16.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☢️مهندس هستهای چه میکند؟
⭕ نگاهی به حرفه مهندسی هستهای از زبان چند دانشجو
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هستهای
28.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚙️برویم ببینیم در شرکت رادیِنت (Radiant) سازنده پمپ هلیوم برای کاربست در واکنشگاههای دمای بالا خنکشونده با گاز (HTGR) چه میگذرد.
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هستهای
فناوری هستهای ⚛️🇮🇷
⚙️برویم ببینیم در شرکت رادیِنت (Radiant) سازنده پمپ هلیوم برای کاربست در واکنشگاههای دمای بالا خنک
❗چند نکته از این معنی!
♦️تا کنون کلیپهای زیادی از شرکتهای سازنده تجهیزات مهم و فنآورانه در آمریکا و اروپا دیدهام و با شما همراهان عزیز کانال به اشتراک گذاشتهام. در اغلب این گزارشها چند ویژگی مشترک به چشم میخورد که توجه به آنها برای ما آموزنده و راهگشا است:
۱. جوانی و پختگی! اغلب این شرکتها را جوانان رهبری و مدیریت میکنند. بیشتر مدیران و سرمهندسان این شرکتها را افرادی تشکیل میدهند که دو ویژگی مهم را با هم دارند: جوان و دانشآموخته. منظورم از دانشآموخته صرفاً دارای مدرک دانشگاهی نیست (که دریافت آن در ایران چندان سخت نیست)، بلکه مقصودم کسی است که برای یادگیری دانش به خود سختی داده است. این را از کارهای بزرگی که میکنند میفهمیم، چه آنکه افرادی که درسهای دانشگاه را ناپلئونی رد کردهاند، در فهم دشواریهای فنآوری و معادلات پیچیده درمیمانند و کار برجسته از آنان برنمیآید.
۲. وطندوستی! کمتر شرکت آمریکایی میبینیم که پرچم آمریکا را از جایی آویزان نکرده باشند. این پرچم را در همه مراسمهای ملی و مذهبی و شادی و غم برافراشته میکنند. حتی بسیاری از مردم در برابر خانههایشان میله میزنند و پرچم ایالات متحده را روی آن برافراشته میکنند، بیآنکه دستوری از جایی داشته باشند. قطعا بسیاری از آنها نسبت به اداره کشورشان انتقاداتی دارند و از روندهایی ناراضی هستند ولی به خود اجازه نمیدهند به این پرچم جسارت شود. از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که «عَمُرَتِ البُلدانُ بِحُبِّ الأوطانِ» یعنی «کشورها با میهندوستی آباد شدهاند».
۳. خطرپذیری بالا؛ امکان ندارد که یک شرکت دانشبنیان با مدیران جوان در همه گامهایی که برمیدارد، موفق باشد. شکست، خود بخشی از مسیر کامیابی است و آمریکاییها و اروپاییها هم از این اصل تخلفناپذیر مستثنی نیستند. اگر این واقعیت را کنار این حقیقت بگذاریم که شرکتهای دانشبنیان عموماً خصوصی هستند و باید پول خودشان را خودشان دربیاورند و احتمالاً بابت هزینهکردها به سهامداران توضیح بدهند، هزینهها و مسئولیت شکست قطعاً بالاتر میرود. با این حال، آنها فهمیدهاند که شکستهای کوچک اگر بهخوبی مستند، علتیابی و تحلیل شوند، خودشان به عاملی بازدارنده در برابر شکستهای بزرگتر تبدیل میشوند و کفه این فرآیند ترکیبی در درازمدت به سوی موفقیتهای کمهزینه و پرسود سنگینی خواهد کرد.
۴. جسارت؛ نوآوری شجاعت و جسارت میخواهد و شرکتهای دانشبنیان با آزادی عملی که دارند و برکناری از ساختارهای پرلایه دولتی و تصمیمگیریهای هرمی، بهترین بستر برای ابراز خلاقیت و نوآوری هستند. کپی کردن سادهترین کار ممکن است (که آن هم از عهده هر کس برنمیآید!). در فضای علم و فنآوری هیچکس به نفر دوم جایزه نمیدهد و کپی کردن کار دیگران ارزش چندانی ندارد. تا جای ممکن باید کار دیگران را مطالعه کرد و زیر و بم آن را شناخت، ولی هنگام طراحی و اجرا باید عالمانه - و در عین حال جسورانه - تحولخواه بود. سیاست «نوآوری صفر» هنر بیهنران است.
۴. مستندات کمنقص و پرمغز! این نکته شاید در کلیپها دیده نشود، اما در پشت صحنه همه دیدهایم. گمان نمیکنم یک مهندس هستهای در هر کجای جهان پیدا کنید که اعتراف نکند که از مدارک و مستندات آمریکایی بهرهها برده است! بسیاری از گزارشهایی که ۷۰ سال پیش آزمایشگاهها و شرکتهای مطرح آمریکایی (و اروپایی) به شکل دستنویس یا با ماشین تایپ دستی تهیه کردهاند، همچنان کمایراد و آموزنده هستند. توجه کنیم که آن زمان هنوز چیزی به نام اینترنت و pdf وجود نداشت و نویسندگان آن گزارشها گمان نمیکردند که روزی نوشتههایشان به شکل عمومی در اختیار همه دنیا قرار گیرد، با این حال با وظیفهشناسی و مسئولیتپذیری کار را بهخوبی مستند کردهاند و با انواع و اقسام نمودارهای نوآورانه و شیوههای خلاقانه، فهم مطالب را برای همه جهان ساده کردهاند؛ و با این کار برای نسلهای بعد نردبام استواری به یادگار گذاشتهاند.
۵. بهرهگیری از بیشینه توان بخش خصوصی؛ تجهیزات و سازههایی که در این شرکتها میبینیم لزوماً صفر تا صدشان کار همان شرکت نیست. هنر بزرگ این نوبنیانها آن است که برای هر قطعهای که لازم دارند، سازنده کاربلدی را مییابند و با آنها قراردادهای خوب میبندند و به این ترتیب پول از کارفرمای مادر (که غالباً ارتش یا وزارت انرژی آمریکا است)، به شکل هرمی در بدنه بخش خصوصی جاری میشود و مانند خون همه این خردهشرکتها را تغذیه میکند. نظارت دقیق، حسابکشی، سودخواهی، زمانبندی، استفاده از مشاوران پرتجربه حقوقی، صنعتی و اداری در تنظیم قراردادها و رعایت دهها نکته ریز و درشت که طی دههها یاد گرفتهاند، کمک میکند تا یک طرح و اندیشه به شکل کارآمدی به صنعت تبدیل شده و به چرخه خدمترسانی به جامعه برگردد.
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هستهای
10.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕تماشاگه راز | نگاهی به سامانه گداخت هلیکس کاناتا
🇯🇵هلیکس کاناتا (Helix KANATA) قرار است یک نیروگاه آزمایشی همجوشی از نوع #ستارشگاه (Stellarator) باشد که بر پایه فنآوریهای کسبشده از سامانه هلیکس هاروکا (Helix HARUKA) ساخته خواهد شد. به ادعای شرکت ژاپنی «هلیکال فیوژن» سامانه کاناتا به صورت یک نیروگاه همجوشی کاملاً یکپارچه طراحی شده که شامل ترکیب پیچیدهای از آهنرباهای قوی، پوشش فلز مایع خنککننده و زاینده تریتیوم، تجهیزات چرخه سوخت تریتیوم، مدارهای رسانش گرما، توربین و ژنراتور برای تولید پایدار برق خواهد بود.
⚙️به این ترتیب، هدف نهایی از طراحی سامانه هلیکس کاناتا، ساخت یک نیروگاه تجاری برق پاک و بدون کربن مبتنی بر فرآیند همجوشی است که بتواند به صورت مطمئنی بار پایه شبکه را تأمین کرده و علاوه بر آن، گرمای بالایی را برای کاربران صنعتی تهیه کند.
🟡هلیکس فیوژن امیدوار است این نیروگاه را در دهه ۲۰۳۰ به بهرهبرداری برساند.
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هستهای
♦️شهید دکتر مصطفی چمران:
📣هنگامی که شیپور جنگ نواخته میشود، شناخت مرد از نامرد آسان میشود! پس ای شیپورچی بنواز!
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هستهای
دوستان و همراهان عزیز.
سلام حق بر شما.
♦️این نخستین بار نیست که به یکی از کهنترین کشورهای جهان، یعنی ایران ما، حمله میشود و شاید آخرین بار هم نباشد.
نکته مهم این است که در طول تاریخ و در همه دورههای سخت آنچه پابرجای مانده ایران و اسلام بوده و بإذن الله این بار هم استواری و پیروزی با ما خواهد بود.
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هستهای
مراکز توزیع قرص ید در تهران:
شماره ۱: مرکز بهداشت مقیمیان
آدرس: خیابان وزرا، تقاطع خیابان بهشتی (روبروی سینما آزادی) تلفن: 02188719003
🔺 شماره ۲: مرکز بهداشت مسجدالسادات
آدرس: میدان کلانتری یوسف آباد، خیابان ۲۳ ابن سینا، پلاک 4.
🔺 شماره ۳: مرکز بهداشت فاضل
آدرس: خيابان حجاب، خیابان شهدای سازمان آب، روبروی سازمان آب
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هستهای
درباره قرص #یدید_پتاسیم بیشتر بدانیم.
پتاسیم یدید (KI) یکی از مشتقات مهم #ید در داروسازی و ضدعفونیکنندهها و صنعت پلیمر است. این ترکیب به نور مستقیم و رطوبت حساس بوده و غالباً در چنین شرایطی به ید مولکولی اکسید شده و رنگ آن از سفید به زرد کمرنگ تغییر میکند. به همین علت اغلب در بستههای تیرهرنگ و هواگیریشده (پلمب) نگهداری میشود.
این ترکیب کاربردهای زیادی در صنعت و پزشکی دارد، از جمله:
— استفاده در ضدعفونیکنندهای انسانی و دامی نظیر گلیسیرین یده؛
— پایدارکننده حرارتی نایلون؛
— کاربردهای آزمایشگاهی در تیتراسیونهای یدومتری؛
— در داروسازی برای ساخت مکملهای مولتیویتامین مینرال و برخی داروهای خلط آور و نیز درمان برخی عفونتهای قارچی.
— درمان پرکاری تیروئید و محافظت از این غده هنگام پرتودرمانی.
اما یک کاربرد مهم این ماده، استفاده از قرص خوراکی آن هنگام حوادث هستهای و پخش مواد پرتوزا در محیط است. یکی از محصولات مهم شکافت در رآکتورهای هستهای ید-۱۳۱ است که با نیمهعمر ۸ روز به زینان-۱۳۱ واپاشی بتا و گاما میکند. به این ترتیب، در صورت رخداد حادثه یا انفجار هستهای و برونپاشی چشمهها، این ایزوتوپ پرتوزا تا ماهها در محیط باقی مانده و ممکن است از راه تنفس یا بلع وارد خون شود. طبیعتاً جایگاه ید در بدن غده تیروئید است و انباشت این ایزوتوپ پرتوزا در تیروئید میتواند باعث سرطان یا تخریب بافت آن شود.
یک راه کم کردن احتمال جذب ید-۱۳۱ در بدن، مصرف سریع و بیش از اندازه یدید پتاسیم در لحظات اولیه حادثه یا پیش از ورود به منطقه آلوده است. این کار باعث اشباع موقت غده تیروئید از ید پایدار شده و بنابراین جذب ید پرتوزا بهشدت کم خواهد شد. به همین علت به نیروهای درگیر در عملیات پاکسازی یا مهار حادثه هستهای قرصهای یدید پتاسیم داده میشود.
دز لازم از قرصهای یدید پتاسیم تنها باید با تجویز مقامات پزشکی و فیزیک بهداشت مصرف شوند و مصرف خودسرانه آنها ممنوع است. دز مصرفی به شدت آلودگی محیط، سن مصرفکننده و شرایط وی (بارداری، بیماریهای خاص و...) بستگی دارد. بهترین زمان برای تجویز این قرصها از کمتر از ۲۴ ساعت مانده به حادثه تا ۲ ساعت پس حادثه است. پس از گذشت ۲۴ ساعت از حادثه مصرف این قرصها دیگر اثربخشی نخواهد داشت.
همچنین در صورتی که باقیماندن در محیط آلوده اجتنابناپذیر باشد، ممکن است مصرف متناوب قرص ید لازم شود که آن هم تابع شرایط خاص است.
https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/use-of-potassium-iodine-for-thyroid-protection-during-nuclear-or-radiological-emergencies
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هستهای
2.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کوتاه درباره مصرف قرصهای #ید.
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هستهای
خوراندن قرصهای #یدید_پتاسیم به کودکان در محدوده نیروگاه آسیبدیده #فوکوشیما برای پیشگیری از سرطان #تیروئید، ۲۰۱۱.
@Nuc_Technology ⚛️ فناوری هستهای