eitaa logo
فناوری هسته‌ای ⚛️🇮🇷
389 دنبال‌کننده
863 عکس
417 ویدیو
29 فایل
با ما به دنیای فن‌آوری هسته‌ای سفر کنید! در این کانال با انواع فن‌آوری‌های هسته‌ای شامل گداخت، شکافت، رآکتورها، پرتوپزشکی، کاربرد پرتوها، شتاب‌دهنده‌های ذرات، آشکارسازها و... آشنا خواهید شد. Nuclear Science & Technology پیوند عضویت: @Nuc_Technology
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: پایه حقوقی بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران چیست؟ @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
پاسخ: این دو سند را به خاطر بسپارید: (1) INFCIRC/214 (2) INFCIRC/214/Add.1 این دو سند حقوقی (بخوانید ۲۱۴) در حقیقت توافق‌نامه‌های جامع پادمانی (Comprehensive Safeguard Agreement) بین ایران و آژانس هستند. نخستین سند در ۱۵ می ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) به تصویب رسیده و اجرایی شده است. این سند به موجب پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) و پس از پیوستن ایران به این پیمان بین نمایندگان ایران و آژانس مذاکره شده و به تأیید طرفین رسیده است. توافق جامع پادمانی در واقع «پیوست جدایی‌ناپذیر» پیمان NPT به شمار می‌رود و این توافق بسته به وضعیت کشورها و توافق آن‌ها با آژانس ممکن است متفاوت باشد. برخی کشورها مانند هند اساسا به NPT نپیوسته‌اند ولی توافقات پادمانی محدودی را با آژانس امضا کرده‌اند (INFCIRC/754+Adds). اسناد امضا شده مبنای حقوقی همکاری با آژانس و فرایندهای بازرسی این نهاد بین‌المللی را تشکیل می‌دهد و ممکن است بر اساس آن اسناد و شیوه‌نامه‌های اجرایی دیگری نیز تهیه و تدوین شود. سند دوم (INFCIRC/214/Add.1) که پس از امضای به تصویب رسیده (۱۳۹۵)، در حقیقت گسترش توافق‌نامه جامع پادمانی بین ایران و آژانس و پذیرش فرایندهای بازرسی و هم‌کاری ایران بر مبنای «پروتکل الحاقی (۹۳+۲)» است. در پیمان برجام ایران پذیرفت که پروتکل الحاقی را به شکل موقت اجرایی کند. این پذیرش در قالب سند INFCIRC/214/Add.1 نهایی شد. البته پیش‌تر نیز در سال ۱۳۸۲ پروتکل الحاقی را امضا کرده بود که با بدعهدی شرکای خارجی از سال ۱۳۸۹ اجرای آن را متوقف نمود. کشورها با پذیرش پروتکل الحاقی باید اطلاعات تکمیلی از طرح‌ها و تأسیسات هسته‌ای را حتی پیش از ساخت در اختیار آژانس گذاشته و بازرسی‌های گسترده و سرزده آژانس را بپذیرند. البته اکنون در ایران اجرا نمی‌شود و تنها توافق جامع پادمانی مبنای هم‌کاری ایران و آژانس است. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
📌دوست داریم همانند هر سال با شادی و غرور بگوییم «روز ملی فن‌آوری هسته‌ای مبارک»، اما چه کنیم که ایام اربعین شهادت قافله‌سالار انقلاب و بزرگ‌ترین پشتیبان صنعت هسته‌ای ایران است.😭 🤲روح بلندش هم‌نشین امام راحل و اجداد طاهرش (صلوات الله علیهم) باد. @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای
🇮🇷تجدید پیمان خانواده صنعت هسته‌ای با آرمان‌های رهبر شهید و تأکید بر پیش‌رفت علمی کشور در روز ملی فن‌آوری هسته‌ای 🔻متخصصان، پژوهش‌گران و مدیران صنعت هسته‌ای کشور هم‌زمان با روز ملی فن‌آوری هسته‌ای و چهلمین روز عروج ملکوتی رهبر شهید انقلاب اسلامی، با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامی‌داشت یاد و نام ایشان، بر صیانت از دست‌آوردهای راه‌بردی هسته‌ای، تداوم مسیر پیشرفت علمی کشور و خدمت به صلح، سلامت و رفاه بشریت تأکید کردند و تجدید میثاق خود را با رهبری معظم انقلاب اسلامی اعلام داشتند. به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، متن این پیام به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم والّذین جاهَدوا فینا لنهدینّهم سُبُلَنا و انّ الله لَمَعَ المُحسنین 🔹با ادای احترام به روح پرفتوح رهبر شهید انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (قدس الله نفسَهُ الزکیه)، فرا رسیدن اربعین شهادت قائد عظیم‌الشان امت اسلامی را به ملت شریف ایران تسلیت می‌گوییم و یاد و نام پدر حکیم و فرزانه ملت بزرگ ایران را گرامی می‌داریم. 🔹 در این مقطع حساس زمانی، هم‌راه با جان‌فشانی شهدای والامقام جنگ تحمیلی و اتحاد و هم‌دلی مردم عزیز ایران اسلامی به‌ویژه مجاهدت‌های شبانه‌روزی یکایک مسئولان کشوری و لشکری، شاهد پیروزی مقتدرانه رزمندگان رشید و دلاور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر دشمن آمریکایی_صهیونی هستیم؛ اطمینان داریم که در پرتو عنایات خداوند متعال و با رهبری داهیانه حضرت آیت‌الله سید مجتبی خامنه‌ای‌(حفظه‌الله تعالی)، فرزندان فهیم و حماسه‌ساز ملت ایران در ادامه جنگ سوم تحمیلی، پیروز در میدان و دیپلماسی خواهند بود. 🔹روز ملی فن‌آوری هسته‌ای در سال جدید خورشیدی با چهلمین روز عروج ملکوتی قائد شهید امت اسلامی هم‌زمان شده است؛ از این رو، ضمن گرامی‌داشت این روز غرورآفرین ملی، ما متخصصان، پژوهش‌گران و مدیران صنعت هسته‌ای کشور با الهام از تدابیر داهیانه رهبر و امام شهیدمان حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای(رضوان الله تعالی علیه) و در سایه حمایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، پاس‌داری از دست‌آوردهای افتخارآفرین صنعت هسته‌ای کشور را وظیفه ملی و شرعی خود دانسته و با تجدید میثاقی استوار با سومین رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر تداوم مسیر پیش‌رفت علمی، صیانت از حقوق مسلم ملت ایران و خدمت به صلح، سلامت و رفاه بشریت تأکید می‌نماییم. 🔹یقین داریم که با همت مدیران، متخصصان و کارکنان سخت‌کوش سازمان انرژی اتمی ایران و شبکه هم‌کاران علمی، پژوهشی، صنعتی و اجرایی، فرآیند نوسازی و بهسازی این صنعت غرورآفرین ملی که مایه افتخار و اقتدار کشورمان بوده است را بر اساس ره‌نمودهای قاید شهیدمان به سرانجام مطلوب خواهیم رساند و ضمن مراقبت و صیانت از دست‌آوردهای هسته‌ای کشور، کید و مکر دشمنان قسم خورده ایران عزیز و انقلاب اسلامی را بی‌اثر نموده و آنها را مایوس خواهیم کرد. گمان مبر که به پایان رسید کار مغان هزار باده ناخورده در رگ تاک است @AEOI_IR @Nuc_Technology ⚛️ فناوری هسته‌ای