eitaa logo
فناوری هسته‌ای ⚛️🇮🇷
389 دنبال‌کننده
863 عکس
417 ویدیو
29 فایل
با ما به دنیای فن‌آوری هسته‌ای سفر کنید! در این کانال با انواع فن‌آوری‌های هسته‌ای شامل گداخت، شکافت، رآکتورها، پرتوپزشکی، کاربرد پرتوها، شتاب‌دهنده‌های ذرات، آشکارسازها و... آشنا خواهید شد. Nuclear Science & Technology پیوند عضویت: @Nuc_Technology
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه از مطلب قبل تا موقعی که من مسئول سازمان انرژی اتمی بودم (آبان ۱۳۵۷)، موافقت‌نامه امضا نشده بود، چون متن آن می‌بایست در ایران برای بررسی به وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه فرستاده می‌شد و این خود مقداری زمان می‌گرفت و من دیگر در خاطرم نیست چه شد. مطمئناً موافقت‌نامه امضا شده است، چون بدون آن کارها معوق می‌ماند. ولی در چه زمانی و به چه ترتیبی دیگر نمی‌دانم. من اصلا نمی‌فهمم چرا در NPT این تمایز را بین کشورهای دارنده و فاقد جنگ‌افزار اتمی ایجاد کردند؟ باور کنید من همیشه با این قرارداد مخالف بودم و در ایران هم تعجب می‌کنم چرا اصلاً رفتند و امضا کردند؟ چرا ایران عضو این قرارداد شد؟ من هنگامی مسئولیت اتمی ایران را گرفتم که متأسفانه ایران این قرارداد را امضا کرده بود و گرنه هیچ‌وقت نمی‌گذاشتم چنین اشتباهی صورت بگیرد. همیشه گفته‌ام با این قرارداد مخالفم چون منصفانه نیست. تازه همان مقدار منصفانه‌اش را هم کشورهای قدرت‌مند اجرا نمی‌کنند، چون قدرت دارند، ما چون قدرت نداریم، مجبوریم اجرا کنیم. شکی نیست که این محدودیت‌ها کشورهایی مانند ایران را از لحاظ اقتصادی در شرایط نابرابری نسبت به کشورهای دارنده آن فن‌آوری‌ها قرار می‌داد. در واقع کشورهای دارای جنگ‌افزار شرایط را طوری تعیین کرده بودند که از اشاعه سلاح‌های اتمی جلوگیری کنند ولی تاوان اقتصادی آن را کشورهای فاقد سلاح‌های اتمی باید می‌پرداختند. در قبال این جبهه‌گیری‌های کشورهای دارندۀ سلاح اتمی موضع ایران این بود که نظام عدم گسترش سلاح‌های اتمی اگر هزینه‌ای دارد - که داشت - این هزینه را لزوما باید کشورهای دارندۀ تسلیحات نظامی بپردازند، چون می‌خواهند امتیاز خود را حفظ کنند. این موضع البته یک موضع آکادمیک بود، چراکه نابرابری قدرت آن چنان زیاد بود که این حرف ما خریدار نداشت ولی در عمل، ما در این موضع خود تخفیفی قائل می‌شدیم و می‌گفتیم که حداقل هزینه مورد نظر بین دو طرف تقسیم شود. تازه این هم به صورت رسمی عملی نبود و آن‌ها زیر بار نمی‌رفتند. بنابراین ما دیگر چاره‌ای نداشتیم جز این که از این موضع خود فقط به عنوان یک ابزار برای چانه‌زنی استفاده کنیم؛ یعنی سعی کنیم در خارج از محور این درگیری، امتیازاتی از نوع دیگر به دست آوریم. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
فناوری هسته‌ای ⚛️🇮🇷
فشار و تحریم مال تو، هرچی غنی شد مال من! امشب بیایید یه سر بریم #اورودیف، یعنی یکی از بزرگ‌ترین تأس
☝🏻☝🏻☝🏻 حالا که در خاطرات مرحوم دکتر صحبت از کارخونه غنی‌سازی () شد، دوستان علاقه‌مند می‌تونن کلیپ این تأسیسات رو هم ببینن. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
آن‌چه خنثی‌شدنی نیست یقین، راهِ شهید است، پاینده و مانا به جهان، نام شهید است؛ آن‌گه که بریزد به زمین خون بناحق، هم‌سان ذوالفقار به معرکه، کارِ شهید است؛ آن کس نکند خوف و نبازد هدف خویش، در این ره پر بیم و خطر، یار شهید است؛ آرام بخواب دگر ای خوش‌مرام استاد، کین شهر پرآشوب، پر از یاد شهید است. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
📌یک فعال هسته‌ای دیگر از دانش‌گاه علم و صنعت به شهادت رسید براساس اعلام دانش‌گاه علم و صنعت، مهندس سلیمان سلیمانی، دانش‌آموخته رشته مهندسی شیمی این دانش‌گاه و از فعالان صنعت هسته‌ای کشورمان در حملات رژیم صهیونی به شهادت رسید @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
خواب عجیبی که در سحرگاه هفتم تیر ۱۳۶۰ در پاریس دیدم! کتاب «گذری در تاریخ»؛ خاطرات دکتر علی اکبر صالحی، استاد و رئیس اسبق دانش‌گاه صنعتی شریف، وزیر اسبق امور خارجه و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران. (ص‌ ۹۸-۱۰۰ - با اندکی تلخیص) @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
پس از انتصاب دکتر عباس‌پور به وزارت نیرو من هم به‌ عنوان مشاور ایشان مشغول به کار شدم. آن زمان دانش‌گاه‌ها به‌ سبب انقلاب فرهنگی تعطیل بود و بنابراین فرصت مناسبی فراهم شد تا در کنار ایشان روی برخی پروژه‌ها از قبیل برآورد ظرفیت‌های بالقوه انواع مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر هم‌چون برق‌آبی و بادی و غیره کار کنم. من به اندازه پدرم به شهید عباس‌پور علاقه‌مند بودم، احساس صمیمیت زیادی با ایشان داشتم و از نظر روحی و فکری خیلی به‌هم نزدیک بودیم. انسان بسیار ارزش‌مندی بود و عبودیت در مقابل خدا در او آشکار بود. او به‌حق مصداق آیه قرآن بود که می‌فرماید «شهیدان در پیش‌گاه پروردگار زنده‌اند». از نظر تخصصی هم وی استاد رشته برق شریف بود و زیرساخت‌های خوبی در وزارت نیرو پیاده کرد و دانشمند فرزانه و متدینی بود. او درست سر جای خودش نشسته بود. قبل‌ از انقلاب ایران ده درصد از سهام شرکت غنی‌سازی «یورودیف» فرانسه را خریده بود و عضو هیئت‌مدیره آن شده بود و سازمان انرژی اتمی به نمایندگی از دولت وقت ایران در جلسات آن شرکت می‌کرد. بنابراین به حکم دکتر عباس‌پور، قرار شد من و آقای دکتر فریدون سحابی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی برای نخستین بار بعد از انقلاب به نمایندگی از کشورمان در جلسات هیأت‌مدیره آن در پاریس شرکت کنیم. در آن‌جا اتفاق عجیبی افتاد. ما شبان‌گاه ۶ تیر ۱۳۶۰ به پاریس رسیدیم و به هتل رفتیم. آن شب خواب عجیبی دیدم که شاید مصداق رؤیای صادقه باشد. آن موقع پدرم در قید حیات بود. در خواب دیدم که او فوت شده اما بر سر قبر خودش درحالی‌که قرآنی به دست داشت، خیلی شاداب و خوش‌حال ایستاده بود. خیلی عجیب بود. در خواب به‌شدت گریه می‌کردم و مکرر پدر را صدا می‌زدم. پدرم نیز پاسخ می‌داد که «پسرم برای چه ناراحتی؟ ببین من هنوز زنده‌ام. برای چه نگرانی؟!» اما من احساس می‌کردم که او فوت شده. پدرم را خیلی دوست داشتم و از شدت علاقه‌ای که به او داشتم، مدام گریه می‌کردم. ناگهان پریشان از خواب پریدم. نزدیکی‌های صبح بود. نماز را خواندم و به‌ همراه دکتر سحابی آماده شدیم که به جلسه برویم. ولی خیلی پریشان بودم. دکتر سحابی پرسید: «چرا این‌قدر برافروخته‌ای؟» قضیه خوابم را برایش تعریف کردم و گفتم نگرانم او گفت «به منزل زنگ بزن و خبر بگیر!» آن موقع موبایل نبود و به‌زحمت با منزل در تهران تماس گرفتم، اما کسی جواب نمی‌داد و از این نظر نگرانی‌ام چند برابر شد، چراکه صبح اول وقت بود. به دکتر سحابی گفتم حتماً اتفاقی افتاده ولی توکل به خدا! از هتل که بیرون آمدیم به‌محض آن‌که سوار خودرو شدیم، راننده گفت: «خبر را شنیده‌اید؟». گفتم چه خبری؟ گفت: «در ایران یک انفجار بزرگ رخ داده و یکی از بزرگان به نام بهشتی کشته شده‌است!» می‌دانستم که دکتر عباس‌پور هم در آن جلسه بوده‌است، چون بنا بود من هم اگر به پاریس نمی‌آمدم، به‌احتمال زیاد در آن جلسه حضور داشته باشم. دکتر سحابی گفت با تهران تماس بگیریم. پس‌از گفت‌وگوی تلفنی خبر شهادت دکتر عباس‌پور را به ما دادند و در آن حال‌وهوا و اندوهی که داشتیم، تصمیم گرفتیم هرچه زودتر به ایران برگردیم. چون واقعاً شرایط روحی ما برای حضور در جلسه اصلاً مهیا نبود. به ایران برگشتیم و در مراسم تشییع جنازه شهدا شرکت کردیم. به‌سبب خواب عجیبی که در آن شب دیدم مسئله شهادت و این‌که خداوند در قرآن می‌فرماید «شهید زنده است» برایم پرمعنا گشت. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
شهید دکتر حسن عباس‌پور تهرانی‌فرد وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران به فرمان امام خمینی (ره) @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
حسن عباس‌پور تهرانی‌فرد ‏(۱۳۲۳–۷ تیر ۱۳۶۰ در تهران) وزیر نیرو به فرمان امام و سپس در کابینه محمد علی رجایی بود. وی در تاریخ تیر ماه ۱۳۵۰ برای انجام تحقیقات در پروژه طراحی خط ۴۰۰ کیلوولت کبان - آنکارا به سوئیس رفت و مدتی در این پروژه مشغول به کار بود. سپس در سال ۱۳۵۱ برای تحصیل در رشته دکترای انرژی عازم انگلستان شد. از دانش‌گاه لندن مدرک دکتری گرفت و پس از بازگشت به کشور استاد دانش‌کده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف شد. دکتر عباس‌پور در زمان نخست‌وزیری جمشید آموزگار به همراه عده‌ای از استادان دانش‌گاه هسته اولیه سازمان ملی دانش‌گاهیان را تشکیل داد. پس از مدتی او به عضویت هیئت دبیره این سازمان انتخاب شد. این سازمان قبل از انقلاب نقش مهمی در مبارزات مردم علیه محمدرضا شاه ایفا نمود. این سازمان با برگزاری جلسات سخن‌رانی در دانش‌گاه‌ها و طراحی تحصن در وزارت علوم و دبیرخانه دانشگاه تهران که منجر به شهادت استاد کامران نجات‌اللهی شد به تبلیغ ایدئولوژی اسلامی می‌پرداخت. پس از انقلاب و پس از استعفای دولت موقت در آبان ۱۳۵۸، به پیش‌نهاد شورای انقلاب و فرمان امام خمینی (ره) مسؤولیت وزارت نیرو را در ۲۶ آبان ۱۳۵۸ به عهده گرفت. شهید دکتر عباس‌پور در دوران تصدی خود در وزارت نیرو توانست تحولی در این وزارت‌خانه به وجود بیاورد. براساس آمار وزارت نیرو، این وزارت‌خانه تا پایان آذر ماه سال ۵۹ توانست انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌ها را به ۱۵۵٫۵ میلیون کیلووات-ساعت برساند که رشد ۷/۶ درصدی را نشان می‌داد. هم‌چنین، در ۹ ماهه پایان سال ۵۹ قدرت نصب شده در نیروگاه‌های تحت مدیریت وزارت نیرو به ۸۷۷۹ هزار کیلووات رسیده بود که معادل ۸۶۱ هزار کیلووات ساعت (۱۰-۹ درصد) افزایش داشته است. از این نظر با توجه به التهابات ابتدای انقلاب او عمل‌کرد موفقی داشته است. وی هم‌چنین مؤسس دانش‌گاه صنعت آب و برق (شهید عباس‌پور) بود که امروزه به دانش‌گاه شهید بهشتی پیوسته است. سرانجام این شهید بزرگ‌وار در انفجار هفتم تیر ۱۳۶۰ به هم‌راه جمعی از بهترین یاران انقلاب به دیدار حق شتافت. دکتر علی‌اکبر صالحی وزیر اسبق خارجه و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران که از دوستان و هم‌کاران نزدیک دکتر عباس‌پور بوده است در کتاب خود «گذری در تاریخ» درباره خصوصیات وی چنین می‌گوید (ص ۹۸-۱۰۰): «من به اندازه پدرم به شهید عباس‌پور علاقه‌مند بودم. احساس صمیمیت زیادی با ایشان داشتم و از نظر روحی و فکری خیلی به‌هم نزدیک بودیم. انسان بسیار ارزش‌مندی بود و عبودیت در مقابل خدا در او آشکار بود. او به‌حق مصداق آیه قرآن بود که می‌فرماید «شهیدان در پیش‌گاه پروردگار زنده‌اند». از نظر تخصصی هم وی استاد رشته برق شریف بود و زیرساخت‌های خوبی در وزارت نیرو پیاده کرد و دانشمند فرزانه و متدینی بود. او درست سر جای خودش نشسته بود.» @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
‏‏زمان: ۲۶ آبان ۱۳۵۸؛ ‏‏مکان: قم‏ ‏‏بسمه تعالی‏ ‏‏جناب آقای دکتر حسن عباس‌پور‏‎ ‏‏طبق پیشنهاد شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، جناب‌عالی به سمت وزیر نیرو‏‎ ‎‏منصوب می‌شوید. از خداوند متعال، توفیق جناب‌عالی را در ایفای وظایفی که عهده دار‏‎ ‎‏شده‌اید و جلب رضای مقدسش را خواهانم.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
فناوری هسته‌ای ⚛️🇮🇷
خواب عجیبی که در سحرگاه هفتم تیر ۱۳۶۰ در پاریس دیدم! کتاب «گذری در تاریخ»؛ خاطرات دکتر علی اکبر صا
⭕ اگر این خاطره و برخی مطالب کانال برای برخی دوستان تکراریه، عذرخواهی می‌کنم. شماری از اعضا، تازه به کانال پیوسته‌اند و ممکنه این خاطره را نشنیده باشند و مطالب براشون تازگی داشته باشه. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای