eitaa logo
پیامهای کوتاه قرآنی و‌ حدیث
1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
70 ویدیو
4 فایل
﷽ درهیاهوی دنیایی پرمشغله، بااطلاعات رنگارنگی باارمغان روزمرگی؛ آشنایی روزانه باپیامِ بخشی ازیک آیه وحدیث، هدیه ای الهیست که بایدقدرش بدانیم. کانالهای دیگرما👇 @sticker_sazan @Amoozesh_Quran_Karim گروه ختم👇 https://eitaa.com/joinchat/30999011Cd623322f08
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 💠 بسمله 👈 کلمه «بسمله» نام عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» است. ‼️«بسمله» در قرآن کریم مطابق عدد سور قرآن یعنی ۱۱۴ بار تکرار شده است. بدین صورت که به استثنایی سوره «توبه» در ابتدای کلیه سوره های قرآن کریم واقع شده و یک بار هم در میان سوره «نمل» آمده است. (آیه ۳۰) 👈 بدین‌ترتیب سوره «توبه» بدون «بسمله» و در عوض سوره «نمل» دارای دو «بسمله» می باشد. ✅ مطابق نظر تمامی علمای قرائت «بسمله» در آغاز سوره های قرآن، خود یک آیه و جزء سوره محسوب می‌شود و باید در آغاز هر سوره به استثنای سوره «توبه» خوانده شود. ✅ خواندن «بسمله» در آغاز سوره ها واجب و هنگام ابتدا به آیات میان سور مستحب است.👈 به ویژه هنگامی که آیه به نام پروردگار (به صورت ظاهر و یا ضمیر) آغاز گردد و یا آیه در شرح نعمات الهی، اوصاف مومنین و ... باشد. ❌ چنانچه آیه با نام شیطان (اعم از ظاهر یا ضمیر) شروع شود و همچنین در شرح دوزخ، عذاب الهی، کفار و ... باشد، ترک «بسمله» بهتر است. 🚫 تلاوت بسم الله در آغاز سوره «توبه» ممنوع و 👈 در ابتدا و آیات میانی این سوره بلامانع است. 👈 هر چند که بهتر است در میان سوره مذکور هم ترک گردد. 🔰هرگاه خواستیم در هنگام تلاوت آیاتی از قرآن جای دیگری از کلام الله مجید را بخوانیم به این صورت عمل میکنیم: 1⃣در صورتی که قسمت دوم، آیاتی از بقیه همان سوره و یا اواسط سوره بعد از آن باشد، در ذکر مجدد بسمله مختاریم. یعنی👈 در عین مستحب بودن الزامی وجود ندارد. (مگر اینکه قسمت بعدی، ابتدای یک سوره باشد که در این صورت ذکر بسم الله در آغاز هر سوره واجب است). 2⃣ اگر قسمت دوم تلاوت ما، از آیات قبلی همان سوره باشد که تا آن لحظه نخوانده ایم و یا از سوره های قبل از آن باشد، قسمت دوم را نیز باید با «بسمله» شروع کنیم. @payam_quran
🍃 بر خلاف مخلوقات كه لطيف آنها قوى نيست و قوى آنها لطيف نيست، خداوند هم لطيف است و هم قوى. «لَطِيفٌ‌ ... الْقَوِيُ‌» 🍃 قدرت خداوند هرگز شكست نمى‌پذيرد. «الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ» 🍃 رزق الهى برخاسته از لطف خداست. «لَطِيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ» 🍃 قدرت و لطف خدا ضامن روزى‌رسانى به مردم است. «لَطِيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ‌ ... وَ هُوَ الْقَوِيُ‌» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 انسان در انتخاب راه آزاد است. «مَنْ كانَ يُرِيدُ ... مَنْ كانَ يُرِيدُ ...» 🍃 ارزش كار انسان وابسته به اهداف دور و نزديك و نيّت اوست. «يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ- يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا» 🍃 همه داده‌ها از خداست. «نَزِدْ لَهُ‌- نُؤْتِهِ مِنْها» و عطاى خدا متناسب با نيّت و انتخاب انسان است. «مَنْ كانَ يُرِيدُ .... مَنْ كانَ يُرِيدُ» 🍃 نقش انسان تنها در انتخاب و تصميم است، مقدار كاميابى مربوط به اراده خداست. «نَزِدْ لَهُ‌- نُؤْتِهِ مِنْها» 🍃 هدف قرار دادن دنيا سبب محروميّت كامل از آخرت است. «يرث حرث الدنيا ... ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ‌» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 💠 استعاذه و بسمله💠 🔰در شروع قرائت می توان به چهار صورت ذیل عمل کرد👇 1⃣ قطع جمیع👈 وقف بر استعاذه و وقف بر بسمله. 2⃣ وصل جمیع👈 وصل استعاذه و بسمله و آیه به یکدیگر. 3⃣ قطع اول و وصل ثانی👈 وقف بر استعاذه و سپس وصل بسمله و آیه به یکدیگر. 4⃣ وصل اول و قطع ثانی👈 وصل استعاذه و بسمله به یکدیگر و وقف بر بسمله. 💠 قرائت دو سوره💠 🔰هنگام قرائت پی در پی دو سوره فقط به سه وجه می توان عمل کرد👇 1⃣ قطع جمیع👈 وقف بر پایان سوره قبل و وقف بر بسمله و سپس آغاز سوره بعد. 2⃣ وصل جمیع👈 وصل سوره قبل و بسمله و سوره بعد به یکدیگر. 3⃣ قطع اول و وصل ثانی👈 وقف بر آخر سوره قبل و سپس وصل بسمله به سوره بعد. 4⃣ وصل اول و قطع ثانی👈 که این شیوه صحیح نیست و آن عبارت است وصل سوره قبلی به بسمله و آنگاه وقف بر بسمله. دلیل ناصحیح بودن آن نیز این است که بسمله متعلق به سوره بعد می باشد نه سوره قبل. فلذا این وجه چهارم مردود است. 💠 انفال و توبه💠 🔰می دانیم که سوره توبه پس از انفال واقع شده است لذا در قرائت پی در پی این دو سوره سه وجه جایز است👇 1⃣ وقف بین دو سوره 2⃣ وصل بین دو سوره 3⃣ سکت بین دو سوره نحوه سکت بین دو سوره بدین صورت است که حرف آخر سوره انفال (میم در کلمه علیمٌ) را ساکن نموده و صورت را خود را حدود یک ثانیه قع کزده و سپس بدون تجدید نفس وارد سوره توبه شده و سوره توبه را قرائت می کنیم. @payam_quran
جواد فروغی-سوره تکویر https://www.aparat.com/v/AjE8I وقف بر استعاذه، وقف بر بسمله @payam_quran
تلاوت سوره حمد، تین و علق توسط جواد فروغی در مالزی https://www.aparat.com/v/v7DYx @payam_quran
سوره های انفال و توبه _ مهدی فروغی https://www.aparat.com/v/GRtfu @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 خداوند، پشتيبان اولياى خويش است. «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ» 🍃 تدبير وحركت انسان، مقدّمه‌ى قهر يا لطف خداوند است. «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ» 🍃 كيفرهاى الهى، با جرم بشر تناسب و سنخيّت دارد. «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ» 🍃 اراده وتدبير خدا، بالاتر از هر تلاش، حركت وتدبير است. «وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 🟠 تکبیر 👈 در اصطلاح قرائت عبارت است از گفتن «الله اکبر» در حین تلاوت قرآن ✅ مطابق روایت حفص از عاصم، از سوره «ضحی» تا سوره «الناس» یعنی آخرین سوره قرآن می توان در ابتدا یا انتهای سوره، تکبیر گفت. 👈 البته تکبیر در ابتدای این سوره رایج تر است. ❗️در توجیه آن نقل شده است که👇 ⚜ پس از مدتی که نزول وحی قطع شده بود و پیامبر اسلام (ص) از این موضوع به شدت ناراحت و مضطرب بودند، جبرئیل مجدداً نازل شد و سوره «الضحی» را آورد. هنگامی که جبرئیل تلاوت سوره را بر پیامبر (ص) به پایان رسانید، رسول خدا (ص) از خوشحالی تکبیر گفتند و سپس شروع به تلاوت سوره یاد شده نمودند. ✅ بنابراین مستحب است که به تأسی از پیامبر اکرم(ص) از سوره «الضحی» تا پایان قرآن تکبیر گفته شود. البته برخی تکبیر را متعلق به اول سوره و عده‌ای نیز مربوط به آخر سوره میدانند. 1⃣ گروه اول👈 معتقدند که چون پیامبر اکرم (ص) تکبیر گفتند و سپس به خواندن سوره «الضحی» پرداختند، لذا تکبیر متعلق به اول سوره است. 2⃣ گروه دوم👈 برآنند که چون بلافاصله پس از ختم تلاوت سوره «الضحی» توسط جبرئیل، پیامبر اکرم(ص) تکبیر گفتند، پس تکبیر متعلق به آخر سوره است. 🔆 مستحب است علاوه بر ذکر «تکبیر» ، «تهلیل» (لا اله الا الله) و همچنین «تحمید» (ولله الحمد) نیز گفته شود. ✅ در صورت خواندن اذکار فوق، رعایت ترتیب ذیل الزامی است👇 لا اله الا الله و الله اکبر و لله الحمد ❌ البته می توان فقط «تهلیل و‌ تکبیر» گفت و یا فقط به ذکر «تکبیر و تحمید» اکتفا نمود. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌲 خداوند از مؤمنان، انتظار ويژه‌اى دارد. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ» 🌳 احترام گذاردن به شعائر الهى، وظيفه‌ى اهل ايمان است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ» 🌴 هتك حرمت و قداست شعائرالهى، حرام است. «لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ» 🌱 راهيان خانه‌ى خدا بايد مورد احترام قرار گيرند. «وَ لَا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرامَ» (هر برنامه‌اى كه به احترام وامنيّت زائران خانه خدا ضربه بزند، حرام است،خواه در سفر حج باشد يا عمره.) 🌿 سراغ سود حلال رفتن يك ارزش است. قرآن، فضل پروردگار را كه همان سودِ كسب و كار است، در كنار رضوان وقرب الهى قرار داده است. «يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫🌱💫🌱💫🌱💫🌱💫🌱 السَّلامُ عَلَيْكَ سَلامَ مَنْ عَرَفَكَ بِما عَرَّفَكَ بِهِ اللّٰهُ وَنَعَتَكَ بِبَعْضِ نُعُوتِكَ الَّتِي أَنْتَ أَهْلُها وَفَوْقَها گوشه ی خیمه را کنار میزنم، میبینمشان، در جانب چپ کوه ایستاده اند ، رو به سوی خانه کعبه، مردی که از همه جلوتر است، دست هایش را مقابل صورت میگیرد، به سانِ مسکینی دلداده. شروع میکند به خواندن، شروع میکند به نجوای عاشقانه با صاحبِ خانه، شروع میکند به شرحِ دلتنگی و غم و مشتاقی: " اَلْحَمْدُ لله الَّذى لَيْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ... وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ... وَلا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ... وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ ..." با هر کلمه اش صحرا جان میگیرد، باران است، باران... گاهی با لبخند، اشتیاقش را میگوید" اَللّهُمَّ اِنّى اَرْغَبُ إِلَيْكَ " گاهی غمش را غریبانه نجوا میکند" اللَّهُمَّ اكْشِفْ كُرْبَتِي ..." گاهی عاشقانه صاحب خانه را صدا میزند" یا مَنْ عَفا عَنْ عَظیمِ الذُّنُوبِ بِحِلْمِهِ ... یا مَنْ اَسْبَغَ النَّعْمآءَ بِفَضْلِهِ ... " چنان اشک میریزد گویی پشت چشم هایش چشمه های جهان در حال جوشش اند. "أنتَ الَّذِی ..." ها و "أنَا الَّذِی ..." هایش زمین و آسمان را به لرزه انداخته است. مرد، جانِ کعبه است، جان آسمان و زمین، معجزه است، آیه است، باران است... گوشه ی خیمه را رها میکنم و همان جا به فکر فرو میروم من باید کجا باشم؟ در صحرا و پشتِ سرِ مرد یا گوشه ای زانو به بغل گرفته در گوشه ی خیمه ی تاریکِ خودم؟ عرفه یعنی همین!!! عرفه یعنی بفهمی امامت کیست؟ کجاست؟ چه میکند؟ چه میخواهد؟ تو چرا پشت سرش نیستی؟ فاصله ات با او چقدر است؟ وای اگر در عرفات، درونِ خیمه ی خودمان بخزیم و خود را با دعاهای خود مشغول کنیم، وقتی اماممان غریبانه و تنها در صحرا اشک میریزد ... اللّٰهُمَّ اجْعَلْنا فِی هٰذَا الْوَقْتِ مِمَّنْ سَأَلَکَ فَأَعْطَیْتَهُ... اللّٰهُمَّ لَاتَمْکُرْ بِی وَلَا تَسْتَدْرِجْنِی وَلَا تَخْدَعْنِی، وَادْرَأْ عَنِّی شَرَّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ. گرامی باد. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا