eitaa logo
پاسخ به شبهات
10 دنبال‌کننده
127 عکس
5 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 این چه حکومت اسلامی است که همه در حال اختلاس هستند در حالی که در زمان شاه هیچ خبری از اختلاس نبود!؟پاسخ: (۲/آخر) بله این جا جمهوری اسامی است، نباید حتی یک اختلاس، یک فساد و یک حقوق نجومی باشد، ما به همه اینها معترض هستیم، ما طلبکار هستیم، غربگراها آمدند و اختلاس کردند. نکته مهم آن است که فضای رسانه به صورتی است که اگر با اختلاسگر برخورد شود، معمولاً به گوش مردم نمیرسد. به عنوان نمونه، معروفترین اختلاس در جمهوری اسامی اختلاس 3 هزار میلیارد تومان است. چه کسی می داند عاقبتش چه شد؟ جمهوری اسلامی نه تنها 3 هزار میلیارد تومان را به بیت المال برگرداند بلکه هزار و دویست میلیارد به عنوان جریمه هم برای مردم دریافت کرد. مه آفرید امیرخسروی که اختلاس را انجام داده بود در 3 خرداد 1393 اعدام شد. در هنگام رسیدگی به پرونده مشخص شد رئیس وقت بانک ملی 3 میلیون دلار رشوه گرفته که در آن زمان از کشور خارج شده بود و با وجود درخواست های پیاپی ایران از کشور کانادا، هنوز پلیس کانادا همکاری نکرده است. منبع: جزوه «یک ون شبهه» 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
🔴 بهمن جاذویه همان ابن ملجم مرادی و سردار بزرگ و قهرمان از جان گذشته ایرانی است که علی بن‌ ابی‌طالب را کشت و مسلمانان هویتش را مخفی نگه داشته اند!پاسخ: 🔸بخاطر ایجاد دشمنی عرب و عجم چه چیزها که نمی‌گویند! بهمن جاذویه که به دروغ ابن‌ملجم معرفی شده است، حدود 20سال پیش از خلافت حضرت علی علیه‌السلام و 25سال قبل از شهادت ایشان در نبرد قادسیه به‌ دست قعقاع کشته شده بود! 📄 اسناد تاریخی: ✍ بهمن جاذویه در جنگ قادسیه در نبرد تن به تن توسط قعقاع بن عمرو کشته شد. 📃 متن عربی: فَخَرَجَ إِلَيْهِ ذُو الْحَاجِبِ، فَقَالَ لَهُ الْقَعْقَاعُ: مَنْ أَنْتَ؟ قَالَ: أَنَا بهمنُ جَاذُوَيْهِ. فَاجْتَلَدَا، فَقَتَلَهُ الْقَعْقَاع! 📗کتاب تاريخ طبری جلد ۳ صفحه ۵۴۳ 📗کتاب تجارب الأمم جلد ۱ صفحه ۳۳۳ ✍ شهادت امام علی علیه‌السلام بدست ابن‌ملجم در صدها منبع گزارش شده‌است : کتب‌ شیعه: 📗مناقب‌ابن‌شهرآشوب ج3ص312 📗بحارالأنوار ج42 ص238 کتب اهل‌ سنت: 📗العقدالفريد ج5ص108 📗فضائل‌الصحابةج2ص560 ✍ ضمنا ابن ملجم، از اعراب حمیری است و ربطی به ایران ندارد. 📃 متن عربی: عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنِ  مُلْجَمٍ الْمُرَادِيُّ وَ هُوَ مِنْ حِمْيَرَ وِ عِدِادُهُ فِي مُرَادٍ وَ هُوَ حَلِيفُ بَنِي جَبَلَةَ مِنْ كِنْدَةَ. 📗کتاب طبقات كبرى جلد ۳ صفحه ۲۵ 📗کتاب أنساب اشراف جلد ۲ صفحه ۴۸۹ 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
🔴 سرتاسر فقه را بگردید محال است دلیلی برای این دو جمله پیدا کنید...!👆 ✅ پاسخ: اولا بعید است ایشان سرتاسر فقه را دیده باشد وگرنه اندکی شم فقهی پیدا می‌کرد تا چنین شبهه واضح البطلانی را نپراکند! اما فرض کنید اینطور است: سرتاسر فقه را بگردید حتما پیدا نمی‌کنید که اگر مغازه‌ای مثلاً دستور بهداشت را برای کاشی کردن دیوار مغازه را رعایت نکرد، باید آن را بست!! یا اینکه هیچ جای فقه نیامده که باید پشت چراغ قرمز توقف کرد. یا اینکه دانشجو اگه سه جلسه غیبت کرد، حق امتحان دادن ندارد!! آنچه در فقه آمده (و ایشان ندیده یا نخواسته ببیند) این است که هر فعل حرامی متناسب با تشخیص حاکمیت، مجازات دارد. مجازات هم روش‌های گوناگونی دارد از جمله پلمپ. لازم به ذکر است که اینگونه قوانین همه جای دنیا وجود دارد. البته در جامعه‌ای بر اساس ارزشهای آن، هم بی‌حجابی دلیل پلمپ مغازه می‌شود، و هم کاشی نکردن دیوار آن. یعنی اصل آن را عقل می‌پذیرد البته اگر باشد!☺️ 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
🔴 آیا حدیث اقتدا از رسول خدا صلی الله علیه و آله است که فرمودند: «بدرستی که اصحاب من مانند ستارگان هستند. اگر به هر کدام از آنها اقتدا کنید هدایت می شوید!؟»پاسخ: (۱/۳) خیر؛ چون در میان اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله افراد دورو و منافقی بودند که خداوند آنها را مذمت کرده و اهل آتش دانسته است. بنابراین نمی توانیم بگوییم که همه اصحاب پاک و معصوم و اهل بهشت بوده اند تا مستحق این باشند که ما از آنها پیروی نماییم. از اهل سنت روایت شده زمانی که پیامبر صلی الله علیه و آله از جنگ تبوک بر می گشتند، چهارده نفر از اصحاب که منافق بودند تصمیم گرفتند تا پیامبر صلی الله علیه و آله را به قتل برسانند. جبرئیل از طرف خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله خبر داد و پیامبر صلی الله علیه و آله حذیفه نخعی را فرستادند تا خبر بیاورد. زمانی که آنها داخل مخفیگاه خود مشغول صحبت بودند، حذیفه آنها را شناخت. هفت نفر از آنها از بنی امیه بودند. سپس خود را به پیامبر صلی الله علیه و آله رساند و آنها را معرفی کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: این راز را به کسی بازگو نکن، خداوند ما را حفظ می کند. 📚 برگرفته از کتاب «شبهای پیشاور» اثر علامه سلطان الواعظین 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
🔴 آیا حدیث اقتدا از رسول خدا صلی الله علیه و آله است که فرمودند: «بدرستی که اصحاب من مانند ستارگان هستند. اگر به هر کدام از آنها اقتدا کنید هدایت می شوید!؟»پاسخ: (۲/۳) اول شب، پیامبر صلی الله علیه و آله در جلو حرکت می کردند و عمار یاسر افسار شتر را گرفته بود و حذیفه شتر را از عقب هدایت می کرد. وقتی که به راه باریکی رسیدند، منافقین دبّه های خود را پر از سنگ کرده (و یا شیشه های روغن) و با فریاد آنها را در مقابل شتر پیامبر صلی الله علیه و آله پرتاب کردند تا شتر رم کرده و پیامبر صلی الله علیه و آله را به درّه پرتاب نماید. ولی خداوند ایشان را حفظ کرد و گروه منافقین در میان جمعیت خود را پنهان کردند. البته در آن شب پیامبر صلی الله علیه و آله آنها را لعن فرمودند. پس چنین گروه منافق و نیز افرادی مانند «ابوهریره کذّاب»، که عمر او را تازیانه می زد و می گفت: «او به دروغ، زیاد حدیث از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند.» و یا سمرة بن جندب که به دروغ حدیث می گفت و جملگی از صحابه بودند، هرگز شایستگی این را ندارند که ما از آنها پیروی نماییم و به آنها اقتدا کنیم. 📚 برگرفته از کتاب «شبهای پیشاور» اثر علامه سلطان الواعظین 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
🔴 آیا حدیث اقتدا از رسول خدا صلی الله علیه و آله است که فرمودند: «بدرستی که اصحاب من مانند ستارگان هستند. اگر به هر کدام از آنها اقتدا کنید هدایت می شوید!؟»پاسخ: (۳/۳) همچنین زمانی که اصحاب دو طایفه شوند یکی حق و یکی باطل، ما نمی توانیم از هر دو پیروی نماییم. البته وظیفه داریم گروه حق را انتخاب کنیم. از نمونه های بارز گروه حق، سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و یاسر و حذیفه نخعی و خزیمه بن ثابت ذوشهادتین بودند که از بیعت با ابوبکر در سقیفه خودداری کردند. از نمونه های بارز گروه باطل، معاویه و عمرو بن عاص بودند که در برابر علی علیه السلام ایستادند و ایشان را دشنام داده و مردم را امر کردند که در مساجد و معابر ایشان را لعن و دشنام دهند در حالی که پیامبر صلی الله علیه و آله بارها فرموده بودند: «کسی که علی را دشنام دهد، همانا مرا دشنام داده و کسی که مرا دشنام دهد، خدا را لعن و دشنام داده است». مثال دیگر گروه باطل طلحه و زبیر بودند که در بصره در برابر گروه حق یعنی علی علیه السلام قیام کردند. علاوه بر این، نکته جالب توجه اینجاست که گروهی از اهل سنت این حدیث را رد کرده اند و گفته اند که این حدیث ضعیف و دروغ و باطل است. پس با توجه به این مطلب می توانیم بگوییم: اگر این حدیث سند معتبری هم داشت، شامل افراد صالح و مؤمن و خوبان اصحاب بوده و شامل همگی آنها نمی شود. 📚 برگرفته از کتاب «شبهای پیشاور» اثر علامه سلطان الواعظین 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 آغاز پیدایش تشیع چه زمانی بود؟پاسخ: (۱/۶) اندیشمندان در باره آغاز پیدایش تشیع، نظرهاى متفاوتى دارند که آن را به طور کلى به دو دسته مى توان تقسیم کرد: الف) نویسندگان و پژوهش گرانى که مى گویند تشیع پس از رحلت پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله وسلم) ایجاد شده است. اینان خود چند دسته اند: 1. گروهى مى گویند تشیع در روز سقیفه پدید آمده است، همان روزى که گروهى از بزرگان صحابه با صراحت گفتند: على(علیه السلام) اولى به امامت و خلافت است. [ یعقوبى گفته است: شمارى از بزرگان صحابه از بیعت با ابوبکر خوددارى کردند و گفتند: على (علیه السلام) اولى به خلافت است. تاریخ یعقوبى، قم، منشورات الشریف الرضا، 1414 هـ . ق، ج 2، ص124.] 2. دسته دوم، پیدایش شیعه را به اواخر خلافت عثمان مربوط مى دانند و انتشار آراى عبدالله بن سبا در این زمان را به پیدایش تشیع ربط مى دهند. [ جهاد الشیعة، مختار اللیثى، الدکتوره سمیرة، بیروت، دار جبل، 1396 هـ . ق، ص25.] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 آغاز پیدایش تشیع چه زمانی بود؟پاسخ: (۲/۶) 3. گروه دیگرى معتقدند شیعه در روز فتنه الدار (روز قتل خلیفه سوم) پدید آمده است. پس از این روز، پیروان على (علیه السلام) که همان شیعیان بودند، در مقابل خون خواهان عثمان (عثمانیان) قرار گرفتند. ابن ندیم مى نویسد:» وقتى طلحه و زبیر با على (علیه السلام) مخالفت کردند و جز به خون خواهى عثمان به چیزى دیگر قانع نشدند، على خواست با آن ها بجنگد تا سر به فرمان حق نهند. آن روز، کسانى را که از او پیروى کردند، به نام شیعه خواندند و او خود نیز به آن ها مى گفت: شیعیان من.» [ شیعه در تاریخ، محمدحسین زین عاملى، برگردان: محمد رضا عطایى، انتشارات آستان قدس، 1375 هـ . ش، صص33 و 34، برگرفته از: الفهرست ابن ندیم، ص249.] ابن عبد ربه اندلسى نیز مى گوید: «شیعیان کسانى هستند که على را بر عثمان تفضیل دادند». [ العقد الفرید، احمد بن محمد ابن عبد ربه اندلسى، بیروت، دارالاحیاء التراث العربى، 1409 هـ ، ج2، ص230.] 4. دسته چهارم معتقدند که تشیع پس از ماجراى حکمیت تا شهادت على (علیه السلام) به وجود آمده است. [ الفرق بین الفرق، ابومنصور عبدالقادر بن طاهر بن محمد البغدادى، قاهره، 1367 هـ ، ص 134.] 5. دسته پنجم نیز آغاز تشیع را به واقعه کربلا و شهادت امام حسین (علیه السلام) ربط مى دهند. [ اصول اسماعیلیه، برگرفته از: برنارد لویس، ص 86.] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 آغاز پیدایش تشیع چه زمانی بود؟پاسخ: (۳/۶) ب) در مقابل این ها، پژوهش گرانى معتقدند که تشیع در عصر رسول خدا (صلى الله علیه وآله) ریشه دارد. از میان دانشمندان شیعه، مرحوم کاشف الغطا، [ دفاع از حقانیت شیعه، برگردان: غلامحسن محرمى، مؤمنین، 1378، ص 48.] شیخ محمدحسین مظفر، [ تاریخ منشورات، مکتبة بصیرتى، بى تا، ص4.] و محمدحسین زین عاملى [شیعه در تاریخ، ص34.] و از میان علماى اهل سنت، محمد کردعلى مى گویند: شمارى از صحابه در عصر پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) به شیعه على معروف بودند [تاریخ شیعه، محمدحسین مظفر، مکتبة بصیرتى،(بى تا) ص9، برگرفته از: خطط الشام، ج 5، صص251 ـ 256.] با توجه به این نظرها مى توان گفت ایام سقیفه، اواخر خلافت عثمان، جنگ جمل، حکمیت و حادثه کربلا از دوره هاى اثر گذار بر تاریخ تشیع است. افزون بر آن، وجود شخصى به نام عبدالله بن سبا مورد تردید است. با همه این ها پیدایش تشیع در یکى از این دوره ها درست به نظر نمى رسد. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 آغاز پیدایش تشیع چه زمانی بود؟پاسخ: (۴/۶) بررسى احادیث نبوى نشان مى دهد که واژه شیعه پیش از همه از زبان رسول خدا، محمد مصطفى (ص) در احادیث متعددى براى نامیدن دوستداران على (علیه السلام) به کار رفته است. اینک به برخی از این موارد اشاره مى کنیم که همه آن ها در منابع اهل سنت آمده است: مسعودى نوشته است: عباس بن عبدالمطلب مى گوید: «روزى نزد رسول خدا (ص) بودیم که ناگهان على بن ابى طالب وارد شد. همین که چشم پیامبر (صلى الله علیه وآله) به على (علیه السلام) افتاد، چهره اش شکفت. عرض کردم: یا رسول الله! شما به خاطر دیدن این پسر چهره تان باز شد! فرمود: عمو، به خدا سوگند! خداوند او را بیش از من دوست دارد. هیچ پیامبرى نیست مگر این که اولادش از صلب خود اوست، ولى اولاد من پس از من، از نسل على هستند. در روز قیامت، مردم را به نام خود و نام مادرشان بخوانند براى این که خداوند پرده پوشى مى کند جز على و شیعیانش که آنان را به نام خود و نام پدران شان صدا مى زنند». [ شیعه در تاریخ، ص42، بر گرفته از: مروج الذهب، ج2، ص51.] پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) به على(علیه السلام) فرمود: «خدا گناهان شیعیان و دوستداران شیعیان تو را بخشیده است». [ الصواعق المحرقة، ابن حجر الهیثمى المکى، مکتبة قاهره، 1385، ص232.] هم چنین پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرموده است: «تو و شیعیانت در حوض کوثر بر من وارد مى شوید. از آن سیراب خواهید شد و صورت تان سفید است و دشمنان تو تشنه و در غل و زنجیر بر من وارد مى شوند.» 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 آغاز پیدایش تشیع چه زمانی بود؟پاسخ: (۵/۶) پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) در حدیثى طولانى در باره فضایل على (علیه السلام) به دخترش فاطمه (علیها السلام)مى فرماید: «یا فاطمه! على و شیعیان او رستگاران فردا هستند». [ المناقب للخوارزمى، اخطب خوارزم، نجف، منشورات المکتبة الحیدریة، 1385، ص 206.] هم چنین رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) فرمود: «یا على ! خدا، گناهان تو، خاندانت و شیعیان و دوستداران شیعیانت را بخشیده است...».[ همان، ص209.] چون این احادیث انکار شدنى نیستند و محدثان بزرگ اهل سنت آن را نقل کرده اند، بعضى نویسندگان اهل سنت به تأویل نارواى آن دست زده اند. ابن ابى الحدید مى گوید: «منظور از شیعه که در روایات متعدد، به آنان وعده بهشت داده شده است، کسانى هستند که به برترى على (علیه السلام) بر همه خلق قایل هستند. بدین گونه، عالمان معتزلى ما در تصانیف و کتاب هایشان نوشته اند: در حقیقت ما شیعه هستیم و این حرف اقرب به سلامت و اشبه به حق است». [ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، بیروت، دارالاحیاء التراث العربى، ج20، ص226.] ابن حجر هیثمى نیز در کتاب «الصواعق المحرقه فى الرد على اهل البدع و الزندقة» هنگام نقل این احادیث گفته است: «منظور از شیعه در این احادیث، شیعیان نیستند، بلکه منظور، خاندان و دوستداران على هستند که مبتلا به بدعت سب اصحاب نشوند.» [ الصواعق المحرقة، ص 232.]. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 آغاز پیدایش تشیع چه زمانی بود؟پاسخ: (۶/۶) مرحوم مظفر در پاسخ او مى گوید: «عجیب است که ابن حجر گمان کرده، مراد از شیعه در این جا اهل سنت هستند! و من نمى دانم این به دلیل مترادف بودن دو لفظ شیعه و سنى است یا به این دلیل که این دو فرقه یکى هستند یا اهل سنت بیشتر از شیعیان، از خاندان پیامبر پیروى کرده اند و آنان را دوست مى دارند؟!» [ تاریخ شیعه، ص5..] مرحوم کاشف الغطاء نیز مى گوید: «با نسبت دادن لفظ شیعه به على (علیه السلام) مى توان مراد را فهمید; زیرا غیر از این صنف، شیعه دیگران هستند». [ دفاع از حقانیت شیعه، صص 48و 49.] ظهور معناى شیعه در احادیث و سخنان پیامبر آشکار و روشن است و آنان با این تأویل ها خواسته اند از پذیرش حقیقت بگریزند. این را هم باید دانست که مصداق شیعه در همان عصر پیامبر مشخص بوده است و عده اى از اصحاب پیامبر در همان زمان به «شیعه على» مشهور بودند. [ سعد بن عبدالله اشعرى در این باره مى گوید: «نخستین فرقه، شیعه است».] بنابراین، بر اساس احادیث موجود، پیش از همه رسول خدا (صلى الله علیه وآله) نام شیعه را بر دوستداران و ولایت‌پذیران على (علیه السلام) گذاشته است و حوادث دیگرى مانند: سقیفه، جنگ جمل، حکمیت و واقعه کربلا بر گسترش این واژه و آموزه هاى تشیع تأثیر داشته اند. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۱/۱۱) عوامل گرایش ایرانیان به تشیع بسیار است که هر کدام باید در جاى خود بررسى شود. در پاسخ به این پرسش، به سه عامل مردمى و غیرحکومتی اشاره مى شود که نقش بسزایى داشته اند [ عواملى همانند نقش حکومت هاى ایرانى طاهریان، صفاریان، صفویان و... در جاى خود قابل بررسى است.] : 1. موالى (ایرانیان مهاجر); 2. هجرت علویان و سادات به ایران; 3. ورود امام رضا(علیه السلام) به ایران. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۲/۱۱) 1. موالى (ایرانیان مهاجر): موالى چه کسانى بودند و چه نقشى داشتند؟ موالى آن دسته از ایرانیانى بودند که به قبایل عرب پیوستند و با آنان پیمان اتحاد بستند; از جمله حدود چهار هزار نفر از ایرانیان بودند که در جنگ قادسیه که به آنان سپاه شاهنشاه مى گفتند و در زمان یزدگرد سوم به فرماندهى شخصى به نام رستم به جنگ مسلمانان آمدند و سرانجام به سپاهیان عرب پیوستند. آنان براى پیوستن به سپاه عرب، شرط کردند که پس از جنگ هر کجا خواستند ساکن شوند و با هر قبیله اى که خواستند، ازدواج کنند و سهمى نیز از غنایم جنگى داشته باشند. اعراب نیز موافقت کردند و گروهى از آنان را به شام و گروهى دیگر را به بصره فرستادند. [ فتوح البلدان(بخش ایران)، احمدبن یحیى بلاذرى، آذرتاش آذرنوش، سروش 1374، صص 41 - 40.] در مجموع، آنان خواستار برابرى و مساوات میان خود و اعراب بودند و امید داشتند در لواى دین اسلام، طعم عدالت حقیقى را بچشند. هر چند بسیارى از آنان، تحقیر و ناملایمات فراوانى را متحمل شدند، ولى اسلام را پذیرفتند و به افتخار مسلمانى دست یافتند. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۳/۱۱) چرا موالى به مکتب تشیّع روى آوردند؟ بر خلاف پیمانى که میان موالى و سپاه عرب بسته شده بود، اعراب میان خود و آنان، تبعیض روا مى داشتند که همین مسأله، آنان را از خلفاى بنى امیه رویگردان کرد. برخى رفتارهاى تبعیض آمیز اعراب بدین قرار بود: 1. موالى در عراق شهروند درجه دوّم بودند. 2. کارهاى پر مشقت مانند: چرخاندن امور بازار، راه سازى و اصلاح درختان به آنان واگذار شد. 3. از زمان خلیفه دوّم مرسوم بود که عجم ها را به «مدینة الرسول» راه نمى دادند. موالى را نیز به مدینه راه نمى دادند. 4. عرب ها از موالى زن مى گرفتند، ولى به آنان زن نمى دادند. 5. اسلام موالى را اسلام حقیقى نمى دانستند و از اسلام عرب ها پایین تر مى شمردند. به همین دلیل، موالى حق نداشتند امام جماعت باشند یا در صف اوّل نماز بایستند. [ تاریخ تشیّع در ایران تا قرن هفتم، رسول جعفریان، سازمان تبلیغات اسلامى، صص 54 - 49، برگرفته از: عقدالفرید، ابن عبد ربه، ج3، ص413.] 6. کار تا جایى پیش رفت که حتى در نکوهش زبان فارسى، به نقل از ابوهریره از پیامبر (صلى الله علیه وآله) به این مضمون حدیث جعل کردند: «مبغوض ترین زبان نزد خدا زبان فارسى است». [ المجروحین، محمدبن حیان، دارالوعى، 1402، ج1، ص29.] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۴/۱۱) موالى نسبت به اسلام و پیامبر (صلى الله علیه وآله) خوش بین بودند، ولى از رفتار و برخورد خلفا و حاکمانى که خود را جانشینان پیامبر مى دانستند، بسیار متنفر بودند. از آن طرف، حضرت على (علیه السلام) در زمان خانه نشینى، به خلفا نصیحت مى کرد که با موالى به عدالت رفتار کنند. خود نیز در زمان حکومت دارى، با موالى با محبت رفتار مى کرد. براى نمونه، اموال بیت المال را به نسبت مساوى میان آنان و اعراب تقسیم مى کرد و مى فرمود: «حضرت آدم نه غلامى به دنیا آورد و نه کنیزى؛ بندگان خدا آزادند. اگر مالى نزد من باشد، در تقسیم آن میان سیاه و سفید فرق نخواهم گذاشت». حتى در بسیارى اوقات، سهم خود را از بیت المال براى آزادى اسیران ایرانى مصرف مى کرد. [ تاریخ تشیع در ایران، صص 57 - 55، برگرفته: از روضه کافى، ص 69، ح 26; تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 181.] دیدن آن همه ستم و بى عدالتى از بنى امیه و دیدن این همه لطف و عدالت از على (علیه السلام) بغض اموى و حبّ علوى را در دل موالی پدید آورد. این کار، پیدایش تشیّع سیاسى بود. [ تاریخ تشیع در ایران، ص 55.] شیعه گرى موالى به این معنا بود که آنان، على را از دیگر خلفا بالاتر و برتر و تنها ادا کننده حقوق خود مى دانستند. البته شیعه بودن آنان از نظر اعتقادى در سطح قابل توجهى مطرح نبود. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۵/۱۱) شهید مطهرى می‌گوید: مردم ایران که مردمى باهوش بودند و سابقه فرهنگ و تمدن نیز داشتند، روح و معناى اسلام را در خاندان رسالت یافتند؛ چون آن بزرگواران، خواسته ایرانیان از عدل و مساوات را برقرار و روح شیرین عدالت جویى ایرانیان را سیراب مى کردند. [ خدمات متقابل اسلام و ایران، مرتضى مطهرى، دفتر انتشارات اسلامى، 1362، ص 113.] این تشیّع سیاسى با توجه به ارتباط همیشگى دیگر امامان (علیهم السلام) با ایرانیان مهاجر و ادامه یافتن رفتارهاى تبعیض آمیز خلفاى بنى امیّه با آنان، نهایتاً زمینه ساز پیدایش تشیّع اعتقادى گردید. در این مورد، سیاست امام سجاد (علیه السلام) قابل توجه است. ایشان با گریه هاى مداوم بر امام حسین (علیه السلام)، احساسات حسینى و ضد اموى را به آنان منتقل مى کرد. در نتیجه، موالى به تشیّع گرایش قلبى پیدا کردند و این احساس را به دیگر سرزمین ها از جمله ایران انتقال دادند. البته در میان موالى، افرادى بودند که سنى و حتى ناصبى شدند، ولى بیشتر آنان شیعه بودند. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۶) 2. هجرت علویان و سادات به ایران: هجرت علویان و سادات بیشتر به خاطر امنیت موجود در ایران و علاقه مردم نسبت به خاندان پیامبر (صلى الله علیه وآله) و فشارهاى حاکمان عباسى و اموى شام و عراق صورت مى گرفت. این مهاجرت ها بیشتر از قرن دوّم به بعد و پس از آن آغاز شد که یحیى بن زید بن على(علیه السلام) به گرگان ایران آمد. [تاریخ تشیّع در ایران، ص159.] یکى از اهداف سادات هاشمى در مهاجرت به سوى ایران، جذب نیرو براى قیام بود. آنان در این کار موفق بودند، به گونه اى که یاران یحیى بن زید رو به فزونى نهاد و هارون مجبور شد 50 هزار نفر را براى دستگیرى او اعزام کند. [ همان، صص 161-160.] ماجراى یحیى بن زید و ورود امام رضا (علیه السلام) به خراسان، حرکت گروهى سادات و شیعیان را به ایران در پى داشت. علویان از موقعیت به وجود آمده براى امام رضا (علیه السلام) در حکومت مأمون استفاده کردند و به صورت گروهى راهى ایران شدند. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۷/۱۱) علویان به شوق دیدار با امام رضا(علیه السلام) از مدینه به سوى مرو مى رفتند که در میانه راه شمار زیادى از علاقه مندان امام رضا(علیه السلام) نیز به آنان مى پیوستند. شمار این گروه وقتى به دروازه شیراز نزدیک مى شد، به چند هزار نفر مى رسید. مأمون که از فروپاشى حکومتش مى ترسید، به حاکم فارس دستور داد از ورود آنان جلوگیرى کند. رهبرى کاروان با احمد بن موسى (علیه السلام) (شاهچراغ) و محمد بن موسى (علیه السلام) بود. آنان پس از درگیرى با لشکر فارس، به یاران خود دستور دادند لباس مبدل بپوشند و در اطراف پراکنده شوند تا از گزند حکومت مأمون در امان باشند. به همین دلیل گفته مى شود بیشتر امام زادگانى که در شهرهاى گوناگون ایران مدفون شده اند، جزء همان قافله هستند. [ شب هاى پیشاور، سلطان الواعظین شیرازى، ج1، ص130.] مردم ایران چون به سادات و آل رسول عشق مى ورزیدند، به این گروه پناه دادند و آنان را یارى کردند. حضور آنان در میان عاشقان اهل بیت پیامبر(پیروان شیعه سیاسى) به گسترش تشیع اعتقادى انجامید. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۸/۱۱) در این میان، حضور على بن محمد باقر (علیه السلام) [ مقاتل الطالبین، ابو فرج اصفهانى، ص 311.] را نباید نادیده گرفت که پس از ورود امام رضا (علیه السلام) به ایران، براى ارشاد مردم به منطقه فین کاشان آمده بود. همین مسأله دلیل آن است که در آن زمان، مردم این منطقه هوادار خاندان رسالت بوده اند. در تواریخ آمده است که 6 هزار نفر از مردم کاشان و حومه به استقبال این امام زاده بزرگوار رفتند. هم چنین با استقرار ایشان در آن جا، مردم قم و کاشان و روستاهاى اطراف در نماز جمعه ایشان شرکت مى کردند. این موقعیّت ممتاز على بن محمد سبب شد حکومت وقت، دستور قتل ایشان را صادر کند. [ شرح زندگانى و شهادت على بن باقر)، آیت الله مدنى کاشانى، نشر مرسل، 1378، ج6، صص 27، 30 و 35.] امروزه شیعیان، مراسم قالى شویان را در جمعه دوّم مهر ماه هر سال، به یاد ایام شهادت آن بزرگوار برگزار مى کنند. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۹/۱۱) 3. ورود امام رضا (علیه السلام) به ایران پس از آن که مأمون بر برادرش امین پیروز شد، با توجه به علاقه مردم ایران به علویان، از موقعیت استفاده کرد و امام رضا(علیه السلام) را به ولى عهدى فرا خواند. ابن خلدون مى گوید: «فراوانى جمعیت شیعه در ایران سبب چنین دعوتى از سوى مأمون شد، به گونه اى که مأمون لقب الرضا بن آل محمد را به او داد و دستور داد سپاهیان جامه سیاه برکنند و سبز بر تن کنند.» [ تاریخ ابن خلدون، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، ج2، ص383; تاریخ طبرى، اساطیر، ج13، ص565.] خراسان یکى از نخستین مراکز تشیع در ایران بود. پس از استیلاى بنى عباس بر بنى امیه و تسلط آنان بر خراسان، مردم به بنى عباس گرایش یافتند. مردم مى پنداشتند میان علوى و عباسى تفاوتى نیست؛ چون هر دو از بنى هاشم هستند. با این حال، پس از ورود امام رضا (علیه السلام) به این منطقه، تشیّع واقعى و اعتقادى، گسترش پیدا کرد. [ تاریخ تشیع، علامه محمد حسین مظفر، برگردان: سید محمدباقر حجّتى، نشر فرهنگ اسلامى، 1368، ج1، ص؟.] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۱۰/۱۱) امام رضا (علیه السلام) از لحظه حرکت از مدینه تا مرو همیشه از روش هاى گوناگون براى شناساندن شیعه بهره برد. رجا بن ابى الضحاک که مأمور آوردن امام به مرو بود، مى گوید: امام در هیچ شهرى از شهرها فرود نمى آمد، مگر این که مردم به سراغ او مى آمدند و مسایل دینى و اعتقادى خویش را از او مى پرسیدند. امام در طول مسیر، احادیث را از طریق پدارنش به حضرت على و پیامبر (رحمه الله)مى رساند که این بهترین روش براى معرفى مکتب تشیّع و خنثى کننده توطئه هایى بود که شیعه را خارج از دین مى شمرد. نمونه برجسته آن، حدیث سلسله الذهب بود. ایشان در جمع مردم نیشابور فرمود: من از پدرانم شنیدم و آنان از پیامبر شنیدند و او از خداوند بارى تعالى شنید که فرمود: «لا اله الا الله قلعه محکم من است هر آن کس داخل آن شود از عذاب ایمن است». سپس با کمى تأمل فرمود: این مطلب شروطى دارد که یکى از شرایط آن، پذیرش ولایت من (اهل بیت پیامبر) است. ایشان با این بیان، شیعه واقعى و اعتقادى را معرفى کرد و به محبت مردم به علویان جهت داد. [ تاریخ تشیع در ایران، رسول جعفریان، سازمان تبلیغات اسلامى، ص54.] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۱۱/۱۱) امام رضا (ع) حتى هنگام ورود به دربار مأمون که وى از امام خواست خطبه بخواند، به معرفى ولایت خود و ائمه (علیهم السلام) پرداخت و فرمود: ما به واسطه رسول خدا بر شما حق داریم و شما نیز از جانب پیامبر(ص) بر ما حق دارید. زمانى که شما حق ما را ادا کردید، ما نیز بر خود لازم مى دانیم که حق شما را به جاى آوریم. پس در زمینه حق شما، حق ما هم باید ادا شود. [ تاریخ انتشارات تشیّع در ایران، اصحابى دامغانى، نشر علامّه، 1350، ج1، ص251] حضور امام در مناظره یکى دیگر از کارهایى بود که در پى آن، مکتب شیعه به درستى معرفى شد و استدلال مخالفان باطل گشت. مأمون براى محکوم کردن امام در جلسه هاى مناظره با بزرگان ادیان دیگر به تشکیل چنین جلسه هایى دست یازیده بود. با این حال، امام از همه آن ها سربلند بیرون آمد. پس از استقبال مردم از این جلسه ها، مأمون دستور داد مردم را از در خانه امام دور کنند تا مبادا شیعه واقعى به مردم معرفى شود. [ عیون اخبارالرضا، شیخ صدوق، جهان، 1378ق، ج2، ص170] هم چنین مجموعه نامه هایى که امام براى توضیح مبانى تشیع به افراد گوناگون مى نوشتند، در این زمینه نقش داشت. نامه هاى ایشان در تبیین جایگاه اهل بیت در کتاب خدا و سنّت پیامبر، مسایل اختلافى با اهل سنّت مانند: ایمان آوردن ابوطالب، توضیح مصداق شیعه واقعى، مراد از اولوالامر در قرآن، گسترش فکر شیعى و استحکام پایه هاى اعتقادى در ایران بسیار اثر داشت. [ تاریخ تشیع در ایران، رسول جعفریان، صص 158-157] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۱) تشیع در دوران استقرار عباسیان و نفوذ ایرانیان در حکومت هاى وقت (دوره استعجام) و به دلایل خاص سیاسى در ایران گسترش یافت. [ براى آگاهى از نقش ایرانیان در دربار خلفا. نک: خاندان نوبختى، عباس اقبال آشتیانى، تهران، 1357.] و تقسیم بندى آن به شعبه هاى گوناگون نیز دلایل تاریخى ویژه اى دارد. [ نک: الملل و النحل; عبدالکریم شهرستانى; فرق الشیعه، ابومحمد نوبختى; برگردان: محمد جواد مشکور.] مخالفت ایرانیان با دستگاه هاى دولتى از میانه قرن سوم هجرى آغاز شد که به ویژه در قالب نهضت هاى شیعى مذهب صورت مى گرفت. از میان گروه هاى مخالف، کیسانیه، زیدیه، غلات، اسماعیلیه و قرامطه را مى توان نام برد که گاه توانستند سلسله هایى را تشکیل دهند و مدتى بر ایران حکومت کنند. در همین ایام، اندیشمندان شیعه مذهب ایرانى مانند ابن بابویه (وفات 381 هـ . ق)، شیخ مفید (وفات 413 هـ . ق)، شیخ طوسى (وفات 460 هـ . ق) و شیخ طبرسى (وفات 584 هـ . ق) به ترویج تشیع پرداختند. [ علماى دیگرى نیز در پیشبرد شیعه نقش داشتند. نک: روضات الجنات فى احوال العلماء و السادات، محمدباقر خوانسارى، قم، 1304; قصص العلماء، محمد تنکابنى، تهران، 1396 ق.] خاندان آل بویه که نواحى بزرگى از غرب ایران تا بغداد را تسخیر کردند و خلفاى عباسى را از قدرت سیاسى محروم ساختند، از مروّجان اولیه تشیع در ایران بودند. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi