ترجمه:
زراره گوید از امام باقر (ع) سوال کردم، فدایت شوم از شما دو خبر یا دو حدیث که در تضاد با هم هستند به دست ما میرسد، پس کدام حدیث را قبول کنیم؟
پس ایشان فرمود: ای زراره آنچه که بین اصحاب مشهور است را بگیر و آن را که نادر و غیر مشهور است رها کن، پس گفتم هر دو حدیث مشهور است و روایت شده و از قول شما نقل شده، پس فرمود: آن حدیثی را قبول کنید که راوی آن عادل تر در نزد شماست و از آن اطمینان [و وثوق] بیشتری دارید، پس گفتم هر دو راوی از افراد [عادل و] ثقه و راستگو هستند، پس فرمود: پس آن حدیثی که موافق مذهب اهل سنت را رها کنید، و آنچه را بگیرید که مخالف آنان است، گفتم ممکن است هر دو حدیث یا موافق اهل سنت باشد یا هر دو حدیث مخالف اهل سنت، آنوقت چه کنیم؟ پس ایشان فرمود: در آن صورت آن چیزی که موافق احتیاط در دین شماست را بگیرید و آنچه برخلاف احتیاط است را رها کنید، پس گفتم: هر دو موافق احتیاط در دین است، یا هر دو مخالف آن است، آنگاه چه کنیم؟ پس ایشان فرمود: آنوقت، هر کدام از آن دو را مختار هستید بپذیرید و دیگری را رها کنید. بحارالانوار ج 2ص246
✅ بررسی:
حدیث فوق یکی از احادیث بسیار کارگشا در بحث اخبار علاجیه و رفع تعارض بین روایات است که فقره فقرهی آن را تا محل نزاع، مورد بررسی قرار میدهیم.
1⃣ در حدیث فوق، راههای علاج بین (اخبار متعارض) به خوبی بیان گردیده و این راهها هیچگونه تعارضی با وثوق مخبِری در شرایط (عادی وغیر تعارض) ندارد که بر مخاطبین عزیز پوشیده نیست.
2⃣ اولین راهی که حضرت ارائه میدهند اینگونه است:
(ای زراره آنچه که بین اصحاب مشهور است را بگیر و آن را که نادر و غیر مشهور است رها کن)
این راه علاج، بسیار خوب وکارگشاست که ان شاء الله در مباحث خود بارها از آن در نقد احمدالحسن ومریدانش استفاده خواهیم نمود.
آری عزیزان، در هنگام تعارض بین اخبار باید به احادیث مشهور بین اصحاب اخذ نمود واعتقاد پیدا کرد، نه به احادیث ضعیف وغیر مشهور.
💥 قابل توجه احمدالحسن ومریدانش:
منظور از عبارت (احادیث مشهور بین اصحاب) که حضرت فرمودند، احادیث مشهور بین شیعیان است، نه اهل سنت یا دیگر فرق.
👈 اما متاسفانه احمدالحسن ومریدانش بارها به احادیث اهل سنت استناد کردهاند ــــ آنهم احادیث غیر مشهور، که اگر آن احادیث، مشهور هم بود باز هم قابل اخذ نبود ــــ که در خلال بحثهای آینده به آنها مفصلا اشاره مینماییم.
سوال اینجاست اینان که به حدیث علاجیه فوق استناد میکنند، آیا به خط اول حدیث عمل مینمایند ⁉️
در ادامه حدیث علاجیه فوق راوی میگوید:
(پس گفتم هر دو حدیث مشهور است و روایت شده و از قول شما نقل شده، پس فرموند: آن حدیثی را قبول کنید که راوی آن عادل تر در نزد شماست و از آن اطمینان [و وثوق] بیشتری دارید)
✅ بررسی:
3⃣ در این فقره از حدیث بحث (عادلتر و ثقهتر) مطرح گردیده است یعنی همان بحثی که احمدالحسن ومریدانش به شدت آن را منکرند.
در شرایطی که هر دو حدیث مشهورند، حضرت راهکار علاجی (عادلتر و ثقهتر) را ارائه میدهند.
❓ حال سوال اینجاست که:
اگر تشخیص ثقه و ثقهتر از عهده ما بیرون است ــــ وحتی طبق عقیده انصار، خود معصوم هم شاید نتواند تشخیص دهد که در بخش پنجم به آن پرداختیم ــــ چگونه امام (صلوات الله علیه) ما را امر میکنند که قول ثقهتر را اخذ نماییم؟
با توجه به این فقره از حدیث کاملا مشخص است که این تشخیص از عهده ما خارج نمیباشد وگرنه امر امام به تشخیص ثقهتر، امر به محال بوده وقبیح میباشد.
👈 پس همانطور که مشاهده نمودید، علاوه بر راهگشایی وثوق مخبِری در شرایط عادی وغیر تعارض ــــ که در بخشهای قبل به آن پرداختیم ــــ در شرایط تعارض هم، تشخیص ثقه کارگشا بوده واهل بیت (صلوات الله علیهم) به این امر شیعیان را سفارش نمودهاند.
اما متاسفانه احمدالحسن ومریدانش، با وجود این احادیث در نوشتجات خودشان، بازهم منکر حجیت خبر ثقه ــــ به عنوان یکی از طرق تشخیص حدیث صحیح از ناصحیح ــــ بوده وآن را شدیدا انکار میکنند.
علت این انکار را در آینده مورد تحلیل وگفتگو قرار خواهیم داد ان شاء الله.
ـ📄👇
ـ📄👆
💥 جمع بندی:
📌 یکی از راههای تشخیص حدیث صحیح از ناصحیح، قوت متن حدیث میباشد که این راه، هیچ منافاتی با (علم رجال و بررسی احوالات راویان) و (حجیت خبر ثقه) ندارد.
📌 راههای علاج بین (اخبار متعارض) هیچگونه تعارضی با بررسی (احوالات راویان و وثوق مخبِری) در شرایط (عادی وغیر تعارض) را ندارد.
📌 اولین راه برای علاج اخبار متعارض، اخذ به (روایت مشهور بین اصحاب) میباشد، که متاسفانه این راه از سوی احمدالحسن ومریدانش بارها نقض گردیده است.
📌 راه دیگری که حضرت در بحث تعارض ارائه فرمودند، اخذ به قول اعدل و اوثق بود که این راه دقیقا بر خلاف ادعا ومبنای احمدالحسن ومریدانش میباشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🖋 تلنگر وسوال:
🔸آیا کسی که مغرضانه بررسی احوالات راویان را نفی میکند ــــ آن هم با ادلهای که هیچ ارتباطی با ادعایش ندارد ــــ وبه اخبار علاجیه که دلالت بر اخذ از افراد ثقه دارد اعتنایی نمیکند، میتواند (یمانی) باشد⁉️
🔸آیا کسی که در تعارض بین احادیث بر خلاف روایات معصومین عمل می کند، می تواند (یمانی) باشد ⁉️
ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُون
👈 إنَّ في ذلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصار
به حول و قوه الهی ادله احمدالحسن ومریدانش در بحث نفی علم رجال مورد بررسی قرار گرفت وپایه های پوشالی استدلالات آنها را بر همگان روشن نمودیم.
اگر در خلال مباحث آنان به ادله ی دیگری برخورد کردیم، اقدام به نوشتن بخش هفتم نموده و ادله ی آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.
همچنان با ما همراه باشید . . .
https://t.me/PayehayePooshaly
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
.
📩
پایه . . . . . . . . . . . . 2
—<( بسم الله الرحمن الرحیم )>—
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا
ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا
با سلام خدمت همه عزیزان 💐
ـhttps://t.me/PayehayePooshaly
💠 #اندازه_خون_حجامت
بخش اول:
یکی از امور قطعی ومسلّم در روایات، وجود جنگها بین امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ودشمنان حضرت وکشتار آنها است.
او که قرار است دنیای پر از ظلم و جور را به روزگاری پر از عدل وقسط تبدیل کند، ناگزیر باید با مخالفان بجنگد.
👈 دقیقا بسان باغبانی که قرار است بیشهزاری را بیاراید که در این مسیر باید بعضی از گیاهان هرزه را وجین نموده تا آن بیشهزار را تبدیل به گلستانی کند.
روایات فراوانی هم در این زمینه وجود دارد که قصد ما ذکر همه آنها نیست بلکه هدف از تاسیس این کانال، بررسی پایههای استدلالات وادعاهای احمدالحسن ومریدانش میباشد.
⛔️ یکی از ادعاهای احمدالحسن ومریدانش که در کانالها وسایتها به آن اشاره میکنند این است که:
((و ورد عنهم (ع): (ان الامامة تزف الى الامام المهدی (ع) کما تزف العروس الى زوجها)، و ورد: (تأتیه الخلافة و هو جالس فی بیته)
ترجمه: خلافت همانگونه که عروس را به داماد تحویل می دهند، به دست امام (ع) می رسد). (خلافت در صورتی که [امام زمان] در منزل است به ایشان می رسد). البحار ج۵۲ ص ۲۶۹ – عصر الظهور للشیخ الکورانی ص۲۰۸))
👈 و بر اساس این دو حدیث فوق ــــ واحادیث دیگر که در بخشهای بعدی به آنها می پردازیم ــــ ادعا میکنند که تمامی جنگها وخونریزیها توسط یمانی صورت گرفته و در نهایت کار، امر به امام زمان تحویل میشود وحضرتش به اندازه حجامت هم خونی نمیریزد.
اینک پایههای این ادعا را مورد بررسی قرار داده تا از صحت وسقم این ادعا مطلع گردیم.
همانطور که واقف هستید هر ادعا یا استدلالی، پایههایی دارد که در صورت ایجاد شک یا اثبات بطلان آن پایهها ــــ ویا حتی گاهی یک پایه ــــ اصل ادعا یا استدلال منهدم میگردد.
✅ بررسی:
1⃣ همانطور که شاهد هستید برای مصدر ومنبع دو حدیث فوق، کتاب بحارالانوار و عصرالظهور ذکر گردیده است اما متاسفانه این احادیث در آن منابع یافت نشد. 😔
2⃣ حتی حدیثی که شبیه این احادیث باشد درکتاب بحارالانوار یافت نشد اما شبیه حدیث اول در کتاب عصر الظهور موجود است.
3⃣ لسان این دو حدیث هم کمی مشکوک به نظر رسیده و بوی جعل حدیث استشمام میشود زیرا امامت وخلافت همین الآن هم به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) رسیده است.
به عبارت دیگر پس از شهادت امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) امر امامت وخلافت به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) منتقل گردیده است لذا معنی ندارد که این امر بعد از کشتارها به ایشان منتقل گردد.
👈 به نظر میرسد که جاعل این احادیث چندان با مفاهیم اعتقادی شیعه آشنا نبوده که اینچنین حدیثی را جعل نموده است.
4⃣ همانطور که در نکته 2 عرض گردید، شبیه عبارت اول در کتاب عصر الظهور موجود هست که به آن اشاره مینماییم:
(فأتى الناس المهدي فزفّوه كما تزف العروس إلى زوجها ليلة عرسها)
جناب آقای کورانی ــــ در کتاب عصر الظهور، چاپ هفدهم، سال 1427 ــــ این حدیث را از کتاب الفتن ابن حماد نقل مینماید وبه کتاب المصنف ابن ابی شیبة هم آدرس میدهند 👈 که هر دو از علماء اهل سنت میباشند.
حال سند این روایت را از کتاب ابن حماد وابن ابی شیبة ذکر میکنیم تا به لطف الهی حقایقی دستگیرمان شود.
🔅 سند روایت ابن حماد: (حدثنا رشدين ، عن أبن لهيعة قال : حدثني أبو زرعة ، عن عبد الله بن رزين ( زرير ) عن عمار بن ياسر رضي الله عنه قال: . . . فأتی الناس الخ)
🔅 سند روایت ابن ابی شیبة: (عبد الله بن نمير قال حدثنا موسى الجهني قال حدثني عمر بن قيس الماصر قال : حدثني مجاهد قال : حدثني فلان رجل من أصحاب النبي: . . . فأتی الناس الخ)
همانطور که شاهد هستید این روایت به پیامبر (صلوات الله علیه وآله) ختم نمیشود بلکه در سند اول به عمار یاسر میرسیم ودر سند دوم به شخصی از اصحاب پیامبر (صلوات الله علیه وآله) میرسیم که نامش ذکر نگردیده است.
👈 نتیجه اینکه اصلا این عبارت، روایت نبوده وگفتار بعضی از صحابه میباشد.
ولی متاسفانه با کمال شهامت، انصار این عبارت را به عنوان روایت از معصومین (صلوات الله علیهم) برای مخاطبین خود نقل میکنند ومیگویند: و ورد عنهم (ع) . . . .
5⃣ عبارت دوم هم سرنوشتی همچون سرنوشت عبارت اول را دارد به این معنی که عبارتی شبیه آن در منابع اهل سنت موجود است واصلاً روایت هم نیست بلکه گفتار یکی از صحابه به نام ابی الجلد میباشد.
ـ📄👇
ـ📄👆
💥 جمع بندی:
📌 احمدالحسن ومریدانش مدعی هستند که امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) کشتار وخونریزی ندارند وهمه آن کشتارها مربوط به یمانی میباشد وبرای این ادعا به دو روایت متمسک شده بودند که به بررسی آن روایات پرداختیم.
ناگفته نماند که برای ادعای خود به روایات دیگری هم استناد میکنند که در پیامهای بعدی آنها را هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.
📌 متاسفانه این دو روایت در کتاب بحارالانوار و عصرالظهور یاقت نشد.
📌 مشابه روایت اول در کتاب عصرالظهور یافت شد.
📌 طبق اعتقاد شیعیان، امامت وخلافت پس از شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) به امام زمان (علیه السلام) منتقل گردیده است لذا معنا ندارد که در زمان ظهور این انتقال صورت بگیرد.
📌 دو عبارتی که احمدالحسن ومریدانش برای ادعای خود به آن استناد میکنند، اصلاً روایت نبوده وبه اصحاب پیامبر (صلوات الله علیه وآله) منسوب میباشد.
📌 مضافا اینکه منبع این عبارات، کتب اهل سنت میباشد ودر آینده خواهیم گفت که کتابهای اهل سنت برای ما حجیت نداشته واهل بیت (صلوات الله علیهم) مارا امر به اخذ روایات از شیعیان نمودهاند، نه از مخالفین.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🖋 سوال وتلنگر:
🔸 آیا کسی که عمدا عباراتی را به کتب علماء آدرس میدهد درحالیکه آن عبارات در آن کتب موجود نمیباشد، میتواند انسان مورد وثوقی باشد ⁉️
🔸 آیا کسی که عوام فریبیهای انصار را مورد تایید قرار داده ــــ زیرا انصار به عباراتی استناد میکنند که اصلا حدیث نیستند ــــ میتواند (یمانی) باشد ⁉️
🔸 آیا کسی که به راحتی انصار خود را ــــ که عباراتی را به امامان (صلوات الله علیهم) نسبت میدهند تا مخاطب را به اشتباه بیاندازند ــــ تایید میکند، میتواند (یمانی) باشد⁉️
اصلا چنین فردی میتواند در زمرهی شیعیان قرار گیرد ⁉️
🔸 آیا کسی که استدلالات انصار خود را ــــ که برای اثبات مدعای خود به کتب اهل سنت استناد میکنند ونمیتوانند شاهدی از کتب شیعه بیاورند ــــ تایید میکند، میتواند (یمانی) باشد⁉️
ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُون
👈 إنَّ في ذلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصار
همچنان با ما همراه باشید . . .
https://t.me/PayehayePooshaly
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
.
هدایت شده از پایه های پوشالی در نقد مدعی یمانی ( احمدالحسن )
✅ در تلگرام:
🆔 https://t.me/PayehayePooshaly
✅ در ایتا:
🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali
✅ وبلاگ:
🆔 http://payehayepooshaly.blogfa.com/
.
📩
پایه . . . . . . . . . . . . 2
—<( بسم الله الرحمن الرحیم )>—
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا
ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا
با سلام خدمت همه عزیزان 💐
ـhttps://t.me/PayehayePooshaly
💠 #اندازه_خون_حجامت
لینک بخش قبل: https://t.me/PayehayePooshaly/44
بخش دوم:
همانطور که در بخش قبل ذکر گردید جهت اثبات این ادعا که (تمامی جنگها وخونریزیها توسط یمانی صورت گرفته و در نهایت کار، امر به امام زمان تحویل میشود وحضرتش به اندازه حجامت هم خونی نمیریزد) به ادلهای تمسک کردهاند که باید آنها را مورد بررسی قرار داد تا صحت وسقم ادعا مشخص گردد.
⛔️ دومین دلیل ارائه شده برای این مدّعا روایت زیر است:
((أخبرنا عبيد الله بن محمد بن عبيد الله التمار حدثنا محمد بن المظفر حدثني محمد بن جعفر بن احمد بن عمر الناقد وأخبرني الحسن بن على الجوهري أخبرنا على بن محمد بن احمد الوراق حدثنا الحسن بن احمد العطاردي قالا حدثنا إسحاق بن أبى إسرائيل حدثنا محمد بن جابر عن الأعمش عن أبى الوداك عن أبى سعيد قال سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول منا القائم ومنا المنصور ومنا السفاح ومنا المهدى 👈 فاما القائم فتأتيه الخلافة لم يهرق فيها محجمة من دم 👉 واما المنصور فلا ترد له راية واما السفاح فهو يسفح المال و الدّم واما المهدى فيملأ الأرض عدلا كما ملئت ظلما)) تاریخ بغداد ج9ص407
ترجمه محل شاهد:
اما قائم پس خلافت به سوی او می آید ودر خلافت به اندازه شیشه ای هم خون ریخته نمی شود.
✅ بررسی:
1⃣ متاسفانه در کتب شیعه از این حدیث هیچ اثری نیست بلکه خلاف آن احادیثی داریم که به آن اشاره میشود.
🌸 عنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ قَدْ ذَكَرَ الْقَائِمَ ع فَقُلْتُ إِنِّي لَأَرْجُو أَنْ يَكُونَ أَمْرُهُ فِي سُهُولَةٍ فَقَالَ لَا يَكُونُ ذَلِكَ حَتَّى تَمْسَحُوا الْعَلَقَ وَ الْعَرَقَ.
ترجمه:
مفضّل بن عمر گويد: در حضور امام صادق عليه السّلام از قائم عليه السّلام ياد شده، گفتم: من اميدوارم كه كار او به آسانى صورت پذيرد، حضرت فرمودند: آن امر واقع نخواهد شد تا آنكه خون بسته شده و عرق را (از خويشتن) بزدائيد.
🌸 عنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ ذُكِرَ الْقَائِمُ عِنْدَ الرِّضَا ع فَقَالَ اَنْتُمُ الْيَوْمَ أَرْخَى بَالًا مِنْكُمْ يَوْمَئِذٍ قَالَ وَ كَيْفَ قَالَ لَوْ قَدْ خَرَجَ قَائِمُنَا ع لَمْ يَكُنْ إِلَّا الْعَلَقُ وَ الْعَرَقُ وَ الْنوْمُ عَلَى السُّرُوجِ وَ مَا لِبَاسُ الْقَائِمِ ع إِلَّا الْغَلِيظُ وَ مَا طَعَامُهُ إِلَّا الْجَشِبُ
ترجمه:
معمر بن خلاد میگوید: نزد امام رضا عليه السّلام ذکری از قائم به میان آمد، حضرت فرمودند : شما امروز راحتتر از آن روز هستيد، گفتم: چگونه؟ فرمودند: اگر قائم ما عليه السّلام خروج كند نمیباشد جز خون بسته شده و عرق و روی زین اسبها خوابیدن [اشاره به شدت جنگها میباشد] و لباس قائم عليه السّلام جز جامه خشن و خوراك او جز غذاى ناگوار نخواهد بود.
🌸 بشیر نبال ضمن حدیثی میگوید که به امام باقر (صلوات الله علیه) گفتم:
قُلْتُ إِنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّهُ إِذَا كَانَ ذَلِكَ اسْتَقَامَتْ لَهُ الْأُمُورُ فَلَا يُهْرِقُ مِحْجَمَةَ دَمٍ فَقَالَ كَلَّا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ حَتَّى نَمْسَحَ وَ أَنْتُمُ الْعَرَقَ وَ الْعَلَقَ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى جَبْهَتِهِ.
ترجمه:
آنها [مرجئه] مىگويند: چون آن امر (قیام قائم ) اتفاق افتد همه كارها براى او درست مىشود و به اندازه کاسه ای هم خون مردم نخواهد ريخت، حضرت فرمودند: هرگز چنين نيست، سوگند به آنكه جانم به دست اوست كار به آنجا خواهد كشيد كه ما و شما عرق و خون بسته شده را پاك كنيم و در اين هنگام حضرت با دست به پيشاني خود اشاره فرمودند.
در نقل دیگری از بشیر نبال اینگونه آمده است:
إِنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّ الْمَهْدِيَّ لَوْ قَامَ لَاسْتَقَامَتْ لَهُ الْأُمُورُ عَفْواً وَ لَا يُهَرِقُ مِحْجَمَةَ دَمٍ فَقَالَ كَلَّا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوِ اسْتَقَامَتْ لِأَحَدٍ عَفْواً لَاسْتَقَامَتْ لِرَسُولِ اللَّهِ ص حِينَ أُدْمِيَتْ رَبَاعِيَتُهُ وَ شُجَّ فِي وَجْهِهِ كَلَّا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ حَتَّى نَمْسَحَ نَحْنُ وَ أَنْتُمُ الْعَرَقَ وَ الْعَلَقَ ثُمَّ مَسَحَ جَبْهَتَهُ.
ـ📄👇
ترجمه:
آنان مىگويند كه مهدى اگر قيام كند كارها براى او برقرار مىشود و به اندازه کاسه ای خون نمىريزد، پس فرمودند: هرگز چنين نيست، سوگند به آنكه جانم در دست اوست اگر كارها براى كسى برقرار مىشد مسلّما براى رسول خدا (صلوات الله علیه وآله) آنگاه كه دندانهاى آن حضرت شكست و صورتش مجروح شد درست مىشد، سوگند به آنكه جانم در دست اوست هرگز چنين نیست تا آنكه ما و شما عرق و خون بسته شده را پاك كنيم، سپس آن حضرت با دست به پيشانى خود کشید.
📣 تعداد احادیث در این زمینه ــــ جنگهای حضرت وکشتار مخالفین ــــ زیاد است که به عنوان نمونه میتوان به کتاب شریف بحارالانوار ج 52ص309 باب27 مراجعه نمود.
2⃣ علاوه بر اینکه این روایت در کتب شیعه نیست بلکه خلافش در کتب موجود است، خود اهل سنت هم این روایت را مردود اعلام کردهاند.
🔅 ذهبی در میزان الاعتدال ج3ص498 پس از نقل حدیث میگوید:
رواه الخطیب فی ترجمة القائم عبدالله وهو خبر منکر جداً.
🔅 ابن حجر عسقلانی در تهذیب التهذیب ج9ص78:
(واما القائم فتأتيه الخلافة لا يهراق فيها محجمة دم) وهو منکر جدا.
3⃣ در کتب اهل سنت روایات زیادی وجود دارد که در آنها صحبتی از (قائم) نیست که فقط به یک حدیث در زیر اشاره میشود.
🔅 عن ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (منا السفاح ، ومنا المنصور ، ومنا المهدي). تاریخ بغداد ج1ص84
📣 آقای کورانی در کتاب معجم احادیث الامام مهدی ج1ص185 به تعداد زیادی از این روایات در کتب اهل سنت اشاره داشته ونقل نمودهاند.
4⃣ مضافا اینکه عبارت (فاما القائم فتأتيه الخلافة لم يهرق فيها محجمة من دم) هیچ ارتباطی به ادعای مطرح شده ــــ مبنی بر عدم جنگ و خونریزی توسط امام زمان ــــ ندارد.
🔸 توضیح مطلب:
مدّعی در جهت اثبات گفتار خود، (خلافت) را به معنای (حکومت) گرفته وقائل است که حکومت بدون خونریزی به حضرت میرسد وتمام جنگها وخونریزیها توسط یمانی صورت میگیرد.
اما غافل از اینکه از عبارت (فاما القائم فتأتيه الخلافة لم يهرق فيها محجمة من دم) چنین معنایی برداشت نمیشود زیرا حضرت میفرمایند (لم يهرق فيها محجمة من دم) یعنی در خلافت وحکومت حضرت خونی ریخته نمیشود.
👈 به عبارت دیگر، پیامبر (صلوات الله علیه وآله) میخواهند بفرمایند که خلافت وحکومت به امام زمان میرسد ــــ آن هم حکومتی که سراسر عدل و داد است وهمه موحّد ومومن هستند و . . . ــــ حکومتی که در آن حکومت خونی ریخته نمیشود که این مطلب اشاره به عدل وامنیت وایمان گسترده در حکومت آن روز حضرت دارد.
5⃣ با صرف نظر از تمام اشکالات مطرح شده، اینک نوبت به فقه الحدیث میرسد، یعنی اینکه معنای این حدیث چیست.
👈 به نظر میرسد که این چهار صفت (قائم، سفاح، منصور، مهدی) ویژگیهای مربوط به یک شخص میباشد، نه اینکه حضرت بخواهند به چهار نفر اشاره نمایند.
اینک این چهار ویژگی وصفت را مورد بررسی قرار میدهیم تا معنای ادعا شده ما، اثبات گردد.
🔹وصف اول:
(فاما القائم فتأتيه الخلافة لم يهرق فيها محجمة من دم)
همانطور که عرض شد، در حکومت امام زمان (علیه السلام) همه عقول کامل شده ومردمان مومن هستند وعدل وداد، سراسر زمین را فرا میگیرد که اقتضای چنین دورانی این است که دیگر خونی بر زمین ریخته نشود.
ـ📄👇
🔹 وصف دوم:
(واما المنصور فلا ترد له راية)
از این ویژگی امام زمان، در روایات سخن به میان آمده است. مثلا در کتاب کمال الدین ج1ص327 ضمن روایتی داریم:
(وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ جَدِّهِ الْمُصْطَفَى ص فَخُرُوجُهُ بِالسَّيْفِ وَ قَتْلُهُ أَعْدَاءَ اللَّهِ وَ أَعْدَاءَ رَسُولِهِ ص وَ الْجَبَّارِينَ وَ الطَّوَاغِيتَ وَ أَنَّهُ يُنْصَرُ بِالسَّيْفِ وَ الرُّعْبِ وَ أَنَّهُ لَا تُرَدُّ لَهُ رَايَةٌ الخ)
آری عزیزان، امام زمان دشمنان خدا ورسول خدا را کشته ومورد نصرت الهی واقع میشود وهیچ یک از پرچمها و رایههای لشکر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ردّ و دفع نشده وهمیشه غالب هستند.
🔹 وصف سوم:
(واما السفاح فهو يسفح المال و الدّم)
همانطور که میدانیم بین لشکریان امام زمان ومخالفین حضرت جنگهای سختی واقع میشود که امام باقر (صلوات الله علیه) فرمودند: (خون بسته وعرق را باید از پیشانی پاک نمود).
همان کسانی که خونشان ریخته میشود ودیگر جانشان احترامی ندارد، اموالشان هم برای حضرت مباح بوده ودیگر حرمتی ندارد.
ناگفته نماند که در روایات شیعی، صفت (سفاح) برای حضرت علی (صلوات الله علیه) هم ذکر گردیده است. رج بحارالانوار ج 53ص100
🔹 وصف چهارم:
(واما المهدى فيملأ الأرض عدلا كما ملئت ظلما)
پر کردن زمین از عدل، یکی از ویژگیهای بارز امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بوده که در روایات متواتری این امر ذکر گردیده است. در زیر به دو نمونه آن اشاره مینماییم:
🌸 عنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَقُولُ فِيمَا بَشَّرَنِي بِهِ يَا حُسَيْنُ أَنْتَ السَّيِّدُ ابْنُ السَّيِّدِ أَبُو السَّادَةِ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِكَ أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ 👈 و التَّاسِعُ قَائِمُهُمْ أَنْتَ الْإِمَامُ ابْنُ الْإِمَامِ أَبُو الْأَئِمَّةِ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِكَ أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ وَ التَّاسِعُ مَهْدِيُّهُمْ يَمْلَأُ الدُّنْيَا قِسْطاً وَ عَدْلًا 👉 يقُومُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ كَمَا قُمْتُ فِي أَوَّلِهِ.
🌸 عنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِي بِعَدَدِ نُقْبَاءِ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ كَانُوا اثْنَيْ عَشَرَ ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى صُلْبِ الْحُسَيْنِ ع وَ قَالَ 👈 تسْعَةٌ مِنْ صُلْبِهِ وَ التَّاسِعُ مَهْدِيُّهُمْ يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً 👉 فالْوَيْلُ لِمُبْغِضِيهِمْ.
با توجه به این قراین روایی، معلوم میشود که هر چهار صفت در کلام شریف پیامبر (صلوات الله علیه وآله) بر یک شخص واحد اطلاق میشود. والله العالم
💥 جمع بندی:
📌 متاسفانه در کتب شیعه از این حدیث (فاما القائم فتأتيه الخلافة لم يهرق فيها محجمة من دم) هیچ اثری نیست بلکه خلاف آن، احادیثی داریم که به آنها اشاره شد.
📌 اهل سنت روایت فوق را مردود ومنکر اعلام نمودهاند.
📌 خود اهل سنت روایات بسیار دیگری را نقل نمودهاند که در آنها هیچ صحبتی از (قائم) نیست که به نمونههایی از این روایات اشاره شد.
📌 از عبارت (فاما القائم فتأتيه الخلافة لم يهرق فيها محجمة من دم) چنین معنایی برداشت نمیشود که امام زمان جنگ وخونریزی ندارند بلکه حضرت میفرمایند (لم يهرق فيها) یعنی در خلافت وحکومت حضرت خونی ریخته نمیشود که توضیح آن مفصلاً گذشت.
📌 با توجه به قراینی معلوم میشود که این چهار صفت مذکور در حدیث، مربوط به یک شخص میباشد وآن شخص هم کسی نیست جز امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف). والله العالم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🖋 تلنگر وسوال:
🔸 آیا کسانی که برای اثبات مدعای خود به کتب اهل سنت بسنده میکنند ونمیتوانند از کتب شیعه حدیثی بیاورند، اهل حق هستند⁉️
🔸 مگر امامان به ما دستور ندادهاند که معالم دینمان را از شیعیان بگیریم⁉️
🔸 آیا کسانی که به احادیث کتب شیعه اعتنا نکرده وبه احادیث معارض در کتب اهل سنت چنگ میزنند، شیعه هستند⁉️
🔸 آیا کسی که اینگونه استدلالات باطل وسست انصار ومریدان خود را میبیند و مطلبی بر خلاف آنها نمیگوید، وخودش نیز همینگونه استدلال مینماید میتواند (یمانی) باشد⁉️
ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُون
👈 إنَّ في ذلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصار
همچنان با ما همراه باشید . . .
https://t.me/PayehayePooshaly
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
.
📩
پایه . . . . . . . . . . . . 2
—<( بسم الله الرحمن الرحیم )>—
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا
ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا
با سلام خدمت همه عزیزان 💐
ـhttps://t.me/PayehayePooshaly
💠 #اندازه_خون_حجامت
لینک بخش قبل: https://t.me/PayehayePooshaly/47
بخش سوم:
همانطور که در بخشهای قبل ذکر گردید جهت اثبات این ادعا که (تمامی جنگها وخونریزیها توسط یمانی صورت گرفته و در نهایت کار، امر به امام زمان تحویل میشود وحضرتش به اندازه کاسهای هم خونی نمیریزد) به ادلهای تمسک کردهاند که باید آنها را مورد بررسی قرار داد تا صحت وسقم ادعا مشخص گردد.
⛔️ سومین دلیل ارائه شده برای این مدّعا روایت زیر است:
(و ورد عنهم (ع): يُجاء إلى المهدي وهو في بيته والناس في فتنة يُهراق فيها الدماء يقال له قم علينا فيأبى حتى يُخَوَّفَ بالقتل فإذا خُوِّفَ بالقتل قام عليهم فلا يُهراق بسببه محجمة دم)
✅ بررسی:
1⃣ این حدیث در هیچ یک از کتب شیعه یافت نشد بلکه منبع آن کتب اهل سنت میباشد که جناب آقای کورانی در کتاب معجم احادیث الامام المهدی ج1ص452 به منابع آن اشاره نمودهاند.
2⃣ اساساً عبارت فوق حدیث نبوده وسخن قتادة میباشد اما متاسفانه با عبارت ( و ورد عنهم (ع)) قصد داشتهاند تا به مخاطب خود القاء نمایند که عبارات فوق حدیثی از امامان معصوم (صلوات الله علیهم) میباشد.
3⃣ به فرض هم که عبارات فوق حدیث باشد وبه فرض که روایات کتب اهل سنت بر ما حجت باشد ــ که یقینا نیست ــ به علت وجود تعارض بین این روایت و روایات کتب شیعه، باید طبق دستور اهل بیت (صلوات الله علیهم) به حدیث مشهور بین اصحاب اخذ نمود و روایات مشهور بین اصحاب همانطور که در بخش قبل ذکر نمودیم حکایت از وقوع جنگ وخونریزی داشته وقول به ریخته نشدن خون را نفی مینمودند.
4⃣ اساساً عبارت قتادة هیچ ارتباطی با ادعای مطرح شده ــ که امام زمان (صلوات الله علیه) جنگ وخونریزی ندارند ــ ندارد که در زیر به آن میپردازیم.
🔸 توضیح مطلب:
ابتدا برای روشن شدن معنای عبارت قتادة باید در چند فقره از مضمون آن دقت کنیم.
🔅 يجاء إلى المهدي في بيته:
در این عبارت معلوم نیست چه چیزی به سوی امام مهدی (صلوات الله علیه) آورده میشود لذا مدعی ناگزیر است که کلمهای را برای روشن شدن معنی در تقدیر بگیرد. بنابراین عبارت اینگونه میشود: يجاء [بالحکومة] إلى المهدي في بيته.
👈 برای در تقدیر گرفتن کلمه (بالحکومة) نیاز به قرینه داریم که در اینجا قرینهای وجود ندارد اما در این جهت با مدّعی مخالفت نمیکنیم وبا تقدیر او کنار میآییم.
پس تا اینجا ترجمه اینگونه میشود که: حکومت آورده میشود بسوی امام مهدی (صلوات الله علیه) در حالیکه او در منزلش می باشد.
🔅 قم علینا:
در کتاب المنجد اینگونه آمده است:
(قام علی عیاله: از عیالاتش نگهداری کرد)
پس ترجمه عبارت این میشود که: از ما محافظت ونگهداری کن.
🔅 فيأبى حتى يخوف بالقتل:
در اینجا با توجه به قرینه قبل ــ که مردم از ترس کشتارها به امام پناه آورده واز ایشان میخواهند که آنها را محافظت نماید ــ عبارت اینگونه میشود:
(فيأبى حتى يخوف بقتل الناس: ابا دارد وراضی نمیشود تا اینکه ترسیده میشود از قتل مردم)
☘ با توجه به نکات فوق، ترجمه کل عبارت اینگونه میشود:
(حکومت به سوی امام مهدی (صلوات الله علیه) در منزلش آورده میشود درحالیکه مردم در فتنهای هستند که خونشان ریخته میشود. به او گفته میشود: از ما نگهداری ومحافظت کن، پس ابا دارد وراضی نمیشود تا اینکه از قتل مردم ترسیده میشود، پس زمانی که از کشته شدن مردم ترسیده شد، از آنها محافظت نموده پس ریخته نمیشود به سبب این قیام ومحافظت کاسه خونی.)
بنابراین وقتی امام (صلوات الله علیه) به حفاظت مردم میپردازند، دیگر خونی از آنها ریخته نمیشود.
📣 حال سوال این است که این عبارت با توجه به معنای آن، چه ارتباطی با ادعای احمدالحسن ومریدانش دارد؟
آنها ادعا دارند که 👈 امام زمان خونریزی نمیکند وبا دشمنان نمیجنگند 👈 واین عبارت قتادة دلالت دارد که در پی محافظت حضرت از مردم پناهنده به ایشان، دیگر خونی از مردم پناهنده ریخته نشده وکشته نمیشوند.
👈 این آقایان برای اثبات ادعای خود به چیزی استناد نمودهاند که اصلا دلالتی بر ادعای آنان ندارد.
ـ📄👇
ـ📄👆
💥 جمع بندی:
📌 این حدیث در هیچ یک از کتب شیعه یافت نشد بلکه منبع آن کتب اهل سنت میباشد. مضافا اینکه اصلا حدیث نبوده بلکه سخن قتاده می باشد.
📌 به فرض که (حدیث باشد وماهم ملزم به کتب اهل سنت باشیم)، بنا به دستور اهل بیت علیهم السلام هنگام تعارض بین احادیث باید به آنچه مشهور بین اصحاب است اخذ نمود واحادیث مشهور بین اصحاب سخن از جنگ و خونریزی امام داشته وادعای احمدالحسن را نفی می کنند.
📌 با توجه به معنای عبارت قتادة، اساساً هیچ ارتباطی بین این عبارت وادعای احمدالحسن وجود ندارد.
📌 آنها ادعا دارند که 👈 امام زمان خونریزی نمیکند وبا دشمنان نمیجنگند 👈 واین عبارت قتادة دلالت دارد که در پی محافظت حضرت از مردم پناهنده به ایشان، دیگر خونی از مردم پناهنده ریخته نشده وکشته نمیشوند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🖋 تلنگر وسوال:
🔸 آیا کسانی که برای اثبات مدعای خود به کتب اهل سنت بسنده میکنند ــ آنهم استناد به قول قتادة ــ ونمیتوانند از کتب شیعه حدیثی بیاورند، اهل حق هستند⁉️
🔸 مگر امامان به ما دستور ندادهاند که معالم دینمان را از شیعیان بگیریم⁉️
🔸 آیا کسانی که به احادیث کتب شیعه اعتنا نکرده وبه اقوال معارض در کتب اهل سنت چنگ میزنند، شیعه هستند⁉️
🔸 آیا کسانی که به راحتی به امامان علیهم السلام جملاتی را نسبت می دهند واصطلاحا به آنها دروغ می بندند، انسانهای مورد اعتمادی هستند⁉️
🔸 آیا کسانی که ادعا می کنند (تنها فرقه ناجیه ما هستیم) وهمه علماء ومراجع را گمراه می دانند، نیاز به تحریف وتقطیع و . . . در احادیث دارند ⁉️
🔸 آیا کسی که اینگونه استدلالات باطل وسست را ارائه نموده و با ترجمه عبارات عربی بازی می کند تا ضعفای از شیعیان را اغفال نماید، میتواند (یمانی) باشد⁉️
ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُون 🔅 ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُون
👈 إنَّ في ذلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصار
📣 اگر در خلال مطالعات به دلیل دیگری در جهت ادعای احمدالحسن ومریدانش برخورد نمودیم، آن را مورد بررسی قرار داده وبخش چهارم را رقم می زنیم.
همچنان با ما همراه باشید . . .
https://t.me/PayehayePooshaly
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
.