eitaa logo
پیامهای کوتاه قرآنی و‌ حدیث
1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
96 ویدیو
6 فایل
﷽ درهیاهوی دنیایی پرمشغله، بااطلاعات رنگارنگی باارمغان روزمرگی؛ آشنایی روزانه باپیامِ بخشی ازیک آیه وحدیث، هدیه ای الهیست که بایدقدرش بدانیم. کانالهای دیگرما👇 @sticker_sazan @Amoozesh_Quran_Karim گروه ختم👇 https://eitaa.com/joinchat/30999011Cd623322f08
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 تجاوز به حقوق مردم (حتّى غير مسلمان و در هر شكل) ناروا و سزاوار پيگيرى و مؤاخذه است. «إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ» 🍃 ظلمى را بايد افشا كرد كه رنگ فتنه و فساد و جنبه اجتماعى داشته باشد. «يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ» 🍃 گرچه وظيفه مردم در دنيا استمداد و افشاگرى است ولى خداوند هم به حساب ظالمان خواهد رسيد. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 گذشت از ظالم كار ساده‌اى نيست، اراده و تصميم استوار لازم دارد. «لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» 🍃 خويشتن‌دارى و گذشت (به جاى انتقام) مورد سفارش قرآن است. «وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» 🍃 كسانى اهل گذشت هستند كه صبور باشند. (كلمه «صبر» قبل از كلمه «مغفرت» آمده است) «لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ» 🍃 صبر و گذشت، بستر صفات برجسته انسان است. «وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» 🍃 اسلام دين جامعى است كه هم حقّ مظلوم را به رسميّت شناخته است و هم راه را براى عفو و گذشت باز گذاشته است. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ‌ ... وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 🔰 در چهار موضع از قرآن، پس از تلاوت یا شنیدن تمامی آیه، یک سجده بر قاری و مستمع واجب می گردد. 👈 جایز نیست که تاخیر واقع شود. 👈 در صورت تأخیر، واجب است که بعداً آن را به جا آورد. 🔰 این چهر موضع عبارتند از 👇 1⃣ سوره سجده. آیه ۱۵ 👈 «إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ...» 2⃣ سوره فصلت. آیه ۳۷ 👈 «وَمِنْ آيَاتِهِ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ...» 3⃣ سوره نجم. آیه آخر 👈 «فَاسْجُدُوا لِلَّهِ...» 4⃣ سوره علق. آیه آخر 👈 «كَلَّا لَا تُطِعْهُ...» ⁉️ چند نکته 👇 1⃣ اگر به آیه گوش ندهد بلکه صدای آیه به گوشش بخورد سجده واجب نمی شود. 2⃣ در صورتی که صدای تلاوت کننده به طور مستقیم به گوش برسد، سجده واجب می شود. لذا از استماع نوار ضبط صوت یا نواری که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود، سجده واجب نمی گردد. اما اگر به صورت پخش مستقیم توسط بلندگو یا از طریق رادیو تلویزیون به گوش برسد، سجده واجب می شود. 3⃣ شنیدن آیه باید به صورت واضح باشد و شنیدن به صورت همهمه کافی نیست و سجده واجب نمی شود. 4⃣ در سجده واجبه تلاوت، رو به قبله بودن، طهارت از نجاست، داشتن غسل یا وضو، پاک بودن پیشانی، پوشیده بودن عورت لازم نیست. اما سجده بر خوردنی و پوشیدنی نکنند، بلکه برای آنچه که سجده بر آن صحیح است، سجده نماید. 5⃣ خواندن ذکر در سجده تلاوت واجب نیست. اما اگر خواست ذکری بگوید، بهتر است بگوید👈 «لا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ» منبع: کتاب حلیه القرآن(۲) @payam_quran
🍃 تعجيل انسان‌ها درخواسته‌هايشان، بر مشيّت و حكمت الهى تأثيرى ندارد. «سَأُرِيكُمْ آياتِي فَلا تَسْتَعْجِلُونِ» 🍃 انسان بر كنترل و مهار غرائز خود توانمند است. «خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ‌ ... فَلا تَسْتَعْجِلُونِ‌» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 🍃 (قرائت برخی کلمات قرآن به روایت حفص از عاصم) 🍃 💠 یبصط (بقره) و بصطه (اعراف)👇 صاد، در هر دو کلمه به «سین» خوانده می شود. (یبسط ، بسطه) ✔️ البته قرائت به «صاد» نیز صحیح است. اما قرائت به «سین» وجه مشهورتر است. 💠 المصیطرون (سوره طور) و بمصیطر (سوره غاشیه)👇 هر دو کلمه به «سین» نیز خوانده شده است. (المسیطرون، بمسیطر). اما وجه «صاد» قوی تر است و «سین» وجه ضعیف است. 💠 مجریها (سوره هود)👇 الف بعد از راء «اماله کبری» می شود. یعنی الف به سوی یاء مدی میل می‌کند. (عملاً الف به حالت کسره کشیده فارسی تلفظ می شود). 💠 ارکب معنا (سوره هود) 👇 همانگونه که در مبحث ادغام ذکر شد، باء در میم ادغام می‌شود (که وجه غالب هم همین است) اما اظهار آن هم صحیح است. 💠 لا تأمنّا (سوره یوسف)👇 نون مشدد به «اشمام» خوانده می شود (یعنی اینکه در زمان تلفظ نون مشدد، لبها باید حالت «ضمه» به خود بگیرد) چرا که این کلمه در اصل (لا تأمنُنا) بوده است. 💠 فما آتٰینی (سوره نمل)👇 در وقف به دو صورت وقف اسکان (آتٰینِي) و وقف حذف (آتٰینْ) قرائت شده است. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 سوگند به قلم به جاى سوگند به بيان، تشويق سوادآموزى و مقام دانش پژوهى است. (مبارزه با بيسوادى و ترغيب به نوشتن و خواندن از برنامه‌هاى اولويّت دار اسلام است.) «وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ» روز قلم گرامی باد. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈 مطابق روايات، مراد از كسى‌كه علم همه‌ى كتاب را دارد، حضرت على عليه السلام و اهل‌بيت پيامبر عليهم السلام مى‌باشند. «1» 🍃 ايمان به حمايت خداوند، بهترين پشتوانه در برابر هرگونه تكذيب و تحقير است. «قُلْ كَفى‌ بِاللَّهِ» 🍃 آگاهى بر كتاب الهى، مقام انسان را تا به آنجا بالا مى‌برد كه گواهى او در كنار گواهى خداوند قرار مى‌گيرد. «كَفى‌ بِاللَّهِ‌ ... وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ‌» 🍃 گاهى ارزش گواهى يك فرد، از انكار هزاران نفر بيشتر است. (اصل با كيفيّت است نه با كميّت) «يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفى‌ بِاللَّهِ شَهِيداً ... مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ‌» ____________________ «1». تفسير كنزالدقائق. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 🍃 (قرائت برخی کلمات قرآن به روایت حفص از عاصم) 🍃 💠 فیه (سوره فرقان)👇 در عبارت «فیه مهانا» هاء ضمیر به اشباع خوانده می شود. (فیهی مهانا) 💠 ضَعْفٍ (دو بار در سوره روم) و ضَعْفاً (سوره روم در همان آیه)👇 «ضاد» به ضمه نیز خوانده شده است. البته باید دانست که در قرائت «ضاد» مضمومه در این کلمات، حفص از عاصم تبعیت نکرده است بلکه خود چنین خوانده است و از عاصم فقط به فتحه «ضاد» نقل شده است. 💠 یرضه لکم (سوره زمر)👇 هاء ضمیر بلا اشباع خوانده می شود. 💠 بئس ٱلاِسم (سوره حجرات) 👇 به کسره لام (ٱلاِسم) و حذف همزه بعد از آن خوانده شده است. (بئس لِسم). علت آن نیز «التقاء ساکنین» است که در اثر حذف همزه وصل «ٱسم» پیش می آید. لذا برای رفع «التقاء ساکنین» لام مکسور می‌شود. در صورت وقت در «بئس» ابتدا به «الاسم» به دو وجه «اَلِسم» و «لِسم» خوانده می شود. 💠 ء اعجمی (سوره فصلت)👇 همزه دوم به «تسهیل» (بین همزه و الف مدی) خوانده می شود. مقصود از تسهیل، صرف نظر کردن از حالت «نبره» و تیزی مخصوص همزه است. البته قرائت همزه تسهیل شده به صورت «هاء» که گاهی شنیده می شود، صحیح نیست. 💠 سلاسل (سوره دهر)👇 «لام» آخر کلمه، در وصل، به فتحه خوانده می شود. اما در وقف، به دو وجه سکون (سلاسلْ) و الف مدی (سلاسلا) خوانده شده است. پایان مباحث تجوید @payam_quran
دوره کامل آموزش روخوانی و تجوید قرآن کریم https://qurantv.ir/content/7767 @payam_quran
سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی🌹 خدا را هزار مرتبه شکر می کنم که تونستم در طی هشت ماه و نیم (تقریباً یک سال تحصیلی) روخوانی و تجوید قرآن را آموزش بدم. تلاشم را کردم به زبان ساده بنویسم که یادگیریش راحتتر باشه. کانال آرشیو روخوانی و تجوید قرآن هم زدم که سرچش راحتتر باشه. لینک دوره کامل آموزش روخوانی و تجوید قرآن هم گذاشتم برای اونها که تمایل دارند تصویری و بصورت کلاسی آموزش ببینند. امیدوارم استفاده کنید. شاید بین افرادی که این پیام مرا می خونند، کسانی باشه که فکر کنند اینجوری، بصورت مجازی نمیشه قرآن را یاد گرفت و گمان کنند که حتما باید کلاسهای حضوری شرکت کنند. اگرچه منکر برتری آموزش حضوری بر مجازی نیستم، ولی خدمت عزیزان عرض کنم که خودم هم همینجوری قرآن رو یاد گرفتم. با این تفاوت که الان هر آموزشی رو بخواهید اگر حتی حقیر توی کانال نگذاشته باشم، در نت قابل جستجو هست. ولی بنده اون زمان تنها امکاناتی که داشتم نوار کاست و کتاب و یک رادیو ضبط قدیمی بود. از این جهت این قضیه رو گفتم که به افرادی که قرائتشون خوب نیست دلگرمی بدم که ناامید نباشید، من هم مثل شما همینجوری شروع کردم و یاد گرفتم. و‌ البته رمز اعجاز روان خوانی قرآن تکرار و تمرین و تمرین و تمرین هست. در این تمرینها که می‌تونه به شکل ختم قرآن هم انجام بشه، ثوابی هست که اگر بدانید، لحظه ای تعلل نمی کنید. اگر حرفی، پیشنهادی، انتقادی بود در صفحه اطلاعات کانال لینکی گذاشتم که بتونید حرفهاتون رو بصورت ناشناس بهم منتقل کنید. استقبال می کنم. https://harfeto.timefriend.net/16869883728857 از همه عزیزان التماس دعا دارم. اول برای فرج آقا امام زمان (عج) و بعد هم برای عاقبت بخیری خودم و فرزندانم محتاج دعاتون هستم. الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ یاعلی آی دی کانال آرشیو روخوانی و تجوید 👇 @Amoozesh_Quran_Karim @payam_quran
(ع) (ع) 👈 همه‌ى مفسّران شيعه به اتكاى روايات اهل بيت عليهم السلام و نيز بعضى از مفسّران اهل‌سنت به عنوان يكى از مصاديق، آيه را مربوط به نصب حضرت على عليه السلام در غدير خم به ولايت و امامت دانسته‌اند. «1» 🍃 در آيه، پيامى است كه به لحاظ اهميّت، با همه پيام‌هاى دوران نبوّت و رسالت، برابر است كه اگر اين پيام به مردم نرسد، گويا همه‌ى پيام‌ها محو مى‌شود. 🍃 پیامبر (ص) پیام مهم خود را نسبت به آينده بيان كرد. و فرمود: «مَن كنتُ مولاه فهذا فعلىّ مولاه» هر كه من مولاى اويم، علىّ مولاى اوست و بدين وسيله جانشينى حضرت على عليه السلام را براى پس از خود به صراحت اعلام داشت. _______________________ «1». تفاسير كبير فخررازى و المنار. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع) (ع) 👈 اين آيه مربوط به جانشينى حضرت على عليه السلام و نصب او به ولايت در غدير خم به هنگام برگشت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از سفر حج در سال دهم هجرى است. 🍃 در اين آيه، بجاى «يا أيّها النّبى»، تعبير «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ» آمده است، كه نشانه‌ى يك رسالت مهم است. 🍃 امام باقر عليه السلام فرمودند: اسلام بر پنج چيز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، زكات و ولايت اهل‌بيت و چيزى به اندازه‌ى ولايت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتاى آن را پذيرفتند و ولايت را ترك كردند! «1» 🍃 مردم با دو شاهد، حقّ خود را مى‌گيرند، ولى حضرت على عليه السلام با وجود ده‌ها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگيرد. __________________ «1». كافى، ج 2، ص 18. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا