eitaa logo
نسیم تاریخ
166 دنبال‌کننده
2 عکس
50 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پروفسور امین، عمل کرد کورش کبیر
☘️ شاه عباس، رواداری مذهبی آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇 https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh ✍️ 🔵 رواداری و تاب‌آوری و تحمل نظرات، اعتقادات، و علایق دیگران و رفتار بردبارانه، محترمانه و دوستانه با هر کس و به‌ویژه با کسانی که با ما متفاوت‌ می فهمند و افکار دیگری دارند، گام مهمی است. ایران سرزمین، اقوام و مذاهب است، تجربه تاریخی نشان داده است که اگر حاکمان با سعه و مداری با افکار و ادیان، برخورد نمایند می توانند ار تمام استعداد ها آنها در رشد و توسعه کشور بهره مند شوند. در دوره هایی از تاریخ ایران شاهد تساهل مذهبی بودیم 🟢 عصر ساسانی مسیحیت در فلسطین آغاز شد، با فشارهای رومیان، مبلغان مسیحی به سوی اروپا و آناطولی مهاجرت کردند. مسیحیت در امپراتوری روم گسترش یافت ولی رومیان مسیحت را غیر قانونی اعلام کردند. برخوردهای خشونت آمیز رومیان با مسیحیان موجب شد جمعیت زیادی از رومیان و یونانیان به ایران مهاجرت کنند. آنها دانش، مهارت یونانی را با خود به ایران آوردند. شاهپور اول از این فرصت استفاده بهینه کرد و بسیاری از مسحیان مهاجر را جذب نمود. آنها در اجرای مراسم دینی خود آزاد گذاشت و در شهرهای مختلف ایران کلیسا ساختند. صاحب زمین و ثروت شدند. نقش پزشکان و دانشمندان مسیحی، سریانی و هندو، در پیشرفت ایران عصر ساسانی بر کسی پوشیده نیست. دانشگاه جندی شاپور حاصل تساهل مذهبی عصر میانه ی ساسانی بود. 🟣عصر مغول چنگیزخان تعصبی نسبت به دین خاصی نداشت. آنها حکومت ایلخانان را در ایران تشکیل دادند بر اساس یاسای، چنگیز نباید از زمین و تجارت مربوط به معابد بودایی، مسیحی و مسلمان، مالیات اخذ شود. معابد مسیحیان و بودائیان در کنار مساجد فعال بودند. شیعیان که قرنها در فشار اهل سنت قرار داشتتند در حکومت مغولان نفس راحتی کشیدند و در این دوره معارف و فقه شیعه گسترش یافت و علمای بزرگی حلامه حلی توانست فقه معارف شیعه را چند قدم پیش ببرد. 🟢 عصر محمد شاه قاجار سومین پادشاه قاجار در شرایط سخت، تجزیه و تحقیر و تضعف ایران، به قدرت رسید. او پسر عباس میرزا بود. شاه صوفی گرا و میرزا آغاسی صدر اعظمش برای اینکه از مهاجرت مسیحیان که نقش مهمی در اقتصاد ایران داشتند، جلو گیری کند، تساهل مذهبی را در پیش گرفتند. روسیه می خواست، مسیحیان آشوری و ارمنی ساکن آذربایجان را به روسیه جذب کند، و اقتصاد ایران را زمین گیر نماید. اصلاحات زیادی در این دوره صورت گرفت، و فرمان تساوی حقوق مسلمان و مسیحی صادر شد. 🟣 عصر شاه عباس کبیر آن سیاستمداری عمل‌گرا، دریافته بود که با رواداری مذهبی و امنیت، برای همه مذاهب می توان از توان آنها در رشد اقتصادی بهره گرفت. او دستور داد زرتشتیان را از کرمان و یزد به اصفهان کوچ دهند و در اصفهان زندگی کنند و برای خود معبد بسازند او نسبت به مسیحیان و کشیشان گشاده رو بود، با این شیوه می توانست به دولتهای اروپا نزدیک شود. مسیحیان آشوری قره باغ، نخجوان و آذربایجان، بزرگترین تولید کنندگان غلات ایران بودند. غلات ایران به روسیه و اروپا صادر می گردید. از سوی دیگر ارامنه از تولیدکنندگان و صادرکنده گان مهم ابریشم به اروپا، و بازرگانان چیره دست بین المللی بودند که با دولتهای اروپایی مرتبط، و هم دین بودند. گرجیان مسیحی دروازه ی ارتباط ایران با اروپا محسوب می شدند. شاه در سال 1601 م، طی نامه ای به پاپ کلمان هشتم نوشت: برای من افراد دانشمند و با معلومات بفرستید تا به گسترش فرهنگ اروپایی در ایران برآیند. پاپ پاسخ داد: چگونه می توان دست پادشاه مسلمان را پس زد که جوانمردانه با رعایای مسیحی رفتار می کند. در زمان شاه عباس، کشیشان اروپایی به ایران آزادانه رفت و آمد می کردند. آنها با خود دانش جدید را می آوردند. در قرن هفدهم چاپخانه را در اصفهان تأسیس کردند و نخستین کتاب چاپی در ایران منتشر شد. شاه عباس شیفته دستگاه چاپ گردید. شاه عباس در سال 1604 م، عده ای از ارامنه را از جلفا به اصفهان آورد تا از آنها در جهت گسترش تجارت ابریشم و توسعه ی روابط با کشورهای اروپایی بهره ببرد. آنها از حقوق شهروندی بهرمند شدند. ارامنه از حق ساختن کلیسا، مدرسه، مالکیت بر زمین، برخوردار گردیدند. گاهی شاه در مراسم مذهبی آنها شرکت می کرد. ارامنه که در تجارت ابریشم،‌ که در مهمترین کالای صادراتی ایران فعال بودند، از مالیات معاف نمود. اژون فلاندن، جهانگرد فرانسوی نقل می کند در زمان شاه عباس خون بهاء مسیحی و مسلمان را برابر حساب می کردند. در سایه امنیت و رواداری عباسی در این دوره علمای دین از مشرف اصولی، اخباری و فیلسوفان بزرگی چون میرداماد و ملا صدراری شیرازی می زیستند، شاه سعی داشت یکی بر دیگری ترجیح نیابد.
اهمیت تاریخ و نهادهای تاریخی ✅امروز دانشجویان ما و مردم به صورت ناخودآگاه فکر می ­کنند همیشه تاریخ گذشته ایران و شکل ایران و شکل شهرها و وسایل ارتباطی همین بوده که الآن می ­بینید، قرن­ها ناامنی، بی­ نظمی، فقر، نبود خدمات عمومی اولیه، نبود غذا، نبود بهداشت، نبود تنوع فعالیت اقتصادی و وجود تنها یک کشاورزی و دامداری معیشتی اولیه، ناامنی شدید غارتی و ذهنیت نهادمند شده در این فقر و ناامنی و نبود امکانات اولیه و نهادمند شدن این ناامنی، مثل کابوس وحشت بر این مردم و سخت شدن ذهنیت ناامن و ناتوان، نبود سواد و نبود کتاب و عدم امکان پرداخت اقتصادی به آن، بیماری، مرگ و میر، قحطی و تجاوز، غارت، کشتار، ظلم از هر قبیل، نهادهای غیررسمی ایران را به گونه­ ای خاص شکل داده است و نبود اقتصاد تقسیم کار و تخصص ­گرایی و نبود مبادله به معنی مبادله کالاهای متنوع و نهادسازی نکردن برای تنوع تولید و مبادله، چهره ای بسیار بدوی برای ایران درست کرده که علوم انسانی واقعی ایران، مطالعه این تاریخ را و شرح این نهادها و توضیح این نهادها را می­ طلبد و این­ها تا پول نفت ادامه داشت. ✅با پول نفت مدرسه در ایران تأسیس شد، با پول نفت دانشگاه تأسیس شد، با پول نفت چاپ­خانه آمد و بسیاری از چیزهای دیگری که می­ بینیم. این که ما به کمک منابع تولیدی و کار و تقسیم کار و تخصص ­گرایی و مبادله، این­ها را تأسیس می­ کردیم تا با پول نفت، تفاوت­های چشم­گیری از یکدیگر دارد. اگر در محیط امن بودیم شاید می ­توانستیم، چون ناامنی هزینه سرمایه گذاری های متفاوت و در نهایت تقسیم کار و تخصص گرایی را به شدت بالا می­ برد و هزینه مبادله را بسیار سنگین می­ کند و مبادله را غیرممکن می ­کند. ✅مگر نمی بینیم که سرمایه های انسانی چگونه از ایران خارج می­ شوند و به جاهای امن می ­روند. جایی که امنیت اجازه می­ دهد از حقوق خود دفاع کنند و مگر نمی بینیم که قشر جوان چندان میلی به سرمایه­ گذاری ثابت برای خود در ایران ندارد و در دانشگاه­ها یا نمی آیند یا وقتی می آیند و سرمایه­ گذاری می ­کنند، که خیال رفتن از ایران را دارند. ✅در هر صورت ایران اروپا نیست، ایران آمریکا نیست که فلسفه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آنجا را بتواند هضم کند، ایران ۷۰۰ سال سابقه رنسانس ندارد. بدنه اصلی ایران در ۱۳۳۰ غیر از چند سازمان سیاسی و تکنولوژی وارداتی، مشابه ایران زمان سلجوقیان و غزنویان، بلکه پاره پوره تر از آن است. ایران­شناسی نهادی، توسعه را در سطح نظر ممکن­ تر می­ کند، «نهاد»شناسی تغییرات نهادی را قابل فهم ­تر می­ کند و حل مشکل سر راه را ممکن ­تر و تاریخ به این معنی است. ✅چرا انگلیسی ­ها و فرانسوی ها و ... شعار نمی دهند جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم؟ چون تجربه تاریخی و بین ­المللی دارند و می ­دانند چه کارهایی شدنی و چه کاری نشدنی است. اینجاست که ما معطوف به نهادهای ملی و تاریخی خود می­ شویم و انواع الگوهای تعاون سیاسی- اجتماعی- اقتصادی و تاریخی را می کاویم تا ببینیم، عدم توسعه و عدم گذار و عدم ابداع نهادهای جدید که بهره وری را افزایش دهد در کجای این نهادها لانه کرده است و چرا علیرغم الگوهای بهره ورتر نتوانستیم آنها را وارد و ابداع کنیم. چرا نتوانستیم ناامنی سیاسی را ریشه کن کنیم و همه این­ها کار تاریخ است. 📚منبع: رضاقلی، علی، مقاله دردسر تاریخ، مجله نسیم بیداری، شماره ۲۰، شهریور ۱۳۹۰، صفحه ۷۹
کعبه زرتشت، دکتر فریدون زندی
شاهی که خودی و غیر خودی نمی شناخت آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇 👇👇https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا https://eitaa.com/Nasim_Tarikh حکومت های تمامیت خواه بر این اصل استوارند که همه ی وابستگان به قدرت از امنیت سیاسی، اقتصادی و قضائی برخوردارند. زیر سؤال رفتن هر بخشی از وابسته بودن به قدرت، به مثابه خدشه کل قدرت تلقی می شود. و اجازه داده نمی شود که کسی به ناکارآمدی ، فسادها، و سوء استفاده های آنها از قدرت و بیت المال و یا بی لیاقتی ها و.... اشاره و ورود نمایند. بدین خاطر همه سعی دارند در حلقه ی قدرت وارد شوند تا به امنیت برسند. شاه عباس اول علیرغم مشی استبدادی، ولی نسبت به حقوق رعایای خود بسیار حساس بود و سخت گیرانه برخورد می کرد و اجازه نمی داد، کارگزاران حکومت به مردم اجحاف نمایند. 🟢 احترام به حقوق مالکیت سالها قبل خاطرات میرزا صالح شیرازی را خواندم، او جزء اولین محصلان ایرانی بود که به فرمان عباس میرزا نائب السلطنه در اردیبهشت 1194ش، به انگلستان اعزام شد. او در اکسفورد درس می خواند، میرزا صالح در خاطرات خود می آورد: که مقابل دانشگاه اکسفورد خیابان بزرگی بود، فقط یک باب مغازه خراب نشده بود، زیرا صاحبش رضایت نمی داد، از کسی پرسیدم مگر حکومت نمی تواند مغازه او را تخریب و خیابان را مستقیم کند؟ آن شخص گفت: ملکه ی انگلستان هم نمی تواند بدون رضایت او مغازه ی آن نعل بند را تخریب کند. زیرا حق مالکیت به حکومت اجازه چنین کاری نمی دهد. میرزا صالح از این پاسخ درمانده بود، که در ولایت ما، یک حاکم محلی شهر یا مملکتی را به نیست و نابود می کشد. چطور حکومت انگلیس نمی تواند دکان یک نعل بند را تخریب کند. در تاریخ ایران هم تک ستاره هایی بودند که با مردم خود رفتار با انصافی داشته اند. یا در تاریخ انو شییروان می خوانیم آنگاه شاه قصد ساخت کاخی در تیسفون را کرد، پیرزنی که در مجاور کاخ ، خانه داشت حاضر نبود خانه اش را بفروشد. انوشیروان، کاخ را با «قناس» ساخت. در واقعه ی دیگر وقتی که عباس میرزا نائب السلطنه، می خواست در تبریز باغ بزرگی در منطقه درست کند یکی از همسایگان باغ حاضر نشد، زمین خود را به نائب السلطنه بفروشد و باغ کج ساخته شد. بی احترامی به حقوق مالکیت، از موانع عمده توسعه در کشور ماست. 🟢حقوق مردم شاه عباس کبیر توجه خاص به حقوق رعایا داشت و در برخورد با نقض کنندگان، بسیار بی رحمانه و سختگیر انه برخورد می کرد و توجه نداشت که نقض کننده خودی یا غیر خودی است. در یکی از لشکرکشی ها به فرماندهی فریدون خان، سردار و از نزدیکان شاه و حاکم استرآباد ، بجرم چیدن میوه از باغ رعیتی، او مورد خشم شاه واقع شد و شاه حکم کرد تیری از دماغ او بگذرانند و او را سوار اسب برهنه کنند و در مقابل لشکریان بگردانند. 🟢رعایت حقوق اقلیت ها روش اعتدال و ملایم ، و همراهی با اقلیتها در زمان شاه عباس ، امری ملموس بود. شکایتی از زرتشتیان کرمان بدست شاه رسید، او شخصاً برای رسیدگی به شکایت زرتشتیان کرمان با لباس مبدل به همراه یک نفر، در پنج شبانه روز مسیر 780 کیلومتری را طی کرد تا شخصاً به شکایت رعایای زرتشتی رسیدگی کند و تفحصی از عملکرد حاکم شهر داشته باشد. در این زمان گنجعلی خان حاکم کرمان بود، او یکی از سرداران مدیر و توانمند بود و کسی است که در به قدرت رساندن شاه و حفظ جان او نقش موثری داشته بود. شاه به کرمان رفت و مسأله را بررسی و بی آنکه گنجعلیخان متوجه شود، به اصفهان بازگشت. 🟢 تظلم خواهی رعیت وقتی که شاه عباس برای سرکشی یا سفرهای استانی به استرآباد رسید، خروش و ناله ی زن و مرد برآمد و به شاه عرضه کردند، طایفه سیاه پوشان یا همان نیروهای حکومتی که زیر فرمان حاکم منطقه بودند، در چندین سال، ما را از عیال و اطفال بی اختیار کردند تا حدی که خواجه شرالدین ساوری، وقتی که با گروهی به درب گرمابه ی زنانه آمدند. او ماموران را به درون حمام فرستاد و زنان عریان را اسیر کرد. و اسیران را با خود به ساور بردند و آنان را به شوهران و برادرانشان و....فروختند و پولها اندوختند. شاه فرمان داد سیاه پوشان را دستگیر و خواجه شرف الدین ساوری را به نزد او بیاورند، شاه حکم کرد که خواجه ی سیاه رو را بکشند و تن او را قطعه قطعه نمایند و هر قطعه را به دروازه ای بیاویزند و نیز سر او را بر درب حمام زنانه آویختند. شاه عباس کبیر در مواجهه با زورگویی های نزدیکان، حاکمان و سردارانش، که از خودی ها بودند، چشم پوشی نمی کرد و بلکه با آنها با شدیدترین وجه برخورد می کرد.
قباد اول پادشاه ساسانی حامی صلح و سازندگی ایران
شهری بازمانده ار عصر هخامنشین
☘️ دولت سایه، پنهان در تاریخ ایران آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇 👇👇https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا https://eitaa.com/Nasim_Tarikh ✍️ صاحبان قدرت معمولاً خواستار دو مقوله هستند، قدرت برتر مطلق و حفظ قدرت در دست خود و اصحابشان. ترس از دست رفتن قدرت کابوس همیشگی صاحبان قدرت است. که به یک گردش چرخ نیلوفری همه چیز برباد رود. شـبـانــگـه بــه سـر فــکــر تــاراج داشــت سـحـرگـه نـه تن سر؛ نـه سر تاج داشت بــه یــک گــردش چـــرخ نــیــلــوفــری نـه تــاجـی بـه جــا مـانـد و نـه نــادری مفاهیمی چون دولت سایه «Westminster system» درحکومتهای دمکراتیک برخاسته از احزاب قدرتمند ازانتخابات آزاد متولد می‎شوند، حزب پیروز دولت تشکیل می دهند و حزب رقیب فعالیت های حزب پیروز را مورد رصد قرار می‎دهند. دولت سایه جمعتی مشخص به صورت شفاف فعالیت می کنند. اکثریت دولت سایه از نمایندگان مجلس تشکیل می دهند. این روشها در جهان آزاد و حکومتهای دمکرات قابلیت اجرا دارد. ولی در جاهای دیگر به مثابه اتاق فکر قدرت حاکم است تا حکومت را در مقابل ناامنی ها ایمن سازد. در تاریخ ایران به صورت دولت موازی، پنهان و... همیشه بوده است. در اینجا به چند نمونه از قدرت پنهان اشاره می شود. 🟣 همکاری با دشمن از عصر شاه صفی به بعد، ساختار قدرت در سلسله صفوی تغییر کرد. عصر شاهان پیشین، با شاه با قزلباش ها، دیوان سالاران مشورت می کرد آنها نقش مهمی در تصمیم سازیهای شاه داشتند. از زمان شاه سلیمان، ساختار جدیدی در دربار شکل گرفت که نقش مشورتی و تصمیم سازی برای شاه داشت. اشخاص جدید چون مادر شاه، زنان سوگلی شاه و خواجه سرایان بودند. اینها دولت موازی بودند که نقش اصلی در سیاست و اداره کشور پیدا کردند، آنها بر مسند دیوان سالاری نشستند. در زمان شاه سلطان حسین، خواجه سرایان عنان همه امور را در دست داشتند و به قدرت مطلقه تبدیل شدند، رتق و فتق همه امور به دست خواجه سرایان بود و صاحبان مقامات بدون صواب دید آنها کاری انجام نمی‎دادند. مناصب به کسی داده می شد که بیشترین رشوه به خواجگان بپردازد. بحران سراپای دولت شاه سلطان حسین فرا گرفته بود. صدر اعظم دانا فتحعلی خان داغستانی بدنبال اصلاح امور برآمد، درباریان و خواجه سرایان اقدامات صدراعظم را بر خلاف منافع دولت سایه می دیدند. آنها صدراعظم را متهم به همکاری با دشمن کردند و قبل اثبات اتهام او را کور ساختند. در دادگاهی در حضور شاه او تبرئه شد!!! 🟢 تکفیر صدر اعظم اصلاح طلب در کشورهای عقب مانده هرگونه تحول و تغییر با اراده رأس هرم قدرت صورت می‎گیرد. میرزا حسین خان سپهسالار صدر اعظم اصلاح ناصرالدین شاه بر این باور بود بدون تغییر افکار شاه اصلاح و تغییری در ایران به وجود نخواهد آمد. بدین خاطر سپهسالار شاه را ترغیب و تشویق کرد تا به فرنگ سفر کند. سپهسالار مقدمات سفر اول را آماده ساخت. شاه باید تغییرات دنیا جدید را ببیند تا اجازه دهد در ایران هم تغییری بوجود آید. سپهسالار بیست سال در کشورهای مختلف در مأموریت بود. با دنیای و علوم جدید آشنایی داشت. او مقدمات سفر شاه را به اروپا آماده ساخت. در حرمسرا مسابقه بود که شاه کدامیک از زنان خود را به اروپا خواهد برد. شاه انیس الدوله سوگلی خود را برگزید تا با او همراه شود. او همراه کاروان شاه تا مسکو آمد، فرماندارمسکو با دسته گل در ورودی شهر منتظر کاروان شاه بود تا به شاه خوش آمد بگوید و دسته گلی به انیس الدوله ملکه ایران بدهد. با تدبیر سپهسالار ابتدا ناصر الدین شاه وارد مسکو شد و انیس الدوله با تأخیر و به شهر آمد و از دریافت دسته گل نجات یافت. بحران حضور انیس الدوله مسأله مهمی شد. اگر انیس‎الدوله از شاهان و فرماندارهای اروپایی دسته گل دریافت کند و یا در مهمانی پادشاهان شرکت کند، خبر آن به ایران و زنان شاه برسد، حرمسرا علیه انیس الدوله قیام و آخوند های درباری را علیه شاه بسیج خواهند کرد که چه ثلمه ای بر اسلام وارد آمده است؟، پس از بازگشت محشر و قیامتی علیه سپهسالار و شاه در تهران برپا خواهد گشت که نوامیس مسلمین به باد داده‎اند. بنابر صلاح دید سپهسالار انیس الدوله به تهران بازگرداندند. انیس الدوله سپهسالار را تهدید کرد و گفت: اگر من برگشتم تو روی تهران را نخواهید دید. دربازگشت وقتی که کشتی شاه به نزدیکی ساحل انزلی رسید، از تهران خبر آوردند، انیس الدوله با همکار مخالفان اصلاحات و درباریان و برخی آخوند های درباری به همراهی سفارت روسیه، بلوای در تهران به راه انداخته اند که سپهسالار ملحد و مرتد است نباید وارد خاک اسلام شود و الا حکم او را اجرا خواهیم کرد. قدرت پنهان شاه را ترساند و وزیر تکفیر شده از صدرات عزل و به تهران نیامد.
خط میخی از ابداع تا پایان
شهر باستانی یری در نزدیکی اردبیل
شاهکار معماری ایرانی در مسجد جامع اصفهان
داریوش بزرگ چگونه شاه شد؟ پادشاه بر حق هخامنشی یا غاصب تخت و تاج؟ گزارشی تاریخی از محسن ظهوری داریوش اول پسر ساتراپی به نام ویشتاسپ بود که در پارت امارت داشت و از شاخه جانبی دودمان هخامنشی برخاسته بود. کمبوجیه او را فرمانده گارد محافظ شخصی خود کرده بود و در همین سمت در سفر جنگی کمبودجیه به مصر او را با خود همراه کرد. ۶ تن از هم‌پیمانان داریوش بعد از مرگ بردیای دروغین، او را به‌عنوان شاه انتخاب کردند. داریوش یکم آزادمنش بود و به ملل و اقوامی که در قلمرو گسترده امپراتوری هخامنشی بودند توجه خاصی داشت و می‌کوشید تا خواست‌ها و نیازهای آن‌ها را برآورده کند. داریوش فردی سیاستمدار و تندخو بود؛ اما به دیانت مردم قلمروش احترام می‌گذاشت و با ملل زیر سلطه خود با رافت برخورد می‌کرد؛ اما با حکام نالایق برخورد سختی داشت و به آن‌ها رحم نمی‌کرد. سنگ‌نبشته سه زبانه داریوش بر دامنه کوه بیستون بین کرمانشاه و همدان نشان‌دهنده قاطعیت داریوش در از بین بردن بردیای دروغین است. محتوای کتیبه داریوش سند کاملی درباره زندگی سیاسی، نظامی و خاندان سلطنتی اوست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. خواجه نصیرالدین طوسی (۱۲۰۱_۱۲۷۴میلادی) یکی از بزرگترین مغزهای علمی و حِکمیِ عصر طلایی ایرانی است.  او که در سال ۱۲۰۱ در شهر طوس واقع در شمال شرقیِ ایران بدنیا آمد با آثارش در نجوم، ریاضیات و فلسفه درک علمی عصر خود را تغییر داد. در ۱۲۵۹ رصدخانه مراغه را که بزرگترین نهاد علمی قرون وسطی بود تاسیس کرد. آثار او در حرکت سیارات از جمله عرضه مدل نجومی زوج طوسی خطاهای مدل های پیشین را اصلاح و راه را برای علمای نجوم باز کرد. سوای نجوم، او در توسعه اصول مثلثات به پیشرفت‌های مهمی دست یافت که شکل دهنده بنای علمی عملیات سینوس و کسینوس بود و نفوذ میراث علمی او در این حوزه‌ها تا همین امروز هم ادامه یافته است.
🍀از سپهسالار تا محمد جواد ظریف آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇 https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh احمدی مسیر توسعه در ایران از کویر و سنگلاخ می گذرد. یکی از نام آوران توسعه خواه ایران میرزا حسین خان سپهسالار بود که گامهای بلندی در راه سربلندی میهن برداشت. میرزا حسین خان در جوانی برای ادامه ی تحصیلات به اروپا رفت. پس از بازگشت به استخدام وزارت خارجه درآمد. امیرکبیر وی را به کارپردازی هند اعزام نمود. او پس از سه سال به ایران بازگشت، و بار دیگر با سمت «جنرال قنسولی» عازم ماموریت به تفلیس در روسیه شد وسپس وزیر مختار ایران در استامبول منصوب گردید. بیست سال در مأموریتهای دیپلماتیک بود. در سال ۱۲49 ش، ناصرالدین شاه به عتبات رفت، او با میرزا حسین خان آشنا شد و مورد توجه شاه قرار گرفت و به ایران فراخوانده شد و ابتدا به «وزارت عدلیه» رسید. سپهسالار از این فرصت استفاده و اصلاحات قضایی را آغاز کرد، او به کمک مستشار الدوله و دیگر اندیشمندان، آئین دادرسی نظام قضایی کشور را تدوین و محاکم را به عرف و شرع تقسیم کرد. او به دنبال ساختار قضایی مدرن و مستقل از قدرت بود برای جلوگیری از ظلم و تعدي که به اقلیتهای مذهبی می شد، مقرر گردید کلیه ی دعاوي مربوط به اقلیتهاي مذهبی صرفاً توسط دیوانخانه ی عدالت مرکزي، بررسی شود. 🍃صدر اعظم جهان دیده در آبان 1250 ش، به صدرات اعظم منسوب شد. بیست سال حضور در خارج از کشور، آشنایی با دنیای جدید، فرصتی مناسب برای ارتباط با دنیا، بهره گیری از دانش و دستاوردهای علمی اروپا و رونق اقتصادی و اصلاحات در ایران بود. اصلاحات در ایران بدون تغییر اندیشه رأس هرم قدرت امکان پذیر نیست، سپهسالار تمرکز خود را بر شاه استوار کرد تا اندیشه‎های او را نسبت به دنیا عوض کند تا تغییر در ایران تحقق یابد. او ناصر الدین شاه را قانع کرد تا به اروپا مسافرت کند و شاه از کشورهای روسیه، آلمان، بلژیک، انگلستان، فرانسه، سوئیس، ایتالیا، اتریش و عثمانی دیدن کرد. 🍀 رؤیاهای سپهسالار او بدنبال این بود که شاه را با پیشرفتهای دنیا آشنا کند و گامهایی برای پیشرفت ایران برداشته شود. وضع اسفبار اقتصادی، اجتماعی و فقر باعث شده بود که عده زیادی از ایرانیان جلای وطن کرده و به روسیه، عثمانی و هندوستان مهاجرت کنند. اقتصاد معیشتی، فقدان سرمایه، ناامنی، فساد اقتصادی فقدان حقوق مالکیت باعث شده بود که کشور در روزمرگی در حرکت باشد. سپهسالار می خواست، با جذب سرمایه ی خارجی، چرخ اقتصادی را به حرکت درآورد؛ بدین خاطر قرار داد رویتر را امضا کرد و میخواست خارجی ها را تشویق کند که در ایران سرمایه گذاری نمایند.او می خواست با دادن امتیازهایی سرمایه خارجی را برای آبادی ایران استفاده کند، راه‌آهن از دریای خزر تا خلیج فارس کشیده شود، در شهرها تراموای شهری ساخته شود، بانک به ایران بیاید و...معادن و جنگل‌ها مورد بهره برداری قرار گیرد. 🍂 مسیحی کردن ایران روسیه مهمترین مخالف رشد و توسعه ایران بود. این کشور راضی نبود کشوری دیگر در ایران سرمایه‎گذاری کند. میرزا سعید خان از روسوفیلها قرار داد رویتر را بگونه ای ترجمه کرده بود، علیه صدر اعظم جو تندی پدید آورد. در بازار شایع کردند که سپهسالار می خواهد ایران را مسیحی کند، یا به یکی از علما گفته بودند که مسیر راه آهن را یکراست از وسط شاه عبدالظیم می‎کشند تا این زیارتگاه را تخریب کنند. سید صالح عرب میرزا، حسین خان را کافر مهدور دم اعلام کرد. در فضای سنگین شاه ناچار شد سپهسالار را عزل نماید و آرزوهای ترقی ایران نقش بر آب گردید. ❣ثروت های افسانه ای در این روزها شاهد معرکه گیری علیه محمد جواد ظریف هستیم به این بهانه که پسر او تابعیت آمریکا را دارد و او باید از معاونت ریاست جمهوری برکنار شود این بهانه گیری‎ها، شباهتهای زیادی با اتفاق تاریخی عصر قاجار دارد. محمد جواد ظریف در ایران نماد گفتگو و دیپلماسی فعال در ارتباط با جهان است. او نقش اصلی را در توافق، جامع هسته ای با غرب در سال ۲۰۱۵ داشت. مخالفین توافق با غرب، یا کاسبین تحریم ، که منافع کلان اقتصادی خود را در ستیز با غرب و ادامه تحریم ها می دانند و در سالهای اخیر به ثروت های افسانه ای دست پیدا کردند ظریف را خطر بزرگی برای منافع خود می بینند. روسوفیل ها، شخصیتهای ملی و ایرانخواه را در راستای منافع خود نمی دانند همان گونه که با سپهسالاری کردن، به ظریف حمله می کنند. ❣نخبه کشی موفقیت در ایران دشمنی باز تولید می کند -.یک سنت اجتماعی در تاریخ ایران وجود دارد که افراد توانا و متخصص و سالم و پاکدست و موفق و تاثیرگذار همیشه مورد حسادت و بدخواهی برخی گروههای اجتماعی قرار می گیرند.
✅جغرافیایی که تاریخش را ویران می‌کند 🔸می‌ترسم موریانه‌ها زودتر از تو عشق را در دفتر قلبم بیابند و آن‌گاه در کوچه‌های تاریخی قلبم هیچ دری به گذشته باز نشود     ایلیا صُراحی 🔸خانه‌ای که می‌بینید، یکی از خانه‌های قدیمی شهر بروجرد به نام خانه‌ی مستجاب‌الدعوه است. 🔸در بسیاری از کشورها برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی شهر، خانه‌های تاریخی و قدیمی حفظ شده و با وسواس مرمت و بازسازی می‌شوند. 🔸متاسفانه در ایران، ارزش حفظ خانه‌های تاریخی و قدیمی آن‌گونه که باید شناخته نمی‌شود و با اندک بهانه‌ای خانه‌ها تخریب و از نو ساخته می‌شوند. 🔸یکی از راهکارها، واگذاری این خانه‌ها به بخش خصوصی و افراد علاقمند به میراث تاریخی و باستانی، برای تبدیل آن به مقاصد گردشگری اعم از موزه، هتل، رستوران و ... است. 🔸در دل بافت قدیمی شهرهای ایران، خانه‌های تاریخی زیادی وجود دارد که باید برای فرزندان آینده‌ی این سرزمین حفظ شوند، ولی متاسفانه بر اثر ساخت و ساز تخریب می‌شوند. 🔸این فیلم توسط امیرحسین میرمعینی یکی از دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران گرفته شده است.