eitaa logo
تشکل نخبگانی حوزه اصفهان
441 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
175 ویدیو
88 فایل
تشکل نخبگانی حوزه علمیه اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طلاب الکریمه
💠 مذهبی ها باید چگونه زندگی کنند؟! 🔶استاد پناهیان: کار بچه مذهبی باید آن‌قدر خوب باشد که نیاز به توصیه نداشته باشد. 🌹شهید ابراهیم هادی کسی بود که زندگی را فهمیده بود. کار بچه مذهبی را نباید کسی تحویل بگیرد؛ بلکه آن‌قدر باید زحمت کشیده باشد و آن‌قدر کارش خوب و قشنگ باشد که خودِ کار، صدا کند. 🌸طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص) اگر جوان مذهبی، حرفه‌ای بلد نباشد، پس‌فردا می‌خواهد از مذهبی بودنش نان بخورَد. مثلاً انتظار داشته باشد که «چون من مذهبی هستم من را استخدام کنید!» در حالی که وقتی هنر و حرفه‌ای داشته باشد، حتی اگر آن طرفش، کافر هم باشد نمی‌تواند او را حذف کند و کنار بگذارد چون به حرفه‌اش نیاز دارد. 🌹شهید #ابراهیم_هادی هم کسی بود که زندگی را فهمیده بود، زندگی را بلد بود و می‌دانست زندگی یعنی چه؟ ✅ من فکر می‌کنم ایمان شهید هادی نبود که او را اسوه قرار داد؛ بلکه سبک زندگی‌اش بود که او را به این مقام عالی رساند. @tollabolkarimeh 🌷
کتاب در آینه فقه اثر حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی در موضوع تاثیر ادبیات عربی در دانش فقه و کلام در بهار 1398 به چاپ دوم رسید. 🌐www.arabadib.ir 🆔 @adab89
تشکل نخبگانی حوزه اصفهان
کتاب در آینه فقه اثر حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی در موضوع تاثیر ادبیات عربی در دانش فقه و ک
انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری عرضه می کند. کتاب «در آینه فقه» به چاپ دوم رسید. کتاب در آینه فقه اثر حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی در موضوع تاثیر ادبیات عربی در دانش فقه و کلام در بهار 1398 به چاپ دوم رسید. این کتاب در بردارنده مسائل بسیاری از نقش آفرینی های دانش نحو از علوم ادبی و دانش کلام از علوم عقلی_نقلی بر دانش فقه و تاثر این دو دانش در فرآیند استنباط است، تدوین این کتاب در حقیقت از دغدغه های همیشگی استاد ربانی بیرجندی سرچشمه گرفته است، دغدغه هایی چون توجه به علوم پایه و ابزاری در فهم دین ، آسیب شناسی وضع ادبیات عربی در حوزه علمیه، رصد آثار دانش دینی بر یکدیگر و مطالعه تطبیقی میان آن ها. این کتاب، فقه را به سان آینه ای به تصویر کشیده است که در آن نقش های دو دانش نحو و کلام هویدا است. این کتاب در قطع رقعی و با جلد شومیز در 266 صفحه توسط شرکت چاپ و نشر پژوهشکده ادیب فقه جواهری با قیمت 30.000 تومان به چاپ رسیده است. علاقه مندان می توانند این کتاب را با 17% تخفیف به قیمت 25000تومان از راه ذیل دریافت کنند: بازار اینترنتی کتابگاه با تخفیف به کمک لینک ذیل دریافت کنند: http://yon.ir/adib1398
✅کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال منتشر شد 🌷مقدمه کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال اثر محمد باقر ملکیان به زبان عربی در موضوع صحت سنجی انتساب راویان و فرقه به غلو است. نویسنده قریب به یک دهه از عمر خود را بر این موضوع تمرکز داده است که از مجموع انتساب هایی که راویان و فرقه به غلو در کتاب های ملل و نحل و رجال وجود دارد، کدامیک برچسبی بیش نیست و کدامیک واقعی است و کاشف از فکر غالیان است. 🌷ساختار کتاب ساختار این کتاب در چهار قسمت کلی است، بدین قرار: 1.بحوث تمهیدیة 2.الفرق الغالیة بین الحقیقة و الأوهام 3.الغلو فی مصطلح الرجال 4.الشیعة بین الغلاة و المقصرة نویسنده در قسمت یکم تحت عنوان بحوث مقدماتی ده مبحث را در 80 صفحه مطرح کرده است به شرح ذیل: 1.غلو در لغت 2. غلو در قرآن 3.آغاز پیدایش غلو در اسلام 4. آغاز پیدایش غلو در شیعة 5. اسباب رشد غلو 6.آثار غلو 7.گروه بندی غالیان 8. دیدگاه معصومان ع با غالیان 9. رویکرد امامیه در رویارویی با غالیان 10. مصطلح غلو در مصادر اهل سنت در ادامه فصل اول به صحت سنجی فرق های غالی تحت عنوان الفرق الغالیة بین الحقیقة و الأوهام پرداخته شده است. نویسنده در این فصل در بیش از دویست صفحه 110 فرق غالی را مورد ارزیابی و اعتبار سنجی وجودی قرار داده است. در ادامه در فصل دوم به صحت سنجی انتساب راویان به غلو تحت عنوان الغلو فی مصطلح الرجال پرداخته شده است. نویسنده در این فصل در بیش از دویست صفحه 131 راوی منسوب به غلو مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. وی در یکصد صفحه پایانی کتاب به اندیشه های اعتقادی امامیه و که از افراط غالیان و تفریط مقصران است، پرداختی محققانه داشته است. 🌷امتیازهای پژوهش اصل پرداخت به مساله اعتبار سنجی انتساب های به غلو در میان راویان حدیث و فرقه های منسوب به غلو، مساله ای است که این تحقیق، خاص آن، پژوهشی را در پیشینه ندارد و از این جنبه پژوهشی نو و کارآمد به شمار می رود. استفاده توأمان از کتاب های فرقه شناسی و رجال نیز عرصه پژوهش را ویژه گردانیده است. استفاده از منابع دست اول، نیز به این تحقیق مایه ای محققانه داده است. اعتبار سنجی فرق و راویان بر اساس روایاتی که از آن ها در مصادر روایی موجود است نیز شیوه ای که در عرصه رجال پژوهی کمتر بدان پرداخته شده است، این روش نیز در پژوهش حاضر به کاربسته شده است. 🌷وضعیت کتاب و راه های سفارش کتاب با جلدی گالینگور در 592 صفحه توسط انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به قیمت 90هزارتومان منتشر شده است. علاقه مندان به پژوهش های رجالی می توانند این کتاب را به صورت آنلاین از کتابفروشی اینترنتی کتابگاه و به صورت حضوری از کتابفروشی های ذیل تهیه کنند: 1. قم. چهار راه شهدا، خیابان حجتیه، کتاب اندیشه 02537749660 2. قم. چهار راه شهدا، پاتوق من و کتاب 02537830318 3. قم. مجتمع ناشران، واحد47 کتاب اندیشه 02537842391 یا به شماره 09197459063 پیامک دهید. 🌷کانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری: https://eitaa.com/adab89
در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
هدایت شده از طلاب بصیر و مهدوی نصف جهانِ شهیدپرور
اعمال روز 1-خواندن زیارت اربعین 2-غسل اربعین وتوبه (قبل از نماز ظهر) 3-بعد از نماز صبح (لاحول ولاقوة الا بالله علي العظيم) 4- تسببحات اربعه 5-بعد از نماز ظهر سوره والعصر بعد استغفار 6-غروب مرتبه لا الة الا الله 7-بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهداء علیه السلام 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 لوح | اربعین؛ رسانه پر قدرت عاشورا 🔰 رهبرانقلاب: اربعینِ اوّل، رسانه‌ی پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه و سفیانی‌ها بود. رسانه‌ی حقیقی یعنی فریاد زینب کبریٰ، فریاد حضرت سجّاد... امروز هم در دنیای پیچیده‌ی پُرتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریّت حاکم است، این حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانه‌ی بی‌همتا است.
ZiyaratArbaein.mp3
19.84M
🎙 زیارت اربعین 🔺 با نوای: حاج میثم مطیعی 📝 متن دعا: meysammotiee.ir/files/other//ZiyaratArbaein.jpg ☑️ @MeysamMotiee
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ پاسخ به دو شبهه علمی در مورد زیارت اربعین 🔻رئیس مرکز پژوهش‌های اعتقادی در گفت‌وگو با حوزه: 🔹زیارت اربعین موجب تعطیلی جریان زندگی نمی‌شود و کسی هم این مردم را مجبور به زیارت نکرده است تا آنها را بازدارد و آنها هم که میگویند به جای صرف این همه اموال برای غذا و نوشیدنی زائران بهتر است این پولها صرف کمک به فقرا شود، باید بگوییم که این مردم درجای خود به فقرا نیز کمک میکنند و از سوی دیگر اختیار مال مردم به دست خودشان است و کسی نمیتواند آنها را مجبور کند پول خود را صرف مراسم امام حسین(ع) کنند یا آنها را از این کار باز دارد. 🔹شخصی که مؤمن و متدین و با انصاف است اگر واقعا شبهه ای دارد و می خواهد پاسخ آن را بیابد باید از علما و کارشناسان دین بپرسد تا ببیند این شبهه پاسخی دارد یا نه؟ نه اینکه به محض اینکه شبهه را دید یا به ذهن او خطور کرد آن را منتشر و منتقل کند. چنین رفتاری رفتار یک انسان عالم و با فرهنگ و حقیقت‌جو نیست. ➖ این شبهات ریشه در وهابیت و اندیشه افراطی آنها دارد و متاسفانه برخی شیعیان نیز این شبهات را تکرار می کنند. 🔹به عنوان مثال یک شبهه علمی که مطرح می شود این است که شیخ ابن قولویه صاحب کتاب کامل الزیارات زیارت اربعین را در کتاب خود ذکر نکرده است و برخی با استناد به این مطلب ادعا می کنند که زیارت اربعین اصل و مستندی ندارد و آن را تضعیف می کنند. این گونه نیست که شیعه فقط یک کتاب زیارتی داشته باشد و آن کامل الزیارات باشد تا اگر زیارتنامه ای در آن نبود آن زیارتنامه باطل و ساقط باشد. این زیارت را ده ها نفر از بزرگان در منابع و کتب خود ذکر کرده اند. شیخ طوسی که شیخ الطائفه است این زیارت را در التهذیب و مصباح المتهجد ذکر کرده است و ابن مشهدانی و سید ابن طاووس وده ها منبع دیگر این زیارت را ذکر کرده اند. با این همه منبع چه کنیم؟ آیا باید به خاطر اینکه در کامل الزیارات نیامده تمام این منابع را دور بریزیم و بگوییم زیارت اربعین ساقط است؟! مشروح گفتگو:👇 hawzahnews.com/news/868354 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از DELETED
🌐 خلاصه ای از سایتهای مفید علمی و کاربردی که هر پژوهشگری باید بداند و استفاده کند: 📚دانلود مقالات مقالات فارسی ✅ www.magiran.comwww.civilica.comwww.sid.ir 📚 دانلود مقالات انگلیسی ✅ www.sciencedirect.comwww.ncbi.nlm.nih.govwww.springerlink.comwww.scopus.comwww.emeraldinsight.com 📚 دانلود پایان نامه های ایرانی ✅ www.irandoc.ac.ir 📚 دانلود پایان نامه های خارجی ✅ www.golibgen.iowww.libdl.irwww.mhrn.netwww.theses.org 🆔 @typeonlinetabriz 09148601685
متن کامل بسم الله الرحمن الرحیم اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ  وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ التماس دعا از همه عزاداران حسینی داریم
مدیریت اقتصادی خانواده در سال‌های اخیر و مخصوصا بعد از جنگ تحمیلی و شروع دوره سازندگی مسابقه مصرف و اشرافیت باعث شد تا زندگی مدبرانه در ایران به حاشیه برود و عملا تدبیر در اقتصاد، مصرف حد‌اقلی و مطابق احتیاج جای خود را به ماراتن مصرف حد‌اکثری و تجمل بدهد و رنگ و لعاب زندگی ها تغییر کند.  جامعه امروز ما با مشکلات مختلفی دست به گریبان است که شاید اصلی‌ترین مشکل آن بحث مشکلات اقتصادی و معیشتی باشد این مشکل که پایه بسیاری از مشکلات است دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد: سوء تدبیر در مدیریت اقتصادی کشور  تحریم‌های ظالمانه و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر می‌تواند در ایجاد این مشکل مهم و آزار دهنده دخیل باشد؛ اما یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که اقتصاد ایران مخصوصا اقتصاد خانوار را به مخاطره انداخته است روحیه مصرف‌گرایی و عدم توجه به موضوعی است که در متون روایی به آن "تقدیر المعیشه" یا مدیرت اقتصادی خانواده می‌گویند.   در سال‌های اخیر و مخصوصا بعد از جنگ تحمیلی و شروع دوره سازندگی مسابقه مصرف و اشرافیت باعث شد تا زندگی مدبرانه در ایران به حاشیه برود و عملا تدبیر در اقتصاد، مصرف حد‌اقلی و مطابق احتیاج جای خود را به ماراتن مصرف حد‌اکثری و تجمل بدهد و رنگ و لعاب زندگی ها تغییر کند. همین مسئله باعث شد جامعه ایرانی که تا آن روز با توجه به دخلش خرج می‌کرد این‌بار با نگاه به زندگی دیگران خرج کند و عملا محاسبه دخل از چرخه اقتصاد خانوار در ایران خارج شد.   در متون اسلامی توجه به مدیریت اقتصادی خانواده به عنوان یک اصل شمرده شده و از زاویه‌های مختلف به آن نگاه شده است.   نشانه کمال انسان ذاتا موجود کمال طلبی است و برای اثبات تکامل خود مؤلفه‌های مختلفی را در نظر می‌گیرد؛ اما به متون روایی که مراجعه نماییم یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های تکامل توجه به اقتصاد خانواده است. امام باقر(ع) در روایت شریفی توجه به اقتصاد خانواده را یکی از سه رکن کمال دانسته و می‌فرماید:     اَلکِمالُ کُلُّ اَلکمال اَلتَفَقُّه فی الدّینِ وَ الصَبرُ عَلَی النّائِبِة وَ تَقدیرُ المعیشَة.[1] همه کمال عبارت است از فهم عمیق دین، شکیبایی بر مصیبت و اندازه گیری خرج و دخل زندگی.   این مسئله آن‌قدر مهم است که در بعضی از روایات از آن به عنوان یکی از اجزاء تکامل انسان برای تصدی مناصب الهی یاد شده است؛ به عنوان مثال در متون روایی برای آنکه یک انسان لیاقت تصدی مقام نبوت را پیدا نماید بیش از بیست شرط قرار داده شده است که مجموع آن‌ها در احد اعلی انسان را مستعد مقام نبوت می‌نماید که یکی از آن شروط تدبیر اقتصادی در خانواده است. نبی مکرم اسلام(ص) در حدیث شریفی به این نکته اشاره کرده و می‌فرماید:   الاقتِصادُ وحُسنُ السَّمتِ والهَدْیُ الصالِحُ جُزءٌ مِن بِضعٍ وعِشرینَ جُزءا مِن النُّبوَّةِ.[2] میانه روى در معیشت و نیک روشى و شیوه‌ای درست و پسندیده و جزئى از بیست و اندى جزء نبوت است .   آثار تدبیر اقتصادی یکی از زوایایی که می‌توان از آن به موضوع تدبیر اقتصادی در خانواده پرداخت موضوع آثار و برکات تدبیر اقتصادی در خانواده است. در متون روایی آثار متعددی برای مدیریت اقتصادی خانواده بیان شده است که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:   رفع فقر اصلی‌ترین اثر مدیریت صحیح اقتصادی در خانواده رفع فقر است. انسان‌هایی که حساب و دخل و خرج خود را ندارند معمولا در زندگی دچار کاستی می‌شوند و باصطلاح مردم کم می‌آورند، اما انسانی که قبل از خرج کردن به دخل خود نگاه می‌کند و دارائی خود را بر اساس اولویت‌هایش خرج می‌کند از فقر و مشقات آن در امان خواهد ماند. امام صادق(ع) در حدیث شریفی مصونیت از فقر را برای کسی که در اقتصاد خانواده تدبیر می‌کند را ضمانت کرده است و می‌فرماید: ضَمِنتُ لِمَنِ اقتَصَدَ أن لا یَفتَقِرَ.[3]
  در صحبت با بسیاری از افرادی که از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند عدم تدبیر در اقتصاد مشاهده می‌شود؛ حتی گاه دیده می‌شود که افرادی با آنکه درآمدی بالاتر از بسیاری از افراد جامعه دارند نمی‌توانند زندگی خود را اداره نمایند، درحالی که بسیاری از افراد با درآمدی به مراتب کمتر زندگی خوبی دارند؛ این‌ها کسانی هستند که هنر تدبیر در اقتصاد را ندارند و به همین دلیل درامدشان کفاف آن‌ها را نمی‌دهد. امیرمؤمنان(ع) در این مورد می‌فرماید: الاقتِصادُ بُلغَةٌ.[4] میانه روى، کفاف زندگى راتأمین مى کند.  انسان‌هایی که حساب و دخل و خرج خود را ندارند معمولا در زندگی دچار کاستی می‌شوند و باصطلاح مردم کم می‌آورند، اما انسانی که قبل از خرج کردن به دخل خود نگاه می‌کند و دارائی خود را بر اساس اولویت‌هایش خرج می‌کند از فقر و مشقات آن در امان خواهد ماند. سبک شدن هزینه‌های زندگی امروزه با آنکه گرانی در جامعه وجود دارد اما بخش عظیمی از فشار روانی بر افراد به دلیل عدم مراعات میانه‌روی در اقتصاد خانواده است؛ افراد حتی اگر توانگر هم باشند زمانی که بار زندگیشان سنگین شود از لحاظ روحی و روانی در فشار قرار می‌گیرند. وقتی به شیوه زندگی این افراد نگاه می‌کنیم به وضوح می‌بینیم که عدم توجه به میانه‌روی در معیشت باعث بالا رفتن مخارج آن‌ها شده است. به عنوان مثال تعویض اسباب منزل قبل از فرسایش کامل به عنوان یک سنت در میان توانگران و حتی قشر متوسط باعث شده است تا این مخارج گاه تا چند برابر افزایش پیدا کند؛ امیرمومنان(ع) در این بار می‌فرماید: مَن تَحَرَّى القَصدَ خَفَّت علَیهِ المُؤَنُ.[5] هر که میانه‌روى پیشه کند، هزینه زندگیش سبک شود.   توانگری توانگری در ادبیات اقتصادی چیزی بالا‌تر از داشتن به اندازه گذران زندگی است و شاید معادل آن را به ادبیات روز بتوان به رفاه تعبیر کرد؛ از فواید میانه روی در اقتصاد این است که انسان به حد توانگری می‌رسد و می‌تواند از توانگری خود در امور مختلفی مثل امور خیریه استفاده کند. بسیاری از افراد توانگری را در کار بیشتر و یا زرنگی در بازار جستجو می‌کنند؛ اگرچه کار بیشتر و آگاهی به اصول بازار از اسباب توانگری به حساب می‌آید اما یقینا یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های توانگری میانه‌روی در اقتصاد است؛ رسول‌خدا(ص) در روایتی به این نکته اشاره کرده و می‌فرماید:   مَنِ اقتَصَدَ أغناهُ اللّهُ .[6] پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر که میانه روى کند، خداوند توانگرش گرداند.   در واقع میانه‌روی در اقتصاد باعث می‌شود تا داشته‌های انسان هرچند کم، در مسیر رشد قرار گیرند و فزونی یابد و عدم توجه به این نکته باعث می‌گردد تا سرمایه‌های زیاد با همه زیادیشان در مسیر نابودی قرار گرفته و مضمحل شود؛ امیرمومنان(ع) در مورد عارضه عدم تدبیر در اقتصاد می‌فرماید:   الاقتِصادُ یُنمی القلیلَ ، الإسرافُ یُفنی الجَزیلَ.[7] میانه‌روى، مال اندک را رشد مى‌دهد و اسراف، مال زیاد را نابود مى‌کند.   نکته جالب توجه این است که این توانگری در صورتی مانا و پویا است که آن حالت توجه به تدبیر اقتصادی به عنوان سیره مستمره فرد در زندگی قلمداد شود وگرنه در صورتی که این تدبیر فقط به دوره فقر منحصر شود حتی در صورت حصول توانگری بازگشت فقر اجتناب ناپذیر است امیرمؤمنان(ع) در مورد لزوم استمرار این سیره می‌فرماید: مَن صَحِبَ الاقتِصادَ دامَت صُحبَهُ الغِنى لَهُ ، وجَبَرَ الاقتِصادُ فَقرَهُ وخَللَهُ.[8] هرکس با میانه‌روى هم‌نشین شد، هم‌نشینىِ توانگرى با او دوام یافت و میانه‌روى فقر و کاستى او را جبران کرد.   تدبیر اقتصادی و آینده نگری یکی از زوایایی که از آن می‌توان به مسئله تقدیر المعیشه یا مدیریت اقتصادی نگریست بحث آینده نگری و دور اندیشی است.   موضوع اقتصاد در همه ادوار تاریخ با توجه به مؤلفه‌های تاثیر‌گذار  بر بازار فراز و نشیب‌های زیادی داشته است؛ به گونه‌ای که گاه ثروتمندان بزرگ در این فراز و نشیب‌ها بر زمین خورده‌اند و دارائی‌هایشان را از دست داده‌اند؛ به همین دلیل انسان مدبر تلاش می‌کند تا با نگاه به آینده و پیش گرفتن مسیر میانه از آسیب‌های اقتصادی بازار در امان بماند و خود را از گرفتاری به فقر مصون بدارد؛ امیر‌مومنان(ع) با اشاره به این مهم می‌فرماید:   مَنِ اقتَصَدَ فِی الغِنى والفَقرِ فقدِ استَعَدَّ لِنَوائبِ الدَّهرِ.[9] هر که در توانگرى و تهی‌دستى میانه‌روى کند، خود را در برابر حوادث سخت روزگار آماده کرده است.   منابع: [1] بحار الانوار ،ج 78 ،ص 172 [2] تنبیه الخواطر، ج 1، ص167 [3] من لا یحضره الفقیه، ج2، ص64، ح1721. [4] بحار الأنوار، ج78، ص10، ح67 . [5] بحار الأنوار، ج71، ص342، ح15 [6] تنبیه الخواطر ،
حاصل آنکه : با توجه به وضعیت معیشتی طلاب در این برهه از زمان لازم است این عزیزان و خانواده محترم طلاب با دانش مدیریت اقتصادی خانواده آشنا شوند یکی از رسالت های جامعه نخبگانی به عنوان مدیران فکری حوزه های علمیه انتقال این دانش به خانواده طلاب است تا با فراگیری آن بتوانند به اقتصاد خانواده خود کمک کنند و با کم کردن فشار روانی حاصل از این وضعیت اقتصادی؛ طلاب عزیز را در رسیدن به اهداف والای خود یاری رسانند در همین راستا اداره معیشت و توانمند سازی مرکز خدمات اصفهان در نظر دارد با همکاری دفتر نخبگان اقدام به برگزاری دوره تربیت مربی "مدیریت اقتصادی خانواده" نماید
جامعه نخبگانی استان (خواهران و برادران) که تمایل به شرکت در این دوره را دارند جهت شرکت در اولین جلسه( پنجشنبه 9 آبان ماه 98) از طریق ارسال کد خدمات به شماره : 0913215805 اعلام حضور نمایند لازم به ذکر است طبق اعلام مرکز خدمات از افراد موفق این دوره جهت برگزاری دوره های مدیریت اقتصاد خانواده در سطح استان استفاده خواهد شد
آشنایی با دکتر طغیانی (استاد دوره تربیت مربی مدیریت اقتصاد خانواده): دکتر مهدی طغیانی؛ استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان است. ایشان فارغ التحصیل دکتری علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان رساله « تدوین مؤلفه‌های اصلی الگوی اسلامی ایرانی تربیت اقتصادی » و کارشناسی ارشد  معارف اسلامی و اقتصاد می باشند. ⤵️⤵️⤵️
💠برخی از تالیفات ایشان: ✅ کتاب« اقتصاد تحریم، مبانی نظری و تاریخچه تحریم در جهان و ایران»، انتشارات سازمان پدافند غیرعامل با همکاری دانشگاه اصفهان، پاییز ۱۳۹۳٫ ✅ کتاب« مبانی نظری دفاع اقتصادی»، انتشارات سازمان پدافند غیرعامل با همکاری دانشگاه اصفهان، پاییز ۱۳۹۴٫ کتاب« احکام کسب و کار در اسلام»، انتشارات طلایی، پاییز ۱۳۹۴٫ ✅ کتاب« اقتصاد وقف و خیریه»، انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام، زمستان ۱۳۹۵٫ ✅ کتاب«تعلیم و تربیت اقتصادی»، انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام، ۱۳۹۵٫ 💠سوابق علمی- اجرایی: – مجری طرح تدوین الگوی اسلامی ایرانی تعلیم و تربیت اقتصادی – عضو گروه اقتصاد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ⤵️⤵️⤵️
– مدیر مؤسسه فرهنگی هنری تربیت اقتصاد حکیم(مفتاح) مستقر در مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان – تهیه اولین بسته منسجم آموزش اقتصادی  و مالی در ایران با عنوان «اقتصاددان کوچک» برای کودکان ۶ تا ۹ سال 💠برخی از دوره های استاد طغیانی : 1⃣ تربیت مربی اقتصاد (دوره کودک و نوجوان) – پاییز 98 2⃣ تربیت اقتصادی و مالی کودکان – ویژه اولیاء و مربیان و دانشجویان – مجازی 3⃣  اقتصاد خانواده، خانواده مقتصد – تابستان 94 👌استعداد های برتری که به پژوهش در زمینه اقتصاد اسلامی علاقه مند هستند میتوانند از ایشان به عنوان استاد مشاور استفاده نمایند
رزومه-دکتر-طغیانی.pdf
تشکل نخبگانی حوزه اصفهان
جامعه نخبگانی استان (خواهران و برادران) که تمایل به شرکت در این دوره را دارند جهت شرکت در اولین جلسه
با توجه به محدودیت مکان برگزاری دوره ؛ از استعدادهای برتر در بخش برادران و خواهران تقاضامندیم در صورت تمایل به شرکت در این دوره در اسرع وقت نسبت به ارسال کد خدمات به 09132125805 اقدام فرمایند بدیهی است در صورت تکمیل ظرفیت از افرادی که زودتر اقدام به ثبت نام نموده اند دعوت بعمل خواهد امد