✅ داستانک
برادر کوچکم محمد، ۶ساله بود؛ یک روز پدر از او پرسیدند: محمد، نمازت را خواندی؟ محمد گفت: بله پدر؛ پدر میدانستند که محمد در حیاط مشغول بازی بوده و احتمالاً نماز نخوانده است. با درایت و ظرافت خاصی پرسیدند: وقتی نماز میخواندی کسی هم تو را دید؟ محمد که پسر بسیار تیزهوشی است سریع جواب داد: به قدری حواسم به خدا بود که متوجه نشدم کسی مرا دید؛ یا ندید.
پدر لبخندی زدند و گفتند: آفرین به تو پسر خوب که اینقدر به نماز توجه داشتی.
سپس با تشویقهای گوناگون کاری کردند که نماز سر وقت او ترک نشد.
📚 کتاب استاد مطهری از نگاه خانواده؛ ص۹۶؛ به روایت دختر شهید؛
🏷 #داستانک | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
✅ داستانک
آقا اهل سیر و سلوک و تهجد بود و بسیار با تحمل و اهل مدارا. یادم هست یکبار شیوخ محله آمدند پیش آقا که این پیشنماز مسجد فلانجا، یکریز به شما و کتابهایتان بد و بیراه میگوید و همۀ ما را کلافه کرده است. لطفاً به ما اجازه بدهید او را برداریم و کس دیگری را بیاوریم. آقای مطهری گفت: «بندۀ خدا هشت سر عائله دارد. خدا نکند که ما باعث شویم که آنها از نان خوردن بیفتند. توهین به من اشکالی ندارد و قاضی نهایی خداست. دعا کنید در پیشگاه او شرمنده نباشیم. این چیزها میگذرند.»
📚 کتاب استاد مطهری از نگاه خانواده؛ ص۸۰؛ به روایت همسر شهید؛
🏷 #داستانک | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
💠 حضرت امام -قدسسره-: «فرزند عزیزی را که پارۀ تنم بود، از دست دادم ...» (صحیفۀ امام؛ ج۷؛ ص: ۱۸۰)
| معبری به دریای عرفان، حکمت و فقهِ عینی از مسیر مطالعۀ تخصصی آثار علامه، آیت الله شهید مطهری -قدسسره- |
❇️ کانال «پارۀ تن»
https://eitaa.com/Pareye_Tan
🌹 سالروز پیروزی شکوهمند «انقلاب اسلامی مردم ایران» مبارک باد.
✍🏻 معنای اسلامیبودن انقلاب در کلام استاد _________________________
سؤال ❓
اسلامیت در «انقلاب اسلامی»، به چه معناست؟
جواب توسط شهید 📨
اگر ما میگوییم انقلاب ایران یک انقلاب اسلامی بود، معنایش این نیست که یک انقلابِ فقط روحانی و معنوی و راجع به حالات معنوی انسان بود؛ چون امکان عبادتها و نیایشها به درستی نبود و درب مساجد بسته بود مردم طغیان کردند. نه، انقلاب اسلامی، یعنی انقلابی که همهجانبه بود و اسلام در همه جوانبش نفوذ داشت.
📘 استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، صفحۀ ۱۲۹
🏷 #انقلاب_اسلامی | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
🧠 #تأملانگیز | بیماری اجتماعی
(مقیاس کوچکی و بزرگی کار)
✍🏻 شرح یک بیماری اجتماعی توسط حضرت استاد _______________________________
مقدمه | مشکل❗️
یکی از معضلات فکری که جامعه و خصوصاً فضای علمی به آن دچار میشوند، این است که کار هر چقدر مشکلتر باشد، در نظر افراد بزرگتر جلوه میکند؛ هر چند آنچنان سودمند نباشد و از آن طرف اگر کاری ساده باشد، در نظرها کوچک به شمار میآید؛ هر چند مفید و سودمند باشد.
مسئله ❓
حال جای این پرسش است که به راستی ملاک بزرگی و کوچکی یک عمل چیست؟ و انحراف در این ملاک چه آثار سوئی را در پی دارد؟
جواب توسط شهید 📨
حضرت استاد به این معضل فکری اجتماعی در مقدمهٔ کتاب داستان راستان به این نحو اشاره دارند:
➖ در مدتی که مشغول نگارش یا چاپ این داستانها بودم، بعضی از دوستان ضمن تحسین و اعتراف به سودمندی این کتاب، از اینکه من کارهای به عقیدهٔ آنها مهمتر و لازمتر خود را موقتاً کنار گذاشته و به این کار پرداختهام، اظهار تأسف میکردند و ملامتم مینمودند که چرا چندین تألیف علمی مهم را در رشتههای مختلف به یکسو گذاشتهام و به چنین کار سادهای پرداختهام.
➖ حتی بعضی پیشنهاد کردند که حالا که زحمت این کار را کشیدهای، پس لااقل به نام خودت منتشر نکن.
➖ من گفتم: چرا؟ مگر چه عیبی دارد؟
➖ گفتند: اثری که به نام تو منتشر میشود، لااقل باید در ردیف همان اصول فلسفه باشد، این کار برای تو کوچک است.
➖ گفتم: مقیاس کوچکی و بزرگی چیست؟
معلوم شد مقیاس بزرگی و کوچکی کار در نظر این آقایان مشکلی و سادگی آن است و کاری به اهمیت و بزرگی و کوچکی نتیجهٔ کار ندارند؛ هر کاری که مشکل است بزرگ است و هر کاری که ساده است کوچک.
اگر این منطق و این طرز تفکر مربوط به یک نفر یا چند نفر میبود، من در اینجا از آن نام نمیبردم.
➖✓ متأسفانه این طرز تفکر -که جز یک بیماری اجتماعی و یک انحراف بزرگ از تعلیمات عالیهٔ اسلامی چیز دیگری نیست- در اجتماع ما زیاد شیوع پیدا کرده؛ چه زبانها را که این منطق نبسته و چه قلمها را که نشکسته و به گوشهای نیفکنده است؟
➖ به همین دلیل است که ما امروز از لحاظ کتب مفید و مخصوصاً کتب دینی و مذهبی سودمند، بیش از اندازه فقیریم.
📘 استاد مطهری، داستان راستان، جلد ۱، مقدمه
🏷 #بیماری_اجتماعی | #عمومی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 #یادداشت | أهمیت نظام اندیشه _۱_
🔖 شرط اساسی تبلیغ
✍🏻 شرح شرط اساسی تبلیغ، توسط استاد شهید _______________________________
مقدمه | مشکل❗️
گاهی چنین پنداشته میشود که برای تبلیغ اسلام، خواندن چند کتاب در زمینههای مختلف اسلامی کافی است و مُبَلّغ با مطالعۀ آنها بینیاز میشود.
مسئله❓
حال جای این پرسش است که یک مُبَلّغ به چه میزان نیاز به شناخت اسلام دارد و کیفیت و نحوۀ شناخت او از اسلام باید چگونه باشد؟
جواب توسط شهید 📨
➖ اولین شرط برای یک نفر مبلّغ، شناسایی خود مکتب است، شناسایی ماهیت پیام است؛ یعنی کسی که میخواهد پیامی را به جامعه برساند، باید خودش با ماهیت آن پیام آشنا باشد.
➖ باید فهمیده باشد که هدف این مکتب چیست، اصول و پایههای این مکتب چیست، راه این مکتب چیست و به کجا میرسد، اخلاق و اقتصاد و سیاست این مکتب چیست، معارف این مکتب چیست، توحید و معاد این مکتب چیست، احکام و مقررات این مکتب چیست.
➖ آخر مگر کسی میتواند پیامی را به مردم برساند بدون آنکه خودش آن پیام را شناخته و درک کرده باشد؟!
➖ این مثل این است که بگوییم یک نفر مرجع تقلید باشد؛ اما فقه نخوانده باشد. چطور میشود کسی مرجع تقلید باشد و بخواهد براساس فقه فتوا بدهد و فقه نخوانده باشد؟! و یا مثل این است که یک نفر میخواهد طبیب باشد؛ اما پزشکی نخوانده باشد.
➖ از اینجا معلوم میشود که برای یک نفر مبلّغ تا چه اندازه وسعت اطلاعات علمی و شناخت اسلام، آن هم به صورت یک مکتب لازم است.
➖ اسلام خودش یک مکتب است، یک اندام است، یک مجموعۀ هماهنگ است.
➖ یعنی تک تک شناختن هم فایده ندارد؛ باید همه را در آن اندام و ترکیبی که وجود دارد بشناسیم.
➖ ارزیابی ما دربارۀ مسائل اسلامی باید درست باشد. برای یک اندام، یک عضو به تنهایی ارزش ندارد. در اندام انسان، دست، پا، بینی، چشم، گوش، اعضای درونی مثل معده، روده، قلب و مغز هر کدام یک عضو هستند، ولی آیا ارزش این اعضا در این اندام _با اینکه همه لازم و واجب هستند_ یک جور است؟ آیا اگر لازم شد ما یک عضو را فدای دیگری کنیم، کدام عضو را فدای عضو دیگر میکنیم؟ آیا اگر لازم شد، قلب را فدای دست میکنیم یا دست را فدای قلب؟ معلوم است که دست را فدای قلب میکنیم چون بدون دست میتواند زنده بماند؛ ولی بدون قلب نمیتواند، بدون کبد یا مغز و اعصاب نمیتواند زنده بماند.
➖ اسلام هم این گونه است، که این خودش بحثی است به نام «اهمّ و مهم».
اما چگونه میتوان به این شرط اساسی دست یافت❓
🧩 ادامه دارد...
📘 استاد مطهری، حماسۀ حسینی، جلد ۱، صفحۀ ۳۸۹
🏷 #نظام_اندیشه | #تخصصی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📒 #خاطرات | اسلام مکتب است
👤 به نقل از مرحوم آیت الله امامی کاشانی -رحمهاللهتعالی- ______________________
➖پس از اينكه آقاى مطهرى از زندان آزاد شدند، براى ديدن او، به خانهٔ شان در خيابان رى رفتيم. ايشان نقل مىكردند كه:
➖«اينها (ساواك) به من مىگفتند كه شما اسلام را به صورت فكر به خورد مردم میدهيد و براى آنها بيان مىكنيد. شما دين و سياست را توأم كردهايد. اين خيانتى است كه به اسلام مىكنيد.»
➖در چند جا من نيز شاهد ترس رژيم از اين تفكر اسلامى بودهام. مثلاً وقتى من در مسجدى، در چهارراه كوكاكولا به منبر رفته بودم، ساواكیها مرا دستگير كردند؛ آنها مىگفتند كه شما اسلام را به صورت مكتب و تفكر عرضه مىكنيد؛ من هم مىگفتم كه ما آيات قرآن را معنى مىكنيم.
➖خلاصه رژيم و شاه نمىخواستند كه اين به صورت فكر و یک مكتب در مملكت مطرح شود.
➖از زمان ائمه -عليهمالسلام- و بعد از غيبت حضرت ولىعصر -عجلاللهتعالیفرجهالشریف- كتابهايى كه علما يكى بعد از ديگرى نوشتند، همه پيرامون مكتب اسلام بود. اين سفرهاى بود كه از زمان ائمه -عليهم السلام- تاكنون پهن بود و از آن، تا زمان حضرت امام خمينى استفاده نشده بود.
📕 خاطرات ۱۵ خرداد، دفتر اول (قم)،صفحهٔ ۴۹
🏷 #اسلام_مکتب_است |#عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
🗒 #یادداشت | أهمیت نظام اندیشه _۲_
🔖 چگونگی فهم اسلام به صورت مجموعهٔ هماهنگ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدّمه❗️
اوّلین و اساسیترین شرط مُبَلِّغ اسلام این است که نگاه او به اسلام، یک نگاه جامع و هماهنگ باشد و اسلام را به عنوان یک مجموعهای هماهنگ بشناسد؛ یعنی اسلام را یک کُلّ دارای أجزاء ببیند که تمامی أجزاء آن به هم مرتبط هستند.
مسئله❓
حال جای این پرسش است که یک مبلِّغ اسلام، چگونه میتواند به نگاه جامع به اسلام برسد و دچار جزءنگری نشود؟ چگونه میتواند بفهمد که ماهیت مکتب چیست؟ چگونه میتواند اصول و پایههای مکتب را درست و عمیق متوجه بشود و هدف مکتب را به خوبی دریابد؟
جواب 📨
مقدّمه
➖ انسان در مسیر رشد و حرکت تکاملی خود نیازمند نقشهٔ کلان از راه مستقیم و اطّلاع از خطوط اصلی اقدام و عمل است و هیچ امری نمیتواند جای خالی آن را پر کند. در فرهنگ قرآن کریم، از این نقشهٔ کلان و خطوط اصلی با عنوان «مُحکَمَات» یاد میشود.
تعریف محکمات اندیشه
امّا محکمات و بنیانهای معرفتی انسان چیست؟
➖ محکمات اندیشه یا بنیانهای معرفتی انسان، مجموعهای هماهنگ از مفاهیم کلیدی و گزارههای بنیادین است که میان آنها روابط واقعی و اساسی برقرار است و به سایر بخشهای فکری و دانشی انسان و همچنین تصمیمات و اقدامات او أولاً، معنا میدهد؛ ثانیاً، جهت میدهد؛ ثالثاً، نِظام و هماهنگی میبخشد و آنها را به یک منظومه و شبکهٔ منسجم و کارآمد مُبدَّل میسازد.
➖ به مجموع چنین محکماتِ مفهومی و گزارهای، «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» گفته میشود که در همهٔ سطوح علمی و عملی انسان، نقش بنیادینی دارد و پشتیبان محکمی در شرایط سخت و بحرانی و در برابر انحرافات فکری و اخلاقی خواهد بود.
➖ با توجه به تعریف «محکمات اندیشهای»، به خوبی این مطلب روشن میشود که وجود این محکمات، در فرایند و برایند تبلیغ اسلام به چه میزان مؤثر هستند. اینجاست که مشخص میشود که راه دستیابی به نگاه مجموعهای به اسلام، کسب «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» یا همان «محکمات معرفتی» است.
▫️اما چگونه میتوان به «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» رسید❓
🧩 ادامه دارد...
📘 با اقتباس از «درآمدی بر روششناسی نظام جامع اندیشهٔ اسلامی»
🏷 #نظام_اندیشه | #تخصصی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 #یادداشت | أهمیت نظام اندیشه_۳_
🔖 چگونگی دستیابی به نظام جامع اندیشهٔ اسلامی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدّمه ❗️
مبلِّغ اسلام برای این که بتواند به اسلام به عنوان یک مجموعهٔ هماهنگ بنگرد و هدف و ماهیت مکتب را بشناسد، ناچار است که «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» را تحصیل کند و در راه رسیدن به آن قدم بردارد.
مسئله❓
حال سؤال این است که چه راههایی برای کسب «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» وجود دارد؟ بهترین راهی که میشود معرِّفی کرد چیست؟ به چه دلیل؟
جواب 📨
مقدّمه
➖أولاً: کسانی که خود را مخاطبین آیهٔ نفر میبینند، باید به معنای دقیق کلمه، «اسلامشناس» بشوند؛ فقیه شده و معارف اسلامی را عمیقاً دریابند؛
➖ثانیاً: انبیاء الهی مأمور به این هستند که به زبان قومشان با آنها سخن بگویند؛ «زبان»، صرفاً یک سلسله واژگان نیستند؛ بلکه «زبان»، یعنی فرهنگ و زمانه و معانی حاکم بر جامعه؛ بنابراین انبیاء الهی مامور به این هستند که مطابق با روح جامعهٔ خودشان امر رسالت را ایفاء کنند و نیازهای جامعه خود را پاسخگو باشند؛
➖ثالثاً: جامعهٔ امروز ما سؤالات مختلفی دارد؛ نیازهای مختلفی دارد؛ دغدغههای متفاوتی دارد؛
➖رابعاً: منشأ تغییر نیازها و افزایش مسائل، ورود و سیطرهٔ تمدن غرب بر فضای جهانی است؛
➖خامساً: طلبهٔ امروز هم اگر بخواهد به زبان مردم وارد تبلیغ بشود، باید فرهنگ و زمانهٔ خود را بشناسد و پرسشهای زمانهٔ خود را بداند و کیفیت مواجهه با جامعه و تمدن غرب را بداند و نیازهای جامعهٔ خود را بداند و نحوهٔ مواجههٔ با این نیازها، پرسشها و دغدغهها را بداند و نیروی کافی برای این کار داشته باشد؛
▫️برای پاسخ به نیازهای زمان چه باید کرد؟
برای پاسخ، یا باید علم لَدنّی داشته باشیم؛ یا باید مکاشفه داشته باشیم؛ یا باید تحصیل و اکتساب کنیم؛ اما از آنجایی که علم لَدُنّی و مکاشفه نداریم، تنها راهی که باقی میماند، «تحصیل و کسب» است.
ما باید «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» را تحصیل کنیم؛ امّا چگونه؟
✓ راه تحصیل «نظام جامع اندیشۀ اسلامی»
پاسخ این است که باید به سراغ کسانی برویم که در عین حفظ أصالتهای حوزوی و اجتهاد در علوم حوزوی و رسیدن به درجهٔ «اسلامشناسی»، به تمدّن غرب هم پرداخته اند و سعی کردهاند که یک مواجههٔ عالمانه؛ فقیهانه و منصفانهای با این تفکر داشته باشند؛ یعنی باید با مطالعهٔ آثار متفکِّرین اصیل اسلامی و استخراج گزارههای بنیادین معرفتی، به «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» دست یافت و با استفاده از روشی که این بزرگواران استفاده کردند، مسیر ایشان را ادامه داد؛ چرا که آنها مسائل زمان خود را به درستی درک کردند و با زبان مردم با آنها سخن گفتهاند و به درجهای از جامعیت رسیدند و در اغلب معارف اسلامی ورود پیدا کردهاند؛ لذا انس با آنها، زمینۀ شکلگیری نظام فکری را در ما ایجاد خواهد کرد.
▫️امّا چرا خودمان مستقیماً به آیات و روایات مراجعه نکنیم و با توجه به آنها نظام اندیشۀ اسلامی را استخراج نکنیم❓
🧩 ادامه دارد...
🏷 #نظام_اندیشه | #تخصصی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 #یادداشت | أهمیت نظام اندیشه_۴_
🔖 دفع شبههٔ عدم نیاز به رجوع به متفکِّرین اصیل اسلامی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدّمه❗️
راه کسب «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی»، رجوع به آثار متفکرین اصیل اسلام و انسگرفتن با آثار ایشان و استخراج گزارههای بنیادین معرفتی و اندیشهای از آثار ایشان است.
مسئله | شبهه❓
اما این سؤال باقی است که با وجود منبع غنیای همچون آیات و روایات، چرا مستقیماً خودمان به آیات و روایات مراجعه نکنیم و نظام فکری را از درون آنها استخراج نکنیم؟ اصلاً رجوع به یک متفکر و آثار او، موجِب بستهشدن ذهن انسان خواهد شد.
پاسخ 📨
نقضی
➖ در علوم اسلامی همچون فقه و اصول، بزرگان ما و فقهاء ما _برای مثال_ از کتب مکاسب و رسائل شیخ اعظم -قدّسسرّه- شروع میکردند؛ امّا آیا ذهنشان بسته شد؟ آیا آراء شیخ به هیچ عنوان در بوتهٔ نقد و بررسی قرار نگرفت؟
➖ فقهاء ما برای این که در قدم اول، چهارچوب علم را دریافت کنند و با آن چهارچوب جلو بروند، به آثار بزرگان هر علمی مراجعه میکردند تا به آنها نظام فکری بدهد؛ سپس جلوتر میرفتند و با آثار متفکّر دیگری از همان علم آشنا شده و نظام فکری او را با دیگری مقایسه میکردند و به همین نحو ادامه میدادند؛ بدون این که ذهنشان بسته و متوقِّف در یک متفکِّر بشود.
➖ ما نیز اگر قصد داریم که در معارف اسلامی به یک چهارچوبی برسیم و زوایای معارف اسلامی را به دست بیاوریم، دقیقاً همین نکته نسبت به ما صادق است و باید از کسانی شروع کنیم که نسبت به معارف اسلامی دستی بر آتش دارند؛ تا به ما نظام فکری بدهند و چهارچوب معارف اسلامی را کسب کنیم؛ سپس مسیر خود را ادامه دهیم و در انتهاء، برای فهمیدن حرف آخِر و با توشهای گرانبها که همان چهارچوب فکری و نحوهٔ مواجههٔ با معارف اسلام است، به سراغ آیات و روایات برویم.
حلِّی
➖ أوّلاً: مراجعه به آثار متفکرین اصیل اسلام و انس با آنها، به معنای توقُّف در آثار آنها و بینیازشدن از آیات و روایات نیست؛ بلکه همهٔ اینها طریقیت دارند تا ما از طریقی سالمتر بتوانیم سر سفرهٔ معارف اهل بیت -علیهمالسلام- بنشینیم؛ بنابراین انس با متفکِّرین اسلامی، مسیر و آغازی مطمئن است؛ نه هدف و مقصد؛
➖ ثانیاً: اگر به آثار متفکِّرین اصیل مراجعه کنیم، میبینیم که مکرَّراً دعوت به عقلانیت و انتقادپذیری و حرّیت میشود و همین امر، در تربیت عقلانی بسیار مؤثر واقع خواهد شد و خود به خود، تفکر عقلانی و آزاداندیشی سالم را به شخص متعلِّم القاء میکند.
▫️اما از میان متفکِّرین اسلامی، بهتر است با کدام یک از متفکِّرین شروع کنیم❓
🧩 ادامه دارد...
🏷 #نظام_اندیشه | #تخصصی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 #یادداشت | أهمیت نظام اندیشه _۵_
🔖 آغاز مسیر با کدام متفکر (بخش اول)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدَّمه❗️
مطالعهٔ آثار متفکّرین اسلامی، آغازی مطمئن برای رسیدن به اقیانوس آیات و روایات و دریای معارف اهل بیت -علیهمالسلام- است.
مسئله❓
امّا این سؤال وجود دارد که با توجه به ضرورت انس با آثار متفکِّرین اسلامی، بهتر است با آثار کدام یک از متفکرین آغاز کنیم؟
جواب 📨
قطعاً مطالعهٔ آثار تمامی متفکِّرین اسلامی ضرورت دارد؛ امّا به چند جهت برای آغاز مسیر، مطالعهٔ آثار استاد شهید آیت الله مطهری -قدّسسرّه- پیشنهاد میشود:
➖۱- زبان ایشان، زبان راحتی است و با قلمی روان به تحلیل معارف پرداختهاند.
حضرت امام خمینی -قدّسسرّه- در اینباره میفرمایند: «او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم و بیقلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت»؛
➖۲- ایشان در آثارشان به زبان جوان امروز سخن گفتهاند؛ چراکه مخاطبینشان عمدتاً دانشجویان و اساتید دانشگاه بوده است؛ برخلاف اکثر متفکِّرین اسلامی که مخاطبینشان طلاب هستند و به زبان تخصّصی سخن میگویند؛
➖۳- مسئلهٔ عمده در آثار ایشان، پاسخگویی به سؤالات و مسائل و دغدغههای زمانهٔ خویش است.
ایشان در مقدّمهٔ کتاب عدل الهی میفرمایند: «این بنده از حدود بیست سال پیش که قلم به دست گرفته، مقاله؛ یا کتاب نوشتهام، تنها چیزی که در همهٔ نوشتههایم آن را هدف قرار دادهام حل مشکلات و پاسخگویی به سؤالاتی است که در زمینهٔ مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است»؛
➖۴- پررنگبودن عقل و برهان در آثار شهید؛
➖۵- پرنگبودن دعوت به تفکر و آزاداندیشی و عدم جمود و تعصب فکری؛
همهٔ اینها غیر از سخنانی است که از سوی امامین انقلاب نسبت به ایشان و آثارشان و اهمیت مطالعهٔ آن صورت گرفته است که به برخی از آنها اشاره خواهد شد.
🧩ادامه دارد...
🏷 #نظام_اندیشه | #تخصصی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 #یادداشت | أهمیت نظام اندیشه _۵_
🔖 آغاز مسیر با کدام متفکر (بخش دوم)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▫️ بخشی از سخنان امام خمینی _قدّسسرّه_ حول تأکید بر استاد شهید مطهری و آثار ایشان
🔰 آثار سودمند برای عارف و عامی
💠 «آثار قلم و زبان او بیاستثناء، آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت میگرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرحزاست»؛
صحیفهٔ امام؛ جلد ۱۴؛ صفحهٔ ۳۲۵.
🔰 توصیه برای فراموشنشدن آثار شهید
💠 «اکنون شنیده میشود که مخالفین اسلام و گروههای ضد انقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلامشکن خود، دست جوانان عزیز دانشگاهی را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند، من به دانشجویان و طبقۀ روشنفکران متعهِّد توصیه میکنم که کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسههای غیراسلامی فراموش شود»؛
صحیفۀ امام؛ جلد ۱۲؛ صفحۀ ۱۸۷ و ۱۸۸.
🔰 مردی کمنظیر در اسلامشناسی
💠 «تسلیت در شهادت مردی که در اسلامشناسی و فنون مختلفهٔ اسلام و قرآن کریم، کمنظیر بود»؛
صحیفهٔ امام؛ جلد ۷؛ صفحهٔ ۱۷۸.
🔰 حاصل عمر امام
💠 «من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادهام و در سوگ او نشستم که از شخصیتهایی بود که حاصل عمرم محسوب میشد»؛
صحیفهٔ امام جلد ۷؛ صفحهٔ ۱۷۸.
🔰 توصیهٔ برنامههای تحصیلی و تهذیبی برای تقدیم مطهریها به جامعه
💠 «شما خواهرها و برادرها که در این مدرسه [مدرسۀ عالی شهید مطهری] هستید، برنامۀ تان را آن طور تنظیم کنید که از بین شما، مطهّریها؛ یا یک مطهّری پیدا بشود... باید دانشگاه و فیضیه و همۀ آنها که مربوط به دانشگاهند، و همۀ آنها که مربوط به فیضیه هستند در رأس برنامههای تحصیلیشان برنامۀ اخلاقی و برنامه درسهای تهذیبی باشد، تا امثال مرحوم مطهری _رحمهُ الله_ را به جامعه [تقدیم] کند؛
صحیفۀ امام؛ جلد ۱۴؛ صفحهٔ ۱۶۸ و ۱۶۹.
🔰 شخصیت استاد، حاوی جنبههای مختلف
💠 «مرحوم آقای مطهری، یک فرد بود که جنبههای مختلف در او جمع شده بود، و خدمتی که به نسل جوان و دیگران، مرحوم مطهری کرده است کم کسی کرده است»؛
صحیفۀ امام؛جلد ۱۶؛ صفحۀ ۲۴۲.
🔰 تایید بیاستثناء آثار
💠 «آثاری که از او هست بی استثنا همهٔ آثارش خوب است و من کسی دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است، ایشان بی استثنا آثارش خوب است، انسانساز است، برای کشور خدمت کرده، در آن حال خفقان، خدمتهای بزرگ کرده است»؛
صحیفۀ امام؛ جلد۱۶؛ صفحۀ ۲۴۲.
🔰 محتوای آثار، مربِّی و معلم
💠 «امید آن بود که از این درخت پرثمر، میوههای علم و ایمان بیش از آنچه به جا مانده چیده شود و دانشمندانی پربها تسلیم جامعه گردد، مع الأسف دست جنایتکاران مهلت نداد، و جوانان عزیز ما را از ثمرهٔ طیبهٔ این درخت برومند محروم نمود، و خدای را شکر که آنچه از این استاد شهید باقی است با محتوای غنی خود مربِّی و معلِّم است»؛
صحیفۀ امام؛ جلد ۱۴؛ صفحۀ ۳۲۵.
🔰 فرزند عزیز و پارهٔ تن امام
💠 «من گرچه فرزند عزیزی را که پارهٔ تنم بود از دست دادم، لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد، مطهّری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کمنظیر بود رفت و به ملأ اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفیاش نمیرود»؛
صحیفۀ امام؛ جلد ۷؛ صفحۀ ۱۷۸.
🔰 پشتوانهای محکم برای حوزههای دینی و علمی
💠 «و موجب تأسّف بسیار است که دست خیانتکار، این درخت ثمربخش را از حوزههای علمی و اسلامی گرفت، و همگان را از ثمرات ارجمند آن محروم نمود، مطهّری، فرزندی عزیز برای من و پشتوانهای محکم برای حوزههای دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود»؛
صحیفۀ امام؛ جلد ۱۲؛ صفحۀ ۱۸۷
🧩 ادامه دارد...
📘 منبع: صحیفهٔ امام
🏷 #نظام_اندیشه | #تخصصی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 #یادداشت | أهمیت نظام اندیشه _۵_
🔖 آغاز مسیر با کدام متفکر (بخش سوم)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▫️ بخشی از خصوصیات استاد شهید مطهّری و آثار ایشان در کلام مقام معظّم رهبری -مدظلّهالعالی-
➖ شخصیت استاد شهید
◽️ نقش بینظیر در باروری اندیشهٔ اسلامی؛
◽️ نقش مهم افکار شهید در ساخت نظام جمهوری اسلامی؛
◽️ تفکرات شهید، عمیقتر از همه؛
◽️ خط فکری استاد، خط محافظ فکری انقلاب؛
◽️ ضرورت تدوام حرکت شهید؛
◽️ پایهگذاری تفکر ناب اسلامی به عنوان مبنای نظام اجتماعی؛
◽️ جریان فکری استاد مطهری، جریانی ممتاز؛
◽️ نیاز جامعهٔ امروز به اندیشههای شهید؛
◽️ معرِّف پایههای تفکر اسلامی؛
◽️ روحانی متناسب با زمان؛
◽️ دینشناسی مؤمن، با اخلاص و پرکار؛
◽️ صاحب اندیشهٔ ناب اسلامی؛
◽️ به میدان آوردن افکار شهید، یک رسالت است؛
◽️ تحقّق افکار بلند استاد شهید، نیاز اساسی انقلاب؛
▫️ گذر زمان و گشایش ابعادی تازهتر از استاد شهید؛
◽️ رمز پویایی شهید، تکیه بر حقیقت؛
◽️ دارای افکار ناب، برجسته و بلند؛
◽️ تفکرات شهید، حرفهایی نو؛
◽️ ژرفاندیش؛
◽️ پهلوان مبارزه با إلتقاط؛
◽️ یک انسان شایسته و برجسته؛
◽️ مصداق بارز مجاهد فی سبیلالله؛
◽️ انجام وظیفۀ مقدس، تنها دغدغۀ شهید؛
◽️ متفّکری حقیقی و انسانی قویّالفکر؛
◽️ شهید با عظمت؛
◽️ بهترین سخنران؛
◽️معلّمی دلسوز؛
➖ در مورد آثار استاد شهید
◽️ برتری فرآوردهٔ فکری شهید؛
◽️ آثار شهید، مبنای فکری نظام؛
◽️ اندیشهٔ مطهری، فکر صاعد انقلاب؛
◽️ آثار استاد، آثار پرمایهٔ و پرمغز؛
◽️ آثار استاد، سکوی صعود به سطح راقی معارف؛
◽️ ضرورت استفاده از آثار استاد در حوزههای علمیه؛
◽️ آثار استاد شهید، مَشعَل میدان اندیشه؛
◽️ استخراج لبّ نظرات استاد، یک ضرورت فرهنگی؛
◽️ لزوم ارتباط نزدیک جوانان با آثار استاد شهید؛
◽️ نادرهٔ دوران؛
◽️ نسل جویندهٔ امروز، فرزند فکری شهید؛
◽️ خورشید فروزان؛
◽️ آثار شهید، مانند یاد او زنده است؛
◽️ لزوم کار موضوعی بر روی آثار شهید؛
◽️ هنر یافتن موضوعهای نو و نشاندهندهٔ راه؛
📘 اقتباس از کتاب «استاد در کلام رهبر»
🏷 #نظام_اندیشه | #تخصصی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
📝 #سخنبزرگان | استاد مطهری، معرِّف پایههای تفکر اسلامی
👤 مقام معظم رهبری:
💠 امروز هم سخنان شهیدمطهری که معرِّف پایههای تفکر اسلامی در جوانب مختلف است، همچنان زنده است.
💠 شهید مطهّری یک روحانىِ معلّم بود و شهیدِ معلّمىِ خود شد. او آن سخنی را که نیاز زمان بود، انتخاب میکرد.
💠 توصیه میکنم با سخن شهید مطهّری _که همچنان سخن روز است_ ارتباط برقرار کنید.
💠 یک روز همۀ عناصری که شهید مطهّری به عنوان یک استوانۀ فکری در مقابل آنها قد علم کرده بود، سرِ او ریختند و از لحاظ فکری بمبارانشان کردند و از لحاظ حیثیّت اجتماعی نیز وی را مورد تهاجم قرار دادند؛ اما او یک تنه ایستاد.
💠 آن مهاجمان چه کسانی بودند؟ مبلّغان فرهنگهای وارداتىِ بیگانۀ گمراهکننده و دامهایی بر سر راه افکار جوانان.
💠 آن روز عمدتاً کمونیزم و برخی تفکرات لیبرالیزم غربی مطرح بود؛ امروز هم آن سخنان همچنان پابرجاست. امروز علیالظّاهر کمونیزم مرده است؛ اما آن سخنان _که معرِّف پایههای تفکّر اسلامی در جوانب مختلف است_ همچنان زنده است.
🗓 ۱۲/ اردیبهشت/ ۱۳۸۰
🏷 #پایههای_تفکر | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📝 #سخنبزرگان | نقش شهید در تحقق عناصر اساسی تمدن اسلامی
👤 مقام معظم رهبری:
💠 «برای ایجاد یک تمدّن اسلامی _مانند هر تمدّن دیگر_ دو عنصر اساسی لازم است:
۱) یکی تولید فکر؛
۲) یکی پرورش انسان؛
💠 فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطهای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است.
💠 سیر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن _که از کتاب و سنّت همۀ اینها استفاده میشود_ کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد.
💠 تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است.
💠 یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی، ناآشنا میآمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند!
💠 در همۀ زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآنشناسان، حدیثشناسان، آشنایان با شیوۀ استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشۀ راهنما و راهگشا برای بشریّت.»
🗓 ۱۴/ مهر/ ۱۳۷۹
🏷 #تمدن | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
🎙 #درسگفتار | روش مطالعاتی آثار استاد شهید مطهّری _قدّسسرّه_
🎧 ۱۰ عدد فایل صوتی و موضوعی
➕
🗂 بستۀ متنی سیر مطالعاتی
👤 استاد #سید_مهدی_موسوی
🏷#درسگفتار_روشمطالعاتی | #عمومی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۱.mp3
33.81M
💠 جلسۀ ۱ | شناخت اجمالی شهید مطهری
✓ شناخت تخصصهای شهید
▫️تخصصهای اصلی
فقه و اصول، فلسفه و حکمت، اخلاق و عرفان، تفسیر قرآن و نهجالبلاغه؛
▫️ تخصصهای فرعی
تاریخ، مطالعهٔ میراث اسلامی در حوزههای مختلف، جامعهشناسی، روانشناسی، تعلیم و تربیت و فلسفۀ غرب؛
✓ بُعد تدریسی استاد
▫️حوزۀ قم: کتب ادبیات عرب، مُطَوَّل، رسائل، مکاسب و شرح منظومه؛
▫️ حوزۀ تهران؛
▫️ دانشگاه تهران: شرح منظومه، شفاء، اسفار و کتب فلسفی؛
▫️ تدریس در انجمنهای اسلامی مهندسین و پزشکان؛
✓ حرکت و اقدامات سیاسی و اجتماعی
✓ لزوم و أهمیت شناخت شهید مطهری
🏷 #روش_مطالعاتی ۱
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۲.mp3
34.23M
💠 جلسۀ ۲ | بررسی زمانهٔ شهید مطهری
✓ شرائط اجتماعی و سیاسی
▫️ ورود فرهنگ و دانش تمدن غرب به کشور؛
▫️ به چالش کشیدهشدن عقاید، اخلاق و شریعت اسلامی؛
▫️ تضاد بین حوزه و دانشگاه؛
✓ جریانهای فکری، علمی و فرهنگی
▫️جریان پهلویسم؛
▫️جریان غربیشدن مطلق؛
▫️جریان مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم توسط حزب توده، تقی أرانی و صادق هدایت؛
🏷 #روش_مطالعاتی ۲
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۳.mp3
32.92M
💠 جلسۀ ۳ | نظام فکری منظم و پاسخ به بحرانهای جامعه بر اساس آن
✓ معنای پیشرفت
✓ معنای انحطاط و عقبماندگی
✓ غرب، پیشرفته؛ یا عقبمانده؟
✓ رمز موفقیت استاد، داشتن نظام و چهارچوب فکری و جهانبینی اسلامی
✓ هدف از سیر مطالعاتی
▫️فهم کیفیت سبک زندگی اسلامی؛
▫️فهم چگونگی مواجهه با مسائل و پرسشهای زمانۀ ما؛
▫️کیفیت مواجهه با تجدد (Modernité) و فنّاوری (Technology) غرب؛
⬅️ نتیجۀ سیر مطالعاتی شهید، رسیدن به نظام فکری و جهانبینی اسلامی
🏷 #روش_مطالعاتی ۳
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۴.mp3
32.04M
💠 جلسۀ ۴ | نظام فکری
✓ چیستی نظام فکری
✓ أجزاء نظام فکری
▫️ مفاهیم کلیدی؛
توحید، فطرت، نظام علی و معلولی، کرامت و عزت انسان، عقل، حسن و قبح عقلی، ایمان مذهبی، جهانبینی در مقابل جهاناحساسی، ایدئولوژی، رشد، عمل، عدالت و قسط و...؛
▫️گزارههای بنیادین؛
✓ معنای سطوح فکری متفکر
🏷 #روش_مطالعاتی ۴
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۵.mp3
32.72M
💠 جلسۀ ۵ | گزارههای بنیادین در نظام فکری
✓ أنواع گزارهها
▫️گزارههای جهانبینی: گزارههای شامل هستیشناسی، شناخت واقعیت و نگرش ما نسبت به هستی؛
▫️گزارههای مکتب (Ideology): گزارههای شامل باید و نباید و سخن از طرح و برنامه؛
✓ محتوای گزارههای بنیادین
▫️از منظر شناخت؛
▫️از منظر جهانبینی؛
▫️گزارههای مکتب؛
🏷 #روش_مطالعاتی ۵
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۶.mp3
31.26M
💠 جلسۀ ۶ | راههای کسب نظام فکری
✓ عوامل مؤثر در کسب نظام فکری
▫️عوامل معرفتی: رشتهٔ تخصصی شخص، مطالعات شخصی و...؛
▫️عوامل غیرمعرفتی: دغدغههای شخصی نسبت به جهان اسلام، بحرانهای اجتماعی و فهم شخص از آنها، جایگاه اجتماعی نظریهپرداز و ابزار در دسترس؛
✓ میزان اهمیت دادن و پرداختن شهید به نظام فکری
✓ مواجهۀ شهید با جریانهای فکری زمانۀ خود
🏷 #روش_مطالعاتی ۶
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۷.mp3
28.31M
💠 جلسۀ ۷ | آثار استاد شهید
✓ ثمرات زندگی شهید
▫️ثمرات اجتماعی: تربیت نفوس، ایجاد حرکت انقلابی و ریلگذاری مسیر انقلاب اسلامی؛
▫️تربیت شاگردان برجسته؛
▫️آثار مکتوب و صوتی؛
✓ ویژگیهای آثار
▫️متن سلیس، روان و متنوع (حاوی داستان و شعر و... )؛
▫️بهروزبودن و پاسخ به مقتضیات زمان و مکان؛
▫️تنوع موضوعات؛
▫️جامعیت؛
▫️استفادۀ درست و قوی از میراث اسلامی؛
▫️دارای غربشناسی قوی؛
▫️ اجتهادی بودن؛
✓ ملاکات دستهبندی آثار
▫️از نظر نوع و بیان آثار؛
الف) مکتوبات؛
ب) سخنرانیهای پیاده شده؛
ج) سخنرانیهای پیاده نشده؛
د) یادداشتها؛
▫️از نظر مخاطب؛
الف) مخاطب تخصصی؛
ب)مخاطب عمومی؛
🏷 #روش_مطالعاتی ۷
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۸.mp3
36.83M
💠 جلسۀ ۸ | سطحبندی آثار و اصول حاکم بر سیر مطالعاتی
✓ ادامهٔ ملاکات دستهبندی آثار
▫️از نظر زمان و دورهٔ ارائهٔ بحث توسط استاد؛
الف) دهۀ ۳۰: ناظر به اصلاح اخلاق فردی و اجتماعی؛
ب) دهۀ ۴۰: ناظر به نهادها و سازمانهای اجتماعی؛
ج) دهۀ ۵۰: ناظر به طراحی مدینۀ فاضلۀ اسلامی و تولید نظامات اجتماعی؛
▫️از نظر سطح علمی مباحث؛
الف) آثار نظریهپردازی؛
ب) آثار گفتمانسازی؛
▫️از نظر موضوعات؛
✓ سطحبندی آثار استاد
▫️سطح عمومی؛
▫️سطح تخصصی؛
▫️سطح پژوهشی؛
✓ اصول حاکم بر نظامِ آموزشی سیر مطالعاتی شهید
▫️اصل تدریج؛
▫️اصل تقدم کیفیت بر کمیت؛
▫️اصل درک روح کلام استاد (نظام فکری)؛
▫️اصل تطابق با زمان و مسائل مورد نیاز؛
▫️اصل تقویت روح حقیقتجویی و استقلال فکری؛
▫️اصل اجتهاد در آثار؛
▫️اصل عدم جمود بر آثار؛
▫️اصل استادمحوری به دو نحو استادتدریس و استادمشاور؛
▫️اصل ورود به حوزههای تخصصی شهید؛
🏷 #روش_مطالعاتی ۸
🌐 کانال «پارهٔ تن»