eitaa logo
نسیم تاریخ
169 دنبال‌کننده
2 عکس
53 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دکترجلال خالقی مطلق : « هر ملتی در اقیانوس رخدادها و پیش‌آمدهای تاریخ، مانند یک کشتی است... بی‌گمان تنها کرانه‌ی کشتی شناسه‌‌ی (هویت) ایرانیان، زبان و ادبسار پارسی و لنگرگاه آن شاهنامه‌ی فردوسی است.» 👇👇👇 📚https://t.me/joinchat/AAAAAEEhqxx3Z00nJrdwFg
اصلاحات، شاه عباس، خلع الید امرای قزلباش آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇 https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh شاه عباس کبیر در سال 965 ش، به قدرت رسید. در آن زمان قسمت اعظم کشور در اشغال دولت عثمانی، ازبکها، و پرتقالی ها قرار داشت. در داخل کشور نیز قدرت سیاسی و اقتصادی در قبضه سرداران قزلباش بود. شاه عباس در جبهه ی داخل و خارج در تنگنا قرار داشت.طی سی سال جنگ با اشغالگران، توانست ایران را آزاد سازد. 🟢 اصلاحات شاه برای ادامه حکومتش ناچار به اصلاح امور بود و اگر چنین‌ نمی کرد او هم به سرنوشت، پدر، برادر و عمویش گرفتار سلطه ی سرداران قزلباش می شد. برای اینکه بتواند قزلباشها را از صحنه سیاست و اقتصاد خارج و خلع سلاح نماید اصلاحات را شروع و به اجرا در آورد. 🟣 تشکیل ارتش ملی در گذشته ارتش جنبه ایلی داشت. شاه می خواست از انحصار قدرت قزلباش آزاد شود. او نیروی سومی غیر از ترکان و اقوام ایرانی را انتخاب و ارتش دائمی را از گرجها، ارامنه و چرکس ها تشکیل داد برای آموزش ارتش جدید از کارشناسان اروپایی استفاده کرد و ارتشیان را تجهیز به سلاحهای آتشین نمود. 🔵 تبدیل اراضی در حکومتهای مطلقه کل مملکت از آن شاه بود و خبری از حقوق مالکیت وجود ندارد شاهان اراضی را به هرکس که می خواستند می دادند. پس از تشکل دولت صفویه، ایران به پنجاه قسمت تقسیم و در بین سردارن قزلباش تقسیم گردید. و موجب استقلال اقتصادی و نظامی سرداران قزلباش، خودسری و زیاده خواهی آنها گردید. آنها در همه ی امور دخالت می کردند. شاه عباس کبیر تصمیم گرفت، اراضی را از تیول سرداران قزلباش خارج نماید و به اراضی سلطنتی تبدیل کند. و با این کار توانست استقلال اقتصادی قزلباش ها را درهم بشکند 🟣 تقویت منصب وزارت وزارت و وزیر از مناصب دیوانی ایران باستان بود. دیوانیان طبقه متخصص در امور مالی و اداری بودند، آنها معمولاً از خاندانهای ایرانی معروف بودند. خاندان های همچون خواجه نظام الملک طوسی، خاندان جوینی، کندری و... با تقویت نهاد وزارت، دو رکن مربوط به قدرت قزلباش مانند: وکالت و امیر الامرائی منسوخ گردید. این اصلاحات بدنبال دور کردن قزلباش از قدرت بود. 🟢 مقام سپهسالار شاه برای تثبیت قدرت حکومت، مرکزی در مقابل گردن کشی نظامیان، مقام امیر الامرائی که خاص قزلباشها بود را حذف نمود و منصب سپهسالاری که ریشه ی باستانی داشت را احیا و به نیروی سوم گرجیان و ارمنیان واگذاشت تا تنش بین دو رکن، ترک و ایرانی را در حکومت کم کند. 🔵 وزیر تشریفات روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی دربار شاه عباس کبیر با دولتهای اروپایی، موجب شد، که رفت و آمدهای زیادی به دربار صورت گیرد، بدین خاطر شاه اصلاحاتی در دربار بوجود آورد، منصب ایشک آغاسی، یا رئیس تشریفات، تأسیس نمود تا امور دربار را مدیریت نماید. 🟢 اصلاحات مالی، ادارای با اصلاحات اداری و مالی که در عصر شاه عباس صورت گرفت، سازمان اداری و مالی دولت صفویه از انسجام سازمانی بر خوردار گردید. شرح وظایف، حیطه ی اختیارات، قابلیت‌های صاحبان مناصب و نحوه ی ارتباط ادارات مختلف، با هم به روشنی مشخص گردید. حتی شرح وظایف شاه، وزیر اعظم تبیین شده بود و شرح جایگاه و وظایف مقامات پایین‌تر در سلسله مراتب قدرت به ترتیب اهمیت تبیین گردید. سازمان قضایی به دو بخش شرعی و عرفی تقسیم و شرح وظایف تشکیلات لشکری روشن شد. سازمان اداری و مالی چنان استوار و دقیق بود که در دوره های معاصر هم مورد توجه بوده است. 🟢تغییر نظام تربیتی شاهزادگان صفویان چون دوران ایرانیان باستان، در تربیت شاهزادگان مصمم بودند. بدین خاطر شاهزادگان زیر نظر سرداران قزلباش تربیت نظامی و سیاسی می شدند. ولی سرداران قزلباش از این فرصت سو استفاده کردند و شاهزادگان را ابزاری برای قدرت طلبی و زیادی خواهی خود، تبدیل کردند. شاه عباس برای اینکه دست قزلباش را از شاهزادگان قطع نماید، تربیت آنها را به خواجگان و حرم واگذاشت. تا جلو توطئه گری های قزلباش را بگیرند. 🟢 تقویت مجتهدان شاه عباس، قدرت منصب صدر که مقام مذهبی قزلباش بود را کاست و در مقابل، مجتهدان را تقویت نمود و آنها وارد دربار نمود. مذهب قزلباش آمیخته با خرافات، غلو و قشری گری بود. تقویت مجتهدین، منتهی به تضعیف و تخطئه مذهب قزلباش گردید. مجتهدان در بین اقوام ایرانی مقبول بودند. این زمان آغاز اقتدار مجتهدان است و اوج آن در زمان شاه سلطان حسین بود که شاه بی مشورت با آنها گامی بر نمی داشت. سیاست های مذهبی شاه سلطان حسین منتهی به واگرایی جامعه ایران، و از میان رفتن وحدت ملی و در نهایت سقوط صفویان گردید.
☘️کلید رشد اقتصادی ایران در عصر شاه عباس کبیر آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇 https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh شاه عباس اهداف خود را با هم پیش می برد، در داخل دست نظامیان را، از اقتصاد و قدرت و سیاست دور کرد.دست ازبکها را از خراسان، و عثمانی را از غرب کشور و قفقاز کوتاه کرد، بزرگترین مناطق کشاورزی و تولیدی ایران را در گرجستان، ایروان، قرباغ به میهن بازگرداند. پس از آزادی مناطق اشغالی، تجارت داخلی و خارجی نیز رونق یافت. 🟢 اقتصاد ایران در این دوره اقتصاد ایران بر تولیدات کشاورزی و دامی استوار بود. این تولیدات معمولاً برای تأمین نیازهای داخلی مصرف می شد. هریک از مناطق: دارای ظرفیت خاص به خود بود. گیلان و مازندران، گرجستان و شیروان منبع تولید ابریشم بود. تولیدات دامی علاوه بر لبنیات، پشم و پوست، نیز جنبه تجاری داشت. 🔵 بازرگانی داخلی ایران بدلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم همیشه یکی از پایگاه های اصلی اقتصاد جهانی محسوب می شد که شرق آسیا را به اروپا و افریقا وصل می کرد و این مسئله تا پایان قرن ۱۶ رونق داشت. راه ابریشم بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بود. شاه عباس تجارت را منبع مهم تولید ثروت می دانست. توسعه ی تجارت نیازمند: زیر ساختهایی چون امنیت، سرمایه و شبکه های راههای مواصلاتی، و نیز شبکه کاروانسراهای بین راهی و درون شهری بود 🟣 جاده ی شاهی شاه عباس جاده ی شاهی عصر داریوش کبیر را احیا کرد. برای ساخت و اصلاح راهها ، نیاز به سرمایه ی هنگفتی بود که شاه آن را تأمین کرد. این شبکه ی راهی به راه شاهی عباسی معروف بود. شاه در این زمینه اقدامات چشمگیری انجام داد. قسمتی از این راهها در کویر و مناطق برف و باران خیز نیاز به سنگ فرش کردن داشت تا کاروانها در باران و برف به مسیر خود ادامه دهند و هزینه سنگفرش کردن سرسام آور بود راههای جنوب دریای خزر در گیلان و مازندران سنگفرش شد. ساختن پل بر روی رودخانه و سیل بند از دیگر اقدامات او بود. 🟢 کاروان سرا ها ساخت کاروانسرا در مسیرها اهمیت فوق العاده ای دارد، کاروانسراها، نقش بار اندازها و ترمینال و هتل های امروز را داشتند. بنابر برخی از روایت ها ساخت 999 کاروانسرا به شاه عباس نسبت داده اند. کاروانسرا داری، کسب و کار بسیار پیچیده بود. تأمین امنیت و نیازمندی های غدایی احشام و بازرگانان، تأمین آب برای آنان در کویرها مسأله بسیار مهم بود. شهرهایی که محل بارانداز بود نیازمند امکانات و زیر ساختهای اقامتی دراز مدت را بودند. شاردن جهانگرد فرانسوی کاروانسراهای اصفهان را تعداد 1802 کاروانسرا بر شمرده است 🔵 امنیت راهها شاه عباس مقرر کرده اگر مال کاروان و تاجری به غارت رفت، حاکم آن ایالت باید غرامت تاجر را بپردازد. بدین خاطر والیان هر ایالت چون شاه عباس دغدغه ی تجارت را داشتند. اگر رد دزدان به روستایی می رسید،روستائیان باید یا غرامت مال را بدهند یا رد دزد را اعلام نمایند و یا منتظر تنبیه باشند. در سایه ی امنیت، ایران شاهد قافله های شتری 800 تا 900 شتر و یا قافله های 10000 شتری که از هندوستان در این مسیر عبور می کرد بودند 🟣 بازرگانی خارجی روابط بین المللی نقش مهمی در توسعه ی تجارت دارد، فرصتهایی که در قرن ۱۶ بوجود آمد، تجارت بین الملل، چند پایه، ارتقا یافت. کشف راه های جدید تجاری، گسترش شبکه ناوگان دریایی، بهره گیری از قطب نما و ورود قدرت های فرا منطقه ای به مرزهای ایران، فرصتهایی بود که شاه عباس سعی داشت از ظرفیت های کشورهای غربی بهره جوید. 🟢 ابریشم، نفت ایران اروپایی ها ایران را بعنوان ابریشم می شناختند. شاه عباس دریافته بود که کلید رشد اقتصاد ایران در توسعه صنعت ابرایشم است، لذا تولید و صادرات آن را تشویق می کرد. با صدور ابریشم پول زیادی به اقتصاد ایران تزریق و اقتصاد رونق یافت. شاه صادرات ابریشم را تحت نظارت مستقیم خود درآورد تا با استفاده از قدرت شاهی همه ی موانع سر راه را بردارد. ابریشم گیلان، مرغوب ترین ابریشم ایران بود. صدور ابریشم برای ایران اهمیت داشت. صادرات آن به غرب موازنه مثبتی را تجربه می کرد. ایران به عوض صدور ابریشم، پارچه وارد می کرد. با صدور ابریشم ضرب سکه مهیا می گردید. بدون فروش ابریشم ، ضرب مسکوکات رایج در ایران ممکن نبود، زیرا ایران معادن طلا و نقره نداشت. پشم کرمان و خراسان به کمپانی های اروپایی فروخته و صادر می گردید. قالی یکی دیگر از کالاهای صادراتی مورد توجه غربی های بود. مروارید بحرین هم مشتری های فراوانی داشت. شراب شیراز علیرغم ممنوعیت آن، یهودیان، ارمنه و رزتشتیان در تولید و تجارت آن فعال بودند. رونق تجارت ، موجب شکوفایی اقتصاد و تولید ثروت گردید، سطح زندگی مردم را تغییر داد.
قم در دوران سه قاجار 🔹️لرد کرزن سیاستمدار انگلیسی در سفرنامه خود می‌نویسد: فتحعلی‌شاه در ایام جوانی کرده بود که اگر به سلطنت برسد اولاً از قم نگیرد. ثانیاً آن را آباد کند و پس از جلوس به شرط دوم وفا کرد و با آن‌که به امساک شهرت داشت در کمال سخاوت در و تزیین شهر قم کوشید. 🔸️گنبد حضرت معصومه(س) را با خشت‌های مسین زراندود تزیین نمود و یک بیمارستان [مدرسه ] و یک آموزشگاه و یک در شهر قم باز کرد و برای خویش ساخت. قبر فتحعلی شاه و دو پسر و نواده‌اش محمد شاه در جوار مرقد حضرت معصومه(س) است. 🔸در زمان محمدشاه دوباره خرابی به قم راه یافته است. در جغرافیایی به نام «» که در زمان این پادشاه نوشته شده قم را شهری و از عمارت عاری معرفی کرده و جمعیت آن را ۲۵ هزار تن نوشته است. 🔸️در زمان ناصرالدین‌شاه گاهی از اوقات قم تیول زنان و شاهزاده‌ها بوده است و سنگین از مردم دریافت می‌کرده‌اند. از نوشته دکتر فوریه که اواخر سلطنت ناصرالدین شاه به قم رفته و عکس‌هایی از قم منتشر کرده چنین برمی‌آید که در آن زمان قم بارو و برج و باعظمت و مجللی داشته است و آن شهر در وسط باغ‌ها و سبزه‌زارها واقع و عرض قم فوق‌العاده زیاد بوده است. 🔸️در همین زمان است که یکی از زیباترین بناها در قم شد و آن صحن نو و ایوان آینه حضرت معصومه(س) است که ساختمان آن را میرزا ابراهیم امین السلطان شروع کرد و پسرش میرزاعلی اصغرخان به انجام رسانید. ‌‌
☘️رانت خواران، شاه را دور زدند آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇 https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh ✍️ 🟢 مسأله آب اقتصاد صفویه بر پایه ی کشاورزی و دامداری استوار، و مهمترین مسأله آن آب بود. پایه ی تمدن ایران مرکزی، آب مصنوعی می¬باشد. فلات ایران از دیرباز با کمبود آب روبرو بوده است بدین خاطر ایرانیان موفق به ابداع سیستم قنات شدند. قنات یا کاریز راه‌ آب یا کانالی است که در زیرِ زمین حفر می‌شد، تا در آن آب برای رسیدن به سطح زمین جریان یابد قریب به 50 هزار قنات در ایران حفر شده است ولی اکنون بخشی از آن فعالند. قناتهای بزرگ ایران در زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان حفر شده اند و حتی پیشنه ی برخی از آنها به ما قبل می رسد. اختراع قنات پایه ی مدنیت را در کویر گذاشت و موجب شد که مسیر تجارت شرق و غرب از میان کویر ایران میسر شود و راه ابرایشم را فرسخ ها کوتاهتر نماید. مردم یران با مهندسی، آب را از 300 متری عمق زمین به سطح زمین می آوردند که اعجاب انگیز است. حیرت انگیزترین قنات ایران قنات قصبه گناباد است که مجموعا 472 میله چاه دارد. که عمیق ترین چاه آن 300 متر است. و سابقه حفر آن به دوره ی قبل از هخامنشین می رسد. و نیز طولانی ترین قنات ایران در زارچ یزد قرار دارد که نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر طول آن است و از 2115 حلقه چاه تشکیل شده است. قنات دوطبقه ی اردستان هم از شاهکارهای دوره اشکانی است. 11 قنات ایران در یونسکو ثبت جهانی شده است شاردن جهانگرد فرانسوی می گوید در فن اکتشاف و هدایت آب هیچ مردمی در جهان به پای ایرانیان نمی رسند. و درباره ی قنات می گوید: میزان راه هایی که ایرانیان در زیر زمین در قنات ها پیموده اند، شش برابر راه هایی است که در روی زمین داشتند. اگر طول هر قنات پنج کیلو متر باشد با احتساب پنجاه هزار قنات، ایرانیان توانستند 000 /0 25.کیلومتر در زیر زمین، آبها را مدیریت کنند که این یکی از عجائب تمدنی است. 🟣 مدیریت آب قسمت عمده ی وسعت ایران در منطقه گرم و خشک است که بیش از دو سوم آن کوه، دشت و کویر است و میانگین بارندگی آن 260 میلیمتر است. عمده آبهایی که در کشاورزی مصرف می شود آب مصنوعی است که از چاهها و قناتها و سدها تأمین می گردد. دولت صفویه از زمان شاه تهماسب اول، به مدیریت آب اهتمام داشت. شاه عباس کبیر که در پی رونق اقتصادی بود، بیش از پیش به مسأله مدیریت آب توجه می کرد. شاه عباس در سال 948 ش اصفهان را پایتخت خود قرار داد و بدستور او شیخ بهائی آب زاینده رود را سهم بندی کرد. و در شهر اصفهان نیز شبکه بندی کرد تا آب زاینده رود به مصرف کشاورزی برسد. آب علاوه بر اینکه در تولید نقش مهم داشت بعنوان یکی از درآمدهای دولت بود. شاه عباس در پی آن بود که بخشی از آبهای سرچشمه های رودخانه ی کارون در کوهرنگ را به طرف زاینده رود و فلات مرکزی ایران برگرداند و کشاورزی منطقه اصفهان را رونق دهد. بدین خاطر بدنبال این بود که از دانش کارشناسان اروپائی در این زمینه بهره گیری نماید. 🟢 به سوی زاینده رود چون آب زاینده رود برای آبیاری دشت وسیع اصفهان کافی نبود. شاه عباس قصد داشت از سرچشمه های رودخانه ی کارون، با احداث تونل و سوراخ کردن کوه ، آب را به سوی زاینده رود برگرداند. بدین منظور شاه عباس گروهی از مهندسان فرانسوی را به ایران دعوت کرد، تا آبهای سرچشمه ی کارون را به سوی زاینده رود برگرداند. مهندسان فرانسوی تصمیم گرفتند با حفر چند تونل آب را به سوی زاینده رود هدایت کنند. ⚫️ رانت خواران هنگامیکه مهندسان فرانسوی قصد داشتند دست به کار شوند، حاج علی خان زنگنه ریئس الوزراء مانع اجرای طرح انتقال آب به سوی زاینده رود شد. در صورتی که اگر طرح اجرا می شد، نتایج فراوانی در کشاورزی به همراه داشت. در صورت اجرای این طرح و رونق اقتصادی منطقه اصفهان، شیخ علی خان نمی توانست محصولات مختلفی را که در دهکده های اطراف، در منطقه ی کرمانشاه و همدان تولید می کرد را در اصفهان به فروش برساند. این مرد بقدری بر شاه نفوذ داشت که منافع شخصی او بر منافع کشور ارجحیت پیدا کرد، شیخ علی خان شاه را قانع کرد که آب کوهرنگ مضر، بد و زیان بخش است و آب زایند رود تنها آب مشروب شهر اصفهان می باشد را فاسد و آلوده خواهد ساخت . سایر امراء و بزرگان دولت نیز که منافعی در این زمینه داشتند نظر شیخ علی خان را تأیید کردند؛ و طرح ملی انتقال آب را به زمین زدند. رانتخواران همیشه منافع خود را بر منافع ملی مقدم می دارند. لازم به ذکر است طرح انتقال آب به زاینده رود پس از 400 سال در دهه های اخیر به اجرا در آمد.
هدایت شده از نسیم تاریخ
☘️رانت خواران، شاه را دور زدند آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇 https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh ✍️ 🟢 مسأله آب اقتصاد صفویه بر پایه ی کشاورزی و دامداری استوار، و مهمترین مسأله آن آب بود. پایه ی تمدن ایران مرکزی، آب مصنوعی می¬باشد. فلات ایران از دیرباز با کمبود آب روبرو بوده است بدین خاطر ایرانیان موفق به ابداع سیستم قنات شدند. قنات یا کاریز راه‌ آب یا کانالی است که در زیرِ زمین حفر می‌شد، تا در آن آب برای رسیدن به سطح زمین جریان یابد قریب به 50 هزار قنات در ایران حفر شده است ولی اکنون بخشی از آن فعالند. قناتهای بزرگ ایران در زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان حفر شده اند و حتی پیشنه ی برخی از آنها به ما قبل می رسد. اختراع قنات پایه ی مدنیت را در کویر گذاشت و موجب شد که مسیر تجارت شرق و غرب از میان کویر ایران میسر شود و راه ابرایشم را فرسخ ها کوتاهتر نماید. مردم یران با مهندسی، آب را از 300 متری عمق زمین به سطح زمین می آوردند که اعجاب انگیز است. حیرت انگیزترین قنات ایران قنات قصبه گناباد است که مجموعا 472 میله چاه دارد. که عمیق ترین چاه آن 300 متر است. و سابقه حفر آن به دوره ی قبل از هخامنشین می رسد. و نیز طولانی ترین قنات ایران در زارچ یزد قرار دارد که نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر طول آن است و از 2115 حلقه چاه تشکیل شده است. قنات دوطبقه ی اردستان هم از شاهکارهای دوره اشکانی است. 11 قنات ایران در یونسکو ثبت جهانی شده است شاردن جهانگرد فرانسوی می گوید در فن اکتشاف و هدایت آب هیچ مردمی در جهان به پای ایرانیان نمی رسند. و درباره ی قنات می گوید: میزان راه هایی که ایرانیان در زیر زمین در قنات ها پیموده اند، شش برابر راه هایی است که در روی زمین داشتند. اگر طول هر قنات پنج کیلو متر باشد با احتساب پنجاه هزار قنات، ایرانیان توانستند 000 /0 25.کیلومتر در زیر زمین، آبها را مدیریت کنند که این یکی از عجائب تمدنی است. 🟣 مدیریت آب قسمت عمده ی وسعت ایران در منطقه گرم و خشک است که بیش از دو سوم آن کوه، دشت و کویر است و میانگین بارندگی آن 260 میلیمتر است. عمده آبهایی که در کشاورزی مصرف می شود آب مصنوعی است که از چاهها و قناتها و سدها تأمین می گردد. دولت صفویه از زمان شاه تهماسب اول، به مدیریت آب اهتمام داشت. شاه عباس کبیر که در پی رونق اقتصادی بود، بیش از پیش به مسأله مدیریت آب توجه می کرد. شاه عباس در سال 948 ش اصفهان را پایتخت خود قرار داد و بدستور او شیخ بهائی آب زاینده رود را سهم بندی کرد. و در شهر اصفهان نیز شبکه بندی کرد تا آب زاینده رود به مصرف کشاورزی برسد. آب علاوه بر اینکه در تولید نقش مهم داشت بعنوان یکی از درآمدهای دولت بود. شاه عباس در پی آن بود که بخشی از آبهای سرچشمه های رودخانه ی کارون در کوهرنگ را به طرف زاینده رود و فلات مرکزی ایران برگرداند و کشاورزی منطقه اصفهان را رونق دهد. بدین خاطر بدنبال این بود که از دانش کارشناسان اروپائی در این زمینه بهره گیری نماید. 🟢 به سوی زاینده رود چون آب زاینده رود برای آبیاری دشت وسیع اصفهان کافی نبود. شاه عباس قصد داشت از سرچشمه های رودخانه ی کارون، با احداث تونل و سوراخ کردن کوه ، آب را به سوی زاینده رود برگرداند. بدین منظور شاه عباس گروهی از مهندسان فرانسوی را به ایران دعوت کرد، تا آبهای سرچشمه ی کارون را به سوی زاینده رود برگرداند. مهندسان فرانسوی تصمیم گرفتند با حفر چند تونل آب را به سوی زاینده رود هدایت کنند. ⚫️ رانت خواران هنگامیکه مهندسان فرانسوی قصد داشتند دست به کار شوند، حاج علی خان زنگنه ریئس الوزراء مانع اجرای طرح انتقال آب به سوی زاینده رود شد. در صورتی که اگر طرح اجرا می شد، نتایج فراوانی در کشاورزی به همراه داشت. در صورت اجرای این طرح و رونق اقتصادی منطقه اصفهان، شیخ علی خان نمی توانست محصولات مختلفی را که در دهکده های اطراف، در منطقه ی کرمانشاه و همدان تولید می کرد را در اصفهان به فروش برساند. این مرد بقدری بر شاه نفوذ داشت که منافع شخصی او بر منافع کشور ارجحیت پیدا کرد، شیخ علی خان شاه را قانع کرد که آب کوهرنگ مضر، بد و زیان بخش است و آب زایند رود تنها آب مشروب شهر اصفهان می باشد را فاسد و آلوده خواهد ساخت . سایر امراء و بزرگان دولت نیز که منافعی در این زمینه داشتند نظر شیخ علی خان را تأیید کردند؛ و طرح ملی انتقال آب را به زمین زدند. رانتخواران همیشه منافع خود را بر منافع ملی مقدم می دارند. لازم به ذکر است طرح انتقال آب به زاینده رود پس از 400 سال در دهه های اخیر به اجرا در آمد.
گزارشی تاریخی از کاخ هدیش قسمتی از پارسه (تخت جمشید) که کمتر به آن پرداخته شده است. دکتر فرهاد زند ( باستانشناس)
هفتم آبان سالروز کورش کبیر
☘️ شاه عباس، رواداری مذهبی آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇 https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh ✍️ 🔵 رواداری و تاب‌آوری و تحمل نظرات، اعتقادات، و علایق دیگران و رفتار بردبارانه، محترمانه و دوستانه با هر کس و به‌ویژه با کسانی که با ما متفاوت‌ می فهمند و افکار دیگری دارند، گام مهمی است. ایران سرزمین، اقوام و مذاهب است، تجربه تاریخی نشان داده است که اگر حاکمان با سعه و مداری با افکار و ادیان، برخورد نمایند می توانند ار تمام استعداد ها آنها در رشد و توسعه کشور بهره مند شوند. در دوره هایی از تاریخ ایران شاهد تساهل مذهبی بودیم 🟢 عصر ساسانی مسیحیت در فلسطین آغاز شد، با فشارهای رومیان، مبلغان مسیحی به سوی اروپا و آناطولی مهاجرت کردند. مسیحیت در امپراتوری روم گسترش یافت ولی رومیان مسیحت را غیر قانونی اعلام کردند. برخوردهای خشونت آمیز رومیان با مسیحیان موجب شد جمعیت زیادی از رومیان و یونانیان به ایران مهاجرت کنند. آنها دانش، مهارت یونانی را با خود به ایران آوردند. شاهپور اول از این فرصت استفاده بهینه کرد و بسیاری از مسحیان مهاجر را جذب نمود. آنها در اجرای مراسم دینی خود آزاد گذاشت و در شهرهای مختلف ایران کلیسا ساختند. صاحب زمین و ثروت شدند. نقش پزشکان و دانشمندان مسیحی، سریانی و هندو، در پیشرفت ایران عصر ساسانی بر کسی پوشیده نیست. دانشگاه جندی شاپور حاصل تساهل مذهبی عصر میانه ی ساسانی بود. 🟣عصر مغول چنگیزخان تعصبی نسبت به دین خاصی نداشت. آنها حکومت ایلخانان را در ایران تشکیل دادند بر اساس یاسای، چنگیز نباید از زمین و تجارت مربوط به معابد بودایی، مسیحی و مسلمان، مالیات اخذ شود. معابد مسیحیان و بودائیان در کنار مساجد فعال بودند. شیعیان که قرنها در فشار اهل سنت قرار داشتتند در حکومت مغولان نفس راحتی کشیدند و در این دوره معارف و فقه شیعه گسترش یافت و علمای بزرگی حلامه حلی توانست فقه معارف شیعه را چند قدم پیش ببرد. 🟢 عصر محمد شاه قاجار سومین پادشاه قاجار در شرایط سخت، تجزیه و تحقیر و تضعف ایران، به قدرت رسید. او پسر عباس میرزا بود. شاه صوفی گرا و میرزا آغاسی صدر اعظمش برای اینکه از مهاجرت مسیحیان که نقش مهمی در اقتصاد ایران داشتند، جلو گیری کند، تساهل مذهبی را در پیش گرفتند. روسیه می خواست، مسیحیان آشوری و ارمنی ساکن آذربایجان را به روسیه جذب کند، و اقتصاد ایران را زمین گیر نماید. اصلاحات زیادی در این دوره صورت گرفت، و فرمان تساوی حقوق مسلمان و مسیحی صادر شد. 🟣 عصر عباس کبیر آن سیاستمداری عمل‌گرا، دریافته بود که با رواداری مذهبی و امنیت، برای همه مذاهب می توان از توان آنها در رشد اقتصادی بهره گرفت. او دستور داد زرتشتیان را از کرمان و یزد به اصفهان کوچ دهند و در اصفهان زندگی کنند و برای خود معبد بسازند او نسبت به مسیحیان و کشیشان گشاده رو بود، با این شیوه می توانست به دولتهای اروپا نزدیک شود. مسیحیان آشوری قره باغ، نخجوان و آذربایجان، بزرگترین تولید کنندگان غلات ایران بودند. غلات ایران به روسیه و اروپا صادر می گردید. از سوی دیگر ارامنه از تولیدکنندگان و صادرکنده گان مهم ابریشم به اروپا، و بازرگانان چیره دست بین المللی بودند که با دولتهای اروپایی مرتبط، و هم دین بودند. گرجیان مسیحی دروازه ی ارتباط ایران با اروپا محسوب می شدند. شاه در سال 1601 م، طی نامه ای به پاپ کلمان هشتم نوشت: برای من افراد دانشمند و با معلومات بفرستید تا به گسترش فرهنگ اروپایی در ایران برآیند. پاپ پاسخ داد: چگونه می توان دست پادشاه مسلمان را پس زد که جوانمردانه با رعایای مسیحی رفتار می کند. در زمان شاه عباس، کشیشان اروپایی به ایران آزادانه رفت و آمد می کردند. آنها با خود دانش جدید را می آوردند. در قرن هفدهم چاپخانه را در اصفهان تأسیس کردند و نخستین کتاب چاپی در ایران منتشر شد. شاه عباس شیفته دستگاه چاپ گردید. شاه عباس در سال 1604 م، عده ای از ارامنه را از جلفا به اصفهان آورد تا از آنها در جهت گسترش تجارت ابریشم و توسعه ی روابط با کشورهای اروپایی بهره ببرد. آنها از حقوق شهروندی بهرمند شدند. ارامنه از حق ساختن کلیسا، مدرسه، مالکیت بر زمین، برخوردار گردیدند. گاهی شاه در مراسم مذهبی آنها شرکت می کرد. ارامنه که در تجارت ابریشم،‌ که در مهمترین کالای صادراتی ایران فعال بودند، از مالیات معاف نمود. اژون فلاندن، جهانگرد فرانسوی نقل می کند در زمان شاه عباس خون بهاء مسیحی و مسلمان را برابر حساب می کردند. در سایه امنیت و رواداری عباسی در این دوره علمای دین از مشرف اصولی، اخباری و فیلسوفان بزرگی چون میرداماد و ملا صدراری شیرازی می زیستند، شاه سعی داشت یکی بر دیگری ترجیح نیابد.
خلیجی که همیشه فارس خواهد بود
پروفسور امین، عمل کرد کورش کبیر
☘️ شاه عباس، رواداری مذهبی آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇 https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh ✍️ 🔵 رواداری و تاب‌آوری و تحمل نظرات، اعتقادات، و علایق دیگران و رفتار بردبارانه، محترمانه و دوستانه با هر کس و به‌ویژه با کسانی که با ما متفاوت‌ می فهمند و افکار دیگری دارند، گام مهمی است. ایران سرزمین، اقوام و مذاهب است، تجربه تاریخی نشان داده است که اگر حاکمان با سعه و مداری با افکار و ادیان، برخورد نمایند می توانند ار تمام استعداد ها آنها در رشد و توسعه کشور بهره مند شوند. در دوره هایی از تاریخ ایران شاهد تساهل مذهبی بودیم 🟢 عصر ساسانی مسیحیت در فلسطین آغاز شد، با فشارهای رومیان، مبلغان مسیحی به سوی اروپا و آناطولی مهاجرت کردند. مسیحیت در امپراتوری روم گسترش یافت ولی رومیان مسیحت را غیر قانونی اعلام کردند. برخوردهای خشونت آمیز رومیان با مسیحیان موجب شد جمعیت زیادی از رومیان و یونانیان به ایران مهاجرت کنند. آنها دانش، مهارت یونانی را با خود به ایران آوردند. شاهپور اول از این فرصت استفاده بهینه کرد و بسیاری از مسحیان مهاجر را جذب نمود. آنها در اجرای مراسم دینی خود آزاد گذاشت و در شهرهای مختلف ایران کلیسا ساختند. صاحب زمین و ثروت شدند. نقش پزشکان و دانشمندان مسیحی، سریانی و هندو، در پیشرفت ایران عصر ساسانی بر کسی پوشیده نیست. دانشگاه جندی شاپور حاصل تساهل مذهبی عصر میانه ی ساسانی بود. 🟣عصر مغول چنگیزخان تعصبی نسبت به دین خاصی نداشت. آنها حکومت ایلخانان را در ایران تشکیل دادند بر اساس یاسای، چنگیز نباید از زمین و تجارت مربوط به معابد بودایی، مسیحی و مسلمان، مالیات اخذ شود. معابد مسیحیان و بودائیان در کنار مساجد فعال بودند. شیعیان که قرنها در فشار اهل سنت قرار داشتتند در حکومت مغولان نفس راحتی کشیدند و در این دوره معارف و فقه شیعه گسترش یافت و علمای بزرگی حلامه حلی توانست فقه معارف شیعه را چند قدم پیش ببرد. 🟢 عصر محمد شاه قاجار سومین پادشاه قاجار در شرایط سخت، تجزیه و تحقیر و تضعف ایران، به قدرت رسید. او پسر عباس میرزا بود. شاه صوفی گرا و میرزا آغاسی صدر اعظمش برای اینکه از مهاجرت مسیحیان که نقش مهمی در اقتصاد ایران داشتند، جلو گیری کند، تساهل مذهبی را در پیش گرفتند. روسیه می خواست، مسیحیان آشوری و ارمنی ساکن آذربایجان را به روسیه جذب کند، و اقتصاد ایران را زمین گیر نماید. اصلاحات زیادی در این دوره صورت گرفت، و فرمان تساوی حقوق مسلمان و مسیحی صادر شد. 🟣 عصر شاه عباس کبیر آن سیاستمداری عمل‌گرا، دریافته بود که با رواداری مذهبی و امنیت، برای همه مذاهب می توان از توان آنها در رشد اقتصادی بهره گرفت. او دستور داد زرتشتیان را از کرمان و یزد به اصفهان کوچ دهند و در اصفهان زندگی کنند و برای خود معبد بسازند او نسبت به مسیحیان و کشیشان گشاده رو بود، با این شیوه می توانست به دولتهای اروپا نزدیک شود. مسیحیان آشوری قره باغ، نخجوان و آذربایجان، بزرگترین تولید کنندگان غلات ایران بودند. غلات ایران به روسیه و اروپا صادر می گردید. از سوی دیگر ارامنه از تولیدکنندگان و صادرکنده گان مهم ابریشم به اروپا، و بازرگانان چیره دست بین المللی بودند که با دولتهای اروپایی مرتبط، و هم دین بودند. گرجیان مسیحی دروازه ی ارتباط ایران با اروپا محسوب می شدند. شاه در سال 1601 م، طی نامه ای به پاپ کلمان هشتم نوشت: برای من افراد دانشمند و با معلومات بفرستید تا به گسترش فرهنگ اروپایی در ایران برآیند. پاپ پاسخ داد: چگونه می توان دست پادشاه مسلمان را پس زد که جوانمردانه با رعایای مسیحی رفتار می کند. در زمان شاه عباس، کشیشان اروپایی به ایران آزادانه رفت و آمد می کردند. آنها با خود دانش جدید را می آوردند. در قرن هفدهم چاپخانه را در اصفهان تأسیس کردند و نخستین کتاب چاپی در ایران منتشر شد. شاه عباس شیفته دستگاه چاپ گردید. شاه عباس در سال 1604 م، عده ای از ارامنه را از جلفا به اصفهان آورد تا از آنها در جهت گسترش تجارت ابریشم و توسعه ی روابط با کشورهای اروپایی بهره ببرد. آنها از حقوق شهروندی بهرمند شدند. ارامنه از حق ساختن کلیسا، مدرسه، مالکیت بر زمین، برخوردار گردیدند. گاهی شاه در مراسم مذهبی آنها شرکت می کرد. ارامنه که در تجارت ابریشم،‌ که در مهمترین کالای صادراتی ایران فعال بودند، از مالیات معاف نمود. اژون فلاندن، جهانگرد فرانسوی نقل می کند در زمان شاه عباس خون بهاء مسیحی و مسلمان را برابر حساب می کردند. در سایه امنیت و رواداری عباسی در این دوره علمای دین از مشرف اصولی، اخباری و فیلسوفان بزرگی چون میرداماد و ملا صدراری شیرازی می زیستند، شاه سعی داشت یکی بر دیگری ترجیح نیابد.
اهمیت تاریخ و نهادهای تاریخی ✅امروز دانشجویان ما و مردم به صورت ناخودآگاه فکر می ­کنند همیشه تاریخ گذشته ایران و شکل ایران و شکل شهرها و وسایل ارتباطی همین بوده که الآن می ­بینید، قرن­ها ناامنی، بی­ نظمی، فقر، نبود خدمات عمومی اولیه، نبود غذا، نبود بهداشت، نبود تنوع فعالیت اقتصادی و وجود تنها یک کشاورزی و دامداری معیشتی اولیه، ناامنی شدید غارتی و ذهنیت نهادمند شده در این فقر و ناامنی و نبود امکانات اولیه و نهادمند شدن این ناامنی، مثل کابوس وحشت بر این مردم و سخت شدن ذهنیت ناامن و ناتوان، نبود سواد و نبود کتاب و عدم امکان پرداخت اقتصادی به آن، بیماری، مرگ و میر، قحطی و تجاوز، غارت، کشتار، ظلم از هر قبیل، نهادهای غیررسمی ایران را به گونه­ ای خاص شکل داده است و نبود اقتصاد تقسیم کار و تخصص ­گرایی و نبود مبادله به معنی مبادله کالاهای متنوع و نهادسازی نکردن برای تنوع تولید و مبادله، چهره ای بسیار بدوی برای ایران درست کرده که علوم انسانی واقعی ایران، مطالعه این تاریخ را و شرح این نهادها و توضیح این نهادها را می­ طلبد و این­ها تا پول نفت ادامه داشت. ✅با پول نفت مدرسه در ایران تأسیس شد، با پول نفت دانشگاه تأسیس شد، با پول نفت چاپ­خانه آمد و بسیاری از چیزهای دیگری که می­ بینیم. این که ما به کمک منابع تولیدی و کار و تقسیم کار و تخصص ­گرایی و مبادله، این­ها را تأسیس می­ کردیم تا با پول نفت، تفاوت­های چشم­گیری از یکدیگر دارد. اگر در محیط امن بودیم شاید می ­توانستیم، چون ناامنی هزینه سرمایه گذاری های متفاوت و در نهایت تقسیم کار و تخصص گرایی را به شدت بالا می­ برد و هزینه مبادله را بسیار سنگین می­ کند و مبادله را غیرممکن می ­کند. ✅مگر نمی بینیم که سرمایه های انسانی چگونه از ایران خارج می­ شوند و به جاهای امن می ­روند. جایی که امنیت اجازه می­ دهد از حقوق خود دفاع کنند و مگر نمی بینیم که قشر جوان چندان میلی به سرمایه­ گذاری ثابت برای خود در ایران ندارد و در دانشگاه­ها یا نمی آیند یا وقتی می آیند و سرمایه­ گذاری می ­کنند، که خیال رفتن از ایران را دارند. ✅در هر صورت ایران اروپا نیست، ایران آمریکا نیست که فلسفه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آنجا را بتواند هضم کند، ایران ۷۰۰ سال سابقه رنسانس ندارد. بدنه اصلی ایران در ۱۳۳۰ غیر از چند سازمان سیاسی و تکنولوژی وارداتی، مشابه ایران زمان سلجوقیان و غزنویان، بلکه پاره پوره تر از آن است. ایران­شناسی نهادی، توسعه را در سطح نظر ممکن­ تر می­ کند، «نهاد»شناسی تغییرات نهادی را قابل فهم ­تر می­ کند و حل مشکل سر راه را ممکن ­تر و تاریخ به این معنی است. ✅چرا انگلیسی ­ها و فرانسوی ها و ... شعار نمی دهند جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم؟ چون تجربه تاریخی و بین ­المللی دارند و می ­دانند چه کارهایی شدنی و چه کاری نشدنی است. اینجاست که ما معطوف به نهادهای ملی و تاریخی خود می­ شویم و انواع الگوهای تعاون سیاسی- اجتماعی- اقتصادی و تاریخی را می کاویم تا ببینیم، عدم توسعه و عدم گذار و عدم ابداع نهادهای جدید که بهره وری را افزایش دهد در کجای این نهادها لانه کرده است و چرا علیرغم الگوهای بهره ورتر نتوانستیم آنها را وارد و ابداع کنیم. چرا نتوانستیم ناامنی سیاسی را ریشه کن کنیم و همه این­ها کار تاریخ است. 📚منبع: رضاقلی، علی، مقاله دردسر تاریخ، مجله نسیم بیداری، شماره ۲۰، شهریور ۱۳۹۰، صفحه ۷۹