eitaa logo
نشرمعارف‌اهل‌بیت‌علیهم‌السّلام
322 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
284 ویدیو
163 فایل
رَحِـمَ اللّـهُ مَـنْ أَحْیـَى أَمْـرَنـَا
مشاهده در ایتا
دانلود
🎈أسعد الله أيّامكم و لياليكم🎈 مرحوم علّامه مجلسی بعد از نقل روایت احمد بن اسحاق قمی که روز قتل عمر بن الخطّاب علیه الّلعنة والعذاب را ۹ ربیع الأول ذکر فرموده و نقل کلام فرزند سید بن طاووس در زوائد، می‌فرماید: اعتبارُ تلکَ الروایاتِ مَعَ الشهرةِ بَیْنَ أکثرِ الشیعةِ سَلَفا وَ خَلَفا لا یَقْصُرُ عَمّا ذَکَرَهُ المؤرّخونَ مِن المُخالفین. و یُحتملُ أنْ یَکونوا غَیَّروا هذا الیومَ لیَشْتَبِهَ الأمرُ عَلی الشّیعةِ فَلا یَتَّخِذُوهُ یومَ عیدٍ وَ سرورٍ. اعتبار این روایات - که دلالت دارد بر وقوع قتل عمر بن الخطّاب علیه الّلعنة والعذاب در روز ۹ ربیع الأول - با شهرتی که میان اکثر شیعه نسلاً بعد نسلٍ دارد، کمتر نیست از آنچه که مورخین سنّی نگاشته اند - و قتل عمر بن الخطّاب علیه الّلعنة والعذاب را در ماه ذی حجّة ذکر کرده اند - چرا که احتمال دارد مورخین سنّی عمدا روز قتل عمر را به دروغ در ماه ذی حجّة ذکر کرده باشند برای آنکه امر بر شیعه مشتبه شود و روز ۹ ربیع الأول را روز عید و شادمانی و سرور قرار ندهد. بحار الأنوار ۳۱ / ۱۳۲ 🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩 اللهم العن الجبت و الطّاغوت اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین «سلا‌م‌الله‌علیه» فرمودند: به خدا قسم روز نهم ربیع الأول چشم فرزندان پیامبر را روشن کرده، این روز هفتاد و دو نام دارد مثل عید غدیر دوم و روز شادمانی اهل‌بیت علیهم السّلام... 🎤 🎈 (وَ یَوم قَتلُ المُنافِق) 🔗 @NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله می‌نويسد: یظهر من الکتب المعتبرة و کما هو مشهور الآن بین عوام الشیعة، أن قتله - یعنی عمر بن الخطاب - کان فی الیوم التاسع من ربیع الأول، و کان ذلک مشهورا أیضا فی السابق بین جمع من محدّثی الشیعة، و قد أشار السیّد الأجل علیّ بن طاووس فی کتاب الإقبال إلی أن إبن بابویه نقل روایة عن الإمام الصّادق علیه السّلام فی أن مقتله کان فی التاسع من ربیع الأول، و یفهم من نقله أن الشیخ الصدوق کان یعتقد بذلک. علّامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف زاد المعاد فرموده: آنچه از کتب معتبر ظاهر است، و نیز در زمان ما در بین شیعه مشهور است، آنست که قتل عمر بن الخطاب (علیه اللعنة والعذاب) در روز نهم ربیع الأول بوده، و این أمر در میان جمعی از قدماء محدثین شیعه نیز مشهور و معروف بوده است. و سیّد بن طاووس - متوفای ۶۶۴ هجری قمری - در کتاب إقبال فرموده که مرحوم صدوق روایتی از إمام صادق علیه السّلام نقل نموده که در آن روایت إمام صادق روز قتل عمر بن الخطاب را روز نهم ربیع الأول ذکر فرموده و از نقل روایت معلوم می‌شود مرحوم صدوق به همین روایت معتقد بوده، و روز قتل عمر بن الخطاب را روز نهم ربیع الأول می‌دانسته. زاد المعاد / باب ۸ 🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩 اللهم العن الجبت و الطّاغوت اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
فرزند سید بن طاووس - متوفای ۷۰۴ هجری قمری - در تعلیقه بر روایت أحمد بن إسحاق قمی که دلالت دارد بر وقوع قتل عمر بن الخطّاب علیه الّلعنة والعذاب در روز نهم ربیع الأول - می‌فرماید: وَ وَجَدْنا فیما تَصَفَّحْنا مِن الکُتُبِ عِدَّةَ روایاتٍ مُوافِقَةٍ لها، فَاعْتَمَدْنا علیها فینبغی تعظیمُ هذا الیومِ المشارِ إلیهِ وَ إظهارُ السّرورِ فیهِ. ما در جستجوی تعدادی از کتب شیعه چندین روایت یافتیم که همانند روایت أحمد بن إسحاق قمی، روز قتل عمر بن الخطّاب علیه الّلعنة والعذاب را روز نهم ربیع الأول می‌داند و ما به این روایات اعتماد داریم. بنابراین سزاوار است روز نهم ربیع الأول گرامی داشته شود، و شیعیان در این روز إظهار سرور و شادمانی نمایند. بحارالأنوار، ۹۸، ۳۵۵ 🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩 اللهم العن الجبت و الطّاغوت اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
💥فخر الشیعة مرحوم علّامه مجلسی (رضوان الله علیه) در مطاعن می‌نويسد: ✍مخالفت خدا و رسول، طریقه و عادت او بوده و از برای نفاق، دلیلی از این ظاهرتر نمی‌باشد؛ چنانکه گفته اند: یک خطا یا دو خطا یا سه خطا، ای مادر به خطا! اینقدر خطا؟! 😉🙂 📚حقّ الیقین (نشر سرور)، ص۳۷۱ 🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩 اللهم العن الجبت و الطّاغوت اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شعر بسیار زیبای کمیت در محضر امام باقر علیه السّلام در مورد عمر و ابوبکر و تایید امام معصوم علیه السّلام مرحوم علامه عاملی بیاضی می‌نویسد: ما أسنده علي بن مظاهر الواسطي إلى الإمام العسكري أنه جعل موت عمر يوم عيد و أنشد الكميت الشاعر بحضرة الإمام الباقر عليه السّلام: إن المصرين على ذنبيهما و المخفيا الفتنة في قلبيهما و الخالعا العقدة من عنقيهما و الحاملا الوزر على ظهريهما كالجبت و الطاغوت في مثليهما فلعنة الله على روحيهما فضحك الباقر ‌علیه السّلام. به سند علی بن مظاهر واسطی تا امام حسن عسکری علیه السّلام آمده است که روز مرگ عمر روز عید است و کمیت شاعر در محضر مولا، امام باقر علیه السّلام سرود: به درستی که آن دو نفر اصرار بر گناهانشان داشتند و فتنه در قلبشان مخفی بود عهد و پیمانی که بر گردنشان بود را کندند و بر پشتشان حاملان گناهند مثالشان مانند جبت و طاغوت است پس لعنت خدا بر روحشان پس آن حضرت خندیدند. الصراط المستقیم الى مستحقی التقدیم، تالیف علامه عاملی بیاضی، جلد ۳، صفحه ۲۹، چاپ المکتبة المرتضویة اسکن روایت: https://u.to/zekHGg پوستر: https://u.to/kekHGg پی نوشت: خنده حضرت به معنای تایید شعر و شاد شدن از آن است زیرا اگر آن را نمی‌پسندیدند قطعا اعتراض می‌کردند. 🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩 اللهم العن الجبت و الطّاغوت اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
1921_تعیین_روز_قتل_عمر؛_علامه_مجلسی.pdf
2.38M
⭕️مناسب برای اهل تحقیق 🔰رساله مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در تعيين روز به هلاكت رسيدن متخلّف ثانی 🌀این رساله به خط علامه، در این بحث به فارسی تدوین شده و در واقع همان بحث‌ ایشان در بحار الانوار شریف است. ◀تاریخ مورد تأیید علامه مجلسی ۹ ربیع است! ایشان پس از ذکر مطالبی می‌نویسند اتفاق مورخان نمی‌تواند با احادیث معارضه کند و روایات مؤید در بدرک رفتن عمر بن خطاب در ۹ ربیع است. در انتهای رساله نیز به شبهه‌ای پاسخ می‌دهند. @NashreMaarefeAhleBeit
🚿 استحباب غسلِ روز نهم ربیع الأوّل و نتایج حاصل از آن مرحوم سیّد محمّد کاظم یزدی در «العروة الوثقی»، غسل روز نهم ربیع الأوّل را در زمرهٔ غسل های مستحبّی، معرّفی می کند. (العروة الوثقى (المحشى)، ج ‏۲، ص ۱۵۲) مهم آنکه هیچ یک از فقهایی که بر کتاب «العروة الوثقی» حاشیه نوشته اند (اغلب فقهاء بر این کتاب حاشیه دارند)، بر مطلب فوق (یعنی غسل روز نهم ربیع الأوّل) حاشیه نزده اند، و این امر نشان می دهد که همهٔ این فقهاء این مطلب را پذیرفته اند. تنها مدرکی که بر غسل روز نهم ربیع الأوّل دلالت دارد، روایت مشهوری است که جناب احمد بن اسحاق قمی از حضرت امام عسکری سلام الله علیه نقل می کند. 👌نکته: نتیجهٔ بسیار مهمّی که از مطالب فوق حاصل می شود، آن است که همهٔ فقهایی که بر کتاب «العروة الوثقی» حاشیه زده اند، روایت جناب احمد بن اسحاق (که روایت مفصّلی در فضیلت روز نهم ربیع است) را پذیرفته اند. 👈 ان شاءالله این روایت شریفه به زودی خدمت شما عزیزان ارائه خواهد شد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ اللهم العن الجبت و الطّاغوت اللهـمّ عجّـل لولیّـك الفـرج لینک کانال نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام در ایتا https://eitaa.com/NashreMaarefeAhleBeit لینک کانال تلگرام نشر معارف اهل بیت علیهم السّلام telegram.me/NashreMaarefeAhleBeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا