eitaa logo
همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
111 دنبال‌کننده
296 عکس
32 ویدیو
8 فایل
اولین همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی درگاه های ارتباطی: شماره تماس دبیرخانه: 02174188991 02177105800 09102249489 ارتباط با ادمین: @mahmoud63 آدرس سایت: taghrib.ihu.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢پنل تخصصی الزامات تقریب مذاهب و تمدن سازی نوین اسلامی
💢 پنل تخصصی مبانی نظری تقریب مذاهب و تمدن سازی نوین اسلامی
💢پنل تخصصی نقش ها و ظرفیت های موثر در تقریب مذاهب و تحقق تمدن نوین اسلامی
💢پنل تخصصی راهبردهای تقریب مذاهب و تحقق تمدن نوین اسلامی
💢پنل تخصصی مکتب شهید سلیمانی، الگوی تقریب مذاهب و تحقق تمدن نوین اسلامی
🔵کتابچه برگزیده چکیده مقالات اولین همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب 🔹نوبت چاپ: بهمن۱۴۰۱ ▫️تدوین: 🔸دانشکده پیامبر اعظم دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام 📖|تعداد صفحات کتاب:۲۳۸ 🖥 taghrib.ihu.ac.ir ┄┅─═◈═─┅┄ 🆔 @PISICSR
💢بیانیه پایانی دومین اجلاس منطقه ­ای وحدت اسلامی در استان گلستان متن بیانیه به شرح زیر است: بسمه‌تعالی 🔸هویت مشترک جامعه انسانی و اسلامی، در این آیه شریفه پیداست که "كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً" و مسلمانان مدال افتخار دیگری نیز بر سینه دارند که "وَكَذلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا" امت واحده اسلامی که اعتدال، اخلاق و عقلانیت سه عنصر بارز هویتی و شخصیتی آنان است، در طول تاریخ پر فراز و نشیب اسلامی از عصر نبوی تا دوره معاصر، با هدایت رسول خدا(ص)، ائمه اهل بیت(ع) و صحابه بزرگوار و در دوره های میانی تاکنون با رهبری عالمان و اندیشمندان نیک اندیش این امت، همواره الگویی تمام عیار در جامعه جهانی بوده اند. 🔸مع‌الاسف در همین تاریخ مشعشع، گروه‌هایی از میان مسلمانان برخاستند که با تفکر، گفتار و رفتار نابخردانه و دور از عقلانیت و اخلاق، باعث مشوش شدن چهره نورانی جامعه اسلامی شدند و باتعصب نابجا، خودبرتربینی و جهل مضاعف، دست به تکفیر دیگر پیروان مذاهب اسلامی زدند که داعش و گروه‌های تکفیری نمونه‌هایی از آنها هستند که فضای بی‌اعتمادی و حجمی از تخریب و تهدید را در جهان اسلام از خود برجای نهادند. 🔍 ادامه👇
ادامه 🔸از سوی دیگر دشمنان قسم‌خورده مسلمانان از غرب و شرق عالم دست به تحرکات و اقدامات خصمانه همچون اهانت به مقدسات اسلامی و شخص نبی اکرم(ص) و قرآن سوزی و حمله به کیان کشورهای اسلامی نمودند که خود بر مصائب این امت افزود. 🔸مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که نهادی فرهنگی و بین‌المللی است به صورت مستمر با شخصیت‌های علمی و مذهبی و اندیشمندان و عالمان دینی جهان اسلام در ارتباط بوده و برگزاری همایش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله این راه‌های ارتباطی است. 🔸این مجمع مفتخر است که دومین اجلاس بین‌المللی منطقه‌ای وحدت اسلامی را در استان گلستان، مهد فرهنگ و تمدن ایرانی‌اسلامی، خاستگاه تعامل سازنده میان پیروان مذاهب اسلامی و بستر تحقق وحدت امت اسلامی برگزار نموده و عالمان و اندیشمندان مذاهب اسلامی شرکت‌کننده در این اجلاس بین‌المللی بر نکات زیر تأکید کردند: ۱- لزوم حفظ و استمرار تعامل سازنده میان پیروان مذاهب اسلامی به‌خصوص عالمان و اندیشمندان دینی ۲- تلاش در جهت تحقق وحدت اسلامی و احیای امت واحده اسلامی ۳- توجه به جهاد تبیین بخصوص افشای ماهیت گروه‌های تندروی تکفیری برای امت اسلامی ۴- تلاش همگانی برای تبیین معارف اصیل اسلامی و جلوگیری از اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی ۵- توجه به آرمان مقدس آزادسازی سرزمین اسلامی فلسطین به‌عنوان اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام ۶- حاضران در این اجلاس بین‌المللی یاد و خاطره طلایه‌داران و پرچمداران عرصه وحدت امت اسلامی به‌ویژه شهدا و عالمانی همچون امام خمینی (ره)، شهید فتحی شقاقی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، آیت‌الله محمد واعظ‌زاده، شهید سید محمدباقر حکیم، شهید رمضان البوطی، شهیده مرجان نازقلیچی و سردار سرافراز شهید قاسم سلیمانی و... را گرامی داشته و بر ادامه راه آن عزیزان عهد بستند. ۷- شرکت‌کنندگان در اين اجلاس ضمن تسليت به مناسبت درگذشت جمع زيادي از مسلمانان كشورهاي تركيه و سوريه در زلزله اخير، آمادگي خود را جهت ارائه کمک‌های گوناگون تحت مديريت مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي با همكاري ساير نهادهاي بین‌المللی اعلام می‌کنند. ۸- شرکت‌کنندگان در دومین اجلاس بین‌المللی منطقه‌ای وحدت اسلامی از چهار دهه مجاهدت عالمانه و سعي مجدانه طلایه‌دار و پرچمدار وحدت امت مسلمان در استان گلستان، حضرت آیت‌الله سید کاظم نورمفيدي حفظه‌الله و رعاه، به‌عنوان الگوی عالم تقریبی كمال تقدير و سپاس را دارند. ۹- از تلاش‌های وافر و چشمگیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دبیرکل محترم مجمع که در راستای اتحاد امت اسلامی و تقریب پیروان مذاهب اسلامی اقدامات شایسته‌ای را به انجام رسانده‌اند، سپاس و تقدیر می‌نماید.
🍃عید مبعث مبارک باد.🍃 🔸 پیامبر اکرم(ص): من برای (احیای) مکارم و نیکی‌های اخلاقی مبعوث شدم. (بحارالانوار، ج۱۶، ص۲۸۷)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️ جهت بعثت انبیاء 🔺 رهبر انقلاب: بعثت یعنی برانگیختگی. جهت این برانگیختگی چیست؟ سَمت و سوی این برانگیختگی چیست؟ سَمت و سو عبارت است از همان که در خود قرآن باز مکرّر ذکر شده است: وَ لَقَد بَعَثنا فی کُلِّ اُمَّةٍ رَسولًا اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت؛ اوّلاً عبودیّت خدا، یعنی چهارچوب حیات را در خدمت اوامر الهی و نواهی الهی قرار دادن؛ و [ثانیاً] اجتناب از طاغوت. طاغوت کیست؟ همه‌ی ظالمان، همه‌ی پادشاهان خبیث، در مثل امروزی همه‌ی رؤسای جمهور مثل اینهایی که امروز در آمریکا و در بعضی از کشورهای دیگر هستند -اینها همان طواغیتند- معنای اجتناب از طواغیت این نیست که دامنت را از آنها دور کن تا آلوده نشوی؛ معنایش این است که یک خطّی در مقابل خطّ توحید و خطّ عبودیّت الهی وجود دارد و آن، خطّ طاغوت است. کفر به طاغوت، همراه و ملازم با ایمان بالله است؛ این، جهت بعثت انبیا است. ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 🌷 💻 Farsi.Khamenei.ir
💬 | نهضتِ رهایی و نجات انسان‌ها 👈 «خط حزب الله» منتشر میکند: بیانات سال ۱۳۶۴ آیت‌الله خامنه‌ای درباره «پیام‌های بعثت پیامبر اعظم(ص)» 🔺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه اول نماز جمعه‏‌ی تهران در تاریخ ۱۳۶۴/۱/۳۰، بحثی با عنوان رابطه‌ی بعثت با انسانهای مخاطب بعثت را تبیین کردند که «خط حزب‌الله» برای اولین بار گزیده‌ای از این بیانات را منتشر می‌کند. بعثت در زمانه اسارت انسان‌ها... آنچه من عرض میکنم، یک بُعد و یک گوشه از مسئله‌ى بعثت است و آن عبارت است از رابطه‌ى بعثت با انسانهایى که مخاطب بعثتند. مطلب اوّلى که باید عرض کنم، این است که بعثتها، چه بعثت نبىّ ‌اکرم اسلام و چه بعثت دیگر پیغمبران، همیشه در زمینه‌ى اسارت انسانها بوده است. یعنى وقتى پیغمبران مبعوث میشده‌اند، جامعه‌ى انسانیّت در اسارت به سر میبرده است و بعثت رهاکننده‌ى انسان، رهاننده‌ى انسان و آزادکننده‌ى انسان است. اسارت انسان در زمینه‌ى بعثت پیغمبران، هم اسارت مادّى است، هم اسارت معنوى. در عرصه‌ى زندگى مادى، انسانها اسیر بودند؛ یعنى اقتصادشان، حکومتشان، مناسبات و روابط اجتماعى‌شان محکوم دست قدرتها و سلطه‌هاى طاغوتى و شیطانى بود؛ فرعونها بر آنها حکومت میکردند، زندگى مادّى آنها سخت بود، آزادى نداشتند، استقلال نداشتند، نانِ بخور و نمیر را با زحمت به دست مى‌آوردند، با زحمت میخوردند، میان انسانها تبعیض بود، عدالت وجود نداشت، انسانها تحقیر میشدند، انسانها شکنجه میشدند، جامعه زیر انواع فشارهاى مادّى دست‌ و پا میزد؛ این از جنبه‌ى مادّى زندگى. در عرصه‌ى معنوى و روحى زندگى هم باز انسانها اسیر بودند؛ اخلاق انسانها فاسد بود، به انسانها اجازه نداده بودند که فکر درست و اندیشه‌ى درست را بیاموزند، انسانها غلط و کج مى‌اندیشیدند، فضیلت در جوامع انسانى وجود نداشت، کسى به کسى رحم نمیکرد، استعداد انسانها ناشکفته مانده بود، اجازه داده نمیشد که گنجینه‌هاى درون ذات انسان شکوفنده شود و سرچشمه‌هاى استعداد از وجود آدمى سرازیر شود؛ یک اسارت کامل. پیغمبران در یک چنین زمینه‌هایى ظهور میکردند و بعثت به ‌وجود مى‌آمد... رهایی مردم از اسارت معنوی و مادی بعثت پیغمبر یعنى برانگیختگى پیغمبر؛ آن انسان والایى که خدا او را از میان انسانها بر طبق معیارها و ملاکها انتخاب کرده است، با نهیب الهى بلند میشود، بیدار میشود، برانگیخته میشود، بعد او نهیب میزند تا انسانها بیدار بشوند، تا انسانها برانگیخته بشوند، مردم را از همه‌ى آن اسارتها آزاد میکند؛ وَیَضَعُ عَنهُم اِصرَهُم وَالاَغلٰلَ الَّتی کانَت عَلَیهِم. در این آیه، اسارتهاى مادّى و معنوى هر دو را میگوید؛ زنجیرها را، غلها را از دست‌ و پاى انسانها پیغمبر باز میکند؛ اسارت معنوى را از مردم میگیرد. وَ یُعَلِّمُهُمُ الكِتٰبَ وَ الحِکمَةَ وَ یُزَکّیهِم؛ مردم را تزکیه میکند، اخلاق به مردم میدهد، آموزش به مردم میدهد، جهالت را از مردم میگیرد، انسان را از محدوده‌ى تنگ دیدگاه مادّى بیرون مى‌آورد... همه شیاطین با پیام بعثت مخالفند بزرگ‌ترین دشمنى که در مقابل پیغمبران و پیغمبر ما ایستادگى و مقاومت میکردند، همان کسانى بودند که انسانها را به آن اسارتها دچار کرده بودند. همه‌ى کسانى که شهوت را در انسانها تحریک میکنند، انسانها را به شهوت‌رانى دعوت میکنند، با بعثت پیغمبران مخالفند؛ همه‌ى کسانى که اموال مردم را غارت میکنند، با بعثت پیغمبران معارضند؛ همه‌ى آن حکّام و زمامدارانى که میخواهند بر مردم بِزور حکومت کنند و نظام سیاسى جوامع را در اختیار بگیرند، با پیغمبران دشمنند؛ همه‌ى طاغوتها، همه‌ى شیطانهاى بزرگ و کوچک با پیام بعثت و پیام اسلام مخالفند. حرکت الهیِ بشر برای رها شدن از طاغوت‌ها بعثت یعنى حرکت الهى بشر براى رها کردن خود، براى رستگار کردن خود از زندانهایى که قدرتها و طاغوتها و شیطانها براى او به ‌وجود آوردند... بعثت را به‌ عنوان نهضت رهایى و نجات انسان میشود نام‌گذارى کرد؛ منتها رهایى و نجات همه‌جانبه، نه فقط به معناى به دست آوردن نان. آن نهضتهایى که میخواهد مردم را فقط از چنگ فقر نجات بدهد، خوب است امّا محدود است، کوچک است. آن نهضتهایى که میخواهد انسانها را فقط از شرّ یک رژیم یا چند نفر آدمِ خاص که ظلم میکنند، خلاص کند، البتّه خوب است امّا محدود است. نهضت حقیقى و شایسته و بزرگ، آن نهضتى است که میخواهد انسانها را به شکل همه‌جانبه‌اى آزاد کند؛ هم از لحاظ مادّى، تا در میان مردم دیگر فقر نباشد، تبعیض نباشد، استثمار نباشد، بدبختى نباشد، وابستگى نباشد، مردم آزاد باشند، مستقل باشند، باشخصیّت باشند، تحقیر نشوند؛ و هم از لحاظ معنوى، یعنى انسانها فکر درست داشته باشند، بینش و بصیرت کامل داشته باشند، جهان‌بینى صحیح الهى را فرا گرفته باشند، راه زندگى را از فرستادگان خدا و مبعوثان الله‌ تعلیم گرفته باشند و داراى اخلاق و فضیلت باشند؛ این نهضت حقیقى است.
🔍 ادامه 🔹 مخاطب بعثت: همه انسان‌ها در طول تاریخ البتّه [فرق] بعثت پیغمبر با بعثتهاى دیگر که قبل از پیغمبر در طول تاریخ بشر اتّفاق افتاده، این است که مخاطبان این بعثت، زمان معیّنى از تاریخ ندارند. بعثت حضرت موسىٰ بعثتى بود که مخاطبانش فقط آن مردمانى بودند که تا قبل از نبوّت عیسىٰ به این دنیا آمده بودند؛ و مخاطبان بعثت حضرت عیسىٰ آن مردمى بودند که تا قبل از ظهور نبوّت خاتم‏الانبیا در این دنیا آمده بودند. امّا مخاطبان بعثت پیغمبر اسلام حد و مرز ندارند؛ نه طبقه‏ى خاصّى از مردم، نه کشور خاصّى از کشورهاى دنیا، و نه زمان خاصّى از زمانها؛ مال همه‏ى انسانها است در طول تاریخ. 🔹 امروز، مخاطبِ پیام بعثت از همیشه بیشتر است خب، بعثت پیغمبر بعد از آنکه تحوّلى در عالم در همان زمان ایجاد کرد و البتّه الگویى براى آینده‌ى تاریخ باقى گذارد، به ‌وسیله‌ى تحریفها و انحرافها، آن جریان صاف و زلال، از آن صافى و زلالى افتاد. سرگذشت چهارده قرن زندگى مسلمانان که امّت پیغمبر خاتم بودند، یک سرنوشت غم‌انگیزى است که تحلیل قطعه‌قطعه‌ى زندگى این چهارده قرن نشان میدهد که دشمنان اسلام چه کسانى هستند و چگونه با اسلام دشمنى و خصومت میکنند. امّا در هر دوره‌اى یک عدّه از مردم بوده‌اند که پیام پیغمبر را به گوش جان بشنوند و بخواهند آن پیام را بپذیرند؛ و در زمان ما آن کسانى که پیام بعثت پیغمبر را باید بشنوند و شایسته است بشنوند، از همیشه بیشتر است. علّت این است که اسارت در زمان ما ــ هم اسارت معنوى و هم اسارت مادّى ــ از همیشه بیشتر است. 🔹 با اینکه تاریخ دورانهاى سخت و تلخى را گذرانده امّا من میخواهم بگویم هر چه بشریّت تکامل پیدا کرده است، شیوه‌هاى اسیر کردن انسان هم تکامل پیدا کرده؛ طاغیان و شیطانها هم در کنار همه‌ى پیشرفتهاى بشرى پیشرفت کرده‌اند؛ آنها هم راه‌هاى پیچیده‌اى را براى اسارت انسانها پیدا کرده‌اند... 🔹 ملّت ایران ندای پیغمبر را لبیک گفت... آن حقیقتى که ما ملّت ایران باید به آن کاملاً توجّه داشته باشیم، این است که قیام و انقلاب ملّت ایران یک چیزى جداى از گذشته‌ى تاریخى خودش نیست و نبوده است. ما فریاد پیغمبر را لبّیک گفتیم، ما نداى پیغمبر را جواب دادیم؛ لذا در جامعه‌ى ما و براى انقلاب ما دو هدف وجود دارد: یکى آزادى از اسارت در عرصه‌ى مادّى زندگى، و دیگرى آزادى از اسارت در عرصه‌ى معنوى و اخلاقى زندگى. امروز «یُعَلِّمُهُمُ الكِتٰبَ وَ الحِکمَةَ وَ یُزَکّیهِم» براى ما یک دستور است؛ همچنان که امروز «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط» براى ما یک دستور است. این دو چیز همان دو چیزى بود که پیغمبران و پیغمبر اسلام میخواستند به مردم هدیه کنند. لذا بعثت براى ما به معناى واقعى کلمه یک عید است. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله