eitaa logo
پرچمداران تربیت
66 دنبال‌کننده
2هزار عکس
141 ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅حضرات خمس یامرحل ومراتب ایجادنظام هستی: حضرت اول: تعين اول و تعين ثانی(غیب مطلق) حضرت دوم: عالم عقل(غیب مضاف) حضرت سوم: عالم مثال(شهادت مضاف) حضرت چهارم: عالم ماده(شهادت مطلق) حضرت پنجم: انسان كامل ✅تعین اول یاوحدت حقه حقیقیه: اولین مرحله ومرتبه تجلی خداوندهمان تجلی ذات برای ذات است که دراین مرحله خداوندمتعال درمرتبه ذات،اسماءوصفات رایک پارچه بدونه توجه به تفصیل آن اسماءوصفات موجوددرذات خودمشاهده می کندوازهمین جهت است که به این مرحله ازتجلی مقام احدیت گفته می‌ شودچراکه حضرت حق، ذات خود را در حالتی که جامع همه شئون الاهی و دارای همه اسما و صفات کمالی است بدون تفصیل وبه گونه بسیط مشاهده می کندوبه قول عرفارویه المفصل مجملا ✅تعین ثانی یاظاهروحدت حقیقیه: دومین مرحله ومرتبه تجلی خداوندتجلی ذات برای ذات است مثل تعین اول منتهابااین تفاوت که خداونددراین مرحله اسماءوصفات در ذات خودرابه صورت تفصیلی وباهمه ویژگی های آن اسماءوصفات مشاهده می کندوبه قول عرفارویه المجمل مفصلاوبه همین دلیل به این مرحله مقام واحدیت گویند این دومرحله ازتجلی یعنی تعین اول ودوم که درادبیات عرفانی وفلسفی یک تجلی محسوب می شودهردودردرخودذات خداوندمتعال جریان داردوبه همین دلیل تعین اول ثانی راتجلی علمی یاحقی می نامند نکته:این دوتجلی به فیض اقدس معروف است وفیض اقدس همان وجود علمی (اعیان ثابته)کل نظام هستی(عالم عقل،عالم مثال وعالم ماده درسیرنزول وصعود) درذات باری تعالی وحصول استعدادوجودآن عوالم درعلم ربوبی است به دلیل اینکه در ظهور علمی، کثرت و تعدد مفیض و مستفیض وجود نداردظهور علمی اشیا به واسطه فیض اقدس تحقق می‌یابد؛ یعنی اقدس از شوائب کثرات.
✅پس ازمرتبه تعین اول وثانی که تجلی علمی ودرذات حق تعالی می باشدنوبت به تجلیات عینی وخلقی خارج ازذات می رسد یعنی تجلی اسماء وصفات در خارج ذات حق تعالی که موجب حقایق موجود درعالم ممکنات می شودکه به این ایجاددراین مراحل،فیض مقدس،فیض منبسط، نفس رحمانی، روح محمدی و اول ما خلق الله گفته می شود نکته:برطبق قاعده الواحدلایصدرعنه الاالواحدتمام تجلیاتی که درفیض اقدس وفیض مقدس توسط حق تعالی که یک حقیقت واحداست رخ می دهدبنابراین همه تجلیات درهمه عوالم یک امر واحد است درنتیجه درکل مراتب وجودی فیض اقدس ومقدس خداوندتبارک وتعالی در عین اول آخر است و هیچ چیزی ثانی و ثالث خدا نیست . نکته:فیض اقدس باطن فیض مقدس وفیض مقدس ظاهرفیض اقدس هُوَ الْأوَّلُ وَالاْخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عَلِیمٍ‏‏ ‏‏علامه قیصری در این زمینه فرموده است:‏ ‏‏الفیض الأقدس، الذی هو التجلّی بحسب أوّلیة الذات و باطنیتها والفیض المقدّس،‏‎ ‎‏الذی هو التجلّی بحسب ظاهریتها و آخریتها؛‏ ‏‏فیض اقدس تجلّی حق است به حسب ظهور اوّلیت و باطنیت در این مقام دو اسم «یااول»‏‎ ‎‏و «یا باطن» حضور دارند فیض‏‎ ‎‏مقدس تجلّی حق است به حسب ظهورآخریت وظاهریت دراین مقام دواسم «یاآخر» و «یاظاهر»حضوردارند مرکز فیض اقدس، اوّلیت و باطنیت است؛ مرکز فیض مقدس،‏‎ ‎‏آخریت و ظاهریت است.‏ شایان ذکراست که بحث اولیت وآخریت وباطنیت وظاهریت مراتب وجودی فیض مقدس یعنی عالم عقل(غیب مضاف)،عالم مثال(شهادت مضاف)وعالم ماده (شهادت مطلق) نیزجاری می باشدبنابراین: تعین اول وثانی باطن عالم عقل وعالم عقل ظاهرتعین اول وثانی عالم عقل باطن عالم مثال وعالم مثال ظاهرعالم عقل عالم مثال باطن عالم ماده وعالم ماده ظاهرعالم مثال
✅عالم عقل یاغیب مضاف: اولین تجلی خلقی خداوندمتعال که کل اسماءوصفات حق تعالی راداراست وطبق نظرفلاسفه وعرفای اسلامی به ویژه حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه)همان عالم امراست که خداونددرآیه ۵۴سوره اعراف(أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَكَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ) فرموده،عالم عقل یاغیب مضاف است که در قوس نزول واسطه پدید آمدن وایجاددیگرعوالم و واسطه نزول خیرات و برکات از جانب حق متعال به آن عوالم می باشدوبه دلیل اینکه مجرد از ماده است،احاطه وجودی برسایر عوالم داردکرددکه این بیان ازمضمون روایت شریف امام باقر(علیه السلام)گرفته شده که فرموداندزمانی که خداوندعقل راآفریداورابه نطق درآوردواوراموردخطاب درآورد قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْكَ بازآعقل باز آمد. سپس فرمود: برگرد. عقل نیز برگشت. آن گاه خداوند فرمود به جلال و عزّتم سوگند که آفریده‌ای را که از تو نزد من محبوب تر باشد نیافریده‌ام بزرگان عرفان می فرمایندمراد از اقبال همان تجلی و ظهور عقل در مراتب وجود است یعنی خداونداول به عقل فرمان داد که در همه مراتب تعینات عالم ملک و ملکوت ظهور پیدا کند و عقل نیز آن را پذیرفت ومراد از ادباراین است که عقل با همه مظاهرش از عالم تفصیل به حضرت جمع برمی گردد ‼️این مرتبه وجودی نورانی همان فیض مقدس وحقیقت محمدیه است که دارای سه مقام خلافت، نبوت و ولایت می باشد 👈خلافت عقل یعنی ظهور او در عالم وجود و موجودات امکانی 👈نبوت عقل یعنی آشکارکردن همه کمالات حضرت حق و اسماء و صفات وی بر دیگر عوالم. 👈ولایت عقل یعنی تصرف تام آن بر همه مراتب غیب و شهود تاحدی که از خود آنها به خودشان نزدیک تر باشد
وجودنازنین چهارده نورمقدس معصومین(علیهم السلام) اولین مخلوقات حق تعالی می باشندامام رضا(علیه السلام) می فرمایند: أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ أَرْوَاحُنَا فَأَنْطَقَهَا بِتَوْحِیدِهِ وَتَمْجِیدِهِ ثُمَّ خَلَقَ الْمَلائِكَةَ فَلَمَّا شَاهَدُواأَرْوَاحَنَانُوراًوَاحِداً اسْتَعْظَمَتْ أَمْرَنَا فَسَبَّحْنَا لِتَعْلَمَ الْمَلَائِكَةُ أَنَّا خَلْقٌ مَخْلُوقُونَ وَأَنَّهُ مُنَزَّهٌ عَنْ صِفَاتِنَا فَسَبَّحَتِ الْمَلَائِكَةُ بِتَسْبِیحِنَا وَنَزَّهَتْهُ عَنْ صِفَاتِنَا فَلَمَّا شَاهَدُوا عِظَمَ شَأْنِنَا هَلَّلْنَا لِتَعْلَمَ الْمَلَائِكَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّا عَبِیدٌ وَلَسْنَا بِآلِهَة نخستین مخلوقی که خدای عزوجل آفرید، ارواح ما بود. پس به توحید و تمجید خودش آنها را به نطق درآورد. سپس ملائکه را خلق کرد. هنگامی که ملائکه ارواح ما را که نوری واحد بود، مشاهده کردند امر ما را عظیم یافتند. پس ما تسبیح گفتیم تا ملائکه بدانند که ما مخلوقیم و خدای تعالی از صفات ما منزه است. پس تسبیح گفتیم و ملائکه به تسبیح ما تسبیح گفتند و ما خداوند را از صفات خود پاک شمردیم. پس وقتی عظمت شأن و مقام ما را دیدند، ما لا اله ‌إلا الله گفتیم تا ملائکه بدانند که ما بنده‌ایم و خدا نیستیم. ودر روایت دیگری ازوجودنازنین امام باقر(علیه السلام) آمده است: كُنَّا نُوراً بَینَ یدَی اللَّهِ قَبْلَ خَلْقِ خَلْقِهِ فَلَمَّا خَلَقَ الْخَلْقَ سَبَّحْنَا فَسَبَّحُوا وَهَلَّلْنَا فَهَلَّلُوا وَكَبَّرْنَا فَكَبَّرُوا ما در پیشگاه خداوند نوری بودیم، پیش از اینکه عالم را بیافریند. هنگامی ‌که خداوند خلایق را آفرید، ما تسبیح گفتیم و آنها آموختند و تسبیح گفتند، و ما تهلیل (لا اله ‌الا الله) گفتیم و آنها آموختند و تهلیل گفتند، و ما تکبیر گفتیم و آنها آموختند و تکبیر گفتند. ازامیربیان حضرت امیر‌المؤمنین علی(علیه السلام) چنین نقل شده است: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَحَدٌ وَاحِدٌ تَفَرَّدَ فِی وَحْدَانِیَّتِهِ ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ نُورا ثُمَّ خَلَقَ مِنْ ذَلِكَ النُّورِ مُحَمَّدا(صلى الله علیه وآله) وَخَلَقَنِی وَذُرِّیتِی ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ رُوحاً فَأَسْكَنَهُ اللَّهُ فِی ذَلِكَ النُّورِ وَأَسْكَنَهُ فِی أَبْدَانِنَا فَنَحْنُ رُوحُ اللهِ وَكَلِمَاتُه‏ به‌راستی که خداوند تبارك‌وتعالى یكتا و بى‏همتاست و در وحدانیت خود بى‏نظیر است. سپس تكلم به ‌كلمه‏اى كرد. آن كلمه نوری شد. سپس از آن نور محمد(صلى الله علیه وآله)، من و ذریه‏ام را آفرید. سپس تكلم به ‌كلمه‏اى كرد. آن كلمه روح شد. پس خداوند روح را در آن نور ساكن ساخت، و در بدن‌هاى ما قرار داد. پس ما روح‌الله و کلمات او هستیم
وجود نورانی حضرات معصومین(علیه السلام) ازصلب عالم جبروت به بطن عالم ملکوت واز صلب عالم ملکوت به باطن عالم ملک وسپس به آدم ابوالبشر وارد گردید و بعد از آن یکی به صلب عبدالله و یکی به صلب ابوطالب وارد شد. قال رسول الله (صلى الله عليه واله): كنت أنا وعلی نوراً بين يدي الله عزّ وجلّ، يسبّح الله ذلك النور و يقدّسه قبل أن يخلق الله آدم بألف عام، فلمّا خلق الله آدم ركب ذلك النور في صلبه، فلم يزل في شيء واحد، حتى افترقنا في صلب عبد المطلب فَفِيَّ النبوة وفي عليّ الخلافه. پيامبراکرم فرمود: من و علی هزار سال قبل از آفرينش آدم نوری در برابر خدای عزوجل بودیم و آن نور خدا را تسبیح و تقدیس می کرد. چون خداوند آدم را خلق كرد اين نور را در پشت او قرار داد. ما پيوسته يكي بوديم تا اینکه در صلب عبدالمطلب از هم جدا گشتیم که نبوّت در من و خلافت در علی قرار گرفت. عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِی عَنِ النَّبِیِّ(صلى الله عليه واله): قَالَ خُلِقْتُ أَنَا وَ عَلِیٌّ مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ اللَّهُ آدَمَ بِأَرْبَعَةِ آلَافِ عَامٍ فَلَمَّا خُلِقَ آدَمُ رُكِّبَ ذَلِكَ النُّورُ فِی صُلْبِهِ فَلَمْ نَزَلْ فِی شَیْ‏ءٍ وَاحِدٍ حَتَّى افْتَرَقْنَا فِی صُلْبِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ سلمان فارسی از پیامبراکرم نقل می کند: من و علی از نور واحد آفریده شدیم چهار هزار سال پیش از آنکه آدم خلق شود. پس هنگامی که آدم خلق شد، آن نور در صلب آدم قرار گرفت.ماهمواره درشیء واحدبودیم تاآنکه درصلب عبدالمطلب از یکدیگر جدا شدیم
حضرات معصومین(علیه السلام)آئینه تمام نمای جمیع اسماء حق تعالی ومثال تام حضرت حق می باشندو طبق بیان حضرت ولی عصر(ارواحناله الفداء)درزیارت رجبیه لاَ فَرْقَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُکَ وَ خَلْقُکَ هیچ فرقی بین خداوندمتعال و اهل بیت عصمت وطهارت(علهیم السلام) نیست الااینکه آل محمد(علهیم السلام) مخلوق و مربوب هستند و او الله و پروردگار ومخلوق در جمیع امور محتاج و قائم به او میباشد چهارده نورمقدس(علیهم السلام)همه کمالات واسماء وصفات حق تعالی رابرعوالم وجودآشکارودرنتیجه واسطه پدید آمدن وایجاد دیگر عوالم و واسطه نزول خیرات و برکات از جانب حق متعال به آن عوالم می باشدولذاطبق توضیحی که دراین موضوع گذشت حضرات معصومین(علیهم السلام)اول وآخروظاهروباطن عوالم وجودهستندپیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودندشبی که به معراج رفتم خداوندمتعال ازپشت حجاب بامن سخن فرمودندکه بخشی ازآن سخن این بودکه: یا مُحَمَّدُ عَلِیٌّ الاَْوَّلُ وَ عَلِیٌّ الاْخِرُ، وَ الظّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیم ای محمّد!علی اول وعلی آخر و ظاهر و باطن است و او به همه چیزی علم دارد خاتم الانبیاء(صلی الله علیه وآله)فرمودند: لیلة اُسری بی الی السماء لم أجد باباً ولا حجاباً ولا شجرة ولا ورقة ولا نمرقة الاَ مکتوب علیها علی علی وان اسم علی مکتوب علی کلَ شی. در شب معراج هیچ بابی وحجابی ودرختی وبرگی وتکیه گاهی رانیافتم الااینکه برروی آن نوشته شده بود علی علی واسم مبارک علی بر همه اشیاء نوشته شده است چراکه وجودنازنین حضرات معصومین بواسطه ولایتشان درهمه مراتب عوالم وجودظهوروبرهمه مراتب غیب و شهودتصرف تام دارند
براساس مطالب فوق می توان بیان داشت که اهل بیت(علیهم السلام)قرآن ناطق هستندتوضیح اینکه قرآن کلام خداست وبرای رسیدن به عالم ماده به دلیل اینکه عالم ماده ظرفیت دریافت مستقیم کلام باری تعالی راندارد بایدتنزل رتبه ای داشته باشدیعنی ازمقام الوهیت به عالم عقل وازآنجابه عالم مثال وسپس به عالم ماده به صورت قرآن دردسترس ماقراربگیردو این که روایت داریم آیات قرآن بطنی داردوهرکدام ازآن بطون نیزبطن هایی دارد منظورهمین عوالم وجوداست یعنی بطن آیات قرآن عالم ماده،عالم مثال باهمه مراتب آن است وبطن آیات عالم مثال،عالم عقل باتمام مراتب آن است درنتیجه کسی به باطن آیات قرآن درمرتبه مثال وعقل نمی رسدالااینکه ازجهت وجودی به آن مراتب برسد بنابراین به دلیل اینکه اهل بیت حقیقت عوالم وجودنددرنتیجه حقیقت قرآن می باشندحتی قبل از نزول قرآن ولذاامیرالمومنین(علیه السلام) دربدوتولدزمانی که پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله)برای دیدنش تشریف می آورند درآغوش مادرش بر چهره حضرت خندیدندوبه ایشان سلام کردندو به اذن خداوند سوره مومنون راقرائت فرمودندبِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ تا آخر آیات ومبتنی برهمین توضیح روشن می شود روایت امیرالمومنین(علیه السلام)که فرمودند: ان كل ما في العالم في القرآن و كل ما في القرآن بأجمعه في فاتحة الكتاب، و كل ما في الفاتحة في البسملة، و كل ما في البسملة في الباء، و أنا النقطة تحت الباء تمام آنچه در عالم است در قرآن است و تمام آنچه در قرآن است در سوره حمد و آنچه در سوره حمد است در بسم الله الرحمن الرحيم جمع شده است، و آنچه در بسم الله الرحمن الرحيم است در باء آن است و من نقطه تحت الباء هستم سيد حيدر آملی ازعرفای بزرگ می فرماید در مورد: از اين جهت،اين حقيقت را نقطه ناميده اند كه اين حقيقت، اولين وجود متعين در عالم هستی است كه به خاطر تعين خود، پيدايش تعينات ديگر را به دنبال داشته است. مانند نقطه باء كه اولين نقطه ای است كه الف را كه هيچ اسم و رسم و حدی نداشت، به شكل باء متعين ساخت.باءهمان الف است كه به وسيله نقطه، تعين بائی يافته است. اين سخن اميرمؤمنان(صلوات الله و سلامه عليه) كه فرمود:انا النقطه تحت الباءبه همين مطلب اشاره دارد. همان گونه كه نقطه باء سبب تعين الف و پيدايش باء شده است ، امير مؤمنان نيز، همانند آن نقطه در عالم هستی است كه سبب تعين وجود شده است
✅جمع بندی مطالب: روح درآیه تنزل ملائکه وروح درسوره قدر،هم سنخ روح درآیه ۵۸ سوره اسراء یَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُـلِ الـرُّوحُ مِـنْ أَمْـرِرَبِّي می باشدوروح دراین آیه ازسنخ امرالهی است وامرهم به معنای ابداع وایجادعوالم هستی می باشدوایجادعوالم هستی توسط خداوندمتعال هم منحصردردو عالم خلق وعالم امراست وعالم امر نیزاولین تجلی خلقی خداوندمتعال یعنی عالم عقل یاغیب مضاف است که در قوس نزول واسطه پدید آمدن وایجاددیگرعوالم و واسطه نزول خیرات و برکات از جانب حق متعال به آن عوالم می باشدکه این مرتبه وجودی نورانی همان فیض مقدس یاحقیقت محمدیه است درنتیجه منظورازروح درسوره قدرحقیقت چهارده نورمقدس(علیهم السلام)می باشندهمچنانکه امام صادق(علیه السلام)درتفسیر سوره قدرفرمودند: اللیلة فاطمة و القدر الله، فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرك لیلة القدر، و انما سمیت فاطمة لانّ الخلق فطموا عن معرفتها. و قوله: «ما ادراك ما لیلة القدر؟ لیلة القدر خیرٌ من الف شهر» یعنی خیر من الف مؤمن و هی امّ المؤمنین. «تنزل الملائكة و الروح فیها» و الملائكة المؤمنون الذین یملكون علم آل محمد(صلی الله علیه وآله) و الروح القدس هی فاطمة علیهاالسلام. «باذن ربّهم من كل امر سلام هی حتی مطلع الفجر» یعنی حتی یخرج القائم علیه‌السلام.» مراد از لیل فاطمه و مراد از قدر الله است، پس كسی كه فاطمه را آن گونه كه شایسته است بشناسد بی‌تردید شب قدر را درك نموده است، و این كه فاطمه، فاطمه نامیده شده چون خلق از معرفت او بی‌نصیب‌اند، این كه فرمود: چه می‌دانی كه شب قدر چیست؟ شب قدر از هزار ماه بهتر است. مراد این است كه فاطمه از هزار مؤمن برتر و بالاتر است و او مادر مؤمنان است. این كه فرمود: ملائكه و روح در شب قدر نازل می‌شود. مراد مؤمنانی است كه علوم آل محمد را دریافت نموده و مالك آن می‌شوند، و مراد از روح القدس، فاطمه زهرا(س) است. اینكه فرمود: آن شب تا صبح، صلح و سلام است. مراد زمان ظهور قائم آل محمد است. ۱)همچنان که شب قدرظرف نزول قرآن می باشدوجود حضرت زهرا(سلام الله علیها) نیز ظرف نزول یازده قرآن ناطق می باشد ۲)اگرحقیقت نوری حضرت زهرا (سلام الله علیها) که محل تجلی فیض حق تعالی می باشدنبودعالم ایجاد نمی شد چراکه: لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمة لما خلقتکماوازهمین جهت است که ایشان رازهرا(سلام الله علیها) نامیده اندچراکه به واسطه ایشان عالم روشن شده است ۳)حضرت فاطمه(سلام الله علیها)حقیقت شب قدراست وشب قدرشب رحمت بنابراین به دلیل اینکه حضرت تبلور رحمت الهی است خداوند به واسطه ایشان هزار هزار دوزخی را از جهنم آزاد می نماید. ۴)منزلت شب قدر از هزار ماه رفیع تر است وهیچ شب و روزی نمی تواند در منزلت با او برابری نمایدواین چنین است حضرتش که هیچ شخصی نمی توانددر منزلت با ایشان برابری کندتا جایی که امام حسن عسکری (علیه السلام) می فرمایند: ما حجت خدا بر شما هستیم و مادرمان فاطمه (سلام الله علیها) حجت خدا بر ماست. ۵)همچنانکه شب قدرمشخص نیست و محتمل در سه شب است محل قبرمنور ایشان نیز مشخص نیست ومحتمل در سه مکان می باشد.
اجرای مسابقه🎯دارت جام رمضان توسط متربیان حلقه میانسال ـــــــ🌺🌱☘🍃🌺_____________ ▪ کانال ما را در سروش دنبال کنید ❤↓🥀 sapp.ir/heyat_ کانال ما را در روبیکا دنبال کنید ❤↓🥀 https://rubika.ir/heyat110 حُبُّ الحُسـ❤ــیـن هُویَّتُنا... مٰا‌ملَـت‌اِمٰام‌ 🇮🇷
اجرای مسابقه🎯دارت جام رمضان توسط متربیان حلقه نوجوان💝 ـــــــ🌺🌱☘🍃🌺_____________ ▪ کانال ما را در سروش دنبال کنید ❤↓🥀 sapp.ir/heyat_ کانال ما را در روبیکا دنبال کنید ❤↓🥀 https://rubika.ir/heyat110 حُبُّ الحُسـ❤ــیـن هُویَّتُنا... مٰا‌ملَـت‌اِمٰام‌ 🇮🇷
اهدای جایزه به کسانی که در سوالات طرح شده در مراسم جزء خوانی در طول ماه مبارک شرکت کرده بودند شامل متربیان مقطع کودک تا میانسال واهدای جایزه ویژه به یکی از متربیان مقطع نوجوان خانم عبدالهی که در طول ماه رمضان مسولیت مهد کودک مسجد را به عهده داشت. ـــــــ🌺🌱☘🍃🌺_____________ ▪ کانال ما را در سروش دنبال کنید ❤↓🥀 sapp.ir/heyat_ کانال ما را در روبیکا دنبال کنید ❤↓🥀 https://rubika.ir/heyat110 حُبُّ الحُسـ❤ــیـن هُویَّتُنا... مٰا‌ملَـت‌اِمٰام‌ 🇮🇷
. زبان، درنده اى است كه اگر رها شود زخم زند. (نهج‌البلاغة،حکمت۶۰) 🌺🌺🌺 شرکت دختران نوجوان به همراه خانواده در نماز عید سعید فطر در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ۱۴۰۱/۲/۱۳ https://rubika.ir/nasimerooshan1