eitaa logo
🇮🇷بیــتعارفــــ با اخـــبار ایران
8 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4.5هزار ویدیو
80 فایل
نوشته‌‌های بی‌تعارف؛ خبری، فرهنگی، مذهبی، سیاسی، ورزشی، اقتصادی و... ملی منعکس و یا با #پی‌نوشت برای #تبیین و بهره‌برداری مناسب برای به چالش‌کشیدن آن‌موضوعات، برای اطلاع‌رسانی در این‌کانال درج‌می‌گردد
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حجاب، اولین سنگر است🔸 فرهنگ غرب از راه بی‌حجابی وارد کشور شد. وقتی هم که وارد شد، اینطور نبود که فقط با حجاب مبارزه کند. با نماز مبارزه کرد، با زکات مبارزه کرد، با امر به معروف مبارزه کرد، با نهی از منکر مبارزه کرد، با عفت مبارزه کرد، با ناموس مبارزه کرد، با تمام مظاهر دینی مبارزه کرد. اما دری که از آن وارد شد، دَرِ بی‌حجابی بود. اول این سدّ را شکست. مثل اینکه اینجا را کوتاه‌ترین درها دیده است. @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸امر به معروف یعنی در دنده بودن!🔸 امربه‌معروف و نهی از منکر چیست؟ به ساعتتان نگاه کنید؛ این چرخ‌دنده‌های ساعت، در هم دنده شده‌اند. دنده‌هایشان داخل هم است؛ یکی که می‌چرخد، دیگری را هم می‌چرخاند. امربه‌معروف، یعنی اینکه دندۀ یکی در دندۀ دیگری گیر کند. امربه‌معروف، دنده است؛ ترک امربه‌معروف، یعنی خلاص کردن! خلاص کردن یعنی اینکه یکی بچرخد و دیگری نچرخد. وقتی امربه‌معروف و نهی از منکر ترک می‌شود، یعنی این چرخ و آن چرخ از هم دور شده‌اند؛ زده‌ای توی خلاص! این می‌چرخد، اما آن دیگری نمی‌چرخد. دندۀ فرد نمی‌خورد به دندۀ جمع؛ یعنی خوبی فرد، سرایت به دیگری نمی‌کند. خوبی‌ها وقتی شخصی شد و امر به معروف تعطیل شد، این دارد برای خودش می‌چرخد و آن دیگری هم دارد برخلاف آن می‌چرخد و منکرش را انجام می‌دهد. نتیجه‌اش اینست که «مجموعۀ جامعه» نمی‌چرخد. گاهی انسان زورش نمی‌رسد دیگری را بچرخاند، می‌زند در خلاص؛ خودش در زندگی شخصی‌اش یک آدم سالمی است، اما در زندگی اجتماعی دنده‌اش به دیگران گیر نمی‌کند. می‌خواهد اگر دیگران در غفلت می‌روند، او در غفلت نرود؛ اگر دیگران نمازشان را به تأخیر می‌اندازند، او به تأخیر نیاندازد، لذا دنده را خلاص می‌کند تا بتواند نمازش را سر وقت بخواند. اما نه، هنر این است که در عین اینکه انسان نمازش را سر وقت می‌خواند، در دنده هم بزند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸امربه‌معروف، زایندۀ خوبی‌ها در جامعه🔸 قانون‌شکنی، قانون‌شکنی می‌آورد. ندیدید گاهی کسی که کفشش را دیگران پوشیده‌اند و رفته‌اند، اگر یک کفشی آنجا افتاده باشد، وسوسه می‌شود و می‌گوید من پایم می‌کنم و به‌جای کفش خودم می‌برم؟ چون فرد دیگری بی‌ملاحظگی کرده، این هم می‌گوید: «من هم بی‌ملاحظگی می‌کنم!» رعایت قانون هم رعایت قانون می‌آورد. مردم جامعه، از امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر درس می‌گیرند و با امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ساخته می‌شوند. معروف، معروف می‌آورد. منکر، منکر می‌آورد. به اصطلاح ساده، اَعمال زاد و ولد می‌کنند. زاینده هستند. چه عمل خوب و چه عمل بد. سخن‌ها، زایندگی دارند. چه سخن خوب و چه سخن بد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸امربه‌معروف، دست کشیدن از بی‌طرفی است🔸 وقتی انسان امربه‌معروف می‌کند دست از ممتنع بودن و رأی ممتنع دادن می‌کشد. وقتی که بی‌طرف می‌ماند، مثل این است که نسبت به منکر، رأی ممتنع داده. آن‌که منکر را تأیید می‌کند یک جرم دارد، آن‌کسی هم که بی‌طرف است، یک جرمی به‌اندازۀ خودش دارد. اینکه این‌همۀ علما برای زمینه‌سازی ظهور تلاش می‌کنند، تبلیغ می‌کنند و کتاب می‌نویسند، همه برای این است که از عدد ممتنع‌ها کم بشود. افراد بیایند در صحنه و در مسائل دخالت کنند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸امر به معروف، خود انسان را بیمه می‌کند🔸 وقتی شما امر به معروف می کنی، اول اثری که در وجود خودت می گذارد این است خودت بیمه می شوی. یعنی منکر در نظر تو زشت‌تر می شود. اما اگر سکوت کردی، منکر در نظرت عادی می‌شود. منکریت منکر، سیال است، نه اینکه جامد است. بعضی‌ها فکر می کنند منکریّت منکرات در ذهن انسان، استخوانی است. نه! بلکه منکریّت منکرات، مایع است. ظرفش امر به معروف و نهی از منکر است، این ظرف اگر کوتاه شد، این مایع سر می‌رود. ظرف اگر لبه‌اش از بین رفت، تمام مایع هرز می شود. دیگر انسان منکَر را منکَر نمی داند. هر اندازه که امر به معروف کنی، این دیوارۀ ظرف منکریت منکر، بالاتر می‌آید و به شدت، منکر را منکر می بینی! نمی توانی تحملش کنی. خدا رحمت کند نواب صفوی را ! اصلاً منکر را نمی توانست ببیند. خیلی منکر در نظر او منکر بود. منکریت منکر در نظر افراد فرق می کند. این به تناسب امر به معروف و نهی از منکرشان است. او که بیشتر امر به معروف و نهی از منکر می کند، بوی منکر را متعفن‌تر می شنود؛ آن که کمتر این کار را می کند، بوی منکر را کمتر احساس می کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸در نهی از منکر، حد تکلیفتان را بدانید؛ مافوق آن عمل نکنید🔸 ما در تطبیق مفهوم بر مصداق مشکل داریم. ما هرچه سرمان می آید از دورهٔ عملی‌مان است. در دورهٔ تئوری مشکلی نداریم. دورهٔ بالینی‌مان مشکل دارد. گاهی مرد یا زن، آب زیاد مصرف می کند. چه کار می خواهی بکنی؟! یک بار می گویی «آقا آب زیادی مصرف نکن» [و تمام]. می آمدند به ائمه میگفتند اینکه فرمودید را ما گفتیم، اما آنها گوش نمی کنند. فرمودند: «اذا امرتموهنّ و نهیتموهنّ فقد أدیتم ما علیکم». امرشان کردید، نهیشان کردید، حالا دیگر آنچه که بر گردنتان بود، عمل کردید. دیگر بیشتر اصرار نکنید. [قبل از انقلاب]، آقای علامه کرباسچیان آمده بود مرا برای تدریس از شیراز ببرد تهران. ایشان موسس مدارس علوی بود و خیلی هم مخلص بود. با اتوبوس آمدیم تهران. راننده موسیقی گذاشت. من گفتم «حالا که اینطور شد، من باید پیاده شوم». این آقای علامه بغل دست من نشسته بود. گفت: «آقا موسیقی را خاموش کن». او گوش نگرفت. بعد گفت: «خب دیگر ما به تکلیفمان عمل کردیم. چه کار داریم که گوش گرفت یا نگرفت؟» ببینید! نگاه کنید که چقدر است؟ ما فوق تکلیفت عمل نکن. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اگر گفتی «حوصلۀ نهی‌از‌منکر و سر و کله‌زدن‌با مردم را ندارم»، حالات معنوی‌ات هم گرفته می‌شود!🔸 🌴 درختی را که شما شاخه و تنه‌اش را قطع کنید و فقط ریشه‌اش را باقی بگذارید، ریشه‌اش هم بعداً . 🌴 ریشۀ انسان، او است و شاخۀ انسان، او. برای حیات معنوی انسان، هم درون گرایی لازم است و هم برون گرایی. هم و نجوا و اخلاصی که هیچ کس خبردار نشود لازم است، و هم بر سر راه خدا، دعوا کردن که همه هم ممکن است به او بزنند که این می‌خواهد [دینی] بکند، می‌خواهد تظاهر به دینداری بکند، می‌خواهد تظاهر به خوبی و پاکی بکند. 🌴 اگر کسی مناجات با خدا را داشت، حال عبادیِ خوبی داشت، حضور قلب خوبی داشت، اما توی میدان امر به معروف و نهی از منکر نیامد و گفت با مردم برای من سخت است، نمی‌خواهم با مردم سرشاخ بشوم. نمی‌خواهم با مردم درگیر بشوم؛ این فرد بعد از مدتی همان مناجاتش را هم از دست می‌دهد، آن حالش را هم از دست می‌دهد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پس طلبه شدی برای چه؟🔸 کلام امام (ره) دل مردم را گرفت، به خاطر چه؟ به خاطر اینکه امام، قیامش «لله» بود. شما هر وقت خواستید حرفی بزنید، تذکری بدهید، یک نگاهی بکنید، یک سرکی به خودتان بکشید ببینید کجا می سوزد؟ است یا قیام نفس است؟ انگیزه تان چیست؟ اگر دیدید «لله» است، بگویید. آن وقت ببینید چقدر اثر می گذارد. خدا رحمتش کند مرحوم آقا میرزا (ره). تازه از نجف آمده بود، مُخلص بود. خودش نقل کرده که من داشتم بالای «دروازه قرآن» شیراز قدم می زدم که دیدم چند تا جوان کنار جوی آب رودخانه نشسته اند. تا من را دیدند، شیشه های مشروبشان را کردند در جوی آب. مثلاً شاید دیدند آخوند آمد، قایمش کردند! خب طبق معمول هم روحانی می‌آید و برای اینکه نخواهد با اینطور افراد روبرو بشود، نادیده می‌گیرد. ایشان گفت می خواستم بروم و متعرض اینها نشوم که اگر آخوند ببینند آنهم در آن دورۀ پهلوی، مسخره می کنند، استهزاء می کنند؛ یعنی وضع بدتر می شود. تا خواستم بروم، به خودم گفتم: ؟ عالِم شدی برای چه؟ با خودم گفتم زودتر رد شوم که مبادا اینها کنند. بعد برگشتم گفتم: خب مسخره ام بکنند، چه می شود؟ گفتم: آیا درست است من به اینها امر به معروف نکنم؟ نهی از منکر نکنم؟ برگشتم و آهسته آهسته به طرف اینها آمدم. سلام کردم. آرام آرام با اینها حرف زدم تا ؛ اشکشان جاری شد. این شیشه های شرابشان را از زیر در آوردند تا بزنند به سنگ و بشکنند! گفتم: نه، نشکنید! شیشه ها مالیّت دارد. محتوی شیشه ها را خالی کردم روی زمین. همین ها بعداً از گردانندگان کارهایش شدند. شدند رئیس جلسه، مسأله گوی جلسه، نوحه خوان جلسه. او از قماربازها، استادهای اخلاق درست می کرد. وقتی «قیام لله» باشد، آدم قمارباز را تبدیل می کند به مسأله گو. اما اگر دیدند صحبت خدا و دین نیست، همین مسأله گو ! (ره) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اگر اذان گفتن را زنده کنید، نماز زنده می‌شود🔸 اگر شما اذان را زنده کنید زنده می‌شود. اذان اگر احیاء شد، نماز احیاء می‌شود. شیطان چه می‌کند برای اذان؟ برای این که نماز را بشکند چه می‌کند؟ « وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا» وقتی اذان برای نماز گفته می‌شود، می‌کنند. اذان، . اگر انسان این سلاح را درست به کار بگیرد، جرأت امر به معروف و نهی از منکر پیدا می‌کند. چرا؟ چون می‌گویید « إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ» نماز است که نهی از فحشاء و منکر می کند. یعنی شما با ارتباط به مبدا، حالت و و تفوق پیدا می کنید که بتوانی معروف را در طرف جا بیاندازی. از این جهت در حینی که می خواهی امر به معروف کنی، باید حال ارتباط با خدا داشته باشی. فطرتت باید امر به معروف کند، نه طبیعت شما. بسیاری امر به معروف می‌کنند، اما نه با فطرتشان، بلکه با طبیعتشان. می خواهد طبیعت خودش را بر طبیعت دیگری چیره کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اگر مرد میدان هستید، هر وقت اذان گفتند همانجا اذان بگویید🔸 یکی از امر به معروف‌ها اذان گفتن است؛ چون مؤذن وقتی می‌گوید: «حی علی الصلاه» دارد امر به معروف می‌کند. من به مغازه دارها، به بسیجی‌ها و انجمن اسلامی‌ها و کل حزب اللهی‌ها، این‌هایی که دلشان می‌خواهد با منکرات مبارزه کنند، اول یک توصیه می‌کنم: اگر تو رویت می‌شود اول ظهر اذان بگویی، تو به درد کارِ نهی از منکر می‌خوری. اما اگر خجالت می‌کشی از «امر به معروف»، تو چه طور از عهدۀ «نهی از منکر» بر می‌آیی؟ تو که اول اذان شد، عارت می‌آید دستت را بگذاری پشت گوشت و بگویی: «الله اکبر» و صدایت را به اذان بلند کنی، چه طور مرد میدان هستی که بیایی به یک کسی بگویی: «خانم این مویت بیرون نباشد بهتر است»؟ نه! شما یک هفته اذان بگویید ببینید مزه‌اش چطور است؟ یک خورده ببین این و آن به تو نق می‌زنند می‌توانی تحمل کنی؟ ببین مردش هستی؟ موقع اذان به هرجا رسیدی، وسط راه، وسط پیاده رو، در حال رفتن، اگر اذان شد، اذانت را بگو. بسیجی‌ها این کار را بکنند و روز بسیج هم این برنامه اذان گفتن را انجام بدهند. بسیجی‌ها سر چهار راه‌ها بایستند و اذان بگویند. @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸ترویج اذان گویی، مقدمه ترویج امر به معروف است🔸 ترک امر به معروف و نهی از منکر موجب می شود. هر چیزی خودش را دارد. در هر شهری که امر به معروف و نهی از منکر رایج بشود، خدا بلا و زلزله و این مسائل را از او دفع می‌کند؛ چون خدای تعالی برای هرچیزی یک خاصیتی گذاشته، برای ترکش هم یک اثری گذاشته. اما امر به معروف و نهی از منکر مشکل است. کار سختی است. اولش آدم خجالت می کشد، از مردم می ترسد، شیطان توی دلش ولوله ایجاد می کند، دلش را خالی می کند. اما راه نشانت داده اند. اگر بخواهی ترس از مردم از دلت بریزد، می دانی چه کار باید بکنی؟ اگر بخواهی خجالتت بریزد و برای تذکر دادن رو پیدا کنی ! @haerishirazi
♨️ حجه الاسلام فرحزاد ⚠️ تأثیر اذان در جمع کردن بساط گناه از محله⚠️ 💠 یکی از روحانیون اهل شیراز که پدر شهید هم بود می‌گفت: قبل از انقلاب وضع مالی من خیلی بد بود. یک خانه کوچک با مبلغ جزئی اجاره کرده بودم. ولی اجاره همان را هم نمی توانستم بدهم. 💠 برای اجاره خانه جدید به بنگاه رفتم. هر کجا به ما آدرس می دادند، همان مبلغ یا بیشتر از آن بابت اجاره می‌خواستند. ما هم توانایی نداشتیم. 💠 یکی از روزها که به بنگاه رفتم. بنگاه دار به من گفت: حاج آقا، شما خسته شدید. می‌دانم وضع مالی شما خوب نیست، اما من می‌خواهم تو را خانه دار کنم. گفتم: ما نمی توانیم اجاره بدهیم، تو می‌خواهی ما را خانه دار کنی؟! 💠 گفت: یک زمینی است فلان قسمت شهر شیراز، که صاحب آن می‌خواهد خیلی ارزان بدهد. مثلاً اگر آنجا زمین متری هزار تومان است، این متری صد تومان می‌خواهد بدهد. 💠 صد متر، دویست متر برای تو می خرم، دیواری بساز، سقفی بزن و داخل آن برو. از مستأجری هم راحت می‌شوی. گفتم: من پول ندارم. گفت: از یک جایی قرض کن. این بهتر است. 💠 گفتم: چطور است که این قدر ارزان است؟ اول نمی خواست بگوید. بعد که یک مقدار تحقیق کردیم، معلوم شد این زمین کنار جایی است که محل فحشا و منکر است. چون قبل از انقلاب فحشا و منکر رسمی بود. پروانه می‌دادند. 💠 گفت: اینجا افراد بد هم نمی‌روند سکونت کنند، چه برسد به افراد خوب! ولی اینجا زمینی است که صاحب آن خیلی ارزان می‌دهد. گفتم: من روحانی، با عبا و عمامه، به آنجا بروم؟! این چه حرفی است که می‌زنی؟! من با زن و بچه به اینجا بروم؟! 💠 ولی این قدر فقر به من فشار آورد که مجبور شدم پولی قرض کنم و همان زمین را به قیمت خیلی ارزان بخرم. ولی بدنم می‌لرزید. نشستم به خدا متوسل شدم: خدایا، ما را اینجا آورده‌ای؟ ما کجا و اینجا کجا؟ 💠 خدا به من کرد: هیچ نگران نباش! من تو را حفظ می‌کنم. بعد به وسیله تو کار بزرگی انجام می‌دهم. هیچ کاری نداشته باش. فقط موقع صبح، موقع ظهر، موقع مغرب، روی پشت بام خانه خود برو و بگو. اذان هم که ممنوع نیست. 💠 گفت: فردا ظهر اول وقت رفتم کنار محل فحشاء اذان گفتم. موقع مغرب بلند شدم به پشت بام رفتم و «الله أکبر» و «أشهد أن لا إله إلا الله» گفتم. صبح هم همین طور. صدا به محلی می‌رفت که محل فحشا و منکر بود. بدن آن بیچاره‌ها به لرزه می‌افتاد. 💠 پیش خود می‌گفتند: ما آمده ایم اینجا گناه کنیم، یک نفر «أشهد أن محمدا رسول الله» می‌گوید. وای بر ما! ما کنار اسم پیغمبر گناه کنیم؟ این اذان مداوم ما باعث شد که مشتری‌های اینجا کم شود. ما اذان را ادامه دادیم. 💠 به برکت اذان ما دیگر هیچ کسی به آنجا نمی‌آمد و مرکز فحشا هم تعطیل شد. 📚 زیبایی های نماز ؛ خلاصه ای از صفحه 166 تا 170. @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸آرزوی بزرگان🔸 انسان زمانی که با خداوند ملاقات می کند باید بتواند سرش را بالا کند. خیلی از بزرگان آرزو داشتند در راه اسلام یک بخورند اما این توفیق نصیبشان نشد. پدر بنده همیشه ناراحت بود که چرا ما یک سیلی، یا فحش در راه اسلام نخورده ایم. (بیانات آیت الله حائری شیرازی در عیادت از طلبه ی ناهی از منکر، شهید علی خلیلی | ۱۳۹۲/۱۲/۷) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اذان گفتن، مقدمۀ انقطاع الی الله🔸 هرکس توانست اذان بگوید و زورش به خودش رسید، زورش به هم می رسد، زورش به هم می رسد. چون تا خواستی اذان بگویی این دکان می گوید: «نچ! چطور شده؟ تازه مسلمان شدی؟!!» دکان آن طرفی می گوید: «مبارک است!!»، شیطان همه را تحریک می کند که بیایید، بیایید یک لغزکی به این بگویید، یک متلکی به این بگویید. خب ! باید آدم از این هفت خان رستم بگذرد تا بتواند کار کند! هر کس زورش رسید خوش به حالش! چون آن وقتی که آدم می خواهد برود توی قبر، فقط انسان هست و خدا. خدا هست و انسان. همه دود می شوند! خبر از احدی نیست حتی بچه ی انسان. هیچ. یک پرده ای کشیده می شود تمام ارتباط ها قطع می شود. یک خلوتی است آنجا. خدا و انسان خلوت می کنند با هم. هر کسی توی دنیا بیشتر با خدا خلوت کرده، جریان قبر و اینها برایش آسان تر می گذرد. هر کس همیشه سرش گرم با مردم بوده وقتی می رود آنجا شوکه می شود. انسش با بچه هایش بوده، این انس قطع می شود. امر به معروف از جمله چیزهایی است که انسان را از همه قطع می کند به خدا وصل می کند. هر کس زورش رسید امر به معروف بکند مرگ برایش سهل می شود. چرا؟ چون خیلی کسی را تشویق نمی کنند به امر به معروف و نهی از منکر. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸سپاهی ها! خودتان را به اذان گفتن عادت بدهید🔸 شما بچه های سپاهی، ان شا الله خودتان را به اذان گفتن عادت بدهید که اذان از نمودارهای جالب امر به معروف و نهی از منکر است. یعنی اصلاً فطرت انسان را بیدار می کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 | خاطره ای درس آموز از آیت الله العظمی مکارم شیرازی🔸 خدا رحمت کند مرحوم آقای شیخ محمد علی موحد. ایشان استاد [و مدیر مدرسه علمیۀ ما] بودند. ایشان گاهی به ما نصیحت می کردند. یک دفعه از آقای مکارم شیرازی که استاد بزرگ حوزه علمیه است و از مفاخر ما هستند قضیه ای نقل کردند. آقای مکارم هم از شاگردان مرحوم آقای موحد بودند و سطوح حوزه را تا آخر پیش ایشان خوانده بودند. [آقای موحد] گفت یک روزی به ناصر آقا -با همین تعبیر گفت- گفتم: برو به فلانی بگو که ماندن تو در این حجره، خلاف شرع است. به او تذکر بده که این حجره را معطل نگذارد. برود تا یک طلبۀ دیگری را بفرستیم به این حجره. بعد ناصر آقا از من پرسید: من از چه باب این حرف را به او بگویم؟ از باب امر به معروف بگویم؟ از باب نهی از منکر بگویم؟ از باب نصح مستشیر بگویم؟ از باب ارشاد جاهل بگویم؟ از باب تنبیه غافل بگویم؟ بابش را برای من معین کن! من از چه دری وارد شوم؟ این کدامیک از وظایف من است؟ مرحوم آیت الله موحد میگفت: خوشم آمد که با اینکه آقای مکارم بچه سال بود، اما وقتی استادش به او می گوید برو به فلانی بگو، نمی گوید خوب من می روم و به او میگویم. بلکه از من پرسید این حرف را از چه بابی بگویم؟ می گوید من مسلمانم. مسلمان هر حرفی می خواد به دیگری بزند، باید در یکی از این ابواب [فقهی] بگنجد. شما که به من می گویی برو به فلانی بگو، به من بگو از کدام باب باید بروم بگویم؟ از بین این راه هایی که برای من باز شده که مسلمان می خواهد از آن باب برود مکالمه بکند یا تذکر بدهد، برای من باید بابش را مشخص بکنی. این یعنی: «حرکت علی الحجه» (حرکت بر اساس ). انسان سیری که می خواهد بکند علی الامیال نباشد؛ لاحجت را نگیرد، متشابهات را مستند قضایا نگیرد. کما اینکه اداری ها هر وقت بخواهند چیزی بنویسند ماده یا تبصره قانونی اش را مشخص می کنند. اگر رئیس اداره می خواهد یک تصمیم بگیرد که بر اساس هیچ کدام مواد قانونی نیست، کارمند انجامش نمی دهد. شما اگر یک ریال را هم بخواهید خرج کنید، باید طبق یکی از ضوابط و یکی از بندهای قانون خرج کنید. یعنی نسبت به آن کار باید وجود داشته باشد. آن امر است که کارتان را قانونی می کند، کارتان را «اطاعت» می کند. شما اگر از پول اداره تان یک مقدارش را دادید به یک مستحقی، قانون چه کارتان می کند؟ پوست از کله تان می کند. شما را به عنوان اختلاس بیت المال، به زیر سوال می کشد و پیش هرکسی هم که بروید محکومتان می کند. می گوید از کیسه خلیفه بخشش کردی؟ هر یک ریال این پول، کد دارد، برنامه دارد، طبق ضوابط است. باید ببینی از چه راهی خرج کنی. این چیزهایی که شما در دنیا می‌بینید اینها عکس آخرت افتاده رویش، تصویر آخرت افتاده رویش، خدا خواسته آخرت را در این دقتها نشان بدهد به ما و اینها را حجت قرار دهد برای ما که شما پول شخصیتان را هر کاری می خواهید کنید باید آیین نامه داشته باشد، بند داشته باشد، مواد قانونی داشته باشد. بنابراین، خرج شخصی را هم که انسان می کند، خرج خانه‌اش هم که می خواهد بکند، دقیقاً طبق تبصره‌های اسلامی و طبق موازین شرعی باید باشد. حرفی که می خواهد بزند، وقتی که می خواهد مصرف کند، گفتگویی را که می خواهد کند، تلفنی که می خواهد به کسی بزند، صحبتی که می خواهد بکند، حتی صحبتی را که می خواهد گوش بگیرد، طبق یکی از این مواد شرعیه باید باشد. این امر، همه چیز را درست می کند. بی‌امر که شد یعنی هیچی! این یعنی نظام ، نظام شرعی. در نظام ولایت فقیه هم هر کسی باید به یک نحوی، امرش به امر ولایت فقیه بخورد. و هر شخصیتی را که به فرمانش توجه می کنی، باید به یک نحوی مربوط بشود به امام. اگر شد، ارزش پیدا میکند. چون ارتباط با امام برمیگرد به امام زمان و سپس رسول خدا و سپس خداوند. این می شود . یعنی انسان تمام مأموریت هایش از یک جا نشأت بگیرد، اگر همه کارهایی که انسان می خواهد بکند، برگردد به امر خدا، این می شود توحید. فرد اگر همه کارهایش را بر اساس فرمان خدا انجام داد، آن موقع میشود موحّد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عادت به اذان،‌ امر به معروف را راحت می‌کند🔸 خیلی اذان ارزش دارد. وقتی اذان گفتی امر به معروف و نهی از منکر راحت می‌شود. چرا؟ چون ابهت مردم از نظرت می‌ریزد. راحت می‌توانی حرف بزنی. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸توکل و ظرفیتِ توکل🔸 حضرت علی (ع) دربارۀ نبی مکرّم ما (ص) نقل می‌کنند که ایشان در جنگ‌ها از همۀ ما به دشمن نزدیک‌تر بود. در جنگ احد، دشمن در چندقدمی ایشان بود، اما از جایشان تکان نخوردند. همه جز عدۀ کمی فرار کردند ولی ایشان جا خالی نکرد؛ زیرا به وعدۀ الهی مطمئن بود. این یک صحنه است. اما همین ایشان که همه چیز را به اذن خداوند می‌داند و در میان دشمن از جایش تکان نمی‌خورد، وقتی می‌خواهد به جنگ بیاید، دو تا زره روی هم می‌پوشد! مگر این نیست که تا تقدیر خدا نباشد هیچ تیری نمی‌آید؟ مگر ایشان معتقد نیست که تا مقدّر نباشد، چیزی به من کارگر نمی‌شود؟ پس چرا زره را جفت جفت می‌پوشد؟ این، نشانۀ «وسعت» ایشان است. این، «سعه» است. حضرت وقتی در عالم اسباب می‌آید، چنان معتقد به اسباب است که مادی‌ها از او عقب می‌مانند در ملاحظۀ اسباب و تهیۀ وسائل. وقتی هم که در مقام توکل است، حتی با وجود اینکه همۀ اسباب از کف رفته و همۀ رشته‌ها بریده شده، چنان خداوند را حاکم بر اسباب می‌بیند که می‌گوید: او همه چیز را می‌تواند فراهم کند. این شرح صدر می‌خواهد. انسان وقتی ظرفیت ندارد، با یک کشمش گرمی‌اش می‌شود و با یک غوره، سردی‌اش می‌شود. ظرفیتش، کم است. زمانی که معتقد به اسباب می‌شود، منکر مسبّب الأسباب است؛ و زمانی که معتقد به مسبّب الأسباب است، بی‌اهمیت نسبت به اسباب می‌شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا اقتدا به ولی‌فقیه، تا این اندازه مهم است؟🔸 عصر ما عصری است که به خاطر حاکمیت طاغوت‌ها، هزار سال است که عده‌ای از نور به ظلمت می‌روند «وَ الَّذينَ کفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات» و به خاطر ولایت الله، عده‌ای هزار سال است از ظلمت به نور می‌ر‌‌وند. فاصله اینها در این عصر ما بیشتر از یک سال قبل است، بیشتر از ده سال قبل است، بیشتر از صدسال قبل است؛ چرا؟ چون هر دو در حال دور شدن از هم هستند. بشر به ظلمتی رسیده است که در هیچ تاریخی سابقه چنین ظلمتی نداشته است. ظلم‌هایی در این عصر می‌شود که در هیچ عصری چنین ظلمتی نبود. بالعکسش هم هست. پاک‌هایی پیدا می‌شوند در این عصر که در هیچ عصری چنین پاک‌هایی نبودند! اینها به خاطر ولایت الله است. «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور». اصل، ولایت است. انسان اگر تحت ولایت الهی باشد مرتباً از ظلمت به سمت نور می‌رود. طاغوت اسم خاصی ندارد. هر جا خدا نبود طاغوت است. خود انسان وقتی غیر خدایی عمل کند، می‌شود طاغوت. ظلمتش را زیاد می‌کند. اما هنگامی که با ولایت الله است، از ظلمت به نور می‌رود. شما می‌پرسید «من با نماز از ظلمت به نور می‌روم یا با ولایت الله از ظلمت به نور می‌روم»؟ نه؛ با نماز نمی‌روی، با ولایت می‌روی! وقتی ولایت نبود، انسان را دور می‌کند از خدا. به عاشورا نگاه کن. مگر عاشورایی‌ها نماز نمی‌خواندند؟ نماز بی‌ولایت می‌خواندند. با همان نماز، شدند اشقیای کربلا. با همان حج، با همان جهاد، با همان امربه معروف، با همان نهی از منکر، با همان روزه، با همان زکات، با همان صله‌رحم. همه اینها را انجام می‌دادند، اما شدند اشقیای کربلا. چرا؟ چون با ولایت طاغوت بودند. این مهم‌ است که انسان بگوید من حواسم به این رهبر (آیت‌الله خامنه‌ای) هست و به او اقتدا کرده‌ام. حرف‌های دیگران، هر که باشند، حواست را پرت نکند. @haerishirazi
بی‌کاری و بی‌دینی.mp3
24.97M
🎙بشنوید 🟢 سخنرانی: بی‌کاری و بی‌دینی! ♨️ مباحث مطرح شده: ▫️روزیِ بیشتر در سفر، و رفتن از شهری به شهر دیگر ▫️جناب سلمان و جهان‌گردی‌‌‌‌های بسیارش ▫️ماجرای نمازخوان بودن دزدهای استهبانِ شیراز! ▫️فرهنگ، دزد و غیر دزد نمی‌شناسد؛ بر همه تأثیر می‌گذارد. ▫️درختان انجیر و حسّ غرور و حقارت! ▫️بی‌باغی و بی‌کاری! ▫️باغ‌فروشی یعنی اخلاق‌فروشی ▫️آموختن زندگی جمعی در مزرعه ▫️دزدی که ٣۶بار زندانی شده را به من بدهید تا با کار اصلاحش کنم! ▫️نهی از منکر، تنها «روی دست زدن» نیست! ▫️پشه را نابود کنیم یا مرداب را؟ ▫️فرهنگ مصرف و مالاریای اخلاقی! ▫️حرص در تولید، قناعت در مصرف ▫️یهودی‌ها و انتساب قناعت به امیرالمؤمین(ع) ▫️علی (ع) در تولید، نماد حرص است نه قناعت! ▫️مردم ما شقی بالذات نیستند، کار می‌خواهند! ▫️تولید و حسّ افتخار ▫️شیطان و ترفند «نام‌گذاری» ▫️امر به معروف، دخالت در زندگی خصوصی‌ست؟ ▫️شیطان می‌گوید: «برو ای زاهد پاکیزه سرشت»! ▫️شیطان می‌گوید: «متاسفم بی‌احساس»! ▫️براندازی با واژگان @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸همه در ثواب او شریک‌اند🔸 شما الان نگاه بکنید امام امت در طول زندگی‌اش از بچگی تا وقتی بزرگ و بالغ شده، انسان‌های زیادی به او امر به معروف و نهی از منکر کرده‌اند؛ راه خیر را به او نشان دادند؛ یکی به او گفته شما بیا طلبه بشو، ایشان پذیرفته و طلبه شده؛ یکی به او گفته در کار عرفان و این‌ها وارد شو، یکی گفته در فلسفه کار بکن، یکی یک نصیحتی به او کرده است؛ خلاصه هر کسی او را به یک راه خیری راهنمایی کرده است. الان که ایشان اینهمه از خدماتی که انجام می‌دهد، اجر می‌برد، همۀ آن استاد‌ها و استاد‌های آن استاد‌ها در نامۀ عملشان خدمات امام نوشته می‌شود. ببینید امر به معروف و نهی از منکر، چقدر برکت دارد! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ترسوها جزء یاران امام زمان (ع) نیستند🔸 نیروهایی که امام زمان (ع) دارند، نیروهای تارک امر به معروف و نهی از منکر نیستند. حضرت، نیروهای ترسو را نمی‌پذیرد. این همه مسائل که پیش می‌آید، برای غربال شدن و انتخاب نیروهای به دردبخور برای ایشان است. حضرت کسانی را لازم دارد که با هر منکری مقابله کنند و هیچ منکری را توجیه نکنند. سیصد و سیزده‌تایی که انتخاب می‌شوند کسانی هستند که هرجا وظیفه دیده‌اند قاطع برخورد کرده‌اند. هر کس بترسد و مثل آن کسانی بشود که از نهر طالوت آب خوردند، دیگر صلاحیت ندارد. این، سیرِ حرکتِ عالَم است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اسلام حقیقی بن‌بست ندارد🔸 یک وقت ما اسلام را از خودمان در آورده‌ایم و می‌خواهیم اجرا بکنیم، این اسلام موفق نخواهد شد. اما یک‌ وقت اسلام حقیقی را می‌خواهیم مطرح بکنیم. اسلام حقیقی بن‌بست ندارد. مشکل ما این است که گاهی آنچه ما می‌کنیم، با آنچه در اسلام هست، خیلی تفاوت دارد. اسلام برای کسی که سه بار روزه‌اش را در ملأ عام بخورد و در هر بار برای او اجرای حدود یا اجرای تعزیرات بشود، چه حکمی دارد؟ در هر امر خلاف و منکری وقتی تکرار شد، اسلام چه حکمی دارد؟‌ حکم دارد. اما خب، ما در زیر آتش تهیۀ فشار سازمان ملل و حقوق بشر هستیم؛ و این هم یکی از گرفتاری‌های ما است که نمی‌توانیم واقعاً امر معروف و نهی از منکر را به طور ریشه‌ای در مردم خودمان احیا کنیم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ببینید ما وقتی نهی از منکر نکنیم، تا کجا را می‌بازیم ...!🔸 یکی از برادران بسیجی نامه‌ای نوشته که من به همسرم گفتم که از باجناقمان باید رو بگیری. در خانوادۀ این‌ها، رسم نبوده که دختر از داماد دیگرشان رو بگیرد. این آقا به زنش می‌گوید از شوهر خواهرت رو بگیر، این‌ها مسخره‌اش کردند، استهزاء کردند و بعد هم تحریک کردند که این زن از شوهرش طلاق بگیرد. به من شکایت کرده که وقتی ما می‌گوییم مثلا زنمان از نامحرم رو بگیرد، سزایمان این است که بگویند این رسم ما نیست و تحریک به طلاق کنند؟! ببینید ما وقتی نهی از منکر نکنیم، تا کجا را می‌بازیم؟ فردا در عروسی‌ها هم می‌گویند اگر همۀ زن‌ها و مردها، عروس را ببینند عیبی ندارد! حالا مثلاً مطرب می‌آورند و می‌گوید برای زن‌ها جدا و برای مردها جدا. فردا قاطی‌اش هم می‌کنند. او بزند، اینها هم برقصند. این‌ها منکرهایی است که دارد معروف می‌شود و شما فکرش را هم نمی‌کردید که چنین بشود. اگر محکم نایستید، اینچنین می‌شود. آنهایی که با این قضایا برخورد می‌کنند خوب می‌کنند و آنهایی که این کارها را توجیه می‌کنند، کار خوبی نمی‌کنند. @haerishirazi
🔰جلسه چاره اندیشی [هم اندیشی] ⭕️با حضور: گروههای مطالبـه گر و دغدغـه مندان مردمی ✅موضوع: آیا ما با انفعال مسئولین در موضوع عفاف و حجاب روبرو هستیم؟ ⏰زمـــــان: سه شنبه ۲۹ آبان ساعت ۱۵ 📌مــــکان: حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام، سالن شهید دستغیب 👏همه شما دغدغه مندان دعوتید. 🤌از دوستان دغدغه مند و مسئولین فهیم دعوت کنید در این جلسه چاره اندیشی حضور به هم رسانند. 👈این روزها شرایط عفاف و حجاب در جامعه خوب نیست و دشمن در حال بهره برداری است، اختلافات را کنار بگذاریم، باید چاره ای بیاندیشیم. در پیام کوتاهی نکنید. یا فاطمه الزهرا ✊ ▪️▪️▪️▪️ 🇮🇷 سامانه هوشمند نظارت مردمی، مردم رسی https://eitaa.com/joinchat/1086128478C5be95d2608 💠«ستاد مردمی امین ولایت» حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (علیهما السلام) https://eitaa.com/setadaminvelaiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این دعوای دو سگ و خانواده هاشون هست.👆 اگر یک بچه بود چی می شد؟ خدا لعنت کند کسانی را که اجتماع را به لجن می کشند. البته تصویر حمله سگ به کودک در پارک کودک هم داریم که از بس دلخراش است منتشر نمی‌کنیم. ▪️▪️▪️▪️ 🇮🇷 سامانه هوشمند نظارت مردمی، مردم رسی 📩 10004996 🌐 UU1.IR 📮 https://ble.ir/10004996bot 🔰https://eitaa.com/joinchat/1086128478C5be95d2608
هدایت شده از نیکویافت😊
به جمع نیکوکاران نیکو یافت بپیوندید، نیکوکاری با چیزهایی که لازمشان نداریم. نام کالا به شماره ۱۰۰۰۰۷۳۱ کمک به جبهه غزه و لبنان👏👏 یا حسین✋ 🇮🇷🔅🇮🇷🇮🇷🔅🇮🇷 🌱نیکویافت، نیکوکاری با چیزهایی که لازمشان نداریم😊 @زیر مجموعه «گروه جهادی مردم رسی» 🔅۱۰۰۰۰۷۳۱ شماره پیامک https://eitaa.com/joinchat/1296958422C7334f38b16
📸| 🎥|💻 خواهران گرافیست و ادیتوری که علاقه مند به کمک به مجموعه هستند 📮جهت شروع فعالیت جهادی همین حالا به پاسخگو پیام بدن و رزومه خود و نمونه کارشونو بفرستن @pasokhg_oo ــــــــــ ـــ ــــــــ ـــ ــــــــــ ◇ ◇ ╭┈─『𝗝𝗼𝗶𝗻🔻』 ╰┈➤ @lashkar_ir
🛑برای ثبت نام رایگان و دریافت لینک‌ها کافیه به آیدی زیر ، پیام بدین 👇🏼👇🏼 --➤ @Pasokhg_oo --➤ @Pasokhg_oo ⚠️اولویت با بانوانی است که : «شرایط امر به معروف حضوری ندارند🥺
کد ثبت: عرض سلام و خسته نباشید تو گروه ایتا چندین مورد گزارش سگ گردانی دیدم و نمیدونم روال پیگیری این گزارشات از سمت شما به چه صورت است؟ باورکنید مسئله خیلی جدی تر از یک گزارش است در پیاده رو استاد شجریان حدفاصل پل معالی آباد تا بلوار شاهد هر روز بین ساعت ۷تا ۹صبح سگ هایی رو میارن که حتی از راه دور ترسناک هستن جالب اینجاست که صاحب اکثر این سگ ها دختران ۱۵تا ۲۵سال هستن که حتی خودشون از عهده مهار سگ ها برنمیان مکانی که شاهد اجرای بزرگترین پروژه سفینه نجات بودیم الان تبدیل به مکانی امن برای سگ گردانی شده حتی نگهبان ورودی هم از تذکر دادن امتناع میکنه پاکبان ها و باغبان های اون مسیر مدام در حال جمع آوری و پاک کردن مدفوع سگ های این افراد هستن که با بی فرهنگی و عدم فهم از قوانین اجتماعی و اسلامی ، آسایش و آرامش فردی و اجتماعی را نادیده میگیرند. با تشکر از تمام مردان نیک سامانه به حق و زحمتکش مردم رسی