https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
🔴 خلاصه اینکه ـــ با توجه به نکته دوم و سوم ـــ بحث دائر مدار بین #دو_امر است:
الف: ارجاع ضمیر (ه) در عبارت (وَ صَلِ عَلَى وَلِيِّكَ ... وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ) به کلمه (وَلِيِّكَ) ـــ یعنی امام زمان (ع) ـــ که در این صورت به باب #تعارض میرویم و نتیجه آن #کنار_گذاشتن صلوات ضراب اصفهانی میباشد که در #نکته_دوم به آن اشاره شد.
🔸 لینک نکته دوم:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/942
ب: تاکید امام زمان (ع) بر 👈 نام بردن اوصیاء پیامبر (ع) در صلوات و نیز 👈 وجود احادیث فراوان در تعداد اوصیاء 12گانه پیامبر (ع)، #قرائنی است بر اینکه قطعا ضمیر (ه) به کلمه (وَلِيِّكَ) بازگشت ندارد بلکه ضمیر به امام حسین (ع) ـــ یا امیرالمومنین (ع) یا پیامبر خدا (ص) که دو خط قبل از فراز فوق به نام آنها اشاره شده است ـــ برگشت میکند و به این طریق، جمع بین روایات کرده و دیگر تعارضی بین آنها باقی نمیماند.
🔹 نکته چهارم:
همانطور که سابقا عرض شد، دو خط قبل از فراز (وَالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ) بر تعدادی از معصومین صلوات فرستاده میشود. به عبارات زیر دقت فرمایید:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ عَلِيٍّ الْمُرْتَضَى وَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ وَ الْحَسَنِ الرِّضَا وَالْحُسَيْنِ الْمُصْطَفَى وَجَمِيعِ الْأَوْصِيَاءِ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلَامِ الْهُدَى وَ مَنَارِ التُّقَى وَالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَالْحَبْلِ الْمَتِينِ وَ الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِيمِ وَصَلِّ عَلَى وَلِيِّكَ وَ وُلَاةِ عَهْدِهِ وَالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِه ....
خواننده منصف وقتی این فرازها را از نظر میگذراند، در ابتدا ضمیر (ه) در عبارت (وَ صَلِ عَلَى وَلِيِّكَ ... وَالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ) را به کلمه (وَلِيِّكَ) ـــ که مراد امام زمان (ع) میباشد ـــ برگشت میدهد اما با توجه به عبارت 👈 (وقتی بر ایشان صلوات میفرستی بر همگی آنان صلوات بفرست و نام ایشان را بیاور) 👈 و نصوص فراوان در تعداد اوصیاء 12گانه پیامبر (ع)، اندکی بعد متوجه #اشتباه خود شده و به دنبال #مرجع_ضمیر در خطوط قبل میگردد تا به نام شریف امام حسین (ع) برخورد کرده و مرجع ضمیر را پیدا مینماید.
😡 اما ناظم العقیلی به جهت این که خواننده #نتواند مرجع ضمیری به جز کلمه (وَلِيِّكَ) پیدا کند، #خیانتی بزرگ مرتکب شده و دعا را #سانسور/تقطیع نموده و از سه نقطه استفاده کرده است.
به عبارت زیر از کتاب ناظم العقیلی دقت فرمایید:
اللَّهُمَّ أَعْطِهِ فِي نَفْسِهِ وَ ذُرِّيَّتِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ رَعِيَّتِهِ وَ خَاصَّتِهِ وَ عَامَّتِهِ وَ عَدُوِّهِ وَ جَمِيعِ أَهْلِ الدُّنْيَا مَا تُقِرُّ بِهِ عَيْنَهُ وَ تَسُرُّ بِهِ نَفْسَهُ وَ بَلِّغْهُ أَفْضَلَ أَمَلِهِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير . . . وَ صَلِ عَلَى وَلِيِّكَ وَ وُلَاةِ عَهْدِهِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ ...
📌 آری، خوانندهی این عباراتِ تقطیع شده هر چه قدر هم که منصف و دقیق باشد، نمیتواند مرجع ضمیری جز کلمه (وَلِيِّكَ) پیدا کند و به این طریق، ناظم العقیلی به اهداف شوم خود نائل میآید.
#تقطیع و #سانسور احادیث، یکی از شیوههای رایج عوام فریبی در فرقه همبوشی بوده که بارها و بارها ضمن نقدهای گذشته بر کتاب (چهل حدیث مهدیین) به نمونههای آن اشاره کردیم.
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
🔴 توجه:
در روایات بسیاری با تعابیر مختلف به امامت فرزندان امام حسین (ع) نیز اشاره شده است لذا بازگشت ضمیر (ه) به امام حسین (ع) در خط قبل، قول بی اساسی نبوده بلکه 👈 هماهنگ با روایات دیگر نیز میباشد.
1) مثلا در دعای مربوط به خوردن تربت امام حسین (ع) به جهت شفا اینگونه آمده است:
اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذِهِ التُّرْبَةِ، وَ بِحَقِ مَنْ حَلَ بِهَا وَ ثَوَى فِيهَا، وَ بِحَقِّ أَبِيهِ وَ أُمِّهِ وَ أَخِيهِ 👈👈 و الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ ....
🔅 ترجمه: خدایا! به حق این تربت و به حق کسی که در آنجا فرود آمد و در آن مسکن گزید و به حق پدر و مادر و برادر او 👈 و امامان از فرزندان او.
📕 امالی شیخ طوسی، ص319 .
2) پیامبر خدا (ص) در حدیثی شرکای حضرت علی (ع) و جانشینان ایشان را نام برده و فرمودند:
هَذَا أَوَّلُهُمْ، وَ أَوْمَى إِلَى الْحَسَنِ، ثُمَّ أَوْمَى إِلَى الْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، ثُمَّ قَالَ: 👈 الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِهِ (ع).
🔅 این، اولین آنهاست و اشاره به حسن نمود، سپس اشاره به حسین: نمود و فرمود: 👈 ائمه از فرزندان او هستند.
📕 الامامة و التبصرة، ص54 .
3) و حضرتش در حدیثی دیگر به نامهای ائمه (ع) 12گانه اشاره نموده و در مورد امام حسین (ع) فرمودند:
أَلَا وَ إِنَّ الْإِجَابَةَ تَحْتَ قُبَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ 👈 و الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِه ....
🔅 آگاه باشید که اجابت دعا در زیر قبه او و شفا در تربت اوست 👈 و ائمه از فرزندان او هستند.
📕 کفایة الاثر، ص17 .
4) رسول خدا(ص) هنگام تولد امام حسین(ع) به حضرت زهرا(ع) فرمودند:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ أَخْبَرَنِي أَنَّهُ يَجْعَلُ 👈 الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِه ....
🔅 همانا خدا مرا خبر داد که ائمه را از فرزندان او قرار داده است.
📕 کمال الدین، ج2ص415 .
5) پیامبر خدا (ص) ضمن حدیثی به خلقت نورانی اهل بیت (ع) اشاره نموده و فرمودند:
وَ مَا كَانَ مِنْ نُورِي صَارَ فِي وُلْدِ الْحُسَيْنِ فَهُوَ يَنْتَقِلُ 👈 في الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
🔅 و آنچه که از نور من بود در فرزندان حسین منتقل شد پس آن در 👈 ائمه از فرزندانش تا روز قیامت منتقل میشود.
📕 علل الشرایع، ج1ص209 .
6) خداوند متعال در ماجرای معراج، پیامبر خویش را مورد خطاب قرار داده و میفرماید:
يَا مُحَمَّدُ إِنِّي خَلَقْتُكَ وَ خَلَقْتُ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ 👈 و الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِهِ ....
🔅 ای محمد! همانا من خلق کردم تورا و خلق کردم علی و فاطمه و حسن و حسین 👈 و ائمه از فرزندان او را.
📕 مائة منقبة، ص39 .
7) امام باقر(ع) پیرامون آیه (وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى) [نحل/90] فرمودند:
وَ الْقُرْبَى الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ 👈 و الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِهِ ....
🔅 قربی، حسن و حسین 👈 و ائمه از فرزندان او هستند.
📕 تاویل الآیات، ص264 .
8) رسول خدا(ص) ضمن حدیثی در مورد برتری اهل بیت(ع) فرمودند:
فاختار الحسن و الحسين 👈 و الأئمة من ولده على رجال العالمين ....
🔅 پس برگزید حسن و حسین 👈 و ائمه از فرزندان او را بر همه مردان عالمین.
📕 تفسیر البرهان، ج3ص498 .
9) در دعای روز ولادت امام حسین(ع) اینگونه آمده است:
👈 أنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ وَ الشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِه ....
🔅 همانا 👈 ائمه از نسل او و شفاء در تربت اوست.
📕 مصباح المتهجد، ج2ص826 .
10) و همچنین در یکی از زیارات روز عاشورا اینگونه میخوانیم:
السَّلَامُ عَلَى 👈 منِ الْأَئِمَّةُ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ....
🔅 سلام بر کسی که 👈 ائمه از ذریه او هستند.
📕 المزار الکبیر، ص497 .
✅ در روایات بسیاری بر این موضوع که امامان از فرزندان امام حسین(ع) هستند تاکید شده است. رجوع فرمایید به بحارالانوار، باب ان الائمة من ذریة الحسین(ع)، ج25ص249 .
🔹 نکته پنجم:
و اما خیانتی دیگر از جناب ناظم . . .
ناظم العقیلی صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی را 👈 از کتاب الغیبة مرحوم شیخ طوسی نقل مینماید و به کتابهای مصباح المتهجد 👈 و جمال الأسبوع نیز آدرس میدهد.
لازم به ذکر است که بین نقل کتاب الغیبة ـــ پیرامون ماجراهای ضراب اصفهانی در مکه ـــ با نقل کتاب جمال الأسبوع #تفاوتهای_مختصری نیز وجود دارد اما از آنجایی که ناظم العقیلی در ابتدای حدیث یازدهم 👈 نام مرحوم شیخ طوسی را آورده و در پاورقی کتابش هم 👈 ابتدا به الغیبة ایشان ادرس میدهد، خوانندگان کتاب #گمان میکنند که او نقل کتاب الغیبة را در کتابش بیان نموده است و این در حالی است که او نقل کتاب جمال الأسبوع را در کتابش ذکر مینماید.
📸 به تصویر کتاب (40 حدیث ناظم العقیلی) و پاورقی آن در ادامه/لینک زیر دقت کنید:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/948
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
🤔 به راستی چرا ناظم العقیلی این گونه عمل نموده است و به کتاب الغیبة شیخ طوسی آدرس داده اما نقل کتاب جمال الأسبوع را بیان مینماید⁉️
🧐 آیا این کار وی بدون انگیزه و تصادفی بوده یا این که او در پی #غرضی_خاص اقدام به این عمل نموده است؟
🖋 و اما پاسخ:
در #نکته_سوم به فرازی از نقل کتاب الغیبة اشاره شد که در زیر مجددا آن را ذکر مینماییم:
#فقال لَا إِذَا صَلَّيْتَ عَلَيْهِمْ فَصَلِّ عَلَيْهِمْ كُلِّهِمْ 👈 و سَمِّهِم . . .
🔅 ترجمه: [پیرزن گفت که حضرت] فرمود: نه، وقتی بر ایشان صلوات میفرستی بر همگی آنان صلوات بفرست 👈 و نام آنها را بیاور.
📌 بر اساس این عبارت (فَقَالَ...)، امام زمان (ع) فرمودهاند: (در صلوات باید بر همه امامان درود بفرستی و اسم آنان را بیاوری) و این مطلب باطل کننده فرقه همبوشی بوده 👈 زیرا در این صلوات فقط به نام 12 امام اشاره شده که در نکته سوم به آن پرداختیم.
همین عبارات در نقل کتاب #جمال_الأسبوع به صورت زیر میباشد:
#فقالت لَا إِذَا صَلَّيْتَ عَلَيْهِمْ فَصَلِّ عَلَيْهِمْ كُلِّهِمْ وَ سَمِّهِم . . .
📌 که بر اساس این عبارت (فَقَالَت)، پیرزن میگوید: (در صلوات باید بر همه امامان درود بفرستی و اسم آنان را بیاوری).
در حقیقت ناظم العقیلی با ذکر نقل کتاب #جمال_الأسبوع، در مقام جواب آنچه که در ابتدای نکته سوم به آن اشاره نمودیم بوده و عبارت (در صلوات باید بر همه امامان درود بفرستی و اسم آنان را بیاوری) را منتسب به پیرزن مینماید، نه کلام معصوم.
اینک ضمن بیان نکاتی، به واکاوی پیرامون این موضوع میپردازیم.
1️⃣ ناظم العقیلی برای رسیدن به اغراض خود و اثبات امامت فرزندان امام زمان (ع)، به صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در کتاب #الغیبة مرحوم شیخ طوسی اشاره مینماید اما #غرض_ورزی نموده و بدون هیچ تذکری، ناگهان نقل کتاب #جمال_الأسبوع سید بن طاووس را بیان مینماید 👈 زیرا نقل کتاب الغیبة حاوی عبارت (فَقَالَ...) بوده و باطل کنند فرقه همبوشی میباشد که در ابتدای نکته سوم به آن پرداختیم.
2️⃣ نسَخ خطی در دسترس کتاب الغیبة مرحوم شیخ طوسی شامل عبارت (فَقَالَ...) میباشد.
4 نسخه از این نُسَخ خطی در چاپ کتاب الغیبة/سال 1411 توسط موسسه دار المعارف الإسلامیة لحاظ شده است.
لازم به ذکر است که این چاپ، در نرم افزار نور 3.5 موجود بوده و همبوشیان آن را قبول داشته و مکررا به این چاپ آدرس دهی میکنند.
نسخه پنجمی (1092 هـ .ق) هم در کتابخانه مجلس به شماره 31488 موجود است و با نسخ متعددی #مقابله و #تصحیح شده که در آن عبارت (فَقَالَ...) موجود میباشد. در ادامه/لینک زیر، تصویر این نسخه ارائه میگردد:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/951
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
ناگفته نماند که #احتمال میرود نسخهای با عبارت (فَقَالَت...) در #اختیار مرحوم علامه مجلسی بوده است زیرا ایشان همین صلوات را با عبارت (فَقَالَت...) از کتاب الغیبة در بحارالانوار نقل مینماید. بحارالانوار، ج52ص19
📌 البته #احتمال_تصحیح_وتغییر عبارت (فَقَالَ...) به (فَقَالَت...) توسط مرحوم علامه منتفی نمیباشد لذا نمیتوان به طور جزم بر وجود نسخهای مشتمل بر عبارت (فَقَالَت...) در نزد مرحوم علامه نظر داد.
📕 مرحوم ابن المشهدی ـ م 610 هـ .ق ـ در کتاب المزار الکبیر ص666 به این صلوات اشاره مینماید ولی از ماخذ خود ذکری به میان نمیآورد اما این نقل، شامل عبارت (#فقال ... وَ صَلِ عَلَى وَلِيِّكَ وَ وُلَاةِ عَهْدِهِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ) میباشد که با 👈 نسخ خطی و چاپی کتاب الغیبة #هماهنگ میباشد لذا به احتمال زیاد ماخذ نقل ایشان، کتاب الغیبة مرحوم شیخ طوسی بوده است.
📕 مرحوم طبری ـ قرن 5 هـ .ق ـ در کتاب دلائل الامامة ص549 این صلوات را به #سندی_دیگر ذکر میکند و نقل او شامل عبارت (#فقالت ... وَ صَلِ عَلَى وَلِيِّكَ وَ عَلَى وُلَاةِ عَهْدِک الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ) میباشد.
🔻 خلاصه اینکه:
بر اساس آنچه گفته شد نهایتا، امر دائر مدار بین #دو_نقل ـــ فَقَالَ و فَقَالَت ـــ است.
* اگر نقل (#فقال) صحیح باشد، بطلان فرقه همبوشی رقم میخورد که در ابتدای نکته سوم بیان آن گذشت.
** اما در صورت صحت نقل (#فقالت)، باز هم ادعای ناظم العقیلی مبنی بر وجود امامان و اوصیاء از فرزندان امام زمان (ع) ثابت نمیشود زیرا:
1️⃣ در #نکته_دوم روایات فراوانی را در تعداد اوصیاء پس از پیامبر (ص) ذکر نمودیم که بر اساس آنها نمیتوان قائل به وجود امامان و اوصیاء از فرزندان امام زمان (ع) شد لذا اگر عبارت (لَا إِذَا صَلَّيْتَ عَلَيْهِمْ فَصَلِّ عَلَيْهِمْ كُلِّهِمْ وَ سَمِّهِم/ نه، وقتی بر ایشان صلوات می فرستی بر همگی آنان صلوات بفرست و نام آنها را بیاور) کلام حضرت هم نباشد باز هم نمیتوان ضمیر (ه) در عبارت (وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِه) را به امام زمان (ع) برگشت داد.
2️⃣ امام حسن عسکری (ع) به خدمتکار خود ـــ همان پیرزن ـــ فرموده بودند که (در آخر عمر حضرت مهدی (ع) را میبینی و در نزد قائم چنان خواهی بود که در نزد من هستی).
بر طبق روایات، خدمتکاران امام زمان (ع) بسیار #متقی و #جزو_موالیان_خاص بوده و از جایگاه بسیار مخصوصی برخوردارند.
حال علی فرض که این عبارت (لَا إِذَا صَلَّيْتَ عَلَيْهِمْ فَصَلِّ عَلَيْهِمْ كُلِّهِمْ وَ سَمِّهِم) کلام پیرزن باشد، آیا میتوان تصور نمود که خادمه امام زمان (ع) در امور دینی از #پیش_خود حرف بزند⁉️ بدون اینکه از امام چیزی شنیده باشد⁉️
3️⃣ در صلوات صادر شده از سوی حضرت هم دقیقا نام تک تک اوصیاء پیامبر (ص) ذکر شده است که تعداد آنان مطابق با #صدها_روایت دیگر میباشد لذا متن صلوات شریف هم، خود بهترین شاهد است بر این که 👈 عبارت (لَا إِذَا صَلَّيْتَ عَلَيْهِمْ فَصَلِّ عَلَيْهِمْ كُلِّهِمْ وَ سَمِّهِم) کلام حضرت است 👈 ویا اینکه کلامی است که به تعلیم حضرت بوده است.
🔹 نکته ششم:
اگر شخصی اصرار بورزد که ضمیر (ه) در عبارت (وَالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِه) به امام زمان (ع) بازگشت میکند، دو راه در پیش رو دارد:
الف: این که بگوید تعداد امامان و اوصیاء پیامبر (ع) بیش از 12 نفر میباشند. در این صورت صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی با روایات فوق حد متواتر در تعداد اوصیاء 12گانه پیامبر (ع) #تعارض داشته لذا طبق ضابطه و سخن امام باقر (ع) باید صلوات ابوالحسن را #کنار گذاشته شود که سابقا در #نکته_دوم پیرامون آن گفتگو نمودیم.
ب: قائل شود که مراد از کلمه (الْأَئِمَّةِ)، امامان معصوم و اوصیاء پیامبر (ع) نمیباشند بلکه منظور #ائمه_جماعات هستند که همبوشیان عزیز هم این معنا را برای کلمه (امام) قبول داشته و در استدلالات خود به آن اشاره مینمایند (1).
👈 پس یعنی در این صلوات، بر امام زمان (ع) و والیان عهد ایشان (2) و همچنین بر 👈 امامان جماعت از فرزندان حضرتش درود و صلوات فرستاده میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🖋 پی نوشت:
(1) توضیح این که همبوشیان کلمه (امام) را به #چهار معنی تقسیم میکنند: (امام به معنای خاص، امام به معنای اخص، امام به معنای عام، امام به معنای اعم) و سپس 👈 امام جماعات را در قسم (امام به معنای عام) ذکر میکنند.
(2) مراد از عبارت (وُلَاةِ عَهْدِهِ/ والیان عهد او) #میتواند یاران 313 گانه امام زمان (ع) باشد که در روایتی ـــ کمال الدین، ج2ص673 ـــ از ایشان با عنوان 👈 حاکمان خدا در زمین یاد شده است
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
🔵 جمع بندی
ـــ اگر بپذیریم که ضمیر (ه) در عبارت (وَ صَلِ عَلَى ... الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ/ و درود فرست بر ... امامان از فرزندان او) مربوط به امام زمان (ع) میباشد، باز هم ادعای #مقام_امامت برای #مهدیین سخنی گزاف میباشد زیرا در این حدیث #هیچ_سخنی از مهدیین به میان نیامده و ادعای این که مهدیین همان ائمه از فرزندان امام زمان (ع) میباشند #ادعایی_بدون_دلیل میباشد.
ـــ اگر صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی بر امامت و وصایت فرزندان امام زمان(ع) دلالت کند، با #احادیث_مشهور و متواتر دال بر تعداد اوصیاء 12گانه پیامبر (ع) در #تعارض میباشد که با توجه به راهکار امام باقر (ع) باید 👈 از صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی چشم پوشی نمود.
ـــ با فرض پذیرش صدور این صلوات از امام زمان (ع)، به #دو_دلیل قطعا ضمیر (ه) در عبارت (وَ صَلِ عَلَى ... الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ) مربوط به امام زمان (ع) نمیباشد بلکه ضمیر به #امام_حسین (ع) ـــ یا امیرالمومنین (ع) یا پیامبر خدا (ص) که در خط قبل دعا به نام آنها اشاره شده است ـــ برگشت میکند.
#دلیل_اول: حضرت فرمودند که در صلوات باید بر پیامبر (ص) و اوصیاء ایشان درود بفرستی و نام آنها را بیاوری و در صلوات تعلیمی حضرت نیز، فقط به نام 12 وصی اشاره شده است، نه بیشتر.
#دلیل_دوم: وجود #احادیث_مشهور_وبسیار در باب اوصیاء 12گانه پیامبر (ص) قرینه منفصلی است بر این که ضمیر (ه) در عبارت (وَ صَلِ عَلَى ... الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ) مربوط به امام زمان (ع) نمیباشد.
ـــ ناظم العقیلی برای رسیدن به اغراض خود و اثبات امامت فرزندان امام زمان (ع)، به صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در کتاب #الغیبة مرحوم شیخ طوسی #اشاره مینماید اما غرض ورزی نموده و #بدون_هیچ_تذکری، ناگهان نقل کتاب #جمال_الأسبوع سید بن طاووس را بیان مینماید.
ـــ خلاصه این که امر دائر مدار بین #دو_نقل (فَقَالَ و فَقَالَت) است.
👈 اگر نقل (#فقال) صحیح باشد بطلان فرقه همبوشی رقم میخورد که در ابتدای نکته سوم بیان آن گذشت.
👈 اما در صورت صحت نقل (#فقالت)، باز هم ادعای ناظم العقیلی مبنی بر وجود امامان و اوصیاء از فرزندان امام زمان (ع) ثابت نمیشود.
ـــ اگر شخصی اصرار بورزد که ضمیر (ه) در عبارت (وَالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِه) به امام زمان (ع) بازگشت میکند، دو راه در پیش رو دارد:
الف: این که اوصیاء و امامان پس از پیامبر (ص) بیش از 12 نفر بوده که در این صورت با #احادیث_مشهور در تعداد اوصیاء 12گانه پیامبر (ع) #تعارض ایجاد میشود و نهایتاً باید طبق راهکار امام باقر (ع) پیش رفت و از صلوات مذکور #چشم پوشید.
ب: قائل شود که مراد از کلمه (الْأَئِمَّةِ)، امامان معصوم و اوصیاء پیامبر (ع) نمیباشند بلکه منظور #ائمه_جماعات هستند.
ـــ ناظم العقیلی در مقدمه کتاب (چهل حدیث مهدیین) ادعا نمود که:
1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.
2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.
اما صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی توان اثبات ادعاهای وی را نداشته و در نتیجه بطلان فرقه همبوشی #ثابت میشود.
💥 نکته مهم:
همانطور که سابقا عرض کردیم کتاب (40 حدیث مهدیین) ناظم العقیلی #مورد_تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده لذا جهالتها و غرض ورزیهای موجود در این کتاب، دروغین بودن احمد اسماعیل را آشکار کرده و بطلان فرقه او را ثابت مینماید.
🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده 🙏
https://t.me/PayehayePooshaly
https://eitaa.com/PayehayePooshali
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
.
نقد 40 حدیث مهدیین ــ حدیث11.pdf
1.88M
🍁🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
📚 نقد کتاب "#40حدیث_مهدیین/ناظم العُقیلی"
#حدیث_11: صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی
... و صل علی ولیک و ولاة عهده و الائمة من ولده ...
📄 قطع A5
🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده . . . 🌹🌹🌹
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نقد کتاب (#40حدیث_مهدیین/ناظم العقیلی)
#حدیث_11: صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی
... و صل علی ولیک و ولاة عهده و الائمة من ولده ...
⛔️ همبوشیان بر این باورند که:
[مهدیین، 12 نفر از فرزندان امام زمان (عج) بوده که بعد از ایشان به مقام امامت و وصایت میرسند و در حقیقت تعداد اوصیاء پیامبر خدا (ص) 24 نفر میباشند]❗️❗️❗️
🤔 بر آن شدیم تا ضمن کلیپی، یازدهمین دلیل آنان را پیرامون این باور مورد نقد و بررسی قرار داده و صحت و سقم آن را مشخص نماییم.
✅ همراهی شما، افتخار ماست.
🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده . . . 🌹🌹🌹
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 صد بار اگر علقمه را فتح کند
😭 هر بار دوباره تشنه برمیگردد
.
✅ نقد کتاب (#40حدیث_مهدیین/ناظم العقیلی)
#حدیث_11: صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی
... و صل علی ولیک و ولاة عهده و الائمة من ولده ...
🖌 متن در ایتا:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/939
📄 پی دی اف:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/954
🎞 کلیپ:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/955
📌 نقد و بررسی حدیث قبلی:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/927
🙏 با آرزوی بیداری عزیزان در دام افتاده ... 🌹🌹🌹
.
📩
پایه . . . . . . . . . . . 13
— < ( بسم الله الرحمن الرحیم ) > —
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا
ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا
با سلام خدمت همه عزیزان 💐
ـhttps://t.me/PayehayePooshaly
💠 نقد کتاب (40 حدیث مهدیین/ناظم العقیلی)
✅ لینک بخش قبل:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/957
🔷 #حدیث_12:
همانطور که سابقا عرض شد، ناظم العُقیلی در مقدمه کتاب (چهل حدیث مهدیین) ادعاهایی را مطرح کرده و برای اثبات آنها به 40 حدیث اشاره مینماید. او مدعی است:
1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.
2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.
جهت دیدن ادعاهای ناظم العقیلی در مقدمه کتابش، به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/727
اما دلایل قبلی کتاب او ــ با صرف نظر از #بحث_سندی وپذیرش صدور آنها ــ ادعاهای فوق را ثابت ننموده بلکه دروغین بودن احمد اسماعیل بصری را رقم میزد.
📌 لازم به ذکر است کتاب #40حدیث_مهدیین مورد تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده 👈 لذا هر اشکالی که بر این کتاب وارد شود، حکایت از #بیسوادی احمد داشته و #مهر_بطلانی است بر پیشانی فرقه همبوشی.
📌 با این که ضمن بخشهای گذشته ایرادات فراوانی بر کتاب #40حدیث_مهدیین ناظم العقیلی بیان نمودیم و دیگر نیازی به نقد ما بقی کتاب نمیباشد، اما به جهت بیان رسواییهای بیشتر این فرقه، #حدیث_۱۲ کتاب را از نظر گذرانده و ارتباط آن را با ادعاهای فوق مورد بررسی قرار میدهیم.
🔴 حدیث یازدهم:
عن الإمام الجواد (ع): إِذَا انْصَرَفْتَ مِنْ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ فَقُلْ رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِالْإِسْلَامِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِمُحَمَّدٍ نَبِيّاً وَ بِعَلِيٍّ وَلِيّاً وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ أَئِمَّةً، اللَّهُمَّ وَلِيَّكَ الْحُجَّةَ فَاحْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ وَ امْدُدْ لَهُ فِي عُمُرِهِ وَ اجْعَلْهُ الْقَائِمَ بِأَمْرِكَ الْمُنْتَصِرَ لِدِينِكَ وَ أَرِهِ مَا يُحِبُّ وَ تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِي نَفْسِهِ 👈 و فِي ذُرِّيَّتِهِ 👉 و أَهْلِهِ وَ مَالِهِ وَ فِي شِيعَتِهِ وَ فِي عَدُوِّهِ وَ أَرِهِمْ مِنْهُ مَا يَحْذَرُونَ وَ أَرِهِ فِيهِمْ مَا يُحِبُّ وَ تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ وَ اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين . . .
🔅 ترجمه:
هنگامی که از نماز واجب فارغ شدی بگو: راضیام به این که (الله، پروردگار و اسلام، دین و قرآن، کتاب و محمد، نبی و علی، ولی و حسن و حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بم محمد و الحسن بن علی و حجة بن الحسن #ائمه هستند). بارالها! ولی تو حجت [بن الحسن] است پس او را حفظ نما از پیش رو و از پشت سر و از راست و از چپ و از بالا و از پایین، و عمر او را طولانی گردان و او را قائم به امر خود قرار بده که یاری شونده برای دین توست و آنچه را که دوست دارد و چشم او را روشن میکند نسبت به خودش 👈 و ذریهاش 👉 و اهلش و مالش و پیروانش و دشمنش به او نشان بده، و نشان بده به دشمنان آنچه را که از او دوری میکنند و آنچه را که دوست دارد و چشمش روشن میگردد در مورد دشمنان، به او بنمایان و سینههای ما و سینههای مومنین را به وسیله او شفا بده . . . .
📕 من لا یحضره الفقیه، ج1ص327 .
💥 نقد و بررسی
ناظم العقیلی با استناد به دعای فوق و تمرکز بر فراز (فی ذریته و اهله) وجود فرزند برای امام زمان (ع) را ثابت دانسته و میگوید:
(... و لایخفی أن أشرف مصادیق ذریة الإمام المهدی (ع) هم المهدیون الأئمة الأوصیاء من ذریته ...)
🔅 ترجمه:
و مخفی نباشد که اشرف مصادیق ذریه امام مهدی (ع)، آنها همان مهدیونِ ائمهی اوصیاء از ذریه او هستند.
🔹 نکته اول:
در دعای امام جواد (ع) #فقط سخن از ذریه و فرزندان امام زمان (ع) به میان آمده است و #هیچگونه سخنی از 👈 مهدیین و مقام امامت و وصایت آنان و فرزندی ایشان برای امام زمان (ع) وجود ندارد.
⛔️ بنابراین سخن ناظم العقیلی که میگوید (... ذریة الإمام المهدی (ع) هم المهدیون الأئمة الأوصیاء ...) ادعای گزافی بیش نمیباشد.
✅ همین یک نکته برای بطلان استدلال ناظم العقیلی به حدیث دوازدهم کفایت میکند اما به جهت رسوایی بیشتر او، نکات و اشکالات بعدی را بیان مینماییم.
📄(صفحه بعد)👇👇👇
.
https://eitaa.com/PayehayePooshali
ـ📄👆👆👆
🔹 نکته دوم:
آنچه از این دعا فهمیده میشود این است که 👈 حضرت مهدی (ع) در طول عمر شریف خویش دارای #فرزند میباشند اما این که در حال حاضر فرزندان ایشان #موجود بوده یا در #آینده متولد میشوند، از متن دعا چیزی فهمیده نمیشود.
🔹 نکته سوم:
در دعای شریف امام جواد (ع) فقط به وجود #12_امام پس از پیامبر (ص) تصریح شده است و از امامت فرد یا افرادی دیگر #هیچ_سخنی به میان نیامده است لذا این دعا یکی از صدها ادله در اثبات امامان و اوصیاء 12گانه پیامبر (ع) بوده و بطلان فرقه همبوشی از آن استفاده میشود.
🔹 نکته چهارم:
لازم به ذکر است که در #هیچ_حدیثی، مهدیین ـــ در صورت پذیرش وجود آنها ـــ به عنوان فرزندان امام زمان (ع) معرفی نشدهاند و آنچه همبوشیان در این جهت از حدیث وصیت کتاب الغیبة شیخ طوسی تلقی نمودهاند کاملا اشتباه میباشد.
جهت اطلاع از #معنای_صحیح_حدیث_وصیت، به نقد حدیث اول کتاب (چهل حدیث مهدیین) مراجعه فرمایید.
📌 لینک نقد حدیث اول:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/728
🔹 نکته پنجم:
همانطور که میدانید ولایت حجتهای الهی، یکی از اساسیترین مباحث اعتقادی بوده که در صورت انکار و عدم پذیرش آن پس از اتمام حجت از سوی حجج الهی، ایمان شخص قابل قبول نبوده و غضب الهی و آتش جهنم را در پی دارد.
📌 امام باقر (ع) در مورد اهمیت بحث ولایت ضمن حدیثی فرمودند:
... لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ مَا نُودِيَ بِالْولَايَةِ يَوْمَ الْغَدِير.
🔅 ترجمه: به چیزی ندا داده نشد مثل آنچه ندا داده شد به ولایت در روز غدیر.
🤔 حال اگر مهدیین جزو حجج الهی و اوصیاء پیامبر (ص) باشند، آیا میتوان پذیرفت که 👈 امام جواد (ع) در دعای فوق به حجتهای الهی پس از پیامبر (ص) اشاره نموده و اسم 12 امام را ببرند اما هیچ سخنی از امامت و وصایت مهدیین به میان نیاورند⁉️
🤔 و آیا در دینی که روز غدیر از طرف باری تعالی کامل اعلام شده و این آیه نازل گردید (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم) صحبت از ولایت و وصایت مهدیین شده است⁉️
بنابراین دعای امام جواد (ع) یکی از #ادله_انحصار تعداد امامان و اوصیاء پیامبر خدا (ع) در عدد 12 بوده و بطلان فرقه همبوشی را رقم میزند.
🔴 شبهه
اگر همبوشیان ادعا کنند که:
((پس از غدیر #بداء حاصل شده و امر وصایت مهدیین در شب وفات پیامبر (ص) توسط ایشان در وصیت اعلام شده است))
🖋 در پاسخ گوییم:
1️⃣ ادعای تغییر و بداء باید مستند به آیات و روایات باشد و در این جهت #هیچ آیه و روایتی وجود ندارد.
ادلهای که همبوشیان در مورد مهدیین و اثبات امامت و وصایت و فرزندی آنان برای امام زمان (ع) بیان مینمایند #ارتباطی با ادعای آنها نداشته و آن را ثابت نمیکند 👈 که تاکنون 12 دلیل از این ادله را مورد نقد بررسی قرار داده و عجز علمی و غرض ورزیهای همبوشیان را مطرح نمودهایم.
2️⃣ مضافا این که ائمه (ع) در روایات به 👈 کامل شدن دین در روز #غدیر اشاره نمودهاند که این مطلب، ادعای بداء پس از غدیر را باطل مینماید.
بنابراین اگر دین در شب وفات پیامبر (ص) با ولایت و وصایت مهدیین کامل شده باشد، ادعای اکمال دین در روز غدیر از سوی اهل بیت (ع) مطلبی خلاف واقع و اشتباه خواهد بود.
🤔 به نظر شما آیا اهل بیت (ع) ـــ نعوذ بالله ـــ جاهل به دین بوده و مطالب اشتباه روایت میکردهاند⁉️
به احادیث زیر دقت فرمایید:
✅ امام رضا (ع) ضمن حدیثی، به آیه (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم) اشاره کرده و منکرین اکمال دین در روز غدیر را کافر اعلام فرمودند:
فَمَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُكْمِلْ دِينَهُ فَقَدْ رَدَّ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ مَنْ رَدَّ كِتَابَ اللَّهِ فَهُوَ كَافِر...
🔅 ترجمه: پس کسی که گمان کند خدای عزوجل دینش را کامل نکرد 👈 کتاب خدا را رد نموده و کسی که کتاب خدا را رد نماید #کافر است.
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://eitaa.com/PayehayePooshali
ـ📄👆👆👆
• امام باقر (ع) در مورد کامل شدن دین در روز غدیر فرمودند:
... و كَانَتِ الْفَرِيضَةُ تَنْزِلُ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ الْأُخْرَى 👈 و كَانَتِ الْوَلَايَةُ آخِرَ الْفَرَائِضِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَ (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي) قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) يَقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ 👈 لا أُنْزِلُ عَلَيْكُمْ بَعْدَ هَذِهِ فَرِيضَةً قَدْ أَكْمَلْتُ لَكُمُ الْفَرَائِض.
🔅 ترجمه:
فریضه بعد از فریضهای دیگر پیوسته نازل میشد 👈 و ولایت، آخرینِ فرائض بود. پس خدای عزوجل این آیه را نازل نمود (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي)، حضرتش فرمودند: خدای عزوجل میگوید 👈 بر شما بعد از این [یعنی ولایت] فریضهای نازل نمیکنم [و] فرائض را برای شما کامل کردهام.
📌 بر این اساس، #ادعای_بداء در تعداد اوصیاء 12گانه پیامبر (ع) پس از روز غدیر، ادعایی بدون دلیل بوده و روایات فوق آن را رد مینماید.
📌 به تصریح روایات فوق، بعد از ولایت دیگر واجبی از سوی خداوند نازل نشده و منکر این امر، #کافر محسوب میشود.
🔹 نکته ششم:
از آنجا که ناظم العقیلی دعای شریف امام جواد (ع) را مطابق نقل کتاب (من لا یحضره الفقیه) ذکر میکند، بجاست که اعتقاد مرحوم شیخ صدوق را پیرامون تعداد اوصیاء و حجتهای الهی پس از پیامبر (ص) بیان نماییم.
📌 مرحوم شیخ صدوق در کتاب (إعتقادات الإمامیة) چنین میگوید:
((و اعتقادنا أنّ حجج اللّه تعالى على خلقه بعد نبيّه محمد (ص) 👈 الأئمّة الاثنا عشر (ع) 👈 أوّلهم أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب، ثمّ الحسن، ثمّ الحسين، ثم علي بن الحسين، ثمّ محمد بن علي، ثمّ جعفر بن محمد، ثمّ موسى بن جعفر، ثمّ علي بن موسى، ثمّ محمد بن علي، ثمّ علي بن محمد، ثمّ الحسن بن علي 👈 ثمّ محمد بن الحسن الحجة القائم صاحب الزمان خليفة اللّه في أرضه ...
🔅 ترجمه:
اعتقاد ما این است که حجتهای خدا بر خلق بعد از پیامبرش محمد (ص) 👈 امامان 12گانه (ع) هستند 👈 که اولین آنها امیرالمومنین علی بن ابی طالب سپس حسن سپس حسین سپس علی بن الحسین سپس محمد بن علی سپس جعفر بن محمد سپس موسی بن جعفر سپس علی بن موسی سپس محمد بن علی سپس علی بن محمد سپس الحسن بن علی سپس 👈 محمد بن الحسن، حجة قائم، صاحب الزمان که خلیفه خدا در زمینش است میباشند.
و أنّ لهم #المعجزات و الدلائل ... و نعتقد أنّ حجّة اللّه في أرضه، و خليفته على عباده في زماننا هذا 👈 هو القائم المنتظر محمد بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب ...
🔅 ترجمه:
و همانا برای آنان #معجزات و دلائل است ... و معتقد هستیم که حجت خدا در زمینش و خلیفه بر بندگانش در این زمان 👈 همان قائم منتظر محمد بن الحسن بن علی بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب است ...
و أنّه هو الذي 👈 يملأ الأرض قسطا و عدلا، كما ملئت جورا و ظلما و أنّه هو الذي يظهر اللّه به دينه، لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ و أنّه هو الذي يفتح اللّه على يديه مشارق الأرض و مغاربها، حتى لا يبقى في الأرض مكان إلّا نودي فيه بالأذان، وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ تعالى.
🔅 ترجمه:
و همانا او کسی است که 👈 زمین را پر از قسط و عدل میکند همانطور که از جور و ظلم پر شده و او همان کسی است که خدا به وسیله او دینش را آشکار میکند و او همان کسی است که خدا به دست لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ ایشان مشرقهای زمین و مغربهای آن را فتح میکند تا این که در زمین مکانی باقی نمیماند الا این که در آن اذان گفته میشود وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ تعالى))
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://eitaa.com/PayehayePooshali
ـ📄👆👆👆
🔵 جمع بندی
ـــ در دعای امام جواد (ع) #فقط از ذریه و فرزندان امام زمان (ع) سخن به میان آمده است و #هیچگونه صحبتی از مهدیین و مقام امامت و وصایت آنان و فرزندی ایشان برای امام زمان (ع) وجود ندارد.
ـــ آنچه از دعای امام جواد (ع) فهمیده میشود این است که امام زمان (ع) در طول عمر شریف خویش #دارای_فرزند میباشند اما این که 👈 در حال حاضر فرزندان حضرتش موجود بوده یا در آینده متولد میشوند، از متن دعا چیزی فهمیده نمیشود.
ـــ در هیچ حدیثی، مهدیین ـــ در صورت پذیرش وجود آنها ـــ به عنوان فرزندان امام زمان (ع) معرفی نشدهاند.
ـــ در دعای شریف امام جواد (ع) فقط به وجود 12 امام پس از پیامبر (ص) تصریح شده است و از امامت فرد یا افرادی دیگر #هیچ_سخنی به میان نیامده است.
ـــ به تصریح روایات، دین در روز غدیر #کامل شده و بعد از ولایت دیگر واجبی از سوی خداوند نازل نشده است و منکر این امر، #کافر محسوب میشود.
ـــ مرحوم شیخ صدوق اعتقادی به وصایت مهدیین و امامت آنها #نداشته و اوصیاء پیامبر (ص) را منحصر در 12 نفر میداند.
ـــ ناظم العقیلی در مقدمه کتاب چهل حدیث مهدیین ادعا نمود که:
1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.
2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.
اما دعای امام جواد (ع) هیچ ارتباطی با ادعاهای ناظم العقیلی نداشته و آنها را ثابت نمینماید.
🔴 نکته:
همانطور که سابقا عرض کردیم کتاب (40 حدیث مهدیین) ناظم العقیلی #مورد_تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده لذا #جهالتها و #غرض_ورزیهای موجود در این کتاب، دروغین بودن احمد اسماعیل را آشکار کرده و #بطلان_فرقه_او را ثابت مینماید.
🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده 🙏
https://t.me/PayehayePooshaly
https://eitaa.com/PayehayePooshali
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
.
نقد 40 حدیث مهدیین ــ حدیث12.pdf
957.6K
🍁🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
📚 نقد کتاب "#40حدیث_مهدیین/ناظم العُقیلی"
#حدیث_12: دعای امام جواد ع بعد از نماز واجب (... و اره ما یحب و تقر به عینه فی نفسه و فی ذریته و اهله و ماله و فی شیعته...)
📄 قطع A5
🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده . . . 🌹🌹🌹
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نقد کتاب (#40حدیث_مهدیین/ناظم العقیلی)
#حدیث_12: دعای امام جواد ع بعد از نماز واجب (... و اره ما یحب و تقر به عینه فی نفسه و فی ذریته و اهله و ماله و فی شیعته...)
⛔️ همبوشیان بر این باورند که:
[مهدیین، 12 نفر از فرزندان امام زمان (عج) بوده که بعد از ایشان به مقام امامت و وصایت میرسند و در حقیقت تعداد اوصیاء پیامبر خدا (ص) 24 نفر میباشند]❗️❗️❗️
🤔 بر آن شدیم تا ضمن کلیپی، 12 اُمین دلیل آنان را پیرامون این باور مورد نقد و بررسی قرار داده و صحت و سقم آن را مشخص نماییم.
✅ همراهی شما، افتخار ماست.
🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده . . . 🌹🌹🌹
.
هدایت شده از پایه های پوشالی در نقد مدعی یمانی ( احمدالحسن )
.
📢 فتوای آیة الله سیستانی در مورد احمد اسماعیل بصری همبوشی ــ مدعی یمانی ــ و دیگر مدعیان
.
✅ نقد کتاب (#40حدیث_مهدیین/ناظم العقیلی)
#حدیث_12: دعای امام جواد ع بعد از نماز واجب (... و اره ما یحب و تقر به عینه فی نفسه و فی ذریته و اهله و ماله و فی شیعته...)
🖌 متن در ایتا:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/958
📄 پی دی اف:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/962
🎞 کلیپ:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/965
📌 نقد و بررسی حدیث قبلی:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/957
🙏 با آرزوی بیداری عزیزان در دام افتاده ... 🌹🌹🌹
.
هدایت شده از پایه های پوشالی در نقد مدعی یمانی ( احمدالحسن )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☠️ کمین سارقین در مسیر اربعین
💥 فوری و مهم
✅ کلیپی که باید هر زائر اربعین آن را ببیند.
#نشر_حداکثری
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧨 گروهکهای مسلح عراقی
یکی از عوامل نا امنی
🤔 در حالی که پلیس عراق مشغول جمع آوری سلاحهای بدون جواز میباشد، گروهکهای منحرف، مردم را به نگهداری اسلحه تشویق میکنند.
📌تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل...
.
📩
پایه . . . . . . . . . . . 13
— < ( بسم الله الرحمن الرحیم ) > —
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا
ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا
با سلام خدمت همه عزیزان 💐
ـhttps://t.me/PayehayePooshaly
💠 نقد کتاب (40 حدیث مهدیین/ناظم العقیلی)
✅ لینک بخش قبل:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/969
🔷 #حدیث_13:
همانطور که سابقا عرض شد، ناظم العُقیلی در مقدمه کتاب (چهل حدیث مهدیین) ادعاهایی را مطرح کرده و برای اثبات آنها به 40 حدیث اشاره مینماید. او مدعی است:
1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.
2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.
جهت دیدن ادعاهای ناظم العقیلی در مقدمه کتابش، به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/727
اما دلایل قبلی کتاب او ــ با صرف نظر از #بحث_سندی وپذیرش صدور آنها ــ ادعاهای فوق را ثابت ننموده بلکه دروغین بودن احمد اسماعیل بصری را رقم میزد.
📌 لازم به ذکر است کتاب #40حدیث_مهدیین مورد تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده 👈 لذا هر اشکالی که بر این کتاب وارد شود، حکایت از #بیسوادی احمد داشته و #مهر_بطلانی است بر پیشانی فرقه همبوشی.
📌 با این که ضمن بخشهای گذشته ایرادات فراوانی بر کتاب #40حدیث_مهدیین ناظم العقیلی بیان نمودیم و دیگر نیازی به نقد ما بقی کتاب نمیباشد، اما به جهت بیان رسواییهای بیشتر این فرقه، #حدیث_۱۳ کتاب را از نظر گذرانده و ارتباط آن را با ادعاهای فوق مورد بررسی قرار میدهیم.
🔴 حدیث سیزدهم:
وَ قَدْ اخْتَرْنَا مَا ذَكَرَهُ ابْنُ أَبِي قُرَّةَ فِي كِتَابِهِ-: فَقَالَ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الصَّالِحِينَ(ع) قَالَ: وَ كَرِّرْ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ الشَّهْرَ كُلَّهُ وَ كَيْفَ أَمْكَنَكَ وَ مَتَى حَضَرَكَ فِي دَهْرِكَ تَقُولُ بَعْدَ تَمْجِيدِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْقَائِمِ بِأَمْرِكَ الْحُجَّةِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْمَهْدِيِّ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ أَفْضَلُ الصَّلَاةِ وَ السَّلَامِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ مُؤَيِّداً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طُولًا وَ عَرْضاً 👈 و تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ الْوَارِثِينَ …
🔅 ترجمه:
و آنچه که ابن ابی قره در کتابش ذکر نمود را برگزیدهایم، پس به سندش از علی بن حسن بن علی بن فضال از محمد بن عیسی بن عبید به سندش از صالحین [یعنی معصومین] گفت: و تکرار کن در شب بیست و سوم از ماه رمضان، ایستاده و نشسته و در هر حالی و در همه ماه و هر طور که برایت ممکن است و هر زمان از روزگارت، بعد از تمجید خدای تعالی و صلوات بر پیامبر و آل او میگویی (بارالها! برای ولیت، قائم به امرت، حجت، محمد بن الحسن مهدی ـ که بر او و پدرانش برترین درود و سلام باد ـ در این ساعت و در هر ساعتی، سرپرست و حافظ و راهبر و ناصر و راهنما و تایید کننده باش تا این که او را در زمینت از روی رغبت ساکن کنی و او را در همه زمین بهرهمند گردانی 👈 و او و ذریه او را از ائمه وارثین قرار دهی ....
📕 إقبال الأعمال، ج1ص191 .
💥 نقد و بررسی
🔹 نکته اول:
همانطور که تا کنون شاهد بودید در هیچ حدیثی، از مهدیین به عنوان 👈 فرزندان امام زمان(ع) که دارای مقام امامت و وصایت هستند یاد نشده است و آنچه همبوشیان در این جهت از حدیث وصیت کتاب الغیبة شیخ طوسی تلقی نمودهاند کاملا اشتباه میباشد.
جهت اطلاع از معنای صحیح حدیث وصیت، به نقد حدیث اول کتاب (چهل حدیث مهدیین) مراجعه فرمایید.
📌 لینک نقد حدیث اول:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/728
در دعای فوق هم #هیچ سخنی از مهدیین به میان نیامده لذا ادعای ناظم العقیلی مبنی بر فرزندی مهدیین برای امام زمان(ع) با استناد به این دعا، سخنی گزاف میباشد.
📌 نهایت چیزی که ناظم العقیلی میتواند از این دعا استفاده کند 👈 وجود امامان وارثین از ذریه امام زمان(ع) میباشد که در نکات بعدی، مطالبی پیرامون این فراز (و تجعله و ذریته من الائمه الوارثین / و او و ذریه او را از ائمه وارثین قرار دهی) و معنای آن تقدیم عزیزان میگردد.
✅ همین یک نکته برای بطلان استدلال ناظم العقیلی به حدیث 13 کفایت میکند اما به جهت رسوایی بیشتر او، اشکالات بعدی را بیان مینماییم.
📄(صفحه بعد)👇👇👇
.
https://eitaa.com/PayehayePooshali
ـ📄👆👆👆
🔹 نکته دوم:
همبوشیان با تمسک به این دعا وجود فرزندانی را برای امام زمان(ع) در حال حاضر نتیجه میگیرند ولی حقیقت امر چیز دیگری است و آنچه از این دعا فهمیده میشود این است که حضرت مهدی(ع) 👈 در طول عمر شریف خویش دارای فرزند میباشند اما این که در حال حاضر فرزندان ایشان موجود بوده یا در آینده متولد میشوند، از متن دعا چیزی فهمیده نمیشود.
🔹 نکته سوم:
راوی این دعا، محمد بن عیسی بن عبید است اما مرحوم کلینی و شیخ طوسی وقتی این دعا را از وی نقل میکنند عبارت (وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ الْوَارِثِينَ ... ) به بعد، در نقل آنان وجود ندارد.
🖋 نقل مرحوم کلینی:
مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بِإِسْنَادِهِ عَنِ الصَّالِحِينَ(ع) قَالَ: تُكَرِّرُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَعِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ هَذَا الدُّعَاءَ سَاجِداً وَقَائِماً وَ قَاعِداً وَ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَفِي الشَّهْرِ كُلِّهِ وَكَيْفَ أَمْكَنَكَ وَمَتَى حَضَرَكَ مِنْ دَهْرِكَ تَقُولُ بَعْدَ تَحْمِيدِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَتَعَالَى وَالصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ(ص) اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَحَافِظاً وَنَاصِراً وَدَلِيلًا وَقَائِداً وَعَوْناً وَعَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلًا.
📕 الکافی، ج4ص162 .
🖋 نقل مرحوم شیخ طوسی:
مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بِإِسْنَادِهِ عَنِ الصَّادِقِينَ(ع) قَالَ: قَالَ وَ كَرِّرْ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ هَذَا الدُّعَاءَ سَاجِداً وَ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ فِي الشَّهْرِ كُلِّهِ وَ كَيْفَ أَمْكَنَكَ وَ مَتَى حَضَرَكَ مِنْ دَهْرِكَ تَقُولُ بَعْدَ تَمْجِيدِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلَامُ اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَكِّنَهُ فِيهَا طَوِيلًا.
📕 تهذیب الاحکام، ج3ص102 و مصباح المتهجد، ج2ص630 .
بنابراین احتمال زیاد شدن عبارت (وَتَجْعَلَهُ وَذُرِّيَّتَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ الْوَارِثِينَ ...) در قرون پس از مرحوم کلینی و شیخ طوسی تقویت میشود.
📌 لازم به ذکر است که در اختلاف بین نقلها، ارجحیت با نقل مرحوم کلینی و شیخ طوسی میباشد.
🔹 نکته چهارم:
با این که کتاب اقبال الاعمال مرحوم سید بن طاووس (م 664 هـ .ق) در اختیار علماء و محدثین بوده است ولی #هیچ_یک از آنها تا دوران مرحوم علامه مجلسی(م 1110 هـ .ق) این دعا را در کتب خود ذکر نکردهاند.
✅ اما نقل مرحوم کلینی و شیخ طوسی را بسیاری از علماء در کتب خویش آوردهاند که در زیر به نام تعدادی از آنها اشاره میشود:
➖ مرحوم ابن المشهدی متوفای 610 هـ .ق در کتاب (المزار) ص611 .
➖ مرحوم سید بن طاووس متوفای 664 هـ .ق در کتاب (فلاح السائل) ص46 .
➖ مرحوم حسن بن سلیمان حلی متوفای قرن 8 در کتاب (مختصر البصائر) ص460 .
➖ مرحوم کفعمی متوفای 905 هـ .ق در کتاب (البلد الامین) ص203 و (المصباح) ص586 .
➖ مرحوم مجلسی اول متوفای 1070 هـ .ق در کتاب (روضة المتقین) ج3ص449 .
➖ مرحوم فیض کاشانی متوفای 1091 هـ .ق در کتاب (الوافی) ج11ص405.
🔹 نکته پنجم:
البته این احتمال که دعای مذکور #مخصوص امام زمان(ع) #نبوده بلکه مربوط به همه امامان(ع) است منتفی نمیباشد زیرا همانطور که شاهد بودید، در اصلِ این دعا هم، نام امامی خاص برده نشده و عبارت (اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ ...) وجود دارد (1).
از طرفی امام معصوم(ع) نفرمودهاند که این دعا #مخصوص_امام_دوازدهم حضرت مهدی(ع) میباشد.
بر این اساس، وجود عبارت (وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ الْوَارِثِينَ) در نقل کتاب اقبال الاعمال مشکلی ایجاد نکرده و تعارضی با احادیث فراوان در بحث اوصیاء 12گانه پیامبر(ص) ندارد 👈 زیرا این دعا مخصوص امام زمان(ع) نبوده و برای همه امامان(ع) خوانده میشود.
📌 در صورت پذیرش این احتمال، استجابت این فراز از دعا (حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلًا) نسبت به یازده امام قبلی، در دوران رجعت ایشان محقق میگردد ان شاء الله.
ـــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
(1) یعنی شیعیان در هر زمانی، نام امام خویش را در دعای فوق قرار داده و آن را تلاوت میکردند. مثلا در زمان امام رضا(ع) شیعیان اینگونه میگفتهاند: (اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ عَلّیِ بنِ مُوسَی).
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.