💢 نگاهی دیگر به سیر مطالعه آثار شهید مطهری (ره)
💠یکی از سوالاتی که مکررا از طلاب و دانشجویان شنیده می شود، نحوه مطالعه آثار استاد شهید مطهری و سیر کار با کتب ایشان است. سال هاست که اساتید بسیاری با دقت و زحمت، سیرهای مختلفی را طراحی کرده و مشتاقان را به شیوه ی خاصی از ارتباط با آثار استاد شهید ارجاع داده اند. در این نوشته تلاش می کنیم تصویر روشن تری از چگونگی مطالعه آثار شهید مطهری ارائه کنیم و قدری از سردرگمی مخاطبان در این عرصه بکاهیم.
💠 مطالعه آثار شهید مطهری به هدف های گوناگونی مورد توجه علاقه مندان است. افرادی برای افزایش اطلاعات دینی و مذهبی، برخی برای تکمیل مراحل تحقیقاتی رشته تخصصی خود، برخی بدون هدف خاص بلکه به تبع فضای شکل گرفته در لزوم مطالعه آثار ایشان و برخی نیز به جهات اخلاقی و معنوی به آثار استاد مطهری توجه کرده اند. متاسفانه واقعیت این است که مواجهه غیر عالمانه با آثار شهید مطهری باعث شده است که عمق تفکر ایشان حتی در میان افراد متدین جایی پیدا نکند و مطالعات سطحی و اطلاعات جزیره ای جای تحقیقات عالمانه را بگیرد. تبعات این مصیبت و مشکلاتی که برای ما به وجود آورده بسیار عظیم است، لکن در اینجا مجال سخن از آن نیست.
در این نوشته ما از منظر دیگری که به نظرمان غرض اصلی استاد شهید نیز بوده است به این آثار می نگریم.
💠به نظر می رسد شایسته ترین هدفی که می توان در آثار استاد شهید پیگیری کرد، دریافت "یک نظام جامع فکری بر اساس مبانی اسلامی" است. یعنی تلاشی برای فهم منظومه فکری شهید مطهری و به دست آوردن هندسه ای که او بر اساس آن عالم را تحلیل می کرده است و به نظر شریفش، برآمده از معارف وحیانی و توحیدی بوده است.
اگر با این هدف به آثار شهید نظر کنیم، دل از بسیاری سیرها و شیوه های مطالعاتی خواهیم شست و دیگر به مطالعه از آسان به مشکل، یا از کتب کم حجم به کتب حجیم اکتفا نخواهیم کرد.
💠 شهید مطهری یک اسلام شناس به معنای واقعی کلمه است. او شرایط زمان خود را شناخته و با توجه و التفات به آن، قدم در مسیر اسلام شناسی و ارائه جهان بینی اسلامی گزارده است. (مراجعه کنید به کتاب علل گرایش به مادی گری) به همین دلیل زمانی استفاده از او ارزشمند می شود که در مسیر فهم جهان بینی اسلامی در آثار او باشیم.
💠به نظر می رسد برای رسیدن به چنین هدفی مناسب است مجموعه ای از آثار شهید مطهری که ناظر به تبیین و توضیح این نوع از جهان بینی است مطالعه شود. استاد شهید مجموعه مهمی در میان آثار خود دارد که به همین هدف تالیف شده است. این سیر همان مجموعه «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» است.
@ofoqemobin
💠 در این سیر، ایشان تلاش کرده است تصویر روشنی از جهان بینی اسلامی ارائه کند و منظومه اساسی فکر اسلامی را تبیین نماید. نکته مهم این است که این مجموعه، یک سیر استدلالی و برهانی نیست، یعنی ایشان در مقام استدلال فلسفی بر مبانی اسلامی نیستند بلکه مقام بحث ایشان تصویر و توضیح و تبیین این جهان بینی است. البته این کتاب ها خالی از استدلال نیست و حتی شاید بتوان گفت ایشان در کتاب دوم به برهان صدیقین هم تمسک کرده اند ولی بحث این است که غرض اصلی ایشان مانند کتاب اصول فلسفه یا شرح منظومه استدلال و برهان نبوده است.
این مجموعه استثنایی یک دوره کامل و مختصرِ جهان بینی اسلامی است که در اوخر عمر ایشان نوشته شده است و به همین دلیل از پختگی و انسجام خاصی برخوردار است. این دوره شامل شش کتاب است:
👈 کتاب اول) انسان و ایمان: در این کتاب یک انسان شناسی مقدماتی صورت می گیرد. بر این اساس، شهید ضرورت داشتن جهان بینی و ایدئولوژی برای هر انسانی را ضروری می داند. این تبیین شهید بر اساس بدیهی ترین شناخت ها از انسان صورت می گیرد و متوقف بر دین یا ایدئولوژی خاصی نیست. به همین دلیل مدخلی برای ورود به انتخاب یک جهان بینی خاص است.
👈 کتاب دوم) جهان بینی توحیدی: در این کتاب مولف با بررسی انواع مختلف جهان بینی ها، جهان بینی اسلامی، که یک جهان بینی واقع گرای توحیدی با رویکرد فلسفی است را معرفی می کند و با زیباترین بیان ها عنصر اصلی این جهان بینی یعنی توحید را توضیح میدهد. بیانات ایشان در این کتاب در تبیین حقیقت توحید و ارتباط آن با انسان، کم نظیر است. در این کتاب اصلی ترین بُعد جهان بینی اسلامی یعنی توحید بررسی می شود. این بُعد، در تمامی آثار ایشان موثر است و فهم آن به فهم سایر آثار شهید مطهری کمک می کند.
👈 کتاب سوم) وحی و نبوت: شهید در این کتاب نگاهی اساسی به مساله نبوت و نقش تاریخی انبیا می پردازد و در پایان، اسلام و شخصیت پیامبر را معرفی می کند. مساله نبوت و به تبع آن مساله دین و شریعت از اساسی ترین پایه های جهان بینی اسلامی است و راه را برای کتب بعدی این سیر نیز باز می کند.
📌 ادامه 👇👇
📌 ادامه از 👆👆
👈 کتاب چهارم) انسان در قرآن: شهید در این کتاب باز هم به مساله انسان باز می گردد و این بار بر اساس جهان بینی اسلامی که در قرآن و سنت ارائه شده است، نمایی متفاوت از انسان ارائه می کند. این کتاب مطالبی اساسی پیرامون انسان شناسی اسلامی عرضه می کند که در تمام کتب استاد شهید مورد نیاز است. البته این سیر انسان شناسی با سایر کتب ایشان تکمیل می شود. بدون مطالعه و توجه به انسان شناسی اسلامی در آثار شهید مطهری عملا استفاده خاصی از فکر ایشان نمی توان کرد.
👈 کتاب پنجم) جامعه و تاریخ: در این کتاب استاد شهید به بعد دیگری از انسان شناسی اسلامی می پردازد و این بار حقیقت انسان را از حیث اجتماعی و از دریچه اسلام تحلیل می کند. در این کتاب استاد شهید درگیری وسیعی با نگاه های مارکسیستی و موسسان علم جامعه شناسی در حقیقت جامعه، فلسفه تاریخ و سنن حاکم بر تطورات و تحولات اجتماعی دارد. یکی از نوآوری های اساسی استاد شهید به تبع استادش علامه طباطبایی، در این کتاب نمایان شده است. در این کتاب ایشان در برابر مبانی اصالت فردی و اصالت جمعی، مبنای اختصاصی قرآن را اختیار می کند.
👈 کتاب ششم) حیات جاوید: در این کتاب که پایان سیر «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» است، شهید مطهری به معرفی حقیقت معاد می پردازد. و زندگی ابدی انسان را به تصویر می کشد.
💠 به استناد مقدمه کتاب انسان و ایمان، شهید مطهری برای تکمیل این سیر مجلدی با موضوع امامت نیز در نظر داشته است که شهادت، مهلت این کار را از ایشان می گیرد. برای این موضوع خوب است به کتاب امامت و رهبری و کتاب بسیار ارزشمند ولاء ها و ولایت ها مراجعه شود.
برای درک و فهم بهتر این سیر نیاز است که هر شش کتاب با استاد خوانده شود ...
🔰سید محمد هاشمی 97.10.23
#یادداشت
#شهید_مطهری
@ofoqemobin
☀️ آیا #عصمت معصومین علیهم السلام از معصیت به اختیار ایشان است یا جبری است؟
یکی از نکات جالب در مساله عصمت، اختیاری یا جبری بودن آن است در عبارات مرحوم #علامه_طباطبایی و #شهید_مطهری به اختیاری بودن این عصمت تصریح شده است:
🔺و من جهة أخرى النبي لا يخطئ في تلقي الوحي و لا في تبليغ الرسالة ففيه هيئة نفسانية لا تخطئ في تلقي المعارف و تبليغها و لا تعصي في العمل و لو فرضنا أن هذه الأفعال و هي على وتيرة واحدة ليس فيها إلا الصواب و الطاعة تحققت منه من غير توسط سبب من الأسباب يكون معه، و لا انضمام من شيء إلى نفس النبي كان معنى ذلك أن تصدر أفعاله الاختيارية على تلك الصفة بإرادة من الله سبحانه من غير دخالة للنبي (ع) فيه، و لازم ذلك إبطال علم النبي ص و إرادته في تأثيرها في أفعاله و في ذلك خروج الأفعال الاختيارية عن كونها اختيارية، و هو ينافي افتراض كونه فردا من أفراد الإنسان الفاعل بالعلم و الإرادة، فالعصمة من الله سبحانه إنما هي بإيجاد سبب في الإنسان النبي يصدر عنه أفعاله الاختيارية صوابا و طاعة و هو نوع من العلم الراسخ و هو الملكة كما مر.
📚 الميزان في تفسير القرآن ج2 ص 139
🔰🔰🔰🔰
🔺 اكنون ببينيم اين مصونيّت به چه صورت است؟ آيا مثلا به اين صورت است كه هر وقت مىخواهند مرتكب گناه يا اشتباه شوند يك مأمور غيبى مىآيد و مانند پدرى كه مانع لغزش فرزندش مىشود جلوى آنها را مىگيرد؟ و يا به اين صورت است كه پيامبران سرشت و ساختمانشان طورى است كه نه امكان گناه در آنهاست و نه امكان اشتباه، آنچنانكه مثلا يك فرشته زنا نمىكند به دليل اينكه از شهوت جنسى خالى است و يا يك ماشين حساب اشتباه نمىكند به دليل اينكه فاقد ذهن است؟ و يا اينكه گناه نكردن و اشتباه نكردن پيامبران معلول نوع بينش و درجه يقين و ايمان آنهاست؟ البتّه تنها همين شق صحيح است.
اكنون هر يك از اين در مصونيّت را جداگانه ذكر مىكنيم. امّا مصونيّت از گناه: انسان يك موجود مختار است و كارهاى خويش را بر اساس منافع و مضارّ و مصالح و مفاسدى كه تشخيص مىدهد انتخاب مىكند، از اين رو «تشخيص» نقش مهمّى در اختيار و انتخاب كارها دارد، محال است كه انسان چيزى را كه بر حسب تشخيص او مفيد هيچ گونه فايدهاى نيست و از طرف ديگر زيان و ضرر دارد انتخاب كند، مثلا انسان عاقل علاقهمند به حيات، دانسته خود را از كوه پرت نمىكند و يا زهر كشنده را نمىنوشد.
افراد مردم از نظر ايمان و توجّه به آثار گناهان متفاوتاند، به هر اندازه كه ايمانشان قوىتر و توجّهشان به آثار گناهان شديدتر باشد، اجتنابشان از گناه بيشتر و ارتكاب آن كمتر مىشود. اگر درجه ايمان در حدّ شهود و عيان برسد، به حدّى كه آدمى حالت خود را در حين ارتكاب گناه حالت شخصى ببيند كه مىخواهد خود را از كوه پرت كند و يا زهر كشندهاى را بنوشد، در اينجا احتمال اختيار گناه به صفر مىرسد، يعنى هرگز به طرف گناه نمىرود. چنين حالى را «عصمت از گناه» مىناميم. پس عصمت از گناه ناشى از كمال ايمان و شدّت تقواست. ضرورتى ندارد كه براى اينكه انسان به حدّ «مصونيّت» و «معصوميّت» از گناه برسد يك نيروى خارجى جبرا او را از گناه بازدارد و يا شخص معصوم به حسب سرشت و ساختمان، مسلوب القدرة باشد.
مجموعه آثار شهيد مطهري (وحى و نبوت)، ج2، ص: 161
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 مطهری و متحجران
⭕️ یکی از اندیشه هایی که شهید مطهری با اهتمام بسیار زیاد با آن درگیر شد، تحجر و جمود دینی بود. به نظر می رسد شهید مطهری عرضه حقیقی اسلام به جامعه را تنها در نقد مبانی فلسفی و اندیشه ای غرب و روشنفکران وطنی نمی دانست بلکه یکی از موانع بزرگ بر سر راه اسلام شناسی راستین را تحجر می دانست.
⭕️ شهید مطهری البته در این مسیر زخم های بسیاری خورد و هرگز از طعن و حمله مخالفان متحجر بی نصیب نبود تا آنجا که او را به وهابی گری نیز متهم کردند و از بسیاری از مزایای عادی که طلابی به مراتب ضعیف تر از آن بهره مند بودند محروم ماند.
⭕️ شهید مطهری بخشی از فضای تحجر در محیط دینی و حوزه های علمیه را محصول حدود دو قرن سیطره جریان اخباری گری بر اندیشه شیعی می دانست:
«البته مكتب اخبارى در اثر اين مقاومتها شكست خورد و الآن جز در گوشه و كنارها پيروانى ندارد، ولى همه افكار اخباريگرى كه به سرعت و شدت بعد از پيدايش ملا امين در مغزها نفوذ كرد و در حدود دويست سال كم و بيش سيادت كرد از مغزها بيرون نرفته، الآن هم مىبينيد خيلیها تفسير قرآن را اگر حديثى در كار نباشد جايز نمیدانند. جمود اخباريگرى در بسيارى از مسائل اخلاقى و اجتماعى و بلكه پارهاى مسائل فقهى هنوز هم حكومت میكند. فعلًا مجال شرح و بسط نيست.» (ج20، ص 171)
⭕️ ایشان جریان همین اشکال را در میان اهل سنت نیز نقد می کرد و همان را عامل بزرگ انحطاط مسلمین می دانست. (مقدمه مقاله 14 اصول فلسفه، مقدمه کتاب انسان و سرنوشت)
⭕️ او خصوصا در زمانی که به برخی مرزهای حساس مباحث روز نزدیک می شد مورد نقد بخشی از این جریان قرار می گرفت یکی از آثار مهم شهید مطهری که در زمان خود بسیار بحث و مناقشه برانگیخت، کتاب «مساله حجاب» است. ایشان پس از نوشتن این کتاب مورد عتاب های مختلفی قرار گرفت که بخشی از آن در کتاب «پاسخ های استاد» که مجموعه پاسخ های ایشان به نقدهای مطرح بر آن کتاب است، منعکس شده است. این نقدها که توسط یکی از شاگردان سابق شهید و سپس منتقد جدی ایشان نوشته شده بسیار تند و گزنده بود تا جایی که در پایان شهید مطهری ناراحتی خود را از این برخورد پنهان نکرد:
«چنين فكر مىكنم كه اين نسخه را من به شما هبه كرده ام، لهذا به هبه خودم رجوع میكنم. كتاب را پس از مطالعه برگردانيد. آنچه بر اين كتاب ايراد گرفته شده است سه نوع است. يك نوع مناقشه مطلب است از نظر فقهى. من در اين مناقشات هيچ چيز جالب توجهى نيافتم ... نوع ديگر از نوع مصلحت انديشى است كه كتمان، اصلح از اظهار است؛ و چنين مصلحت انديشىها را فقط افرادى مىكنند كه از جريان اجتماع بىخبرند و شعاع ديدشان چه از نظر مكان و چه از نظر زمان محدود است. نوع سوم نسبتهايى است كه به نويسنده داده شده است، و رسيدن به اين حساب با خداى ربّ العالمين و احكم الحاكمين است.» (ج 19، ص 624)
⭕️ یکی از رهیافت های جدی و کارساز شهید مطهری در مقابله با این جریان خصوصا در میان تشیع، ریشه یابی تاریخی تحجر و همراه ساختن بزرگترین علمای شیعه با جریان تحولی و ضد جمود است. ایشان در مقاله بسیار ارزشمند «الهامی از شیخ الطائفه» به این نکته اشاره می کند که حتی شیخ طوسی که نامدارترین فقیه تاریخ شیعه است از گزند متحجران مصون نبوده و آثار و فعالیت های علمی او هم در زمان خود مورد نقد بوده است:
«شيخ طوسى در مقدمه كتاب نفيس مبسوط نيز از گروه جامدفكران گله آغاز مىكند، میگويد:
«من هميشه مىشنيدم كه فقهاى اهل جماعت فقه ما شيعيان اماميه را تحقير مىكردند ... و من همواره در اشتياق بسر مىبردم كه كتابى تأليف كنم متضمن فروع (بدون آنكه نيازى به اعماق قياس پيدا شود) ولى اشتغالات و گرفتاريها مانع بود و از جمله چيزهايى كه عزم مرا مىكاست اين بود كه اصحاب ما كمترين رغبت به اين كار نشان نمىدادند زيرا با متون اخبار و صريح الفاظ روايات خو گرفته بودند و حتى حاضر نبودند لفظى تغيير كند.كار جمود به آنجا كشيده شده بود كه اگر لفظى به جاى لفظ ديگر قرار مىگرفت در شگفت مىشدند و فهمشان از درك آن معنى كوتاهى مىكرد.»
كتاب مبسوط شيخ طوسى يك كتاب تفريعى و اجتهادى است. ظاهراً اولين كتاب فقهى تفريعى است كه فروعى در آن طرح و حكم آنها از اصول استخراج شده است. كلام شيخ در مبسوط مىرساند كه شيعه در عصر شيخ يك دوره جمودى را در فقه طى مىكرده است.» (ج 20، ص 142)
⭕️ شهید مطهری با شجاعت تمام هرگز در مقابل جریان متحجر کوتاه نیامد و در تمام حوزه های اندیشه ای اسلام همانگونه که در برابر غرب از اسلام دفاع می نمود در برابر برداشت های ظاهرگرایانه و ناصواب متحجران هم می ایستاد. به نظر می رسد برای امتداد اندیشه شهید مطهری باید هم در جبهه نقد غرب حضور داشت و هم در مقابل متحجران ایستاد.
✏️ سید محمد هاشمی
#شهید_مطهری
#تحجر
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
haghighate-shabe-ghadr-400.02.15.mp3
27.98M
♻️#ماه_مبارک| حقیقت شب قدر + توصیه هایی برای استفاده بیشتر از این شب
🎙استاد علی فرحانی
📌چهارشنبه 400.02.15
🎥مشاهده فیلم کامل جلسه 👇
instagram.com/tv/COflz9zgtQ4/?igshid=1q8ayd0513h3s
#پای_درس_استاد #در_محضر_علامه #در_مدرسه_امام_خمینی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
👆👆👆👆
‼️دوستانی که در جلسه حضور نداشتن، حتما صوت یا فیلم این جلسه رو استفاده کنن. انشالله برای آمادگی برای امشب مفید خواهد بود.
🙏التماس دعا از همه عزیزان
@almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبرانقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز قدس
🔺 فلسطین زندهترین مسئله مشترک اسلامی است
👈🏻 ماجرای فلسطین، همچنان مهمترین و زندهترین مسئلهی مشترک امّت اسلامی است. سیاستهای نظام سرمایهداری ظالم و سفّاک، دست یک ملّت را از خانهی خود، از میهن و خاک آباء و اجدادی خود کوتاه کرده و در آن، رژیمی تروریست و مردمی بیگانه را نشانده است. 17/02/1400
#القدس_أقرب
#تغییر_موازنه_فلسطین
💻 @Khamenei_ir
💢 #مجموعه_جلسات
«ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی»
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
👈در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداختیم.
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
💠فهرست مباحث مطرح شده در این جلسات
👇👇👇👇
🎙 جلسه اول و دوم:
- ضرورت رجوع دوباره به علوم اسلامی و توضیح امتناع حیات مومنانه با وجود علوم انسانی مدرن
- تبیین چیستی و چرایی نزاع سنت و مدرنیته
- تبیین ضرورت فهم نظام مند، برای استفاده از علوم اسلامی و نقد علوم مدرن
- مراد از علم اسلامی در این بحث
🎙جلسه سوم و چهارم:
- معرفی علم منطق به عنوان علمی اسلامی و ابزاری برای ایجاد فهم نظام مند
- فرآورده اولیه منطق نقد نظامات اندیشه ای مغالطی در حوزه علوم انسانی
🎙جلسات پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم:
- تبیین فلسفه اسلامی و پیشینه تاریخی آن
- بررسی تطور فلسفه اسلامی تا حکمت متعالیه
- معرفی علامه طباطبایی به عنوان نماینده تمام عیار حکمت متعالیه
- تبیین موضوع فلسفه و رسالت این علم
- نگاهی به ارکان حکمت متعالیه
- بررسی نقش مباحث ماهیات در تبیین و اثبات موضوعات علوم
🎙جلسه دهم:
- بررسی نقش و امکانات فلسفه اسلامی در تحول علوم اسلامی (با نگاهی به آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری)
- بررسی عرفان اسلامی و ظرفیت آن در تحول و بازگشت بسیاری از ظرفیت های آن به حکمت متعالیه
- تبیین ضرورت نیاز به وحی
- تبیین استمرار نیاز به وحی در دنیای مدرن
- تبیین نیاز به اصول فقه برای زبان شناسی کتاب و سنت
🎙جلسه یازدهم:
- بررسی تطور فقه و اصول و معرفی مکتب شیخ انصاری و امام
🎙جلسه دوازدهم:
- بررسی ابعاد علم اصول فقه
🎙جلسه سیزدهم:
- تبیین نقش بی بدیل اجتهاد بر اساس مکتب امام خمینی در تولید و تحول علوم انسانی
- تبیین نظریه مختار در تولید علم دینی و مقایسه با برخی مبانی دیگر
- بررسی تقسیم کار حوزه و دانشگاه در تولید علم دینی
🎙جلسه چهاردهم:
- بررسی تفسیر به عنوان عامل دیگر تحول علوم انسانی
- معرفی مکتب تفسیری علامه و توان این مکتب در تبدیل قرآن به منبع مستقل معرفتی در تولید علم دینی
- اثبات صحت مبنای تفسیر قرآن به قرآن
🎙جلسه پانزدهم:
-نقش معارف قرآنی در تولید علوم انسانی اسلامی
- بررسی نهایی نقش قرآن و سنت در تبیین مبانی هستی شناختی و دستورالعمل های عملی
- جمع بندی مجموع مباحث این دوره
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
👈 تعداد جلسات: 15
📌 لینک دانلود صوت جلسات
👇👇👇👇👇
🔰yun.ir/xps446
#علوم_انسانی_اسلامی
#ظرفیت_شناسی_علوم_اسلامی
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
◻️#اخلاق_و_عرفان| بارك الله آقا سيد سعيد! راه پنجاه ساله را يك شبه طى كردى.
▫️مرحوم آخوند ملا حسين قلى همدانى كه از شاگردان شيخ انصارى است، او شاگردان عجيبى تحويل جامعه داده كه استاد بزرگوار ما مرحوم علامه طباطبايى رحمه الله عليه شاگرد مرحوم قاضى و ايشان شاگرد مرحوم ملا حسين قلى همدانى است. از ايشان گفتنى ها نقل مى كنند.
▫️روزى به كربلا آمد (خدا قسمت همه ما كند) يكى از شاگردهاى ايشان كار داشت و عقب ماند. هنگام شب دلش نيامد كه استادش را رها كند، لذا تصميم گرفت به هر نحو ممكن خودش را فردا به استاد برساند و توجه نمود كه اگر از راه دريا برود مى تواند فردا صبح خودش را به كربلا برساند. سوار قايق شد و از كوفه از راه فرات آمد.
▫️ايام زيارت بود. در وسط راه، عربها در قايق او ريختند و قايق پر شد. عربى پهلوى اين شاگرد مرحوم آخوند همدانى كه اسمش آقا سيد سعيد بود آمد و چون خسته بود كم كم خوابش برد و تكيه به آقا سيد سعيد داد. مضاف بر آنكه بدنش بوى بدى مى داد. آقا سيد سعيد قصد كرد كه آن فرد را بيدار كند اما دلش نيامد و گفت مسلمان و زائر امام حسين (ع) است. دفعه دوم آمد بيدارش كند مجدداً آن ايمان نگذاشت. دفعه سوم نيز نگذاشت. بالاخره تا صبح همين گونه بود.
▫️شاگردان آخوند ديدند كه ايشان مرتّب مى گويد: بارك الله آقا سيد سعيد، و ما نمى فهميديم، «بارك الله آقا سيد سعيد» يعنى چه؟ شاگردان مرحوم آخوند مى گويند مثل اينكه مرحوم آخوند تا صبح براى خير مقدم گفتنى و بارك الله گفتن به آقا سيد سعيد مهيا بود. مرحوم آخوند آمد در را باز كرد، سلامش نموده، بجاى تعارف گفت: بارك الله آقا سيد سعيد. راه پنجاه ساله را يك شبه طى كردى.
📚 آیت الله مظاهری، عوامل کنترل غرائر ص۲۱۴
@almorsalaat
☝️☝️☝️ آقا سید محمد سعید حبوبی از رهبران پیشرو مبارزه و جهاد با انگلیس در عراق و از شاگردان بزرگ مرحوم ملاحسینقلی همدانی است.
رحمه الله
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
☀️ ذکر امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم ماه رمضان
🔰 قال: سمعت أَبي عليّ بن الحسين عليه السلام ليلة سبع و عشرين من شهر رمضان، يقول من أَوّل اللّيل إِلى آخره:
🕌 «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلىٰ دارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ»
📕 الإقبال بالأعمال الحسنة، ج1، ص: 403.
📣 شرح امام خمینی بر این دعای امام سجاد علیه السلام:
⭕️ از پيغمبر گرفته تا امام عصر- سلام اللَّه عليه- همه از گناه مىترسيدند. گناه آنها غير اينى است كه من و شما داريم. آنها يك عظمتى را ادراك مىكردند كه توجه به كثرت، از گناهان كبيره است پيش آنها. حضرت سجاد در يك شبش- به حسب آن چيزى كه وارد شده- تا صبح [گفت:] «اللَّهُمَّ ارْزُقْنى التَّجافِىَ عَنْ دارِ الغُرُورِ وَ الْانابَةَ الى دارِ السُّرُورِ و الْاسْتِعدادَ لِلْمَوتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت».
مسأله، مسئله بزرگى است. آنها در مقابل عظمت خدا، وقتى كه خودشان را حساب مىكنند، و مىبينند كه هيچ نيستند و هيچ ندارند. واقع مطلب همين است: جز او كسى نيست و چيزى نيست، وقتى كه توجه بكنند به عالم كثرت، و لو به امر خدا. اين است كه نسبت مىدهند به رسول خدا كه فرمود: لَيُغانُ عَلى قَلْبى فَإنّى لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فى كُلِّ يومٍ سَبْعيِنَ مَرَّة. «2» او غير از اين مسائلى بوده است كه پيش ماهاست. آنها در ضيافت بودهاند، در ما فوق ضيافت هم بودهاند. در ضيافت بودهاند و از اينكه حضور در مقابل حق تعالى دارند و مع ذلك، دارند، مردم را دعوت مىكنند. از همين، كدورت حاصل مىشده. توجه به مظاهر الهى، از غيب متوجه شدن به شهادت به مظاهر الهى، و لو همهاش الهى است، براى آنها همه الهى است، لكن مع ذلك، از آن جايى كه، از آن غيبى كه آنها مىخواهند كه «كمالِ انقطاع إليك» است، وقتى كه توجه مىكنند به مظاهر، اين گناه بزرگ است. اين گناه نابخشودنى است، اين دار غرور است پيش سجاد. توجه به ملكوت دار غرور است. توجه به ما فوق ملكوت هم دار غرور است. توجه به حق تعالى طورى كه ديگر ضيافتى در كار نباشد كه مخصوص كُمَّل اوليا است، آنجا ديگر ضيافت اللَّه نيست در كار.
📕 صحيفه امام، ج20، ص: 269
@ofoqemobin