eitaa logo
فناوری هسته‌ای ⚛️🇮🇷
389 دنبال‌کننده
862 عکس
419 ویدیو
29 فایل
با ما به دنیای فن‌آوری هسته‌ای سفر کنید! در این کانال با انواع فن‌آوری‌های هسته‌ای شامل گداخت، شکافت، رآکتورها، پرتوپزشکی، کاربرد پرتوها، شتاب‌دهنده‌های ذرات، آشکارسازها و... آشنا خواهید شد. Nuclear Science & Technology پیوند عضویت: @Nuc_Technology
مشاهده در ایتا
دانلود
(۲۳) هند و پاکستان را زیر نظر داشتم! صفحه ۱۷۲ تا ۱۷۵ (با اندکی ویرایش) __________ـ هند در زمینۀ انرژی اتمی خیلی کار کرده بود و خیلی پیش‌رفت کرده بود، خیلی آدم تربیت کرده بودند و خیلی تأسیسات درست کرده بودند، بدون این که نتیجه زیادی در زمینه تولید انرژی گرفته باشد. یعنی فن‌آوری خیلی زیاد، دانش خیلی زیاد ولی نتیجه نهایی بسیار کم. در هر صورت، ما می‌توانستیم از تجربه، دانش و تخصص هم برای بررسی‌های فنی و هم برای تربیت متخصص از آن‌ها استفاده بکنیم. مخصوصاً هند می‌توانست خیلی کارشناس برای ما تربیت کند که عده‌ای هم به هند برای کارآموزی فرستادیم... من با هومی ستنا، رئیس کمیسیون انرژی اتمی هند که از پارسیان هند و خیلی پرقدرت بود و مستقیم زیر نظر نخست‌وزیر هند کار می‌کرد، رابطهٔ خیلی خوبی داشتم. سیاست ما و هندوستان در آژانس بین المللی انرژی اتمی به‌ویژه در شورای حکام آژانس خیلی به هم نزدیک بود. من در موضع‌گیری‌های خود اغلب از پشتیبانی نمایندۀ هندوستان برخوردار بودم. در زمینهٔ وسیع‌تری در بعضی از سفرهایم به هندوستان با خانم ایندیرا گاندی (نخست‌وزیر) ملاقات داشتم. در این ملاقات‌ها بیش‌تر روابط سیاسی ایران و هندوستان مطرح بود و پیام‌هایی را از طرف شاه برای خانم گاندی می‌بردم و در مراجعت پاسخ‌های خانم گاندی را به شاه گزارش می‌دادم. اغلب این گفت‌وگوها در اطراف یک مسأله مهم دور می‌زد و آن تأمین امنیت اقیانوس هند و بیرون آوردن این منطقه از زیر نفوذ قدرت‌های بزرگ جهانی و بستن تمام پای‌گاههای نظامی متعلق به کشورهای خارج از منطقهٔ اقیانوس هند از جمله آمریکا بود. یکی از دلایلی که با پاکستان زیاد رابطه داشتیم این بود که پاکستان جزو سازمان همکاری منطقه‌ای برای «توسعه» (RCD) بود. در این سازمان ایران و پاکستان و ترکیه عضو بودند. مطالب مختلفی در آر سی دی مطرح بود که یکی مسألۀ انرژی اتمی بود. سالی یک بار اجلاسی داشتیم با شرکت مسئولان اتمی سه کشور. هر سال ما در یکی از کشورها جلسۀ دو سه روزه داشتیم - یا در ترکیه یا در ایران یا در پاکستان. در این جلسات از برنامه‌های کشورها آگاهی پیدا می‌کردیم و زمینه‌هایی هم برای هم‌کاری و مخصوصاً تبادل اطلاعات درست کرده بودیم. بنابراین خیلی به هم نزدیک شده بودیم بدون این‌که این نزدیکی به یک هم‌کاری در چهارچوب معینی تبدیل شود. آن وقت کمیسیون انرژی اتمی پاکستان رئیسی داشت به نام منیر احمدخان که مرد بسیار دانا و فعالی بود. او را ذوالفقار علی بوتو ، نخست وزیر پاکستان بر سر کار گذاشته بود. او با بوتو خیلی نزدیک بود و خیلی هم قدرت داشت... به او از اول گفته بودند که ساختن سلاح اتمی هم در برنامه کار او هست. در هر صورت آن را نفی نکرده بودند. نمی‌گفت این دستور دولتمان است، ولی در صحبت‌هایی که با هم داشتیم به طور ضمنی می‌گفت که باید به فن‌آوری‌های مربوط دست یافت. من با منیر احمدخان سالی چند بار مذاکره مفصل داشتم و هر بار به این مطلب برمی‌گشت که پاکستان و ایران هر دو، باید همه نوع فن‌آوری اتمی را مهار کنند، یعنی فن‌آوری نظامی را کنار نگذارند و از ما می‌خواست که با هم هم‌کاری داشته باشیم. چ او هم می‌خواست با ایران هم‌کاری‌های وسیع اتمی داشته باشد و هم از ایران می‌خواست یک سری برنامه‌های پژوهشی پرهزینه را شروع کند برای توسعهٔ فن‌آوری‌های مختلف که احیاناً در صنایع نظامی مصرف داشتند. من با او روابط نزدیکی برقرار کردم و در را باز گذاشته بودم که او حرف‌هایش را بزند. در واقع هر دوی ما با هم هم‌درد بودیم، ولی نوع وظایفمان با هم تفاوت داشت. هر دو معتقد بودیم که ما شرقی‌ها بالأخره باید حساب کار خودمان را بکنیم و با هم باشیم. غربی‌ها چرا به ما زور می‌گویند؟ بنابراین اطمینانش را جلب کرده بودم و حرف‌هایش را می‌آمد میزد... خیلی خوب می‌دانستم که چه کار دارند می‌کنند. ما همیشه نگران برنامه‌های اتمی کشورهای همسایه بودیم و سعی می‌کردیم در مورد این برنامه‌ها اطلاع کافی داشته باشیم. پاکستان، هم کشور بزرگی بود، هم همسایه ما بود، و هم کشوری مسلمان بود‌ علاوه بر این‌ها، ما با پاکستان ریشه‌ها و علایق فرهنگی مشترک داشتیم. بنابراین پاکستانی‌ها خیلی از ایران توقع داشتند و این را هم به وضوح می‌گفتند. از سوی دیگر روابط ایران با هند – که همیشه با پاکستان مناقشات سیاسی و نظامی داشت – از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار بود. شاه حاضر نبود موازنه سیاسی که در روابط ایران با پاکستان و هند ایجاد شده بود به مخاطره بیفتد. از سوی دیگر، پاکستان از ثبات سیاسی لازم برخوردار نبود و نوع هم‌کاری اتمی بین ایران و پاکستان، در هندوستان واکنش شدید ایجاد می‌کرد و به مناسبات دوستانه ما لطمه می‌زد. بنابراین آن موقع امکان هم‌کاری نزدیک بین ایران و پاکستان در زمینهٔ اتم وجود نداشت و ما مجبور بودیم صرفا به روابط دوستانه با پاکستان قناعت کنیم. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
📌 با پیشی گرفتن از صاحب دومین ناوگان بزرگ زیردریایی هسته‌ای در جهان شد. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
این چهره شکسته اما خندان، «پدر پرتوایزوتوپ‌های ایران» است. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
زنده‌یاد دکتر عباس از پیش‌کسوتان صنعت هسته‌ای کشور و بنیان‌گذار بخش پرتوایزوتوپ مرکز تحقیقات هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران بود. دکتر عباس اولیا در سال ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات خود، از سال ۱۳۲۸ تدریس در دانش‌گاه تهران را آغاز کرد و درسال ۱۳۴۶ مدرک دکتری رادیوشیمی را از مرکز تحقیقات هسته‌ای «ساکلی» وابسته به دانش‌گاه پاریس دریافت کرد. ایشان در سال ۱۳۵۴ و هم‌زمان با برپایی سازمان انرژی اتمی ایران، بخش تولید پرتوایزوتوپ را در مرکز تحقیقات هسته‌ای بنیان نهاد و آزمایش‌گاه تولید پرتودارو و پرتوایزوتوپ را تجهیز نمود. وی از سال ۱۳۶۲ در تهیه و تولید پرتوداروها، کیت‌های پرتودارویی و پرتوایزوتوپ‌های صنعتی هم‌کاری داشت. دکتر اولیا پس از پيروزي انقلاب اسلامی مسئولیت‌ها و فعالیت‌های مختلفی داشتند، از جمله: ۱. قائم مقام رئيس مركز تحقيقات هسته‌ای سازمان انرژی اتمي ايران؛ ۲. رئيس مركز تحقيقات هسته‌ای سازمان انرژي اتمي ايران؛ ۳. تدريس نظري و عملي راديوشيمي، شيمي هسته‌اي و خواص پرتوهاي هسته‌ای؛ ۴. تدریس دوره‌های تهيه و توليد پرتوايزوتوپ‌ها و كاربرد آن‌ها در پزشكی و صنعت در دوره‌هاي كارشناسی و كارشناسی ارشد؛ ۵. برگزاری دوره‌های مختلف حفاظت در برابر پرتو در سازمان انرژي اتمی ايران، و ۶. تألیف کتاب داروسازی هسته‌ای به کمک جمعی از پژوهش‌گران. دریافت جایزه علمی از دانشگاه تهران، لوح سپاس به مناسبت چهلمین سال خدمت از سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۳۶۸، تقدیرنامه مدیر نمونه در سال ۱۳۷۰ و دریافت نشان درجه دوم پژوهش از رئیس جمهور وقت در سال ۱۳۷۶ از جمله عناوین و افتخارات علمی زنده یاد دکتر اولیا بود. گفتنی است در روز چهارشنبه (۲۷ اردی‌بهشت ۱۳۸۵) آیین گرامی‌داشت ایشان با حضور شمار زیادی از پژوهش‌گران هسته‌ای و دوستان و هم‌کاران استاد در سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد. در این مراسم رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پیامی ۵۷ سال خدمت صادقانه و تلاش‌های علمی این استاد فرزانه را در توسعه دانش و پژوهش هسته‌ای ایران ستودند. حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در پیام خود آورده بود: «تكریم و تجلیل از ۵۷ سال خدمات علمی- پژوهشی جناب آقای دكتر عباس اولیاء موجب خوش‌وقتی است. جهاد قابل تقدیر مردان بزرگ مثل دكتر اولیاء به مرحله قابل ملاحظه‌ای از تكامل رسیده و به كام‌یابی‌های درخور توجهی دست یافته است. از خداوند سبحان برای آقای دكتر اولیاء كه ۵۷ سال صادقانه خدمت كرده، بنیان‌گذار آزمایش‌گاه تولید رادیودارو و ایزوتوپ‌های صنعتی و اشاعه‌دهنده این دانش در ایران بوده‌اند و به همین دلیل نیز نشان پژوهش‌های كشوری را در سال ۱۳۷۶ دریافت كرده‌اند، طول عمر و توفیق بیش‌تر آرزو می نمایم». زنده‌یاد دکتر اولیا نیز در سخنانی تاکید کردند که با وجود سن بالا و بیماری هم‌چنان در پروژه‌ها و فعالیت‌های مرکز تحقیقات هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران مشارکت دارند و پس از سال‌ها فعالیت تا حد توان در خدمت مردم ایران هستند. با این حال، تنها دو روز پس از این آیین بزرگ‌داشت، پیمانه عمر استاد اولیا نیز پر شد و این مرد خستگی‌ناپذیر به سوی سرچشمه همه پرتوها شتافتند. 🌹روحش شاد و یادش گرامی. http://insb.blogfa.com/post/1 @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
مرحوم دکتر به گشاده‌رویی، مهربانی و دست‌گیری از هم‌کاران در همه زمینه‌ها شهره عام و خاص بود. او همواره مشوق و راه‌نمای دانش‌جویان علاقه‌مند بود. کم‌تر کسی را می‌توان یافت که در برابر سجایای اخلاقی، علمی و توانایی‌های مدیریتی ایشان سر تعظیم فرود نیاورد. ایشان از چهره‌های بین‌المللی در علوم هسته‌ای بود و با توجه به ارتباطات و مکاتبات تخصصی بسیار خوبی که با مراکز علمی جهان داشت، مورد احترام و عزت اشخاص برجسته بین‌المللی بود. مرحوم دکتر اولیا به دو زبان فرانسه و انگلیسی تسلط کامل داشت. در مدت فعالیت کاری و اداری خود به عنوان شخصیت کاملا علمی و شناخته شده در سطح جهان به بسیاری از کشورهای صاحب نام سفر علمی داشته و با توجه به شرایط عصر حیات خود، مراودات علمی و کاری داشت. ایشان با توجه به اعتبار شخصیتی و علمی خود بسیاری از منابع علمی و تجهیزات فنی تخصصی در زمینه تولید پرتوایزوتوپ‌های صنعتی و دارویی را به کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد ایران نمود. http://insb.blogfa.com/post/1 @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
دوشنبه — ۱ خرداد ۱۳۸۵ پيكر استاد عباس ، پدر پرتوایزوتوپ‌های ایران، برای آخرین بار در محل کار خود در سازمان انرژی اتمی ایران حاضر می‌شود و سپس بر دوش دوستان و هم‌کاران ره‌سپار خانه ابدی می‌شود. در حاشیه این مراسم، دكتر احمد ، رئیس اسبق مرکز تحقیقات سازمان انرژی اتمی در گفت‌گو با ایسنا افزود: هر روز شاهد از دست دادن اسوه‌هايي هستيم كه كمتر نظيرشان يافت مي‌شود و اميدواريم كه جوانان امروز سجايای اخلاقی و روال كاری چنين افرادی را پيشه خود قرار داده و با الگوگيری از آن‌ها در پيشرفت هرچه بيشتر كشور گام بردارند. دكتر رضا ، رييس اسبق سازمان انرژي اتمی ايران نيز در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: دكتر اولياء انساني به تمام معنا بود كه تمام مدت در آزمايش‌گاه پرتوايزوتوپ كه با پي‌گيری‌ها و تلاش وی تاسيس شده بود، كار كرد و علاوه بر آموزش اين علم به اشاعه فرهنگ پژوهش در ميان دانش‌جويان خود پرداخت. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
13.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗صحبت‌های مهم مهندس اسلامی، رئیس سازمان، در نشست معاونان سازمان صدا و سیما @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
⚠️اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته! ⭕آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین گزارش خود از زمان جنگ ۱۲ روزه، گزارش می‌دهد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته است. در این گزارش آمده که ایران در ۳۱ مه ۲۰۲۵ تقریباً ۴۰۹ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۶۰٪ داشته که تا ۱۲ ژوئن ۲۰۲۵ به ۴۴۱ کیلوگرم افزایش یافته است! @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
اندیش‌کده صنعت انرژی گداخت با هم‌کاری شرکت فن‌آوری‌های پیشرفته ایران برگزار می‌کند: ⭕اولین وبینار تخصصی گداخت با عنوان «انرژی گداخت و ضرورت پرداختن به آن» 👈 سرفصل‌ها: - معرفی گداخت؛ - اهمیت موضوع؛ - گداخت و تفاوت آن با شکافت، و - جای‌گاه گداخت در آینده جهان. 👈 زمان: ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۴ ساعت ۱۰ صبح همراه با ارائه گواهی حضور در وبینار پیوند ثبت نام: nuclear-edu.ir ⚙️اندیش‌کده صنعت انرژی گداخت https://eitaa.com/Fusion_iran @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
24.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 MELTDOWN AT THREE MILE ISLAND — PART VI of VI. 🚨مستند «ذوب قلب در جزیره سه‌مایلی» — قسمت پایانی (۶ از ۶) یکی بود، یکی نبود. روزی روزگاری روی یک جزیره شنی به طول سه مایل در میان رودخانه‌ ساسکوهانا در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، دو واحد نیروگاه هسته‌ای تازه ساخته شده بود که ناگهان یک روز ... ❗می‌توانید در این پیوند درباره حادثه نیروگاه هسته‌ای جزیره سه‌مایلی (TMI) بیش‌تر بخوانید. 🎥تماشای قسمت ۱ 🎥تماشای قسمت ۲ 🎥تماشای قسمت ۳ 🎥تماشای قسمت ۴ 🎥تماشای قسمت ۵ @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
4.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اگر خیال کنید که نمی‌توانید، نخواهید توانست! ♦️گفتار نیک برای همیشه تاریخ زنده‌ می‌ماند، حتی اگر گوینده‌اش سال‌ها بلکه قرن‌ها پیش از دنیا رفته باشد. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
25.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌راه طولانی معدن تا واکنش‌گاهنگاهی به فرآیند استخراج و فرآوری از معدن تا آماده‌سازی @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای