eitaa logo
نشانه(حدیث زندگی)
258 دنبال‌کننده
132 عکس
78 ویدیو
1 فایل
نشانه های سبک زندگی اسلامی با نشان کردن از اقیانوس بیکران قران کریم و ائمه معصومین علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم اللّه الرحمن الرحيم هذا ما اوصى به الحسين بن علي الى اخيه محمد بن الحنفية. يشهـد ان لا اله الا اللّه وحده لا شريك له و ان محمدا عبده و رسوله ، جاء بالحق من عند الحق و ان الجنة و النار حق و ان الساعة اتية لا ريب فيها و ان اللّه يبعث من في القبور و اني لم اخرج اشرا و لا بطـرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي (ص) اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي ابن ابي طالب (ع). فمن قبلني بقبول الحق فاللّه اولى بالحق و من رد علي هذا اصبر حتى يقضي اللّه بيني و بين القوم بالحق و هو خير الحاكمين و هذه وصيتي يا اخي اليك "و ما توفيقي الا باللّه عليه توكلت و اليه انيب". محمد بن حنفيه خدمت برادرش سيدالشهدا عليه السلام رسيد و حضرت را از رفتن به سمت عراق بر حذر داشت. حضرت از تصميم خود بازنگشنند آنگاه اين وصيتنامه را نوشتند و به دست برادر سپردند: اين وصيت حسين بن علي است به برادرش محمد بن حنفيه: شهادت مى دهد به اينکه جز الله خدايي نيست، يگانه است و او را شريکي نيست و اينکه محمد، بنده و فرستاده ي اوست که به حق از جانب حق آمد و اينكه بهشت و آتش حق است و قيامت بدون هيچ شكى آمدنيست و خداوند هر که در قبر هاست را زنده مى كند؛ خروج و قيـام من از روى سركشى و خوشگذرانى و فساد و ظلم نيست، تنها براى اصلاح در امت جدم(ص) قيام کردم و مي خواهم به معروف امر کنم و از منكر بازدارم و به سيره جدم(ص) و پدرم على بن ابيطالب عمـل کنم. پـس هر كس مرا به درستي قبول كند خدا به (پاداش) درستي سزاوار تر است و هر كه و هرکه اين (قيام) را رد كند، صبر مى كنم تاخداوند بين من و اين گروه قضاوت كند که او بهترين حاکمان است. برادرم ! اين وصيت من به تواست و توفيق من نيست مگر به خداوند بر او توكل کردم و به سوي او باز مي گردم بحارالانوار، 44جلد/صفحه329 https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
الصّادق (علیه السلام) عَنْ أَبِی‌بَصِیرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ قُلْتُ هَذِهِ نَفْسِی أَقِیهَا فَکَیْفَ أَقِی أَهْلِی قَالَ تَأْمُرُهُمْ بِمَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا نَهَاهُمُ اللَّهُ عَنْهُ فَإِنْ أَطَاعُوکَ کُنْتَ وَقَیْتَهُمْ وَ إِنْ عَصَوْکَ فَکُنْتَ قَدْ قَضَیْتَ مَا عَلَیْکَ. امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی سخن خداوند عزّوجلّ: قُوا أَنفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ، پرسیدم. و گفتم: «این نفس من است، می‌توانم آن را حفظ کنم، ولی چگونه اهل بیت خودم را حفظ کنم»؟ فرمود: «آنان را به آنچه خداوند به آن امر کرده است، امر کنید و از آنچه خداوند از آن نهی کرده، نهی کنید؛ اگر تو را اطاعت کنند، آنان را حفظ کردهای و اگر از تو سر پیچی کردند، آنچه بر عهده‌ی تو بود، به انجام رساندهای». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۹۲ بحارالأنوار، ج۹۷، ص۷۴/ الکافی، ج۵، ص۶۲ و تهذیب الأحکام، ج۶، ص۱۷۹؛ «أقیهم» بدل «أقی أهلی»/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۱۴۸/ القمی، ج۲، ص۳۷۷/ الزهد، ص۱۷/ عوالی اللآلی، ج۳، ص۱۹۱/ فقه الرضا (ص۳۷۵/ مجموعهًْ ورام، ج۲، ص۱۲۴/ نورالثقلین/ البرهان https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
مردن دلها و مستجاب نشدن دعا سَئلُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَالِهِ مَا لَنَا نَدْعُو الله فلا تستجيب دعائنَا ؟ وَقَالَ اللهُ ادْعُونِي اسْتَجَبْ لَكُمْ قَالَ: إِنَّ قُلُوبَكُمْ مَانَتْ بِعَشرة اشياء : أولها : أَنَّكُمْ عَرَفْتُمُ اللَّهَ فَلَمْ نُؤَدُّ والطَاعَتَهُ . والثَّانِيَهُ - أَنَّكُمْ قَرَاتُمُ الْقُرْآنَ فَلَمْ تَعْمَلُوا بِهِ والثالثة ادَّعَیتُمْ مَحَبَّةٌ رَسُولِهِ - وَابْغضتمْ أَوْلادَهُ والرابعة ادَّعَیتمُ عَدَاوَةَ الشَّيْطَانِ وَوَافَقُتُمُوهُ وَالْخَامِسَةُ ادَّعَیتُمْ مَحَبَّهُ الْجَنَّةِ فَلَمْ تَعْمَلُوا لَهَا . والسادسة ادعيتم مَخَافَة النَّارِ وَرَمَيْتُمْ أَبدانكم فيها والسابعة اشْتَغَلَتُمْ بِعُیوبِ النَّاسِ عَنْ عُيُوبِ اَنْفُسِكُمْ . وَالثَّامِنَهُ إِدَّعَیتُمْ بُغْضَ الدُّنْيَا وَجَعَتُمُوهَا والتاسعة أَقْرَرْتُمُ بِالْمَوْتِ فَلَمْ تَسْتَعِدُ والهُ . والعاشرة دفتُمُ مَوْتَاكُمْ فَلَمْ تَعْتَبِرُوا بِهِمْ فَلِهذا لا يستجاب دعائكم . . در کتاب اثنی عشریه مسطور است که سوال کردند ازحضرت رسول (ص) برای چیست که میخوانیم خدا را مستجاب می کند دعای مارا درحالیکه خدا فرمود بخوانید مرا استجاب کنم دعای شمارا فرمود بدرستیکه دلهای شما مرده است بواسطه دو چیز : اول بدرستیکه شما می شناسید خدا را پس ادا نمی کنید طاعت او را دوم بدرستیکه میخوانید قرآن را پس باآن عمل نمی کنید . سوم ادعا می کنید محبت رسول خدارا و حال آنکه دشمن می دارید اولاد او را چهارم ادعا می کنید دشمنی شیطان را و حال انگه موافقت می کنید او را پنجم ادعا می کنید محبت بهشت را پس برای آن عمل نمی کنید ششم ادعا می کند ترسیدن از جهنم را در حالی که بدن خود در آن می افکنید هفتم مشغول میشوید بعیب های مردم در صورتی که از عیوب خود غافلید هشتم ادعا می کنید بغض دنیا را و حال آنکه جمع می کنید آن را نهم اقرار به مردن دارید لکن مهیا برای آن نمی شوید کتاب اثنی عشریه ص ۳۲۰ https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِرَجُلٍ يَعِظُهُ: اِغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ وَ حَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ . پنج چيز را پيش از پنج چيز غنيمت شمار!جوانى را قبل از پيرى تندرستى را قبل از بيمارى توانگرى را قبل از تنگدستى و آسايشت را پيش از گرفتارى و زندگى را پيش از مردنت ! تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) ج ۱، ص ۲۷۹ https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِجَبْرَئِيلَ عِظْنِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ عِشْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَيِّتٌ وَ أَحْبِبْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مُفَارِقُهُ وَ اِعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مُلاَقِيهِ شَرَفُ اَلْمُؤْمِنِ صَلاَتُهُ بِاللَّيْلِ وَ عِزُّهُ كَفُّهُ عَنْ أَعْرَاضِ اَلنَّاسِ . رسول خدا بجبرئيل گفت مرا موعظه كن. عرض كرد اى محمد هر چه خواهى زنده باش آخر ميميرى هر چه را خواهى دوست داشته باش كه از او جدا ميشوى هر كارى ميخواهى بكن كه بآن برخورد ميكنى شرافت مؤمن نماز شب است و عزت مؤمن صرف نظر از عرض مردم. خصال . جلد ۱، صفحه ۶۵ https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
امام حسین(ع)می فرماید: أنْ تَخَرُجَ مِنْ بَيْتِكَ فَلاتَلْقى أحَداً إلاّ رَأيْتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَيْكَ.. ادب آن است كه از خانه خود كه بيرون مى روى با هيچ كس بر خورد نكنى جز آنكه او را برتر و بهتر از خود ببينی.. موسوعه،كلمات امام حسين(ع) ص 750 https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
امام حسین(ع)می فرماید: مَنْ نَفّسَ کُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرّجَ اللّهُ عَنْهُ کُرَبَ الدّنیَا وَ الاخِرَةِ.. هرکه گرفتاری مؤمنی را برطرف کند، خداوند گرفتاریهای دنیا و آخرتش را برطرف می‏کند. بحار،ج۷۵ص۱۲۲ https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
🏴 توصیه سیدالشهدا (علیه السلام) برای امر به معروف 🔻امام حسين عليه‌السلام: لايَحِلُّ لِعَينٍ مُؤمِنَةٍ تَرَى اللّه َ يُعصى فَتَطرِفَ حَتّى تَغَيِّرَهُ ❇️ بر هيچ چشم مؤمنى روا نيست كه ببيند نافرمانى خدا مى‌شود و چشم خود را فرو بندد، مگر آن كه آن وضع را تغيير دهد. 📚 الأمالى، طوسى، ص ۵۵ https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
امام زين العابدين عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از تعصّب ورزى ـ فرمود : العَصَبِيَّةُ الّتي يَأثَمُ عَلَيها صاحِبُها -و لَم يَدخُلِ الجَنَّةَ حَمِيَّةٌ - أن يَرَى الرَّجُلُ شِرارَ قَومِهِ خَيرا مِن خِيارِ قَومٍ آخَرينَ ، و لَيسَ مِنَ العَصَبِيَّةِ أن يُحِبَّ الرَّجُلُ قَومَهُ، و لكِن مِنَ العَصَبِيَّةِ أن يُعينَ قَومَهُ عَلَى الظُّلمِ تعصّبى كه صاحبش به سبب آن گنهكار مى باشد و هرگز به بهشت نخواهد رفت اين است كه آدمى بَدانِ قوم خود را از نيكانِ قومى ديگر بهتر بداند . اين از عصبيّت نيست كه كسى قوم و مردم خود را دوست داشته باشد، بلكه كمك كردن قوم خود بر ستم از عصبيت است. ( الكافي : ۲/۳۰۸/۷ ) https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
امام على عليه السلام : أفضَلُ العَقلِ الاعتِبارُ، وَ أفضَلُ الحَزمِ الاستِظهارُ وَ أكبَرُ الحُمقِ الاغتِرارُ امام علی علیه السلام فرمودند: برترين خرد، عبرت گرفتن است و برترين دورانديشى، احتياط كردن و پشتيبان جُستن است و بزرگترين بي خردى، فريب خوردن (و غفلت) است . غرر الحكم : ۳۲۷۳. https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
امام على عليه السلام : لقَد جاهَرَتكُمُ العِبَرُ، و زُجِرتُم بِما فيهِ مُزدَجَرٌ، و ما يُبَلِّغُ عنِ اللّه ِ بَعدَ رُسُلِ السَّماءِ إلاّ البَشَرُ امام علی علیه السلام فرمودند: عبرت ها بر شما آشكار گشته و با عوامل بازدارنده نهى شده ايد و پس از فرستادگان آسمان (فرشتگان) كسى جز بشر پيام خدا را ابلاغ نمى كند . نهج البلاغة : الخطبة ۲۰ . https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
امام على عليه السلام : الاعتِبارُ مُنذِرٌ ناصِحٌ، مَن تَفَكَّرَ اعتَبَرَ و مَنِ اعتَبَرَ اعتَزَلَ و مَنِ اعتَزَلَ سَلِمَ امام علی علیه السلام فرمودند : عبرت گيرى، هشدار دهنده اى صادق است، كسى كه بينديشد، عبرت گيرد و كسى كه عبرت گيرد، [از گناهان و عوامل مهلك] كناره گيرد و كسى كه كناره گيرى كند سالم ماند . بحار الأنوار : ۷۸/۹۲/۱۰۱ https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن قَرَأَ «قُلْ هُوَ اللّه ُ أحَدٌ» حِينَ يأخُذُ مَضجَعَهُ وكَّلَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بهِ خَمسينَ ألفَ مَلَكٍ يَحرُسونَهُ لَيلَتَهُ .[الخصال : 631 / 10.] امام على عليه السلام : هر كس وقتى به بسترش مى رود سوره «قل هو اللّه احد» را بخواند، خداوند عزّ و جلّ پنجاه هزار فرشته بر او بگمارد تا در آن شب از وى پاسدارى كنند. https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنْ قَرَأَ «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» حِينَ يَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ عَشْرَ مَرَّاتٍ لَمْ يَزَلْ فِي حِفْظِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كِلاَءَتِهِ حَتَّى يَرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ هر كس هنگامى كه از خانه‌اش بيرون ميرود ده بار سورۀ« قُلْ‌ هُوَ اَللّٰهُ‌ أَحَدٌ »بخواند پيوسته در حفظ‍‌ خداوند و نگهدارى او است تا بخانه‌اش برگردد. الکافي , جلد۲ , صفحه۵۴۲ https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
امام صادق عليه السلام : اِحتَجِز مِنَ النّاسِ كُلِّهِم بـِ «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» و بـِ «قُلْ هُوَ اللّه ُ أحَدٌ»اِقرَأها عَن يَمينِكَ و عَن شِمالِكَ و مِن بَينِ يَدَيكَ و مِن خَلفِكَ و مِن فَوقِكَ ومِن تَحتِكَ؛ خود را از تمامى مردم با بسم اللّه الرحمن الرحيم و قل هو اللّه احد حفظ كن. آن را ازسمت راست و چپ و جلو و عقب و بالا و پايين بخوان. [كافى، ج 2، ص 624] https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: إِذَا دَخَلْتَ عَلَى سُلْطَانٍ جَائِرٍ فَاقْرَأْ حِينَ تَنْظُرُ إِلَيْهِ قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ وَ اِعْقِدْ بِيَدِكَ اَلْيُسْرَى وَ لاَ تُفَارِقْهَا حَتَّى تَخْرُجَ . پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله)كه فرمود: چون وارد شوى بر بارگاه شاه ستمكار چشمت كه باو افتاد سه بار سوره قُلْ‌ هُوَ اَللّٰهُ‌ أَحَدٌ بخوان و انگشت دست چپ را بند و باز نكن تا بيرون شوى از آن مجلس. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۲، ص ۳۳۴ https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
▫️إذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللّهَ بِالصَّدَقَةِ 🟠هر زمان فقير شديد با خداوند از طريق صدقه دادن (در راه او) تجارت (پرسود) كنيد. 📘 https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
امام علی علیه السلام: ▫️يَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ حُلُومُ الْأَطْفَالِ وَ عُقُولُ رَبَّاتِ الْحِجَالِ لَوَدِدْتُ أَنِّي لَمْ أَرَكُمْ وَ لَمْ أَعْرِفْكُمْ مَعْرِفَةً وَ اللَّهِ جَرَّتْ نَدَماً وَ أَعْقَبَتْ سَدَماً..... 💠اى مرد نمايان نامرد اى كودك صفتان بى خرد كه عقل هاى شما به عروسان پرده نشين شباهت دارد. چقدر دوست داشتم كه شما را هرگز نمى ديدم و هرگز نمى شناختم. شناسايى شما -سوگند به خدا- كه جز پشيمانى حاصلى نداشت، و اندوهى غم بار سر انجام آن شد.خدا شما را بكشد كه دل من از دست شما پر خون، و سينه ام از خشم شما مالامال است. كاسه هاى غم و اندوه را، جرعه جرعه به من نوشانديد، و با نافرمانى و ذلّت پذيرى، رأى و تدبير مرا تباه كرديد، تا آنجا كه قريش در حق من گفت: «بى ترديد پسر ابى طالب مردى دلير است ولى دانش نظامى ندارد. 📘 https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
📸 حدیث نصب شده در محل سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم 🔹️امیر‌المؤمنین امام علی علیه‌السلام: فعَلَيْكُمْ بِالْجِدِّ وَ الاِجْتِهَاد 🔹️پس بر شما باد به تلاش و کوشش. https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إذا ظَهَرتِ البِدعُ في اُمّتي فلْيُظهِرِ العالِمُ علمَهُ ، فمَن لَم يَفعلْ فعَلَيهِ لَعنةُ اللّه ِ . [ الكافي : 1 / 54 / 2 . ] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه بدعتها در ميان امّتم پديدار شوند بر عالِم است كه علم خود را آشكار سازد. پس هر كس چنين نكند، لعنت خدا بر او باد. https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
امام علی علیه السلام: بالْخُمُودِ تَحْتَ سلْطَانِ الْمُطَّلِعِ عَلَی سِرِّك وَ الْعَینُ جَاسُوسُ الْقلْبِ وَ برِیدُ الْعَقْلِ فَغُضَّ بَصَرَك عَمَّا لاَ یلِیقُ بِدِینِك وَ یكرَهُهُ قَلْبُك وَ ینْكرُهُ عَقْلُك با در نظر گرفتن قدرت خداوندی كه مطلع بر اسرار توست؛ در حالی كه چشم جاسوس قلب ورابط [بین چشم و] عقل است. پس چشمانت را از آن چیزی كه لایق دینت نیست و قلبت [از آن] اكراه دارد وعقلت آن را انكار می كند، فرو بند!» [4] مصباح الشریعة، مؤسسة اعلمی للمطبوعات، بیروت، 1400 ق، ص 9. https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
امام صادق علیه السلام می فرماید: النَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ وَ كمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِیلَةً نگاه حرام تیری است از تیرهای زهرآگین شیطان و چه بسا نگاهی كه حسرت و پشیمانی طولانی از خود به جای می گذارد. وسایل الشیعة، ج 20، ص 191. https://eitaa.com/Neshanoneshaneh
امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «نعم صارف الشهوات غض الابصار»؛ چشم‌پوشی از نگاه (به نامحرم) عامل خوبی برای بازدارندگی از شهوت است. میزان الحکمة، ج 1، ص 72 https://eitaa.com/Neshanoneshaneh