eitaa logo
کانال پرسمان دینی
885 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢معنای رسیدن نامه عمل از سمت راست وچپ💢 @Porseman_channel یمین‌ و شمال‌ را در لغت‌ به‌ دو طرف‌ انسان‌ که‌ قویّ و ضعیف‌ هستند میگویند؛ یا به‌ دو دست‌ که‌ در جانب‌ قوّت‌ و جانب‌ ضعف‌ قرار دارد؛ و یا به‌ طرف‌ سعادت‌ و نیکبختی‌ و طرف‌ شقاوت‌ و بدبختی‌ اطلاق‌ می‌کنند. ولی‌ در این‌ آیات‌ مسلّماً مراد از یمین‌ و شمال‌ همان‌ ناحیه سعادت‌ و کامیابی‌، و ناحیه شقاوت‌ و خسران‌ و محرومیّت‌ است‌. و چون‌ در لغت‌ عرب‌ به‌ راست‌ و یمین‌ تقأُّل‌ به‌ امور خیرات‌ و مبرّات‌ و سعادت‌ و عافیت‌ و رحمت‌ میزنند و راست‌ را به‌ فال‌ نیک‌ میگیرد، و به‌ چپ‌ و شمال‌ تشأُّم‌ به‌ امور کدورت‌ آمیز و نکبت‌ بار و ذلّت‌آور میزنند و چپ‌ را به‌ فال‌ بد میگیرند؛ بنابراین‌ یمین‌ و شمال‌ کنایه‌ از دو ناحیه سعادت‌ و شقاوت‌ استعمال‌ شده‌ است‌. یعنی‌ نامه عمل‌ از ناحیه سعادت‌ و رحمت‌ و عافیت‌ و سلامت‌، و یا از ناحیه شقاوت‌ و نکبت‌ و مذلّت‌ به‌ آنها میرسد. بسیاری‌ از محدّثین‌ و اهل‌ تفسیر، یمین‌ و شمال‌ را در این‌ آیات‌ به‌ معنای‌ دست‌ راست‌ و دست‌ چپ‌ گرفته‌اند و گفته‌اند که‌: مراد اینست‌ که‌ نامه عمل‌ به‌ دست‌ راست‌ بهشتیان‌ و به‌ دست‌ چپ‌ دوزخیان‌ داده‌ میشود؛ و این‌ معنی‌ از چند جهت‌ درست‌ نیست‌، زیرا: نامۀ عمل‌ حقائق‌ اعمالیست‌ که‌ انسان‌ در دنیا انجام‌ داده‌ است‌. و رسیدن‌ به‌ نامه عمل‌ عبارتست‌ از سیطره روحیّه انسان‌ بعد از فنآء فی‌ الله‌ به‌ بقآء بالله‌، در حالت‌ بقاء؛ آن‌ سیطره‌ و احاطه‌ای‌ که‌ بر عالم‌ کثرت‌ پیدا میکند و بر تمام‌ موجودیّت‌ خود در دنیا با تمام‌ اخلاق‌ و ملکات‌ و افعال‌ و کرداری‌ که‌ ظاهراً و باطناً بجا می‌آورده‌ است‌، بر تمام‌ آنها مسلّط‌ میشود و مُسیطر و مُهیمن‌ میگردد، و جملۀ آنها در برابر او محسوس‌ و ملموس‌ و ممسوس‌ و مشهود میگردند؛ بلکه‌ اصولاً خود را وجدان‌ میکند و می‌یابد که‌ دارد این‌ کارها را انجام‌ میدهد. بنابراین‌، نامه عمل‌ أصلاً بدست‌ نمیرسد؛ رسیدن‌ نامه عمل‌ همانطور که‌ آیات‌ قرآن‌ بیان‌ می‌دارد: لَیُوَفِیَّنَّهُمْ رَبُّکَ أَعْمَالَهُمْ، بطور کامل‌ و شامل‌ به‌ هر نفسی‌ از نفوس‌، أعمالی‌ را که‌ در دنیا انجام‌ داده‌ با تمام‌ خصوصیّات‌ وارد کردن‌ و خوراندن‌ و إشباع‌ کردن‌ است‌؛ یعنی‌ به‌ هر نفسی‌ عملی‌ را که‌ انجام‌ داده‌ است‌ به‌ نحو کامل‌ میرسد و از آن‌ عمل‌ سیر و سیراب‌ میشود و خودش‌ را واجد آن‌ کردار می‌یابد. پس‌ این‌ اصلاً ربطی‌ به‌ دست‌ ندارد، اعمالی‌ که‌ انسان‌ انجام‌ داده‌، در دنیا چشم‌ بوده‌ است‌، عمل‌ چشم‌ را به‌ دست‌ نمیدهند، عمل‌ گوش‌ و زبان‌ را به‌ دست‌ نمیدهند، عمل‌ پا را به‌ دست‌ نمیدهند. ثانیاً آیه‌ میفرماید: وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَـٰبَهُ بِیَمِینِهِ. «باء» باء سببیّت‌ است‌، یعنی‌ نامه عمل‌ به‌ سبب‌ جانب‌ راست‌ به‌ او داده‌ شد، نمی‌فرماید: وَ أَمَّا مَنْ اُوتیَ کِتابَهُ لِیَمینِهِ. اگر با «لام‌» آورده‌ میشد معنایش‌ این‌ بود که‌ نامه عمل‌ را در دست‌ راستش‌ میگذاشتند. باء سببیّت‌ برای‌ توسّط‌ و توسیط‌ است‌. یعنی‌ آن‌ کسانیکه‌ نامه عمل‌ بوسیله‌ و به‌ توسّط‌ و به‌ سبب‌ طرف‌ راست‌ که‌ کنایه‌ از همان‌ ناحیۀ سعادت‌ است‌ به‌ آنها میرسد؛ و آن‌ کسانی‌ که‌ نامه عمل‌ بوسیله و به‌ توسّط‌ و به‌ سبب‌ جانب‌ چپ‌ که‌ اشاره‌ به‌ همان‌ ناحیه شقاوت‌ است‌ به‌ آنها میرسد؛ نه‌ به‌ دست‌ راست‌ و به‌ دست‌ چپ‌. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کنترل نگاه یا رعایت حجاب ؟💢 @Porseman_channel ✅اسلام دین جامع و کاملی است و دستورات آن دستورات جامع و کاملی می باشد. در روابط اجتماعی زن و مرد؛ دین اسلام دستور به مدیریت روابط داده و حداکثر اهتمام را در ایجاد و فراهم کردن فضای امن و پاک،مبذول داشته است. اسلام به مرد و زن فرموده است که خودتان سعی در حفظ عفت شخص خود داشته باشید و با کنترل اعمال و رفتار و حتی افکار خود به نوبه خود سهمی در پاکی و عفت جامعه ایفا نمایید. کنترل چشم و زبان و گوش و قلب و به طور کلی جوارح و جوانح، توصیه اسلام و قرآن می باشد. قرآن دستور فردی و شخصی به افراد در رعایت نگاه داده است . هم مرد و هم زن باید مراقب نگاه و چشم خود در برابر نامحرم؛اعم از فضای حقیقی و مجازی باشند. 📖نور30-31 ودر کنار این، دستور به رعایت حجاب؛ داده است. ا📖احزاب59 📖نور31 و رعایت نگاه و حجاب هر دو دستور شرع انور بوده و واجب التبعیه می باشند. لیکن هر کس در کنار مراعات احکام و وظایف فردی موظف به رعایت عفت عمومی و به اصطلاح فریضه نهی از منکر باشد. که این یک وظیفه قرآنی همه مسلمانان می باشد. یک مسلمان نمیتواند و نباید در مقابل هنجارشکنی های جامعه اسلامی که در واقع در حکم سوراخ کننده های یک کشتی می باشند؛ سکوت کند و با تمام وجود دفع و رفع نکرده وبه بهانه (لااکراه فی الدین-ولستُ علیکم بوکیل) بی تفاوت باشد. "چراکه این ناظر بر اعتقاد باطنی است نه عملکرد ظاهری و هنجارشکنی جامعه اسلامی" متعجبیم که در مباحث اخلاق اجتماعی و رعایت شئونات اسلامی در سطح جامعه ، اعم از بدحجابی وبی حجابی و بی عفتی و اعتیاد وروزه خواری علتی و منکرات اجتماعی دیگر چطور میتوان نسخه بی تفاوتی پیچید و به بهانه آزادی های فردی؛ آیات نهی ازمنکر را که قطعا ناظر به جمع و جامعه و اصلاح جماعه هستند؛نادیده انگاشت؟!!! مگر در قرآن آیات نهی از منکر؛ وجود ندارند؟ جایگاه و محل و موضوع و مصداق آنها کجاست؟ اگر قرار باشد همه رها باشند و در عملکرد اجتماعی (نه فردی ودر خلوت های خود)آزادانه رفتار نمایند؛منجر به تعطیلی نهی از منکر نمی انجامد؟ 👌البته وظیفه نهی از منکر ؛ از زبان و تذکر به نرمی شروع میشود لیکن اگر کسی کمترین اطلاعی از فقه شیعه و فتوای مراجع تقلید- که ماخوذ از آیات قرآن و روایات معصومین ع است-؛داشته باشد،می داندکه وظیفه حکومت (در کنار فرهنگ سازی ومعرفت افزایی و بستر سازی بر ترک منکرات و تمهید مقدمات رفع منکر) بستن منافذ و رفع عوامل گناه و و قوه قهریه جامعه اسلامی غیر از تذکر زبانی است و با صلاحدید و به اقتضای محل جرم؛موظف به شدت عمل از ضرب و جرح و حبس می باشند.... مثل طبیب که اگر بیماری سلامتی را تهدید کند به جراحی و برداشتن عضو و...پیش می رود. (وهذا بمثابة الكي والقطع ، وهو آخر العلاج .) 🔴مسأله 2684. مرتبۀ سوم‌ نهی از منکر 1- مرتبۀ سوم توسّل به زور و جبر است. 2- اگر بداند، يا اطمينان داشته باشد كه ترك منكر نمى‌كند، يا واجب را بجا نمى‌آورد، مگر با اعمال زور و جبر، انجام چنين كارى در حق او واجب است. 3- در انجام اين مرحله بايد از قدر لازم تجاوز نكند. 📚توضيح المسائل (امام خمينى)؛ ص: 601 @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢آسیبهای اظهار نظرهای غیرمتخصصانه💢 @Porseman_channel یکی ازمهمترین آسیب زاها، اظهار نظر بدون داشتن علم و دانش و تخصص درمورد موضوع خاص می باشد. مثلا وقتی ما تخصصی در علمی از علوم و گرایشها و تخصصهای پزشکی نداریم، بهترین و عاقلانه ترین کار سکوت و عدم اظهار نظر می باشد. کی گفته باید در هر موضوع و هر علم و هر مساله ای باید اظهار نظر کنیم؟ اظهار نظر از طرف افراد غیر متخصص هم علمیت لازم را ندارد و یا زاییده علم ناقص می باشد که هر دوی آنها مضر هستند و صدمه می زنند. 👌تصور نمایید ما گروه گفتمان پزشکی تاسیس نماییم و هر کس از عوام و حتی خواصی که در آن علم خاص تخصص ندارد، در گروه عضو شوندو اظهار نظر کنند و نسخه بپیچند. ما وقتی مشکل گوارشی داریم به دندان پزشک مراجعه نمیکنیم . وقتی دندان درد داریم به متخصص داخلی یا چشم پزشک مراجعه نمیکنیم...چرا؟؟ چون می دانیم ولو هر دو پزشک هستند لیکن تخصص آنها متفاوت است و با گذراندن چند ترم مشترک و عمومی پزشکی و دانستن کلیاتی در مورد هر بیماری؛ او را متخصص نمی دانیم و مراجعه به او نمیکنیم. لذا باید مراقب بود و سکوت را به عنوان گوهر گرانبهایی همیشه همراه داشت و در هر حادثه و مشکل و مغضل اقتصادی –سیاسی-اجتماعی-طبی-فرهنگی و...ورود پیدا نکرد و نظر نداد. بلکه باید مراقب نوشتن ها و گفتن ها و اظهار نظرها بخصوص در این فضاهای مجازی باشیم. 🔴وقتی ده نفر غیرمتخصص (اعم از اینکه عوام اند یا خواص کم اطلاع هستند) نظری در مورد موضوع و بیماری و مشکلی ،نظر بدهند. فضا ملتهب شده و یک صدای واحد و یک نسخه واحدی پیچیده نمیشود حق با باطل خلط شده و شبهه ایجاد میشود. و سردرگمی و اضظراب و تشکیک و شبهه محصول این کار خواهد بود. به این روایت توجه فرمایید: قَالَ امیرمومنان ع لَوْ سَكَتَ الْجَاهِلُ مَا اخْتَلَفَ النَّاسُ. 📚كشف الغمة في معرفة الأئمةج2 ص 349 اگر جاهل سکوت کند مردم اختلاف نخواهند کرد. بیشتر این اختلافات و تشکیک ها و مشاجرات و کجی ها؛زاییده اظهار نظر افراد جاهل می باشد. لذا به نظر می رسد؛جای آگاهی و عمل به این کلام نورانی بسیار خالی است و باید در همه مسائل از اظهار نظر غیرمتخصصانه به شدت پرهیز شود. آنوقت همه چیز سرجای خود قرار گرفته وسردرگمی ها و کژی ها و سوء استفاده ها به حداقل خواهد رسید. پس باید تمرین نماییم که از اظهار نظر غیرعالمانه به شدت بپرهیزیم و کار را به کاردان سپرده و نقش کوری که عصا کش کوران دیگر است را بازی ننماییم. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خمس وسایل منزل💢 @Porseman_channel به جهت نياز وسايلى خريده ام؛ ولى با اينكه بيش از يك سال از خريد آنها مى گذرد هيچ استفاده اى نكرده ام، آيا به اينها خمس تعلق مى گيرد؟ همه مراجع (به جز سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده بوده، خمس ندارد. آيه اللّه سيستانى: بايد خمس آن را بپردازد؛ مگر اينكه وجود آن در خانه ضرورى باشد و در وقت نياز نتواند فورا آن را تهيه كند. در اين صورت اگر تهيه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اگر عمداً سوره را پیش از حمد بخواند💢 @Porseman_channel مسأله ۹۸۰ اگر عمداً سوره را پیش از حمد بخواند (۱) نمازش باطل است (۲) و اگر اشتباهاً سوره را پیش از حمد، بخواند و در بین آن یادش بیاید، باید سوره را رها کند و بعد از خواندن حمد سوره را از اول بخواند. (۱) (گلپایگانی:) و بعد حمد را بخواند و به رکوع رود.. (بهجت:) و قصد او این باشد که سوره جزءِ نماز باشد.. (۲) (گلپایگانی:) ولی اگر بعد از حمد سوره را دوباره بخواند، احتیاط آن است که نماز را تمام کند و دوباره اعاده نماید.. (بهجت:) ولی اگر قصد او قرآن خواندن باشد، مانعی ندارد و بعد از حمد یک سوره بنا بر احتیاطی که قبلًا [در مسأله ۹۷۸] ذکر شد، می خواند.. (مکارم:) مسأله واجب است قرائت حمد قبل از سوره باشد و اگر عمداً بر خلاف این انجام دهد نمازش باطل است و اگر از روی اشتباه باشد، چنانچه قبل از رکوع یادش بیاید، باید برگردد و درست بخواند امّا اگر بعد از رسیدن به حدّ رکوع یادش بیاید نمازش صحیح است. (زنجانی:) مسأله اگر با علم و عمد سوره را پیش از حمد بخواند نمازش باطل است و اگر اشتباهاً سوره را پیش از حمد بخواند و در بین آن یادش بیاید، باید سوره را رها کند و حمد را بخواند و بعد از حمد، مستحب است سوره را دوباره بخواند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢فراموشی نذر💢 نذرهايى كه كردم و يادم نيستند تكليفشان چيست؟ @Porseman_channel اگر واقعا نذرهاى شما با رعايت همه شرايطى كه در رساله هاى عمليه براى نذر گفته شده (كه از جمله خواندن صيغه نذر است يعنى مورد نذر را به زبان آورده ايد و صرف نيت نبوده است) بايد به نذر خود عمل نماييد و الا اگر بدون عذر ترك كنيد موجب كفاره مى شود اما اگر فراموش كرديد، چند فرض پيش مى آيد كه در ذيل به آنها اشاره شده است: الف) اگر نمىداند يا فراموش كرده كه به نذرش وفا كرده يا نه، بايد انجام دهد. ب) اگر نمىداند چه چيزى نذر كرده است اگر بين اقل و اكثر باشد، مثل اينكه نمىداند صد تومان صدقه نذر كرده يا 200 تومان، پرداخت كمتر كافى است. ج) اگر بين دو يا چند شىء متباين باشد مثلاً نمىداند نذر يك روز روزه بوده يا يك جزء قرآن يا دو ركعت نماز و... به نظر برخى از مراجع احتياط آنست كه تمام موارد را بجاى آورد و به نظر بعضى ديگر بين آنها قرعه بكشد و اگر صيغه شرعى نذر را نخوانده است عمل به آن واجب نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا خداوند شیطان را خلق کرد؟ @Porseman_channel نقش شیطان در انحراف و گمراهی انسان فقط در حد دعوت است، ثانیاً: تکامل، همواره در میان تضاد ها صورت می گیرد و از این جهت، خلق چنین موجودی در نظام احسن، بیهوده و بی جهت تلقی نمی شود، بلکه جلوه ای است از رحمانیت و خیریت محض الاهی. اوّلاً: خداوند شیطان را، شیطان خلق نکرد. به دلیل این که او سال ها (6 هزار سال) [1] هم نشین فرشتگان و اهل عبادت بود، ولی بعداً به خواست خود و بر اثر تکبر راه طغیان و انحراف را در پیش گرفت و از رحمت خداوند دور شد. ثانیاً: وجود شیطان، برای انسان های با ایمان و آنها که می خواهند راه حق را بپیمایند، مضر نیست، بلکه وسیله ی پیشرفت و تکامل است؛ چرا که پیشرفت و ترقی و تکامل ، همواره در میان تضاد ها صورت می گیرد. [2] نقش شیطان در این جهان نقش دعوت کننده است؛ یعنی شیطان فقط انسان ها را به گمراهی و انحراف دعوت می کند. خداوند به او قدرت تصرف در نفوس و سلطه ی بر آنها نبخشیده است. «ان لیس له سلطان علی الذین آمنوا و علی ربهم یتوکلون». [3] (بی گمان او را بر کسانی که ایمان آورده اند و به پروردگارشان توکل می کنند ، تسلطی نیست). به همین جهت وقتی که در قیامت عده ای شیطان را به دلیل این که آنها را گمراه کرد ملاقات می کنند، شیطان با آنها محاجه می کند می گوید: «... و ما کان لی علیکم من سلطان الاّ ان دعوتکم...». [4] (و مرا بر شما سلطه ای نبود جز این که شما را خوانده ام...). آموزه های قرآنی حکایت از آن دارد که نقش شیطان در انحراف و گمراهی انسان فقط در حد دعوت است و او هیچ گاه انسان ها را به اجبار به انحراف نمی کشاند؛ زیرا که انسان، مخاطب دو دعوت است. یکی دعوت خدا و یکی شیطان و این انسان است که با اختیار خود یکی از این دو دعوت را می پذیرد. اما انسان هایی که با میل و اراده ی خود دعوت شیطان را پذیرفتند و او را الگوی خود قرار دادند و از دستورات او پیروی کردند، بر آنها سلطه پیدا می کند و آنها را به نابودی می کشاند. «انما سلطانه علی الذین یتولونه...». [5] (جز این نیست که تسلط او بر کسانی است که او را دوست می دارند...). [1] نهج البلاغه، خطبه ی قاصعه، ش 234. [2] بیستونی، محمد، شیطان شناسی از دیدگاه قرآن کریم، ص 17. [3] نحل، 99. [4] ابراهیم، 22. [5] نحل، 100. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حكم تراشيدن ريش💢 @Porseman_channel تراشيدن ريش تمام صورت، با ماشين يا تيغ چه حكمى دارد؟ همه مراجع (به جز بهجت و صافى و مکارم ): تراشيدن ريش – خواه با تيغ باشد يا ماشين بنابر احتياط واجب حرام است. آيات عظام بهجت و صافى: تراشيدن ريش حرام است. [آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط این است که از ریش تراشى مطلقاً خوددارى شود، ولی چنانچه قسمت چانه به صورت ریش پروفسوری باقی بماند، تراشیدن بقیه اشکالی ندارد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢زدن ریش به خاطر استهزاء مردم!💢 @Porseman_channel اگر انسان براى اينكه توهين مردم را نشنود، ريشش را بزند ؛ چه حكمى دارد؟ همه مراجع: گذاشتن ريش براى مسلمانى كه به دينش اهميت مى دهد، باعث خوارى و سرشكستگى نيست و با مسخره كردن ديگران، احكام الهى عوض نمى شود ؛ مگر آنكه باعث حرج بشود و تحمل آن غير ممكن باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا مىتوان غسل جنابت را در حال حیض انجام داد؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز امام خمینى و آیت الله خامنه اى): آرى، غسل جنابت در حال حیض، صحیح است و از جنابت پاک مىشود. امام خمینى و آیت الله خامنه اى: بنابر احتیاط واجب غسل جنابت در حال حیض صحیح نیست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نامگذاری فرزندان💢 آیا میتوانیم اسم غربی و زرتشتی به فرزندان خود بگذاریم؟ یکی از حقوق فرزند به عهده والدین نامگذاری اوست. 📚بحارالانوارج78ص236 اصل نامگذاری همه جای عالم وجود دارد و فضیلتی ندارد. بلکه حق فرزند به والدین است که ؛ نامی در شأن او بگذارند که در دنیا و آخرت مایه سرافرازی او باشد نه سرافکندگی.... نام یک شخص حاکی از عقیده و باور و مذهب اوست و هر کس نسبت به علائقی که دارد اقدام به نامگذاری میکند مثلا عزیزی را از دست داده و دوستش می داشت؛ اسم او را روی فرزندش میگذارد تا پیاپی نام او را بشنود و نام و یاد او را زنده نگه دارد. غالبا انسان بیشترین کلمه ای که به کار می برد اسم فرزندانش است و هیچ وقت دوست ندارد که نام دشمن خود را روی فرزندش قرار دهد. پس نامگذاری بار فرهنگی و اعتقادی زیادی دارد و حاکی از اندیشه و فکر و باور و حتی حب و بغض ماست. موردی ندارد یک مسلمان اسم کفار را روی فرزندش قرار دهد چراکه حاکی از معتقدات او نیست . مثل اینکه مسلمان رفت و آمد در کلیسا کند و زیر بغلش انجیل داشته باشد و صلیب بیندازد. از این رو؛یکی از نشانه های غرب گرایی و غرب زدگی ،نامگذاری فرزندان به اسم غربی می باشد. خانواده های مسلمان باید هویت و باور خود را از دست ندهند و این نامگذاری را کم نشمارند. چراکه همین اسم؛زبان دارد و از اندرون انسان ونوع افکار و اعتقاد او تراوش می نماید. در کشور اسلامی اسمهای اسلامی مثل محمد و علی و فاطمه و...باید زیاد باشد و همین نشانه مسلمانی ما و نماد اسلام می باشد. چه معنا دارد که یک مسلمان به عقب برگشته و پشت پا به اعتقادات اسلامی خود بزند؟!! مگر ما مسیحی یا زرتشت هستیم ؟که اسم های آنها را داشته باشیم؟ واقعا دین و اسلام و تشیع کجای زندگی ما وجود دارد؟!! نمازی که نمی خوانیم؟ روزه ای که نمیگیریم؟ خمس وزکاتی که نمی دهیم؟ نهی از منکری که تعطیل است؟ حجابی که به چالش کشیده ایم؟ موسیقی و مشروب و مخدرات و .... لازم است کمی در انتخابهای خود تامل داشته باشیم و جوگیر و غرب زده و فریب واژه ای با کلاس و روزبودن و شیک بودن و...نخوریم مگر ما مسلمانان هویت و شخصیت و فرهنگ غنی اسلامی نداریم؟! ✅پس این سوال که نامگذاری چه اهمیتی دارد؟کاملا بی معنی به نظر می رسد. چراکه همه می دانیم که نشانه محبت و علاقه می باشد.وبدانیم که نشانه هویت و فرهنگ و باور ما نیز هست... پیامبر خدا ص، نامهای قبیح را تغییر می دادند 📚قرب الاسنادص45 🔴به این روایت گوش جان بسپاریم: ربعى پسر عبد اللَّه گفت بحضرت صادق ع عرض كردند: فدايت شويم ما بچههاى خود را بنام شما و پدران گرامتان مىناميم آيا اين كار براى ما سودمند است؟ فرمود: آيا دين جز محبت است خداوند ميفرمايد : إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ. 📚تفسير العياشي / ج1 ص 168 / جواب اين است كه نام نهادن فرزندان بنام ائمه عليهم السّلام از حبّ و دوستى سرچشمه ميگيرد. فرزند ما در دنیا در هر موقعیت اجتماعی و شغلی قرار بگیرد با این اسم صدا زده میشود نکند مایه سرافکندگی او باشد وطبق روایات در قیامت نیز با همین نام؛خوانده خواهد شد. 📚کافی ج6ص19 @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا بلدرچین من تخم نمیگذارد؟ @Porseman_channel 🔴یک وقت چند بلدرچین تخم گذار خریدیم.هرچه بیشتر به آنها می رسیدیم می دیدیم که تخم نمیگذارند یا ده بلدرچین تخم گذار فقط یک تخم آن هم هفته ای یکبار... بالطبع دنبال چاره و پرس و جو افتادیم. کسی گفت،باید دان جنس خوب بدهی دیگری گفت:باید دارو قطره ای به آب شان بریزی سومی گفت:محیط شان را وارسی کن گربه ای نباشد که آنها را بترساند چهارمی گفت:جنس خوبی ندارند پنجمی گفت:شاید نر هستند ششمی گفت:نباید جابجا کنی اگر جابجا شوند تخم نمیگذارند. و... 👌در واقع مجموع علل و عوامل تخم نگذاشتن و مجموع علل و عوامل محرک تخم گذاری شمارش شد و عمل گردید.... وقتی مشکلی پیش می آید ما چاره ای نداریم چر اینکه همه عوامل و موانع را شماره کنیم . مقتضی را موجود و مانع را رفع نماییم تا تاثیر مقتضی را اخذ نماییم. در مورد مشکلات تربیتی ؛اعتقادی نیز باید دنبال علل و عوامل و موانع بود. بگردیم بینیم چه چیزی باعث شده کودک دروغ بگوید؟ در جامعه طلاق زیاد باشد؟ همسر و فرزند نماز نخواند؟ خمس و زکات تعطیل شود؟ حجاب در سطح جامعه کم رنگ شود؟ گناهان فردی و اجتماعی و بزهکاری زیاد گردد؟ ✅ثمره و میوه و تخم وجودی ما، عبودیت و بندگی و ترقی در مدارج معنوی و اخلاقی می باشد. اگر دیدیم در خود و اطرافیان وبلکه جامعه ؛این ثمر و میوه نیست،دنبال عاملش بگردیم و رفع موانع نماییم. شأن یک مسلمان ارتباط قوی با خدا و اهل بیت ع است داشتن اخلاق فردی و اجتماعی و خانوادگی ایده آل است. اجتناب از محرمات الهی و حساسیت نسبت به گناه و خطاست. مراقبت شدید از واجبات و وظایف دینی خود میکند دلسوز و مهربان است. باید دید این نشانه ها در ما هستند یا نه؟ اگر نیست دنبال عامل بگردیم و عوامل نبود را شناسایی و ریشه کن نماییم. باید تلاش کرد عوامل و موانع رشد معنوی راشناسایی کرد وبرخورد ریشه ای و عمیق داشت. مراقب بلدرچین های وجود خود باشیم وشرائط باروری و رشد و به ثمر رسیدن آنها را مهیا نماییم. مثل همان برخوردی که مشکلات روزمره خود داریم . اگر میخواهیم تخم های زیادی از بلدرچین و میوه های زیادی از درخت وجودمان تولید شود باید سعی در شناسایی ورفع موانع کنیم..... @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا