eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
330 عکس
40 ویدیو
171 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلِیِّڪَ الْـفَـرَج زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
اللَّـهُمَّ وَ أحْیِ بِوَلِيِّكَ الْقُرْآنَ ، وَ أرِنا نُورَهُ سَرْمَداً لا لَيْلَ فيهِ ، وَ أحْیِ بِهِ الْقُلُوبَ الْمَيِّتَةَ ، وَ اشْفِ بِهِ الصُّدُورَ الْوَغِرَةَ ، وَ اجْمَعْ بِهِ الْأهْواءَ الْمُخْتَلِفَةَ عَلَی الْحَقِّ ، وَ أقِمْ بِهِ الْحُدُودَ الْمُعَطَّلَةَ ، وَ الْأحْكامَ الْمُهْمَلَةَ ، حَتّی لا يَبْقی حَقٌّ إلّا ظَهَرَ ، وَ لا عَدْلٌ إلّا زَهَرَ، وَ اجْعَلْنا يا رَبِّ مِنْ أعْوانِهِ وَ مُقَوِّيَةِ سُلْطانِهِ ، وَ الْمُؤْتَمِرينَ لِأمْرِهِ ، وَ الرّاضينَ بِفِعْلِهِ ، وَ الْمُسَلِّمينَ لِأحْكامِهِ. خدايا به دست وليّت قرآن را زنده كن ، و هميشه نورش را به ما بنمايان كه تاریکی ای در آن نباشد ، و دلهای مرده را به وسيلۀ او زنده كن ، و سينه های آكنده از كينه را به او بهبودی بخش ، و آراء پراكنده را به دست او بر پايۀ حق گرد آور ، و حدود معطّل شده و احكام ترک شده را به او بر پا بدار ، تا حقّی بجا نمانَد جز آنكه آشكار گردد ، و نه عدالتی جز آنكه شكوفا شود ، و قرار ده ما را ای پروردگار از ياران و نيرو دهندگانِ سلطنتش ، و فرمانبردارانِ فرمانش ، و خشنودانِ به عملش ، و تسليم شوندگانِ به احكامش. قسمتی از دعاء در زمان غیبت ولیّ عصر عَجَّلَ اللهُ تَعالی فَرَجَهُ الشَّریف ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
📍 احمد بن یحیی بلاذری یکی از حفاظ و مورخین بزرگ و مشهور اهل سنت در «انساب الأشراف» نوشته است: وقتی پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله)به شهادت رسید و ابوبکر زمام امور را به دست گرفت و حضرت علی (علیه السلام) از بیعت با او امتناع کرد، ابوبکر عمر را به نزدشان فرستاد. عمر در حالی که فتیله آتش در دستش بود، به خانه حضرت آمد. حضرت فاطمه در را باز کرد و فرمود: «يا ابن الخطاب، أتراك محرقاً علي بابي؟» عمر گفت: «نعم، و ذلك أقوى مما جاء به أبوك»، يعنی خلافت ابوبکر از دین پدرت مهم‌تر است! 🔹 این دقیقا منطق همان کسانیست که میگویند حفظ خلافت ما ، از حفظ جان یک نفر ولو امام زمان روحی له الفداه ، اهمیتش بیشتر است. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
علیه السلام 🔻عن ابن بابویه باستناده عن معمر عن ابی عبدالله علیه السلام، فی حدیث طویل عن النبی صل الله علیه و آله قال: ... وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي اَلْمَهْدِيُّ ، إِذَا خَرَجَ نَزَلَ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ لِنُصْرَتِهِ، وَ قَدَّمَهُ وَ صَلَّى خَلْفَهُ. 🔸 معمر از حضرت امام صادق علیه السلام در ضمن حدیث طولانی از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله نقل می کند که فرمودند: ... و از نسل من مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. زمانی که ظهور کند عیسی بن مریم علیه السلام برای یاری او نزول می کند و او را پیش می اندازد و پشت سر او نماز می خواند. 📚 البرهان في تفسیر القرآن؛ جلد 1، صفحه 89 حدیث 14 ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🥀امام علیه السلام خطاب به مغیره بن شعبه فرمود : ...تو همان كسى هستى كه دختر پيغمبر خدا را زدى و بدنش را خون آلود نمودى، او بدين جهت جنين خود را سقط كرد. ⚫️ تو اين عمل را به علّت اينكه رسول خدا"صلی الله علیه وآله" را ذليل شمرى و با امر آن حضرت مخالفت كنى و نسبت به آن بزرگوار هتک حرمت كرده باشى انجام دادى. در صورتى كه پيغمبر اسلام به حضرت زهراى اطهر مى‏فرمود: اى فاطمه! تو برترين زنان اهل بهشت مى‏باشى. امّا تو ای مغیره! خداوند تو را به آتش جهنم می‌کشاند.۱ 🎤کلام فقیه :   ⁉️آیا می‌توان به پیغمبر ایمان آورد و در مقابل این چشم بر هم گذاشت و این جنایت را پشت پرده نهاد؟ ! 🔥این جنایتی است که باید در تمام عوام و خواص محور بحث باشد که چه بود، و چه شد، تا کار به اینجا رسید. ؟! ⁉️چه شد که به تنها یادگار رسول الله این چنین جسارت و بی حرمتی کردند  ؟! ⁉️چه شد که از آن بدن جز شبحی باقی نماند؟! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌۱. احتجاج، ج۱، ص۴۱۴؛ 🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی 🗓۱۶آبان ۱۳۷۱ ◾️ ☑️  @norshariat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِنَفْسِي أَنْتَ أُمْنِيَّةُ شائِقٍ يَتَمَنَّى مِنْ مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ ذَكَرا فَحَنّا. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
36.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻درس خارج فقه مسائل مستحدثه (تلقیح مصنوعی و رحم اجاره ای) استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ▪️وطی شبهه جلسه ششم / سال تحصیلی ۱۴۴۴ 🔸این درس بصورت مجازی برگزار می‌شود. ❇️ این کلیپ برای بارگیری راحت‌تر کم حجم شده است. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
در روز ۱۳ جمادی الثانیة سال ۶۴ ھجری قمری حضرت أمّ البنين علیها السّلام ، همسر أمیرالمؤمنین سلام الله عليه و مادر قمر منير بنی هاشم رحلت فرمود. (۱) نام مبارک آن حضرت فاطمه ، و کنیه شریفش أمّ البنين است ، و آن حضرت به همین کنیه معروفند. پدر آن حضرت حزام بن خالد و مادرشان لیلی دختر شهید بن أبی عامر است. أمیرالمؤمنین علیه السّلام آن حضرت را به همسری برگزیدند و خداوند چهار پسر به آن حضرت عنایت فرمود ، حضرت قمر بنی هاشم عباس علیه السلام ، عبدالله ، جعفر و عثمان علیهم السّلام ، که هر چهار پسر در کربلا شهید شدند. بانوانی که از کربلا به مدینه مراجعت کردند ، در خانه أمّ البنين عزاداری میکردند ، آن حضرت اگر چه در کربلا نبود ولی از ناله و گریه قرار نداشت. هنگامیکه زن ها او را أمّ البنین خطاب میکردند و تسلیت میدادند ، می‌فرمود دیگر مرا أمّ البنین نخوانید ..... (۲) إمام باقر علیه السّلام میفرماید آن حضرت به بقیع میرفت و آن قدر جانسوز مرثیه میخوانْد که مروان با آن قساوت قلب گریه میکرد. (۳) این گریه و زاری حضرت ادامه داشت تا بدرود حیات گفت. (۴) علّامه مامقانی مینویسد از علوّ مقام حضرت أمّ البنین علیها السّلام همین بس که وقتی بشیر بن جذلم خبر شهادت فرزندانش را به او داد ، فرمود رگهای قلبم را بریدی ، فرزندان ما و هر آنچه زیر آسمان است به فدای أبا عبدالله الحسین علیه السلام باد. (۵) ۱) امّ البنین سیّدة نساء العرب / ۸۴. ۲) مقتل الحسين أبی مخنف / ۱۸۱. ۳) بحارالانوار ۴۰/۴۵. ۴) ریاحین الشريعة ۲۹۴/۳. ۵) العقیلة و الفواطم علیهنَّ السّلام / ۱۲ ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔶 زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ «السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.» 💔 ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
نور شریعت
🔘 سلام علیکم استاد هاشمی نسب سوالی در مورد وقف داشتم ، میخوام آرای فقها و حضرتعالی را بدونم 🔸در یک وقفنامه، واقف، زمینی را وقف ساخت مسجد و چند پلاک مغازه را هم وقف بر مسجد کرده است و این کار را در یک وقفنامه انجام داده که به ثبت محضری هم رسیده در همان وقفنامه نوشته که متولی هر دو، خود واقف و پس از او ، اولاد ذکور و ... است. حال شبهه ای شده که طبق نظر آیت اللّه العظمی خمینی ، مسجد تولیت بردار نیست و متولی حق عزل و نصب امام جماعت را ندارد. : 🔸آیا نظر همه ی فقها این است که مسجد تولیت بردار نیست؟ اگر نظر مخالفی هست از کیست؟ و نیز بفرمایید اگر مسجد، تولیت بردار نیست، بر فرض اگر کسی خواست فرشی، کولری، چراغی و... وقف مسجد کند، این را باید به قبض چه کسی بدهد؟ : هوالعزیز سلام علیکم و رحمةالله 🔹نظرات درباره ی حقِ تولیت متفاوت است،اما ما بر این نظریم که چنانچه واقف، ضمن عقدِ وقف، حق تولیت را به کسی یا کسانی که مدنظر دارد، واگذار كند، رد آن و رفع ید جایز نیست. پس تولیت مسجد حق تام دارد که در تمامی زمینه ها،مسجد را مدیریت کند،اعم از مسائلی که فرمودید. ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• بعدی : 🔸وقتی زمینی را وقف برای ساخت مسجد میکنیم، آیا به این مسجد میتوانیم موقوفه بگوییم؟ و آیا این وقف، خاص است یا عام؟ اصلا خاص و عام در مورد مسجد مطرح میشود؟ : 🔹صرف اطلاق مسجد به موقوفه ای اشکالی ندارد. اما خاص و عامش با شرایط معلوم میشود. مثلاً اگر کسی زمینی را وقف کرد برای ساخت مسجد ، و دیگر از دخالت امور دست کشید، و ساخت و اداره ی مسجد را به دیگران سپرد، این وقف عمومیت دارد، و مدیریت آن هم با عامه ی مومنین است. اما یک موقع بطور مطلق وقف می‌شود و امور را خود واقف بدست میگیرد، که این مستلزم شرایط خاص است. این خاص و عام هم بواسطه ی شرایط اداره ی مسجد از قبیل حق تولیت و غیرهما است نه بطور مطلق و معنی تام خاص و عام. گرچه به این نکته باید متذکر شد که در هر شرایطی اداره ی تمامی مساجد باید بطور عادی و بدور از خاصه طلبی باشد. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛