eitaa logo
پیامهای کوتاه قرآنی و‌ حدیث
1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
96 ویدیو
6 فایل
﷽ درهیاهوی دنیایی پرمشغله، بااطلاعات رنگارنگی باارمغان روزمرگی؛ آشنایی روزانه باپیامِ بخشی ازیک آیه وحدیث، هدیه ای الهیست که بایدقدرش بدانیم. کانالهای دیگرما👇 @sticker_sazan @Amoozesh_Quran_Karim گروه ختم👇 https://eitaa.com/joinchat/30999011Cd623322f08
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘ دشمنى‌هاى ديگران در يك زمان، مجوّز ظلم و تجاوز ما در زمانى ديگر نمى‌شود. «وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... أَنْ تَعْتَدُوا» 🍀 بى‌عدالتى و تجاوز از حدّ، حرام است حتّى نسبت به دشمنان. «شَنَآنُ قَوْمٍ‌ ... أَنْ تَعْتَدُوا» (در انتقام نيز عدالت را رعايت كنيد.) 🍃 احساسات دينى، بهانه‌ى ظلم نشود. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا» 🌱 وفاى به پيمان‌ها وحفظ حرمت و قداست شعائر الهى نياز به هميارى و تعاون دارد. «لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ‌ ... وَ تَعاوَنُوا» 🌿 چشم‌پوشى از خطاى ديگران، يكى از راه‌هاى تعاون بر نيكى است. «لا يَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... تَعاوَنُوا» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌲 حكومت و جامعه‌ى اسلامى، بايد در صحنه‌ى بين‌المللى، از مظلوم و كارهاى خير حمايت و ظالم و بدى‌ها را محكوم كند. «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» 🌴 براى رشد همه جانبه‌ى فضايل بايد زمينه‌ها را آماده ساخت و در راه رسيدن به آن هدف، تعاون داشت. «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ» 🌿 به جاى حمايت از قبيله، منطقه، نژاد و زبان، بايد از «حقّ» حمايت كرد و به «بِرّ» يارى رساند. «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ» 🍀 كسانى كه قداست شعائر الهى را مى‌شكنند و به بدى‌ها كمك مى‌كنند، بايد خود را براى عقاب شديد الهى آماده كنند. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 دستورات دينى، مطابق عقل و فطرت است. عقل تشكّر از نعمت را لازم‌ مى‌داند، دين هم به همان فرمان مى‌دهد. «فَصَلِّ لِرَبِّكَ» 🍃 چون عطا از اوست: «إِنَّا أَعْطَيْناكَ» تشكّر هم بايد براى او باشد. «فَصَلِّ لِرَبِّكَ» 🍃 قربانى كردن، يكى از راههاى تشكّر از نعمت‌هاى الهى است. (زيرا محرومان به نوايى مى‌رسند.) «وَ انْحَرْ» 🍃 هر كه بامش بيش برفش بيشتر. كسى كه كوثر دارد، ذبح گوسفند كافى نيست بايد شتر نحر كند و بزرگ‌ترين حيوان اهلى را فدا كند. «وَ انْحَرْ» 🍃 رابطه با خداوند بر رابطه با خلق مقدّم است. «فَصَلِ‌ ... وَ انْحَرْ» 🍃 انفاقى ارزش دارد كه در كنار ايمان و عبادت باشد. «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ» 🍃 شكرِ عطا گرفتن از خدا، عطا كردن به مردم است. «أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ ... وَ انْحَرْ» 🍃 نمازى ارزش دارد كه خالصانه باشد، «لِرَبِّكَ» و انفاقى ارزش دارد كه سخاوت‌مندانه باشد. «وَ انْحَرْ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 💠 دو سوره با تکبیر 👇 1⃣ وقف بر آخر سوره قبل و بر تکبیر و بر بسمله (قطع جمیع) 2⃣ حالت قبل با وصل بسمله به اول سوره بعدی 3⃣ وقف بر آخر سوره قبل و وصل تکبیر به بسمله با وقف بر بسمله 4⃣ حالت قبل با وصل بسمله به اول سوره بعدی 5⃣ وصل آخر سوره به تکبیر و با وقف بر تکبیر و نیز وقف بر بسمله 6⃣ حالت قبل با وصل بسمله به اول سوره بعدی 7⃣ وصل جمیع طبعا آنچه که جایز نیست عبارتست از 👇 وصل آخر سوره قبلی به تکبیر و وصل تکبیر به بسمله و وقف بر بسمله که دلیل آن قبلا ذکر شد. @payam_quran
🍃 در فرهنگ دينى، ذبح حيوان براى دفع خطر مؤثّر است. «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» 🍃 قربانى كردن، از سنّت‌هاى ابراهيمى است. «بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» 🍃 يك جرقه‌ى خالص، به يك جريان بزرگ تاريخى تبديل مى‌شود. «بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» همه ساله صدها هزار گوسفند و گاو و شتر در قربانگاه اسماعيل به ياد او ذبح و قربانى مى‌شود. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 تجاوز به حقوق مردم (حتّى غير مسلمان و در هر شكل) ناروا و سزاوار پيگيرى و مؤاخذه است. «إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ» 🍃 ظلمى را بايد افشا كرد كه رنگ فتنه و فساد و جنبه اجتماعى داشته باشد. «يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ» 🍃 گرچه وظيفه مردم در دنيا استمداد و افشاگرى است ولى خداوند هم به حساب ظالمان خواهد رسيد. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 گذشت از ظالم كار ساده‌اى نيست، اراده و تصميم استوار لازم دارد. «لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» 🍃 خويشتن‌دارى و گذشت (به جاى انتقام) مورد سفارش قرآن است. «وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» 🍃 كسانى اهل گذشت هستند كه صبور باشند. (كلمه «صبر» قبل از كلمه «مغفرت» آمده است) «لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ» 🍃 صبر و گذشت، بستر صفات برجسته انسان است. «وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» 🍃 اسلام دين جامعى است كه هم حقّ مظلوم را به رسميّت شناخته است و هم راه را براى عفو و گذشت باز گذاشته است. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ‌ ... وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 🔰 در چهار موضع از قرآن، پس از تلاوت یا شنیدن تمامی آیه، یک سجده بر قاری و مستمع واجب می گردد. 👈 جایز نیست که تاخیر واقع شود. 👈 در صورت تأخیر، واجب است که بعداً آن را به جا آورد. 🔰 این چهر موضع عبارتند از 👇 1⃣ سوره سجده. آیه ۱۵ 👈 «إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ...» 2⃣ سوره فصلت. آیه ۳۷ 👈 «وَمِنْ آيَاتِهِ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ...» 3⃣ سوره نجم. آیه آخر 👈 «فَاسْجُدُوا لِلَّهِ...» 4⃣ سوره علق. آیه آخر 👈 «كَلَّا لَا تُطِعْهُ...» ⁉️ چند نکته 👇 1⃣ اگر به آیه گوش ندهد بلکه صدای آیه به گوشش بخورد سجده واجب نمی شود. 2⃣ در صورتی که صدای تلاوت کننده به طور مستقیم به گوش برسد، سجده واجب می شود. لذا از استماع نوار ضبط صوت یا نواری که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود، سجده واجب نمی گردد. اما اگر به صورت پخش مستقیم توسط بلندگو یا از طریق رادیو تلویزیون به گوش برسد، سجده واجب می شود. 3⃣ شنیدن آیه باید به صورت واضح باشد و شنیدن به صورت همهمه کافی نیست و سجده واجب نمی شود. 4⃣ در سجده واجبه تلاوت، رو به قبله بودن، طهارت از نجاست، داشتن غسل یا وضو، پاک بودن پیشانی، پوشیده بودن عورت لازم نیست. اما سجده بر خوردنی و پوشیدنی نکنند، بلکه برای آنچه که سجده بر آن صحیح است، سجده نماید. 5⃣ خواندن ذکر در سجده تلاوت واجب نیست. اما اگر خواست ذکری بگوید، بهتر است بگوید👈 «لا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ» منبع: کتاب حلیه القرآن(۲) @payam_quran
🍃 تعجيل انسان‌ها درخواسته‌هايشان، بر مشيّت و حكمت الهى تأثيرى ندارد. «سَأُرِيكُمْ آياتِي فَلا تَسْتَعْجِلُونِ» 🍃 انسان بر كنترل و مهار غرائز خود توانمند است. «خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ‌ ... فَلا تَسْتَعْجِلُونِ‌» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 🍃 (قرائت برخی کلمات قرآن به روایت حفص از عاصم) 🍃 💠 یبصط (بقره) و بصطه (اعراف)👇 صاد، در هر دو کلمه به «سین» خوانده می شود. (یبسط ، بسطه) ✔️ البته قرائت به «صاد» نیز صحیح است. اما قرائت به «سین» وجه مشهورتر است. 💠 المصیطرون (سوره طور) و بمصیطر (سوره غاشیه)👇 هر دو کلمه به «سین» نیز خوانده شده است. (المسیطرون، بمسیطر). اما وجه «صاد» قوی تر است و «سین» وجه ضعیف است. 💠 مجریها (سوره هود)👇 الف بعد از راء «اماله کبری» می شود. یعنی الف به سوی یاء مدی میل می‌کند. (عملاً الف به حالت کسره کشیده فارسی تلفظ می شود). 💠 ارکب معنا (سوره هود) 👇 همانگونه که در مبحث ادغام ذکر شد، باء در میم ادغام می‌شود (که وجه غالب هم همین است) اما اظهار آن هم صحیح است. 💠 لا تأمنّا (سوره یوسف)👇 نون مشدد به «اشمام» خوانده می شود (یعنی اینکه در زمان تلفظ نون مشدد، لبها باید حالت «ضمه» به خود بگیرد) چرا که این کلمه در اصل (لا تأمنُنا) بوده است. 💠 فما آتٰینی (سوره نمل)👇 در وقف به دو صورت وقف اسکان (آتٰینِي) و وقف حذف (آتٰینْ) قرائت شده است. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا