eitaa logo
دروس استاد فاطمی
300 دنبال‌کننده
72 عکس
0 ویدیو
33 فایل
کانال درسی استاد @ostadfatemi سایت استاد www.ostadfatemi.com محل برگزاری کلاس درس خارج فقه و اصول استاد: در حال حاضر به صورت حضوری فیضیه ساعت ۹ و پردیسان نمازخانه موسسه کلام 🕛 زمان: ساعت ۱۱ نماینده کلاس @Sayedalihoseyni ادمین کانال @Bayatazad
مشاهده در ایتا
دانلود
2024_05_27_08_48_20_1.mp3
39.58M
🔶جلسه ۱۰۹ خارج اصول 🗓 دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث اصول بررسی نظریه ی مرحوم نائینی ره در رابطه عام تخصیص خورده ی زمانی که فرموده تقسیم ثنایی است زیرا زمان یا قید متعلق است یا قید حکم در صورت اول در زمان شک به عموم عام تمسک باید کرد ولی در صورت دوم استصوابی حکم مخصص باید کرد مثال های ایشان واشکال بعضی از معاصرین به مرحوم نائینی ره که ظاهرا اشکال وارد است به مرحوم نائینی ره،نظریه ی نهایی اینکه محل نزاع این است زمان ظرف اخذ شده‌ باشد و در این صورت در زمان شک در بقای حکم عموم عام مورد تمسک باید باشد نه استصوابی حکم مخصص زیرا با وجود دلیل عام جریان اصل منتفی است.... 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_05_27_18_03_31_1.mp3
14.53M
🔶جلسه ۱۰۹ خارج فقه 🗓 دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث فقه بررسی شک آقای مصلی در اینکه آیا شک قبلی من شک مبطل بوده یانه؟ مثلاًشکّ کرده بین ۲یا۳ بنا گذاشته براکثر بعد از بنای بر اکثر شک بکنه شک بین ۲و۳ قبل از سجدتین بوده که مبطل است یا بعد از اکمال سجدتین بوده که مبطل نیست سید یزدی ره فرمود بنا را بر دوم( شک بعد اکمال سجدتین) بگذارد و نمازش صحیح است مبنای فتوی فوق چیست بحث دقیقی است که در بحث توضیح داده شد دقت بفرمایید موفق باشید ان شاءالله تعالی بلطف الهی بلاخره قاعده ی فراغ این جا جاری نیست بلکه استصحاب عدم شک حادث قبل سجدتین مبنای صحیح فتوای فوق است و بس 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_05_28_08_47_33_1.mp3
21.11M
🔶جلسه 110 خارج اصول 🗓 سه شنبه 8 خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث اصول بررسی معنای شکّ در تنبیه ۱۵ که معنای منطقی( تساوی احتمالین) مقصود نیست بلکه مقصود از شکّ خلاف الیقین و مطلق تردید و تردد است یعنی هر ۳ حالت انسان را( ظن و شک و وهم) شامل است چنانچه در آیات نورانی قرآن در همین معنای دوم استعمال شده‌ است آفی الله شک فاطر السموات و الارض ۱۰ ابراهیم، وآیات دیگر پس استصحاب حجیّت دارد ولو ظن به عدم حالت سابقه داشته باشیم.... دلائل روشن بر اینکه شک به معنای تساوی احتمالین منظور نیست در بحث توضیح داده شد دقت بفرمایید موفق باشید. ان شاءالله تعالی 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_05_28_18_30_27_1.mp3
25.05M
🔶جلسه 110 خارج فقه 🗓 سه شنبه 8 خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث فقه بررسی فرع مطرح شده در کلام سید یزدی ره در صورت شک مصلی بعد از فراغ از نماز آیا شک واقع در نمازم شک بین ۳و۴ بوده یا بین ۲و۴ بوده در نتیجه آیا نماز احتیاط ۱رکعتی لازم است یا ۲رکعتی ؟ فتوای سید یزدی ره و اشکال بعضی از بزرگان به ایشان..... 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_05_29_08_24_22_1.mp3
35.22M
🔶جلسه ۱۱۱ خارج اصول 🗓 چهار شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث اصول در رابطه با شرایط جریان استصحاب یا شرایط عمل به استصحاب آیا ۲تعبیر فوق فرق دارند یا صرفا تفنن در تعبیر است؟ روشن شد که باهم فرق دارند توضیح داده شد چرا وحدت موضوع در ۲قضیّه ی متیقّنه و مشکوکه لازم است؟ توضیح داده شد توجه بفرمایید 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_05_29_18_30_43_1.mp3
13.82M
🔶جلسه ۱۱۱ خارج فقه 🗓 چهار شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث فقه در رابطه با صورت های مختلف شک مصلی بعد از فراغ از نماز علم پیداکند به وجود شک در اثنای نماز که به دو صورت منقسم است یکی اینکه علم دارد فقط شکوک صحیحه در میان بود دوم اینکه اعم از شکوک صحیحه و باطله بوده باشد نتیجه هردو نحو شک را تفصیلات بیان کردیم با مدرک احتمالات مطرح شده.... 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_05_31_07_42_08_1.mp3
38.6M
🔶جلسه ۲۷۳ درس اخلاق قرآنی 🗓سحر جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث اخلاق قرآنی آخرین درخواست مؤمنان واقعی و شایستگان، برای خود ودیگران اینکه پروردگارا توفیق عنایت فرما،طوری اعضای خانواده ی خودرا تهذیب و تربیت کنیم که در دنيا و آخرت مایه سرافرازی و افتخار و چشم روشنی ما باشند،آری مؤمنان واقعی تنها به فکر خودشان نیستند بلکه حساسیت فوق‌العاده ای برای تربیت اعضای خانواده خود قائل هستند البته همه ی افراد جامعه را مثل اعضای خانواده خود می دانند و احساس مسئولیت می کنند.... خداوندا توفیق از مؤمنان واقعی بودن را به همه ی ما عنایت فرما بحق محمد وال محمد صلی الله علیه و آله و سلم آمین یا الله تعالی 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_06_01_10_14_05_1.mp3
18.08M
🔶جلسه ۱۱۲ خارج اصول 🗓 شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث اصول بررسی ملاک وحدت قضیتین و احتمالات مختلف آن ۱ ملاک قضاوت عقل،۲ ملاک لسان دلیل۳ ملاک فهم عرف از دلیل،لازم است این ملاک ها را دقیقا مورد بحث و بررسی قرار دهیم ان شاءالله تعالی بلطف الهی کدامین از این ملاک ها مرجع تشخیص وحدت موضوع ، وحدت قضیه متیقنه با قضیه مشکوکه است ۲ملاک را مورد بررسی قرار دادیم که مردود شدند ادامه بحث وبررسی ملاک سوم در ادامه خواهد آمد ان شاءالله تعالی 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_06_01_18_24_22_1.mp3
31.07M
🔶جلسه ۱۱۲ خارج فقه 🗓 شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث فقه بررسی حال آقای مصلّی در صورتیکه در اثنای نماز است تردید کند که شک در بین ۲و۳ بوده وهمزمان شک بکند که آیا ظنّ به ۲رکعت داشتن حاصل شد وبنارا به ۲ رکعت گذاشته یا چنین ظنی حاصل نشده بلکه شک بین ۲و۳ بوده و ظنّی حاصل نشده...... مسأله ی بعدی عروض شد به مصلّی و جهل به حکم شک عارض شده بنا براینکه قطع نماز حرام نباشد قطع مز کند و دوباره‌ نمازش بجا بیاورد والا صورت های مختلف مطرح است تفصیلا مطرح کردیم دقت بفرمایید... در صورتیکه بعداز فراغ از نماز شک منقلب بشه به شکّ دیگر..... 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_06_02_07_08_13_1.mp3
34.81M
🔶جلسه ۱۱۳ خارج اصول 🗓 یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث اصول بررسی ملاک تمییز و تشخیص وحدت قضیه متیقنه و مشکوکه بعد از رد ملاک قضاوت عقل فلسفی ورد ملاک لسان دلیل ،سومین ملاک فهم عرف از لسان دلیل بر اساس مناسبات جاگرفته در ذهن اهل عرف مورد قبول است که لازم است با دقت بحث را مورد توجه قرار دهیم مثلا بر اساس فهم عرفی بعد از( صیرورت خشب نجس رمان و خاکستر،وبعداز صیرورت خمر خلا،وبعداز بیع فرس و انکشاف بغل بودن) قضیه متیقنه و مشکوکه متغیر می دونه و استصحاب جریان نخواهد داشت 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_06_02_23_14_07_1.mp3
18.9M
🔶جلسه ۱۱۳ خارج فقه 🗓 یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث فقه بررسی انواع انقلاب شکوک ، صورت های چهارگانه و اشکال کلام سید یزدی ره در بعضی از صور چهارگانه 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
030318-akhlagh.mp3
5.25M
🔶جلسه ۲۷۴ درس اخلاق قرآنی 🗓سحر جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ادامه بحث اخلاق قرآنی در محضر آیات نورانی قرآن آخرین آیه شریفه ی سوره ی مبارکه‌ی عنکبوت وآخرین آیه شریفه ی سوره ی مبارکه‌ی فرقان و روایات اخلاقی که از حضرت امام جواد علیه السلام در شب شهادت این امام بزرگوار و معصوم علیه السلام مورد بحث قرار داده شد ان شاءالله تعالی بلطف الهی موفق باشیم مورد عمل قرار دهیم 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_06_14_07_42_55_1.mp3
22.14M
🔶جلسه 275 درس اخلاق قرآنی 🗓سحر جمعه 25 خرداد ۱۴۰۳ در ۲ آیه شریفه ی۳۷ و۳۹ سوره‌ ی مبارکه‌ی سَبَا که برای فرهنگ سازی مورد بحث قرار داده شد واز محضر امام باقر علیه السلام جملات نورانی در رابطه با تفسیر آیات نورانی قرآن مورد بحث قرار داده شد.ان شاءالله تعالی بلطف الهی موفق باشیم دستور العمل های امام باقر علیه السلام مورد عمل قرار داده در طول عمر خود با عمل به دستورالعمل های حضرات معصومین علیهم السلام عمر خودرا با برگ های زرّین سپری کنیم 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
پیام حضرت استاد فاطمی حفظه الله سلام علیکم و رحمت الله وبرکاته دوستان عزیز دعا در شب عرفه مستجاب و توبه مقبول درگاه الهی، عبادت شب عرفه برابر با عبادت ۱۷۰سال،خصوصا دعا در حق دیگران ۱۰۰هزار برابرش به خود انسان دعا کننده عنایت الهی شامل می‌شود از محضرتون التماس دعا دارم وحتما براتون دعا خواهم کرد بلطف الهی ان شاءالله تعالی زیارت ابوعبدالله امام حسین علیه السلام ارواحنا لتراب مضجعه الفداء در شب عرفه و روز عرفه فراموش نشود که با ۱۰۰۰حج و عمره برابر است @ostadfatemi
2024_06_17_15_59_58_1.mp3
43.71M
🔶جلسه 276 درس اخلاق قرآنی دوشنبه 28 خرداد ۱۴۰۳ عید سعید قربان ادامه بحث اخلاق قرآنی در روز عید سعید قربان توجه به اخلاق ابراهیمی و محمدی صلی الله علیه و آله و سلم و پیمان ناگسستنی بستن با حضرت ابراهیم علیه السلام و روح مطهر رسول اکرم و اهل‌بیت حضرت صلی الله علیه و آله و سلم و تصمیم گرفتن برای تهذیب و تربیت و خودسازی و تخلّق به اخلاق قرآنی و زدودن رذائل اخلاقی و رعایت تقوی الهی در تمام شئونات زندگی تا ان شاءالله تعالی بلطف الهی به فلاح و رستگاری دست یافته و با انبیای الهی در زندگی ابدیّت محشور شویم آری بهشت را به بهاء می دهند نه به بهانه سرنوشت نهایی بهشتی و جهنمی شدن ما با دست خودمان رقم خواهد خورد....پس لازم است با تدبر در رابطه با محاسبه ی نفس شخصیت بهشتی یا جهنمی شدن خودرا تا دیر نشده فرصت سوزی نکنیم 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_06_21_03_48_23_1.mp3
21.08M
🔶جلسه 277 درس اخلاق قرآنی 🗓سحر جمعه 1 تیر ۱۴۰۳ ادامه بحث اخلاق قرآنی در شب ، سحر جمعه در محضر آیات نورانی سوره ی مبارکه‌ی یس در رابطه با سرنوشت نهایی مشرکان و کافران و منافقان که فرصت سوزی و از آزادی و اختيار و انتخاب خود سوءاستفاده کرده و ابزار شناخت درونی عقل و فکر و فطرت و همچنین ابزار شناخت برونی خودرا یعنی چشم و گوش خودرا از دیدن و شنیدن حق محروم ، و سرمایه ی عمر،و فرصت‌های ارزشمند خودرا تباه ، و دچار سرنوشت هلاکت بار و شومی شده اند، مطالب مهم و اساسی برای خودسازی و تهذیب نفس در این آیات نورانی مطرح فرموده ان شاءالله تعالی بلطف الهی با تلاوت توأم با تدبّر به اخلاق قرآنی ورفتار قرآنی دست یافته و خودرا بلطف ، و توفیق الهی عاقبت به خیر کنیم ان شاءالله تعالی 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
پیام حضرت استاد فاطمی حفظه الله سلام علیکم و رحمت الله وبرکاته دوستان عزیز عیدالله الاکبر را به محضر صاحب وسرورمان حضرت عزیز زهرا عجّل الله تعالی فرجه الشریف وشما ارادتمندان آن حضرت تبریک عرض کرده و عاقبت به خیر شدن همه‌ی عزیزان از محضر الهی مسألت می کنم ان شاءالله تعالی اعمال ودعاهای این شب وروز بسیار مغتنم را با موفقیّت انجام دهید خصوصا شب زنده داری امشب و روزه روز مبارک غدیر را که کفّاره گناه ۶۰سال و معادل صد حج وصدعمره است ازدست ندهیم ودر حین افطار هم حاجات مهمی ( تعجیل ظهور ،نجات مظلومین ،نابودی ظالمان، توفیق انتخاب اصلح ...) را از محضر الهی مسألت کنیم الهی عاقبت به خیر باشید بلطف الهی بحق محمد وال محمد صلی الله علیه و آله و سلم آمین یا الله تعالی التماس دعا دارم از محضرتون از دعای خیرتون لطفا فراموش نفرمائید حقیرهم شما بزرگواران را دعا خواهم کرد ان شاءالله تعالی @ostadfatemi
آمد غدیر خم بده جام از خّمِ غدیر صوفی صفا بده دل از این جام دلپذیر مطرب بساز پرده که عید امدست باز ساقی بده شراب و فِشان عنبر و عبیر آمد ندا زحق که بگو امر ما رسول از کس مترس گرچه بود امر ما خطیر ابلاغ کن به خلق که بعد از تو مرتضی بر هر دو عالم است ز خرد و کلان امیر معلوم شد که عُروهُ وثقی چه بوده است آن را که هرکه چنگ زند رسته از سعیر آن ریسمان محکم حق دامن علی ست دستی به غیر دست علی نیست دستگیر عید غدیر پيشاپيش مبارک @ostadfatemi
مولی علی عليه‌السلام در نامه خود به مالک اشتر هنگام اعزامش به فرمانداری مصر می‌فرمایند: مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی؛ زیرا مردم دو دسته‌اند: دسته‌ای برادر دینی تو و دسته دیگر همانند تو در آفرینش‌ ... اشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ وَ لاَ تَكُونَنَّ عَلَیْهِمْ سَبُعا ضَارِیا تَغْتَنِمُ اكْلَهُمْ، فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا اخٌ لَكَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَكَ فِی الْخَلْقِ. ۱ روز تا بزرگترین عید خدا. نهج البلاغه، نامه ۵۳.
قال الصادق عليه‌السلام: یَومُ الغَدِیرِ اَفضَلُ الاَعیَادِ. امام صادق عليه‌السلام می‌فرمایند: بهترین عیدها روز غدیر است. خصال، جلد ۲، صفحه ۴۵۴. جبریل از آسمان تبسم آورد شیرینی دین برای مردم آورد نعمت ز ولایت علی بهتر چیست؟ والله که «أتممت علیکم» آورد 17 ذی الحجه نزول آیه تبلیغ یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ... مائده آیه ۶۷. ای پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنی، پیامش را نرسانده ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد. آری خدا گروه کافران را هدایت نمی‌کند. مفسّران و محدّثان شیعه، همگی و بدون هیچ گونه تردیدی، آیه را با واقعه غدیر مرتبط دانسته‌اند و محتوای پیام آن را ولایت و امامت علی(ع) دانسته‌اند. علّامه امینی نیز از سی منبع حدیثی و تفسیری اهل سنّت، مانند: الولایة ابن جریر طبری، تفسیر الثعلبی، ما نزل من القرآن فی علی، أسباب النزول واحدی و...، ارتباط این آیه را با جریان غدیر، نقل کرده است. الغدیر: جلد ۱، صفحه ۲۱۴ ـ ۲۲۳.
2024_06_25_01_30_15_1.mp3
21.56M
🔶جلسه 278 درس اخلاق قرآنی 🗓سحر سه شنبه 5 تیر ۱۴۰۳ عید سعید غدیر خم ادامه بحث اخلاق قرآنی در شب عید سعید غدیر در محضر آیات نورانی سوره ی مبارکه‌ی مائده آیات نورانی ۶۷و۳ این سوره ی مبارکه‌ مائده لازم است در این لحظات نورانی شب عید سعید غدیر و روز مبارک غدیر روز عید الله اکبر، عیدآل محمد صلی الله علیه و آله و سلم ،روزعهدمعهودآسمانی ، روزمیثاق و جمع مشهود در زمین پیمان ناگسستنی با امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام با تدبّر و اندیشیدن دست بیعت با آن حضرت داده در تمام شئونات زندگی علوی زندگی کنیم ان شاءالله تعالی بلطف الهی بحق محمد وآله الطاهرین صلی الله علیه و آله و سلم 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
2024_06_28_01_44_17_1.mp3
23.69M
🔶جلسه 279 درس اخلاق قرآنی 🗓سحر جمعه 8 تیر ۱۴۰۳ عید سعید غدیر خم ادامه بحث اخلاق قرآنی در سحر جمعه در محضر آیات نورانی سوره ی مبارکه‌ی صافّات آیات نورانی ۱۷۱تا۱۷۴ در رابطه با وعده ی قطعی الهی برای نصرت و پیروز کردن پیروان حق انبیای الهی، جندالله تعالی، حزب‌الله تعالی، و جواب از اشکال و سؤال مطرح شده که پس چرا خیلی از انبیای الهی و پیروان آن ها کشته شده و حتی أهل بیت آن ها اسیر دشمنان شدند؟! نمونه اش حضرت امام حسین علیه السلام در صحرای کربلا به آن وضعیت دلخراشی با دست انسان‌های فاسق و فاجر بطور فاجعه‌بار به شهادت رسیدند! چرا نصرت الهی براشون نازل نشد؟ جواب اشکال و سؤال فوق را اجمالا توضیح دادیم توجه فرمایید موفق باشید ان شاءالله تعالی بلطف الهی بحق محمد وآله الطاهرین صلی الله علیه و آله و سلم آمین یا الله تعالی التماس دعا دارم از محضرتون در این لحظات نورانی 📱 @ostadfatemi 🖥 http://ostadfatemi.com
در سال دهم هجری پیامبر اسلام نامه‌ای به نصارای نجران فرستادند، به این مضمون که خداوند یکتا را عبادت کنند و مسلمان شوند، یا به مسلمین جزیه بدهند و به مذهب خود باشند، در غیر این صورت آماده جنگ گردند. بنی نجران در کلیسای بزرگ خود به مشورت پرداختند، عده‌ای مانند سید که از بزرگان قوم بود و عاقب که اسقف نجران بود مخالفت خود را با تسلیم در برابر خواسته پیامبر اعلام کردند. در مقابل عده‌ای مانند ابوحارثه اسقف اعظم نجران که ۱۲۰ سال عمر داشت و در باطن مسلمان بود با امر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله موافق بودند. بعد از دو روز مشورت قرار شد کتاب جامعه را که صفات پیامبر بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام را ذکر کرده بود، و صحیفه حضرت شیث را بخوانند. در حضور جمع مسیحیان و فرستادگان پیامبر فصل‌های جامعه قرائت شد و با اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصمیم گرفتند هفتاد نفر از جمله سید و عاقب و ابوحارثه را برای تحقیق به مدینه بفرستند. نجرانیان در مدینه آنان به مدینه آمدند و خدمت پیامبر شرفیاب شدند. هرچه آن حضرت دلیل و برهان آورد آنان قبول نکردند و امر به مباهله واگذار شد. آیه ۶۱ سوره آل‌عمران نازل شد: فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْنائَنا وَ أبْنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ نِسائَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ. اگر کسی با تو مجادله کند بعد از علمی که نزد تو آمده، بگو بیاید تا فرا خوانیم پسران خود و زنهای خود و کسی که به منزله جان ماست. آنگاه نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. لذا قرار بر مباهله شد و سید و عاقب به محل اردوی خود در خارج مدینه رفتند. آنان با یکدیگر مشورت کردند و بعضی از علمای آنها گفتند: اگر فردا محمّد با اصحاب و جمعی کثیر برای مباهله حاضر شود این روش پادشاهان است و ترسی به خود راه ندهید. ولی اگر خواص اهل بیت خود را آورد این کار انبیاء است. مراسم مباهله روز دیگر هنگام بالا آمدن آفتاب، پیامبر دست علی‌بن ابی‌طالب را گرفت و از حجره بیرون آمد. امام حسن و امام حسین را پیش رو روانه فرمود و حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها از پشت سر آمدند، تا بین دو درختی که قبلاً تعیین شده بود رسیدند. قبلاً به دستور حضرت زیر آن دو درخت را جارو زدند، و به عنوان سایه بان عبای سیاهی بالای درخت قرار دادند. مسلمانان مدینه هم آمدند، بنی نجران هم با فرزندان خود آمدند. پیامبر کسی را نزد سید و عاقب فرستاد که ما آماده‌ایم. اسقف با همراهان آمد و گفت: به چه کسانی با ما مباهله می‌کنید؟ پیامبر فرمود: با بهترین اهل زمین و نیکوترین جهانیان نزد خداوند متعال زیرا که از طرف خداوند متعال امر شده‌ام که آنها را بیاورم، و اشاره به آل عبا علیهم السّلام فرمودند. سید و عاقب و اسقف همین که چشمشان به پیامبر و آل عبا افتاد، وحشت کردند به حدّی که چهره‌هایشان زرد شد. ابوحارثه که میل به اسلام داشت فرصت را مغتنم شمرده، پا پیش گذاشت و دست سید و عاقب را گرفته پس کشید و آنها را نصیحت کرد و از عواقب این مباهله مطلع کرد و گفت: صفات او و اهل بیت او را در کتابها خوانده‌اید. این محمّد همان پیامبر است، مگر نمی‌بینید ابرهای سیاه را، و دگرگونی آفتاب را، و شاخه‌های درختان را که خم شده، و صدای مرغان، و دود سیاه اطراف و آثار زلزله را که در کوهها نمودار شده است. آن بزرگواران منتظرند که دست به دعا بردارند. به خدا قسم اگر سخنی گویند از ما نشانی نمی‌ماند. برویم و با او صلح کنیم. پرهیز نجرانیان از مباهله بنی نجران ابوحارث را فرستادند و او مسلمان شد و عرض کرد: مردم نجران پشیمان شده‌اند. حضرت فرمود: اسلام بیاورند. گفت: قبول نمی‌کنند. فرمود: آماده جنگ باشند. گفت: قدرت این کار را ندارند، ولی حاضرند جزیه را قبول کنند. پیامبر به امیرالمؤمنین فرمودند: شرایط ذمّه و مقدار آن را به آنها بگویید. بعد از معیّن نمودن جزیه و شرایط آن، امیرالمؤمنین آنها را نزد پیامبر آوردند، و پیامبر فرمودند: اگر با من و این جماعت اهل بیت من مباهله می‌کردید، به صورت میمون و خوک می‌شدید و این وادی بر شما آتش می‌شد و یک سال نمی‌گذشت که تمامی نصاری نابود می‌شدند. تفسیر برهان: جلد ۱، صفحه ۲۸۷ - ۲۸۸. @ostadfatemi
پیام حضرت استاد فاطمی حفظه الله سلام علیکم و رحمت الله وبرکاته دوستان عزیز که توفیق دارند آخرین پنجشنبه ماه ذوالحجه را صوم الدهر روزه باشند در حین افطار دعا کنندو از محضر الهی مسألت کنند آنچه خیر اسلام و مسلمین و کشور عزیزایران اسلامی است در انتخابات مقدر فرماید و توفیق انتخاب اصلح رامردم عزیز و بزرگوار داشته باشند ان شاءالله تعالی بلطف الهی بحق محمد وال محمد صلی الله علیه و آله و سلم