eitaa logo
کانال پرسمان دینی
847 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا می توان در حال نماز خواندن، نیّت نماز را تغییر داد؟ @Porseman_channel عدول در نیّت نماز به اقسام :جایز، مستحب، واجب و ممنوع تقسیم شده است که در زیر موارد آنها را بیان می داریم: الف ـ موارد عدول جایز 1.عدول از نماز ادا به قضا به شرطی که الف :وقت ادا وسعت داشته باشد ب :عدول هم ممکن باشد. مثلاً اگر مشغول نماز ظهر است در صورتی می تواند نیّت را به قضای نماز صبح برگرداند که داخل رکعت سوم نشده باشد. 2. عدول از نماز واجب به نافله در ظهر روز جمعه در نماز ظهر یا جمعة کسی که سورة جمعه را فراموش کرده و سورة دیگری را شروع کرده و به نصف هم رسیده است. 3. عدول از نماز جماعت بر فرادی. 4. عدول از نماز شکسته به تمام و به عکس در مواردی که مخیّر است تمام یا شکسته بخواند. 5. عدول از امام جماعت به امام جماعتی دیگر در وسط نماز در صورتی که برای امام جماعت اول مشکلی پیش‌ آید. ب ـ موارد عدول مستحب 1.در عدول از نماز ادا به قضا اگر وقت ادا وسعت داشته باشد. 2. عدول از نماز واجب به نافله، زمانی که در حال خواندن نماز واجب، جماعتی منعقد شود و بیم آن برود که اگر نماز را تمام کند به جماعت نرسد، البته در صورتی که از محل عدول نگذشته باشد یعنی به رکوع رکعت سوم داخل نشده باشد. ج ـ موارد عدول واجب 1.در نمازهایی که ترتیب در آنها شرط است مانند نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء در صورتی که متوجه شود اولی را نخوانده و یا شک برایش پیدا شود که عدول از دومی به اولی واجب است. البته به شرطی که وقت به مقدار کافی برای نماز دوم باقی باشد. 2. اگر مسافر به نیّت این که نماز شکسته بخواند، مشغول نماز شود و در بین نماز تصمیم بگیرد که ده روز یا بیشتر بماند، باید نماز را چهار رکعتی تمام کند. 3. مسافری که قصد دارد ده روز در جایی بماند، اگر در بین نماز چهاررکعتی از قصد خود برگردد، چنانچه مشغول رکعت سوم نشده، باید نماز را دورکعتی تمام نماید و بقیة نمازهای خود را شکسته بخواند و اگر مشغول رکعت سوم شده، نمازش باطل است. در موارد عدول ممنوع 1. عدول بعد از تمام شدن نماز. 2. عدول از نماز قضا به نماز ادا. 3. در نمازهایی که ترتیب لازم است مانند ظهر و عصر، مغرب و عشاء که عدول از اولی به دومی جایز نیست 4. عدول از نماز نافله به واجب. 5. عدول از نماز نافله مگر در نافله های شب و ظهر و عصر که اگر به نیّت دو رکعت سوم خوانده و بعد متوجه شد که دو رکعت دوم بوده کافی است و این از باب عدول نیست. 6. عدول از نماز فرادی به جماعت بنابراحتیاط واجب. 7. عدول از نماز قبلی به بعدی در نمازهای قضا. 8. اگر انسان نمازی را که خوانده احتیاطاً دوباره بخواند و در بین نمازش یادش بیاید، نمازی را که باید پیش از آن بخواند، نخوانده است نمی تواند نیّت را به آن نماز برگرداند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خواندن سوره کامل در نمازقضا ، واجب است؟ @Porseman_channel در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، نمازگزار (بنابر احتیاط واجب) باید بعد از حمد یک سوره کامل، بخواند. مگر اینکه وقت نماز تنگ باشد، یا انسان ناچار شود که سوره را نخواند، مثل اینکه بترسد که اگر سوره بخواند دزد یا درنده، یا چیز دیگرى به او صدمه بزند. اما در نماز مستحبى خواندن سوره لازم نیست، اگر چه آن نماز به واسطه نذر کردن واجب شده باشد، ولى در بعضى از نمازهاى مستحبى مثل نماز وحشت که سوره مخصوصى دارد، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد، باید همان سوره را بخواند. البته، برخی از فقهاخواندن سوره در نمازها (واجب و غیر واجب) را مستحب می‌دانند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، انسان باید سوره‌ی حمد را بخواند و پس از آن بنابر احتیاط واجب، یک سوره‌ی کامل قرائت کند. ولی اگر وقت نماز تنگ باشد یا انسان بترسد که اگر سوره را بخواند دزد یا درنده یا چیز دیگر به او صدمه میزند، نباید سوره را بخواند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بله، سوره کامل به احتیاط واجب. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در رکعت اول و دوم نمازهای واجب روزانه باید بعد از تکبیرة الاحرام سوره حمد را قرائت کند و بعد از آن بنابر احتیاط واجب یک سوره تمام از قرآن مجید را بخواندن. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، انسان باید بعد از حمد یک سوره تمام، بخواند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنگام تخلّى، مخرج بول‏ بايد چند مرتبه شسته شود؟ @Porseman_channel آيات عظام امام، بهجت، سيستانى، فاضل و نورى: اگر بعد از برطرف شدن بول، يك بار شسته شود، كفايت مى‏كند (خواه با آب شيلنگ باشد يا آب قليل). آيات عظام تبريزى، خامنه‏اى و صافى: اگر شستن با شيلنگ متصل به آب لوله كشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول)؛ يك مرتبه شسته شود، كفايت مى‏كند؛ ولى اگر با آب قليل باشد، بنابر احتياط واجب، بايد دو مرتبه شسته شود. آيةاللَّه مكارم: اگر شستن با شيلنگ، متصل به آب لوله كشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول) يك مرتبه شسته شود، كفايت مى‏كند؛ ولى اگر با آب قليل باشد، بايد دو مرتبه شسته شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خمس قرض الحسنه💢 @Porseman_channel به پولى كه از درآمد كسب تهيه شده و به عنوان قرض الحسنه به ديگرى داده ايم، آيا خمس تعلق مى گيرد؟ همه مراجع: چنانچه سرسال خمسى دريافت آن (بدون زحمت) ممكن باشد، بايد خمس آن را بپردازد و در غير اين صورت هر زمان دريافت كرد، بايد فورا خمس آن را بدهد. @Porseman_channel شخصى به جهت نياز زندگى، مبلغ پانصد هزار تومان قرض كرده و از طرفى، مبلغ يك ميليون تومان از درآمد سال به كسى قرض داده است؛ آيا جايز است هنگام دريافت قرض، پول بدهى را كسر كند؟ آيات عظام امام، سيستانى، مكارم و نورى: اگر براى نياز سال جارى قرض كرده، مى تواند هنگام دريافت طلب، به مقدار بدهى كسر كند و خمس بقيه را بدهد. آيات عظام بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: خير، بايد هنگام دريافت قرض، خمس را بدهد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خمس‏ كتاب‏💢 @Porseman_channel آيا به كتاب، خمس تعلق مى‏گيرد؟ همه مراجع: چنانچه كتاب، مورد نياز و در شأن شخص باشد، خمس ندارد. @Porseman_channel 🔴آيا به كتاب‏هايى كه براى ترم‏هاى آينده تهيه مى‏كنيم، خمس تعلق مى‏گيرد؟ همه مراجع (به جز بهجت، فاضل، نورى): در فرض ياد شده خمس دارد مگر آنكه داشتن آنها مورد نياز و در شأن شخص باشد، در اين صورت خمس ندارد. آيات عظام بهجت، فاضل و نورى: آرى، خمس دارد؛ مگر آنكه نتوانيددر سال آينده تهيه كنيد، در اين صورت خمس ندارد. @Porseman_channel 🔴در صورتى كه كتاب مورد نيازم را تا يك سال مورد استفاده قرار ندهم، آيا خمس دارد يا خير؟ همه مراجع (به جز سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده و در شأن شخص باشد، خمس ندارد؛ هر چند به طور اتفاق، يك سال از آن استفاده نكنيد. آيات عظام سيستانى و وحيد: بايد خمس آن را بپردازد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مفهوم آيه" لَكُمْ دِينُكُمْ‏ ..." جواز بت‏پرستى است؟! @Porseman_channel گاهى چنين تصور شده كه آخرين آيه اين سوره كه مى‏گويد:" آئين شما براى خودتان، و آئين من براى خودم" همان مفهوم" صلح كل" را دارد، و به آنها اجازه مى‏دهد كه بر آئينشان بمانند، چرا كه اصرار بر پذيرش آئين اسلام نمى‏كند! ولى اين پندار بسيار سست و بى اساس است، زيرا لحن آيات به خوبى نشان مى‏دهد كه اين تعبير نوعى تحقير و تهديد است، يعنى آئين شما به خودتان ارزانى باد! و به زودى عواقب نكبت‏بار آن را خواهيد ديد، شبيه آنچه در آيه 55 سوره قصص آمده: وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجاهِلِينَ‏:" مؤمنان هر گاه سخن لغوى را بشنوند از آن روى مى‏گردانند، و مى‏گويند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى خودتان، سلام بر شما (سلام وداع و جدايى) ما طالب جاهلان نيستيم"! شاهد گوياى اين مطلب صدها آيه قرآن مجيد است كه شرك را در تمام اشكالش مى‏كوبد، و از هر كارى منفورتر مى‏شمرد، و گناهى نابخشودنى مى‏داند. جوابهاى ديگرى از اين سؤال نيز داده‏اند، مانند اينكه آيه محذوفى دارد و در تقدير چنين است: لكم جزاء دينكم و لى جزاء دينى،" جزاى دين شما براى شما، و جزاى دين من براى من". ديگر اينكه:" دين" در اينجا به معنى جزا است، و آيه نيز هيچ محذوفى ندارد، و مفهومش اين است شما جزاى خودتان را مى‏گيريد و من هم جزاى خودم را . ولى تفسير و پاسخ اول مناسبتر به نظر مى‏رسد. آنچه در اين سوره آمده در واقع بيانگر اين واقعيت است كه توحيد و شرك دو برنامه متضاد و دو مسير كاملا جدا مى‏باشد، و هيچ شباهتى با يكديگر ندارند، توحيد انسان را به خدا مربوط مى‏سازد، در حالى كه شرك او را از خدا بيگانه مى‏كند. توحيد رمز وحدت و يگانگى در تمام زمينه‏ها است در حالى كه شرك مايه تفرقه و پراكندگى در همه شؤون است. توحيد انسان را از عالم ماده و جهان طبيعت بالا مى‏برد، و در ما وراى طبيعت به وجود بى انتهاى الهى پيوند مى‏دهد، در حالى كه شرك انسان را در چاه طبيعت سرنگون مى‏سازد، و به موجودات محدود و ضعيف و فانى پيوند مى‏دهد. به همين دليل پيغمبر اكرم ص و تمام انبياء عظام نه تنها يك لحظه با شرك سازش نكردند، بلكه نخستين و مهمترين برنامه آنها مبارزه با آن بود. امروز نيز همه پويندگان راه حق و علماء و مبلغان اين آئين بايد همين خط را ادامه دهند، و در همه جا برائت و بيزارى خود را از هر گونه شرك و سازش با مشركان اعلام دارند. اين است راه اصيل اسلام. 📚تفسير نمونه ج‏27 391 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بره‌ای از شیر حیوان نجس العینی تغذیه کند، آیا گوشتش حلال است؟ @Porseman_channel 1. حیوان حلال گوشت با خوردن شیر سگ، نجس نشده و با انجام ذبح شرعی، گوشتش حلال است. 2. بر اساس برخی روایات،اگر حیوان حلال گوشت از شیر خوک تغذیه کند به مقداری که با آن رشد کرده و استخوانش محکم شود، حیوان نجس نیست، ولی خوردن گوشت آن و نسلش حرام است و اگر کمتر از این مقدار باشد، گوشتش مکروه است و بهتر است که هفت روز آن‌را ببندند و غذاى پاک دهند تا کراهت آن برطرف ‌شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا با داشتن روزه قضا ، میتوان نذر روزه کرد؟ @Porseman_channel اکثر مراجع تقلید می‌گویند، با داشتن روزه قضا نذر روزه صحیح نیست و نذر محقق نمی‌شود و عمل به آن لازم نیست مگر آن که قصد داشته باشد روزه نذری را بعد از روزه قضا بجا آورد، اما برخی از مراجع نذر روزه را با داشتن روزه قضا، جایز می‌دانند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): با داشتن روزه قضا نذر روزه صحیح نیست و نذر محقق نمی‌شود و عمل به آن لازم نیست مگر آن که قصد داشته باشید روزه نذری را بعد از روزه قضا بجا آورید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال، نذر اشکال دارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی): اگر ایام معینی را نذر نکند اشکال ندارد. و همچنین اگر معین باشد ولی وقت برای قضای روزه ماه رمضان که بر ذمه او است قبل از آن داشته باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حِرز حضرت جواد (ع)💢 متن حرز امام جواد ـ عليه السلام ـ چيست؟ و اين حرز چقدر در روايات و احاديث معتبر است؟ @Porseman_channel 🔴متن حرز امام جواد ـ عليه السلام ـ عبارت است از: «يا نور يا برهان يا مبين يا منير يا ربّ اكفني الشرور و آفات الدّهور و أسألك النجّاة يوم ينفخ في الصّور». ترجمه: اي نور، اي دليل، اي آشكار، اي نور دهنده، پروردگارا بدترين بدي ها و بلاهاي روزگاران را از من كفايت كن و از تو نجات در روزي را كه در صور دميده مي شود، خواستارم. 👈👈اين حرز را سيد بن طاووس در كتاب مهج الدعوات آورده كه كتاب معتبري است و نيز علامه مجلسي در بحارالانوار هم نقل كرده است. البته مرحوم سيد بن طاووس و نيز علامه مجلسي به نقل از مهج الدعوات، سند اين حرز را نقل نكرده اند. اما با توجه به اين كه كتاب «مهج الدعوات» كتاب معتبر و با ارزشي است و علامه مجلسي با توجه به اعتبار اين كتاب، حرز را از مرحوم سيد ابن طاووس نقل كرده است . لذا باوجودضعف سندش؛ به قصد رجاء میتوان انجام داد و همراه داشت @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در کدام سوره به نماز آیات اشاره شده؟ @Porseman_channel بنا نيست هم احكام الهي به شكل مفصل در كتاب خداي متعال و در ضمن آيات آن وجود داشته باشد. اصولا يكي از حكمت ها و فلسفه هاي سنت و وجود مقدس پيامبر گرامي اسلام و اهل بيت گرامي اش سلام الله عليهم اجمعين اين است كه ايشان مفسر احكام الهي اند و اگر در جايي حكمي از احكام شرعي، مجمل يا مبهم باشد، بر عهده اين بزرگواران است كه آن را روشن كنند. به همين دليل مي بينيم نام بعضي از احكام در قرآن يا نيامده و يا اگر هم آمده به اجمال آمده است، در عين حال مي بينيم كه آن احكام از راه ديگري كه همان راه سنت است، به ما ابلاغ و بر ما واجب شده است: در تاييد اين ادعا بيان مفسرين است كه نوشته اند: 1. اسلوب قرآن طورى است كه در بسيارى از احكام اجمال دارد. اين موضوع سبب شد كه مسلمين به بحث در باره حديث بپردازند، زيرا پيامبر گرامى اسلام، عهده ‏دار روشن گرى و تفصيل اجمال هاى قرآن بود. 2. در قرآن مجيد( نام) نمازهاى پنج گانه روزانه صريحا آمده است، و همچنين به نمازهاى طواف كه از نمازهاى واجبه است اشاره شده، ولى از نماز آيات كه مورد اتفاق تمام مسلمانان اعم از شيعه و سنى است، ذكرى به ميان نيامده است، و هيچ كسي را نمى‏ يابيم كه بگويد چون نماز آيات در قرآن ذكر نشده و تنها در سنت پيامبر آمده نبايد به آن عمل كرد، و يا اينكه چون در قرآن به بعضى از غسل‏ها اشاره شده و سخن از ديگر غسل‏ها به ميان نيامده است، بايد از آن صرف نظر كرد، اين منطقى است كه هيچ مسلمانى آن را نمى‏پذيرد. 3. مى‏دانيم بسيارى از احكام در متن قرآن به طور مطلق آمده، ولى" شرائط و قيود" آن بوسيله" سنت" بيان شده است. پس فقط نماز آيات نيست كه نام آن به صراحت در قرآن نيامده باشد و به طور مثال نماز مسافر و همه احكام مربوطه در قرآن نيامده، بلكه تبيين و ابلاغ آن بر عهده پيامبر گرامي اسلام صلوات الله عليه بوده است. در اين جا به حديثي در باره علت واجب شدن نماز آيات از رسول گرامي اسلام توجه كنيم: حضرت فرمود: "لَمَّا كُسِفَتِ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ آيَتَانِ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَا يُكْسَفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَ لَا لِحَيَاتِهِ فَإِذَا رَأَيْتُمُوهُمَا فَصَلُّوا" يعني خورشيد و ماه به جهت مردن و يا زنده شدن شخصي ايجاد نمي شود (اين اشاره پيامبر ظاهرا مربوط به مرگ فرزندش ابراهيم بوده است كه هم زمان با فوت ابراهيم، كسوف ايجاد شد و مردم بر اين باور شدند كه اين واقعه حتما به دليل مرگ فرزند پيامبر ايجاد شده است، حضرت براي رفع هر گونه شبهه اين حديث را ايراد كردند). بلكه اين دو واقعه نشانه هايي از نشانه هاي الهي است. هرگاه اين دو را ديديد، نماز بگذاريد. با اين حال در بعضي از تفاسير ادعا شده است كه از آيه شريفه " وَ مِنْ آياتِهِ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَ لا لِلْقَمَرِ وَ اسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذي خَلَقَهُنَّ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ و از نشانه‏ هاى او، شب و روز و خورشيد و ماه است براى خورشيد و ماه سجده نكنيد، براى خدايى كه آفريننده آن ها است سجده كنيد اگر مى‏خواهيد او را بپرستيد، مى‏توان وجوب نماز آيات را در وقت كسوف و خسوف استفاده نمود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ماجرای ازدواج زید💢 @Porseman_channel آیه 37 احزاب؛به گفته غالب مفسران و مورخان اسلامى در مورد داستان ازدواج زينب بنت جحش (دختر عمه پيامبر گرامى اسلام) با زيد بن حارثه برده آزاد شده پيامبر ص نازل شده است. ماجرا از اين قرار بود كه: قبل زمان بعثت و بعد از آن كه خديجه با پيامبر ص ازدواج كرد خديجه برده‏اى به نام" زيد" خريدارى نمود كه بعدا آن را به پيامبر ص بخشيد و پيامبر ص او را آزاد فرمود، و چون طائفه‏اش او را از خود راندند پيامبر ص نام" فرزند خود" بر او نهاد و به اصطلاح او را" تبنى" كرد. بعد از ظهور اسلام" زيد" مسلمانى مخلص و پيشتاز شد، و موقعيت ممتازى در اسلام پيدا كرد، و چنان كه مى‏دانيم سرانجام يكى از فرماندهان لشكر اسلام در جنگ موته شد كه در همان جنگ شربت شهادت نوشيد. هنگامى كه پيامبر ص تصميم گرفت براى" زيد" همسرى برگزيند از" زينب بنت جحش" كه دختر" اميه" دختر" عبد المطلب" (دختر عمه‏اش) بود براى او خواستگارى نمود" زينب" نخست چنين تصور مى‏كرد كه پيامبر ص مى‏خواهد او را براى خود انتخاب كند، خوشحال شد و رضايت داد، ولى بعدا كه فهميد خواستگارى از او براى" زيد" است، سخت ناراحت شد و سر باز زد، برادرش كه" عبد اللَّه" نام داشت او نيز با اين امر به سختى مخالفت نمود. در اينجا بود كه نخستين آيه از آيات مورد بحث نازل شد و به امثال" زينب" و" عبد اللَّه" هشدار داد كه آنها نمى‏توانند هنگامى كه خدا و پيامبرش كارى را لازم مى‏دانند مخالفت كنند، آنها كه اين مساله را شنيدند در برابر فرمان خدا تسليم شدند (البته چنان كه خواهيم ديد اين ازدواج، ازدواج ساده‏اى نبود و مقدمه‏اى بود براى شكستن يك سنت غلط جاهلى، زيرا در عصر جاهليت هيچ زن با شخصيت و سرشناسى حاضر نبود با برده‏اى ازدواج كند، هر چند داراى ارزشهاى والاى انسانى باشد). اما اين ازدواج ديرى نپائيد و بر اثر ناسازگاريهاى اخلاقى ميان طرفين، منجر به طلاق شد، هر چند پيامبر اسلام ص اصرار داشت كه اين طلاق رخ ندهد اما رخ داد. سپس پيامبر اسلام ص براى جبران اين شكست زينب در ازدواج، او را به فرمان خدا به همسرى خود برگزيد، و اين قضيه در اينجا خاتمه يافت، ولى گفتگوهاى ديگرى در ميان مردم پديد آمد كه قرآن با بعضى از آيات مورد بحث‏آنها را بر چيد كه شرح آن به خواست خدا خواهد آمد 📚تفسير نمونه، ج‏17، ص: 318 @Porseman_channel