فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نادرشاه و احضار سفیر روسیه
☘️رانت خواران، شاه را دور زدند
آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇
https://t.me/Nasim_Tarikh
آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇
https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc
آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh
✍️#رضا_احمدی
🟢 مسأله آب
اقتصاد صفویه بر پایه ی کشاورزی و دامداری استوار، و مهمترین مسأله آن آب بود. پایه ی تمدن ایران مرکزی، آب مصنوعی می¬باشد. فلات ایران از دیرباز با کمبود آب روبرو بوده است بدین خاطر ایرانیان موفق به ابداع سیستم قنات شدند. قنات یا کاریز راه آب یا کانالی است که در زیرِ زمین حفر میشد، تا در آن آب برای رسیدن به سطح زمین جریان یابد قریب به 50 هزار قنات در ایران حفر شده است ولی اکنون بخشی از آن فعالند.
قناتهای بزرگ ایران در زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان حفر شده اند و حتی پیشنه ی برخی از آنها به ما قبل می رسد. اختراع قنات پایه ی مدنیت را در کویر گذاشت و موجب شد که مسیر تجارت شرق و غرب از میان کویر ایران میسر شود و راه ابرایشم را فرسخ ها کوتاهتر نماید.
مردم یران با مهندسی، آب را از 300 متری عمق زمین به سطح زمین می آوردند که اعجاب انگیز است. حیرت انگیزترین قنات ایران قنات قصبه گناباد است که مجموعا 472 میله چاه دارد. که عمیق ترین چاه آن 300 متر است. و سابقه حفر آن به دوره ی قبل از هخامنشین می رسد. و نیز طولانی ترین قنات ایران در زارچ یزد قرار دارد که نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر طول آن است و از 2115 حلقه چاه تشکیل شده است. قنات دوطبقه ی اردستان هم از شاهکارهای دوره اشکانی است. 11 قنات ایران در یونسکو ثبت جهانی شده است
شاردن جهانگرد فرانسوی می گوید در فن اکتشاف و هدایت آب هیچ مردمی در جهان به پای ایرانیان نمی رسند. و درباره ی قنات می گوید: میزان راه هایی که ایرانیان در زیر زمین در قنات ها پیموده اند، شش برابر راه هایی است که در روی زمین داشتند. اگر طول هر قنات پنج کیلو متر باشد با احتساب پنجاه هزار قنات، ایرانیان توانستند 000 /0 25.کیلومتر در زیر زمین، آبها را مدیریت کنند که این یکی از عجائب تمدنی است.
🟣 مدیریت آب
قسمت عمده ی وسعت ایران در منطقه گرم و خشک است که بیش از دو سوم آن کوه، دشت و کویر است و میانگین بارندگی آن 260 میلیمتر است. عمده آبهایی که در کشاورزی مصرف می شود آب مصنوعی است که از چاهها و قناتها و سدها تأمین می گردد. دولت صفویه از زمان شاه تهماسب اول، به مدیریت آب اهتمام داشت. شاه عباس کبیر که در پی رونق اقتصادی بود، بیش از پیش به مسأله مدیریت آب توجه می کرد. شاه عباس در سال 948 ش اصفهان را پایتخت خود قرار داد و بدستور او شیخ بهائی آب زاینده رود را سهم بندی کرد. و در شهر اصفهان نیز شبکه بندی کرد تا آب زاینده رود به مصرف کشاورزی برسد. آب علاوه بر اینکه در تولید نقش مهم داشت بعنوان یکی از درآمدهای دولت بود.
شاه عباس در پی آن بود که بخشی از آبهای سرچشمه های رودخانه ی کارون در کوهرنگ را به طرف زاینده رود و فلات مرکزی ایران برگرداند و کشاورزی منطقه اصفهان را رونق دهد. بدین خاطر بدنبال این بود که از دانش کارشناسان اروپائی در این زمینه بهره گیری نماید.
🟢 به سوی زاینده رود
چون آب زاینده رود برای آبیاری دشت وسیع اصفهان کافی نبود. شاه عباس قصد داشت از سرچشمه های رودخانه ی کارون، با احداث تونل و سوراخ کردن کوه ، آب را به سوی زاینده رود برگرداند. بدین منظور شاه عباس گروهی از مهندسان فرانسوی را به ایران دعوت کرد، تا آبهای سرچشمه ی کارون را به سوی زاینده رود برگرداند. مهندسان فرانسوی تصمیم گرفتند با حفر چند تونل آب را به سوی زاینده رود هدایت کنند.
⚫️ رانت خواران
هنگامیکه مهندسان فرانسوی قصد داشتند دست به کار شوند، حاج علی خان زنگنه ریئس الوزراء مانع اجرای طرح انتقال آب به سوی زاینده رود شد. در صورتی که اگر طرح اجرا می شد، نتایج فراوانی در کشاورزی به همراه داشت. در صورت اجرای این طرح و رونق اقتصادی منطقه اصفهان، شیخ علی خان نمی توانست محصولات مختلفی را که در دهکده های اطراف، در منطقه ی کرمانشاه و همدان تولید می کرد را در اصفهان به فروش برساند.
این مرد بقدری بر شاه نفوذ داشت که منافع شخصی او بر منافع کشور ارجحیت پیدا کرد، شیخ علی خان شاه را قانع کرد که آب کوهرنگ مضر، بد و زیان بخش است و آب زایند رود تنها آب مشروب شهر اصفهان می باشد را فاسد و آلوده خواهد ساخت . سایر امراء و بزرگان دولت نیز که منافعی در این زمینه داشتند نظر شیخ علی خان را تأیید کردند؛ و طرح ملی انتقال آب را به زمین زدند. رانتخواران همیشه منافع خود را بر منافع ملی مقدم می دارند. لازم به ذکر است طرح انتقال آب به زاینده رود پس از 400 سال در دهه های اخیر به اجرا در آمد.
#رانت_خواران
هدایت شده از نسیم تاریخ
☘️رانت خواران، شاه را دور زدند
آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇
https://t.me/Nasim_Tarikh
آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇
https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc
آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh
✍️#رضا_احمدی
🟢 مسأله آب
اقتصاد صفویه بر پایه ی کشاورزی و دامداری استوار، و مهمترین مسأله آن آب بود. پایه ی تمدن ایران مرکزی، آب مصنوعی می¬باشد. فلات ایران از دیرباز با کمبود آب روبرو بوده است بدین خاطر ایرانیان موفق به ابداع سیستم قنات شدند. قنات یا کاریز راه آب یا کانالی است که در زیرِ زمین حفر میشد، تا در آن آب برای رسیدن به سطح زمین جریان یابد قریب به 50 هزار قنات در ایران حفر شده است ولی اکنون بخشی از آن فعالند.
قناتهای بزرگ ایران در زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان حفر شده اند و حتی پیشنه ی برخی از آنها به ما قبل می رسد. اختراع قنات پایه ی مدنیت را در کویر گذاشت و موجب شد که مسیر تجارت شرق و غرب از میان کویر ایران میسر شود و راه ابرایشم را فرسخ ها کوتاهتر نماید.
مردم یران با مهندسی، آب را از 300 متری عمق زمین به سطح زمین می آوردند که اعجاب انگیز است. حیرت انگیزترین قنات ایران قنات قصبه گناباد است که مجموعا 472 میله چاه دارد. که عمیق ترین چاه آن 300 متر است. و سابقه حفر آن به دوره ی قبل از هخامنشین می رسد. و نیز طولانی ترین قنات ایران در زارچ یزد قرار دارد که نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر طول آن است و از 2115 حلقه چاه تشکیل شده است. قنات دوطبقه ی اردستان هم از شاهکارهای دوره اشکانی است. 11 قنات ایران در یونسکو ثبت جهانی شده است
شاردن جهانگرد فرانسوی می گوید در فن اکتشاف و هدایت آب هیچ مردمی در جهان به پای ایرانیان نمی رسند. و درباره ی قنات می گوید: میزان راه هایی که ایرانیان در زیر زمین در قنات ها پیموده اند، شش برابر راه هایی است که در روی زمین داشتند. اگر طول هر قنات پنج کیلو متر باشد با احتساب پنجاه هزار قنات، ایرانیان توانستند 000 /0 25.کیلومتر در زیر زمین، آبها را مدیریت کنند که این یکی از عجائب تمدنی است.
🟣 مدیریت آب
قسمت عمده ی وسعت ایران در منطقه گرم و خشک است که بیش از دو سوم آن کوه، دشت و کویر است و میانگین بارندگی آن 260 میلیمتر است. عمده آبهایی که در کشاورزی مصرف می شود آب مصنوعی است که از چاهها و قناتها و سدها تأمین می گردد. دولت صفویه از زمان شاه تهماسب اول، به مدیریت آب اهتمام داشت. شاه عباس کبیر که در پی رونق اقتصادی بود، بیش از پیش به مسأله مدیریت آب توجه می کرد. شاه عباس در سال 948 ش اصفهان را پایتخت خود قرار داد و بدستور او شیخ بهائی آب زاینده رود را سهم بندی کرد. و در شهر اصفهان نیز شبکه بندی کرد تا آب زاینده رود به مصرف کشاورزی برسد. آب علاوه بر اینکه در تولید نقش مهم داشت بعنوان یکی از درآمدهای دولت بود.
شاه عباس در پی آن بود که بخشی از آبهای سرچشمه های رودخانه ی کارون در کوهرنگ را به طرف زاینده رود و فلات مرکزی ایران برگرداند و کشاورزی منطقه اصفهان را رونق دهد. بدین خاطر بدنبال این بود که از دانش کارشناسان اروپائی در این زمینه بهره گیری نماید.
🟢 به سوی زاینده رود
چون آب زاینده رود برای آبیاری دشت وسیع اصفهان کافی نبود. شاه عباس قصد داشت از سرچشمه های رودخانه ی کارون، با احداث تونل و سوراخ کردن کوه ، آب را به سوی زاینده رود برگرداند. بدین منظور شاه عباس گروهی از مهندسان فرانسوی را به ایران دعوت کرد، تا آبهای سرچشمه ی کارون را به سوی زاینده رود برگرداند. مهندسان فرانسوی تصمیم گرفتند با حفر چند تونل آب را به سوی زاینده رود هدایت کنند.
⚫️ رانت خواران
هنگامیکه مهندسان فرانسوی قصد داشتند دست به کار شوند، حاج علی خان زنگنه ریئس الوزراء مانع اجرای طرح انتقال آب به سوی زاینده رود شد. در صورتی که اگر طرح اجرا می شد، نتایج فراوانی در کشاورزی به همراه داشت. در صورت اجرای این طرح و رونق اقتصادی منطقه اصفهان، شیخ علی خان نمی توانست محصولات مختلفی را که در دهکده های اطراف، در منطقه ی کرمانشاه و همدان تولید می کرد را در اصفهان به فروش برساند.
این مرد بقدری بر شاه نفوذ داشت که منافع شخصی او بر منافع کشور ارجحیت پیدا کرد، شیخ علی خان شاه را قانع کرد که آب کوهرنگ مضر، بد و زیان بخش است و آب زایند رود تنها آب مشروب شهر اصفهان می باشد را فاسد و آلوده خواهد ساخت . سایر امراء و بزرگان دولت نیز که منافعی در این زمینه داشتند نظر شیخ علی خان را تأیید کردند؛ و طرح ملی انتقال آب را به زمین زدند. رانتخواران همیشه منافع خود را بر منافع ملی مقدم می دارند. لازم به ذکر است طرح انتقال آب به زاینده رود پس از 400 سال در دهه های اخیر به اجرا در آمد.
#رانت_خواران
گزارشی تاریخی از کاخ هدیش
قسمتی از پارسه (تخت جمشید) که کمتر به آن پرداخته شده است.
دکتر فرهاد زند ( باستانشناس)
☘️ شاه عباس، رواداری مذهبی
آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇
https://t.me/Nasim_Tarikh
آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇
https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc
آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh
✍️#رضا_احمدی
🔵 رواداری و تابآوری و تحمل نظرات، اعتقادات، و علایق دیگران و رفتار بردبارانه، محترمانه و دوستانه با هر کس و بهویژه با کسانی که با ما متفاوت می فهمند و افکار دیگری دارند، گام مهمی است.
ایران سرزمین، اقوام و مذاهب است، تجربه تاریخی نشان داده است که اگر حاکمان با سعه و مداری با افکار و ادیان، برخورد نمایند می توانند ار تمام استعداد ها آنها در رشد و توسعه کشور بهره مند شوند. در دوره هایی از تاریخ ایران شاهد تساهل مذهبی بودیم
🟢 عصر ساسانی
مسیحیت در فلسطین آغاز شد، با فشارهای رومیان، مبلغان مسیحی به سوی اروپا و آناطولی مهاجرت کردند. مسیحیت در امپراتوری روم گسترش یافت ولی رومیان مسیحت را غیر قانونی اعلام کردند. برخوردهای خشونت آمیز رومیان با مسیحیان موجب شد جمعیت زیادی از رومیان و یونانیان به ایران مهاجرت کنند. آنها دانش، مهارت یونانی را با خود به ایران آوردند. شاهپور اول از این فرصت استفاده بهینه کرد و بسیاری از مسحیان مهاجر را جذب نمود. آنها در اجرای مراسم دینی خود آزاد گذاشت و در شهرهای مختلف ایران کلیسا ساختند. صاحب زمین و ثروت شدند. نقش پزشکان و دانشمندان مسیحی، سریانی و هندو، در پیشرفت ایران عصر ساسانی بر کسی پوشیده نیست. دانشگاه جندی شاپور حاصل تساهل مذهبی عصر میانه ی ساسانی بود.
🟣عصر مغول
چنگیزخان تعصبی نسبت به دین خاصی نداشت. آنها حکومت ایلخانان را در ایران تشکیل دادند بر اساس یاسای، چنگیز نباید از زمین و تجارت مربوط به معابد بودایی، مسیحی و مسلمان، مالیات اخذ شود. معابد مسیحیان و بودائیان در کنار مساجد فعال بودند. شیعیان که قرنها در فشار اهل سنت قرار داشتتند در حکومت مغولان نفس راحتی کشیدند و در این دوره معارف و فقه شیعه گسترش یافت و علمای بزرگی حلامه حلی توانست فقه معارف شیعه را چند قدم پیش ببرد.
🟢 عصر محمد شاه قاجار
سومین پادشاه قاجار در شرایط سخت، تجزیه و تحقیر و تضعف ایران، به قدرت رسید. او پسر عباس میرزا بود. شاه صوفی گرا و میرزا آغاسی صدر اعظمش برای اینکه از مهاجرت مسیحیان که نقش مهمی در اقتصاد ایران داشتند، جلو گیری کند، تساهل مذهبی را در پیش گرفتند. روسیه می خواست، مسیحیان آشوری و ارمنی ساکن آذربایجان را به روسیه جذب کند، و اقتصاد ایران را زمین گیر نماید. اصلاحات زیادی در این دوره صورت گرفت، و فرمان تساوی حقوق مسلمان و مسیحی صادر شد.
🟣 عصر عباس کبیر
آن سیاستمداری عملگرا، دریافته بود که با رواداری مذهبی و امنیت، برای همه مذاهب می توان از توان آنها در رشد اقتصادی بهره گرفت. او دستور داد زرتشتیان را از کرمان و یزد به اصفهان کوچ دهند و در اصفهان زندگی کنند و برای خود معبد بسازند
او نسبت به مسیحیان و کشیشان گشاده رو بود، با این شیوه می توانست به دولتهای اروپا نزدیک شود. مسیحیان آشوری قره باغ، نخجوان و آذربایجان، بزرگترین تولید کنندگان غلات ایران بودند. غلات ایران به روسیه و اروپا صادر می گردید. از سوی دیگر ارامنه از تولیدکنندگان و صادرکنده گان مهم ابریشم به اروپا، و بازرگانان چیره دست بین المللی بودند که با دولتهای اروپایی مرتبط، و هم دین بودند. گرجیان مسیحی دروازه ی ارتباط ایران با اروپا محسوب می شدند.
شاه در سال 1601 م، طی نامه ای به پاپ کلمان هشتم نوشت: برای من افراد دانشمند و با معلومات بفرستید تا به گسترش فرهنگ اروپایی در ایران برآیند. پاپ پاسخ داد: چگونه می توان دست پادشاه مسلمان را پس زد که جوانمردانه با رعایای مسیحی رفتار می کند.
در زمان شاه عباس، کشیشان اروپایی به ایران آزادانه رفت و آمد می کردند. آنها با خود دانش جدید را می آوردند. در قرن هفدهم چاپخانه را در اصفهان تأسیس کردند و نخستین کتاب چاپی در ایران منتشر شد. شاه عباس شیفته دستگاه چاپ گردید.
شاه عباس در سال 1604 م، عده ای از ارامنه را از جلفا به اصفهان آورد تا از آنها در جهت گسترش تجارت ابریشم و توسعه ی روابط با کشورهای اروپایی بهره ببرد. آنها از حقوق شهروندی بهرمند شدند. ارامنه از حق ساختن کلیسا، مدرسه، مالکیت بر زمین، برخوردار گردیدند. گاهی شاه در مراسم مذهبی آنها شرکت می کرد. ارامنه که در تجارت ابریشم، که در مهمترین کالای صادراتی ایران فعال بودند، از مالیات معاف نمود.
اژون فلاندن، جهانگرد فرانسوی نقل می کند در زمان شاه عباس خون بهاء مسیحی و مسلمان را برابر حساب می کردند.
در سایه امنیت و رواداری عباسی در این دوره علمای دین از مشرف اصولی، اخباری و فیلسوفان بزرگی چون میرداماد و ملا صدراری شیرازی می زیستند، شاه سعی داشت یکی بر دیگری ترجیح نیابد.
#روادار_مذهبی
☘️ شاه عباس، رواداری مذهبی
آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇
https://t.me/Nasim_Tarikh
آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇
https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc
آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh
✍️#رضا_احمدی
🔵 رواداری و تابآوری و تحمل نظرات، اعتقادات، و علایق دیگران و رفتار بردبارانه، محترمانه و دوستانه با هر کس و بهویژه با کسانی که با ما متفاوت می فهمند و افکار دیگری دارند، گام مهمی است.
ایران سرزمین، اقوام و مذاهب است، تجربه تاریخی نشان داده است که اگر حاکمان با سعه و مداری با افکار و ادیان، برخورد نمایند می توانند ار تمام استعداد ها آنها در رشد و توسعه کشور بهره مند شوند. در دوره هایی از تاریخ ایران شاهد تساهل مذهبی بودیم
🟢 عصر ساسانی
مسیحیت در فلسطین آغاز شد، با فشارهای رومیان، مبلغان مسیحی به سوی اروپا و آناطولی مهاجرت کردند. مسیحیت در امپراتوری روم گسترش یافت ولی رومیان مسیحت را غیر قانونی اعلام کردند. برخوردهای خشونت آمیز رومیان با مسیحیان موجب شد جمعیت زیادی از رومیان و یونانیان به ایران مهاجرت کنند. آنها دانش، مهارت یونانی را با خود به ایران آوردند. شاهپور اول از این فرصت استفاده بهینه کرد و بسیاری از مسحیان مهاجر را جذب نمود. آنها در اجرای مراسم دینی خود آزاد گذاشت و در شهرهای مختلف ایران کلیسا ساختند. صاحب زمین و ثروت شدند. نقش پزشکان و دانشمندان مسیحی، سریانی و هندو، در پیشرفت ایران عصر ساسانی بر کسی پوشیده نیست. دانشگاه جندی شاپور حاصل تساهل مذهبی عصر میانه ی ساسانی بود.
🟣عصر مغول
چنگیزخان تعصبی نسبت به دین خاصی نداشت. آنها حکومت ایلخانان را در ایران تشکیل دادند بر اساس یاسای، چنگیز نباید از زمین و تجارت مربوط به معابد بودایی، مسیحی و مسلمان، مالیات اخذ شود. معابد مسیحیان و بودائیان در کنار مساجد فعال بودند. شیعیان که قرنها در فشار اهل سنت قرار داشتتند در حکومت مغولان نفس راحتی کشیدند و در این دوره معارف و فقه شیعه گسترش یافت و علمای بزرگی حلامه حلی توانست فقه معارف شیعه را چند قدم پیش ببرد.
🟢 عصر محمد شاه قاجار
سومین پادشاه قاجار در شرایط سخت، تجزیه و تحقیر و تضعف ایران، به قدرت رسید. او پسر عباس میرزا بود. شاه صوفی گرا و میرزا آغاسی صدر اعظمش برای اینکه از مهاجرت مسیحیان که نقش مهمی در اقتصاد ایران داشتند، جلو گیری کند، تساهل مذهبی را در پیش گرفتند. روسیه می خواست، مسیحیان آشوری و ارمنی ساکن آذربایجان را به روسیه جذب کند، و اقتصاد ایران را زمین گیر نماید. اصلاحات زیادی در این دوره صورت گرفت، و فرمان تساوی حقوق مسلمان و مسیحی صادر شد.
🟣 عصر شاه عباس کبیر
آن سیاستمداری عملگرا، دریافته بود که با رواداری مذهبی و امنیت، برای همه مذاهب می توان از توان آنها در رشد اقتصادی بهره گرفت. او دستور داد زرتشتیان را از کرمان و یزد به اصفهان کوچ دهند و در اصفهان زندگی کنند و برای خود معبد بسازند
او نسبت به مسیحیان و کشیشان گشاده رو بود، با این شیوه می توانست به دولتهای اروپا نزدیک شود. مسیحیان آشوری قره باغ، نخجوان و آذربایجان، بزرگترین تولید کنندگان غلات ایران بودند. غلات ایران به روسیه و اروپا صادر می گردید. از سوی دیگر ارامنه از تولیدکنندگان و صادرکنده گان مهم ابریشم به اروپا، و بازرگانان چیره دست بین المللی بودند که با دولتهای اروپایی مرتبط، و هم دین بودند. گرجیان مسیحی دروازه ی ارتباط ایران با اروپا محسوب می شدند.
شاه در سال 1601 م، طی نامه ای به پاپ کلمان هشتم نوشت: برای من افراد دانشمند و با معلومات بفرستید تا به گسترش فرهنگ اروپایی در ایران برآیند. پاپ پاسخ داد: چگونه می توان دست پادشاه مسلمان را پس زد که جوانمردانه با رعایای مسیحی رفتار می کند.
در زمان شاه عباس، کشیشان اروپایی به ایران آزادانه رفت و آمد می کردند. آنها با خود دانش جدید را می آوردند. در قرن هفدهم چاپخانه را در اصفهان تأسیس کردند و نخستین کتاب چاپی در ایران منتشر شد. شاه عباس شیفته دستگاه چاپ گردید.
شاه عباس در سال 1604 م، عده ای از ارامنه را از جلفا به اصفهان آورد تا از آنها در جهت گسترش تجارت ابریشم و توسعه ی روابط با کشورهای اروپایی بهره ببرد. آنها از حقوق شهروندی بهرمند شدند. ارامنه از حق ساختن کلیسا، مدرسه، مالکیت بر زمین، برخوردار گردیدند. گاهی شاه در مراسم مذهبی آنها شرکت می کرد. ارامنه که در تجارت ابریشم، که در مهمترین کالای صادراتی ایران فعال بودند، از مالیات معاف نمود.
اژون فلاندن، جهانگرد فرانسوی نقل می کند در زمان شاه عباس خون بهاء مسیحی و مسلمان را برابر حساب می کردند.
در سایه امنیت و رواداری عباسی در این دوره علمای دین از مشرف اصولی، اخباری و فیلسوفان بزرگی چون میرداماد و ملا صدراری شیرازی می زیستند، شاه سعی داشت یکی بر دیگری ترجیح نیابد.
#رواداری_مذهبی
اهمیت تاریخ و نهادهای تاریخی
✅امروز دانشجویان ما و مردم به صورت ناخودآگاه فکر می کنند همیشه تاریخ گذشته ایران و شکل ایران و شکل شهرها و وسایل ارتباطی همین بوده که الآن می بینید، قرنها ناامنی، بی نظمی، فقر، نبود خدمات عمومی اولیه، نبود غذا، نبود بهداشت، نبود تنوع فعالیت اقتصادی و وجود تنها یک کشاورزی و دامداری معیشتی اولیه، ناامنی شدید غارتی و ذهنیت نهادمند شده در این فقر و ناامنی و نبود امکانات اولیه و نهادمند شدن این ناامنی، مثل کابوس وحشت بر این مردم و سخت شدن ذهنیت ناامن و ناتوان، نبود سواد و نبود کتاب و عدم امکان پرداخت اقتصادی به آن، بیماری، مرگ و میر، قحطی و تجاوز، غارت، کشتار، ظلم از هر قبیل، نهادهای غیررسمی ایران را به گونه ای خاص شکل داده است و نبود اقتصاد تقسیم کار و تخصص گرایی و نبود مبادله به معنی مبادله کالاهای متنوع و نهادسازی نکردن برای تنوع تولید و مبادله، چهره ای بسیار بدوی برای ایران درست کرده که علوم انسانی واقعی ایران، مطالعه این تاریخ را و شرح این نهادها و توضیح این نهادها را می طلبد و اینها تا پول نفت ادامه داشت.
✅با پول نفت مدرسه در ایران تأسیس شد، با پول نفت دانشگاه تأسیس شد، با پول نفت چاپخانه آمد و بسیاری از چیزهای دیگری که می بینیم. این که ما به کمک منابع تولیدی و کار و تقسیم کار و تخصص گرایی و مبادله، اینها را تأسیس می کردیم تا با پول نفت، تفاوتهای چشمگیری از یکدیگر دارد. اگر در محیط امن بودیم شاید می توانستیم، چون ناامنی هزینه سرمایه گذاری های متفاوت و در نهایت تقسیم کار و تخصص گرایی را به شدت بالا می برد و هزینه مبادله را بسیار سنگین می کند و مبادله را غیرممکن می کند.
✅مگر نمی بینیم که سرمایه های انسانی چگونه از ایران خارج می شوند و به جاهای امن می روند. جایی که امنیت اجازه می دهد از حقوق خود دفاع کنند و مگر نمی بینیم که قشر جوان چندان میلی به سرمایه گذاری ثابت برای خود در ایران ندارد و در دانشگاهها یا نمی آیند یا وقتی می آیند و سرمایه گذاری می کنند، که خیال رفتن از ایران را دارند.
✅در هر صورت ایران اروپا نیست، ایران آمریکا نیست که فلسفه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آنجا را بتواند هضم کند، ایران ۷۰۰ سال سابقه رنسانس ندارد. بدنه اصلی ایران در ۱۳۳۰ غیر از چند سازمان سیاسی و تکنولوژی وارداتی، مشابه ایران زمان سلجوقیان و غزنویان، بلکه پاره پوره تر از آن است. ایرانشناسی نهادی، توسعه را در سطح نظر ممکن تر می کند، «نهاد»شناسی تغییرات نهادی را قابل فهم تر می کند و حل مشکل سر راه را ممکن تر و تاریخ به این معنی است.
✅چرا انگلیسی ها و فرانسوی ها و ... شعار نمی دهند جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم؟ چون تجربه تاریخی و بین المللی دارند و می دانند چه کارهایی شدنی و چه کاری نشدنی است. اینجاست که ما معطوف به نهادهای ملی و تاریخی خود می شویم و انواع الگوهای تعاون سیاسی- اجتماعی- اقتصادی و تاریخی را می کاویم تا ببینیم، عدم توسعه و عدم گذار و عدم ابداع نهادهای جدید که بهره وری را افزایش دهد در کجای این نهادها لانه کرده است و چرا علیرغم الگوهای بهره ورتر نتوانستیم آنها را وارد و ابداع کنیم. چرا نتوانستیم ناامنی سیاسی را ریشه کن کنیم و همه اینها کار تاریخ است.
📚منبع: رضاقلی، علی، مقاله دردسر تاریخ، مجله نسیم بیداری، شماره ۲۰، شهریور ۱۳۹۰، صفحه ۷۹
شاهی که خودی و غیر خودی نمی شناخت
آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇
👇👇https://t.me/Nasim_Tarikh
آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇
https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc
آدرس کانال ایتا https://eitaa.com/Nasim_Tarikh
#رضا_احمدی
حکومت های تمامیت خواه بر این اصل استوارند که همه ی وابستگان به قدرت از امنیت سیاسی، اقتصادی و قضائی برخوردارند. زیر سؤال رفتن هر بخشی از وابسته بودن به قدرت، به مثابه خدشه کل قدرت تلقی می شود. و اجازه داده نمی شود که کسی به ناکارآمدی ، فسادها، و سوء استفاده های آنها از قدرت و بیت المال و یا بی لیاقتی ها و.... اشاره و ورود نمایند.
بدین خاطر همه سعی دارند در حلقه ی قدرت وارد شوند تا به امنیت برسند.
شاه عباس اول علیرغم مشی استبدادی، ولی نسبت به حقوق رعایای خود بسیار حساس بود و سخت گیرانه برخورد می کرد و اجازه نمی داد، کارگزاران حکومت به مردم اجحاف نمایند.
🟢 احترام به حقوق مالکیت
سالها قبل خاطرات میرزا صالح شیرازی را خواندم، او جزء اولین محصلان ایرانی بود که به فرمان عباس میرزا نائب السلطنه در اردیبهشت 1194ش، به انگلستان اعزام شد. او در اکسفورد درس می خواند، میرزا صالح در خاطرات خود می آورد: که مقابل دانشگاه اکسفورد خیابان بزرگی بود، فقط یک باب مغازه خراب نشده بود، زیرا صاحبش رضایت نمی داد، از کسی پرسیدم مگر حکومت نمی تواند مغازه او را تخریب و خیابان را مستقیم کند؟ آن شخص گفت: ملکه ی انگلستان هم نمی تواند بدون رضایت او مغازه ی آن نعل بند را تخریب کند. زیرا حق مالکیت به حکومت اجازه چنین کاری نمی دهد.
میرزا صالح از این پاسخ درمانده بود، که در ولایت ما، یک حاکم محلی شهر یا مملکتی را به نیست و نابود می کشد. چطور حکومت انگلیس نمی تواند دکان یک نعل بند را تخریب کند. در تاریخ ایران هم تک ستاره هایی بودند که با مردم خود رفتار با انصافی داشته اند.
یا در تاریخ انو شییروان می خوانیم آنگاه شاه قصد ساخت کاخی در تیسفون را کرد، پیرزنی که در مجاور کاخ ، خانه داشت حاضر نبود خانه اش را بفروشد. انوشیروان، کاخ را با «قناس» ساخت.
در واقعه ی دیگر وقتی که عباس میرزا نائب السلطنه، می خواست در تبریز باغ بزرگی در منطقه درست کند یکی از همسایگان باغ حاضر نشد، زمین خود را به نائب السلطنه بفروشد و باغ کج ساخته شد.
بی احترامی به حقوق مالکیت، از موانع عمده توسعه در کشور ماست.
🟢حقوق مردم
شاه عباس کبیر توجه خاص به حقوق رعایا داشت و در برخورد با نقض کنندگان، بسیار بی رحمانه و سختگیر انه برخورد می کرد و توجه نداشت که نقض کننده خودی یا غیر خودی است.
در یکی از لشکرکشی ها به فرماندهی فریدون خان، سردار و از نزدیکان شاه و حاکم استرآباد ، بجرم چیدن میوه از باغ رعیتی، او مورد خشم شاه واقع شد و شاه حکم کرد تیری از دماغ او بگذرانند و او را سوار اسب برهنه کنند و در مقابل لشکریان بگردانند.
🟢رعایت حقوق اقلیت ها
روش اعتدال و ملایم ، و همراهی با اقلیتها در زمان شاه عباس ، امری ملموس بود. شکایتی از زرتشتیان کرمان بدست شاه رسید، او شخصاً برای رسیدگی به شکایت زرتشتیان کرمان با لباس مبدل به همراه یک نفر، در پنج شبانه روز مسیر 780 کیلومتری را طی کرد تا شخصاً به شکایت رعایای زرتشتی رسیدگی کند و تفحصی از عملکرد حاکم شهر داشته باشد.
در این زمان گنجعلی خان حاکم کرمان بود، او یکی از سرداران مدیر و توانمند بود و کسی است که در به قدرت رساندن شاه و حفظ جان او نقش موثری داشته بود. شاه به کرمان رفت و مسأله را بررسی و بی آنکه گنجعلیخان متوجه شود، به اصفهان بازگشت.
🟢 تظلم خواهی رعیت
وقتی که شاه عباس برای سرکشی یا سفرهای استانی به استرآباد رسید، خروش و ناله ی زن و مرد برآمد و به شاه عرضه کردند، طایفه سیاه پوشان یا همان نیروهای حکومتی که زیر فرمان حاکم منطقه بودند، در چندین سال، ما را از عیال و اطفال بی اختیار کردند تا حدی که خواجه شرالدین ساوری، وقتی که با گروهی به درب گرمابه ی زنانه آمدند. او ماموران را به درون حمام فرستاد و زنان عریان را اسیر کرد. و اسیران را با خود به ساور بردند و آنان را به شوهران و برادرانشان و....فروختند و پولها اندوختند.
شاه فرمان داد سیاه پوشان را دستگیر و خواجه شرف الدین ساوری را به نزد او بیاورند، شاه حکم کرد که خواجه ی سیاه رو را بکشند و تن او را قطعه قطعه نمایند و هر قطعه را به دروازه ای بیاویزند و نیز سر او را بر درب حمام زنانه آویختند.
شاه عباس کبیر در مواجهه با زورگویی های نزدیکان، حاکمان و سردارانش، که از خودی ها بودند، چشم پوشی نمی کرد و بلکه با آنها با شدیدترین وجه برخورد می کرد.
#خودی_غیر_خودی