عالم برجسته عراقی:
هیچ کس نباید از نسبت قومی و مذهبی خود هراس داشته باشد
https://www.taqrib.ir/fa/n12188
عالم الازهر در کنفرانس وحدت اسلامی در عراق:
دین اسلام تفاوتی میان مسلمانان قائل نیست
https://www.taqrib.ir/fa/n12187
رئیس جمعیت علمای عراق:
احترام به دیگران و ایستادن در برابر دشمن مهم ترین معانی وحدت هستند
https://www.taqrib.ir/fa/n12186
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در کنفرانس وحدت اسلامی در بغداد:
عراق و ایران میتوانند الگوی وحدت برای جهان اسلام باشند
حجت الاسلام و المسلمین دکتر شهریاری در سخنانی در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در بغداد بر ضرورت گسترش همکاری میان علمای امت اسلام تاکید کرد.
https://www.taqrib.ir/fa/n12193
گزارش تصویری :
کنفرانس وحدت اسلامی در بغداد/1
https://www.taqrib.ir/fa/report/1701
گزارش تصویری:
کنفرانس وحدت اسلامی در بغداد/2
https://www.taqrib.ir/fa/report/1702
گزارش تصویری:
کنفرانس وحدت اسلامی در بغداد/3
https://www.taqrib.ir/fa/report/1703
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، متن این بیانیه به شرح زیر است:
با همت دیوان وقف سنی عراق و با بهره گیری از آموزههای دین حنیف و سیره نبی اکرم(ص) و برای تأکید بر برادری و وحدت صفوف، در آستانه ماه مبارک رمضان، ماه طاعت و رحمت و مغفرت، تعدادی از مؤسسات دینی اقدام به برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تحت شعار(مسلمان برادر مسلمان، نقطه آغاز ما برای ساختن انسان و کشور) کرده اند تا تأکیدی بر فرمان خدا و رسولش (ص) باشد.
این کنفرانس در شرایطی برگزار می شود که جهان و به خصوص جهان اسلام بیش از هر زمانی نیاز به عدالت و صلح و برادری دارد و عقلای امت باید تلاش بسیاری برای اصلاح مسیر انجام دهند و امت را به سوی آنچه خدا می خواهد و رسول خدا(ص) به آن عمل کرد، بازگردانند تا امت، سزاوار رحمت به معنی تام باشد.
هدف از برگزاری این کنفرانس، زمینه سازی برای اتحاد و همبستگی جهان اسلام، تبادل افکار بین علما و پژوهشگران به منظور ایجاد تقارب علمی و فرهنگی و با هدف رسیدن به وحدت اسلامی و کنار گذاشتن اختلافات است تا مفهوم برادری را در بین امت جاری سازیم.
برادران شما در جمعیت علمای عراق، شورای علمای پیوند محمدی، مؤسسه تقریب و گفت و گوی عراق، دارالافتای عراق، مدرسه امام خالصی و با حمایت دیوان وقف سنی عراق، اقدام به برگزاری این کنفرانس کرده اند تا از این طریق، گامی در راستای وحدت و تحقق همزیستی مسالمت آمیز بین فرزندان یک دین واحد برداشته باشند.
ده ها عالم و متفکر و مبلغ از داخل و خارج کشور در این کنفرانس مبارک حضور به هم رسانده اند؛ همچنین در این کنفرانس پژوهشهای علمی حول محورهای کنفرانس که بر مسائل اصلی امت از جمله فتنههای تهدید کننده آن، متمرکز است را مورد بررسی قرار می دهند.
شرکت کنندگان در کنفرانس پس از پایان، پیشنهادات و توصیه هایی را در راستای همزیستی و برادری و انس بین فرزندان امت اسلامی ارائه کردند که خلاصه آن در ادامه می آید:
1- بازگشت به اسلام و پیمان پیامبر(ص) هنگام ورود به مدینه منوره و پیمان حجة الوداع؛ چرا که مسلمان، برادر مسلمان است.
2- فتنه ها و اختلافاتی که در بین کشورهای اسلامی شاهد هستیم؛ مسئولیت عقلا و بزرگان جهان اسلام را دوچندان می کند، تا برای مهار کردن افکار افراطی که دعوت به قتل و کشتار و تکفیر می کند، اقدام کنند و این نیاز به تلاش زیاد و کار مشترک برای خشکاندن منابع تروریسم و افراط گرایی دارد.
3- تلاش جدی و اصرار برای ترویج مفهوم برادری اسلامی در بین مسلمانان در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی و تلاش برای تربیت نسلهای آینده در راستای این مفهوم از طریق دور کردن کینه از دلها.
4- تلاش برای استمرار گفتوگوی علمی بیت علما و فعالین دینی و فرهنگی در جهان اسلام و تمرکز بر فتنه ها و تهدیدها در راستای تحقق صلح و امنیت واقعی که بر اساس تعالیم دین رحمت و عدالت و همزیستی مسالمت آمیز، امت اسلام باید از آن برخوردار باشند.
5- شرکت کنندکان در کنفرانس برای تقویت مفهوم وحدت و برادری، از حکومتهای اسلامی خواستند تا محرکان فتنه ها و اختلاف افکنی های طایفه ای و مذهبی را به طور قانونی مجرم بدانند.
6- شرکت کنندگان در کنفرانس از کشورهای عربی و اسلامی خواستند تا برنامه های درسی و آموزشی را با مفاهیم و واژه های تأکید کننده بر صلح و همزیستی و محبت و بخشش و برادری تقویت کنند تا در ایجاد نسلی که فعالسازی این خروجی های ذکر شده را بر عهده می گیرد، مشارکت داشته باشند.
7- تلاش جدی برای انجام پژوهش های تاریخ اسلامی و فرهنگی و تمدنی و ادبیات، برای ایجاد تفکر امت واحده و و ایجاد پروژه ای بر اساس مبانی فکری و علمی و جهت دهی افکار و احساسات و انرژیها به منظور از سرگیری مسیر تمدن اسلامی و تلاش برای نفی تمامی روایتهای مخربی که منجر به تفرقه بین امت اسلامی می شود.
8- شرکت کنندگان در کنفرانس بر محوریت مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی و مرکزی اسلام و جهان تأکید کردند؛ چرا که برقراری صلح و امنیت و ثبات در منطقه و جهان بدون توقف ماشین تخریب رژیم صهیونیستی و تجاوزهای وحشیانه این رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین و مقدسات اسلامی، ممکن نیست.
9- شرکت کنندگان در کنفرانس تأکید کردند، عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی خیانت بزرگی به ملت فلسطین و امت اسلام است و سوار شدن برخی کشورهای اسلامی بر قطار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، این رژیم غاصب را به وقاحت، تجاوز و بی عدالتی و ظلم بیشتر علیه افراد بیگناه تشویق می کند، بنابراین شرکت کنندگان، این کشورها را به تجدید نظر در مواضع خود، برای پیروزی دین و امت فرا خواندند.
10- شرکت کنندگان در کنفرانس، برای حمایت از مفهوم محبت، همزیستی مسالمت آمیز و صلح جمعی، دولتهای اسلامی و به خصوص دولت عراق را به بررسی پرونده پناهندگان و مهاجرین به خصوص در عراق و سوریه و فلسطین و تحقق اصل حق بازگشت،
فراخواندند.
11- شرکت کنندگان در کنفرانس، برای تحقق مفهوم عدالت و صلح جمعی و زندگی ایمن و ثابت، دولتهای اسلامی و به خصوص دولت عراق را به بررسی پرونده های بازداشت شدگان و مفقودین قهری و دادرسی عادلانه پرونده آنها بر اساس مهلت قانونی آن، برای جلوگیری از پیش آمدن هرگونه تقلب و اجحاف فرا خواندند.
12- شرکت کنندگان در کنفرانس، بر اهمیت نقش محوری زن در جامعه و اهمیت این قشر مهم جامعه برای ایجاد خانواده که سنگ بنای اصلی ساختن جوامع است، تأکید کردند.
13- دعوت از شبکه های ماهواره ای عربی و اسلامی برای دوری جستن از هرگونه تحریک مذهبی و اخبار و برنامه های گفتوگو و تماسهای تلفنی که منجر به افزایش اختلافات و دشمنی بین فرزندان امت می شود و تلاش برای تأسیس شبکه های ماهواره ای و سایتهای جدیدی که به وحدت بین امت اسلام، اهتمام می ورزد.
14- تأکید بر ضرورت ارتباط و همبستگی اجتماعی بین فرزندان امت و تلاش برای ایجاد وحدت حول مناسبت ها و آیین های اسلامی برای انتشار روحیه انس و الفت و تسامح در بین مسلمانان.
15- تأسیس سایت الکترونیکی تحت عنوان «کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی» با هدف تحقق پیشنهادات مطرح شده و تشکیل کمیته دائم پیگیری برای عملیسازی پیشنهادات مطرح شده از طرف نهادهای مربوطه در کنفرانس و مدیریت همه پروژه های حاصل از آن.
و آخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمین
گزارش نشست | فرآیند اجتماعیسازی تقریب بین مذاهب اسلامی
🔸حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی با بررسی فرآیند اجتماعی سازی تقریب بین مذاهب اسلامی، از تقریب به عنوان ضروریترین و اساسیترین نسخه درمان جامعه اسلامی امروز نام برد و خواستار تعریف تقریب براساس یک نگاه دقیق اجتماعی شد.
🔸نشست فرآیند اجتماعیسازی تقریب بین مذاهب اسلامی با ارائه حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم و دبیر علمی حجتالاسلام احمد کوثری به همت گروه علمی امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
🔸حجتالاسلام والمسلمین مبلغی در این نشست که در سالن اجتماعات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد به ارائه بحث اجتماعیسازی تقریب و جامعهسازی براساس تقریب پرداخت و گفت: موضوعات، نهادها، پدیدهها و حرکتهای اجتماعی تا مادامی که اجتماعی نشوند و بخشی از جامعه و در پیوند با جامعه قرار نگیرند، به نتیجه نمیرسند و در موارد بسیار نتیجه مغلوب و معکوس به بار میآورند و به ضد خود بدل میشوند.
🔸وی اظهار داشت: در شرایط معاصر که جامعه بسیار پیچیدهتر شده و حرکت اجتماعی، پیوندها و ارتباطهای بسیاری با پدیدههای دیگر اجتماعی برقرار کرده و ابعاد و اضلاع اجتماعی یک پدیده بسیار گسترده شده است، سنتهای اجتماعی الهی فعالتر شدهاند.
🔸استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم زمان قیام حضرت مهدی موعود (ع) را اوج حضور، فعالیت، سیطره و هیمنه سنن الهی اجتماعی دانست و افزود: تا قبل از شرایط معاصر سنن الهی حاکم بر جامعه وجود داشت، اما انعکاسها، جلوهها، نتایج و نشانههای آن چندان آشکار نبود مگر بر اهل دانش و اهل تحلیل، اما امروزه که همه چیز دارای نشانههای سریع و پرشتاب است، سنن الهی مانند چتری بر روی حرکت جامعه و نظام کنشگری جامعه افتاده است و به سرعت و وجوه بسیار خود را نشان میدهد.
🔸وی با اشاره به پیچیدهتر شدن جامعه امروز، این پیچیدگیها را ذیل سنن الهی در حال حرکت دانست و با بیان اینکه جامعه در دل تاریخ قرار دارد و تاریخ هم براساس وضعیت جوامع حرکت میکند، از این رو یک داد و ستدی بین اینها برقرار است، تصریح کرد: خدا در قرآن میفرماید «انّ اللَّه لایغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بأنفسهم» که با توجه به جلوههای این آیه و تطبیق آن بر حرکتها و وضعیتهای اجتماعی، امروزه میتوان دست خدا را بسیار دقیقتر، واسع و گستردهتر در جامعه دید.
ضرورت شناخت سنتها، بازتعریف و بازسازی حرکتهای اجتماعی
🔸حجتالاسلام والمسلمین مبلغی بر شناخت سنتها، بازتعریف و بازسازی حرکتهای اجتماعی تأکید کرد و افزود: در شرایط امروز اگر یک حرکتی بخواهد موفق باشد و در جامعه به پیش برود، بدون اینکه بیاید ذیل سنن الهی به صورت دقیق، اجتهادی و علمی قرار گیرد امکانپذیر نیست، بنابراین حرکتهای اجتماعی باید ذیل سنن قرار گیرد و بستر اجتماعی پیدا کند و ارتباط او با پدیدههای دیگر روشن شود.
🔸وی خاطرنشان کرد: حرکتهای اجتماعی در وضعیت امروز نیاز به این دارد که قبل از هر چیز موقعیت و جایگاه آن را در جامعه شناسایی کنیم، برای آن جایگاه تعریف کنیم، از نهادهای اجتماعی استفاده کنیم، رابطه آن را پدیدههای اجتماعی تعریف کنیم و ببینیم که در نظام کنشگری اجتماعی این حرکتی که به دنبال آن هستیم باید چگونه و با چه اصولی شکل بگیرد.
🔸عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هرچه حرکت اجتماعی بزرگتر و گستردهتر باشد و با موانع بیشتری مواجه شود باید آن را اجتماعیتر و دامنه ارتباط آن را با جامعه بیشتر برقرار کرد، یادآور شد: تقریب یک حرکت فردی نیست بلکه یک حرکت اجتماعی است؛ چراکه میخواهید بین دو مجموعه اجتماعی این پیوند، رابطه، قرب و نزدیکی را برقرار کنید.
🔸وی گفت: هر گروهی که قرار است در این عمل تقریب به دیگری نزدیک شود، دارای قدرت، قوت اجتماعی و هویت اجتماعی بوده و یک پیشینه پرتحول و پرتطور اجتماعی دارد که در فضای اجتماعی، وابسته و منتسب به یک مذهب و دین است و این دین دارای آداب اجتماعی، بینشهای اجتماعی است و حرکتهای مختلف اجتماعی براساس این بینشها، عقاید، رفتار و فقه شکل میگیرد.
🔸حجتالاسلام والمسملین مبلغی با بیان اینکه قرار است بین دو گروهی رابطه برقرار شود که این دو گروه به شدت اجتماعی هستند و هر گروهی هم دارای مرجعهای اجتماعی است، خاطرنشان کرد: تمام عوامل اجتماعی، نشانههای اجتماعی، هویتهای اجتماعی و تأثیرگذاری بر هویتهای اجتماعی دیگر در هر مذهبی وجود دارد افزون بر اینکه یک تاریخ پرفراز و فرود را هم پشت سر گذاشتهاند و و نسبت به هم اختلاف شدید داشتهاند؛ تقریب بین این دو بسیار سخت است.
شرط ایجاد تقریب به عنوان یک حرکت تمدنی
🔸وی با بیان اینکه اگر تقریب اجتماعی حاصل نشود، حرکت اجتماعی دچار خودزنی خواهد شد، تأکید کرد: یک حرکت اجتماعی به دلیل عدم التزام و وفاداری به قوانین اجتماعی نباید به میدان بیاید که اگر آمد بعد از مدتی دچار خودزنی، سوختهشدن، کنار رفتن و خنثی شدن میشود؛ شرط ایجاد تقریب به عنوان یک حرکت اساسی، تمدنی و بسیار بزرگ که نسبت به حرکتهای دیگر نقش چهارچوب دارد، اجتماعی شدن است.