eitaa logo
پاسخ به شبهات
8 دنبال‌کننده
127 عکس
5 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۶) 2. هجرت علویان و سادات به ایران: هجرت علویان و سادات بیشتر به خاطر امنیت موجود در ایران و علاقه مردم نسبت به خاندان پیامبر (صلى الله علیه وآله) و فشارهاى حاکمان عباسى و اموى شام و عراق صورت مى گرفت. این مهاجرت ها بیشتر از قرن دوّم به بعد و پس از آن آغاز شد که یحیى بن زید بن على(علیه السلام) به گرگان ایران آمد. [تاریخ تشیّع در ایران، ص159.] یکى از اهداف سادات هاشمى در مهاجرت به سوى ایران، جذب نیرو براى قیام بود. آنان در این کار موفق بودند، به گونه اى که یاران یحیى بن زید رو به فزونى نهاد و هارون مجبور شد 50 هزار نفر را براى دستگیرى او اعزام کند. [ همان، صص 161-160.] ماجراى یحیى بن زید و ورود امام رضا (علیه السلام) به خراسان، حرکت گروهى سادات و شیعیان را به ایران در پى داشت. علویان از موقعیت به وجود آمده براى امام رضا (علیه السلام) در حکومت مأمون استفاده کردند و به صورت گروهى راهى ایران شدند. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۷/۱۱) علویان به شوق دیدار با امام رضا(علیه السلام) از مدینه به سوى مرو مى رفتند که در میانه راه شمار زیادى از علاقه مندان امام رضا(علیه السلام) نیز به آنان مى پیوستند. شمار این گروه وقتى به دروازه شیراز نزدیک مى شد، به چند هزار نفر مى رسید. مأمون که از فروپاشى حکومتش مى ترسید، به حاکم فارس دستور داد از ورود آنان جلوگیرى کند. رهبرى کاروان با احمد بن موسى (علیه السلام) (شاهچراغ) و محمد بن موسى (علیه السلام) بود. آنان پس از درگیرى با لشکر فارس، به یاران خود دستور دادند لباس مبدل بپوشند و در اطراف پراکنده شوند تا از گزند حکومت مأمون در امان باشند. به همین دلیل گفته مى شود بیشتر امام زادگانى که در شهرهاى گوناگون ایران مدفون شده اند، جزء همان قافله هستند. [ شب هاى پیشاور، سلطان الواعظین شیرازى، ج1، ص130.] مردم ایران چون به سادات و آل رسول عشق مى ورزیدند، به این گروه پناه دادند و آنان را یارى کردند. حضور آنان در میان عاشقان اهل بیت پیامبر(پیروان شیعه سیاسى) به گسترش تشیع اعتقادى انجامید. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۸/۱۱) در این میان، حضور على بن محمد باقر (علیه السلام) [ مقاتل الطالبین، ابو فرج اصفهانى، ص 311.] را نباید نادیده گرفت که پس از ورود امام رضا (علیه السلام) به ایران، براى ارشاد مردم به منطقه فین کاشان آمده بود. همین مسأله دلیل آن است که در آن زمان، مردم این منطقه هوادار خاندان رسالت بوده اند. در تواریخ آمده است که 6 هزار نفر از مردم کاشان و حومه به استقبال این امام زاده بزرگوار رفتند. هم چنین با استقرار ایشان در آن جا، مردم قم و کاشان و روستاهاى اطراف در نماز جمعه ایشان شرکت مى کردند. این موقعیّت ممتاز على بن محمد سبب شد حکومت وقت، دستور قتل ایشان را صادر کند. [ شرح زندگانى و شهادت على بن باقر)، آیت الله مدنى کاشانى، نشر مرسل، 1378، ج6، صص 27، 30 و 35.] امروزه شیعیان، مراسم قالى شویان را در جمعه دوّم مهر ماه هر سال، به یاد ایام شهادت آن بزرگوار برگزار مى کنند. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۹/۱۱) 3. ورود امام رضا (علیه السلام) به ایران پس از آن که مأمون بر برادرش امین پیروز شد، با توجه به علاقه مردم ایران به علویان، از موقعیت استفاده کرد و امام رضا(علیه السلام) را به ولى عهدى فرا خواند. ابن خلدون مى گوید: «فراوانى جمعیت شیعه در ایران سبب چنین دعوتى از سوى مأمون شد، به گونه اى که مأمون لقب الرضا بن آل محمد را به او داد و دستور داد سپاهیان جامه سیاه برکنند و سبز بر تن کنند.» [ تاریخ ابن خلدون، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، ج2، ص383; تاریخ طبرى، اساطیر، ج13، ص565.] خراسان یکى از نخستین مراکز تشیع در ایران بود. پس از استیلاى بنى عباس بر بنى امیه و تسلط آنان بر خراسان، مردم به بنى عباس گرایش یافتند. مردم مى پنداشتند میان علوى و عباسى تفاوتى نیست؛ چون هر دو از بنى هاشم هستند. با این حال، پس از ورود امام رضا (علیه السلام) به این منطقه، تشیّع واقعى و اعتقادى، گسترش پیدا کرد. [ تاریخ تشیع، علامه محمد حسین مظفر، برگردان: سید محمدباقر حجّتى، نشر فرهنگ اسلامى، 1368، ج1، ص؟.] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۱۰/۱۱) امام رضا (علیه السلام) از لحظه حرکت از مدینه تا مرو همیشه از روش هاى گوناگون براى شناساندن شیعه بهره برد. رجا بن ابى الضحاک که مأمور آوردن امام به مرو بود، مى گوید: امام در هیچ شهرى از شهرها فرود نمى آمد، مگر این که مردم به سراغ او مى آمدند و مسایل دینى و اعتقادى خویش را از او مى پرسیدند. امام در طول مسیر، احادیث را از طریق پدارنش به حضرت على و پیامبر (رحمه الله)مى رساند که این بهترین روش براى معرفى مکتب تشیّع و خنثى کننده توطئه هایى بود که شیعه را خارج از دین مى شمرد. نمونه برجسته آن، حدیث سلسله الذهب بود. ایشان در جمع مردم نیشابور فرمود: من از پدرانم شنیدم و آنان از پیامبر شنیدند و او از خداوند بارى تعالى شنید که فرمود: «لا اله الا الله قلعه محکم من است هر آن کس داخل آن شود از عذاب ایمن است». سپس با کمى تأمل فرمود: این مطلب شروطى دارد که یکى از شرایط آن، پذیرش ولایت من (اهل بیت پیامبر) است. ایشان با این بیان، شیعه واقعى و اعتقادى را معرفى کرد و به محبت مردم به علویان جهت داد. [ تاریخ تشیع در ایران، رسول جعفریان، سازمان تبلیغات اسلامى، ص54.] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 عوامل مردمی و غیرحکومتی گرایش ایرانیان به تشیع و گسترش آن چیست؟پاسخ: (۱۱/۱۱) امام رضا (ع) حتى هنگام ورود به دربار مأمون که وى از امام خواست خطبه بخواند، به معرفى ولایت خود و ائمه (علیهم السلام) پرداخت و فرمود: ما به واسطه رسول خدا بر شما حق داریم و شما نیز از جانب پیامبر(ص) بر ما حق دارید. زمانى که شما حق ما را ادا کردید، ما نیز بر خود لازم مى دانیم که حق شما را به جاى آوریم. پس در زمینه حق شما، حق ما هم باید ادا شود. [ تاریخ انتشارات تشیّع در ایران، اصحابى دامغانى، نشر علامّه، 1350، ج1، ص251] حضور امام در مناظره یکى دیگر از کارهایى بود که در پى آن، مکتب شیعه به درستى معرفى شد و استدلال مخالفان باطل گشت. مأمون براى محکوم کردن امام در جلسه هاى مناظره با بزرگان ادیان دیگر به تشکیل چنین جلسه هایى دست یازیده بود. با این حال، امام از همه آن ها سربلند بیرون آمد. پس از استقبال مردم از این جلسه ها، مأمون دستور داد مردم را از در خانه امام دور کنند تا مبادا شیعه واقعى به مردم معرفى شود. [ عیون اخبارالرضا، شیخ صدوق، جهان، 1378ق، ج2، ص170] هم چنین مجموعه نامه هایى که امام براى توضیح مبانى تشیع به افراد گوناگون مى نوشتند، در این زمینه نقش داشت. نامه هاى ایشان در تبیین جایگاه اهل بیت در کتاب خدا و سنّت پیامبر، مسایل اختلافى با اهل سنّت مانند: ایمان آوردن ابوطالب، توضیح مصداق شیعه واقعى، مراد از اولوالامر در قرآن، گسترش فکر شیعى و استحکام پایه هاى اعتقادى در ایران بسیار اثر داشت. [ تاریخ تشیع در ایران، رسول جعفریان، صص 158-157] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۱) تشیع در دوران استقرار عباسیان و نفوذ ایرانیان در حکومت هاى وقت (دوره استعجام) و به دلایل خاص سیاسى در ایران گسترش یافت. [ براى آگاهى از نقش ایرانیان در دربار خلفا. نک: خاندان نوبختى، عباس اقبال آشتیانى، تهران، 1357.] و تقسیم بندى آن به شعبه هاى گوناگون نیز دلایل تاریخى ویژه اى دارد. [ نک: الملل و النحل; عبدالکریم شهرستانى; فرق الشیعه، ابومحمد نوبختى; برگردان: محمد جواد مشکور.] مخالفت ایرانیان با دستگاه هاى دولتى از میانه قرن سوم هجرى آغاز شد که به ویژه در قالب نهضت هاى شیعى مذهب صورت مى گرفت. از میان گروه هاى مخالف، کیسانیه، زیدیه، غلات، اسماعیلیه و قرامطه را مى توان نام برد که گاه توانستند سلسله هایى را تشکیل دهند و مدتى بر ایران حکومت کنند. در همین ایام، اندیشمندان شیعه مذهب ایرانى مانند ابن بابویه (وفات 381 هـ . ق)، شیخ مفید (وفات 413 هـ . ق)، شیخ طوسى (وفات 460 هـ . ق) و شیخ طبرسى (وفات 584 هـ . ق) به ترویج تشیع پرداختند. [ علماى دیگرى نیز در پیشبرد شیعه نقش داشتند. نک: روضات الجنات فى احوال العلماء و السادات، محمدباقر خوانسارى، قم، 1304; قصص العلماء، محمد تنکابنى، تهران، 1396 ق.] خاندان آل بویه که نواحى بزرگى از غرب ایران تا بغداد را تسخیر کردند و خلفاى عباسى را از قدرت سیاسى محروم ساختند، از مروّجان اولیه تشیع در ایران بودند. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۲) در دوره غزنویان که حکام آن مذهب اهل سنت داشتند، شیعیان به طور کلى تحت تعقیب بودند، هر چند آرامگاه هاى مقدس شیعیان گاه مورد توجه قرار مى گرفت. [ مرقد مطهر على بن موسى الرضا (علیه السلام) که در سال 400 قمرى به دستور سبکتکین، بنیان گذار سلسله غزنویان خراب شده بود، به دستور محمود غزنوى دوباره ساخته شد. این مرقد بار دیگر در قرن پنجم قمرى به دست ترکان ویران شد و در اوایل قرن ششم دوباره احیا شد. در سال 617، بار دیگر به دست مغولان ویران شد و در عهد الجایتو، که مذهب شیعه را پذیرفته بود، تجدید بنا شد. نک: دین و مذهب در عصر صفوى، مریم میراحمدى، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1363، ص 14.] در عصر سلجوقى، شیعیان بسیار مورد اذیت و آزار قرار گرفتند. بنابراین، به ناچار مخفى مى شدند و تقیّه مى کردند. یکى از دلایل قیام حسن صباح در زمان حکومت سلاجقه نیز همین افزایش آزار و اذیت حکومت بود. واکنش حکام سلجوقى سبب شد گسترش تشیع و تحولات تاریخى آن از شکوفایى باز ماند. در دوره خاقان مغول، تشیع و تسنّن در ایران سرنوشتى مشابه داشتند؛ چون دین مغولان «شمنى» بود یعنى در کنار خداى بزرگ، خدایان دیگرى را مى پرستیدند. از این رو، با مسلمانان (از هر مذهبى) به سختى مخالفت مى کردند. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۳) شیعه در آغاز دوره ایلخانى، ضعیف بود، ولى کم کم و به آرامى رو به گسترش نهاد که در این میان، علما نقش مهمى را بر عهده داشتند. از جمله علمایى که براى ترویج مذهب تشیع به ایران آمدند و مورد استقبال ایلخانان مغول قرار گرفتند، علامه جمال الدین حسن بن مطهر حلى (726 ـ 648) و پسرش بودند. علامه حلى که از مشهورترین دانشمندان شیعى دوازده امامى و از شاگردان خواجه نصیرالدین طوسى بود، دو کتاب را در اصول عقاید شیعه عبه نامهاى «نهج الحق و کشف الصدق» و «منهاج الکرامة فى معرفة الامة» به نگارش درآورد و به سلطان هدیه کرد. در حقیقت، تجدید بناى شیعه و تأیید اصول احکام آن پیش از حکومت صفوى، تا اندازه زیادى مرهون کوشش هاى علامه و شاگردان اوست. [ مهاجرت علماى شیعه از جبل عامل به ایران در عصر صفوى، ص 31.] نخستین پادشاه مغول، که پس از مسیحیت و بوداییسم، اسلام را پذیرفت، سلطان محمد خدابنده بود . پس از او نیز الجایتو ابتدا مذهب حنفى، سپس شافعى و در نهایت، مذهب اثنى عشرى را برگزید و دستور داد به نام دوازده امام سکه ضرب کنند. پس از آن، دوباره تشیع در ایران رو به ضعف نهاد تا این که در عصر صفوى، مذهب رسمى دولت ایران شد. [ دین و مذهب در عصر صفوى، صص 17و18.] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۴) در پایان حکومت ایلخانان مغول که طوغاى تیمورخان (حکومت 754 ـ 737) در گرگان حکومت مى کرد، نهضتى شیعى در خراسان رخ داد که به تشکیل سلسله سربداران (حکومت 783 ـ 737) انجامید. این سلسله، پیش از صفویه اعتبارى ویژه داشت و مخالفت آنان با سنّیان به عنوان دفاع از مذهب شیعه و تلاش در انتشار این آیین با عنوان مرید و مرادى و دعوت فرقه اى تلقى مى شد. از این نظر، آنان پیشگامان حرکت فرزندان شیخ صفى الدین اردبیلى بودند و بر اساس دو جریان فکرى تشیع و تصوف، نهضتى را تشکیل دادند که پیشگام دولت صفوى گردید. [ مهاجرت علماى شیعه از جبل عامل به ایران در عصر صفوى، ص 31.] در آغاز قرن دهم هجرى (907 هـ . ق / 1501 میلادى) و هنگام روى کار آمدن دولت صفوى، ایران واحد سیاسى یک پارچه نبود و از ایالت ها و بخش هاى مستقل تشکیل مى شد که هر کدام امیرى جداگانه داشت. با قوت گرفتن دولت صفوى، بسیارى از دولت هاى محلى از قدرت افتادند و تنها حکومت هایى مى توانستند با تأیید شاهان صفوى به موجودیت خود ادامه دهند که رنگ مذهبى داشتند و حکام آن در شمار سادات بودند. این حکومت ها چندان دیر نپاییدند، ولى هسته اصلى برخى نهضت هاى مذهبى مخالف با حکومت صفوى را تشکیل دادند. [ نهضت هاى دیگرى نیز بر ضد شاهان صفوى رخ داده است که یا جنبه مذهبى نداشتند یا بسیار ضعیف بودند. نک: تاریخ ایران از دوران باستان تا پایان سده هیجدهم، گرانتوسکى، برگردان: کریم کشاورز ص 282.] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۵) در برابر اقدام دولت صفوى در رسمى کردن مذهب تشیع در ایران، اعتراضهاى مذهبى گوناگونى رخ داد که به بعضى از آنها اشاره مى شود: 1. اعتراض کردهاى یزیدى مذهب در بین النهرین و نواحى غرب ایران. [ عالم آراى صفوى به کوشش یدالله شکرى، ص 126، تاریخ کامل ایران، عبدالله رازى، تهران 1347، ج4، ص413، در باره کردهاى یزیدى، نک: الملل و النحل، عبدالکریم شهرستانى، ص 6.] 2. نهضت مشعشعان که صوفى مسلک و على اللهى بودند. [براى آگاهى از لغت مشعشع و معناى لغوى آن در اسلام نک: مشارق الانوار الیقین فى حقیقة اسرار امیرالمؤمنین علیه السّلام حافظ رجب البرسى، نسخه خطى کتابخانه ملى ملک، به شماره 2793، ذیل فصل الرابع عشر فى اسرار الامام المهدى، صص 101و189; در باره مشعشعیان نک: دین و مذهب در عصر صفوى، صص 88و89.] 3. جنبش تبریز. [ احسن التواریخ، حسن بیک روملو، به کوشش: عبدالحسین نوایى، تهران، 1357، ص587.] 4. جنبش گیلان. [ قیام غریب شاه گیلانى، محمود پاینده، تهران، 1357، ص30.] 5. نهضت نقطویان. [ دین و مذهب در عصر صفوى، ص63.] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۶) نهضت نقطویان، مهم ترین نهضت مذهبى سیاسى عهد صفوى به شمار مى رفت. مؤسس آن، محمود پسیخانى، اهل رشت بود که ادعاى مهدویت کرد و دوره جدیدى به نام [دوره استعجام] را در اسلام معرفى کرد. این نهضت به سرعت در ایران، هندوستان و آسیاى صغیر گسترش پیدا کرد. [ نقطویان یا پسیخانیان، صادق کیا، تهران، 1320، صص 10،11و45.] گستردگى فعالیت این نهضت و پیروان آن چنان بود که در سفر شاه عباس به مشهد براى زیارت امام رضا (علیه السلام)، دو تن از رهبران نقطویه به نام هاى درویش تراب و درویش کمال اقلیدى و شمارى دیگر از پیروان این طریقت همراه وى بودند. شاه که مى دانست آنان مخالف تشیع اند، همگى را در کارونسرایى در راه خراسان به قتل رسانید. شاه عباس اول تلاش بسیارى به خرج داد تا این نهضت را از بین برد. [ دین و مذهب در عصر صفوى، ص98، زندگانى شاه عباس اول، نصراب فلسفى، ج3، ص51.] گفتنى است با وجود گستردگى نهضت هاى مخالف تشیع، مذهب شیعه در عهد صفوى روز به روز در ایران گسترش یافت. هرچند در عهد صفوى، برخى شاخه هاى ادبى رو به انحطاط گذاشت، [ همان، مریم میراحمدى، فصل پنجم، ص75.] ولى این دوره از نظر رشد و توسعه اندیشه هاى مذهبى یکى از فعال ترین دوره هاى تاریخ ایران است. در آغاز عهد صفوى شاه اسماعیل به دلیل نیاز جامعه به آگاهى از اصول و قوانین تشیع، به ایجاد مراکز مذهبى و انتشار کتاب دست زد. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۷) در پى این اقدام شاه اسماعیل، فقیهان شیعه مذهب به دعوت دربار صفوى از جبل عامل(لبنان) و بحرین به ایران آمدند و ترجمه کتاب هاى مذهبى از عربى به فارسى در دستور کار قرار گرفت. در این عصر، جلد اول کتاب قواعد الاسلام نوشته شیخ جمال الدین مطهر حلى از سوى قاضى نصرالله زیتونى، اساس قوانین تشیع قرار گرفت و بر اساس آن حکم مى شد. [ تاریخ سیاسى و اجتماعى، ابوالقاسم طاهرى، تهران، 1354، ص 178.] از همان اوایل عهد صفوى، علماى مذهبى، والاترین مقام را در دربار صفوى دارا بودند. در عهد شاه اسماعیل اول، امیر سید شیرازى صدر دربار یکى از پیشگامان ترویج مذهب تشیع بود. در دوره شاه تهماسب اول نیز معزالدّین به ترویج شیعه همت گماشت. در همین زمان به دستور دولت، شیره خانه ها، باده فروشى ها و قمارخانه ها خراب شد. جایگاه علماى مذهبى در عهد صفوى به اندازه اى والا بود که گاه مأموریت هاى سیاسى نیز به آنان واگذار مى شد. در عهد شاه تهماسب اول، قاضى جهان قزوینى که از روحانیون بزرگ آن عهد بود، به دستور شخص شاه براى امضاى قرارداد به دربار هندوستان فرستاده شد. هم چنین مأموریت هایى به خواجه افضل الدین محمد ترکه از علماى مورد توجه دربار شاه تهماسب اول سپرده شده بود. [ریحانة الادب فى تراجم المعروفین بالکنیة و اللقب، محمدعلى مدرس، تبریز، 1346، ج2، ص165; عالم آراى عباسى، اسکندر بیک ترکمان، ج1، ص155.] فرمان هاى دربار نیز تنها با تأیید علما قابل اجرا بود. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۸) اینک برخى از معروف ترین علماى عهد صفوى را نام مى بریم: 1. شیخ نورالدین على بن عبدالعال عاملى کرکى معروف به محقق ثانى یا محقق کرکى (وفات 940 هـ . ق): از علماى قرن دهم، استاد شهید ثانى و از شاگردان احمدبن فهد حلى است. او در دربار شاه تهماسب صفوى به منصب شیخ الاسلامى رسید. همه فرمان هاى شاه باید به امضاى وى مى رسید و شاه خود را از کارگزاران وى معرفى مى کرد. [ ریحانة الادب فى تراجم المعروفین بالکنیة و اللقب، ج5، ص245.] محقق ثانى در اجراى احکام مذهبى تعصّب فراوان داشت، به گونه اى که وى را مخترع مذهب شیعه لقب داده اند. مشهور است به کار بردن مُهر(تربت) در نماز شیعیان به پیشنهاد وى متداول شده است. [ روضات الجنات فى احوال العلماء و السادات، محمدباقر خوانسارى، ج4، ص360 و 375; تشیع و تصوف، کامل الشیبى، برگردان: قراگزلو زکاوتى، تهران، 1359، ص393.] وى حتى محراب نماز را در ولایت هاى خراسان و عراق عجم تغییر داده بود که شیخ حسین عاملى در ردّ آن کتابى نوشت. [ ریحانة الادب، ج4، ص129; قصص العلماء، محمد تنکابنى، ص347.] محقق کرکى در نجف اشرف وفات یافت و شیخ على منشار (پدر زن شیخ بهایى) به جانشینى وى، شیخ الاسلام اصفهان شد. 2. شیخ عبدالعالى بن على فرزند محقق کرکى (وفات 993 هـ . ق): از علمایى است که در زمان سلطان محمد خدابنده و شاه عباس اول مى زیست. وى دایى میرداماد است. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۹) 3. غیاث الدین منصور بن صدرالحکما (وفات 948 یا 940 هـ . ق): او مدتى به صدارت اعظمى شاه تهماسب اول رسید، ولى به دلیل اختلافى که با شیخ على محقق کرکى داشت، از این مقام استعفا کرد. آن گاه به شیراز رفت و مدرسه منصوریه را در آن جا بنا نهاد. [ عالم آراى عباسى، اسکندر بیک ترکمان، ج 1، ص 144.] 4. زین الدین عاملى ملقب به شهید ثانى (وفات 966 هـ . ق): شاگرد علامه حلى بود که بیشتر اوقات براى در امان ماندن از گزند متعصبان اهل سنت در خفا به سر مى برد. بنابر روایتى، به سبب شیعه مذهب بودن در قسطنطنیه به قتل رسید و جسدش را به دریا انداختند. بر اساس روایت دیگرى، به دستور سلطان سلیم در سال 965 در مسجدالحرام زندانى شد و سپس به قتل رسید. [ دین و مذهب در عصر صفوى، صص 69 و 70] 5. شیخ حسین عاملى (وفات 984 هـ . ق): از حکما و علماى قرن دهم هجرى و از شاگردان شهید ثانى است. وى پدر شیخ بهایى است که به دعوت شاه تهماسب اول و با دریافت هدایاى فراوان از سوى شاه ایران، از جبل عامل شام به قزوین پایتخت صفوى آمد. وى پس از دریافت منصب شیخ الاسلامى، براى ترویج شیعه به مشهد و هرات سفر کرد. او اقامه نماز جمعه را در زمان غیبت، واجب عینى مى دانست. [ ریحانة الادب، ج 4، ص 280.] 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۱۰) 6. شیخ بهایى (وفات 1021 هـ . ق): وى اهل جبل عامل بود که پس از وفات شیخ على منشار، مقام شیخ الاسلامى اصفهان را عهده دار گردید. او از فقیهان عهد شاه عباس اول صفوى بود و تاریخ عباسى را به نام وى نوشت. شیخ بهایى افزون بر مهارت در علوم اسلامى، ریاضى دان، معمار و طبیب نیز بود. وى دیوار صحن مرتضوى را به گونه اى ساخته بود که در همه فصل ها، هنگام ظهر و زمان نماز گزاردن را مشخص مى کرد. تعیین قبله مسجد شاه اصفهان، تقسیم آب زاینده رود اصفهان به روستاها و محله هاى گوناگون، ساخت منار جنبان اصفهان، ساخت حمام معروف به حمام شیخ بهایى که با یک شمع، آب را گرم مى کرد و... همگى از کارهاى اوست. بسیارى از بزرگان دوران صفوى شاگرد وى بودند، مانند: فاضل جواد، مجتهد قزوینى، ملاصدرا، ملامحسن، محقق سبزوارى و علامه محمد تقى مجلسى . [ دین و مذهب در عصر صفوى، ص 71. 7. میر محمدباقر داماد معروف به میرداماد (وفات 1040 هـ . ق): پدرش، داماد محقق کرکى بود و به همین دلیل، به داماد شهرت داشت. شهرت میرداماد نیز بدین وسیله به فرزندش منتقل گردید. وى از علماى قرن یازدهم به شمار مى رفت و معاصر شیخ بهایى بود. [ ریحانة الادب، ج6، ص56; روضات الجنات فى احوال العلماء و السادات، ج2 ص62.،] 8. محمد بن ابراهیم بن یحیى صدرالدین شیرازى ملقب به صدرالمتالهین معروف به ملاصدرا (وفات 1050 هـ . ق): وى از فلاسفه و حکماى قرن یازدهم هجرى است که شاگرد شیخ بهایى، میرداماد و میرفندرسکى بوده است. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat
﷽ 🔴 نقش روحانیت و حکومت‌ها بویژه صفویه در گسترش و ترویج تشیع در ایران!پاسخ: (۱۱/آخر) 9. محمدتقى مجلسى (وفات 1070 هـ . ق): از علماى شیعه اثنى عشرى و شاگرد شیخ بهایى بود که در زمان شاه عباس اول و شاه صفى مى زیست. او نخستین کسى است که پس از روى کار آمدن صفویه، به گردآورى و نشر احادیث شیعه پرداخت. مجلسى در زمان حیات به تصوف منسوب بود، ولى بعدها این موضوع از جانب پسرش، محمدباقر مجلسى به شدت انکار شد. [ روضات الجنات، ج2، صص 123،118.] 10. ملامحسن فیض کاشانى (وفات 1091 هـ . ق): وى در دوره شاه عباس دوم مى زیست. آثار وى بیشتر در حکمت و عرفان است، هر چند در شرعیات و شعر نیز سر آمد بود. مدت ها به او نسبت تصوف مى دادند که وى در کتاب الکلمات الظریفه فى ذکر منشأ الاختلاف الامة المرحومة آن را نفى و انکار کرد. از وى بیش از صد اثر باقى مانده است. 11. محمدباقر مجلسى (وفات 1111 هـ . ق): پسر محمدتقى مجلسى و یکى از با نفوذترین علماى شیعى عهد صفوى است. در عهد شاه سلیمان، شیخ الاسلام بود و در زمان شاه حسین اول، منصب ملاباشى را دارا بود که والاترین مقام روحانى در آن زمان به شمار مى رفت. او صاحب کتاب شریف بحارالانوار فى اخبار الائمه الاطهار و ده ها کتاب دیگر است. بدین ترتیب با آمدن علماى شیعه به ایران، عصر صفوى به دوره احیاى آثار علمى شیعه تبدیل شد. پس از چندین قرن دورى مردم ایران از تشیع یا در انزوا و تقیه بودن شیعیان، با کوشش دولت صفوى و علماى شیعه، این مذهب دوباره در ایران جان تازه گرفت. بدین گونه مى توان گفت پیشرفت تشیع در ایران مرهون پیروى شاهان صفوى از علماى شیعه است.
﷽ 🔴 شبهه: آیت‌الله خامنه ای در جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ با اعلام مخالفت صریح علیه رهبری خودشان گفتند: «باید خون گریست بر جامعه اسلامی که احتمال رهبر شدن من در آن مطرح باشد...»پاسخ: اینکه شخص سیدعلی خامنه ای در اوج زهد و تواضع، خودشان را لایق رهبری و برتر از دیگران نداند، دقیقاً طبق نص پیامبر و ائمه اطهار و تصریح قرآن، گواه صادقی بر صلاحیت و شایستگی ایشان برای امامت امت و ریاست دین و مذهب ماست. کسی که با خود برتر بینی و اراده سلطه بر دیگران و با هواپرستی و جاه طلبی، به دنبال کسب قدرت و ریاست باشد، از منظر اسلام، مطلقاً شایسته رهبری و قیادت نیست؛ چه رسد به امامت و جانشینی امام زمان (عج) در عصر غیبت. در عین حال، تشخیص اکثریت قاطع خبرگان مبنی بر صلاحیت کامل امام خامنه ای برای امامت امت به نیابت از امام مهدی (عج) در زمان غیبت (اصل پنجم قانون اساسی)، همچنین دلدادگی اکثریت قاطع ملت ایران و قاطبه شیعیان جهان و بسیاری از اهل سنت در تبعیت از ایشان و نیز اعتراف و اذعان بزرگان اسلام و حتی دشمنان خارجی به فراست و کیاست و درایت و مدیریت بی نظیر امام خامنه ای، گواهی آشکار و تأکیدی مکرر بر تشخیص درست و دقیق مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ می باشد. حالا اگر کسی با معارف اسلامی آشنا نباشد و مفهوم زهد و تواضع را نفهمد و آن را بهانه حمله به شخصیت الهی نائب امام زمان (عج) قرار دهد، بحث دیگری است؛ به هرحال جنگ قدرت در ساحت ولایت الهی مطلقاً ممنوع و مذموم است و این حقیقت معنوی در صحنه سیاسی جهانی، امتیازی بزرگ و بی بدیل است. 🇮🇷کانال پاسخ به شبهات ↙️ @Pasokh_Be_Shobehaat
﷽ 🔴 شبهه: هاشمی رفسنجانی در جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸: «انتخاب آقای خامنه ای برای رهبری موقت است و تا زمان برگزاری رفراندوم می باشد» ✅ پاسخ: جلسه مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۶۸ در حالی برگزار شده بود که هنوز اصلاحات انجام گرفته در اصلاحیه قانون اساسی به رفراندوم گذاشته نشده بود؛ بنابراین موقتی بودن تصمیم آن روز مربوط و منوط به تصمیم مردم در رفراندوم اصلاحیه قانون اساسی بود؛ زیرا طبق قانون قبلی، «باید رهبری از میان مراجع موجود معرفی می شد» که امام خمینی مخالف آن بودند؛ زیرا مراجع آن زمان را برای رهبری مملکت و امامت امت «ناتوان» می دیدند؛ لذا در اصلاحیه قانون اساسی قید شد که «مرجعیت بالقوه یا مرجعیت بالفعل » (صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه= بند یک اصل ۱۰۹) از شرایط رهبری ولی فقیه باشد. بنابراین مجلس خبرگان، اعلامیه آن روز خود را در معرفی ولی امر، «موقت» نامید که پس از رفراندوم و تأیید قانون اساسی جدید، با قید «مرجعیت بالفعل یا بالقوه» در باره شروط رهبری، مجدداً مجلس خبرگان تشکیل جلسه داد و در رای‌گیری مجدد، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای با اکثریت قریب به اتفاق آراء به عنوان رهبر نظام و امام امت اسلامی معرفی شدند. سخنان مرحوم آیت الله مشکینی، رئیس وقت مجلس خبرگان در این باره، تیتر روزنامه‌های ۱۶ مرداد ۱۳۶۸ کشور شد. 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خسارت باورنکردنی ایران در دوران جنگ!! ⁉️ ژاپن از زیر تَل خاک ژاپن شد؛ ایران با ۴ تا تیر و ترکش هنوز سرپا نشده؟!! ______________________ 🔸 برشی از سخنرانی به مناسبت هفته 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهره‌ای که نظام جرئت اعدامش را نداشت! ⁉️ چرا بابک زنجانی را اعدام نکردند؟! 🔰 برشی از سخنرانی 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنج اصل اقتدار کشورها ♨️ زیباترین پاسخ به کسانی که می‌گویند: وظیفه در کشور چیست و چرا کاری نمی‌کند؟! 🔰 برشی از سخنرانی 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌۱۰ شبهه پر تکرار❌ (ره) ✅ از آب و برق مجانی و مخالفت امام با اعدام تا واکنش امام به خبر مرگ شاه❗
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡 شایعه پس از دیدار ظهر دیروز (چهارشنبه) اعضای تیم ملی فوتسال ایران با رهبر انقلاب اسلامی، برخی رسانه ها و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان شایعاتی را در این باره منتشر کردند. این رسانه ها با استناد به یک فریم از عکس های منتشر شده از این دیدار مدعی دستگاری و تدوین این عکس شدند. 🟢 واقعیت این درحالی است که فیلم منتشر شده از این دیدار نشان می دهد که یک فرد پشت سر رهبر انقلاب حضور دارد شایعه و دستکاری و تدوین، توهم و حاشیه سازی این رسانه ها است. 🆔 @Shobhe_ShenaSi
🔴 یک نکته بسیار مهم پرفسور می‌گوید در اسلام چندهمسری جایز است، اما من در کشورهای اسلامی مردان بسیار کمی را دیدم که با بیش از یک نفر ارتباط داشته باشند.در جوامع غربی، چندهمسری ممنوع است؛ اما کمتر شخصی را می‌توان یافت که با چندین زن ارتباط نداشته باشد... ⏪ جدول پیوستی: ترکیه رکورددار تعداد 🤦‍♂️، بقیه جدول در اختیار جوامع غربی! ⏪مسیر تجربه‌شده غرب را ترکیه هم تجربه کرد و نتایج شوم آن را دید، آیا زمان آن نرسیده که به جای تقلید کورکورانه از الگوهای زیست غربی، از الگوی زیست مومنانه در امر ، ، و ... پیروی کنیم؟ ✍🏻محسن انبیائی 🆔 @Shobhe_ShenaSi