eitaa logo
فناوری هسته‌ای ⚛️🇮🇷
389 دنبال‌کننده
862 عکس
419 ویدیو
29 فایل
با ما به دنیای فن‌آوری هسته‌ای سفر کنید! در این کانال با انواع فن‌آوری‌های هسته‌ای شامل گداخت، شکافت، رآکتورها، پرتوپزشکی، کاربرد پرتوها، شتاب‌دهنده‌های ذرات، آشکارسازها و... آشنا خواهید شد. Nuclear Science & Technology پیوند عضویت: @Nuc_Technology
مشاهده در ایتا
دانلود
این چهره شکسته اما خندان، «پدر پرتوایزوتوپ‌های ایران» است. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
زنده‌یاد دکتر عباس از پیش‌کسوتان صنعت هسته‌ای کشور و بنیان‌گذار بخش پرتوایزوتوپ مرکز تحقیقات هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران بود. دکتر عباس اولیا در سال ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات خود، از سال ۱۳۲۸ تدریس در دانش‌گاه تهران را آغاز کرد و درسال ۱۳۴۶ مدرک دکتری رادیوشیمی را از مرکز تحقیقات هسته‌ای «ساکلی» وابسته به دانش‌گاه پاریس دریافت کرد. ایشان در سال ۱۳۵۴ و هم‌زمان با برپایی سازمان انرژی اتمی ایران، بخش تولید پرتوایزوتوپ را در مرکز تحقیقات هسته‌ای بنیان نهاد و آزمایش‌گاه تولید پرتودارو و پرتوایزوتوپ را تجهیز نمود. وی از سال ۱۳۶۲ در تهیه و تولید پرتوداروها، کیت‌های پرتودارویی و پرتوایزوتوپ‌های صنعتی هم‌کاری داشت. دکتر اولیا پس از پيروزي انقلاب اسلامی مسئولیت‌ها و فعالیت‌های مختلفی داشتند، از جمله: ۱. قائم مقام رئيس مركز تحقيقات هسته‌ای سازمان انرژی اتمي ايران؛ ۲. رئيس مركز تحقيقات هسته‌ای سازمان انرژي اتمي ايران؛ ۳. تدريس نظري و عملي راديوشيمي، شيمي هسته‌اي و خواص پرتوهاي هسته‌ای؛ ۴. تدریس دوره‌های تهيه و توليد پرتوايزوتوپ‌ها و كاربرد آن‌ها در پزشكی و صنعت در دوره‌هاي كارشناسی و كارشناسی ارشد؛ ۵. برگزاری دوره‌های مختلف حفاظت در برابر پرتو در سازمان انرژي اتمی ايران، و ۶. تألیف کتاب داروسازی هسته‌ای به کمک جمعی از پژوهش‌گران. دریافت جایزه علمی از دانشگاه تهران، لوح سپاس به مناسبت چهلمین سال خدمت از سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۳۶۸، تقدیرنامه مدیر نمونه در سال ۱۳۷۰ و دریافت نشان درجه دوم پژوهش از رئیس جمهور وقت در سال ۱۳۷۶ از جمله عناوین و افتخارات علمی زنده یاد دکتر اولیا بود. گفتنی است در روز چهارشنبه (۲۷ اردی‌بهشت ۱۳۸۵) آیین گرامی‌داشت ایشان با حضور شمار زیادی از پژوهش‌گران هسته‌ای و دوستان و هم‌کاران استاد در سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد. در این مراسم رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پیامی ۵۷ سال خدمت صادقانه و تلاش‌های علمی این استاد فرزانه را در توسعه دانش و پژوهش هسته‌ای ایران ستودند. حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در پیام خود آورده بود: «تكریم و تجلیل از ۵۷ سال خدمات علمی- پژوهشی جناب آقای دكتر عباس اولیاء موجب خوش‌وقتی است. جهاد قابل تقدیر مردان بزرگ مثل دكتر اولیاء به مرحله قابل ملاحظه‌ای از تكامل رسیده و به كام‌یابی‌های درخور توجهی دست یافته است. از خداوند سبحان برای آقای دكتر اولیاء كه ۵۷ سال صادقانه خدمت كرده، بنیان‌گذار آزمایش‌گاه تولید رادیودارو و ایزوتوپ‌های صنعتی و اشاعه‌دهنده این دانش در ایران بوده‌اند و به همین دلیل نیز نشان پژوهش‌های كشوری را در سال ۱۳۷۶ دریافت كرده‌اند، طول عمر و توفیق بیش‌تر آرزو می نمایم». زنده‌یاد دکتر اولیا نیز در سخنانی تاکید کردند که با وجود سن بالا و بیماری هم‌چنان در پروژه‌ها و فعالیت‌های مرکز تحقیقات هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران مشارکت دارند و پس از سال‌ها فعالیت تا حد توان در خدمت مردم ایران هستند. با این حال، تنها دو روز پس از این آیین بزرگ‌داشت، پیمانه عمر استاد اولیا نیز پر شد و این مرد خستگی‌ناپذیر به سوی سرچشمه همه پرتوها شتافتند. 🌹روحش شاد و یادش گرامی. http://insb.blogfa.com/post/1 @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
مرحوم دکتر به گشاده‌رویی، مهربانی و دست‌گیری از هم‌کاران در همه زمینه‌ها شهره عام و خاص بود. او همواره مشوق و راه‌نمای دانش‌جویان علاقه‌مند بود. کم‌تر کسی را می‌توان یافت که در برابر سجایای اخلاقی، علمی و توانایی‌های مدیریتی ایشان سر تعظیم فرود نیاورد. ایشان از چهره‌های بین‌المللی در علوم هسته‌ای بود و با توجه به ارتباطات و مکاتبات تخصصی بسیار خوبی که با مراکز علمی جهان داشت، مورد احترام و عزت اشخاص برجسته بین‌المللی بود. مرحوم دکتر اولیا به دو زبان فرانسه و انگلیسی تسلط کامل داشت. در مدت فعالیت کاری و اداری خود به عنوان شخصیت کاملا علمی و شناخته شده در سطح جهان به بسیاری از کشورهای صاحب نام سفر علمی داشته و با توجه به شرایط عصر حیات خود، مراودات علمی و کاری داشت. ایشان با توجه به اعتبار شخصیتی و علمی خود بسیاری از منابع علمی و تجهیزات فنی تخصصی در زمینه تولید پرتوایزوتوپ‌های صنعتی و دارویی را به کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد ایران نمود. http://insb.blogfa.com/post/1 @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
دوشنبه — ۱ خرداد ۱۳۸۵ پيكر استاد عباس ، پدر پرتوایزوتوپ‌های ایران، برای آخرین بار در محل کار خود در سازمان انرژی اتمی ایران حاضر می‌شود و سپس بر دوش دوستان و هم‌کاران ره‌سپار خانه ابدی می‌شود. در حاشیه این مراسم، دكتر احمد ، رئیس اسبق مرکز تحقیقات سازمان انرژی اتمی در گفت‌گو با ایسنا افزود: هر روز شاهد از دست دادن اسوه‌هايي هستيم كه كمتر نظيرشان يافت مي‌شود و اميدواريم كه جوانان امروز سجايای اخلاقی و روال كاری چنين افرادی را پيشه خود قرار داده و با الگوگيری از آن‌ها در پيشرفت هرچه بيشتر كشور گام بردارند. دكتر رضا ، رييس اسبق سازمان انرژي اتمی ايران نيز در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: دكتر اولياء انساني به تمام معنا بود كه تمام مدت در آزمايش‌گاه پرتوايزوتوپ كه با پي‌گيری‌ها و تلاش وی تاسيس شده بود، كار كرد و علاوه بر آموزش اين علم به اشاعه فرهنگ پژوهش در ميان دانش‌جويان خود پرداخت. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
13.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗صحبت‌های مهم مهندس اسلامی، رئیس سازمان، در نشست معاونان سازمان صدا و سیما @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
⚠️اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته! ⭕آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین گزارش خود از زمان جنگ ۱۲ روزه، گزارش می‌دهد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته است. در این گزارش آمده که ایران در ۳۱ مه ۲۰۲۵ تقریباً ۴۰۹ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۶۰٪ داشته که تا ۱۲ ژوئن ۲۰۲۵ به ۴۴۱ کیلوگرم افزایش یافته است! @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
اندیش‌کده صنعت انرژی گداخت با هم‌کاری شرکت فن‌آوری‌های پیشرفته ایران برگزار می‌کند: ⭕اولین وبینار تخصصی گداخت با عنوان «انرژی گداخت و ضرورت پرداختن به آن» 👈 سرفصل‌ها: - معرفی گداخت؛ - اهمیت موضوع؛ - گداخت و تفاوت آن با شکافت، و - جای‌گاه گداخت در آینده جهان. 👈 زمان: ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۴ ساعت ۱۰ صبح همراه با ارائه گواهی حضور در وبینار پیوند ثبت نام: nuclear-edu.ir ⚙️اندیش‌کده صنعت انرژی گداخت https://eitaa.com/Fusion_iran @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
24.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 MELTDOWN AT THREE MILE ISLAND — PART VI of VI. 🚨مستند «ذوب قلب در جزیره سه‌مایلی» — قسمت پایانی (۶ از ۶) یکی بود، یکی نبود. روزی روزگاری روی یک جزیره شنی به طول سه مایل در میان رودخانه‌ ساسکوهانا در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، دو واحد نیروگاه هسته‌ای تازه ساخته شده بود که ناگهان یک روز ... ❗می‌توانید در این پیوند درباره حادثه نیروگاه هسته‌ای جزیره سه‌مایلی (TMI) بیش‌تر بخوانید. 🎥تماشای قسمت ۱ 🎥تماشای قسمت ۲ 🎥تماشای قسمت ۳ 🎥تماشای قسمت ۴ 🎥تماشای قسمت ۵ @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
4.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اگر خیال کنید که نمی‌توانید، نخواهید توانست! ♦️گفتار نیک برای همیشه تاریخ زنده‌ می‌ماند، حتی اگر گوینده‌اش سال‌ها بلکه قرن‌ها پیش از دنیا رفته باشد. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
25.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌راه طولانی معدن تا واکنش‌گاهنگاهی به فرآیند استخراج و فرآوری از معدن تا آماده‌سازی @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
📚ایـــران و اتـــم 📌خاطرات مرحوم دکتر «»، نخستین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و بنیان‌گذار دانش‌گاه بوعلی سینای همدان 🖍️به کوشش حسین دهباشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
(۲۴) به فرانسوی‌ها گفتم غنای سوخت رآکتور عراق نباید بیش‌تر از ٪۲۰ باشد! صفحه ۱۷۵ تا ۱۷۷ (با اندکی ویرایش) ______ـ با عراق اصلا به علل سیاسی رابطه‌ای نداشتیم ولی در این مورد به طریق دیگری عمل کردیم. من از فرانسوی‌ها خواسته بودم که باید اطلاعات مربوط به هم‌کاری آن‌ها با عراق را در اختیار ما بگذارند و از سفیر فرانسه هم خواسته بودم که این موضوع را در وزارت خارجه فرانسه به طور رسمی منعکس کند و مواظب باشد که اطلاعات به‌موقع به دست ما برسد. او در این زمینه نقش مثبتی بازی کرد و به دولت خود فهماند که این مساله خیلی جدی است.... بنابراین نسبت به برنامه‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای عراق و پاکستان که دو همسایه ما بودند اطلاعات کافی داشتم. هم‌کاری‌های فرانسه و عراق در اطراف یک محور اصلی، یعنی ساختن یک راکتور تحقیقاتی بسیار پیشرفته در عراق دور می‌زد. عراقی‌ها صنایع اتمی نداشتند و در واقع به این نوع رآکتور احتیاجی نداشتند، ولی فرانسوی‌ها به من گفتند وقتی صدام در رأس یک هیأت عراقی از مرکز اتمی سِکله بازدید کرده، از این رآکتور خیلی خوشش آمده و از فرانسوی‌ها خواسته نظیر آن را به عراق بفروشند. فرانسوی‌ها که تمایل زیادی به این کار نداشتند، قیمت بسیار بالایی مطرح کردند، اما عراقی‌ها بدون چانه زدن قیمت را پذیرفتند! نام این راکتور در فرانسه ۳۸۵ است و به همین علت رآکتور عراقی اوسیراک ۳۸۶ نامیده شد. کمی بعد عراقی‌ها این رآکتور را «تموز» نامیدند... در این رآکتور برای این که به درجات بالای کارآیی دست یابند، سوخت مخصوصی مصرف می‌شد که اورانیوم آن حدود ۹۰ درصد غنی شده است. همیشه این خطر وجود داشت و نگرانی ما هم این بود که عراقی‌ها اورانیوم ۹۰ درصد غنی شده را از غلاف سوخت خارج کرده و از آن برای ساخت سلاح اتمی استفاده کنند. به سفیر فرانسه به‌شدت اعتراض کردم که چرا این سوخت را در اختیار عراق قرار دادند و از او توضیح خواستم. پس از آن، هیأتی از فرانسه برای ادای توضیح به ایران آمد که البته توضیح آن‌ها قانع کننده نبود. فرانسوی‌ها می‌گفتند اگر درجه غنای اورانیوم را پایین بیاورند کارآیی راکتور پایین می‌آید که درست می‌گفتند. به آن‌ها گفتم که عراق در اصل به آن درجه از کارآیی احتیاج ندارد و پیش‌نهاد کردم سوخت دیگری برای این رآکتور طراحی شود که اورانیوم تا ۲۰ درصد غنی شده باشد. بالاخره فرانسوی‌ها نظر مرا پذیرفتند... که بعد از مصرف سوخت اولیه‌ای که در دست تحویل به عراق بود و دیگر قابل برگشت نبود، سوخت جای‌گزین را از نوع جدید به عراق تحویل دهند... در هر صورت، در تابستان ۱۹۸۱ (۱۳۶۰) نیروی هوایی اسراییل با یک حملهٔ ناگهانی (عملیات اپرا) رآکتور تموز را بمباران کرد و به آن آسیب فراوانی رساند. زمان این حمله مصادف با شروع ریاست جمهوری فرانسوا میتران در فرانسه بود. میتران از همان ابتدای ریاست جمهوری خود با نحوۀ همکاری فرانسه با عراق در زمینۀ انرژی اتمی مخالف بود و سیاست تازه‌ای برای مشروط و محدود کردن این هم‌کاری به اجرا گذاشت. به این ترتیب، مسأله بازسازی راکتور تموز دیگر مطرح نبود و این طرح نافرجام ماند ... سفیر چین خواست بیاید مرا ببیند. گفت «به من مأموریت داده‌اند که بیایم مسأله‌ای را با شما مطرح کنم. دولت چین تصمیم گرفته برای تأمین نیازهای انرژی خود نیروگاه اتمی بسازد و چون ما خودمان فن‌آوری لازم را نداریم باید از همان‌هایی که شما خریده‌اید، ما هم بخریم. هیچ چاره‌ای نداریم، ولی ما نمی‌دانیم که اصلا چه کار باید بکنیم. تقاضای دولت چین این است که شما به ما کمک کنید راه و چاه را پیدا کنیم.» به سفیر چین گفتم «خیلی خب، ما حرفی نداریم، به شما کمک می‌کنیم. منتها چه کمکی می‌خواهید؟» گفت: «باید بروم و بپرسم.» بعد رفت و چند روز دیگر آمد و گفت: «ما می‌خواهیم شما متن قراردادتان با فرانسه را به ما بدهید». گفتم ما چنین کاری نمی‌توانیم بکنیم. ممکن نیست. من نه تنها نمی‌توانم آن را به شما بدهم، بلکه به هیچ کشور دیگری هم نمیتوانم بدهم.» گفت «چینی‌ها خیلی امیدوارند که این قرارداد را مطالعه کنند و بعد بیاییم با شما صحبت کنیم.» گفتم «من آن را نمی‌توانم بدهم، ولی شما بیایید از ما بپرسید که چه کار کرده‌ایم برایتان خواهم گفت.» بعد رفتند و آمدند و گفتند «خیلی خب، اگر ما خواستیم برویم از فرانسه یا آلمان نیروگاه اتمی بخریم، شما حاضرید به ما کمک کنید؟» گفتم «بله، هر وقت خواستید ما حاضریم در حدی که می‌توانیم به شما نظر بدهیم». مخصوصا از همه بیش‌تر ما می‌توانستیم با آن‌ها روی جنبه‌های حقوقی قرارداد کار کنیم چراکه چینی‌ها اصلاً کلاسش را نداشتند و نمی‌دانستند چه جوری یک قرارداد تنظیم می‌شود. که رفتند و دیگر تمام شد و همۀ این‌ها ناتمام ماند... @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای