چگونه فهميد و تحليل کرد؟ نظريه اسلامشناسانی که اسلام آغازين را در بستر اختلاف می بينند و وحدت امت اسلامی را تحولی ثانوی در بستر تاريخ ارزیابی می کنند را به نقد کشيديم. بحث دوم: معتزله از کجا پيدا شدند؟ در يک بحث تاريخی نشان داديم که چرا معتزله ظهور کردند و اصول خمسه آنان چه نسبتی با موضوع "فتنه" داشت. تحليلی که در اين زمينه ارائه شد کمک می کند تا تحولات مذهبی سده دوم قمری را بهتر بشناسيم. (در ترجمه شراک نعل در عبارت خطایی رفت. منظور از شراک نعل بند کفش است و نه نعل اسب. با تشکر از جناب آقای دکتر فروغی که تذکر دادند). (۲۳ ژانویه، ۲۰۲۳) 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
- ناشناس.mp3
23.62M
وضعيت دينی و فکری در زمان امام صادق (ع) و سهم امام در شکل گيری انديشه شيعی، دکتر حسن انصاری جلسه سوم: در جلسه سوم به انديشه مکاتب فقهی در زمان امام صادق و چگونگی شکل گيری فقه و طبقه فقهاء در آن زمان پرداختيم و مهمترين ويژگی های مکتب فقهی امام صادق و مسئله حجيت را به بحث گذاشتیم. (۲۶ اکتبر، ۲۰۲۱) 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
- ناشناس.mp3
23.11M
وضعيت دينی و فکری در زمان امام صادق (ع) و سهم امام در شکل گيری انديشه شيعی، دکتر حسن انصاری جلسه اول: در این جلسه به وضعيت دينی، مذهبی و فکری دو قرن نخست اسلام و به ويژه در دوران امام صادق (ع) پرداختيم و خلاصه ای از تاريخ فکر را در اين دوره مطرح کرديم. (۲۴ اکتبر، ۲۰۲۱) 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
- ناشناس.mp3
25.38M
الهيات اسلامی به مثابه تاريخ، دکتر حسن انصاری جلسه دهم: در اين جلسه بر اساس متن کتاب المقالات بلخی دنباله موضوع صفات خداوند را از ديدگاه متکلمان معتزلی و غير معتزلی به بحث گذاشتيم و نخستين پرده های بحث از مشکل صفات خداوند را مورد بررسی قرار داديم. (۷ فوریه، ۲۰۲۳) 💠️کانال آرشیو و انتشار "نمادان" 💭@NamaDan ○__⁰__ⁿ?__¹__● _خون_اشک__عرق_جوهرِخوبان_=[🇮🇷]
هدایت شده از تکامل
‌‌‌‌‌‌‌─────⊰ ────⊰🔑 برخی از لینک های کلیدی در مورد نظریه تکامل 🔺ژن های خودخواه در ICU؟ توسط دکتر مایکل جارویس https://quantumevolutiontheory.com/ 🔺مشکلات علمی برتر در مورد تکامل: فسیل ها | اخبار تکامل https://evolutionnews.org/2023/05/top-scientific-problems-with-evolution-fossils-2/ 🔺متی لیسولا: مایکل بیه "چشم هایم را باز کرد" | اخبار تکامل https://evolutionnews.org/2020/11/matti-leisola-michael-behe-opened-my-eyes/ 🔺زیست شناس ریموند بولین در تله موش بیه: "این مجموعه یک گنج است" | اخبار تکامل https://evolutionnews.org/2020/12/biologist-raymond-bohlin-on-behes-mousetrap-this-collection-is-a-treasure/ https://evolutionnews.org/2023/05/intelligent-design-passes-the-dawkins-test/ 🔺از خرس ها تا نهنگ ها: یک گذار دشوار | اخبار تکامل https://evolutionnews.org/2023/05/from-bears-to-whales-a-difficult-transition-2/ 🔺استفان یاکوبونی - نویسنده کتاب جدید TELOS، که در 5 آوریل 2022 منتشر می شود https://stepheniacoboni.com/ 🔺انتخاب طبیعی کم می کند، اضافه نمی کند | اخبار تکامل https://evolutionnews.org/2023/05/natural-selection-subtracts-it-doesnt-add-and-that-matters/ _____________________________ 🔻A New Look at Natural Selection | Evolution News https://evolutionnews.org/2023/04/a-new-look-at-natural-selection/ 🔻Jonathan McLatchie on Classic Examples of Irreducibly Complex Systems | ID the Future https://idthefuture.com/1749/ 🔻The Darwin Wall Still Stands; but for How Long? | Evolution News https://evolutionnews.org/2023/05/the-darwin-wall-still-stands-but-for-how-long/ 🔻“Stated Clearly” Has Clearly Misled Viewers | Evolution News https://evolutionnews.org/2023/05/on-origin-of-life-stated-clearly-has-clearly-misled-viewers/ 🔻The Dawkins Test Returns an Answer: Intelligent Design | ID the Future https://idthefuture.com/1750/ 🔻"Evolution vs. God" (Movie) - Shaking the Foundations of Faith https://livingwaters.com/movie/evolution-vs-god/ 📎 🌏 ⊶ eitaa.com/Evolve
هوش مصنوعي، فرصت ها و تهدیدها 00_02_55-.mp3
22.38M
🔹درس گفتار " ؛ فرصت ها و تهدیدها" 🎙حجت الاسلام محمد جعفری 🔹دانشيار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید. @rahbariefarhang
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
فقه الاقطاع.pdf
2.59M
چارچوب و ساختار اولیه ی رساله ی فقه الاقطاع
هدایت شده از عماریار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎭 انیمیشن مهیج و ماجراجویانه ☘️ «کیتی» به همراه خانواده عجیب و غریب خود عازم یک سفر در جاده‌ای پر ماجرا می‌شود. آن‌ها با ربات‌های بسیار خطرناکی روبرو می‌شوند که سعی دارند همه انسان‌ها را از بین ببرند! اکنون «کیتی» و خانواده‌اش تلاش می‌کنند تا برای نجات کره زمین با آن‌ها مبارزه کنند و... 📺 دانلود و تماشا: 🌐 b2n.ir/mshm 😍 هیجان، سرگرمی و آموزش در صفحه کودک و نوجوان عماریار ✅ در با خانواده فیلم ببینید 🆔 @AmmarYar_IR