معرفی مکتبخانه
«مكتب» يا «مكتبخانه»، «كُتَّاب» (بضم كاف و تشديد تاء) يا «كتابخانه»، به ابتدائيترين محل فراگيري تعليم و تربيت گفته ميشده است و مدير آنرا معلم، مكتبدار، اديب، مؤدِب، ملا و يا آخوند ميگفتهاند.
پس از پيدايش اسلام در ايران، نخستين محلي كه پايگاه تعليم و تربيت قرار گرفت، مسجد بود، زيرا بوسيله مسجد منظور مسلمانان كه ترويج دين اسلام و تعليم مباني آن بود برآورده ميشد؛ نظر بتأثير فوقالعاده مذهب در اخلاق و رفتار گروندگان، حكام عرب با تأسيس مسجد و تعليم دين، تفوق وتسلط خود را بر روح و حسم ايرانيان تأمين ميكردند، بنابراين آنها از لحاظ دنيوي نيز علاقهمند بتأسيس مسجد بودند.
اوقات تعليم موقعي بود كه مردم از كار عبادت فارغ شده و به مسجد نياز نداشتند، يعني از بامداد تا نميروز وبعداز ظهر در فاصله نمازها. جايگاه درس، شبستان، رواق و ايوان مسجد بود. موادي كه تدريس ميشد در آغاز عبارت بود از قرائت قرآن، حديث، بحث در اصول دين و مذهب، تفسير قوانين شرع (فقه)، كه بعدها صرفونحو زبان عربي و ادبيات عرب و منطق وعلم كلام نيز بر مواد مذكور افزوده شد. از قرن دوم هجري بهبعد كه كتب علوم ديني تأليف گرديد، بر تعداد و نوع حلقههاي تجمع طلاب افزوده شد و مواد درسي رو بتزايد گذاشت و دربعضي از مساجد مانند مسجد عقيل و مسجد جامع منيعي نيشابور در قرن پنجم هجري، تورانشاهي كرمان در قرن ششم، كتابخانه تأسيس گرديد و حكام و امرا و توانگران كتابهائي براي استفاده طلاب وقف كردند.
مكتبخانه در هرجا ممكن بود داير شود در مسجد، درخانه، وگاهي در دكانها. معمولاً مكتبدار هرماه مبلغ جزئي از هر شاگرد مكتبي ميگرفت و از اين راه گذراي زندگي ميكرد. در اين اواخر مكتبهائي بوجود آمد كه از محل اوقاف به مكتبدار حقوقي تعلق ميگرفت و در مقابل آن مستمندان و يتيمان درآنجا بطور رايگان تحصيل ميكردند.
ميزان شهريه تدريس خصوصي (در منازل) با تدريس عمومي با هم تفاوت داشت و همچنين مقدار حقالزحمه مكتبداران برحسب معلومات و شهرتي كه در عصر خود داشتند متفاوت بود. در آخر هرمرحلة تعليم، مانند آموزش سوره فاتحه يا ختم قرآن و يا گاهي بمناسبت پيشآمدن اعياد هدايائي از اولياء بچهها گرفته ميشد، و چون با همه اين كمكها خرج زندگي «ملا» تأمين نميشد، مكتبدار در ضمن اشتغال بتعليم، بكارهاي ديگر چون- تقريرات شرعي و نسخهبرداري از كتابها و نامهنويسي و نوشتن دعا و مانند آنها نيز ميپرداخت. معلومات مكتبدار زياد نبود و معمولاً در حدود برنامهاي كه ميآموخت سواد داشت. از حيث اخلاق نيز، رفتار و كردارش غيرقابل انتقاد نبود.
شرط ورود به مكتب فقط اين بود كه كودك از عهده شستوشو و طهارت خود برآيد، بنابراين معمولاً طفل را از پنجششسالگي به مكتب ميگذاشتند.
دوره تحصيل معين و مشخص نبود، هركس بتناسب توانائي مالي و استعداد ذاتي فرزند خود را بمكتب ميفرستاد ولي معمولاً از سن بلوغ يعني حدود پانزده سالگي تجاوز نميكرد و از اين سن نوجوانان غالباً به كسب و صنعت ميپرداختند.
كار مكتبخانه معمولاً صبح بعداز نماز شروع ميشد و تا نماز مغرب ادامه داشت و شاگرد مكتبي نهار خود را در دستمال پيچيده صبح بمكتب ميبرد و ظهر درآنجا صرف ميكرد.
علاوه بر حقالزحمه مكتبدار كه بطور هفتگي يا ماهيانه پرداخت ميشد، در بعضي از مكتبخانهها هرروز بترتيب يكي از شاگردان ميبايد نهار معلم را تأمين نمايد.
امراء و اعيان و تونگران اطفال خود را به مكتبخانه نميفرستادند، بواسطه نواقصي كه مكتب داشت و عادت و اخلاق زشت كودكان ديگر، مكتب مناسب با حيثيت و شئون خداوندان نعمت نبود، بهمين جهت هركدام اديبي را كه واجد شرائط بود انتخاب و مأمور تربيت فرزندان خويش ميكردند و در خانه محلي را بدين كار اختصاص ميدادند و گاهي معلم را چون عضوي از خانواده درجوار خود سكونت ميدادند و از او پذيرائي مينمودند و درصورتيكه خوشمحضر بود او را به نديمي اختيار ميكردند.
بعضي از مكتبخانهها وسعت و اعتبار بيشتري داشتند و درحكم دبيرستان يا دانشگاه امروز بودند كه بزرگسالان هم در آن به تحصيل علم ميپرداختند و غالباً از شهرهاي ديگر هم طالبان علم به اين مكتبخانهها هجوم ميآوردند، دراينگونه مكتبخانهها معمولاً دانشمندان و فضلاي عصر تدريس ميكردند. از اينگونه اساتيد و محضر درس آنان ميتوان آنچه را كه حكيم ناصرخسرو بهنگام مسافرت به مكه در شهر سمنان مشاهده نموده
https://eitaa.com/Ostadkhosravi▪
✡ علت دشمنی هیتلر با یهودیان
🎯 دو پاسخ به یک سؤال
❓ علت اصلی دشمنی آلمان نازی يا خود هیتلر با یهودیها که بلافاصله پس از روی كار آمدن حزبش، شروع به ايجاد محدودیت برای آنها كرد چه بود؟
✍ پاسخ اول از : مهندس سیامک درودی آهی
1⃣ #آدولف_هیتلر خود از خانوادهای #یهودی بود. چهرهی او هم این را نشان میدهد که با ژرمنها تفاوت زیادی دارد. او به نزدیکان خود گفته بود که: «از دماغ یهودیام متنفرم».
👉 I hate my jewish nose
2⃣ نفرت وی از یهودی بودنِ خود تا حدی بود که حتی از شهر کوچکی در اطریش که شناسنامه پدربزرگش در آنجا صادر شده و مذهب هم یهودی قید شده بود نگذشت. هیتلر آن شهر را هدف تانکهای آلمانی قرار داد. بهطوری که در پایان، در این شهر سنگ روی سنگ بند نمانده بود.
3⃣ تجربه شخصی من حاکی از آناست که کسانی که به هر دلیل از مذهب خود جدا میشوند، نفرت آنان از مذهبِ پیشین خود بیش از دیگران است. برای مثال دوستی که در کودکی در کلیسا فعال بود (بعنوان altar boy) از زمان جدائیش از کلیسا حتی حاضر به شنیدن چیزی درباره کلیسا یا درباره کشیشها نبود، و بدترین فحشها را نثار آنها میکرد. روحیهی ضد یهودی هیتلر را تنفری از این دست میدانم.
4⃣ البته باید به حامیان او نیز پرداخت. او بدون حامیانی پر قدرت نمیتوانست چنین نقشی را در آلمان بازی کند. گزیده شدنِ هیتلر برای ایفای چنین نقشی، در جلسهای در مونیخ اتفاق افتاد.
5⃣ در این جلسه اشخاص مهمی از فرقه #ایلومیناتی (شاخهای مخفی درون فراماسونها) از کشورهای مختلف جمع شده بودند. در آن زمان هنوز هیتلر به قدرت نرسیده بود. در این جلسه میخواستند خطوط تحولات سیاسی آتی آلمان را ترسیم کنند.
6⃣ در میان این بحث یکی از اعضای مهم و مُسن ایلومیناتی که در این فرقه از احترام و اعتبار زیادی برخوردار بود، انگشت خود را بهسوی تصویر هیتلر اشاره کرد. نظر او پذیرفته شد. او از #یهودیان_انگلیسی ایلومیناتی بود و جالب است که پیش از بهقدرت رسیدن هیتلر دار فانی را وداع گفت.
7⃣ تا اینجا انگیزهی شخصی هیتلر و حامیان پر قدرت او مشخص میشود. اما آیا ضمانتی وجود دارد که هیتلر تا به آخر به این روحیهی ضد یهودی خود وفادار باقی بماند؟
8⃣ #سلامت_روحی هیتلر ابزار دیگری بود. هیتلر بخصوص در اواخر عمر روزانه چهل پنجاه قرص به تجویز پزشکان مصرف میکرد که همه در رابطه با وضعیت روحی، روانی و عصبی بودند.
9⃣ یکی از جالبترین مدارک در این زمینه فیلمهای ادیتنشدهای است که از هیتلر باقیمانده است. این فیلمها در زمان خود او بهدقت بررسی و سانسور یا ادیت میشدند. در این فیلمها او یک لحظه آرام و قرار ندارد، نه میتواند درست بنشیند یا بایستد، دستهایش را بسیار عصبی به هم میمالد، سرش در جهات مختلف ناگهان به اینسو و آنسو میپرد و... فکر میکنم دیدن چند دقیقه از آن فیلمها از هزار توضیح روشنتر و گویاتر است.
🔟 در نهایت هیتلر نقشی را که باید، ایفا کرد. کشورهایی مانند آلمان، اتحاد شوروی و بسیاری کشورهای دیگر کمابیش به ویرانه تبدیل شدند. تجربهی تلخ #یهودیان در اروپا نیز دلایل کافی و قانعکنندهای ارائه میکرد که برای آنان داشتن کشوری #یهودی را توجیه کند. آن کشور هم در همان جایی بود که #روچیلدها از پیش در نظر گرفته بودند!
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
هانری کربن،استاد کرسی شیعه شناسی در دانشگاه پاریس بوده است و مجالس عدیده راجع به تحقیق در مذهب شیعه با ما داشت. مرد سلیم النفس و منصفی بود. او معتقد بود که در میان تمام مذاهب عالم، فقط مذهب شیعه است که مذهبی پویا و متحرک و زنده است و بقیه مذاهب بدون استثناء عمر خود را سپری کرده اند و حالت ترقّب و تکامل ندارند. یهودیان قایل به امام و ولی زنده ای نیستند و هم چنین مسیحیان و زردشتیان، اتّکا به مبدء حیاتی ندارند و به واسطه عمل به تورات و انجیل و زند و اوستا اکتفا نموده و تکامل خود را فقط در این محدوده جست وجو می کنند. هم چنین است تمام فرق اهل تسنن که فقط تکامل خود را در سایه قرآن و سنّت نبوی می دانند! امّا شیعه دین حرکت و زندگی است چون معتقد است که حتماً باید امام و رهبر امّت، زنده باشد و تکامل انسان فقط به وصول به مقام مقدّس او حاصل می شود و لذا برای این منظور، از هیچ حرکت و عشق و پویایی دریغ نمی کند.
منبع : درباره علامه سید محمد حسین طباطبایی؛ ص127 , خسروشاهی سید هادی
سابقه و آغاز آشنایی استاد علامه با هانری کربن
در این زمینه خود علامه طباطبایی می فرمود: در اواخر سال 1337 که به تهران رفته بودم، آقای دکتر جزایری پیشنهاد کردند که طبق درخواست دکتر هانری کربن استاد فلسفه در دانشگاه سوربن فرانسه و رییس انجمن دوستی فرانسه و ایران، ملاقاتی با نام برده به عمل آید و من که از فضایل اخلاقی و مراتب علمی وی شنیده بودم، این پیشنهاد را پذیرفتم و در منزل آقای دکتر جزایری دیدار نخستین با هانری کربن رخ داد. در آن جلسه ایشان گفتند: آن چه که تاکنون در غرب درباره اسلام مطرح شده بیشتر از دیدگاه اهل تسنن است و اگر کسی درباره مذاهب اسلامی دیگر اطلاعاتی بخواهد، فقط از منظر آنان اطلاعات کسب می شود و حتی کسانی که به ایران سفر کرده اند با حقایق مذهب تشیع و معارف اهل بیت، آشنایی پیدا نکرده اند و با فلسفه اشراق هم هیچ گونه برخوردی نداشته اند، تا آن جا که «گوبینو» مستشرق معروف کتاب «اسفار» ملاصدرا را «سفرنامه»! تلقی کرده است. و یا اگر کسی راجع به «فلسفه اسلامی» تحقیق به عمل آورد، آن را با پایان دوران ابن رشد اندلسی، پایان یافته تلقّی می کنند.
علامه طباطبایی سپس افزود: پس از این بیان، دکتر هانری کربن گفت:
ولی من یک پژوهش گر مسیحی پروتستان هستم، بر این باور رسیده ام که حقایق و معارف اسلام از دریچه تشیع قابل فهم تر است و روی همین اصل من در غرب تلاش کرده ام که مذهب تشیع را آن طور که شناخته ام، معرفی کنم و در این رابطه کتاب شیخ اشراق سهروردی را چاپ کرده ام و درباره مکتب فلسفی میرداماد و ملاصدرا هم مباحثی را در کلاس های درس فلسفه یا نشست ها و سمینارها بیان داشته ام، اما این، مرا قانع نکرده و می خواهم از نزدیک با علماء شیعه آشنا شوم و حقایق تشیع و معارف اهل بیت را از زبان خود آنها بشنوم و اگر مشکلاتی دارم، توسط خود آنها حل و فصل کنم. . .
این خلاصه بیانات دکتر کربن بود و این جانب نیز به مطالب مختصری در تکمیل گفته های ایشان اشاره کردم و این دیدار کوتاه پایان پذیرفت تا این که در مهرماه سال 1338 و به هنگام مراجعت از دماوند به قم، در تهران ملاقات دیگری به هانری کربن به عمل آمد و او مژده داد که در ژنو، کنفرانسی درباره «امام منتظر» از دیدگاه شیعه داشته که مورد استقبال دانشمندان غربی حاضر در جلسه قرار گرفته است. آقای کربن افزود: من به این عقیده رسیده ام که مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه بشر با هدایت الهی و پیوند انسان با خدا را، استوار نگه داشته و با مسئله «ولایت» این پیوستگی را استمرار می بخشد، چون در ادیان و مذاهب بر حق پیشین با درگذشت انبیاء، این ارتباط در عمل از بین رفته و فقط احکامی در رابطه با زندگی روزمره انسان از آنها به یادگار مانده است. ولی در اسلام شیعی، پیوند این حقیقت و معنویت بین انسان و خدا، استمرار می یابد و رشته اساسی وصل به حق، قطع نمی شود.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
هوالحکیم
بنا به درخواست دوستان عزیز انشالله روز جمعه ششم اردیبهشت ماه کلاس فوق العاده و کارگاه فشرده ی تغذیه ی سالم برگزار خواهد شد ...به دلیل درخواست عزیزان از ۸ونیم صبح تا ۵عصر یکسره انشالله کلاس خواهد بود تا عزیزانی که جلسات قبل حضور نداشتند بتوانند خود را به دوستان جلسات بعد برسانند.مکان شیراز چهار راه زندان. پارک هاشمی .نماز خانه ی پارک .هزینه ی کلاس ۱۰۰هزار تومان است
گروه تحقیقاتی استاد خسروی
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلطان گوشت و شکر ...
🔺واکنش آیت الله مکارم شیرازی به برخی از برنامه های تلویزیونی از جمله مسابقه "برنده باش" و تاکید بر جلوگیری از آن:
🔺گرفتن پول از مردم و دادن بخشی از آن تحت عنوان جایزه، قمار و حرام است/ کسانی که شرکت می کنند مالک آن جوایز نمی شوند/ کشور اسلامی جای اینگونه برنامه ها نیست.
makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=417258&catid=6411
📿نماز شب بیستم ماه شعبان :
چهار رکعت، (دو نماز دو رکعتی ) در هر رکعت بعد از حمد پانزده مرتبه سوره نصر.
✅ ثواب:
رسول خدا (صلی الله علیه و آله)فرمود: کسی که این نماز را بجا آورد، قسم به آنچنان کسی که مرا بر حق به پیغمبری مبعوث کرد، خارج نمی شود از دنیا تا مرا ببیند در خواب، و می بیند جایگاه خود را در بهشت، و محشور می شود با کرام البرره (ملائکه مقرب عالی رتبه)
📚وسائل الشیعه، ج ۵،ص ٢٣۵
http://sapp.ir/ghoorani
علی:
📿نماز شب بیست و یکم ماه شعبان:
هشت رکعت،(چهار نماز دو رکعتی) در هر رکعت بعد از حمد سوره توحید و معوذتین، یعنی سوره های ناس و فلق یک مرتبه.
✅ ثواب:
رسول خدا (صلی الله علیه و آله)فرمود: کسی که این نماز را بجا آورد، می نویسد خدا از برای او به عدد ستارگان از حسنات، و مرتفع می کند از برای او به همین عدد در درجات، و محو می شود از او به همین عدد از گناهان.
📚 وسائل الشیعه، ج ۵ص ۲۳۵.
http://sapp.ir/ghoorani