eitaa logo
کانال پرسمان دینی
826 دنبال‌کننده
42 عکس
11 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آه کشیدن، سرفه و آروغ زدن در نماز اشکال دارد؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: سرفه کردن، آروغ زدن و آه کشیدن [1] در نماز اشکال ندارد، ولی گفتن کلمه های آخ، آه و مانند این ها (که دو حرف است) اگر عمدی باشد، نماز را [2] باطل می کند و اگر غیر عمد باشد سجده سهو واجب می شود؛ البته اگر به عنوان ذکر و یاد خدا بگوید: «آه من ذنوبی» اشکال ندارد. [1]. سیستانی: بنابر احتیاط لازم، با اختیار آه نکشند و ناله نکنند. [2]. مکارم: بنابر احتیاط واجب. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢درخواست از شوهر💢 @Porseman_channel آیا خواستن نفقه و مایحتاج خود از شوهر،بد وزشت است؟ ✅پاسخ: مطالبه گری و درخواست خرید چیزی یا رفتن به جایی و...از شوهر،حرام نیست وهر زنی-شرعا-میتواند،نفقه واجب خود را مطالبه نماید. وچه بسابه خاطر استیفاء حق نفقه ی خود،به دادگاه هم شکایت کند. لیکن زهرای اطهر(س)،فراتر از این بودند که به خاطر نفقه و خرجی سرکوفت به شوهربزنند واوقات خودوفرزندان وشوهرراتلخ کنند. ایشان فراتر از آن بودند که نه تنها در مورد نفقه واجب خود،بلکه در مقابل کمترین خواسته،لب به سخن بگشایند.واین نه یک توصیه ی حقوقی و شرعی،بلکه یک توصیه اخلاقی پیامبر(ص)بودوایشان به عنوان اسوه ی کامل یک زن مومنه،مقیدبودندکه ازشوهرچیزی نخواهند،نکندنتواندیانداشته باشدوشرمنده وخواروسرافکنده و ناراحت شود. 📚تفسير فرات الكوفي ص83 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج‏3 ص 331 📚عوالم العلوم و المعارف والأحوال ج‏11 ص136 این مسئله ی بسیارمهمی است که زنی،5روز چیزی نخورده باشد ودراین حال،همسرش راتحت فشارمطالبه نفقه قرار ندهد!! 📚كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين عليه السلام ص455 👌حقیقتا جای این فرهنگ، و در فرهنگ خانواده های ما بسیارخالی است که وقتی زنی ببیندشوهرش پول نداردیا داردولی به فکرمردم دیگرویا مخارج کلان و مصالح برترزندگی است،سکوت کندومطالبه گری نداشته باشد.اوقات تلخی نکند.فضلا ازشکایت تحت عنوان مطالبه نفقه اش... 🔴درس مکتب زهرای اطهر،به عنوان الگوواسوه برای زنان،این معارف و آموزه هاست.تاچه کسی تبیین این سیره کندوچه کسانی به آن عمل نمایند... @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢درک شوهر💢 اگر شوهر حضرت زهرا(س)،علی (ع)(معصوم)نبود،چه برخوردی با ایشان می کرد؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: 1️⃣اولا: عصمت شوهر،همیشه موجب مراعات او نمیشود چراکه زنانی برای اهل بیت (ع) سراغ داریم که با وجود داشتن شوهری معصوم با او مخالفت ها کردندو خون به دل شوهرکردند. اتفاقا شوهر معصوم،فداکاری زیادتری لازم دارد.وزنان آنها،باید بیشتر از چیزی که هستند مراعات کنند. 📖احزاب32 اگر زنی با شوهرغیرمعصوم خود رفتار درستی نداشته باشدومراعات حقوق اورانکند،آیا میتواندمراعات حقوق بیشتروحساس ترشوهر معصوم خود را بکند؟! 👌اینکه در مقابل شوهرمعصوم،زنی اهل مراعات وگذشت و...باشد،که هنرنیست چیزی که هنراست داشتن روحیه گذشت و خداباوری و تعبد و تسلیم به اوامرخداست،چه شوهر،معصوم باشد،یا بدکار. پس این بهانه که چون شوهرم مراعات نمی کند،من هم نمی کنم.نمی تواند دلیل موجهی برای تضییع حق شوهروظلم به اوباشد. چوتوبا بد،بد کنی پس فرق چیست؟ بله،مقابل احسان،احسان است لیکن مقابل بدی واسائه ادب نیز،گذشت و تغافل و حلم ومداراتوصیه شده است... 2️⃣ثانیا: ما می توانیم به یقین بگوییم که اگرهمسرزهرای اطهر،معصوم هم نبودند،بازایشان کم نمی گذاشتندومتناسب با شأن و جایگاه معنوی خودشان با شوهرشان برخورد می کردند نه متناسب با ... دلیل ما برای اثبات این مطلب؛افضلیت حضرت زهرا(س)،نسبت به زنان همه عوالم است. 📚التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ص658 🔴ازآنجایی که،در این عالم چه زنانی بودندکه کاملا مراعات حال شوهر بدکار خود کردند،وحضرت زهرا(س)،افضل ازآنهاست.پس قطعا اگرشوهرشان مردغیرمعصوم بلکه بدکاری هم می شدند،بهتراز آن زنان،مراعات حال شوهر بدکار خودرامی نمودند.مثل آسیه (س). 📖تحریم11 نه به خاطرشوهر،بلکه بخاطرخدایشان که دستور صبروبرخوردکریمانه و قول معروف وسدید و کریم داده است. 📖نساء5 📖احزاب70 📖اسرا23 📖فرقان72 @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرزندپروری زهرای اطهر(س)💢 رسیدگی زهرا س به فرزندان چگونه بوده است؟ @Porseman_channel ✅پاسخ یک مفهوم عامی است که شامل همه احتیاجات روحی و جسمی فرزند می شود.اینکه مادری بتواند نیازهای فرزند خود را اعم از عاطفی و جسمی به نحواحسن تامین کند وهنر مادر بودنش این باشد که نسل سالم و صالحی تحویل جامعه دهد. مادری که دنبال امیال وهوسهای خود است ودرصدد تامین لذات خودوهمه احساس وعواطف خود را زیرپا می گذارد تا چیزی از این امیال و لذاتش کم نشود،مادر خوبی است؟! 🔴 بودن،هنر تربیت نسل صالح است.این مادران هستند که مردان و زنان موثر اجتماع را می سازند.اگرمادرجامعه اولویت های ،مهم زندگی اش غیرازفرزندپروری باشدواموردیگرآن را تحت الشعاع خود قراردهد.خروجی این مادر،نه فرزند صالح بلکه عقده ای و جنایتکارخواهد بود. زهرا (س) نمونه کامل مادری است که افتخار مادران و مفتخربه مادری بودند.و درتربیت دینی فرزندان اهتمام تمام داشتند.نیازهای عاطفی آنها را شناخته و سعی درارضاء این عواطف داشتند. درکنارفرزندان بودن،با آنها بازی کردن،بین آنها مسابقه گذاشتن،دیدن درد و بیماری آنها وسعی دررفع آن،یادادن معارف انسانی دینی به آنها درقالب های مختلفی چون شعر،بخصوص تعلیم عملی،و... از مهمترین نقش های مادری ایشان،بوده است. 📚اليقين باختصاص مولانا علي عليه السلام ص454 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج‏3 ص 389 📚بحار الأنوار ج‏43ص 309 📚علل الشرائع / ج‏1 ص 182 از مهمترین وظایف یک مادر است که ریشه تربیت علمی و عملی و اخلاقی وجسمی اوست تا فرزندانی سالم و صالح تحویل جامعه داده شود.و این زهرای اطهر(س) هستند که گوی شبقت را در این فضیلت از همه ربوده و الگوی همه مادران می باشند. @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراد از" روح" در 38نبأ چيست؟ @Porseman_channel ✅ مفسران تفسيرهاى زيادى ذكر كرده‏اند كه در بعضى از تفاسير به هشت احتمال بالغ مى‏شود 📚تفسير قرطبى" جلد 10 صفحه 6977. كه مهمتر از همه تفسيرهاى زير است: 1- منظور مخلوقى است غير از فرشتگان و برتر از همه آنها. 2- منظور" جبرئيل" امين پيك وحى خدا و واسطه ميان او و پيامبران است، كه بزرگترين فرشتگان مى‏باشد. 3- منظور" ارواح انسانها" است كه همراه فرشتگان بپا مى‏خيزند. 4- فرشته‏اى است بالاتر از همه فرشتگان و برتر از جبرئيل، و هم او بود كه با انبياء و امامان معصوم همراه بوده و هست. قابل توجه اينكه" روح" در قرآن مجيد گاه به صورت مطلق، و بدون هيچ قيد ذكر شده، و در اين حال غالبا در برابر" ملائكه" قرار گرفته مانند: تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ‏:" فرشتگان و روح به سوى او بالا مى‏روند" (معارج- 4). تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ:" در شب قدر ملائكه و روح به فرمان پروردگارشان با هر چيزى نازل مى‏شوند" (قدر- 4). در اين دو آيه" روح" بعد از" ملائكه" ذكر شده، و در آيه مورد بحث قبل از" ملائكه"، البته ممكن است اين جدا شدن به عنوان يك فرد مشخص و بزرگ بوده باشد، و به اصطلاح ذكر" عام" بعد از" خاص" يا ذكر" خاص" بعد از" عام" است. اما در بسيارى از آيات،" روح" با اضافه يا وصفى آمده است، مانند" روح القدس" در آيه‏ قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِ‏:" بگو روح القدس اين قرآن را از سوى پروردگارت به حق نازل كرد" (نحل- 102) يا آيه‏ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ‏ قرآن را" روح الامين" نازل كرده" (شعرا- 193). در بعضى از آيات خداوند" روح" را به خودش اضافه فرمود، مى‏فرمايد: " وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي‏":" در آدم از روح خودم دميدم" (روح شريفى كه به خاطر شرافت به ذات مقدس او اضافه شده)" (حجر 29) و در جاى ديگر مى‏فرمايد: فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا:" ما به سوى مريم روح خود را فرستاديم" (مريم- 17). به نظر مى‏رسد كه" روح" در اين آيات كه به صورتهاى متفاوتى بيان شده معناهاى متفاوتى داشته باشد كه شرح هر كدام در ذيل همان آيات بيان شده است. ولى آنچه از ميان تفاسير مختلف نسبت به آيه مورد بحث مناسبتر به نظر مى‏رسد اين است كه، منظور از" روح" در اينجا يكى از فرشتگان بزرگ الهى‏است كه بر طبق بعضى از روايات حتى از جبرئيل برتر است، چنان كه در حديثى از امام صادق ع مى‏خوانيم: هو ملك اعظم من جبرائيل و ميكائيل: " او فرشته‏اى است بزرگتر از جبرئيل و ميكائيل" 📚مجمع البيان" جلد 10 صفحه 427. و در تفسير" على بن ابراهيم" نيز آمده است: الروح ملك اعظم من جبرئيل و ميكائيل و كان مع رسول اللَّه و هو مع الأئمة ع:" روح فرشته‏اى است برتر از جبرئيل و ميكائيل و او با رسول اللَّه همراه بود و با امامان نيز همراه است" 📚تفسير" على بن ابراهيم" جلد 2 صفحه 402. هر چند در بعضى از روايات در تفاسير اهل سنت از پيغمبر اكرم ص نقل شده كه فرمود: الروح جند من جنود اللَّه ليسوا بملائكة لهم رؤس و ايدى و ارجل، ثم قرا يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا، قال هؤلاء جند و هؤلاء جند: " روح لشكرى از لشكريان خدا است كه ملائكه نيستند، آنها داراى سر و دست و پا مى‏باشند، سپس پيامبر ص اين آيه را تلاوت فرمود: يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا سپس افزود: اينها لشكرى هستند و آنها لشكر ديگرى" 📚تفسير" در المنثور" جلد 6 صفحه 309. به هر حال همانگونه كه اشاره شد اين مخلوق بزرگ الهى خواه از فرشتگان باشد، يا موجود ديگرى، در قيامت همراه ملائكه آماده اطاعت فرمان او هستند، و چنان هول و اضطراب محشر همه را فرا گرفته كه هيچكس را ياراى سخن گفتن نيست، و آن گاه كه ذكرى يا سخنى بگويند يا شفاعتى كنند تنها به اذن‏روردگار است، حمد و ثناى او مى‏گويند و يا شفاعت براى آنها كه شايسته شفاعتند. 📚تفسير نمونه، ج‏26، ص: 59 @Porseman_channel