💢خمس كتاب💢
@Porseman_channel
آيا به كتاب، خمس تعلق مىگيرد؟
همه مراجع: چنانچه كتاب، مورد نياز و در شأن شخص باشد، خمس ندارد.
@Porseman_channel
🔴آيا به كتابهايى كه براى ترمهاى آينده تهيه مىكنيم، خمس تعلق مىگيرد؟
همه مراجع (به جز بهجت، فاضل، نورى): در فرض ياد شده خمس دارد مگر آنكه داشتن آنها مورد نياز و در شأن شخص باشد، در اين صورت خمس ندارد.
آيات عظام بهجت، فاضل و نورى: آرى، خمس دارد؛ مگر آنكه نتوانيددر سال آينده تهيه كنيد، در اين صورت خمس ندارد.
@Porseman_channel
🔴در صورتى كه كتاب مورد نيازم را تا يك سال مورد استفاده قرار ندهم، آيا خمس دارد يا خير؟
همه مراجع (به جز سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده و در شأن شخص باشد، خمس ندارد؛ هر چند به طور اتفاق، يك سال از آن استفاده نكنيد.
آيات عظام سيستانى و وحيد: بايد خمس آن را بپردازد.
@Porseman_channel
مفهوم آيه" لَكُمْ دِينُكُمْ ..." جواز بتپرستى است؟!
@Porseman_channel
گاهى چنين تصور شده كه آخرين آيه اين سوره كه مىگويد:" آئين شما براى خودتان، و آئين من براى خودم" همان مفهوم" صلح كل" را دارد، و به آنها اجازه مىدهد كه بر آئينشان بمانند، چرا كه اصرار بر پذيرش آئين اسلام نمىكند! ولى اين پندار بسيار سست و بى اساس است، زيرا لحن آيات به خوبى نشان مىدهد كه اين تعبير نوعى تحقير و تهديد است، يعنى آئين شما به خودتان ارزانى باد! و به زودى عواقب نكبتبار آن را خواهيد ديد، شبيه آنچه در آيه 55 سوره قصص آمده: وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجاهِلِينَ:" مؤمنان هر گاه سخن لغوى را بشنوند از آن روى مىگردانند، و مىگويند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى خودتان، سلام بر شما (سلام وداع و جدايى) ما طالب جاهلان نيستيم"! شاهد گوياى اين مطلب صدها آيه قرآن مجيد است كه شرك را در تمام اشكالش مىكوبد، و از هر كارى منفورتر مىشمرد، و گناهى نابخشودنى مىداند.
جوابهاى ديگرى از اين سؤال نيز دادهاند، مانند اينكه آيه محذوفى دارد و در تقدير چنين است: لكم جزاء دينكم و لى جزاء دينى،" جزاى دين شما براى شما، و جزاى دين من براى من".
ديگر اينكه:" دين" در اينجا به معنى جزا است، و آيه نيز هيچ محذوفى ندارد، و مفهومش اين است شما جزاى خودتان را مىگيريد و من هم جزاى خودم را .
ولى تفسير و پاسخ اول مناسبتر به نظر مىرسد.
آنچه در اين سوره آمده در واقع بيانگر اين واقعيت است كه توحيد و شرك دو برنامه متضاد و دو مسير كاملا جدا مىباشد، و هيچ شباهتى با يكديگر ندارند، توحيد انسان را به خدا مربوط مىسازد، در حالى كه شرك او را از خدا بيگانه مىكند.
توحيد رمز وحدت و يگانگى در تمام زمينهها است در حالى كه شرك مايه تفرقه و پراكندگى در همه شؤون است.
توحيد انسان را از عالم ماده و جهان طبيعت بالا مىبرد، و در ما وراى طبيعت به وجود بى انتهاى الهى پيوند مىدهد، در حالى كه شرك انسان را در چاه طبيعت سرنگون مىسازد، و به موجودات محدود و ضعيف و فانى پيوند مىدهد.
به همين دليل پيغمبر اكرم ص و تمام انبياء عظام نه تنها يك لحظه با شرك سازش نكردند، بلكه نخستين و مهمترين برنامه آنها مبارزه با آن بود.
امروز نيز همه پويندگان راه حق و علماء و مبلغان اين آئين بايد همين خط را ادامه دهند، و در همه جا برائت و بيزارى خود را از هر گونه شرك و سازش با مشركان اعلام دارند.
اين است راه اصيل اسلام.
📚تفسير نمونه ج27 391
@Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب یلدا و اسلام
@porseman_sound
برهای از شیر حیوان نجس العینی تغذیه کند، آیا گوشتش حلال است؟
@Porseman_channel
1. حیوان حلال گوشت با خوردن شیر سگ، نجس نشده و با انجام ذبح شرعی، گوشتش حلال است.
2. بر اساس برخی روایات،اگر حیوان حلال گوشت از شیر خوک تغذیه کند به مقداری که با آن رشد کرده و استخوانش محکم شود، حیوان نجس نیست، ولی خوردن گوشت آن و نسلش حرام است و اگر کمتر از این مقدار باشد، گوشتش مکروه است و بهتر است که هفت روز آنرا ببندند و غذاى پاک دهند تا کراهت آن برطرف شود.
@Porseman_channel
آیا با داشتن روزه قضا ، میتوان نذر روزه کرد؟
@Porseman_channel
اکثر مراجع تقلید میگویند، با داشتن روزه قضا نذر روزه صحیح نیست و نذر محقق نمیشود و عمل به آن لازم نیست مگر آن که قصد داشته باشد روزه نذری را بعد از روزه قضا بجا آورد، اما برخی از مراجع نذر روزه را با داشتن روزه قضا، جایز میدانند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
با داشتن روزه قضا نذر روزه صحیح نیست و نذر محقق نمیشود و عمل به آن لازم نیست مگر آن که قصد داشته باشید روزه نذری را بعد از روزه قضا بجا آورید.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در فرض سوال، نذر اشکال دارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
اگر ایام معینی را نذر نکند اشکال ندارد. و همچنین اگر معین باشد ولی وقت برای قضای روزه ماه رمضان که بر ذمه او است قبل از آن داشته باشد.
@Porseman_channel
💢حِرز حضرت جواد (ع)💢
متن حرز امام جواد ـ عليه السلام ـ چيست؟ و اين حرز چقدر در روايات و احاديث معتبر است؟
@Porseman_channel
🔴متن حرز امام جواد ـ عليه السلام ـ عبارت است از: «يا نور يا برهان يا مبين يا منير يا ربّ اكفني الشرور و آفات الدّهور و أسألك النجّاة يوم ينفخ في الصّور».
ترجمه: اي نور، اي دليل، اي آشكار، اي نور دهنده، پروردگارا بدترين بدي ها و بلاهاي روزگاران را از من كفايت كن و از تو نجات در روزي را كه در صور دميده مي شود، خواستارم.
👈👈اين حرز را سيد بن طاووس در كتاب مهج الدعوات آورده كه كتاب معتبري است و نيز علامه مجلسي در بحارالانوار هم نقل كرده است.
البته مرحوم سيد بن طاووس و نيز علامه مجلسي به نقل از مهج الدعوات، سند اين حرز را نقل نكرده اند. اما با توجه به اين كه كتاب «مهج الدعوات» كتاب معتبر و با ارزشي است و علامه مجلسي با توجه به اعتبار اين كتاب، حرز را از مرحوم سيد ابن طاووس نقل كرده است .
لذا باوجودضعف سندش؛ به قصد رجاء میتوان انجام داد و همراه داشت
@Porseman_channel
هدایت شده از پرسمان صوتی تصویری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آخوندا_چکار_میکنند؟
@porseman_sound
هدایت شده از پرسمان صوتی تصویری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسلام و عقل
@porseman_sound
در کدام سوره به نماز آیات اشاره شده؟
@Porseman_channel
بنا نيست هم احكام الهي به شكل مفصل در كتاب خداي متعال و در ضمن آيات آن وجود داشته باشد.
اصولا يكي از حكمت ها و فلسفه هاي سنت و وجود مقدس پيامبر گرامي اسلام و اهل بيت گرامي اش سلام الله عليهم اجمعين اين است كه ايشان مفسر احكام الهي اند و اگر در جايي حكمي از احكام شرعي، مجمل يا مبهم باشد، بر عهده اين بزرگواران است كه آن را روشن كنند.
به همين دليل مي بينيم نام بعضي از احكام در قرآن يا نيامده و يا اگر هم آمده به اجمال آمده است، در عين حال مي بينيم كه آن احكام از راه ديگري كه همان راه سنت است، به ما ابلاغ و بر ما واجب شده است:
در تاييد اين ادعا بيان مفسرين است كه نوشته اند:
1. اسلوب قرآن طورى است كه در بسيارى از احكام اجمال دارد. اين موضوع سبب شد كه مسلمين به بحث در باره حديث بپردازند، زيرا پيامبر گرامى اسلام، عهده دار روشن گرى و تفصيل اجمال هاى قرآن بود.
2. در قرآن مجيد( نام) نمازهاى پنج گانه روزانه صريحا آمده است، و همچنين به نمازهاى طواف كه از نمازهاى واجبه است اشاره شده، ولى از نماز آيات كه مورد اتفاق تمام مسلمانان اعم از شيعه و سنى است، ذكرى به ميان نيامده است، و هيچ كسي را نمى يابيم كه بگويد چون نماز آيات در قرآن ذكر نشده و تنها در سنت پيامبر آمده نبايد به آن عمل كرد، و يا اينكه چون در قرآن به بعضى از غسلها اشاره شده و سخن از ديگر غسلها به ميان نيامده است، بايد از آن صرف نظر كرد، اين منطقى است كه هيچ مسلمانى آن را نمىپذيرد.
3. مىدانيم بسيارى از احكام در متن قرآن به طور مطلق آمده، ولى" شرائط و قيود" آن بوسيله" سنت" بيان شده است.
پس فقط نماز آيات نيست كه نام آن به صراحت در قرآن نيامده باشد و به طور مثال نماز مسافر و همه احكام مربوطه در قرآن نيامده، بلكه تبيين و ابلاغ آن بر عهده پيامبر گرامي اسلام صلوات الله عليه بوده است.
در اين جا به حديثي در باره علت واجب شدن نماز آيات از رسول گرامي اسلام توجه كنيم:
حضرت فرمود:
"لَمَّا كُسِفَتِ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ آيَتَانِ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَا يُكْسَفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَ لَا لِحَيَاتِهِ فَإِذَا رَأَيْتُمُوهُمَا فَصَلُّوا"
يعني خورشيد و ماه به جهت مردن و يا زنده شدن شخصي ايجاد نمي شود (اين اشاره پيامبر ظاهرا مربوط به مرگ فرزندش ابراهيم بوده است كه هم زمان با فوت ابراهيم، كسوف ايجاد شد و مردم بر اين باور شدند كه اين واقعه حتما به دليل مرگ فرزند پيامبر ايجاد شده است، حضرت براي رفع هر گونه شبهه اين حديث را ايراد كردند). بلكه اين دو واقعه نشانه هايي از نشانه هاي الهي است. هرگاه اين دو را ديديد، نماز بگذاريد.
با اين حال در بعضي از تفاسير ادعا شده است كه از آيه شريفه " وَ مِنْ آياتِهِ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَ لا لِلْقَمَرِ وَ اسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذي خَلَقَهُنَّ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
و از نشانه هاى او، شب و روز و خورشيد و ماه است براى خورشيد و ماه سجده نكنيد، براى خدايى كه آفريننده آن ها است سجده كنيد اگر مىخواهيد او را بپرستيد،
مىتوان وجوب نماز آيات را در وقت كسوف و خسوف استفاده نمود.
@Porseman_channel
💢ماجرای ازدواج زید💢
@Porseman_channel
آیه 37 احزاب؛به گفته غالب مفسران و مورخان اسلامى در مورد داستان ازدواج زينب بنت جحش (دختر عمه پيامبر گرامى اسلام) با زيد بن حارثه برده آزاد شده پيامبر ص نازل شده است.
ماجرا از اين قرار بود كه: قبل زمان بعثت و بعد از آن كه خديجه با پيامبر ص ازدواج كرد خديجه بردهاى به نام" زيد" خريدارى نمود كه بعدا آن را به پيامبر ص بخشيد و پيامبر ص او را آزاد فرمود، و چون طائفهاش او را از خود راندند پيامبر ص نام" فرزند خود" بر او نهاد و به اصطلاح او را" تبنى" كرد.
بعد از ظهور اسلام" زيد" مسلمانى مخلص و پيشتاز شد، و موقعيت ممتازى در اسلام پيدا كرد، و چنان كه مىدانيم سرانجام يكى از فرماندهان لشكر اسلام در جنگ موته شد كه در همان جنگ شربت شهادت نوشيد.
هنگامى كه پيامبر ص تصميم گرفت براى" زيد" همسرى برگزيند از" زينب بنت جحش" كه دختر" اميه" دختر" عبد المطلب" (دختر عمهاش) بود براى او خواستگارى نمود" زينب" نخست چنين تصور مىكرد كه پيامبر ص مىخواهد او را براى خود انتخاب كند، خوشحال شد و رضايت داد، ولى بعدا كه فهميد خواستگارى از او براى" زيد" است، سخت ناراحت شد و سر باز زد، برادرش كه" عبد اللَّه" نام داشت او نيز با اين امر به سختى مخالفت نمود.
در اينجا بود كه نخستين آيه از آيات مورد بحث نازل شد و به امثال" زينب" و" عبد اللَّه" هشدار داد كه آنها نمىتوانند هنگامى كه خدا و پيامبرش كارى را لازم مىدانند مخالفت كنند، آنها كه اين مساله را شنيدند در برابر فرمان خدا تسليم شدند (البته چنان كه خواهيم ديد اين ازدواج، ازدواج سادهاى نبود و مقدمهاى بود براى شكستن يك سنت غلط جاهلى، زيرا در عصر جاهليت هيچ زن با شخصيت و سرشناسى حاضر نبود با بردهاى ازدواج كند، هر چند داراى ارزشهاى والاى انسانى باشد).
اما اين ازدواج ديرى نپائيد و بر اثر ناسازگاريهاى اخلاقى ميان طرفين، منجر به طلاق شد، هر چند پيامبر اسلام ص اصرار داشت كه اين طلاق رخ ندهد اما رخ داد.
سپس پيامبر اسلام ص براى جبران اين شكست زينب در ازدواج، او را به فرمان خدا به همسرى خود برگزيد، و اين قضيه در اينجا خاتمه يافت، ولى گفتگوهاى ديگرى در ميان مردم پديد آمد كه قرآن با بعضى از آيات مورد بحثآنها را بر چيد كه شرح آن به خواست خدا خواهد آمد
📚تفسير نمونه، ج17، ص: 318
@Porseman_channel
#فراخوان_مسابقه
باسلام
👇👇👇👇
دوستان همراه مستحضر باشند
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد.
دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
#سوال_مسابقه_بیستم
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📅10دی 98
⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛ صحیح می باشد؟
گزینه 1️⃣: درروایات معصومین؛ از نامگذاری به اسم یاسین ؛نهی شده است
گزینه 2️⃣: خواهر و برادررضاعی از همدیگر ارث می برند
گزینه 3️⃣: اگر کسی در موقع گرفتن ماه و خورشید متوجه این پدیده نشود و پس از آن متوجه گردد،نماز آیات بر او واجب است
گزینه 4️⃣: شرط بندى در مسابقات شنا ؛جايز است.
گزینه 5️⃣: به نظر همه مراجع تقلید؛باید بعد از حمد ؛سوره کامل نیزدر نمازهای واجب و قضا خوانده شود
📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩
⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 12ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰
🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹
➖➖➖➖➖
✅✅ #کانال_پرسمان_دینی
@Porseman_channel
#پاسخ_مسابقه
با سلام
وتشکر از حضور پرشور دوستان همراه🌷
فقط گزینه ی 1⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند.
👇👇👇👇
به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷
کاربران برنده این مسابقه؛4نفرند
👇👇👇👇👇👇👇
Khodam
تلخ
گل گندم
یاابالفضل ع
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
موفق باشید🌷