eitaa logo
همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
112 دنبال‌کننده
296 عکس
32 ویدیو
8 فایل
اولین همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی درگاه های ارتباطی: شماره تماس دبیرخانه: 02174188991 02177105800 09102249489 ارتباط با ادمین: @mahmoud63 آدرس سایت: taghrib.ihu.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بیانیه پایانی کنفرانس وحدت اسلامی در عراق کنفرانس وحدت اسلامی عراق که در بغداد با شعار(مسلمان برادر مسلمان، نقطه آغاز ما برای ساختن انسان و کشور) برگزار شد، با قرائت بیانیه ای به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، متن این بیانیه به شرح زیر است: با همت دیوان وقف سنی عراق و با بهره گیری از آموزه‌های دین حنیف و سیره نبی اکرم(ص) و برای تأکید بر برادری و وحدت صفوف، در آستانه ماه مبارک رمضان، ماه طاعت و رحمت و مغفرت، تعدادی از مؤسسات دینی اقدام به برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تحت شعار(مسلمان برادر مسلمان، نقطه آغاز ما برای ساختن انسان و کشور) کرده اند تا تأکیدی بر فرمان خدا و رسولش (ص) باشد. این کنفرانس در شرایطی برگزار می شود که جهان و به خصوص جهان اسلام بیش از هر زمانی نیاز به عدالت و صلح و برادری دارد و عقلای امت باید تلاش بسیاری برای اصلاح مسیر انجام دهند و امت را به سوی آنچه خدا می خواهد و رسول خدا(ص) به آن عمل کرد، بازگردانند تا امت، سزاوار رحمت به معنی تام باشد. هدف از برگزاری این کنفرانس، زمینه سازی برای اتحاد و همبستگی جهان اسلام، تبادل افکار بین علما و پژوهشگران به منظور ایجاد تقارب علمی و فرهنگی و با هدف رسیدن به وحدت اسلامی و کنار گذاشتن اختلافات است تا مفهوم برادری را در بین امت جاری سازیم. برادران شما در جمعیت علمای عراق، شورای علمای پیوند محمدی، مؤسسه تقریب و گفت و گوی عراق، دارالافتای عراق، مدرسه امام خالصی و با حمایت دیوان وقف سنی عراق، اقدام به برگزاری این کنفرانس کرده اند تا از این طریق، گامی در راستای وحدت و تحقق همزیستی مسالمت آمیز بین فرزندان یک دین واحد برداشته باشند. ده ها عالم و متفکر و مبلغ از داخل و خارج کشور در این کنفرانس مبارک حضور به هم رسانده اند؛ همچنین در این کنفرانس پژوهشهای علمی حول محورهای کنفرانس که بر مسائل اصلی امت از جمله فتنه‌های تهدید کننده آن، متمرکز است را مورد بررسی قرار می دهند. شرکت کنندگان در کنفرانس پس از پایان، پیشنهادات و توصیه هایی را در راستای همزیستی و برادری و انس بین فرزندان امت اسلامی ارائه کردند که خلاصه آن در ادامه می آید: 1- بازگشت به اسلام و پیمان پیامبر(ص) هنگام ورود به مدینه منوره و پیمان حجة الوداع؛ چرا که مسلمان، برادر مسلمان است. 2- فتنه ها و اختلافاتی که در بین کشورهای اسلامی شاهد هستیم؛ مسئولیت عقلا و بزرگان جهان اسلام را دوچندان می کند، تا برای مهار کردن افکار افراطی که دعوت به قتل و کشتار و تکفیر می کند، اقدام کنند و این نیاز به تلاش زیاد و کار مشترک برای خشکاندن منابع تروریسم و افراط گرایی دارد. 3- تلاش جدی و اصرار برای ترویج مفهوم برادری اسلامی در بین مسلمانان در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی و تلاش برای تربیت نسلهای آینده در راستای این مفهوم از طریق دور کردن کینه از دلها. 4- تلاش برای استمرار گفت‌وگوی علمی بیت علما و فعالین دینی و فرهنگی در جهان اسلام و تمرکز بر فتنه ها و تهدیدها در راستای تحقق صلح و امنیت واقعی که بر اساس تعالیم دین رحمت و عدالت و همزیستی مسالمت آمیز، امت اسلام باید از آن برخوردار باشند. 5- شرکت کنندکان در کنفرانس برای تقویت مفهوم وحدت و برادری، از حکومتهای اسلامی خواستند تا محرکان فتنه ها و اختلاف افکنی های طایفه ای و مذهبی را به طور قانونی مجرم بدانند. 6- شرکت کنندگان در کنفرانس از کشورهای عربی و اسلامی خواستند تا برنامه های درسی و آموزشی را با مفاهیم و واژه های تأکید کننده بر صلح و همزیستی و محبت و بخشش و برادری تقویت کنند تا در ایجاد نسلی که فعالسازی این خروجی های ذکر شده را بر عهده می گیرد، مشارکت داشته باشند. 7- تلاش جدی برای انجام پژوهش های تاریخ اسلامی و فرهنگی و تمدنی و ادبیات، برای ایجاد تفکر امت واحده و و ایجاد پروژه ای بر اساس مبانی فکری و علمی و جهت دهی افکار و احساسات و انرژی‌ها به منظور از سرگیری مسیر تمدن اسلامی و تلاش برای نفی تمامی روایتهای مخربی که منجر به تفرقه بین امت اسلامی می شود. 8- شرکت کنندگان در کنفرانس بر محوریت مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی و مرکزی اسلام و جهان تأکید کردند؛ چرا که برقراری صلح و امنیت و ثبات در منطقه و جهان بدون توقف ماشین تخریب رژیم صهیونیستی و تجاوزهای وحشیانه این رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین و مقدسات اسلامی، ممکن نیست. 9- شرکت کنندگان در کنفرانس تأکید کردند، عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی خیانت بزرگی به ملت فلسطین و امت اسلام است و سوار شدن برخی کشورهای اسلامی بر قطار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، این رژیم غاصب را به وقاحت، تجاوز و بی عدالتی و ظلم بیشتر علیه افراد بی‌گناه تشویق می کند، بنابراین شرکت کنندگان، این کشورها را به تجدید نظر در مواضع خود، برای پیروزی دین و امت فرا خواندند. 10- شرکت کنندگان در کنفرانس، برای حمایت از مفهوم محبت، همزیستی مسالمت آمیز و صلح جمعی، دولتهای اسلامی و به خصوص دولت عراق را به بررسی پرونده پناهندگان و مهاجرین به خصوص در عراق و سوریه و فلسطین و تحقق اصل حق بازگشت،
فراخواندند. 11- شرکت کنندگان در کنفرانس، برای تحقق مفهوم عدالت و صلح جمعی و زندگی ایمن و ثابت، دولتهای اسلامی و به خصوص دولت عراق را به بررسی پرونده های بازداشت شدگان و مفقودین قهری و دادرسی عادلانه پرونده آنها بر اساس مهلت قانونی آن، برای جلوگیری از پیش آمدن هرگونه تقلب و اجحاف فرا خواندند. 12- شرکت کنندگان در کنفرانس، بر اهمیت نقش محوری زن در جامعه و اهمیت این قشر مهم جامعه برای ایجاد خانواده که سنگ بنای اصلی ساختن جوامع است، تأکید کردند. 13- دعوت از شبکه های ماهواره ای عربی و اسلامی برای دوری جستن از هرگونه تحریک مذهبی و اخبار و برنامه های گفت‌وگو و تماسهای تلفنی که منجر به افزایش اختلافات و دشمنی بین فرزندان امت می شود و تلاش برای تأسیس شبکه های ماهواره ای و سایتهای جدیدی که به وحدت بین امت اسلام، اهتمام می ورزد. 14- تأکید بر ضرورت ارتباط و همبستگی اجتماعی بین فرزندان امت و تلاش برای ایجاد وحدت حول مناسبت ها و آیین های اسلامی برای انتشار روحیه انس و الفت و تسامح در بین مسلمانان. 15- تأسیس سایت الکترونیکی تحت عنوان «کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی» با هدف تحقق پیشنهادات مطرح شده و تشکیل کمیته دائم پیگیری برای عملی‌سازی پیشنهادات مطرح شده از طرف نهادهای مربوطه در کنفرانس و مدیریت همه پروژه های حاصل از آن. و آخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمین
گزارش نشست | فرآیند اجتماعی‌سازی تقریب بین مذاهب اسلامی 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با بررسی فرآیند اجتماعی سازی تقریب بین مذاهب اسلامی، از تقریب به عنوان ضروری‌ترین و اساسی‌ترین نسخه درمان جامعه اسلامی امروز نام برد و خواستار تعریف تقریب براساس یک نگاه دقیق اجتماعی شد. 🔸نشست فرآیند اجتماعی‌سازی تقریب بین مذاهب اسلامی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم و دبیر علمی حجت‌الاسلام احمد کوثری به همت گروه علمی امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
🔸حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در این نشست که در سالن اجتماعات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام برگزار ‎ شد به ارائه بحث اجتماعی‌سازی تقریب و جامعه‌سازی براساس تقریب پرداخت و گفت: موضوعات، نهادها، پدیده‌ها و حرکت‌های اجتماعی تا مادامی که اجتماعی نشوند و بخشی از جامعه و در پیوند با جامعه قرار نگیرند، به نتیجه نمی‌رسند و در موارد بسیار نتیجه مغلوب و معکوس به بار می‌آورند و به ضد خود بدل می‌شوند. 🔸وی اظهار داشت: در شرایط معاصر که جامعه بسیار پیچیده‌تر شده و حرکت اجتماعی، پیوندها و ارتباط‌های بسیاری با پدیده‌های دیگر اجتماعی برقرار کرده و ابعاد و اضلاع اجتماعی یک پدیده بسیار گسترده شده است، سنت‌های اجتماعی الهی فعال‌تر شده‌اند. 🔸استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم زمان قیام حضرت مهدی موعود (ع) را اوج حضور، فعالیت، سیطره و هیمنه سنن الهی اجتماعی دانست و افزود: تا قبل از شرایط معاصر سنن الهی حاکم بر جامعه وجود داشت، اما انعکاس‌ها، جلوه‌ها، نتایج و نشانه‌های آن چندان آشکار نبود مگر بر اهل دانش و اهل تحلیل، اما امروزه که همه چیز دارای نشانه‌های سریع و پرشتاب است، سنن الهی مانند چتری بر روی حرکت جامعه و نظام کنش‌گری جامعه افتاده است و به سرعت و وجوه بسیار خود را نشان می‌دهد. 🔸وی با اشاره به پیچیده‌تر شدن جامعه امروز، این پیچیدگی‌ها را ذیل سنن الهی در حال حرکت دانست و با بیان اینکه جامعه در دل تاریخ قرار دارد و تاریخ هم براساس وضعیت جوامع حرکت می‌کند، از این رو یک داد و ستدی بین اینها برقرار است، تصریح کرد: خدا در قرآن می‌فرماید «انّ اللَّه لایغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بأنفسهم» که با توجه به جلوه‌های این آیه و تطبیق آن بر حرکت‌ها و وضعیت‌های اجتماعی، امروزه می‌توان دست خدا را بسیار دقیق‌تر، واسع و گسترده‌تر در جامعه دید. ضرورت شناخت سنت‌ها، بازتعریف و بازسازی حرکت‌های اجتماعی 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی بر شناخت سنت‌ها، بازتعریف و بازسازی حرکت‌های اجتماعی تأکید کرد و افزود: در شرایط امروز اگر یک حرکتی بخواهد موفق باشد و در جامعه به پیش برود، بدون اینکه بیاید ذیل سنن الهی به صورت دقیق، اجتهادی و علمی قرار گیرد امکان‌پذیر نیست، بنابراین حرکت‌های اجتماعی باید ذیل سنن قرار گیرد و بستر اجتماعی پیدا کند و ارتباط او با پدیده‌های دیگر روشن شود. 🔸وی خاطرنشان کرد: حرکت‌های اجتماعی در وضعیت امروز نیاز به این دارد که قبل از هر چیز موقعیت و جایگاه آن را در جامعه شناسایی کنیم، برای آن جایگاه تعریف کنیم، از نهادهای اجتماعی استفاده کنیم، رابطه آن را پدیده‌های اجتماعی تعریف کنیم و ببینیم که در نظام کنش‌گری اجتماعی این حرکتی که به دنبال آن هستیم باید چگونه و با چه اصولی شکل بگیرد. 🔸عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هرچه حرکت اجتماعی بزرگ‌تر و گسترده‌تر باشد و با موانع بیشتری مواجه شود باید آن را اجتماعی‌تر و دامنه ارتباط آن را با جامعه بیشتر برقرار کرد، یادآور شد: تقریب یک حرکت فردی نیست بلکه یک حرکت اجتماعی است؛ چراکه می‌خواهید بین دو مجموعه اجتماعی این پیوند، رابطه، قرب و نزدیکی را برقرار کنید. 🔸وی گفت: هر گروهی که قرار است در این عمل تقریب به دیگری نزدیک شود، دارای قدرت، قوت اجتماعی و هویت اجتماعی بوده و یک پیشینه پرتحول و پرتطور اجتماعی دارد که در فضای اجتماعی، وابسته و منتسب به یک مذهب و دین است و این دین دارای آداب اجتماعی، بینش‌های اجتماعی است و حرکت‌های مختلف اجتماعی براساس این بینش‌ها، عقاید، رفتار و فقه شکل می‌گیرد. 🔸حجت‌الاسلام والمسملین مبلغی با بیان اینکه قرار است بین دو گروهی رابطه برقرار شود که این دو گروه به شدت اجتماعی هستند و هر گروهی هم دارای مرجع‌های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: تمام عوامل اجتماعی، نشانه‌های اجتماعی، هویت‌های اجتماعی و تأثیرگذاری بر هویت‌های اجتماعی دیگر در هر مذهبی وجود دارد افزون بر اینکه یک تاریخ پرفراز و فرود را هم پشت سر گذاشته‌اند و و نسبت به هم اختلاف شدید داشته‌اند؛ تقریب بین این دو بسیار سخت است. شرط ایجاد تقریب به عنوان یک حرکت تمدنی 🔸وی با بیان اینکه اگر تقریب اجتماعی حاصل نشود، حرکت اجتماعی دچار خودزنی خواهد شد، تأکید کرد: یک حرکت اجتماعی به دلیل عدم التزام و وفاداری به قوانین اجتماعی نباید به میدان بیاید که اگر آمد بعد از مدتی دچار خودزنی، سوخته‌شدن، کنار رفتن و خنثی شدن می‌شود؛ شرط ایجاد تقریب به عنوان یک حرکت اساسی، تمدنی و بسیار بزرگ که نسبت به حرکت‌های دیگر نقش چهارچوب دارد، اجتماعی شدن است.
🔸استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: تقریب اجتماعی حاصل نشود یعنی پشت پا زدن به سنن الهی اجتماعی، تقریب را تبدیل به لقلقه زبان کردن، دلخوش داشتن به یک پوسته خالی فاقد مغز و محتوا، عمیق‌تر کردن اختلاف بین شیعه و سنی و در نهایت اگر تقریب اجتماعی حاصل نشود و وفادار به اصول و قواعد اجتماعی نباشد، تفرقه ریشه‌دارتر و فاصله‌ بیشتر خواهد شد. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در این زمینه خواستار دعوت از جامعه‌شناسان و فقهای شیعه و اهل سنت، بحث و تبادل نظر پیرامون مسئله تقریب و پایبندی به همه لوازم آن به عنوان یک حرکت اجتماعی شد و تصریح کرد: اگر معتقد به وحدت امت اسلامی براساس آیات قرآن هستیم، باید پای آن بایستیم و به هر قیمت آن را مستقر کنیم. 🔸وی با اشاره به برخی اذهان که تصور می‌کنند تقریب به هر قیمت یعنی دست کشیدن از مذهب، پروژه مذهب را وحدت امت اسلامی دانست و تأکید کرد: با این تصورات ابتدایی ساده‌انگارانه معلوم می‌شود فهم دقیقی از تقریب، مذهب و جامعه نداریم. 🔸عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وحدت شکل گیرد، جامعه محل بارش و رحمت الهی خواهد شد، به طرفداران تقریب میان مذاهب اسسلامی پیشنهاد کرد که به سرفصل‌های تکراری که حاصلی ندارد رو نیاورند بلکه ببینید اقتضائات یک تقریب چیست؟ اقتضائات و اصول اجتماعی آن را شناسایی و بر روی آن تمرکز کنند و با دعوت از جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و تاریخ‌شناسان اسلام، دستاوردها و راهبردهای آنان را در یک جمع هم‌افزا قرار داده و تبدیل به نظریه کنند. اصول اجتماعی حاکم بر تقریب 🔸وی در بخش دیگری از سخنان خود از اجتماعی‌سازی تقریب به عنوان یک کلیدواژه زیبا نام برد و با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که می‌فرمایند «إصلاحٌ بينَ الناسِ إذا تَفاسَدُوا، و تَقارُبٌ بَينَهِم إذا تَباعَدُوا»، اظهار داشت: نخستین اصل اجتماعی حاکم بر تقریب بازسازی مفاهیم اجتماعی مربوط به جامعه اسلامی است که متأسفانه مفاهیم اجتماعی را به شدت کانالیزه کرده‌ایم؛ در حالی که مصادره مفاهیم مربوط به امت و خنثی‌سازی آن و کانالیزه کردن و مذهبیزه کردن آن کار صحیحی نیست. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: مذهب در خدمت اسلام است نه مزاحم اسلام و در خدمت امت اسلامی است نه عامل تخریب امت و از آنجا که امت یک امر قرآنی است چطور می‌شود مذهب را به گونه‌ای فهم کنیم که یا در جهت ضرر رساندن به امت باشد یا حداقل خنثی؛ با این تصور معلوم می‌شود بینش ما بسیار پایین است که اسلام را یکپارچه ندیدیم. لزوم تعریف تقریب براساس یک نگاه دقیق اجتماعی 🔸وی با بیان اینکه اصل دوم اصل رعایت و التزام به پیوند بین پدیده‌های اجتماعی است، گفت: یک مسئله سیاسی در جهان بُعد اقتصادی، فرهنگی، تربیتی، نسلی، فرانسلی، بین‌المللی و دین‌داری پیدا می‌کند و جامعه طوری است که یک پدیده آن خالص و مربوط به یک موضوع نیست و رنگ و ریشه‌های آن در موضوعات دیگر و ابعاد و ارتباط آن با پدیده‌های دیگر برقرار است؛ بنابراین امروز بحث از مطالعات بینارشته‌ای می‌شود. 🔸استاد حوزه و دانشگاه جامعه را دارای پیوند دانست و با بیان اینکه تقریب باید ملتزم به اصل پیوند باشد، اظهار داشت: علما یک گروه مرجع هستند و به تنهایی ایجاد تقریب بین آنها کافی نیست، همانطور که تقریب فرهنگی کافی نیست چراکه فرهنگ در پیوند و دادوستد با اقتصاد و سیاست است و به تنهایی جایگاهی ندارد و پیوندهایی که دارد به آن معنا می‌دهد. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خواستار تعریف تقریب براساس یک نگاه دقیق اجتماعی شد و با بیان اینکه امروز نیازمند یک حرکت عمیق اجتماعی وفادار به اصل پیوند هستیم، گفت: تقریب ضروری‌ترین و اساسی‌ترین نسخه درمان جامعه اسلامی امروز است. 🔸وی افزود: بدون تقریب نه تمدنی رخ می‌دهد، نه صلاح و صلح و آرامشی رخ می‌دهد، نه جوان ما می‌تواند امیدوار به دین و اسلام باشد، نه نسل امروز می‌تواند هویت خود را بازیابد و نه می‌تواند این میراث اسلامی را به نسل دیگر بسپارد. 🔸استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: تقریب اجتماعی است و خدا حرکت‌های اجتماعی را در پیوند هم قرار داده است، بنابراین لازم است ذیل سنت‌های الهی حرکت کنیم، نه اینکه خواسته و ناخواسته بر سنت‌های الهی هجوم ببریم. 🔸وی پس از بیان اصل بازسازی مفاهیم و اصل پیوند به تشریح اصل امامت کتاب به عنوان اصل سوم حاکم بر تقریب پرداخت و توضیح داد: امامت یک مفهوم قرآنی است، منتهی اهل سنت به خلافت اعتقاد دارند و از امامت معنای خاص می‌کنند که اشکال ندارد و ما نمی‌توانیم به آنان بگوییم که بیایند امامت امامان ما را بپذیرید و در آن مسیر قرار گیرید.
🔸حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه مذهب براساس محبت به اهل بیت (ع) و پذیرش علم اهل بیت (ع) است، اظهار داشت: امامت کتاب می‌گوید اختلاف نداشته باشید، امت باشید، تفرقه نداشته باشید، وحدت داشته باشید و ما براساس نگاه شیعی نه برخی شیعیان افراطی که فهم درستی از امامت ندارند، معتقدیم امامت امامان در خط امامت کتاب بوده و وحدت را ایجاد می‌کرده است.   🔸وی که واژه امامت کتاب را از خطبه 147 امام علی (ع) در نهج‌البلاغه که می‌فرماید «فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَى الْفُرْقَةِ، وَافْتَرَقُوا عَلَى الْجَمَاعَةِ، کَأَنَّهُمْ أَئِمَّةُ الْکِتَابِ وَلَيْسَ الْکِتَابُ إمَامَهُمْ» برداشت کرده است، اظهار داشت: جامعه اسلامی بدون امام نمی‌شود و چون بخشی از این جامعه امامت اهل بیت (ع) را به معنای خاص شیعی قبول دارد و بخشی به این معنا قبول ندارد، راه این است که به امامت کتاب عمل کنیم. 🔸امام علی (ع) در خطبه 147 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «پس از من به زودى بر شما روزگارى رسد كه در آن چيزى پنهان‌تر از حق، و آشكارتر از باطل، و فراوان‌تر از دروغ به خدا و پيامبرش نباشد. پيش مردم آن زمان اگر قرآن را به درستى تلاوت كنند متاعى كسادتر از آن يافت نشود، و اگر در معانى آن تحريف ايجاد كنند كالايى رواج‌تر از آن نباشد، و در شهرها چيزى بدتر از معروف، و بهتر از منكر پيدا نشود. قرآن را حاملانش كنارى اندازند، و حافظانش آن را از ياد ببرند. در آن روز قرآن و تابعان حقيقى‌اش مطرود و در تبعيدند، و چون دو يار همراه در يك راهند، كه پناه دهنده‌اى آن دو را پناه ندهد. بنا بر اين كتاب و اهلش در آن زمان ميان مردمند اما بين آنها نيستند، و با مردمند ولى با آنان نمى‌باشند، چرا كه گمراهى با هدايت توافقى ندارند گرچه يك جا جمع شوند. آن مردم در تفرقه متّحد، و از جماعت رويگردانند، گويى آنان پيشواى قرآنند نه قرآن پيشواى آنان، از اين رو از قرآن نزد آنان جز اسمى نماند، و از كتاب خدا جز خطّ و نوشته‌اى نشناسند. پيش از اين نيكوكاران را به هر عقوبتى دچار كردند، و صدق آنان را بر خدا بهتان ناميدند، و كار نيكشان را كيفر بد دادند.»
💢 ... مگر این چند روزه دریابی! 🔹مرحوم شیخ صدوق در کتاب شریف "عیون‌اخبار الرضا" روایت می کند که امام رضا علیه السلام، در روزهای آخر ماه شعبان به اباصلت فرمود: 🔻یا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى‏ أَکْثَرُهُ‏ 🔻و هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَکْ فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ تَقْصِیرَکَ فِیمَا مَضَى مِنْهُ 🔻و عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یَعْنِیکَ وَ تَرْکِ مَا لَا یَعْنِیکَ 🔻و أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ 🔻و تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 🔻و لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا 🔻و لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ 🔻و لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ 🔻و اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ‏ 🔻و مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً 🔻و أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ : 🔻اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْه 🔻فإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ. 🔹اى اباصلت ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه در این ماه از انجام آن کوتاهى کرده ‏اى، در این چند روزى که باقى مانده تدارک کن، و بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو سودی ندارد؛ 🔹و دعا و استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن، و از گناهان و نافرمانی­هایت به ‏سوى خدا باز گرد و توبه نما، تا ماه خدا به تو رو کرده باشد در حالى که تو با خدایت اخلاص ورزیده باشى، و امانتى بر گردن خود باقى مگذار، مگر آنکه آن را ادا کنى، و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد، مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى. 🔹و هیچ گناهى را که مرتکب بوده ‏اى وامگذار، مگر آنکه آن را رها کرده و از آن دورى گزینى، و از خداوند پروا داشته باش، و در امور نهان و آشکارت بر او توکّل و اعتماد کن، و هر کس بر خدا توکّل کند همانا خداوند او را کافى است، زیرا خداوند کار خود را به انجام می­رساند، و براى هر چیز اندازه‏اى قرار داده است؛ 🔹و در باقی‏مانده این ماه زیاد این ذکر را بگو: پروردگارا! اگر تاکنون در این ماه ما را نبخشیده‏ اى، پس در باقیمانده این ماه ببخش. زیرا خداوند تبارک و تعالى در ماه شعبان، مردم بسیارى را به جهت احترام ماه مبارک رمضان از آتش آزاد می ‏کند.
💢 بررسی دیدگاه تمدنی رهبر انقلاب با تأکید بر تقریب مذاهب اسلامی ✍️ نشست علمی بررسی دیدگاه تمدنی رهبر معظم انقلاب با تأکید بر تقریب مذاهب اسلامی در قم برگزار شد. 🎙ارائه: 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی مدیر دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری 🔗 متن گزارش: rbo.ir/__a-3355
💢گزارش نشست | بررسی دیدگاه تمدنی رهبر انقلاب با تأکید بر تقریب مذاهب اسلامی 🔸نشست علمی بررسی دیدگاه تمدنی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) با تأکید بر تقریب مذاهب اسلامی با مشارکت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) – دفتر قم، گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام و اداره‌کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی برگزار ‌شد. 🔸در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی مدیر دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم به بررسی دیدگاه تمدنی امام خامنه‌ای با تأکید بر تقریب مذاهب اسلامی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری در دورانی که هنوز انقلاب اسلامی مطرح نبوده است، درباره ابعاد مختلف انقلاب اسلامی حضرت رسول اکرم (ص) بحث می‌کنند و امروز هم بسیاری از سرفصل‌های مطرح در بیانیه گام دوم انقلاب، دغدغه پی‌گیری اهداف بعثت انبیاء، یعنی همان راه توحید و تحقق حاکمیت الله بر روی زمین است که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند.
🔸حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی با اشاره به مراحلی که مقام معظم رهبری در راستای اهداف اهل بیت (ع) و پس از آن در دوران غیبت به عنوان اهداف مؤمنانی که قرار است تعهد حقیقی نسبت به نبوت داشته باشند، طراحی کردند، اظهار داشت: ایشان و حضرت امام خمینی (ره) هدف نهایی از انقلاب اسلامی را زمینه‌سازی برای ظهور منجی آخرالزمان امام زمان (عج) می‌دانند. 🔸وی با اشاره به اینکه گام پنجم انقلاب اسلامی ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب وحدت را در عمل یک تاکتیک نمی‌دانند که با قدرت گرفتن شیعه کنار گذاشته شود، بلکه بارها تأکید کرده‌اند که بحث اخوت اسلامی و اتحاد جوامع اسلامی یک مسئله تاکتیکی نیست که ما از روی جبر محیطی پذیرفته باشیم. 🔸حجت الاسلام صلح میرزایی گفت: با این نوع نگاه رهبر معظم انقلاب همگرایی‌های بسیاری بین امت اسلامی ایجاد شده است و حتی در جاهایی که قرار است برای جمهوری اسلامی جان داده شود، اهل سنت ایران پای کار می‌آیند؛ همانطور که در دفاع از حرم عاشقانه به میدان آمدند و پای کار ایستادند و نیز در دفاع از امنیت کشور جانفشانی کردند. 🔸وی هدف تمدنی اسلام را پیگیری بعثت انبیاء عنوان و ابراز کرد: حضرت آقا معتقدند که وقتی تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد، سهم بالایی در آمادگی افراد برای طلوع خورشید ولایت عظمی دارد، از این رو در اندیشه ایشان و همچنین امام خمینی (ره) تأکید بر وحدت همواره وجود داشته است و حتی در جاهایی با افرادی که رفتارهای حساسیت‌برانگیز انجام داده‌اند، برخورد کرده‌اند. 🔸حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی در ادامه بیان اینکه آرمان وحدت اسلامی از آنجایی که شرط لازم ایجاد تمدن نوین اسلامی است، جزو لوازم قطعی انقلاب اسلامی به شمار می رود و اگر انقلاب اسلامی به تمدن اسلام نرسد ناقص است، تأکید کرد: ما معتقدیم هرچقدر اتفاق وحدت جدی‌تر و عملی‌تر پیگیری شود، عقلانیت اعتقادات ما و منظومه‌ای بودن اعتقادات ما برای همگان از جمله برادران اهل تسنن روشن خواهد شد و می‌توانیم به یک سری اقدامات مشترک بیشتری دستیابیم که مصداق بارز آن بحث فلسطین و حمایت از آرمان آزادی قدس و نابودی اسرائیل است که حضرت آقا بارها تصریح کرده اند.
پروردگارا !🤲 در این لحظات ورود به سال نو که با روزهای آخر ماه مبارک شعبان و آغازین روزهای رمضان المبارک همراه شده است؛ به حرمت و برکت این دو ماه عزیز نيکوترين سرنوشت‌ها حلال‌ترين روزي‌ها پربارترين موفقیت‌ها پرسلامت‌ترین زندگی‌ها را براي دوستان و عزیزانشان مقدّر فرما! آمین! 🤲
🔵اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🔸 اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ وَ عَجِّلْ لَنَا ظُهُورَهُ‏ اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ وَ عَجِّلْ لَنَا ظُهُورَهُ‏؛خداوندا! برطرف ساز این غم و گرفتگی را که حاصل است به جهت غیبت امام، برای امت از امت، به سبب حاضرشدن آن بزرگوار و تعجیل فرما از برای ما ظهور آن حضرت را.
رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۲ را سال «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری کردند.
🌺 سال "مهار تورم، رشد تولید" مبارک باد🌺 🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃
📸 گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب در لحظه تحویل سال