eitaa logo
کانال پرسمان دینی
844 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم کسی که نمیتواند بول و غائط نگه دارد💢 @Porseman_channel مسأله 314 كسى كه نمى‌تواند از بيرون آمدن بول و غائط خوددارى كند (1) در صورتى كه ممكن باشد و مشقت و زحمت و خوف ضرر نداشته باشد بايد به مقدار نماز از خارج شدن بول و غائط جلوگيرى نمايد و بنا بر احتياط واجب اگر چه خرج داشته باشد، بلكه اگر مرض او به آسانى معالجه شود، خود را معالجه نمايد. (1) خوئى، تبريزى، سيستانى: در صورتى كه ممكن باشد به مقدار نماز از خارج شدن بول و غائط جلوگيرى نمايد، بهتر آن است كه جلوگيرى نمايد (خوئى، سيستانى: اگر چه خرج داشته باشد) بلكه اگر مرض او به آسانى معالجه شود بهتر آن است (تبريزى: احوط آن است) كه خود را معالجه كند. مكارم: اگر به آسانى قابل معالجه باشند واجب است معالجه كنند و اگر نكنند، براى آنها اشكال دارد. [پايان مسأله‌ اراكى، گلپايگانى، بهجت، فاضل، نورى، زنجانى، صافى: مسأله كسى كه نمى‌تواند از بيرون آمدن بول و غائط (زنجانى: و باد) خوددارى كند، در صورتى كه ممكن باشد، بايد به مقدار نماز از خارج شدن بول و غائط (زنجانى: و باد) جلوگيرى كند اگر چه خرج داشته باشد، بلكه اگر مرض او به آسانى معالجه شود، احتياط واجب آن است كه خود را معالجه كند. اراكى، بهجت، نورى: و مشقت و زحمت و خوف ضرر نداشته باشد .. بهجت: و خرج آن به او ضرر زيادى نزند .. فاضل: اگر چه متضمن مخارجى باشد و بنا بر احتياط واجب اگر مرض او معالجه شود خود را معالجه كند. بهجت: يعنى بدون عُسر شخصى .. زنجانى: احتياط مستحب. مسأله 312 كسى كه غائط (1) پى‌درپى از او خارج مى‌شود، بايد براى هر نمازى وضو بگيرد و فوراً مشغول نماز شود، ولى براى به جا آوردن سجده و تشهّد فراموش شده و نماز احتياط كه بايد بعد از نماز انجام داد در صورتى كه آنها را بعد از نماز فوراً (2) به جا بياورد، وضو گرفتن لازم نيست. (1) گلپايگانى، بهجت، مكارم، صافى: بول يا غائط .. (2) خوئى: مسأله كسى كه بول او طورى پى‌درپى از او خارج مى‌شود كه وضو گرفتن بعد از هر دفعه براى او سخت است براى هر نمازش بدون اشكال يك وضو كفايت مى‌كند، بلكه اظهر اين است كه يك وضو براى چندين نماز نيز كافى است مگر اين كه محدث به حدث ديگرى گردد و بهتر آن است كه براى هر نماز يك وضو بگيرد، ولى براى سجده و تشهد قضا شده و نماز احتياط وضوى ديگرى لازم نيست. تبريزى: كسى كه بول او پى‌درپى از او خارج مى‌شود .. سيستانى: كسى كه بول يا غائط طورى پى‌درپى از او خارج مى‌شود كه به مقدار وضو و قسمتى از نماز مهلت پيدا نمى‌كند يك وضو براى چندين نمازش كافى است. مگر اين كه چيز ديگرى كه وضو را باطل مى‌كند مانند خواب از او سر بزند و يا بول و غائط بطور طبيعى از او خارج شود .. تبريزى: و اين چنين است اگر غائط از او پى‌درپى خارج شود و تجديد وضو سخت باشد. زنجانى: مسأله سجده و تشهد قضا شده و نماز احتياط حكم اجزاى نماز را دارد، بنا بر اين براى كسى كه نمى‌تواند از بيرون آمدن غائط جلوگيرى كند اگر در ضمن سجده يا تشهدِ قضا شده يا نماز احتياط غائط از وى خارج شود، چنانچه حرجى نيست، بايد وضو گرفته و بقيۀ عمل را انجام دهد. مسأله 311 اگر مرضى دارد كه نمى‌تواند از خارج شدن باد جلوگيرى كند، بايد به وظيفۀ كسانى كه نمى‌توانند از بيرون آمدن غائط خوددارى كنند عمل نمايد. اگر صرف احساس خارج شدن ادرار است و يقين به خارج شدن ادرار نباشد، و شک مي کنيد که ادرار خارج شد؟ به اين نوع احساس و شک خود توجه نکنيد. وضوي شما هم باطل نمي شود و نماز صحيح است. اما اگر واقعا ادرار مي آيد، اگر در طول مدت وقت نماز (مثلا ازاذان ظهر تا ده دقيقه مانده به غروب آفتاب) وقتي هست که ادرار بند مي آيد ،بلا فاصله محل خروج ادرار را تطهير کنيد و وضو بگيريد . نماز را بخوانيد و اگر وقت براي جلو گيري از خروج ادرار کم باشد واجبات نماز را بخوانيد و مستحبات را نخوانيد. اما اگر خروج ادرار به صورتي است که هميشه خارج مي شود در اين صورت بعد از ادرار و تطهير کردن محل ادرار، با پارچه و امثال آن از سرايت ادرار به لباس و بدن جلو گيري کنيد و بلا فاصله وضو بگيريد و بعد از وضو گرفتن بلافاصله مشغول نماز شويد و در اين فاصله اگر بول بدون اختيار خارج شود وضو و نمازشما صحيح مي باشد. و احتياط واجب آن است که پيش از هر نماز محل ادرار را آب بکشيد. . ( نظر رهبري در اين مسئله مطابق با نظر امام خميني مي باشد). @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا می توان در حال نماز خواندن، نیّت نماز را تغییر داد؟ @Porseman_channel عدول در نیّت نماز به اقسام :جایز، مستحب، واجب و ممنوع تقسیم شده است که در زیر موارد آنها را بیان می داریم: الف ـ موارد عدول جایز 1.عدول از نماز ادا به قضا به شرطی که الف :وقت ادا وسعت داشته باشد ب :عدول هم ممکن باشد. مثلاً اگر مشغول نماز ظهر است در صورتی می تواند نیّت را به قضای نماز صبح برگرداند که داخل رکعت سوم نشده باشد. 2. عدول از نماز واجب به نافله در ظهر روز جمعه در نماز ظهر یا جمعة کسی که سورة جمعه را فراموش کرده و سورة دیگری را شروع کرده و به نصف هم رسیده است. 3. عدول از نماز جماعت بر فرادی. 4. عدول از نماز شکسته به تمام و به عکس در مواردی که مخیّر است تمام یا شکسته بخواند. 5. عدول از امام جماعت به امام جماعتی دیگر در وسط نماز در صورتی که برای امام جماعت اول مشکلی پیش‌ آید. ب ـ موارد عدول مستحب 1.در عدول از نماز ادا به قضا اگر وقت ادا وسعت داشته باشد. 2. عدول از نماز واجب به نافله، زمانی که در حال خواندن نماز واجب، جماعتی منعقد شود و بیم آن برود که اگر نماز را تمام کند به جماعت نرسد، البته در صورتی که از محل عدول نگذشته باشد یعنی به رکوع رکعت سوم داخل نشده باشد. ج ـ موارد عدول واجب 1.در نمازهایی که ترتیب در آنها شرط است مانند نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء در صورتی که متوجه شود اولی را نخوانده و یا شک برایش پیدا شود که عدول از دومی به اولی واجب است. البته به شرطی که وقت به مقدار کافی برای نماز دوم باقی باشد. 2. اگر مسافر به نیّت این که نماز شکسته بخواند، مشغول نماز شود و در بین نماز تصمیم بگیرد که ده روز یا بیشتر بماند، باید نماز را چهار رکعتی تمام کند. 3. مسافری که قصد دارد ده روز در جایی بماند، اگر در بین نماز چهاررکعتی از قصد خود برگردد، چنانچه مشغول رکعت سوم نشده، باید نماز را دورکعتی تمام نماید و بقیة نمازهای خود را شکسته بخواند و اگر مشغول رکعت سوم شده، نمازش باطل است. در موارد عدول ممنوع 1. عدول بعد از تمام شدن نماز. 2. عدول از نماز قضا به نماز ادا. 3. در نمازهایی که ترتیب لازم است مانند ظهر و عصر، مغرب و عشاء که عدول از اولی به دومی جایز نیست 4. عدول از نماز نافله به واجب. 5. عدول از نماز نافله مگر در نافله های شب و ظهر و عصر که اگر به نیّت دو رکعت سوم خوانده و بعد متوجه شد که دو رکعت دوم بوده کافی است و این از باب عدول نیست. 6. عدول از نماز فرادی به جماعت بنابراحتیاط واجب. 7. عدول از نماز قبلی به بعدی در نمازهای قضا. 8. اگر انسان نمازی را که خوانده احتیاطاً دوباره بخواند و در بین نمازش یادش بیاید، نمازی را که باید پیش از آن بخواند، نخوانده است نمی تواند نیّت را به آن نماز برگرداند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خواندن سوره کامل در نمازقضا ، واجب است؟ @Porseman_channel در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، نمازگزار (بنابر احتیاط واجب) باید بعد از حمد یک سوره کامل، بخواند. مگر اینکه وقت نماز تنگ باشد، یا انسان ناچار شود که سوره را نخواند، مثل اینکه بترسد که اگر سوره بخواند دزد یا درنده، یا چیز دیگرى به او صدمه بزند. اما در نماز مستحبى خواندن سوره لازم نیست، اگر چه آن نماز به واسطه نذر کردن واجب شده باشد، ولى در بعضى از نمازهاى مستحبى مثل نماز وحشت که سوره مخصوصى دارد، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد، باید همان سوره را بخواند. البته، برخی از فقهاخواندن سوره در نمازها (واجب و غیر واجب) را مستحب می‌دانند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، انسان باید سوره‌ی حمد را بخواند و پس از آن بنابر احتیاط واجب، یک سوره‌ی کامل قرائت کند. ولی اگر وقت نماز تنگ باشد یا انسان بترسد که اگر سوره را بخواند دزد یا درنده یا چیز دیگر به او صدمه میزند، نباید سوره را بخواند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بله، سوره کامل به احتیاط واجب. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در رکعت اول و دوم نمازهای واجب روزانه باید بعد از تکبیرة الاحرام سوره حمد را قرائت کند و بعد از آن بنابر احتیاط واجب یک سوره تمام از قرآن مجید را بخواندن. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، انسان باید بعد از حمد یک سوره تمام، بخواند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنگام تخلّى، مخرج بول‏ بايد چند مرتبه شسته شود؟ @Porseman_channel آيات عظام امام، بهجت، سيستانى، فاضل و نورى: اگر بعد از برطرف شدن بول، يك بار شسته شود، كفايت مى‏كند (خواه با آب شيلنگ باشد يا آب قليل). آيات عظام تبريزى، خامنه‏اى و صافى: اگر شستن با شيلنگ متصل به آب لوله كشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول)؛ يك مرتبه شسته شود، كفايت مى‏كند؛ ولى اگر با آب قليل باشد، بنابر احتياط واجب، بايد دو مرتبه شسته شود. آيةاللَّه مكارم: اگر شستن با شيلنگ، متصل به آب لوله كشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول) يك مرتبه شسته شود، كفايت مى‏كند؛ ولى اگر با آب قليل باشد، بايد دو مرتبه شسته شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خمس قرض الحسنه💢 @Porseman_channel به پولى كه از درآمد كسب تهيه شده و به عنوان قرض الحسنه به ديگرى داده ايم، آيا خمس تعلق مى گيرد؟ همه مراجع: چنانچه سرسال خمسى دريافت آن (بدون زحمت) ممكن باشد، بايد خمس آن را بپردازد و در غير اين صورت هر زمان دريافت كرد، بايد فورا خمس آن را بدهد. @Porseman_channel شخصى به جهت نياز زندگى، مبلغ پانصد هزار تومان قرض كرده و از طرفى، مبلغ يك ميليون تومان از درآمد سال به كسى قرض داده است؛ آيا جايز است هنگام دريافت قرض، پول بدهى را كسر كند؟ آيات عظام امام، سيستانى، مكارم و نورى: اگر براى نياز سال جارى قرض كرده، مى تواند هنگام دريافت طلب، به مقدار بدهى كسر كند و خمس بقيه را بدهد. آيات عظام بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: خير، بايد هنگام دريافت قرض، خمس را بدهد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خمس‏ كتاب‏💢 @Porseman_channel آيا به كتاب، خمس تعلق مى‏گيرد؟ همه مراجع: چنانچه كتاب، مورد نياز و در شأن شخص باشد، خمس ندارد. @Porseman_channel 🔴آيا به كتاب‏هايى كه براى ترم‏هاى آينده تهيه مى‏كنيم، خمس تعلق مى‏گيرد؟ همه مراجع (به جز بهجت، فاضل، نورى): در فرض ياد شده خمس دارد مگر آنكه داشتن آنها مورد نياز و در شأن شخص باشد، در اين صورت خمس ندارد. آيات عظام بهجت، فاضل و نورى: آرى، خمس دارد؛ مگر آنكه نتوانيددر سال آينده تهيه كنيد، در اين صورت خمس ندارد. @Porseman_channel 🔴در صورتى كه كتاب مورد نيازم را تا يك سال مورد استفاده قرار ندهم، آيا خمس دارد يا خير؟ همه مراجع (به جز سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده و در شأن شخص باشد، خمس ندارد؛ هر چند به طور اتفاق، يك سال از آن استفاده نكنيد. آيات عظام سيستانى و وحيد: بايد خمس آن را بپردازد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مفهوم آيه" لَكُمْ دِينُكُمْ‏ ..." جواز بت‏پرستى است؟! @Porseman_channel گاهى چنين تصور شده كه آخرين آيه اين سوره كه مى‏گويد:" آئين شما براى خودتان، و آئين من براى خودم" همان مفهوم" صلح كل" را دارد، و به آنها اجازه مى‏دهد كه بر آئينشان بمانند، چرا كه اصرار بر پذيرش آئين اسلام نمى‏كند! ولى اين پندار بسيار سست و بى اساس است، زيرا لحن آيات به خوبى نشان مى‏دهد كه اين تعبير نوعى تحقير و تهديد است، يعنى آئين شما به خودتان ارزانى باد! و به زودى عواقب نكبت‏بار آن را خواهيد ديد، شبيه آنچه در آيه 55 سوره قصص آمده: وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجاهِلِينَ‏:" مؤمنان هر گاه سخن لغوى را بشنوند از آن روى مى‏گردانند، و مى‏گويند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى خودتان، سلام بر شما (سلام وداع و جدايى) ما طالب جاهلان نيستيم"! شاهد گوياى اين مطلب صدها آيه قرآن مجيد است كه شرك را در تمام اشكالش مى‏كوبد، و از هر كارى منفورتر مى‏شمرد، و گناهى نابخشودنى مى‏داند. جوابهاى ديگرى از اين سؤال نيز داده‏اند، مانند اينكه آيه محذوفى دارد و در تقدير چنين است: لكم جزاء دينكم و لى جزاء دينى،" جزاى دين شما براى شما، و جزاى دين من براى من". ديگر اينكه:" دين" در اينجا به معنى جزا است، و آيه نيز هيچ محذوفى ندارد، و مفهومش اين است شما جزاى خودتان را مى‏گيريد و من هم جزاى خودم را . ولى تفسير و پاسخ اول مناسبتر به نظر مى‏رسد. آنچه در اين سوره آمده در واقع بيانگر اين واقعيت است كه توحيد و شرك دو برنامه متضاد و دو مسير كاملا جدا مى‏باشد، و هيچ شباهتى با يكديگر ندارند، توحيد انسان را به خدا مربوط مى‏سازد، در حالى كه شرك او را از خدا بيگانه مى‏كند. توحيد رمز وحدت و يگانگى در تمام زمينه‏ها است در حالى كه شرك مايه تفرقه و پراكندگى در همه شؤون است. توحيد انسان را از عالم ماده و جهان طبيعت بالا مى‏برد، و در ما وراى طبيعت به وجود بى انتهاى الهى پيوند مى‏دهد، در حالى كه شرك انسان را در چاه طبيعت سرنگون مى‏سازد، و به موجودات محدود و ضعيف و فانى پيوند مى‏دهد. به همين دليل پيغمبر اكرم ص و تمام انبياء عظام نه تنها يك لحظه با شرك سازش نكردند، بلكه نخستين و مهمترين برنامه آنها مبارزه با آن بود. امروز نيز همه پويندگان راه حق و علماء و مبلغان اين آئين بايد همين خط را ادامه دهند، و در همه جا برائت و بيزارى خود را از هر گونه شرك و سازش با مشركان اعلام دارند. اين است راه اصيل اسلام. 📚تفسير نمونه ج‏27 391 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بره‌ای از شیر حیوان نجس العینی تغذیه کند، آیا گوشتش حلال است؟ @Porseman_channel 1. حیوان حلال گوشت با خوردن شیر سگ، نجس نشده و با انجام ذبح شرعی، گوشتش حلال است. 2. بر اساس برخی روایات،اگر حیوان حلال گوشت از شیر خوک تغذیه کند به مقداری که با آن رشد کرده و استخوانش محکم شود، حیوان نجس نیست، ولی خوردن گوشت آن و نسلش حرام است و اگر کمتر از این مقدار باشد، گوشتش مکروه است و بهتر است که هفت روز آن‌را ببندند و غذاى پاک دهند تا کراهت آن برطرف ‌شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا با داشتن روزه قضا ، میتوان نذر روزه کرد؟ @Porseman_channel اکثر مراجع تقلید می‌گویند، با داشتن روزه قضا نذر روزه صحیح نیست و نذر محقق نمی‌شود و عمل به آن لازم نیست مگر آن که قصد داشته باشد روزه نذری را بعد از روزه قضا بجا آورد، اما برخی از مراجع نذر روزه را با داشتن روزه قضا، جایز می‌دانند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): با داشتن روزه قضا نذر روزه صحیح نیست و نذر محقق نمی‌شود و عمل به آن لازم نیست مگر آن که قصد داشته باشید روزه نذری را بعد از روزه قضا بجا آورید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال، نذر اشکال دارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی): اگر ایام معینی را نذر نکند اشکال ندارد. و همچنین اگر معین باشد ولی وقت برای قضای روزه ماه رمضان که بر ذمه او است قبل از آن داشته باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حِرز حضرت جواد (ع)💢 متن حرز امام جواد ـ عليه السلام ـ چيست؟ و اين حرز چقدر در روايات و احاديث معتبر است؟ @Porseman_channel 🔴متن حرز امام جواد ـ عليه السلام ـ عبارت است از: «يا نور يا برهان يا مبين يا منير يا ربّ اكفني الشرور و آفات الدّهور و أسألك النجّاة يوم ينفخ في الصّور». ترجمه: اي نور، اي دليل، اي آشكار، اي نور دهنده، پروردگارا بدترين بدي ها و بلاهاي روزگاران را از من كفايت كن و از تو نجات در روزي را كه در صور دميده مي شود، خواستارم. 👈👈اين حرز را سيد بن طاووس در كتاب مهج الدعوات آورده كه كتاب معتبري است و نيز علامه مجلسي در بحارالانوار هم نقل كرده است. البته مرحوم سيد بن طاووس و نيز علامه مجلسي به نقل از مهج الدعوات، سند اين حرز را نقل نكرده اند. اما با توجه به اين كه كتاب «مهج الدعوات» كتاب معتبر و با ارزشي است و علامه مجلسي با توجه به اعتبار اين كتاب، حرز را از مرحوم سيد ابن طاووس نقل كرده است . لذا باوجودضعف سندش؛ به قصد رجاء میتوان انجام داد و همراه داشت @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا